Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Re: Artikel i media

Inläggav Laban » 13 jun 2018 20:15

nek0 skrev:Massa pengar är investerade i avgas bilar de pengarna vill investerarna ha tillbaka och förhalar omställningen tills man fått de pengarna. Det är det som jag tycker och menade när jag skrev att ingen vill sälja elbilar .


Problemet är nog inte så mycket att få tillbaka pengarna (gammal teknik) som att omställningen kommer att få rätt stora konsekvenser på antalet anställda. Både på fabrikerna och service sidan. Jag kan förstå att man drar sig för detta, kan man dra ut på tiden med laddhybrider och "självladdande bilar" och klaga på brist på batterier så gör man nog gärna det. Kan tillägga att det var precis vad min lokala Mitsubishi handlare skyllde på när jag lämnade tillbaka leasingbilen och samtidigt undrade var Mitsubishis elbilar var.
Laban
 
Inlägg: 1417
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inläggav Teslaägare bylund » 13 jun 2018 20:22

Laban skrev:Kan tillägga att det var precis vad min lokala Mitsubishi handlare skyllde på när jag lämnade tillbaka leasingbilen och samtidigt undrade var Mitsubishis elbilar var.

Med tanke på i-MiEV:s räckvidd kan de inte vara långt borta!
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | Referrallänk: http://ts.la/olga1734
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
 
Inlägg: 6796
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Sundbyberg

Re: Artikel i media

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 13 jun 2018 20:23

bylund skrev:
Laban skrev:Kan tillägga att det var precis vad min lokala Mitsubishi handlare skyllde på när jag lämnade tillbaka leasingbilen och samtidigt undrade var Mitsubishis elbilar var.

Med tanke på i-MiEV:s räckvidd kan de inte vara långt borta!

:lol:
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
 
Inlägg: 1856
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inläggav Laban » 13 jun 2018 21:05

bylund skrev:
Laban skrev:Kan tillägga att det var precis vad min lokala Mitsubishi handlare skyllde på när jag lämnade tillbaka leasingbilen och samtidigt undrade var Mitsubishis elbilar var.

Med tanke på i-MiEV:s räckvidd kan de inte vara långt borta!


Haha
Laban
 
Inlägg: 1417
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inläggav LarsL » 14 jun 2018 07:14

Laban skrev:
nek0 skrev:Massa pengar är investerade i avgas bilar de pengarna vill investerarna ha tillbaka och förhalar omställningen tills man fått de pengarna. Det är det som jag tycker och menade när jag skrev att ingen vill sälja elbilar .


Problemet är nog inte så mycket att få tillbaka pengarna (gammal teknik) som att omställningen kommer att få rätt stora konsekvenser på antalet anställda. Både på fabrikerna och service sidan. Jag kan förstå att man drar sig för detta, kan man dra ut på tiden med laddhybrider och "självladdande bilar" och klaga på brist på batterier så gör man nog gärna det. Kan tillägga att det var precis vad min lokala Mitsubishi handlare skyllde på när jag lämnade tillbaka leasingbilen och samtidigt undrade var Mitsubishis elbilar var.


Du kan säkert ha rätt och tyvärr blir det lite självuppfyllande. Om de inte bygger batterifabriker utan köper in dem istället så går de ju miste om de arbetstillfällena. Hade de däremot låtit de som idag jobbar med motorer gå över till batteritillverkningen så hade allt blivit i princip 1/1. Eftersomdet är en ny marknad går det ju dessutom att vinna andelar... om man vågar.
Därför är jag mer inne på att de har stora kostnader i avtal som de måste fullfölja och därför inte kan ställa om snabbt. Ingen trodde ju för 10 år sedan att fossilbilen skulle vara slut om 15-20 år.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Bokat Model 3, med dragkrok!
Användarvisningsbild
LarsL
 
Inlägg: 6789
Blev medlem: 08 nov 2014 20:15
Ort: Härryda

Re: Artikel i media

Inläggav Geni87 » 14 jun 2018 11:29

Laban skrev:
nek0 skrev:Massa pengar är investerade i avgas bilar de pengarna vill investerarna ha tillbaka och förhalar omställningen tills man fått de pengarna. Det är det som jag tycker och menade när jag skrev att ingen vill sälja elbilar .


Problemet är nog inte så mycket att få tillbaka pengarna (gammal teknik) som att omställningen kommer att få rätt stora konsekvenser på antalet anställda. Både på fabrikerna och service sidan. Jag kan förstå att man drar sig för detta, kan man dra ut på tiden med laddhybrider och "självladdande bilar" och klaga på brist på batterier så gör man nog gärna det. Kan tillägga att det var precis vad min lokala Mitsubishi handlare skyllde på när jag lämnade tillbaka leasingbilen och samtidigt undrade var Mitsubishis elbilar var.


Det är ju iofs vad din handlare sa, handlarna ägs inte av biltillverkarna. Jag tror att handlarna/verkstäderna kommer bli den största förloraren i framtiden när fler och fler bilar ägs av biltillverkarna och hyrs/leasas ut till kunder (privatkunder, taxibolat etc) genom olika avtal. Detta kommer accelereras när den självkörande tekniken bli bättre. Då kapas handlaren bort ur kedjan och service kommer till en större del utföras i egen regi av biltillverkaren skulle jag tippa på, och det oavsett drivlinetyp. Service går då från att bli till en intäkt för handlaren (fakturering för arbete och påslag på reservdelar) och för tillverkaren (vinst på reservdelar) till att bli en kostnad för biltillverkaren, eftersom de då äger bilarna själva i många fall.
Användarvisningsbild
Geni87
 
Inlägg: 289
Blev medlem: 19 nov 2017 14:04
Ort: Göteborg

Föregående

Återgå till Elektriska Fordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bat och 7 gäster