Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Artikel i media

Inläggav nek0 » 11 jun 2018 16:51

Geni87 skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
nek0 skrev:Jag tror att Nissan som alla andra inte har kapacitet att tillverka många elbilar och medvetet sabbar övergången till eldrift.


Börjar misstänka det även när det gäller Nissan.
En fläkt över ett kylblock kostar inte många korvören. Sätt det som en option för 10000kr om de nu behöver marginaler.

Har man ett från pris på ca 300 000kr så gör 10 000 kr till inte någon skillnad. Däremot om man kan snabbladda flera gånger om dagen gör enorm skillnad.
Jag kan nog påstå att man gör som man gör helt medvetet för att man inte vill sälja för många elbilar. Varför? Vet ej men tror att det handlar om kapaciteten och att man fortfarande tjänar en hel del på avgas bilar.


Fast Renault Zoe har väl luftkylning med hjälp av fläktar av sitt batteripack? Så det där "motståndet" mot att sälja elbilar verkar inte finnas överallt i koncernen...

Zoe är en liten bil som länge hade batterihyra och är utan snabbladdning så jag tror att de kör med motståndet på sitt sätt :)
nek0
 
Inlägg: 725
Blev medlem: 08 nov 2017 15:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inläggav ochso » 11 jun 2018 17:00

Verdi skrev:Ingår Nissan och Renault i samma koncern?


Renault äger 44 % av röstberättigade aktier i Nissan och Nissan äger 15 % av aktierna, dock utan röster, i Renault.

Det förekommer också en allians mellan dessa båda tillverkare med Mitsubishi. Nissan äger 33 % av aktierna i Mitsubishi.

Vidare äger Daimler AG 3,1 % av Renault/Nissan och Nissan och Renault äger 1,55 % vardera i Daimler AG.

Daimler AG är också majoritetsägare av Mitsubishis division för lastbilar och bussar, där även Mitsubishi äger än minoritetspost. Intressant är också att Mutsibishi har en allians med PSA, alltså Peugeot och Citroën, där bilar som I-Miev säljs under varumärket Citroën också. Mitsubishi har för övrigt ägts till 5 % av Volvo, vilket är intressant då Volvo idag ägs av Geely som ju nu köpt in sig i Daimler, det var för övrigt Daimler som köpte de 5 % av Volvo i Mitsubishi.

Daimler har ju också varit ägare i Tesla där man ägt 10 % av aktierna, och har dessutom en gemensam satsning med BYD genom Denza, en biltillverkare (av elbilar) som samägs mellan Daimler och BYD.

Komplicerat och det är inte annat än att det är lätt att bli konspiratorisk... Vem kontrollerar egentligen vem i detta spel, många gemensamma nämnare över allt...
ochso
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 22 feb 2016 22:03

Re: Artikel i media

Inläggav Geni87 » 11 jun 2018 17:16

Verdi skrev:
Geni87 skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
nek0 skrev:Jag tror att Nissan som alla andra inte har kapacitet att tillverka många elbilar och medvetet sabbar övergången till eldrift.


Börjar misstänka det även när det gäller Nissan.
En fläkt över ett kylblock kostar inte många korvören. Sätt det som en option för 10000kr om de nu behöver marginaler.

Har man ett från pris på ca 300 000kr så gör 10 000 kr till inte någon skillnad. Däremot om man kan snabbladda flera gånger om dagen gör enorm skillnad.
Jag kan nog påstå att man gör som man gör helt medvetet för att man inte vill sälja för många elbilar. Varför? Vet ej men tror att det handlar om kapaciteten och att man fortfarande tjänar en hel del på avgas bilar.


Fast Renault Zoe har väl luftkylning med hjälp av fläktar av sitt batteripack? Så det där "motståndet" mot att sälja elbilar verkar inte finnas överallt i koncernen...



Ingår Nissan och Renault i samma koncern?


Jag vet inte om ordet koncern är det rätta, men de har en tät allians iaf.

https://en.wikipedia.org/wiki/Renault%E ... i_Alliance
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 367
Blev medlem: 19 nov 2017 14:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inläggav Geni87 » 11 jun 2018 17:26

nek0 skrev:
Geni87 skrev:
nek0 skrev:
LarsL skrev:
nek0 skrev:Jag tror att Nissan som alla andra inte har kapacitet att tillverka många elbilar och medvetet sabbar övergången till eldrift.


Börjar misstänka det även när det gäller Nissan.
En fläkt över ett kylblock kostar inte många korvören. Sätt det som en option för 10000kr om de nu behöver marginaler.

Har man ett från pris på ca 300 000kr så gör 10 000 kr till inte någon skillnad. Däremot om man kan snabbladda flera gånger om dagen gör enorm skillnad.
Jag kan nog påstå att man gör som man gör helt medvetet för att man inte vill sälja för många elbilar. Varför? Vet ej men tror att det handlar om kapaciteten och att man fortfarande tjänar en hel del på avgas bilar.


Fast Renault Zoe har väl luftkylning med hjälp av fläktar av sitt batteripack? Så det där "motståndet" mot att sälja elbilar verkar inte finnas överallt i koncernen...

Zoe är en liten bil som länge hade batterihyra och är utan snabbladdning så jag tror att de kör med motståndet på sitt sätt :)


Självklart vill de inte sälja elbilar, det förstår ju alla. Det är bara Tesla som egentligen vill sälja elbilar. :roll:

Ett tydligt exempel på det är att t.ex. Renault har investerat i egen utveckling och tillverkning av elmotorer, sådana satsningar gör man bara när man egentligen inte vill satsa, hur logiskt som helst. Nästa steg skulle jag tro är att investera i batteriproduktion, för att på ett tydligt vis markera att man inte vill sälja elbilar.

https://insideevs.com/renault-electric- ... os-videos/
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 367
Blev medlem: 19 nov 2017 14:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inläggav Jerker » 11 jun 2018 17:33

Geni87 skrev:Självklart vill de inte sälja elbilar, det förstår ju alla. Det är bara Tesla som egentligen vill sälja elbilar. :roll:

Ett tydligt exempel på det är att t.ex. Renault har investerat i egen utveckling och tillverkning av elmotorer, sådana satsningar gör man bara när man egentligen inte vill satsa, hur logiskt som helst. Nästa steg skulle jag tro är att investera i batteriproduktion, för att på ett tydligt vis markera att man inte vill sälja elbilar.

https://insideevs.com/renault-electric- ... os-videos/


Nja, fast det är ju väl känt att omställningen till elbilsproduktion kommer att kosta de traditionella tillverkarna massor av pengar, och mer pengar ju snabbare det går. De är nog alla övertygade om att fossilbilarna kommer att försvinna, men eftersom de har enorma kapitalsummor investerade i den gamla tekniken och är låsta av underleverantörsavtal så vill de få övergången att gå så lugnt och fint som möjligt.

Så jag är med på konspirationsteorin att de inte vill bygga för bra elbilar. Inte än. Och inte för "vanligt folk", eftersom vanligt folk vill inte betala miljoner för sin bil utan några få hundra tusen, och då är det svårt att få ekonomi i den produktionen om man inte går all in, och det vill man alltså inte göra. Därför bygger man gärna bilar som ska tävla med Tesla X och S och som man kan få bra marginaler på trots små serier. Då kan man också visa upp att man satsar på elbilar! De stora serierna av småbilar vill man däremot skjuta upp så långt in i framtiden som möjligt.
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Lutar åt att det aldrig blir nån Tesla för min del. Blir nog för dyr för mig.
Användarvisningsbild
Jerker
 
Inlägg: 5125
Blev medlem: 09 nov 2015 23:29
Ort: Nyköping

Re: Artikel i media

Inläggav Geni87 » 11 jun 2018 18:56

Jerker skrev:
Geni87 skrev:Självklart vill de inte sälja elbilar, det förstår ju alla. Det är bara Tesla som egentligen vill sälja elbilar. :roll:

Ett tydligt exempel på det är att t.ex. Renault har investerat i egen utveckling och tillverkning av elmotorer, sådana satsningar gör man bara när man egentligen inte vill satsa, hur logiskt som helst. Nästa steg skulle jag tro är att investera i batteriproduktion, för att på ett tydligt vis markera att man inte vill sälja elbilar.

https://insideevs.com/renault-electric- ... os-videos/


Nja, fast det är ju väl känt att omställningen till elbilsproduktion kommer att kosta de traditionella tillverkarna massor av pengar, och mer pengar ju snabbare det går. De är nog alla övertygade om att fossilbilarna kommer att försvinna, men eftersom de har enorma kapitalsummor investerade i den gamla tekniken och är låsta av underleverantörsavtal så vill de få övergången att gå så lugnt och fint som möjligt.

Så jag är med på konspirationsteorin att de inte vill bygga för bra elbilar. Inte än. Och inte för "vanligt folk", eftersom vanligt folk vill inte betala miljoner för sin bil utan några få hundra tusen, och då är det svårt att få ekonomi i den produktionen om man inte går all in, och det vill man alltså inte göra. Därför bygger man gärna bilar som ska tävla med Tesla X och S och som man kan få bra marginaler på trots små serier. Då kan man också visa upp att man satsar på elbilar! De stora serierna av småbilar vill man däremot skjuta upp så långt in i framtiden som möjligt.


Jo visst är det så. Och de behöver även kapital för investeringarna i ny utveckling och produktion, något de får från de befintliga modellprogrammen. Ett alternativ hade ju varit att som Tesla ta in extern finansiering, men det är förenat med större risker och nackdelen att man då delvis förlorar kontrollen över företaget.

Dock är det något tröttsamt att första kommentaren från vissa här på forumet alltid är "de vill inte sälja elbilar". Riktigt så enkelt är det ju inte. Resultatet från de som gick "all-in" för ett par år sedan syns ju inte än tyvärr. Men om exempelvis Volvo menar allvar med att de ska sälja 50% BEV:ar 2025 (vilket man får anta då de aldrig hade gjort ett sånt uttalande annars) betyder de att de måste ha gått "all-in" för ett tag sedan, eller iaf fördelat majoriteten av sina utvecklingsresurser när det gäller drivlinor mot eldrivna sådana. Och startat investeringsprogram för att bygga om fabrikerna och annat.

Även Tesla skjuter ju medvetet upp lanseringen av den "billiga" Model 3-varianten för att få ekonomi i tillverkningen.
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 367
Blev medlem: 19 nov 2017 14:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inläggav nek0 » 11 jun 2018 20:12

Geni87 skrev:
Jerker skrev:
Geni87 skrev:Självklart vill de inte sälja elbilar, det förstår ju alla. Det är bara Tesla som egentligen vill sälja elbilar. :roll:

Ett tydligt exempel på det är att t.ex. Renault har investerat i egen utveckling och tillverkning av elmotorer, sådana satsningar gör man bara när man egentligen inte vill satsa, hur logiskt som helst. Nästa steg skulle jag tro är att investera i batteriproduktion, för att på ett tydligt vis markera att man inte vill sälja elbilar.

https://insideevs.com/renault-electric- ... os-videos/


Nja, fast det är ju väl känt att omställningen till elbilsproduktion kommer att kosta de traditionella tillverkarna massor av pengar, och mer pengar ju snabbare det går. De är nog alla övertygade om att fossilbilarna kommer att försvinna, men eftersom de har enorma kapitalsummor investerade i den gamla tekniken och är låsta av underleverantörsavtal så vill de få övergången att gå så lugnt och fint som möjligt.

Så jag är med på konspirationsteorin att de inte vill bygga för bra elbilar. Inte än. Och inte för "vanligt folk", eftersom vanligt folk vill inte betala miljoner för sin bil utan några få hundra tusen, och då är det svårt att få ekonomi i den produktionen om man inte går all in, och det vill man alltså inte göra. Därför bygger man gärna bilar som ska tävla med Tesla X och S och som man kan få bra marginaler på trots små serier. Då kan man också visa upp att man satsar på elbilar! De stora serierna av småbilar vill man däremot skjuta upp så långt in i framtiden som möjligt.


Jo visst är det så. Och de behöver även kapital för investeringarna i ny utveckling och produktion, något de får från de befintliga modellprogrammen. Ett alternativ hade ju varit att som Tesla ta in extern finansiering, men det är förenat med större risker och nackdelen att man då delvis förlorar kontrollen över företaget.

Dock är det något tröttsamt att första kommentaren från vissa här på forumet alltid är "de vill inte sälja elbilar". Riktigt så enkelt är det ju inte. Resultatet från de som gick "all-in" för ett par år sedan syns ju inte än tyvärr. Men om exempelvis Volvo menar allvar med att de ska sälja 50% BEV:ar 2025 (vilket man får anta då de aldrig hade gjort ett sånt uttalande annars) betyder de att de måste ha gått "all-in" för ett tag sedan, eller iaf fördelat majoriteten av sina utvecklingsresurser när det gäller drivlinor mot eldrivna sådana. Och startat investeringsprogram för att bygga om fabrikerna och annat.

Även Tesla skjuter ju medvetet upp lanseringen av den "billiga" Model 3-varianten för att få ekonomi i tillverkningen.

Tröttsamt eller inte det är ju fakta.
Vilka biltillverkare förutom Tesla vill sälja elbilar?
Vilken biltillverkare klarar att leverera stora mängder elbilar idag?Alla de skryter om vad de ska göra om 2 år ingen levererar något vettigt idag. Vad ska man då tro?
Ingen biltillverkare har batterier så de räcker och gör alt för att inte sälja för många elbilar. Alla biltillverkare vill dra in så mycket som möjligt pengar från tidigare investeringar. Var det inte Fiats VD som bad folk att inte köpa deras elbil för att man förlorar pengar på den. Var är Bolten . Nu kan ju Chevrolet sälja hur många Bolt som helst i Europa. Var säljer de den?
nek0
 
Inlägg: 725
Blev medlem: 08 nov 2017 15:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inläggav Geni87 » 11 jun 2018 23:38

nek0 skrev:Tröttsamt eller inte det är ju fakta.
Vilka biltillverkare förutom Tesla vill sälja elbilar?
Vilken biltillverkare klarar att leverera stora mängder elbilar idag?Alla de skryter om vad de ska göra om 2 år ingen levererar något vettigt idag. Vad ska man då tro?
Ingen biltillverkare har batterier så de räcker och gör alt för att inte sälja för många elbilar. Alla biltillverkare vill dra in så mycket som möjligt pengar från tidigare investeringar. Var det inte Fiats VD som bad folk att inte köpa deras elbil för att man förlorar pengar på den. Var är Bolten . Nu kan ju Chevrolet sälja hur många Bolt som helst i Europa. Var säljer de den?


I Europa får man väl då säga att det är Renault/Nissan som vill sälja elbilar mest, då de har levererat nästan tre gånger så många som nr två på listan (Tesla, tätt åtföljda av BMW och VW) Januari-Mars i år, hyfsat resultat ändå med tanke på att de inte vill.

Bolten ska vi nog inte hoppas för mycket på då GM mer eller mindre har avvecklat hela sin försäljningsorganisation i Europa. De skiter i Europa då de i det stora hela inte är konkurrenskraftiga här, bortsett från Bolten då men en enstaka modell är inget man i GM:s sits med Bolt (outsourcad drivlina med höga kostnader) bygger upp en hel organisation för.

Tesla är dock den enda tillverkare som tillverkar en elbil med ett pris och med egenskaper som jag eventuellt skulle kunna tänka mig att köpa i nuläget, men det spelar ju ingen roll eftersom den inte går att köpa. Och även om den hade gått att köpa känns ~550-600k lite i det saftigaste laget för en Model 3. Så för mig är den lika otillgänglig som en Model S eller I-pace (men i de fallen mer pga prisbilderna).
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 367
Blev medlem: 19 nov 2017 14:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inläggav Teslaägare 12man » 12 jun 2018 13:41

Gm vill sälja diverse Cadillac's och Camaro och Corvette i Europa men inte Bolt eller Volt även efter de gjort sig av med Opel

Geni87 "Bolten ska vi nog inte hoppas för mycket på då GM mer eller mindre har avvecklat hela sin försäljningsorganisation i Europa. De skiter i Europa då de i det stora hela inte är konkurrenskraftiga här, bortsett från Bolten då men en enstaka modell är inget man i GM:s sits med Bolt (outsourcad drivlina med höga kostnader) bygger upp en hel organisation för.
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
 
Inlägg: 1823
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inläggav Geni87 » 12 jun 2018 22:12

Tesla gör sig av med 9% av sina tjänstemän... Pressen att visa vinst börjar visa sig nu... Trist för de drabbade. :(

https://twitter.com/elonmusk/status/100 ... 03328?s=19
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 367
Blev medlem: 19 nov 2017 14:04
Ort: Göteborg

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: christerost och 9 gäster