Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Jerker skrev:
Är det nån som samlar på såna här stolliga uttalanden? Det kan bli en bästsäljare om några år! :D
Lite som dom där böckerna med citat från barn :lol:
Ja! "Forskargrodor"?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:
Bjelke skrev:
Jerker skrev:
Är det nån som samlar på såna här stolliga uttalanden? Det kan bli en bästsäljare om några år! :D
Lite som dom där böckerna med citat från barn :lol:
Ja! "Forskargrodor"?
Just denna forskare har redan sett till att radera en del sökresultat om sig själv...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Jerker skrev:
nek0 skrev:
"Även om en del av dem kommer att drivas med el förblir förbränningsmotorn den dominerande kraftkällan på våra vägar under överskådlig framtid."
Men vad är det som är fel?? Vi har ju drygt 5 000 000 avgas bilar och de försvinner inte på 5 år. samtidigt tror jag inte att man hinner leverera 5 000 000 elbilar till Sverige även om alla skulle vilja köpa de. Sedan har vi andra fordon på vägarna. Det kommer att ta tid var så säkra.
Det beror iofs på hur man definierar "överskådlig framtid".
+1
Är de någon som vet vad menas med "överskådlig framtid"
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

nek0 skrev:
Jerker skrev:
nek0 skrev:
"Även om en del av dem kommer att drivas med el förblir förbränningsmotorn den dominerande kraftkällan på våra vägar under överskådlig framtid."
Men vad är det som är fel?? Vi har ju drygt 5 000 000 avgas bilar och de försvinner inte på 5 år. samtidigt tror jag inte att man hinner leverera 5 000 000 elbilar till Sverige även om alla skulle vilja köpa de. Sedan har vi andra fordon på vägarna. Det kommer att ta tid var så säkra.
Det beror iofs på hur man definierar "överskådlig framtid".
+1
Är de någon som vet vad menas med "överskådlig framtid"
Tja, 5 år är väl en hyfsat överskådlig framtid iofs. Vi vet att det kommer att bli svårt, för att inte säga omöjligt, för gamla biltillverkare att ställa om till enbart elbilsproduktion. Men om man nu bygger en massa batterifabriker i rasande takt så kommer en ketchupeffekt då marknaden översvämmas av batterier och plötsligt kan alla bygga hur många BEV de vill. Frågan är när den dagen kommer. Det är kanske en oöverskådlig framtid.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
"Även om en del av dem kommer att drivas med el förblir förbränningsmotorn den dominerande kraftkällan på våra vägar under överskådlig framtid."
Men vad är det som är fel?? Vi har ju drygt 5 000 000 avgas bilar och de försvinner inte på 5 år. samtidigt tror jag inte att man hinner leverera 5 000 000 elbilar till Sverige även om alla skulle vilja köpa de. Sedan har vi andra fordon på vägarna. Det kommer att ta tid var så säkra.
Men det är ju inte det han säger. Hade han sagt att förbränningsmotorn kommer att spela en stor roll de kommande åren eftersom bristen på batterier bromsar elbilarnas frammarsch, ja då hade väl ingen protesterat. Men han argumenterar istället med förbränningsmotorns förträfflighet och att elbilar är smutsiga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Artikel i media

Inlägg av bonath »

mati skrev:
nek0 skrev:
"Även om en del av dem kommer att drivas med el förblir förbränningsmotorn den dominerande kraftkällan på våra vägar under överskådlig framtid."
Men vad är det som är fel?? Vi har ju drygt 5 000 000 avgas bilar och de försvinner inte på 5 år. samtidigt tror jag inte att man hinner leverera 5 000 000 elbilar till Sverige även om alla skulle vilja köpa de. Sedan har vi andra fordon på vägarna. Det kommer att ta tid var så säkra.
Men det är ju inte det han säger. Hade han sagt att förbränningsmotorn kommer att spela en stor roll de kommande åren eftersom bristen på batterier bromsar elbilarnas frammarsch, ja då hade väl ingen protesterat. Men han argumenterar istället med förbränningsmotorns förträfflighet och att elbilar är smutsiga.
IVL-rapporten är seglivad. Samma på jobbet, det är bara den rapporten som "folk" tar som sanning...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Artikel i media

Inlägg av bonath »

nek0 skrev:
bonath skrev:
Toyotas tv-reklam igen...
...för att slippa långa laddstopp... vi väljer elhybrid.
Varför säger dom inte bensinhybrid?? :mrgreen:
Den här är ännu bättre
300km för 36,29€ vem vill ha en sådan?

Fy f-n vad ful "bilen" är...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

nek0 skrev:
"Även om en del av dem kommer att drivas med el förblir förbränningsmotorn den dominerande kraftkällan på våra vägar under överskådlig framtid."
Men vad är det som är fel?? Vi har ju drygt 5 000 000 avgas bilar och de försvinner inte på 5 år. samtidigt tror jag inte att man hinner leverera 5 000 000 elbilar till Sverige även om alla skulle vilja köpa de. Sedan har vi andra fordon på vägarna. Det kommer att ta tid var så säkra.
Befintlig bilpark (5 000 000 bilar i Sverige) inte är speciellt intressant ur forskningssynpunkt. "Volvo slutar utveckla dieselmotorer" lär exempelvis knappast vara goda nyheter om man är professor i förbränningsmotorteknologi. Var ska studenterna som examineras ut om 3+ år jobba ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Laban skrev:
nek0 skrev:
"Även om en del av dem kommer att drivas med el förblir förbränningsmotorn den dominerande kraftkällan på våra vägar under överskådlig framtid."
Men vad är det som är fel?? Vi har ju drygt 5 000 000 avgas bilar och de försvinner inte på 5 år. samtidigt tror jag inte att man hinner leverera 5 000 000 elbilar till Sverige även om alla skulle vilja köpa de. Sedan har vi andra fordon på vägarna. Det kommer att ta tid var så säkra.
Befintlig bilpark (5 000 000 bilar i Sverige) inte är speciellt intressant ur forskningssynpunkt. "Volvo slutar utveckla dieselmotorer" lär exempelvis knappast vara goda nyheter om man är professor i förbränningsmotorteknologi. Var ska studenterna som examineras ut om 3+ år jobba ?
Den som lever får se
Volvo skulle inte häller tillverka elbilar och nu ska de börja med elbilar. Volvo ska inte utveckla dieselmotorer men vi vet inte om de inte ska köpa in Audi eller Peugeot dieselmotorer.
Det pratas mycket hit och dit men ingen vet hur de tänker.
Jag har bekanta som inte ville ha autobroms adaptiv farthållare .... idag har alla bilar med sådana finesser och inte bara har de pratar om säkerheten och hur bra de sakerna är :) .
Det blir kul se de om 5 år när de köper sina elbilar som de absolut inte vill ha :lol:
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Artikel i media

Inlägg av Viper »

mati skrev:
nek0 skrev:
"Även om en del av dem kommer att drivas med el förblir förbränningsmotorn den dominerande kraftkällan på våra vägar under överskådlig framtid."
Men vad är det som är fel?? Vi har ju drygt 5 000 000 avgas bilar och de försvinner inte på 5 år. samtidigt tror jag inte att man hinner leverera 5 000 000 elbilar till Sverige även om alla skulle vilja köpa de. Sedan har vi andra fordon på vägarna. Det kommer att ta tid var så säkra.
Men det är ju inte det han säger. Hade han sagt att förbränningsmotorn kommer att spela en stor roll de kommande åren eftersom bristen på batterier bromsar elbilarnas frammarsch, ja då hade väl ingen protesterat. Men han argumenterar istället med förbränningsmotorns förträfflighet och att elbilar är smutsiga.
Exakt. Omställningen kommer att längre tid än vad vi fanatiker hoppas på. Detta borde han som är professor känna till kan man tycka. Men ändå så känner han tydligen att "Det går liiite för fort ändå. Detta måste bromsas!" ... Det luktar illa.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 308
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Artikel i media

Inlägg av Viper »

bonath skrev:
mati skrev:
nek0 skrev:
"Även om en del av dem kommer att drivas med el förblir förbränningsmotorn den dominerande kraftkällan på våra vägar under överskådlig framtid."
Men vad är det som är fel?? Vi har ju drygt 5 000 000 avgas bilar och de försvinner inte på 5 år. samtidigt tror jag inte att man hinner leverera 5 000 000 elbilar till Sverige även om alla skulle vilja köpa de. Sedan har vi andra fordon på vägarna. Det kommer att ta tid var så säkra.
Men det är ju inte det han säger. Hade han sagt att förbränningsmotorn kommer att spela en stor roll de kommande åren eftersom bristen på batterier bromsar elbilarnas frammarsch, ja då hade väl ingen protesterat. Men han argumenterar istället med förbränningsmotorns förträfflighet och att elbilar är smutsiga.
IVL-rapporten är seglivad. Samma på jobbet, det är bara den rapporten som "folk" tar som sanning...
Samma här. IVL får man slängt i ansiktet lite då och då ... Men det är en bekväm "sanning" som gör att folk slipper ha dåligt samvete för sina avgasbilar och kan skadeglatt peka finger åt elbilar, i synnerhet Tesla eftersom den sticker mest i ögnen.
Model S 75D 2016 Midnight silver
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Artikel i media

Inlägg av FredrikR »

Tyckte jag hörde precis på radion att Studio Ett (på P1) idag ska "reda ut" hur rena elbilar egentligen är. Kan bli spännande att lyssna på.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

FredrikR skrev:
Tyckte jag hörde precis på radion att Studio Ett (på P1) idag ska "reda ut" hur rena elbilar egentligen är. Kan bli spännande att lyssna på.
Jaha, undrar vilka "experter" de tänker rådfråga... Kan ju bli lite hur som helst när journalister som inte har en aning om ett ämne ska leta upp nån och intervjua.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Jerker skrev:
FredrikR skrev:
Tyckte jag hörde precis på radion att Studio Ett (på P1) idag ska "reda ut" hur rena elbilar egentligen är. Kan bli spännande att lyssna på.
Jaha, undrar vilka "experter" de tänker rådfråga... Kan ju bli lite hur som helst när journalister som inte har en aning om ett ämne ska leta upp nån och intervjua.
Speciellt när det inte bara finns ett svar som är rätt, det finns många steg i kedjan som kan skilja sig beroende på var och hur komponenter tillverkas etc.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Geni87 skrev:
Jerker skrev:
FredrikR skrev:
Tyckte jag hörde precis på radion att Studio Ett (på P1) idag ska "reda ut" hur rena elbilar egentligen är. Kan bli spännande att lyssna på.
Jaha, undrar vilka "experter" de tänker rådfråga... Kan ju bli lite hur som helst när journalister som inte har en aning om ett ämne ska leta upp nån och intervjua.
Speciellt när det inte bara finns ett svar som är rätt, det finns många steg i kedjan som kan skilja sig beroende på var och hur komponenter tillverkas etc.
Japp! Och detta ska de alltså försöka "reda ut" på en kvart i en oregisserad intervju- och debattsituation. Lycka till! :?
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Jerker skrev:
Geni87 skrev:
Jerker skrev:
FredrikR skrev:
Tyckte jag hörde precis på radion att Studio Ett (på P1) idag ska "reda ut" hur rena elbilar egentligen är. Kan bli spännande att lyssna på.
Jaha, undrar vilka "experter" de tänker rådfråga... Kan ju bli lite hur som helst när journalister som inte har en aning om ett ämne ska leta upp nån och intervjua.
Speciellt när det inte bara finns ett svar som är rätt, det finns många steg i kedjan som kan skilja sig beroende på var och hur komponenter tillverkas etc.
Japp! Och detta ska de alltså försöka "reda ut" på en kvart i en oregisserad intervju- och debattsituation. Lycka till! :?
Kanske blir underhållande på ett skrämmande sätt om inte annat. :roll: :lol:
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Geni87 skrev:
Jerker skrev:
Geni87 skrev:
Jerker skrev:
FredrikR skrev:
Tyckte jag hörde precis på radion att Studio Ett (på P1) idag ska "reda ut" hur rena elbilar egentligen är. Kan bli spännande att lyssna på.
Jaha, undrar vilka "experter" de tänker rådfråga... Kan ju bli lite hur som helst när journalister som inte har en aning om ett ämne ska leta upp nån och intervjua.
Speciellt när det inte bara finns ett svar som är rätt, det finns många steg i kedjan som kan skilja sig beroende på var och hur komponenter tillverkas etc.
Japp! Och detta ska de alltså försöka "reda ut" på en kvart i en oregisserad intervju- och debattsituation. Lycka till! :?
Kanske blir underhållande på ett skrämmande sätt om inte annat. :roll: :lol:
Jag lyssnade på en debatt i Studio Ett igår om polisens tveksamma insats under Almedalsveckan. Den lyckades de inget vidare med. Jan Scherman var som en ilsken terrier och Gotlands polischef vred sig som en mask... Inslaget lämnade fler frågor än svar efter sig...
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

Jerker skrev:
FredrikR skrev:
Tyckte jag hörde precis på radion att Studio Ett (på P1) idag ska "reda ut" hur rena elbilar egentligen är. Kan bli spännande att lyssna på.
Jaha, undrar vilka "experter" de tänker rådfråga... Kan ju bli lite hur som helst när journalister som inte har en aning om ett ämne ska leta upp nån och intervjua.
Öivind strikes again nuuu
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Jag fattar inte vad hans ärende är? Jag ser ingen annan förklaring än att han är ute efter att fördröja omställningen för att skydda hans kompisar inom fossilindustrin.

Sen kunde ju karln inte prata rent och därför gick det ju knappt att höra vad han sa...
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Artikel i media

Inlägg av bullen »

En gammal kollega delade Ny tekniks artikel av den där förbränningsmotorsprofessorn med kommentaren "Miljölagstiftning utan livscykelanalys!" Blev så irriterad att jag skrev detta
"Det är en ren skandal att denna studie från IVL fortfarande används. Den här blivit så sågad pga dess felaktigheter och gammal indata. Men ändå fortsätter fossilkramarna hänvisa till den. Självklart gör en professor i förbränningsteknik detta då det främjar hans intressen. Men tyvärr får det bara effekten att folk tror på dessa siffror som inte har någon verklighetsförankring. Några exempel...
Ivl studien baserar co utsläppen från batteritillverkligen på numera över 10 år gamla siffror och dessutom på att man använder fossil el vid tillverkningen. Dagens batteritillverkning hos tex Teslas gigafactory släpper bara ut en bråkdel av det studien menar. Sedan är det intressant att man för elbilar räknar utsläppen för hela kedjan från tillverkning av batterierna tillverkning av strömmen etc. Men för fossilbilarna räknar man bara bilens utsläpp. Ingenting vad tillverkning, transport mm av fossilbränslen släpper ut. Körs oljetankers raffinaderier tankbilar mm helt utsläppsfritt? Som grädden på moset har dom sedan jämfört med en liten snål bil och dessutom de glädjesiffror som står som officiell förbrukning. Sedan glömde han ju med glädje att batterierna efter att dom är slut som bilbatterier dels kan användas till energilager och dels är helt återvinningsbara.
Summa summarum. Gå inte på såna hör skitartiklar som är ren lobby från fossilbilbranschen" och la med en länk
http://powercircle.org/nyhet/batterier- ... mmenterar/
Det blev väldigt tyst i kommentarsfältet...
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

bullen skrev:
En gammal kollega delade Ny tekniks artikel av den där förbränningsmotorsprofessorn med kommentaren "Miljölagstiftning utan livscykelanalys!" Blev så irriterad att jag skrev detta
"Det är en ren skandal att denna studie från IVL fortfarande används. Den här blivit så sågad pga dess felaktigheter och gammal indata. Men ändå fortsätter fossilkramarna hänvisa till den. Självklart gör en professor i förbränningsteknik detta då det främjar hans intressen. Men tyvärr får det bara effekten att folk tror på dessa siffror som inte har någon verklighetsförankring. Några exempel...
Ivl studien baserar co utsläppen från batteritillverkligen på numera över 10 år gamla siffror och dessutom på att man använder fossil el vid tillverkningen. Dagens batteritillverkning hos tex Teslas gigafactory släpper bara ut en bråkdel av det studien menar. Sedan är det intressant att man för elbilar räknar utsläppen för hela kedjan från tillverkning av batterierna tillverkning av strömmen etc. Men för fossilbilarna räknar man bara bilens utsläpp. Ingenting vad tillverkning, transport mm av fossilbränslen släpper ut. Körs oljetankers raffinaderier tankbilar mm helt utsläppsfritt? Som grädden på moset har dom sedan jämfört med en liten snål bil och dessutom de glädjesiffror som står som officiell förbrukning. Sedan glömde han ju med glädje att batterierna efter att dom är slut som bilbatterier dels kan användas till energilager och dels är helt återvinningsbara.
Summa summarum. Gå inte på såna hör skitartiklar som är ren lobby från fossilbilbranschen" och la med en länk
http://powercircle.org/nyhet/batterier- ... mmenterar/
Det blev väldigt tyst i kommentarsfältet...
Mycket bra skrivet! Får jag spara den i arsenalen? 8-)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5968
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Remuz »

nek0 skrev:
131CECE7-CA15-4550-8F32-A605AE98A0B6.jpeg
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 656
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Artikel i media

Inlägg av HerrNilsson »

Viper skrev:
Samma här. IVL får man slängt i ansiktet lite då och då ... Men det är en bekväm "sanning" som gör att folk slipper ha dåligt samvete för sina avgasbilar och kan skadeglatt peka finger åt elbilar, i synnerhet Tesla eftersom den sticker mest i ögnen.
Exakt så.
Sen glömmer dom då bort just avgaserna... Batteritillverkning och det globala klimatet är en sak, närmiljön och luften vi andas en annan.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Skriv svar