Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Artikel i media

Inläggav Jerka » 12 jun 2018 22:56

Japp. Jag tror inte egentligen det enbart handlar om press från aktieägarna att börja visa vinst, utan snarare en vilja från Elons sida att visa hela världen att man kan tjäna pengar på elbilar. Han har redan motbevisat folk som säger att bilarna inte kommer gå att sälja, att de kommer bli för dyra, att räckvidden är för kort, att man inte kan snabbladda dem, att batterierna slutar funka osv. Han lanserade nya roadstern för att visa att elbilarna är överlägsna prestandamässigt.

Nu har turen kommit till det ekonomiska. Om han kan få Tesla att gå med vinst över ett helår - vad finns det då kvar för tvivlarna att klanka ner på?
Jerka
 
Inlägg: 442
Blev medlem: 25 mar 2016 22:19

Re: Artikel i media

Inläggav Geni87 » 12 jun 2018 23:08

Jerka skrev:Japp. Jag tror inte egentligen det enbart handlar om press från aktieägarna att börja visa vinst, utan snarare en vilja från Elons sida att visa hela världen att man kan tjäna pengar på elbilar. Han har redan motbevisat folk som säger att bilarna inte kommer gå att sälja, att de kommer bli för dyra, att räckvidden är för kort, att man inte kan snabbladda dem, att batterierna slutar funka osv. Han lanserade nya roadstern för att visa att elbilarna är överlägsna prestandamässigt.

Nu har turen kommit till det ekonomiska. Om han kan få Tesla att gå med vinst över ett helår - vad finns det då kvar för tvivlarna att klanka ner på?


Jo absolut, det är också en del i det hela. Men det handlar inte bara om att täppa igen truten på tvivlande journalister och internettroll. Han säger ju faktiskt att kritiken är korrekt och rättvis, och visar de vinst kommer de få ännu lättare att hitta finansiering till kommande projekt i framtiden. Fabriker i Asien och Europa kommer inte bli billigt, dessutom ska de färdigställa Semin och bygga upp en produktionsapparat för den. Så mycket mer pengar kommer behövas vilket blir enklare och billigare och skaffa om de visar upp sunda finanser.

Frågan är vad dessa 9% jobbar med idag, och vad Tesla i och med deras avgång från företaget bromsar in. De lär ju inte ha suttit och rullat tummarna - då hade de redan varit borta.
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 19 nov 2017 14:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inläggav Teslaägare mati » 13 jun 2018 07:24

nek0 skrev:Tröttsamt eller inte det är ju fakta.
Vilka biltillverkare förutom Tesla vill sälja elbilar?
Vilken biltillverkare klarar att leverera stora mängder elbilar idag?Alla de skryter om vad de ska göra om 2 år ingen levererar något vettigt idag. Vad ska man då tro?

Det är klart att alla traditionella biltillverkare inte vill bygga elbilar. De vill inte heller ha någon form av avgasrening, och troligen skulle de helst även vilja slippa göra sina bilar så bränslesnåla som möjligt. De vill tjäna så mycket pengar som möjligt och undviker allt som kostar pengar. Ändå så tvingas de till alla dessa åtgärder, eftersom lagen, och i vissa fall även konsumenterna, kräver det. Det är ju så det fungerar. Att det tar lång tid är en annan femma.
De europeiska tillverkare som verkar satsa mest pengar på elbilar (utan att ha några modeller på marknaden) är nog VW-koncernen. De säger att deras hittills investerade 50 miljarder € för batterier räcker för 10 miljoner elbilar, de håller på och bygger om hela Mosel-fabriken (det är så de kallar sina produktionsanläggningar runt Dresden) för enbart elbilsproduktion. Allt detta kostar skjortan, och har de väl investerat alla dessa pengar så är det ganska uppenbart att de vill sälja bilarna också. Det är ju knappast bara för kulisserna de gör allt detta.
Däremot så finns ju tillverkare som inte investerar nånting i elbilar överhuvudtaget. Och då är det ganska solklart att de inte vill vara med.
e-Golf 2018
Model S som andrabil
mati
Teslaägare
 
Inlägg: 7031
Blev medlem: 22 mar 2016 11:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inläggav Geni87 » 13 jun 2018 09:45

mati skrev:
nek0 skrev:Tröttsamt eller inte det är ju fakta.
Vilka biltillverkare förutom Tesla vill sälja elbilar?
Vilken biltillverkare klarar att leverera stora mängder elbilar idag?Alla de skryter om vad de ska göra om 2 år ingen levererar något vettigt idag. Vad ska man då tro?

Det är klart att alla traditionella biltillverkare inte vill bygga elbilar. De vill inte heller ha någon form av avgasrening, och troligen skulle de helst även vilja slippa göra sina bilar så bränslesnåla som möjligt. De vill tjäna så mycket pengar som möjligt och undviker allt som kostar pengar. Ändå så tvingas de till alla dessa åtgärder, eftersom lagen, och i vissa fall även konsumenterna, kräver det. Det är ju så det fungerar. Att det tar lång tid är en annan femma.
De europeiska tillverkare som verkar satsa mest pengar på elbilar (utan att ha några modeller på marknaden) är nog VW-koncernen. De säger att deras hittills investerade 50 miljarder € för batterier räcker för 10 miljoner elbilar, de håller på och bygger om hela Mosel-fabriken (det är så de kallar sina produktionsanläggningar runt Dresden) för enbart elbilsproduktion. Allt detta kostar skjortan, och har de väl investerat alla dessa pengar så är det ganska uppenbart att de vill sälja bilarna också. Det är ju knappast bara för kulisserna de gör allt detta.
Däremot så finns ju tillverkare som inte investerar nånting i elbilar överhuvudtaget. Och då är det ganska solklart att de inte vill vara med.


Precis, och vill de tjäna pengar i framtiden måste de producera elbilar, det har nog de flesta insett. FCA är väl ett praktexempel på en tillverkare som verkar extremt trög, Mazda verkar inte heller vara med på tåget. VW investerar tungt även om det såklart tar ett tag innan man ser resultatet av de investeringarna. Bara Porsche investerar €6 miljarder i elektrifiering, varav €1 miljard är öronmärkt för "elektrifiering av befintliga modeller". Men resterande €5 miljarder går till utveckling av ny elektrifieringsteknik och investeringar i produktion för BEV:ar. Det är ändå "ganska" matiga investeringar sett till Porsches storlek - ingenting man gör för att det bara ska "se bra ut". :)
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 19 nov 2017 14:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inläggav Teslaägare mati » 13 jun 2018 11:37

Til nek0s försvar får man naturligtvis erkänna att han har helt rätt när man tittar några år tillbaka. För att fortsätta med VW som exempel så har e-Golfen självklart inte tagits fram för att bli en massprodukt. VW erkänner ju att de i princip inte tjänar några pengar alls på den. De har utvecklat e-Golfen för att de var tvugna, annars hade de inte fått sälja sina ice-bilar på vissa marknader. Den byggs i en fabrik som annars hade stått oanvänd, dvs gamla Phaeton-fabriken. På så vis är den inte i vägen för alla andra bilar som byggs, samtidigt som fabriken inte bara står och kostar pengar.
Nu blev e-Golfen ändå lite för bra, och kunderna vill ha den trots det höga priset. Det är inget som VW hade räknat med. Samtidigt är det ett bra sätt för dem att sondera marknaden lite grann, nu när de har bestämt sig för att satsa på elbilar. Den stora efterfrågan på den ganska dyra e-Golfen är ju en bra indikator för hur det kommer att blir när elbilarna blir billigare och får mer räckvidd. De kommer förhoppningsvis inte göra samma misstag igen, dvs att underskatta efterfrågan.
e-Golf 2018
Model S som andrabil
mati
Teslaägare
 
Inlägg: 7031
Blev medlem: 22 mar 2016 11:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inläggav Geni87 » 13 jun 2018 12:55

mati skrev:Til nek0s försvar får man naturligtvis erkänna att han har helt rätt när man tittar några år tillbaka. För att fortsätta med VW som exempel så har e-Golfen självklart inte tagits fram för att bli en massprodukt. VW erkänner ju att de i princip inte tjänar några pengar alls på den. De har utvecklat e-Golfen för att de var tvugna, annars hade de inte fått sälja sina ice-bilar på vissa marknader. Den byggs i en fabrik som annars hade stått oanvänd, dvs gamla Phaeton-fabriken. På så vis är den inte i vägen för alla andra bilar som byggs, samtidigt som fabriken inte bara står och kostar pengar.
Nu blev e-Golfen ändå lite för bra, och kunderna vill ha den trots det höga priset. Det är inget som VW hade räknat med. Samtidigt är det ett bra sätt för dem att sondera marknaden lite grann, nu när de har bestämt sig för att satsa på elbilar. Den stora efterfrågan på den ganska dyra e-Golfen är ju en bra indikator för hur det kommer att blir när elbilarna blir billigare och får mer räckvidd. De kommer förhoppningsvis inte göra samma misstag igen, dvs att underskatta efterfrågan.


Så är det ju, men om man utgår från idag och inte några år tillbaks så är läget annorlunda.

Visst blev e-Golfen för bra/för populär. Men som du säger är den dels en bra indikator, och den är även en bra plattform med ett hyfsat statistiskt underlag för att samla data som de sedan använder i utvecklingen av de nya BEV:arna.
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 19 nov 2017 14:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inläggav Laban » 13 jun 2018 14:30

mati skrev:Til nek0s försvar får man naturligtvis erkänna att han har helt rätt när man tittar några år tillbaka. För att fortsätta med VW som exempel så har e-Golfen självklart inte tagits fram för att bli en massprodukt. VW erkänner ju att de i princip inte tjänar några pengar alls på den. De har utvecklat e-Golfen för att de var tvugna, annars hade de inte fått sälja sina ice-bilar på vissa marknader. Den byggs i en fabrik som annars hade stått oanvänd, dvs gamla Phaeton-fabriken. På så vis är den inte i vägen för alla andra bilar som byggs, samtidigt som fabriken inte bara står och kostar pengar.


Nu har vi väl pratat om detta tidigare men det här var också ett val VW gjorde. En halvdan satsning istället för en "vi ska vara ledare på elbilssidan". En så stor spelare ska inte behöva vänta på marknaden, de ska styra den.

Och var det verkligen så svårt att känna av marknaden när det gäller elbilar ?
Laban
 
Inlägg: 1500
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inläggav Teslaägare Verdi » 13 jun 2018 14:49

Laban skrev:
mati skrev:Til nek0s försvar får man naturligtvis erkänna att han har helt rätt när man tittar några år tillbaka. För att fortsätta med VW som exempel så har e-Golfen självklart inte tagits fram för att bli en massprodukt. VW erkänner ju att de i princip inte tjänar några pengar alls på den. De har utvecklat e-Golfen för att de var tvugna, annars hade de inte fått sälja sina ice-bilar på vissa marknader. Den byggs i en fabrik som annars hade stått oanvänd, dvs gamla Phaeton-fabriken. På så vis är den inte i vägen för alla andra bilar som byggs, samtidigt som fabriken inte bara står och kostar pengar.


Nu har vi väl pratat om detta tidigare men det här var också ett val VW gjorde. En halvdan satsning istället för en "vi ska vara ledare på elbilssidan". En så stor spelare ska inte behöva vänta på marknaden, de ska styra den.

Och var det verkligen så svårt att känna av marknaden när det gäller elbilar ?


Elbilar skulle inte klara sig en dag utan subventioner. Det är den krassa verkligheten. Vi har två elbilar men utan subventioner hade det blivit alldeles för dyrt sett till det man får.

Kolla på statistiken över sålda fordon. Subventioner är det enda som skapar verkligt sug efter elbilar. Och då gör tillverkarna oftast inte ens någon vinst på de svindyra bilarna.

Jag vill inte vara den som är den men någon måste ju spräcka "elbilsbubblan". ;) När elbilar kan konkurrera på riktigt och dessutom är lika lönsamma för tillverkarna som fossilbilar, ja då kommer den riktiga boomen. Men om det är om 2 år eller 10 år, det vet jag inte.
Model S 90D Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premiumpaket, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svarta Next Generation-stolar http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 2922
Blev medlem: 06 dec 2016 16:30
Ort: Uppsala

Re: Artikel i media

Inläggav Teslaägare Svenssons » 13 jun 2018 15:11

Verdi skrev:Elbilar skulle inte klara sig en dag utan subventioner. Det är den krassa verkligheten. Vi har två elbilar men utan subventioner hade det blivit alldeles för dyrt sett till det man får.

Kolla på statistiken över sålda fordon. Subventioner är det enda som skapar verkligt sug efter elbilar. Och då gör tillverkarna oftast inte ens någon vinst på de svindyra bilarna.

Jag vill inte vara den som är den men någon måste ju spräcka "elbilsbubblan". ;) När elbilar kan konkurrera på riktigt och dessutom är lika lönsamma för tillverkarna som fossilbilar, ja då kommer den riktiga boomen. Men om det är om 2 år eller 10 år, det vet jag inte.

Så har det nog varit men det verkar vända nu och då tänker jag inte bara på att Tesla tänker visa vinst för ett par kvartal. Just det faktum att VW, Jaguar, Audi, Porsche, Kia, Nissan med flera biltillverkare verkar satsa på allvar på elbilar är ju ett tecken på att det går att tjäna pengar på det samtidigt som nya subventioner för elbilar inte verkar komma och befintliga subventioner verkar minska. Sverige ligger lite efter här så just i Sverige ökar subventionerna dock.

Jag gillar inte heller subventionerna och tror att elbilsomställningen skulle vara ett faktum även utan subventioner men att dessa har snabbat på omställningen med några år. Nu när Tesla inom kort tillverkar battericeller för $100 per kWh så kan det ju även bli så att det är billigare att tillverka en elbil än att tillverka en avgasbil, särskilt om kraven på avgaser fortsätter att bli hårdare. Skulle reglering av avgaser tas bort så kan ju biltillverkarna nyttja äldre redan utvecklade motorer för att göra billigare bilar.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 6886
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59
Ort: Kalmar

Re: Artikel i media

Inläggav nek0 » 13 jun 2018 16:27

Ojj Geni87 vi har nog missförstått varandra. Jag menade inte att ingen vill sälja elbilar på sikt. Vad jag menade var att idag har ingen möjlighet att massproducera elbilar och därför gör nästan alla undermåliga produkter . På nästan alla dagens elbilar fattas det något som skulle gjort dem de ultimata bilarna som alla vill och kan ha.Massa pengar är investerade i avgas bilar de pengarna vill investerarna ha tillbaka och förhalar omställningen tills man fått de pengarna. Det är det som jag tycker och menade när jag skrev att ingen vill sälja elbilar .
nek0
 
Inlägg: 725
Blev medlem: 08 nov 2017 15:10
Ort: Huskvarna

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster