Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Geni87 skrev:
Svenssons skrev:
Geni87 skrev:
zyax skrev:
Geni87 skrev:
Efter VW vet jag inte om man gör, visst de har eGolf, men bortsett från den ser det ut som att de båda kommer komma i produktion med vettiga elbilar ungefär samtidigt om typ ett år. Önskvärt hade dock varit om både Volvo och VW hade varit igång för flera år sedan, det håller jag med om.

För Northvolts del är det nog skitsamma ja, men för VW:s del är det inte skitsamma om leverantören ligger i Tyskland eller i Sverige.
Kan VW hitta leverantörer i Tyskland till alla de elbilar de tänker sig tillverka där, det är många modeller på gång när Northvolt får igång sin tillverkning.

Vad gäller VW kontra Volvo så är det en milsvis skillnad på inställning till den rena elbilen. Polestar kommer med ett försök och om de funkar så börjar man kanske snickra på en ny modell som enligt Volvostandard kommer vara klar inte långt före 2025. Var finns planerna Volvo? Varför inte ge oss en elbil i ett av de länder där skillnaden mellan elpris och bensinpris är som störst!
Hur menar du? Volvo kommunicerade i Juli 2017 att de kommer släppa fem rena elbilar mellan 2019 och 2021, varav tre Volvo och två Polestar. Hur planen ser ut efter 2021 och exakt vilka fem modeller det rör sig om (förutom Polestar 2 och XC40 BEV) har de inte sagt, men det är ju absolut en plan. Eller vilka typ av planer syftade du på?
VolvoPolestar.PNG
Det verkar dock inte stämma eller kommer Polestar 3 redan 2021 t.ex.?
Ingen aning, om det stämmer eller inte kan vi ju inte veta förrän 2021 är slut? Men om 3:an ska komma efter 2:an skulle man ju kunna anta det baserat på informatonen i pressmeddelandet iaf. :)
Tiduppgiften om 2022 kommer från Thomas Ingenlath. Kanske andra på Volvo vet något om Polestar som han inte vet om?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Svenssons skrev:
Geni87 skrev:
Svenssons skrev:
Geni87 skrev:
Hur menar du? Volvo kommunicerade i Juli 2017 att de kommer släppa fem rena elbilar mellan 2019 och 2021, varav tre Volvo och två Polestar. Hur planen ser ut efter 2021 och exakt vilka fem modeller det rör sig om (förutom Polestar 2 och XC40 BEV) har de inte sagt, men det är ju absolut en plan. Eller vilka typ av planer syftade du på?
VolvoPolestar.PNG
Det verkar dock inte stämma eller kommer Polestar 3 redan 2021 t.ex.?
Ingen aning, om det stämmer eller inte kan vi ju inte veta förrän 2021 är slut? Men om 3:an ska komma efter 2:an skulle man ju kunna anta det baserat på informatonen i pressmeddelandet iaf. :)
Tiduppgiften om 2022 kommer från Thomas Ingenlath. Kanske andra på Volvo vet något om Polestar som han inte vet om?
Googlade lite nu och hittade artikeln jag tror att du refererar till: "Around 2022 we'll see the Polestar 3 enter production. Ingenlath described this model as being a “low and aerodynamic” SUV."

Så det ligger nog där i gränslandet 2021/2022, man kanske har fått skjuta något på den efter Volvos pressmeddelande som ju skrevs för 1,5 år sedan.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Polestar 2 visas upp nästa vecka ! 13:00 den 27:e har dom livesändning via sin webbsida. Bara onlinepresentation då dom helt valt bort att flyga in en massa journalister.
Senast redigerad av joel80, redigerad totalt 1 gånger.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av _TonyV »

joel80 skrev:
Polestar 2 visas upp imorgon! 13:00 har dom livesändning via sin webbsida. Bara onlinepresentation då dom helt valt bort att flyga in en massa journalister.
Polestar 2

Onlinevisning
Startar om: 5 dagar. 0 timmar. 11 minuter.

Den 27de får jag det till nu
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
+Thasse+
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 feb 2019 12:37

Re: Artikel i media

Inlägg av +Thasse+ »

joel80 skrev:
Polestar 2 visas upp imorgon! 13:00 har dom livesändning via sin webbsida. Bara onlinepresentation då dom helt valt bort att flyga in en massa journalister.
Onsdag nästa vecka är det väl om vi tänker på samma presentation.
https://www.polestar.com/press-release/ ... polestar-2
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Ni citerar mig helt fel.. 27:e har jag skrivit hela tiden.. Lovar! ;)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Geni87 skrev:
Svenssons skrev:
Geni87 skrev:
zyax skrev:
Geni87 skrev:
Efter VW vet jag inte om man gör, visst de har eGolf, men bortsett från den ser det ut som att de båda kommer komma i produktion med vettiga elbilar ungefär samtidigt om typ ett år. Önskvärt hade dock varit om både Volvo och VW hade varit igång för flera år sedan, det håller jag med om.

För Northvolts del är det nog skitsamma ja, men för VW:s del är det inte skitsamma om leverantören ligger i Tyskland eller i Sverige.
Kan VW hitta leverantörer i Tyskland till alla de elbilar de tänker sig tillverka där, det är många modeller på gång när Northvolt får igång sin tillverkning.

Vad gäller VW kontra Volvo så är det en milsvis skillnad på inställning till den rena elbilen. Polestar kommer med ett försök och om de funkar så börjar man kanske snickra på en ny modell som enligt Volvostandard kommer vara klar inte långt före 2025. Var finns planerna Volvo? Varför inte ge oss en elbil i ett av de länder där skillnaden mellan elpris och bensinpris är som störst!
Hur menar du? Volvo kommunicerade i Juli 2017 att de kommer släppa fem rena elbilar mellan 2019 och 2021, varav tre Volvo och två Polestar. Hur planen ser ut efter 2021 och exakt vilka fem modeller det rör sig om (förutom Polestar 2 och XC40 BEV) har de inte sagt, men det är ju absolut en plan. Eller vilka typ av planer syftade du på?
VolvoPolestar.PNG
Det verkar dock inte stämma eller kommer Polestar 3 redan 2021 t.ex.?
Ingen aning, om det stämmer eller inte kan vi ju inte veta förrän 2021 är slut? Men om 3:an ska komma efter 2:an skulle man ju kunna anta det baserat på informatonen i pressmeddelandet iaf. :)
Volvo kommer BEV bilarna XC20, XC40, V40, XC60 och XC90.
Polestar kommer med BEV Polestar 2 och 3.

Polestar 2 lanserars 27 februari och Volvo XC40 BEV "i början av 2019".
Tillverkning börjar i slutet av 2019.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Artikel i media

Inlägg av zyax »

https://www.svd.se/jag-ar-ett-stort-tes ... tebesviken

Är detta månne vår medlem Lasse?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 775
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av boreno »

joel80 skrev:
Ni citerar mig helt fel.. 34:e har jag skrivit hela tiden.. Lovar! ;)
Jag tror inte att någon skulle avsiktligt felcitera, det är en grov anklagelse!

I andra nyheter, Paris sänker hastigheten med 20km/h pga luftföroreningar. På Franska Teslaentusiasters Grupp på Facebook har det lett till intensiv diskussion, med vittnesmål från Teslaförare som blivit stoppade av poliser som inte vet om elbilar är undantagna och sluppit undan med en varning (konsensus är att de inte är det).

https://www.fleeteurope.com/en/safety/f ... A13&curl=1
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 26 jul 2014 15:13
Ort: Huddinge

Re: Artikel i media

Inlägg av drzaphod »

zyax skrev:
https://www.svd.se/jag-ar-ett-stort-tes ... tebesviken

Är detta månne vår medlem Lasse?
Nej, det är vår medlem drzaphod.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

boreno skrev:
joel80 skrev:
Ni citerar mig helt fel.. 34:e har jag skrivit hela tiden.. Lovar! ;)
Jag tror att någon skulle avsiktligt felcitera, det är en grov anklagelse!
BildBildBild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

:lol:
Dagens bästa ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

Vet inte om denna artikel lænkats tidigare- bra test tycker jag.

https://elbil.no/stor-vintertest-naer-9 ... e-elbiler/
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

Gustafsson skrev:
Vet inte om denna artikel lænkats tidigare- bra test tycker jag.

https://elbil.no/stor-vintertest-naer-9 ... e-elbiler/
Nejdå den är rätt färsk. Synd att Model 3 inte finns bland testbilarna.
Har inte hunnit läsa hela men de skriver sammanfattningsvis att de inte kunna testa AUDIN fullt ut pga restriktioner från Audi?
Dessutom så klarar den sig försvånansvärt bra? Verkar lite konstigt?

Finns det anledning vara misstänksam mot det här testet också??
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

Tills vidare ser jag nog elbilsforeningen i Norge som opartisk om man nu kan vara det. Tycker att småbilarna blir mer o mer intressanta. "Med krok å app, blir det napp"... Också førvånad øver att MX klarar såpass bra - den ær ju trots allt mycket større...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Dödsryckbningar?? Eller finns det nån anledning att ta det på allvar?
Vilka ligger bakom ADAC+

https://www.bytbil.com/nyheter/har-poli ... Wv8JIiwD5I
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

joel80 skrev:
Dödsryckbningar?? Eller finns det nån anledning att ta det på allvar?
Vilka ligger bakom ADAC+

https://www.bytbil.com/nyheter/har-poli ... Wv8JIiwD5I
Avgasbilar är döda.
Vid en förbränning släpps ut mer än 10.000 olika kolväten. Många av dessa är cancerframkallande.
Visst försöker man förbättra avgasreningen, men en 5-10% förbättring hjälper inte mycket.

Bilar blir godkända i ett testlabb.

I verkligheten så gäller inte testlabbets mätvärden, för finns det risk för motorskada, då släpper man ut vad skit som helst.
Så kallstart(under +20), hög motorbelastning, tomgångskörning mm, då släpper man ut VÄLDIGT mycket mera än vad som står i broschyren.
Man pratar om NOX-filter och katalysatorvärmare(för att den ska ha en temperatur på 200 grader).
För att kunna sänka utsläppen lite.
Men börjar avgasreningen kosta 100-150.000kr blir det ju löjligt dyrt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Artikel i media

Inlägg av Jeppe_E »

joel80 skrev:
Dödsryckbningar?? Eller finns det nån anledning att ta det på allvar?
Vilka ligger bakom ADAC+

https://www.bytbil.com/nyheter/har-poli ... Wv8JIiwD5I

Vadå? Så du menar att regeringar har tagit snabba och ogenomtänkta beslut? Det gör de väl aldrig? :lol:
Tror nog att det åtminstone i Sverige har tillsatts utredningar som styrker det faktum att diesel är jätteskadligt, ja alltså förutom på långresor, där är det jättemycket bättre än bensin.

Oavsett vilket, så är det enligt mig inte framtiden att fortsätta med fossila bränslen.

ADAC är Världens största bilägarförening. Tror inte de har någon speciell agenda att misskreditera elbilar.

Här kan man läsa lite om man känner för det

https://www.adac.de/_mmm/pdf/fi_evoluti ... 313733.pdf
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Zalman3 skrev:
joel80 skrev:
Dödsryckbningar?? Eller finns det nån anledning att ta det på allvar?
Vilka ligger bakom ADAC+

https://www.bytbil.com/nyheter/har-poli ... Wv8JIiwD5I
Avgasbilar är döda.
Vid en förbränning släpps ut mer än 10.000 olika kolväten. Många av dessa är cancerframkallande.
Visst försöker man förbättra avgasreningen, men en 5-10% förbättring hjälper inte mycket.

Bilar blir godkända i ett testlabb.

I verkligheten så gäller inte testlabbets mätvärden, för finns det risk för motorskada, då släpper man ut vad skit som helst.
Så kallstart(under +20), hög motorbelastning, tomgångskörning mm, då släpper man ut VÄLDIGT mycket mera än vad som står i broschyren.
Man pratar om NOX-filter och katalysatorvärmare(för att den ska ha en temperatur på 200 grader).
För att kunna sänka utsläppen lite.
Men börjar avgasreningen kosta 100-150.000kr blir det ju löjligt dyrt.
Uppfattade det som att mätvärdena är med nya metoderna.. där man får släppa ut 2,1x mer än de labb-värden som tidigare var.. då det ju visade sig så svårt att klara labbvärdena i riktig miljö.. fast enligt siffrorna där är man nu under med många ändå. Med allt informationskrigande är det sjukt svårt att veta vilka siffror och "fakta" man ska lita på. Att fossilbränsle inte går att försvara framöver är många av oss överens om. Men jag vill gärna ha korrekt fakta då man diskuterar det med folk, och om det är falskt, gärna ha hjälp att avslöja det. :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Artikel i media

Inlägg av jpetters »

Zalman3 skrev:
joel80 skrev:
Dödsryckbningar?? Eller finns det nån anledning att ta det på allvar?
Vilka ligger bakom ADAC+

https://www.bytbil.com/nyheter/har-poli ... Wv8JIiwD5I
Avgasbilar är döda.
Vid en förbränning släpps ut mer än 10.000 olika kolväten. Många av dessa är cancerframkallande.
Visst försöker man förbättra avgasreningen, men en 5-10% förbättring hjälper inte mycket.

Bilar blir godkända i ett testlabb.

I verkligheten så gäller inte testlabbets mätvärden, för finns det risk för motorskada, då släpper man ut vad skit som helst.
Så kallstart(under +20), hög motorbelastning, tomgångskörning mm, då släpper man ut VÄLDIGT mycket mera än vad som står i broschyren.
Man pratar om NOX-filter och katalysatorvärmare(för att den ska ha en temperatur på 200 grader).
För att kunna sänka utsläppen lite.
Men börjar avgasreningen kosta 100-150.000kr blir det ju löjligt dyrt.
+1 Det är en återvändsgränd hur man än vänder på det.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Nästa Porsche Macan blir en elbil, kul! :) Porsche går från klarhet till klarhet tycker jag!

https://teknikensvarld.se/nasta-porsche ... lir-elbil/
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Artikel i media

Inlägg av Jeppe_E »

Geni87 skrev:
Nästa Porsche Macan blir en elbil, kul! :) Porsche går från klarhet till klarhet tycker jag!

https://teknikensvarld.se/nasta-porsche ... lir-elbil/

Ja, den behöver de ju inte göra mycket med. Bara sätta dit en elektrisk drivlina och städa cockpiten lite, samt klistra igen grillen. :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Jeppe_E skrev:
Geni87 skrev:
Nästa Porsche Macan blir en elbil, kul! :) Porsche går från klarhet till klarhet tycker jag!

https://teknikensvarld.se/nasta-porsche ... lir-elbil/

Ja, den behöver de ju inte göra mycket med. Bara sätta dit en elektrisk drivlina och städa cockpiten lite, samt klistra igen grillen. :)
Ny dedikerad elbilsplattform iofs så det är nog rätt omfattande jobb. :P
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Artikel i media

Inlägg av Jeppe_E »

Geni87 skrev:
Jeppe_E skrev:
Geni87 skrev:
Nästa Porsche Macan blir en elbil, kul! :) Porsche går från klarhet till klarhet tycker jag!

https://teknikensvarld.se/nasta-porsche ... lir-elbil/

Ja, den behöver de ju inte göra mycket med. Bara sätta dit en elektrisk drivlina och städa cockpiten lite, samt klistra igen grillen. :)
Ny dedikerad elbilsplattform iofs så det är nog rätt omfattande jobb. :P
Jo, jag tänkte mer designmässigt. Men det är klart att de måste anpassa den. Dock blir den väl inte jättebillig :) Kanske runt miljonen?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Jeppe_E skrev:
Geni87 skrev:
Jeppe_E skrev:
Geni87 skrev:
Nästa Porsche Macan blir en elbil, kul! :) Porsche går från klarhet till klarhet tycker jag!

https://teknikensvarld.se/nasta-porsche ... lir-elbil/

Ja, den behöver de ju inte göra mycket med. Bara sätta dit en elektrisk drivlina och städa cockpiten lite, samt klistra igen grillen. :)
Ny dedikerad elbilsplattform iofs så det är nog rätt omfattande jobb. :P
Jo, jag tänkte mer designmässigt. Men det är klart att de måste anpassa den. Dock blir den väl inte jättebillig :) Kanske runt miljonen?
Det håller jag med dig om, det är en fin bil för att vara en SUV så på det planet bör de inte förändra allt för mycket. :) Nä den blir nog inte jättebillig men bör ju kunna bli billigare än Taycan tänker jag, vi får se. Är ju några år kvar.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Skriv svar