Åt och åt, Grohmann tillhör ju numera Tesla så isf har de tänkt åt sig själva. Tesla köpte ju Grohmann just för deras kunskaper och resurser inom produktionsprocesser och produktionsutrustning, så det är inte osannolikt att det är de som har tänkt till lite. Nä jag hittar inte heller någon information om material, men ser inte ut att vara i metall iaf.TeslaTissel skrev:Du menar att de tänkt till åt Tesla?Geni87 skrev:Är det möjligtvis Tyskarna på Tesla Grohmann som har tänkt lite?evilirish skrev:Tesla har lagt in ett nytt patent på att bättre hantera "panel gaps"
https://www.teslarati.com/tesla-patent- ... embly/amp/
Det enda jag inte riktigt kopplade av artikeln är vilken typ av material denna anordning är av?
Plast? Eller någon typ av kompositmaterial?
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
-
- Inlägg: 455
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Artikel i media
Två meningar från artikeln:
"Det finns utmaningar på elbilssidan där upp mot 40 procent av en bils eftermarknadsvärde försvinner när bilarnas rörliga komponenter minskar."
"Vissa kanske inte kommer att överleva."
https://www.svd.se/experten-vissa-bilja ... 3-comments
"Det finns utmaningar på elbilssidan där upp mot 40 procent av en bils eftermarknadsvärde försvinner när bilarnas rörliga komponenter minskar."
"Vissa kanske inte kommer att överleva."
https://www.svd.se/experten-vissa-bilja ... 3-comments
Re: Artikel i media
Lysande att eftermarknadsvinsterna försvinner med 40%. En avgas bil köper man alltså 1 och en halv gång.. typ.
Re: Artikel i media
Det beror på hur du menar och hur man räknar. Jag har lagt ca 20000kr på bromsar, service och kamrem till min XC60 på 20000 körda mil (Fri service första 12k, kostade inget extra utan var ett erbjudande just när jag köpte bilen). Så, 1 kr per mil, ganska långt ifrån de 200.000 som 1,5 ggr. Nej det som menas är förstås att 40% av den kostnaden som man lägger på en fossilbil försvinner. Det är ju i sig inte konstigt på något sätt. Tändstift, luftfilter, olja, oljefilter, etc... Inte rocketscience Så om du lägger 20kkr på service för en fossilbil, så kan man räkna med att med att servicekostnaden för normala elbilar hamnar på 12kkr.LarsL skrev:Lysande att eftermarknadsvinsterna försvinner med 40%. En avgas bil köper man alltså 1 och en halv gång.. typ.
Men, med detta sagt och jämförelsevis, så om man nu ska jämföra äpplen med äpplen, så kostar en service hos tesla mer än många fossilbilar.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Artikel i media
Man kan också säga att många avgasbilar har dyrare service än Tesla. Avgasbilarnas garanti brukar även vara knutet till att man följt servicen till punkt och pricka. Tesla brukar å andra sidan vara kinkiga om man har lagt till vissa tredjepartsprodukter till sin bil.Jeppe_E skrev:
Men, med detta sagt och jämförelsevis, så om man nu ska jämföra äpplen med äpplen, så kostar en service hos tesla mer än många fossilbilar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Hittade denna som Jerker publicerat tidigare i forumet. Äpple mot äpple så kostar en Tesla MS AWD 79200 kr om man följer serviceplanen under 20k mil. Dyrast av alla bilar på listan. Sedan är det förstås frågan om man nu gör alla. Men detsamma kan ju sägas för en fossilbil.Svenssons skrev:Man kan också säga att många avgasbilar har dyrare service än Tesla. Avgasbilarnas garanti brukar även vara knutet till att man följt servicen till punkt och pricka. Tesla brukar å andra sidan vara kinkiga om man har lagt till vissa tredjepartsprodukter till sin bil.Jeppe_E skrev:
Men, med detta sagt och jämförelsevis, så om man nu ska jämföra äpplen med äpplen, så kostar en service hos tesla mer än många fossilbilar.
Men tittar vi på en lite mer normal elbil Så kostar en 3000-mils service på en e-Golf 1750kr, motsvarande kostnad för en bensinare är 2690 kr.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Artikel i media
Nä, samma kan inte sägas för en fossilbil eftersom garantin i så fall ryker till skillnad från Tesla. Visst, värderar du en bils garanti till 0 kr så stämmer det men jag tror de flesta skulle värdera garantin högre än så.Jeppe_E skrev:Hittade denna som Jerker publicerat tidigare i forumet. Äpple mot äpple så kostar en Tesla MS AWD 79200 kr om man följer serviceplanen under 20k mil. Dyrast av alla bilar på listan. Sedan är det förstås frågan om man nu gör alla. Men detsamma kan ju sägas för en fossilbil.Svenssons skrev:Man kan också säga att många avgasbilar har dyrare service än Tesla. Avgasbilarnas garanti brukar även vara knutet till att man följt servicen till punkt och pricka. Tesla brukar å andra sidan vara kinkiga om man har lagt till vissa tredjepartsprodukter till sin bil.Jeppe_E skrev:
Men, med detta sagt och jämförelsevis, så om man nu ska jämföra äpplen med äpplen, så kostar en service hos tesla mer än många fossilbilar.
Men tittar vi på en lite mer normal elbil Så kostar en 3000-mils service på en e-Golf 1750kr, motsvarande kostnad för en bensinare är 2690 kr.
Re: Artikel i media
Dock tillkommer dessutom högre pris vad gäller utgifter till:Svenssons skrev:Man kan också säga att många avgasbilar har dyrare service än Tesla. Avgasbilarnas garanti brukar även vara knutet till att man följt servicen till punkt och pricka. Tesla brukar å andra sidan vara kinkiga om man har lagt till vissa tredjepartsprodukter till sin bil.Jeppe_E skrev:
Men, med detta sagt och jämförelsevis, så om man nu ska jämföra äpplen med äpplen, så kostar en service hos tesla mer än många fossilbilar.
Bränsle
Skatt
Sämre andrahandsvärde.
Taxi när du inte får köra in dieselförbudszoner.
Dessutom förbättras miljön när flera väljer elbil.
Re: Artikel i media
Kristallklart! Bilbranschen får ett mycket stort intäktstapp när elbilar ersätter fossilbilar. Både producenter och åf. Tesla är inte uppbyggt på det sättet (än så länge i alla fall). Underhållservice behövs ju egentligen inte!Jeppe_E skrev:Det beror på hur du menar och hur man räknar. Jag har lagt ca 20000kr på bromsar, service och kamrem till min XC60 på 20000 körda mil (Fri service första 12k, kostade inget extra utan var ett erbjudande just när jag köpte bilen). Så, 1 kr per mil, ganska långt ifrån de 200.000 som 1,5 ggr. Nej det som menas är förstås att 40% av den kostnaden som man lägger på en fossilbil försvinner. Det är ju i sig inte konstigt på något sätt. Tändstift, luftfilter, olja, oljefilter, etc... Inte rocketscience Så om du lägger 20kkr på service för en fossilbil, så kan man räkna med att med att servicekostnaden för normala elbilar hamnar på 12kkr.LarsL skrev:Lysande att eftermarknadsvinsterna försvinner med 40%. En avgas bil köper man alltså 1 och en halv gång.. typ.
Men, med detta sagt och jämförelsevis, så om man nu ska jämföra äpplen med äpplen, så kostar en service hos tesla mer än många fossilbilar.
Model S P85D,
Re: Artikel i media
Du behöver dock inte göra servicen för att garantin ska gälla. Vad 10 stycken service kostar vet vi inte ännu. Själv har jag betalat 29 300:- för de första 4 åren/80 000 km på min Model X. Detta gjorde jag för att jag är lat och inte kan mycket om att serva bilar.Jeppe_E skrev:Hittade denna som Jerker publicerat tidigare i forumet. Äpple mot äpple så kostar en Tesla MS AWD 79200 kr om man följer serviceplanen under 20k mil. Dyrast av alla bilar på listan. Sedan är det förstås frågan om man nu gör alla. Men detsamma kan ju sägas för en fossilbil.Svenssons skrev:Man kan också säga att många avgasbilar har dyrare service än Tesla. Avgasbilarnas garanti brukar även vara knutet till att man följt servicen till punkt och pricka. Tesla brukar å andra sidan vara kinkiga om man har lagt till vissa tredjepartsprodukter till sin bil.Jeppe_E skrev:
Men, med detta sagt och jämförelsevis, så om man nu ska jämföra äpplen med äpplen, så kostar en service hos tesla mer än många fossilbilar.
Men tittar vi på en lite mer normal elbil Så kostar en 3000-mils service på en e-Golf 1750kr, motsvarande kostnad för en bensinare är 2690 kr.
När jag har servat mina avgasbilar så har jag alltid fått betala rätt mycket mer än vad som varit listpriset på servicen. Detta pga att jag fått betala för förbrukningsvaror som tändstift, lampor, påfyllning av spolarvätska (Toyota toh 50:- per liter för detta för många år sedan) osv. Dessutom har jag årligen bytt bromsbelägg på mina tidigare bilar, inget som jag hittils gjort på min Model X. Något avgassystem lär jag aldrig byta på bilen men på min första bil rostade detta efter bara ett par tre år.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Det är tydligt att man inte skall kritisera elbilars kostnad här. Alltså för att klargöra så kommer min nästa bil att vara en elbil. Jag kan bara tala av egen erfarenhet av min nu 7 år gamla XC60. Det enda som är bytt är bromsar + skivor 1 gång på 20000 mil. Utöver det, bara vanlig service. Jag har alltså kommit billigt undan med ca 1 kr/mil i servicekostnad. Din MX har kostat 3,6kr/mil (baserat på 8000 mil). Naturligtvis är din totalkostnad för själva driften mycket billigare pga avsaknad av fordonsskatt och bränsle. Samtidigt finns det ju en viss kapitalkostnad som är högre med en MX om man nu skall göra en rättvis jämförelse.Svenssons skrev:Du behöver dock inte göra servicen för att garantin ska gälla. Vad 10 stycken service kostar vet vi inte ännu. Själv har jag betalat 29 300:- för de första 4 åren/80 000 km på min Model X. Detta gjorde jag för att jag är lat och inte kan mycket om att serva bilar.Jeppe_E skrev:Hittade denna som Jerker publicerat tidigare i forumet. Äpple mot äpple så kostar en Tesla MS AWD 79200 kr om man följer serviceplanen under 20k mil. Dyrast av alla bilar på listan. Sedan är det förstås frågan om man nu gör alla. Men detsamma kan ju sägas för en fossilbil.Svenssons skrev:Man kan också säga att många avgasbilar har dyrare service än Tesla. Avgasbilarnas garanti brukar även vara knutet till att man följt servicen till punkt och pricka. Tesla brukar å andra sidan vara kinkiga om man har lagt till vissa tredjepartsprodukter till sin bil.Jeppe_E skrev:
Men, med detta sagt och jämförelsevis, så om man nu ska jämföra äpplen med äpplen, så kostar en service hos tesla mer än många fossilbilar.
Men tittar vi på en lite mer normal elbil Så kostar en 3000-mils service på en e-Golf 1750kr, motsvarande kostnad för en bensinare är 2690 kr.
När jag har servat mina avgasbilar så har jag alltid fått betala rätt mycket mer än vad som varit listpriset på servicen. Detta pga att jag fått betala för förbrukningsvaror som tändstift, lampor, påfyllning av spolarvätska (Toyota toh 50:- per liter för detta för många år sedan) osv. Dessutom har jag årligen bytt bromsbelägg på mina tidigare bilar, inget som jag hittils gjort på min Model X. Något avgassystem lär jag aldrig byta på bilen men på min första bil rostade detta efter bara ett par tre år.
Det är bra för miljön med elbilar kan man absolut säga, initialt kanske inte så bra, men på sikt absolut och definitivt i framtiden. Men för de allra flesta är det ändå ekonomin som styr. När totalkostnaden för att äga en elbil blir mindre än för en motsvarande fosilbil, då kommer elbilen att slå igenom på bred front. Teslas M3 är väl nästan där, Leaf, Kona är med all säkerhet där redan.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Artikel i media
Du kan visst kritisera elbilars kostnader men du får räkna med att folk här tar upp saker du missar. När det kommer till totalkostnaden så skulle jag vilja säga att Model 3 garanterat är där och att Model S/X är där också redan idag under vissa förutsättningar. Ta en titt på Dannis utmärkta sida för att få uppgifterna svart på vitt (eller svart på blått/grönt kanske man ska skriva...):Jeppe_E skrev:
Det är tydligt att man inte skall kritisera elbilars kostnad här. Alltså för att klargöra så kommer min nästa bil att vara en elbil. Jag kan bara tala av egen erfarenhet av min nu 7 år gamla XC60. Det enda som är bytt är bromsar + skivor 1 gång på 20000 mil. Utöver det, bara vanlig service. Jag har alltså kommit billigt undan med ca 1 kr/mil i servicekostnad. Din MX har kostat 3,6kr/mil (baserat på 8000 mil). Naturligtvis är din totalkostnad för själva driften mycket billigare pga avsaknad av fordonsskatt och bränsle. Samtidigt finns det ju en viss kapitalkostnad som är högre med en MX om man nu skall göra en rättvis jämförelse.
Det är bra för miljön med elbilar kan man absolut säga, initialt kanske inte så bra, men på sikt absolut och definitivt i framtiden. Men för de allra flesta är det ändå ekonomin som styr. När totalkostnaden för att äga en elbil blir mindre än för en motsvarande fosilbil, då kommer elbilen att slå igenom på bred front. Teslas M3 är väl nästan där, Leaf, Kona är med all säkerhet där redan.
https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 00091141dc
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Model 3 är ju dock första Teslan (första elbilen?) med ett oljefilter, vore intressant att veta om det måste bytas regelbundet.Svenssons skrev:Du kan visst kritisera elbilars kostnader men du får räkna med att folk här tar upp saker du missar. När det kommer till totalkostnaden så skulle jag vilja säga att Model 3 garanterat är där och att Model S/X är där också redan idag under vissa förutsättningar. Ta en titt på Dannis utmärkta sida för att få uppgifterna svart på vitt (eller svart på blått/grönt kanske man ska skriva...):Jeppe_E skrev:
Det är tydligt att man inte skall kritisera elbilars kostnad här. Alltså för att klargöra så kommer min nästa bil att vara en elbil. Jag kan bara tala av egen erfarenhet av min nu 7 år gamla XC60. Det enda som är bytt är bromsar + skivor 1 gång på 20000 mil. Utöver det, bara vanlig service. Jag har alltså kommit billigt undan med ca 1 kr/mil i servicekostnad. Din MX har kostat 3,6kr/mil (baserat på 8000 mil). Naturligtvis är din totalkostnad för själva driften mycket billigare pga avsaknad av fordonsskatt och bränsle. Samtidigt finns det ju en viss kapitalkostnad som är högre med en MX om man nu skall göra en rättvis jämförelse.
Det är bra för miljön med elbilar kan man absolut säga, initialt kanske inte så bra, men på sikt absolut och definitivt i framtiden. Men för de allra flesta är det ändå ekonomin som styr. När totalkostnaden för att äga en elbil blir mindre än för en motsvarande fosilbil, då kommer elbilen att slå igenom på bred front. Teslas M3 är väl nästan där, Leaf, Kona är med all säkerhet där redan.
https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 00091141dc
Re: Artikel i media
Håller med helt. Kritik är ok, men då ska den vara relevant. Visserligen kostar en X/S mycket pengar, men oftast (inte alltid) är värdetappet i kronor inte större än för en bil som är betydligt billigare. Det haltar lite när man gör direktjämförelser (ett faktum som ofta nämns men lika ofta åsidosätts). Elbilar har (och kommer troligen under flera år ha) högre andrahandsvärde pga att efterfrågan är större än tillgången.Svenssons skrev:Du kan visst kritisera elbilars kostnader men du får räkna med att folk här tar upp saker du missar. När det kommer till totalkostnaden så skulle jag vilja säga att Model 3 garanterat är där och att Model S/X är där också redan idag under vissa förutsättningar. Ta en titt på Dannis utmärkta sida för att få uppgifterna svart på vitt (eller svart på blått/grönt kanske man ska skriva...):Jeppe_E skrev:
Det är tydligt att man inte skall kritisera elbilars kostnad här. Alltså för att klargöra så kommer min nästa bil att vara en elbil. Jag kan bara tala av egen erfarenhet av min nu 7 år gamla XC60. Det enda som är bytt är bromsar + skivor 1 gång på 20000 mil. Utöver det, bara vanlig service. Jag har alltså kommit billigt undan med ca 1 kr/mil i servicekostnad. Din MX har kostat 3,6kr/mil (baserat på 8000 mil). Naturligtvis är din totalkostnad för själva driften mycket billigare pga avsaknad av fordonsskatt och bränsle. Samtidigt finns det ju en viss kapitalkostnad som är högre med en MX om man nu skall göra en rättvis jämförelse.
Det är bra för miljön med elbilar kan man absolut säga, initialt kanske inte så bra, men på sikt absolut och definitivt i framtiden. Men för de allra flesta är det ändå ekonomin som styr. När totalkostnaden för att äga en elbil blir mindre än för en motsvarande fosilbil, då kommer elbilen att slå igenom på bred front. Teslas M3 är väl nästan där, Leaf, Kona är med all säkerhet där redan.
https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 00091141dc
Detta är svårt att sia om. Jag kan ha fel, men det är lika fel att säga att elbilar ÄR dyrare och hänvisa till ett (idag) orealistiskt och felaktigt värdetapp.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Artikel i media
Men sa inte Danni i senaste tesla podden att de blir svårare att räkna hem en elbil om man köper den privat... Jag tror många här räknar med personal bil eller andra ännu mer förmånliga sätt att köpa bil. De är långt från alla som har den möjligheten.Svenssons skrev:Du kan visst kritisera elbilars kostnader men du får räkna med att folk här tar upp saker du missar. När det kommer till totalkostnaden så skulle jag vilja säga att Model 3 garanterat är där och att Model S/X är där också redan idag under vissa förutsättningar. Ta en titt på Dannis utmärkta sida för att få uppgifterna svart på vitt (eller svart på blått/grönt kanske man ska skriva...):Jeppe_E skrev:
Det är tydligt att man inte skall kritisera elbilars kostnad här. Alltså för att klargöra så kommer min nästa bil att vara en elbil. Jag kan bara tala av egen erfarenhet av min nu 7 år gamla XC60. Det enda som är bytt är bromsar + skivor 1 gång på 20000 mil. Utöver det, bara vanlig service. Jag har alltså kommit billigt undan med ca 1 kr/mil i servicekostnad. Din MX har kostat 3,6kr/mil (baserat på 8000 mil). Naturligtvis är din totalkostnad för själva driften mycket billigare pga avsaknad av fordonsskatt och bränsle. Samtidigt finns det ju en viss kapitalkostnad som är högre med en MX om man nu skall göra en rättvis jämförelse.
Det är bra för miljön med elbilar kan man absolut säga, initialt kanske inte så bra, men på sikt absolut och definitivt i framtiden. Men för de allra flesta är det ändå ekonomin som styr. När totalkostnaden för att äga en elbil blir mindre än för en motsvarande fosilbil, då kommer elbilen att slå igenom på bred front. Teslas M3 är väl nästan där, Leaf, Kona är med all säkerhet där redan.
https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 00091141dc
Man ja elbil är intressant och närmar sig i kostnad beroende på hur man räknar och jämför med vad. Jag kommer byta till en så snart jag kan men inköpskostnaden är väldigt stor, jag bara hoppas M3 kommer inom min smärtgräns men jag känner mig mer och mer orolig att den inte gör de... Men hoppet är de sista som lämnar en
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Artikel i media
Allt beror på vad man jämför med. Jag kör endast 1500 mil per år och jag sparar över 20 papp per år på bensin jämfört med tidigare bil, lägg till 6-7 papp på service så är det lite iaf. Hade jag köpt de bilarna jag kikade på istället hade det snarare varit 40 papp på bensin. Då börjar det jämna ut sig lite iaf.chaffis75 skrev:Men sa inte Danni i senaste tesla podden att de blir svårare att räkna hem en elbil om man köper den privat... Jag tror många här räknar med personal bil eller andra ännu mer förmånliga sätt att köpa bil. De är långt från alla som har den möjligheten.Svenssons skrev:Du kan visst kritisera elbilars kostnader men du får räkna med att folk här tar upp saker du missar. När det kommer till totalkostnaden så skulle jag vilja säga att Model 3 garanterat är där och att Model S/X är där också redan idag under vissa förutsättningar. Ta en titt på Dannis utmärkta sida för att få uppgifterna svart på vitt (eller svart på blått/grönt kanske man ska skriva...):Jeppe_E skrev:
Det är tydligt att man inte skall kritisera elbilars kostnad här. Alltså för att klargöra så kommer min nästa bil att vara en elbil. Jag kan bara tala av egen erfarenhet av min nu 7 år gamla XC60. Det enda som är bytt är bromsar + skivor 1 gång på 20000 mil. Utöver det, bara vanlig service. Jag har alltså kommit billigt undan med ca 1 kr/mil i servicekostnad. Din MX har kostat 3,6kr/mil (baserat på 8000 mil). Naturligtvis är din totalkostnad för själva driften mycket billigare pga avsaknad av fordonsskatt och bränsle. Samtidigt finns det ju en viss kapitalkostnad som är högre med en MX om man nu skall göra en rättvis jämförelse.
Det är bra för miljön med elbilar kan man absolut säga, initialt kanske inte så bra, men på sikt absolut och definitivt i framtiden. Men för de allra flesta är det ändå ekonomin som styr. När totalkostnaden för att äga en elbil blir mindre än för en motsvarande fosilbil, då kommer elbilen att slå igenom på bred front. Teslas M3 är väl nästan där, Leaf, Kona är med all säkerhet där redan.
https://www.teslakalkylen.com/compare?c ... 00091141dc
Man ja elbil är intressant och närmar sig i kostnad beroende på hur man räknar och jämför med vad. Jag kommer byta till en så snart jag kan men inköpskostnaden är väldigt stor, jag bara hoppas M3 kommer inom min smärtgräns men jag känner mig mer och mer orolig att den inte gör de... Men hoppet är de sista som lämnar en
Kör man mer så ökar detta betydligt. Så det beror på vad man jämför med och hur mycket man kör.
Re: Artikel i media
40 kkr för att köra 1500 mil. 26 kr milen i bensinkostnad, vad har du tittat på för bilar? Sen håller jag med, visst är forumet ibland stingsligt när det kommer till kritik mot elbilar, men i denna tråd var det väldigt sansade reaktioner tycker jag.OfarligTesla skrev:Allt beror på vad man jämför med. Jag kör endast 1500 mil per år och jag sparar över 20 papp per år på bensin jämfört med tidigare bil, lägg till 6-7 papp på service så är det lite iaf. Hade jag köpt de bilarna jag kikade på istället hade det snarare varit 40 papp på bensin. Då börjar det jämna ut sig lite iaf.
Kör man mer så ökar detta betydligt. Så det beror på vad man jämför med och hur mycket man kör.
Svart X75D -17
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Artikel i media
Inget överdrivet, kikade bland annat på en RS3 eller RS5, haft en S3 en gång och den drog i genomsnitt en liter milen över 3k mil så en RS3 eller RS5 kommer enkelt upp i 1.5 ish, RS5an lite mer. Skall gärna hälla i 98 oktan också som spär på lite.rockard skrev:40 kkr för att köra 1500 mil. 26 kr milen i bensinkostnad, vad har du tittat på för bilar? Sen håller jag med, visst är forumet ibland stingsligt när det kommer till kritik mot elbilar, men i denna tråd var det väldigt sansade reaktioner tycker jag.OfarligTesla skrev:Allt beror på vad man jämför med. Jag kör endast 1500 mil per år och jag sparar över 20 papp per år på bensin jämfört med tidigare bil, lägg till 6-7 papp på service så är det lite iaf. Hade jag köpt de bilarna jag kikade på istället hade det snarare varit 40 papp på bensin. Då börjar det jämna ut sig lite iaf.
Kör man mer så ökar detta betydligt. Så det beror på vad man jämför med och hur mycket man kör.
Re: Artikel i media
RS3/RS5 är rätt överdrivetOfarligTesla skrev:Inget överdrivet, kikade bland annat på en RS3 eller RS5, haft en S3 en gång och den drog i genomsnitt en liter milen över 3k mil så en RS3 eller RS5 kommer enkelt upp i 1.5 ish, RS5an lite mer. Skall gärna hälla i 98 oktan också som spär på lite.rockard skrev:40 kkr för att köra 1500 mil. 26 kr milen i bensinkostnad, vad har du tittat på för bilar? Sen håller jag med, visst är forumet ibland stingsligt när det kommer till kritik mot elbilar, men i denna tråd var det väldigt sansade reaktioner tycker jag.OfarligTesla skrev:Allt beror på vad man jämför med. Jag kör endast 1500 mil per år och jag sparar över 20 papp per år på bensin jämfört med tidigare bil, lägg till 6-7 papp på service så är det lite iaf. Hade jag köpt de bilarna jag kikade på istället hade det snarare varit 40 papp på bensin. Då börjar det jämna ut sig lite iaf.
Kör man mer så ökar detta betydligt. Så det beror på vad man jämför med och hur mycket man kör.
Själv kör jag ca 2500 mil per år och ligger på en bränslekostnad på ganska exakt 10 kr/mil. Så för mig är svårt att få ihop ekvationen med en dyrare Tesla, som kanske kostar mig 3kr/mil. Det är en besparing på 17500kr/år, något som snabbt äts upp av den högre räntan på ett lån. Precis som det sades i podden, så är det svårt att få det att gå ihop rent ekonomiskt sett ur ett privat perspektiv. Problemet är ju att jag gärna vill ha en Tesla
Har lite svårt för de Japanska/Koreanska bilarna. Men om priset är rätt och totalkostnaden blir så pass mycket lägre, så kommer det att vara ett alternativ när bilen skall bytas.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Artikel i media
Jeppe_E skrev:RS3/RS5 är rätt överdrivetOfarligTesla skrev:Inget överdrivet, kikade bland annat på en RS3 eller RS5, haft en S3 en gång och den drog i genomsnitt en liter milen över 3k mil så en RS3 eller RS5 kommer enkelt upp i 1.5 ish, RS5an lite mer. Skall gärna hälla i 98 oktan också som spär på lite.rockard skrev:40 kkr för att köra 1500 mil. 26 kr milen i bensinkostnad, vad har du tittat på för bilar? Sen håller jag med, visst är forumet ibland stingsligt när det kommer till kritik mot elbilar, men i denna tråd var det väldigt sansade reaktioner tycker jag.OfarligTesla skrev:Allt beror på vad man jämför med. Jag kör endast 1500 mil per år och jag sparar över 20 papp per år på bensin jämfört med tidigare bil, lägg till 6-7 papp på service så är det lite iaf. Hade jag köpt de bilarna jag kikade på istället hade det snarare varit 40 papp på bensin. Då börjar det jämna ut sig lite iaf.
Kör man mer så ökar detta betydligt. Så det beror på vad man jämför med och hur mycket man kör.
Själv kör jag ca 2500 mil per år och ligger på en bränslekostnad på ganska exakt 10 kr/mil. Så för mig är svårt att få ihop ekvationen med en dyrare Tesla, som kanske kostar mig 3kr/mil. Det är en besparing på 17500kr/år, något som snabbt äts upp av den högre räntan på ett lån. Precis som det sades i podden, så är det svårt att få det att gå ihop rent ekonomiskt sett ur ett privat perspektiv. Problemet är ju att jag gärna vill ha en Tesla
Har lite svårt för de Japanska/Koreanska bilarna. Men om priset är rätt och totalkostnaden blir så pass mycket lägre, så kommer det att vara ett alternativ när bilen skall bytas.
Jo de beror verkligen på hur man räknar som jag nämnde i min kommentar... har aldrig ägt en RS3 eller liknande som nämns. När jag räknar så har jag jämför med en enklare Volvo V60 som första bil och som andra bil typ en Peugot 208 eller möjligen en 308. Som sagt allt beror på hur man räknar och jämför, vilka behov man har och önskemål på bil.
Elbilar har ju egenheten att väldigt ofta finns inte motsvarande modell som man byter från... Ja vi känner ju alla till tabellerna över vilken bil modell 3 ägarna i USA kommer från, ganska spridda skurar av allt från ganska enkla bilar till lite mer lyxiga.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Artikel i media
Nja, en RS6a/RS7a med en Lamborghinimotor vore överdrivet :p. Funderade faktiskt också på en begagnad Audi R8 eller 911 Turbo eftersom det bara är jag och frun i hushållet men det kändes lite väl som bil som mest går till och från jobbet för frun och sen 4-5 längre resor om året (varav 2 är skidresor). RS3an hade faktiskt varit rätt perfekt egentligen storleksmässigt och prestandamässigt, men elbil var för roligt.Jeppe_E skrev:RS3/RS5 är rätt överdrivet
Själv kör jag ca 2500 mil per år och ligger på en bränslekostnad på ganska exakt 10 kr/mil. Så för mig är svårt att få ihop ekvationen med en dyrare Tesla, som kanske kostar mig 3kr/mil. Det är en besparing på 17500kr/år, något som snabbt äts upp av den högre räntan på ett lån. Precis som det sades i podden, så är det svårt att få det att gå ihop rent ekonomiskt sett ur ett privat perspektiv. Problemet är ju att jag gärna vill ha en Tesla
Har lite svårt för de Japanska/Koreanska bilarna. Men om priset är rätt och totalkostnaden blir så pass mycket lägre, så kommer det att vara ett alternativ när bilen skall bytas.
Att vi köpte en Model S var ju lite overkill egentligen om man bara ser till priset och det kapital som bundits. Lite av den anledningen jag faktiskt funderat på att byta ut den mot en Model 3a faktiskt. Få tillbaka lite kapital samtidigt som den är lite mindre osv.
Re: Artikel i media
Det är väl bara en Bugatti som är överdriven med typ 1300 kr/mil om man kör 3000 mil/år. Allt annat är normaltJeppe_E skrev:RS3/RS5 är rätt överdrivetOfarligTesla skrev:Inget överdrivet, kikade bland annat på en RS3 eller RS5, haft en S3 en gång och den drog i genomsnitt en liter milen över 3k mil så en RS3 eller RS5 kommer enkelt upp i 1.5 ish, RS5an lite mer. Skall gärna hälla i 98 oktan också som spär på lite.
Själv kör jag ca 2500 mil per år och ligger på en bränslekostnad på ganska exakt 10 kr/mil. Så för mig är svårt att få ihop ekvationen med en dyrare Tesla, som kanske kostar mig 3kr/mil. Det är en besparing på 17500kr/år, något som snabbt äts upp av den högre räntan på ett lån. Precis som det sades i podden, så är det svårt att få det att gå ihop rent ekonomiskt sett ur ett privat perspektiv. Problemet är ju att jag gärna vill ha en Tesla
Har lite svårt för de Japanska/Koreanska bilarna. Men om priset är rätt och totalkostnaden blir så pass mycket lägre, så kommer det att vara ett alternativ när bilen skall bytas.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Artikel i media
https://finance.yahoo.com/news/factbox- ... 49892.html
Planer på batterifabriker i Europa. Det rasslar till! Är det över 100 miljarder SEK som planeras investera?
Planer på batterifabriker i Europa. Det rasslar till! Är det över 100 miljarder SEK som planeras investera?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Alltid kul när en Tesla står i centrum
(Ingen superny nyhet men iaf)
http://www.svenskverkstad.se/nu-vacker- ... dindustrin
(Ingen superny nyhet men iaf)
http://www.svenskverkstad.se/nu-vacker- ... dindustrin
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Härligt, nu börjar poletten trilla ner angående vad som krävs för att konkurrera med Asiaterna.Swede1 skrev:https://finance.yahoo.com/news/factbox- ... 49892.html
Planer på batterifabriker i Europa. Det rasslar till! Är det över 100 miljarder SEK som planeras investera?