Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

Det är förstås få förunnat att ha råd med en Tesla, den enda el-bilen som kan ersätta en fossil i nästan alla avseenden. Betydligt fler har råd med en Corsa... Men grannlandets elbilsboom visar ändå att när priserna är jämförbara mellan el och fossil, då väljer väldigt många eldrift. Nu börjar ju infrastrukturen i Norge bli acceptabel och det är lätt att ha elbil, men dit har vi fortfarande en bit här hemma.
Så jag tror att konkurrensen de närmaste åren på elbilssidan kommer att ändra allt..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Artikel i media

Inlägg av Foluke »

Gustafsson skrev:
Det är förstås få förunnat att ha råd med en Tesla, den enda el-bilen som kan ersätta en fossil i nästan alla avseenden. Betydligt fler har råd med en Corsa... Men grannlandets elbilsboom visar ändå att när priserna är jämförbara mellan el och fossil, då väljer väldigt många eldrift. Nu börjar ju infrastrukturen i Norge bli acceptabel och det är lätt att ha elbil, men dit har vi fortfarande en bit här hemma.
Så jag tror att konkurrensen de närmaste åren på elbilssidan kommer att ändra allt..
Å så har vi resten av världen....Kina tar i med hårdhandskarna! Indien kommer nog snart efter? Solceller, vindkraft, batterier, klimatmedvetenhet mm håller på att förändra förutsättningarna. Svenskarna är ju värdssamvete men vi är väldigt små i världen. I självgodhet är det inte många som slår oss men i det mesta annat. Troligtvis sveps vi med av en lavin av förändringar, vad vi än tycker.
Under tiden kan ju vi som haft lust och möjlighet att skaffa en Tesla, njuta av vårt val. Vi åker första klass och vi tror att det är bra för samhället. Win win! Man behöver inte skriva detta på näsan på andra! Det räcker med tro på det man gör och vara belåten med det. Självgodhet, alltså! :D
Model S P85D,
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Verdi skrev:

Tesla sålde alltså 800 Model S och 483 Model X under hela förra året. Det såldes fler Opel Corsa (1320 st) och fler Renault Kadjar (1661 st)...
Statistisk kan man läsa lite hur man vill. Jag är t ex förvånad att Model S ändå ligger där den ligger. En bra bit över bilar som jag inbillade mig att de säljs väldigt bra, tex Citroen C4, Hyundai i40, Mazda eller Dacia-modellerna. Sen är det ju logiskt att det är Volvo som ligger i toppen, och det beror på att svenskarna skulle köpa Volvo även om den hade gått på gengas och haft ett chassi utav furuträ. VW Golf ligger på tredje plats. Några fåtal av dessa är ju e-Golfar, synd att det inte går att utläsa hur många. I Norge hade det troligen varit mer än hälften, men här är det förmodligen bara nån enstaka procent.
Skrämmande att det är 6 Toyota Mirai. Vem har köpt dem? Mariestads kommun och några motorjournalister?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Foluke skrev:
Gustafsson skrev:
Det är förstås få förunnat att ha råd med en Tesla, den enda el-bilen som kan ersätta en fossil i nästan alla avseenden. Betydligt fler har råd med en Corsa... Men grannlandets elbilsboom visar ändå att när priserna är jämförbara mellan el och fossil, då väljer väldigt många eldrift. Nu börjar ju infrastrukturen i Norge bli acceptabel och det är lätt att ha elbil, men dit har vi fortfarande en bit här hemma.
Så jag tror att konkurrensen de närmaste åren på elbilssidan kommer att ändra allt..
Å så har vi resten av världen....Kina tar i med hårdhandskarna! Indien kommer nog snart efter? Solceller, vindkraft, batterier, klimatmedvetenhet mm håller på att förändra förutsättningarna. Svenskarna är ju värdssamvete men vi är väldigt små i världen. I självgodhet är det inte många som slår oss men i det mesta annat. Troligtvis sveps vi med av en lavin av förändringar, vad vi än tycker.
Under tiden kan ju vi som haft lust och möjlighet att skaffa en Tesla, njuta av vårt val. Vi åker första klass och vi tror att det är bra för samhället. Win win! Man behöver inte skriva detta på näsan på andra! Det räcker med tro på det man gör och vara belåten med det. Självgodhet, alltså! :D

Har du några siffror för Kina? Hur många procent av bilarna som säljs går på el? Det säljs ju väldigt många bilar där så även små marknadsandelar blir väldigt många bilar.

Jag säger inte att ni har fel. Jag gillar också mina elbilar. Men nog blir det lite fjantigt när det finns trådar som spår reservdelshandelns död. Jo men... Det är ju en sak som kanske händer på 20-30 års sikt. inte på 5 års sikt. Fattar dock att folk tycker det är kul att spekulera och känna sig som Nostradamus. :) Jag gör ju det själv nu till viss del. :oops:
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 227
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Artikel i media

Inlägg av perkabolo »

Verdi skrev:
Foluke skrev:
Gustafsson skrev:
Det är förstås få förunnat att ha råd med en Tesla, den enda el-bilen som kan ersätta en fossil i nästan alla avseenden. Betydligt fler har råd med en Corsa... Men grannlandets elbilsboom visar ändå att när priserna är jämförbara mellan el och fossil, då väljer väldigt många eldrift. Nu börjar ju infrastrukturen i Norge bli acceptabel och det är lätt att ha elbil, men dit har vi fortfarande en bit här hemma.
Så jag tror att konkurrensen de närmaste åren på elbilssidan kommer att ändra allt..
Å så har vi resten av världen....Kina tar i med hårdhandskarna! Indien kommer nog snart efter? Solceller, vindkraft, batterier, klimatmedvetenhet mm håller på att förändra förutsättningarna. Svenskarna är ju värdssamvete men vi är väldigt små i världen. I självgodhet är det inte många som slår oss men i det mesta annat. Troligtvis sveps vi med av en lavin av förändringar, vad vi än tycker.
Under tiden kan ju vi som haft lust och möjlighet att skaffa en Tesla, njuta av vårt val. Vi åker första klass och vi tror att det är bra för samhället. Win win! Man behöver inte skriva detta på näsan på andra! Det räcker med tro på det man gör och vara belåten med det. Självgodhet, alltså! :D

Har du några siffror för Kina? Hur många procent av bilarna som säljs går på el? Det säljs ju väldigt många bilar där så även små marknadsandelar blir väldigt många bilar.

Jag säger inte att ni har fel. Jag gillar också mina elbilar. Men nog blir det lite fjantigt när det finns trådar som spår reservdelshandelns död. Jo men... Det är ju en sak som kanske händer på 20-30 års sikt. inte på 5 års sikt. Fattar dock att folk tycker det är kul att spekulera och känna sig som Nostradamus. :) Jag gör ju det själv nu till viss del. :oops:
För att fortsätta spekulera och känna sig som Nostradamus. Om biltillverkarna får upp tillräckliga volymer kan det gå fort. När priskänsliga hellre väljer en lite nyare elbil än en mer begagnad fossilare och laddinfrastrukturen är mer utbyggd (och det går fort nu) kan det bli som med knapp-mobilerna eller tjock-tv apparaterna, inte nödvändigtvis så att man fortsätter använda sin gamla bara för att den funkar.
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

Jo jag tror verkligen ekonomi är de som krävs för att breda massan kommer börja gå över... När de blir tydligt ekonomiskt bättre även med själva inköpet så slår de nog över... De som också kommer krävas är "rätt" modeller... Sedan skulle de kunna bli ett bakslag när infrastrukturen inte hinner med men den kommer säkert bara vara tillfällig.
Så då har jag också fått spekulera :D lite...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Artikel i media

Inlägg av Torkel »

Verdi skrev:
Jerker skrev:
Torkel skrev:
Utdrag från artikel i GP (betalvägg
...
Cheferna har alltså dålig koll på vad kunderna efterfrågar, vilka konkurrenter som är deras största hot och vilket håll tekniken går åt. Låter lovande...
Ja, tyvärr verkar de etablerade tillverkarnas chefer vara totalt tondöva för tidens trender och kundernas önskemål. Det är väl så som början till slutet ser ut?

Tyvärr befinner sig det här forumet också i en liten bubbla. Här i den här bubblan så är det självklart att Tesla och elbilar ska ta över världen. Fort kommer det gå dessutom. Finns ingen hejd. Men än finns det inga försäljningssiffror som backar upp det hela. Kolla på siffrorna för 2017. http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar

...
Jag tänker iofs att elektrifieringstrenden, motstånd mot diesel och andra saker än försäljning talar sitt tydliga språk.

Försäljning styrs i mycket av utbud och pris. Tyvärr v är priset högt och utbudet mycket begränsat för elbilar nu. Hade Leafen sålts för typ 150-200' så hade nog antalet kritiker varit färre än köparna.
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Torkel skrev:
Verdi skrev:
Jerker skrev:
Torkel skrev:
Utdrag från artikel i GP (betalvägg
...
Cheferna har alltså dålig koll på vad kunderna efterfrågar, vilka konkurrenter som är deras största hot och vilket håll tekniken går åt. Låter lovande...
Ja, tyvärr verkar de etablerade tillverkarnas chefer vara totalt tondöva för tidens trender och kundernas önskemål. Det är väl så som början till slutet ser ut?

Tyvärr befinner sig det här forumet också i en liten bubbla. Här i den här bubblan så är det självklart att Tesla och elbilar ska ta över världen. Fort kommer det gå dessutom. Finns ingen hejd. Men än finns det inga försäljningssiffror som backar upp det hela. Kolla på siffrorna för 2017. http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar

...
Jag tänker iofs att elektrifieringstrenden, motstånd mot diesel och andra saker än försäljning talar sitt tydliga språk.

Försäljning styrs i mycket av utbud och pris. Tyvärr v är priset högt och utbudet mycket begränsat för elbilar nu. Hade Leafen sålts för typ 150-200' så hade nog antalet kritiker varit färre än köparna.
Exakt. De allra flesta följer sin plånbok. Gjorde jag också. Hade ett tak på vad bilen fick kosta per månad och den bil som kändes roligast och mest prisvärd var faktiskt Tesla Model S.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4183
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
Torkel skrev:
Verdi skrev:
Jerker skrev:
Torkel skrev:
Utdrag från artikel i GP (betalvägg
...
Cheferna har alltså dålig koll på vad kunderna efterfrågar, vilka konkurrenter som är deras största hot och vilket håll tekniken går åt. Låter lovande...
Ja, tyvärr verkar de etablerade tillverkarnas chefer vara totalt tondöva för tidens trender och kundernas önskemål. Det är väl så som början till slutet ser ut?

Tyvärr befinner sig det här forumet också i en liten bubbla. Här i den här bubblan så är det självklart att Tesla och elbilar ska ta över världen. Fort kommer det gå dessutom. Finns ingen hejd. Men än finns det inga försäljningssiffror som backar upp det hela. Kolla på siffrorna för 2017. http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar

...
Jag tänker iofs att elektrifieringstrenden, motstånd mot diesel och andra saker än försäljning talar sitt tydliga språk.

Försäljning styrs i mycket av utbud och pris. Tyvärr v är priset högt och utbudet mycket begränsat för elbilar nu. Hade Leafen sålts för typ 150-200' så hade nog antalet kritiker varit färre än köparna.
Exakt. De allra flesta följer sin plånbok. Gjorde jag också. Hade ett tak på vad bilen fick kosta per månad och den bil som kändes roligast och mest prisvärd var faktiskt Tesla Model S.
Såg en ny Zoe på jobbets parkering idag ock kom på en tanke att jämföra Clio och Zoe.
Clio https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/ZCB882/specs 157490 SEK
Zoe https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/ZCC473/specs 267990 SEK-40000 SEK +batterihyra

70500 SEK pris skillnad vid köpet.
Om man räknar 1000 mil per år så nollar batterihyran Clios bensin pris .
Man ska vara rik eller grön fanatiker för att kunna lura sig själv ett sånt köp
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Zoen är den perfekta pendlarbilen. Om man pendlar 8-10 mil om dagen har man betalat skillnaden på några år. På landsbygden är det ett rimligt pendelavstånd. Och prisskillnaden betalar man ju bara delvis, förutsatt att bilarna tappar procentuellt ungefär lika mycket i värde.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4183
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Men hur mycket ska man köra för att spara de 70000 SEK?
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Artikel i media

Inlägg av Elbilisten »

Teknikens Värld jämförde Zoe med Clio.

http://teknikensvarld.se/nu-lonar-det-s ... id-573504/
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

mati skrev:
Verdi skrev:

Tesla sålde alltså 800 Model S och 483 Model X under hela förra året. Det såldes fler Opel Corsa (1320 st) och fler Renault Kadjar (1661 st)...
Statistisk kan man läsa lite hur man vill. Jag är t ex förvånad att Model S ändå ligger där den ligger. En bra bit över bilar som jag inbillade mig att de säljs väldigt bra, tex Citroen C4, Hyundai i40, Mazda eller Dacia-modellerna. Sen är det ju logiskt att det är Volvo som ligger i toppen, och det beror på att svenskarna skulle köpa Volvo även om den hade gått på gengas och haft ett chassi utav furuträ. VW Golf ligger på tredje plats. Några fåtal av dessa är ju e-Golfar, synd att det inte går att utläsa hur många. I Norge hade det troligen varit mer än hälften, men här är det förmodligen bara nån enstaka procent.
Skrämmande att det är 6 Toyota Mirai. Vem har köpt dem? Mariestads kommun och några motorjournalister?
Då BilSweden har separat tabell för supermiljöbilsbilar så går detta att läsa, av 20 058 Golf så var 503 GTE och 289 eGolf :(
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4183
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Elbilisten skrev:
Teknikens Värld jämförde Zoe med Clio.

http://teknikensvarld.se/nu-lonar-det-s ... id-573504/
Tack där fick vi svaret. De blir aldrig billigare.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Artikel i media

Inlägg av Smutt »

Kostnads fördel för elbilen 6,9kr låter väldigt lågt jag kan inte köra nån bensinare för 9kr milen sen tar dom inte med den årliga uppräkningen av bensin priset samt att råoljepriset är lågt och troligen stiger
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4183
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Smutt skrev:
Kostnads fördel för elbilen 6,9kr låter väldigt lågt jag kan inte köra nån bensinare för 9kr milen sen tar dom inte med den årliga uppräkningen av bensin priset samt att råoljepriset är lågt och troligen stiger
Varför kan du köra en bensinare för 9kr 6l bensin x 15kr =90 kr
Kan man inte köra en clio 10 mil med 6l bensin?
Hade själv en Golf Sportsvan 1.2 dsg och på 1600 mil var snitt förbrukningen 0.58
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Verdi skrev:
Jerker skrev:
Torkel skrev:
Utdrag från artikel i GP (betalvägg http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/så-ska ... -1.5028881) som handlar om fordonsindustrins syn på framtiden:
. Ser man till själva driften av fordonen, alltså motor och drivlina, så finns påtagliga skillnader mellan industri och konsumenter. Medan många i industrin ser diesel och fossila fordonsdrift som en möjlighet på marknaden länge än är konsumenterna i ökande grad skeptiska inte minst till dieselfordon.

Och när det gäller märken är det inte uppstickaren Tesla som ses som ledande inom elektrifiering och självkörande teknik – det är premiumjätten BMW. Intressant nog klättrar kinesiska BYD – Build Your Dream – till en tredjeplats inom eldrift när fordonschefer väljer viktiga aktörer.

Bränsleceller hett
En viktig punkt i undersökningen är också att fordonscheferna, bland viktiga trender i fordonsdrift, faktiskt inte sätter batteri-elbilarna högst, utan elbilar som drivs av bränsleceller.
Cheferna har alltså dålig koll på vad kunderna efterfrågar, vilka konkurrenter som är deras största hot och vilket håll tekniken går åt. Låter lovande...
Ja, tyvärr verkar de etablerade tillverkarnas chefer vara totalt tondöva för tidens trender och kundernas önskemål. Det är väl så som början till slutet ser ut?

Tyvärr befinner sig det här forumet också i en liten bubbla. Här i den här bubblan så är det självklart att Tesla och elbilar ska ta över världen. Fort kommer det gå dessutom. Finns ingen hejd. Men än finns det inga försäljningssiffror som backar upp det hela. Kolla på siffrorna för 2017. http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar

Tesla sålde alltså 800 Model S och 483 Model X under hela förra året. Det såldes fler Opel Corsa (1320 st) och fler Renault Kadjar (1661 st). Jag visste inte ens att Opel Corsa fanns kvar eller att Kadjar fanns öht. Totalt såldes 379 315 personbilar under 2017. De andra elbilarna som Leaf (981 st), BMW i3 (545 st) eller Zoe (851 st) visar heller inte på något större genombrott. Det är otroligt låga nivåer. Antagligen når andelen rena elbilar upp till kanske 1% av totalen. I bästa fall. 1% kan man säga mycket om. Att det finns utrymme att växa är väl det mest positiva. :)

Att se den breda allmänhetens skepsis mot elbilar är lätt. Bara att röra sig bort från elbilsforum...

Vi får se vad bonus/malus får för inverkan efter sommaren. Det kanske kan öka andelen från 1% till säkert 2-3% med lite tur. Men resterande 97% då? Och det är ändå bara de bilar som vi tillför. Finns väl uppåt 5 miljoner personbilar i Sverige har jag för mig. Andelen elbilar av dessa måste räknas i promille än så länge. Så lite ödmjukhet från "vår" sida kanske också är på sin plats?
Kollar man laddbara bilar är siffran senaste månaderna 2017 på över 6%. Ca en fjärdedel av dem är elbilar.
Jag tror en stor anledning till det är utbudet. Det har börjat bli rätt bra utbud på hybrider. Man kan många gånger välja bil först och sen välja drivning då. Alltså där man har pluginhybrid som motoralternativ.

Ska man ha elbil är det lite svårare än så länge. Där får man mer försöka kolla över vilka elbilar det finns och vilken som åtminstone är närmast det man egentligen vill ha.
När det börjar bli lite större möjlighet för fler att hitta sin slags bil även hos elbilar kommer det svänga över så att säljs fler elbilar än pluginhybrid tror jag.

Innan 2018 är över ligger vi över 10% laddar bilar, och jag hoppas att åtminstone 4% är rena elbilar.. Även om det är en bit dit idag.
Ökat utbud och större skillnad i bonus tror jag kommer ha effekt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 595
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Artikel i media

Inlägg av Sofie »

joel80 skrev:
Verdi skrev:
Jerker skrev:
Torkel skrev:
Utdrag från artikel i GP (betalvägg http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/så-ska ... -1.5028881) som handlar om fordonsindustrins syn på framtiden:
. Ser man till själva driften av fordonen, alltså motor och drivlina, så finns påtagliga skillnader mellan industri och konsumenter. Medan många i industrin ser diesel och fossila fordonsdrift som en möjlighet på marknaden länge än är konsumenterna i ökande grad skeptiska inte minst till dieselfordon.

Och när det gäller märken är det inte uppstickaren Tesla som ses som ledande inom elektrifiering och självkörande teknik – det är premiumjätten BMW. Intressant nog klättrar kinesiska BYD – Build Your Dream – till en tredjeplats inom eldrift när fordonschefer väljer viktiga aktörer.

Bränsleceller hett
En viktig punkt i undersökningen är också att fordonscheferna, bland viktiga trender i fordonsdrift, faktiskt inte sätter batteri-elbilarna högst, utan elbilar som drivs av bränsleceller.
Cheferna har alltså dålig koll på vad kunderna efterfrågar, vilka konkurrenter som är deras största hot och vilket håll tekniken går åt. Låter lovande...
Ja, tyvärr verkar de etablerade tillverkarnas chefer vara totalt tondöva för tidens trender och kundernas önskemål. Det är väl så som början till slutet ser ut?

Tyvärr befinner sig det här forumet också i en liten bubbla. Här i den här bubblan så är det självklart att Tesla och elbilar ska ta över världen. Fort kommer det gå dessutom. Finns ingen hejd. Men än finns det inga försäljningssiffror som backar upp det hela. Kolla på siffrorna för 2017. http://www.bilsweden.se/statistik/nyregistreringar

Tesla sålde alltså 800 Model S och 483 Model X under hela förra året. Det såldes fler Opel Corsa (1320 st) och fler Renault Kadjar (1661 st). Jag visste inte ens att Opel Corsa fanns kvar eller att Kadjar fanns öht. Totalt såldes 379 315 personbilar under 2017. De andra elbilarna som Leaf (981 st), BMW i3 (545 st) eller Zoe (851 st) visar heller inte på något större genombrott. Det är otroligt låga nivåer. Antagligen når andelen rena elbilar upp till kanske 1% av totalen. I bästa fall. 1% kan man säga mycket om. Att det finns utrymme att växa är väl det mest positiva. :)

Att se den breda allmänhetens skepsis mot elbilar är lätt. Bara att röra sig bort från elbilsforum...

Vi får se vad bonus/malus får för inverkan efter sommaren. Det kanske kan öka andelen från 1% till säkert 2-3% med lite tur. Men resterande 97% då? Och det är ändå bara de bilar som vi tillför. Finns väl uppåt 5 miljoner personbilar i Sverige har jag för mig. Andelen elbilar av dessa måste räknas i promille än så länge. Så lite ödmjukhet från "vår" sida kanske också är på sin plats?
Kollar man laddbara bilar är siffran senaste månaderna 2017 på över 6%. Ca en fjärdedel av dem är elbilar.
Jag tror en stor anledning till det är utbudet. Det har börjat bli rätt bra utbud på hybrider. Man kan många gånger välja bil först och sen välja drivning då. Alltså där man har pluginhybrid som motoralternativ.

Ska man ha elbil är det lite svårare än så länge. Där får man mer försöka kolla över vilka elbilar det finns och vilken som åtminstone är närmast det man egentligen vill ha.
När det börjar bli lite större möjlighet för fler att hitta sin slags bil även hos elbilar kommer det svänga över så att säljs fler elbilar än pluginhybrid tror jag.

Innan 2018 är över ligger vi över 10% laddar bilar, och jag hoppas att åtminstone 4% är rena elbilar.. Även om det är en bit dit idag.
Ökat utbud och större skillnad i bonus tror jag kommer ha effekt.


Jag tror att många av dom som köper en bil med häftigare Diesel eller Bensin motor innan 1/7-2018, i alla fall är dom som har mycket svårt att tänka sig ett liv med elbil.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Det är fortfarande så att verklig kunskap om elbilar är väldigt låg. Jag får exempel på det rätt ofta när jag pratar med folk om det. Jag har ju haft elbil i två år och på min arbetsplats är det väl känt eftersom vi inte är fler än knappt 20 personer. Jag försöker visserligen att inte tjata hål i huvudet på mina arbetskamrater, men tar naturligtvis varje chans att utbilda dem om elbilar.

Men bara förra veckan visade sig att en av dem inte fattat hur långt man kommer på en laddning med en modern elbil. Hon sa att hon aldrig skulle klara sig utan att ladda varje dag (förutom att ladda på natten). Eftersom jag vet hur lite hon kör så frågade jag henne vilka dagar hon kör mer än 15-25 mil (vilket idag en rimlig minimal räckvidd på en ny elbil). Först då, när vi diskuterade vidare, så fick hon upp ögonen för hur enkelt och praktiskt det skulle vara för dem att ha åtminstone en elbil i familjen. Hon kör ju sällan mer än 10 mil en dag.

Folk lyssnar inte om man inte pratar direkt med dem och omsätter teorin i deras egna liv på ett mer handgripligt sätt. Många har hört nån gång, kanske för ganska länge sedan, 1) hur lång (dvs. för kort) räckvidd en elbil har som de har råd med och 2) hur alldeles för dyr en elbil som de skulle behöva är och därmed har de bestämt sig och lagt detta med elbil åt sidan. Då krävs det ännu mer information för att väcka dessa och få dem att uppdatera sina kunskaper om vad en elbil är idag.

Det är också svårt att få folk att fatta att man inte bara kan se på inköpspriset. Så man har stora pedagogiska utmaningar att övervinna. Kombinerat med att det med jämna mellanrum kommer felaktig information i media som blåses upp i rikstäckande medier så är det inte så konstigt att så relativt få funderar på att skaffa sig en ren elbil.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Zoen är den perfekta pendlarbilen. Om man pendlar 8-10 mil om dagen har man betalat skillnaden på några år. På landsbygden är det ett rimligt pendelavstånd. Och prisskillnaden betalar man ju bara delvis, förutsatt att bilarna tappar procentuellt ungefär lika mycket i värde.
När jag köpte min Leaf så lämnade jag en Ford Mondeo (Ghia 150hk så inget monster och den drog ca 0,7l/mil om man körde lugnt) och hade exakt 10 mil till jobbet,
skillnaden per mil blev ca 8,5kr/mil (och då har jag inte räknat in att jag laddade gratis på jobbet vilket halverade milkostnaden eg för Leafen), så med
ca 5500 mil/år så sparade jag enbart på bränslet ca 45-50tkr/år :)
Sedan försvann ju även kostnaderna för lite småsaker oxo såklart (som olja/filter/diverse mindre rep. relaterat till fossilmotorn osv) men det påverkade inte kalkylen nämnvärt (Forden
var ganska snäll jämfört med några andra på jobbet med samma modell).
Dessutom var Leafen bra mycket piggare och tystare än Forden (trots att det var en Ghia faktiskt) och komforten var ungefär likvärdig...
Forden tog lite mer bagage däremot.
Leafen klarade dock inte 10 mil när det var riktigt kallt utan att man körde larvigt lugnt , jag har ju första gen. av Leafen dvs ingen värmepump vilket den nyare vi hade nån
månad hade och den funkade bättre även med lilla 24kWh-batteriet. Den nyare Leafen har också lite mer batteri tillgängligt än min.
Min sambo vann ju den där tävlingen i tidningen elbilen så vi fick en nyare Leaf en månad och fast den har lika batteri (och lite tajtare fjädring) så är den bättre om man har 10 mil enkelresa varje dag.
När jag sedan började jobba i Hudik vilket är ca 8 mil så funkade även min Leaf bra året runt :) Men numera är det Teslan som gäller dit såklart ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

@Jerker
Precis så är det. Hur många gånger har jag inte hört att det inte går att ladda nånstans. Vi kan inte skaffa elbil, vi kommer ju inte till Stockholm med den (dvs 30 mil på E20). Näha, visst. Då får man plocka fram mobilen, gå in på uppladdning.nu, och visa alla pluppar. Och när man frågar om folk kan tänka sig att stanna till 30 minuter nånstans för att fylla på, så tycker de flesta inte att det är så farligt. Bara att alla tror att det tar flera dygn att ladda.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

GM ska bygga Bolt utan ratt från 2019. Tesla får skynda på lite.
https://www.theverge.com/2018/1/12/1688 ... -show-2018
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Artikel i media

Inlägg av Leo »

Aftonbladet idag om trenden med självkörande lastbilar (sopbilar mm)

Kändes ganska vettig och balanserad!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WL ... ot-robotar
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Bilia och Renault öppnar showroom enbart för elbilar:

https://globenewswire.com/news-release/ ... -cars.html
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Man blir så trött... I morse hörde jag lite av reprisen på Ring P1 från tisdagen. Jag brukar försöka undvika detta program som är ett eldorado för självutnämnda experter och rättshaverister, och det jag råkade höra var en man med grötmyndig stämma som beklagade sig över att man propagerar för elbilar utan ta i beaktande att det kommer att behövas 5 kärnkraftverk extra när alla bilar ska ladda samtidigt, för det hade han läst!

Vi vet ju var han hade läst det, och det är det som gör mig så trött, att såna felaktigheter sätter sig hårdare än korrekta fakta gör. Man brukar säga att det om en människa fått negativ kritik, så behöver man få positiv kritik sex ggr för att neutralisera det negativa. Är övertygad om att det samma gäller negativa artiklar om elbilar; det krävs sex positiva artiklar om elbilar för att uppväga en negativ.
Skriv svar