Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Artikel i media

Inläggav Laban » 13 jun 2018 20:15

nek0 skrev:Massa pengar är investerade i avgas bilar de pengarna vill investerarna ha tillbaka och förhalar omställningen tills man fått de pengarna. Det är det som jag tycker och menade när jag skrev att ingen vill sälja elbilar .

Problemet är nog inte så mycket att få tillbaka pengarna (gammal teknik) som att omställningen kommer att få rätt stora konsekvenser på antalet anställda. Både på fabrikerna och service sidan. Jag kan förstå att man drar sig för detta, kan man dra ut på tiden med laddhybrider och "självladdande bilar" och klaga på brist på batterier så gör man nog gärna det. Kan tillägga att det var precis vad min lokala Mitsubishi handlare skyllde på när jag lämnade tillbaka leasingbilen och samtidigt undrade var Mitsubishis elbilar var.
Laban

Inläggav Teslaägare bylund » 13 jun 2018 20:22

Laban skrev:Kan tillägga att det var precis vad min lokala Mitsubishi handlare skyllde på när jag lämnade tillbaka leasingbilen och samtidigt undrade var Mitsubishis elbilar var.

Med tanke på i-MiEV:s räckvidd kan de inte vara långt borta!
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | Referrallänk: http://ts.la/olga1734
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 13 jun 2018 20:23

bylund skrev:
Laban skrev:Kan tillägga att det var precis vad min lokala Mitsubishi handlare skyllde på när jag lämnade tillbaka leasingbilen och samtidigt undrade var Mitsubishis elbilar var.

:lol:
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inläggav Laban » 13 jun 2018 21:05

bylund skrev:

Haha
Laban

Inläggav LarsL » 14 jun 2018 07:14

Laban skrev:
nek0 skrev:Massa pengar är investerade i avgas bilar de pengarna vill investerarna ha tillbaka och förhalar omställningen tills man fått de pengarna. Det är det som jag tycker och menade när jag skrev att ingen vill sälja elbilar .

Problemet är nog inte så mycket att få tillbaka pengarna (gammal teknik) som att omställningen kommer att få rätt stora konsekvenser på antalet anställda. Både på fabrikerna och service sidan. Jag kan förstå att man drar sig för detta, kan man dra ut på tiden med laddhybrider och "självladdande bilar" och klaga på brist på batterier så gör man nog gärna det. Kan tillägga att det var precis vad min lokala Mitsubishi handlare skyllde på när jag lämnade tillbaka leasingbilen och samtidigt undrade var Mitsubishis elbilar var.

Du kan säkert ha rätt och tyvärr blir det lite självuppfyllande. Om de inte bygger batterifabriker utan köper in dem istället så går de ju miste om de arbetstillfällena. Hade de däremot låtit de som idag jobbar med motorer gå över till batteritillverkningen så hade allt blivit i princip 1/1. Eftersomdet är en ny marknad går det ju dessutom att vinna andelar... om man vågar.
Därför är jag mer inne på att de har stora kostnader i avtal som de måste fullfölja och därför inte kan ställa om snabbt. Ingen trodde ju för 10 år sedan att fossilbilen skulle vara slut om 15-20 år.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Bokat Model 3, med dragkrok!
Användarvisningsbild
LarsL

Inläggav Geni87 » 14 jun 2018 11:29

Laban skrev:

Det är ju iofs vad din handlare sa, handlarna ägs inte av biltillverkarna. Jag tror att handlarna/verkstäderna kommer bli den största förloraren i framtiden när fler och fler bilar ägs av biltillverkarna och hyrs/leasas ut till kunder (privatkunder, taxibolat etc) genom olika avtal. Detta kommer accelereras när den självkörande tekniken bli bättre. Då kapas handlaren bort ur kedjan och service kommer till en större del utföras i egen regi av biltillverkaren skulle jag tippa på, och det oavsett drivlinetyp. Service går då från att bli till en intäkt för handlaren (fakturering för arbete och påslag på reservdelar) och för tillverkaren (vinst på reservdelar) till att bli en kostnad för biltillverkaren, eftersom de då äger bilarna själva i många fall.
Användarvisningsbild
Geni87

Inläggav Jerka » 25 jun 2018 23:18

https://www.expressen.se/debatt/elbilsagaren-skickar-sin-springnota-till-glesbygden/

Om du inte betalar din bensinskatt är du en fuskare! Den var ny tror jag. :D
Jerka

Inläggav Jerker » 25 jun 2018 23:47

Jerka skrev:https://www.expressen.se/debatt/elbilsagaren-skickar-sin-springnota-till-glesbygden/

Har väl hört att partiet finns men har inte ägnat det nån tanke förut. Nu har jag noterat detta och satt upp det på min lista över partier jag inte ska rösta på. ;)
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Lutar åt att det aldrig blir nån Tesla för min del. Blir nog för dyr för mig.
Användarvisningsbild
Jerker

Inläggav lator » 26 jun 2018 00:27

Jerker skrev:
Jerka skrev:https://www.expressen.se/debatt/elbilsagaren-skickar-sin-springnota-till-glesbygden/

Har väl hört att partiet finns men har inte ägnat det nån tanke förut. Nu har jag noterat detta och satt upp det på min lista över partier jag inte ska rösta på. ;)

Finns det något kvar som inte har hamnat på din lista?
Användarvisningsbild
lator

Inläggav Jerker » 26 jun 2018 00:29

lator skrev:
Jerker skrev:

Finns det något kvar som inte har hamnat på din lista?

Det börjar bli trångt...
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Lutar åt att det aldrig blir nån Tesla för min del. Blir nog för dyr för mig.
Användarvisningsbild
Jerker

FöregåendeNästa

Återgå till Elektriska Fordon