Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Mest väntade rubrik efter M3 lanseringen i Sverige, "Dyrare än väntat!" Säljer klicks det också...
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Artikel i media

Inlägg av themax »

I och för sig en sponsrad artikel, men han resonerar på samma sätt som många av oss här på forumet.

http://www.nyteknik.se/sponsrad/satsnin ... de-6827952
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
rmokvist
Inlägg: 115
Blev medlem: 05 okt 2016 11:22
Ort: Karlskrona

Re: Artikel i media

Inlägg av rmokvist »

themax skrev:
I och för sig en sponsrad artikel, men han resonerar på samma sätt som många av oss här på forumet.

http://www.nyteknik.se/sponsrad/satsnin ... de-6827952
Kan bara hålla med artikeln. Mest troliga är att världen kommer stå med byxorna nere när den fulla autonomin slår igenom. Massarbetslöshet finns det stor risk för och hur löses detta undrar jag. Spännande och skrämmande på samma gång det här med autonomin. Frågan är vart det slutar. Förbud eller extrema skatter för att kollektivtrafiken inte ska kollapsa? Allt är möjligt. Den som lever får se. :)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

themax skrev:
I och för sig en sponsrad artikel, men han resonerar på samma sätt som många av oss här på forumet.

http://www.nyteknik.se/sponsrad/satsnin ... de-6827952
...förutom att Tesla inte kommer att tillåta några andra delningstjänster än sina egna. Uber kommer inte att få tillgång självkörande Teslor.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

lyckas inte utröna vem som har betalat för denna "artikel", kontentan verkar vara att sluta investera i kollektivtrafik så vem har den agendan?
ms 76132 "Eleamore"
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

rmokvist skrev:
themax skrev:
I och för sig en sponsrad artikel, men han resonerar på samma sätt som många av oss här på forumet.

http://www.nyteknik.se/sponsrad/satsnin ... de-6827952
Kan bara hålla med artikeln. Mest troliga är att världen kommer stå med byxorna nere när den fulla autonomin slår igenom. Massarbetslöshet finns det stor risk för och hur löses detta undrar jag. Spännande och skrämmande på samma gång det här med autonomin. Frågan är vart det slutar. Förbud eller extrema skatter för att kollektivtrafiken inte ska kollapsa? Allt är möjligt. Den som lever får se. :)
Tror inte så många är sysselsatta inom kollektivtrafiken och det kommer att växa upp mängder med tjänster kring de autonoma bilarna. Herr X har redan tagit upp en del så som städning t.ex.

Det var nog inte särskilt vettigt att förbjuda ångmaskinen när den kom, inte heller att lägga på straffskatter på den för att manuell arbetskraft skulle bli konkurrenskraftig. De länder som försöker hindra utveckling mot effektivare utnyttjande av resurser lär hamna efter och det är där de ekonomiska problemen kommer uppstå.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
janni
Teslaägare
Inlägg: 213
Blev medlem: 25 jan 2017 01:00
Ort: Solna

Re: Artikel i media

Inlägg av janni »

Jag är lite tveksam till hur billigt han säger att det ska vara att åka Taxi bara för att bilarna kör själv.
Vem lånar ut sin miljonbil (eller ens Model 3) för att den ska få in 20 spänn på en körning =)
Men ja det kommer bli konkurens på marknaden när möjligheten finns att låta bilen åka runt själv, frågan är om de som nu köpt AP2 kommer hinna uppleva det i Sverige innan det är dags att byta bil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

janni skrev:
... frågan är om de som nu köpt AP2 kommer hinna uppleva det i Sverige innan det är dags att byta bil.
Det tror jag inte. Den som köper en AP2-bil idag kan med gott samvete strunta i att betala för autonomipaketet såvida man inte planerar att behålla bilen i 10-20 år eller så.
Det är ju grovt räknat tre steg som måste till för att det ska bli av (jag spanar lite fritt, det är ju fredag) :
1. Tesla måste klara av att leverera mjukvara som verkligen fungerar. Hittills har vi bara sett några halvdåliga filmer på Youtube. GMs film var betydligt mer imponerande tycker jag. Än så länge har ju AP2 inte levt upp till förväntningarna.
2. Det måste bli lagligt att låta bilen köra själv utan att en person med körkort sitter bakom ratten. Det kan dröja hur många år som helst innan det blir verklighet. T.ex. så måste antagligen alla länder inom EU har kommit överens först. Sannolikt kommer det bli en halvdan lite småidiotisk fullösning. Eller så kör alla länder varsitt eget race och då är det Volvo som bestämmer när det blir verklighet i Sverige.
3. Det måste bli lagligt för gemene man att leka "Taxi", dvs på lagligt sätt ta betalt för att man transporterar folk. Förmodligen kommer det bli i stil med att man behöver taxilicens fast man kör aldrig själv, eller nåt sånt.

Min gissning är minst 10 år. Jag blir glad om det visar sig att jag hade fel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1371
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Artikel i media

Inlägg av thebishop »

DN rättade artikeln efter att jag felanmälde den faktiskt - dessutom på bara ett par timmar - jag tror fortfarande att m3 snarare hamnar runt 450 KSEK, men det där är ivf inte lika galet.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

thebishop skrev:
..jag tror fortfarande att m3 snarare hamnar runt 450 KSEK...
Det tror jag också. 450'SEK för en hyfsat enkel variant, upp till det dubbla för en maxutrustad är inte orimligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerka »

Taxibilar kan aldrig ersätta tunnelbana hur billiga de än är. Ett fullsatt tåg tar i runda slängar lika många passagerare som 1000 bilar. Trängselproblemet lär inte direkt minska i takt med att städerna växer och fler och fler tvingas pendla. Att självkörande bilar skulle kunna lösa problemet har jag aldrig gett mycket för.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av bylund »

Självkörande bilar kan dock utnyttja vägarna mycket mer effektivt än vad personkörda bilar kan, särskilt i ett samarbetande system som försöker optimera hela trafikflödet, till skillnad från enskilda bilister som bara försöker optimera sin egna resor.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

Jerka skrev:
Taxibilar kan aldrig ersätta tunnelbana hur billiga de än är. Ett fullsatt tåg tar i runda slängar lika många passagerare som 1000 bilar. Trängselproblemet lär inte direkt minska i takt med att städerna växer och fler och fler tvingas pendla. Att självkörande bilar skulle kunna lösa problemet har jag aldrig gett mycket för.
Det är väldigt få städer som har tunnelbana, men självkörande bilar får alla städer nytta av.
Dessutom håller Elon på att lösa tunnelproblemet också med sin Boring Company. ;)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Jerka skrev:
Taxibilar kan aldrig ersätta tunnelbana hur billiga de än är. Ett fullsatt tåg tar i runda slängar lika många passagerare som 1000 bilar. Trängselproblemet lär inte direkt minska i takt med att städerna växer och fler och fler tvingas pendla. Att självkörande bilar skulle kunna lösa problemet har jag aldrig gett mycket för.
Se det så här istället. Med självkörande bilar så behöver vi inte tränga ihop oss i stora städer för att kunna transportera oss effektivt. En tunnelbanan fungerar bara i relativt stora städer, det kanske krävs över 1 miljon invånare för att det ska gå, helst mer. Därför kan vi aldrig få tunnelbana i fler städer än Stockholm här i Sverige. Men en effektiv och trevlig storlek på stad kanske bara är som Uppsala, Borås eller alltså 100 till 200 tusen invånare, blir det större uppstår problem med trängsel, miljö mm.

Med självkörande bilar kan en större del av Sverige utvecklas och utnyttjas! Då går det bra att bo utanför tex Skövde även om man saknar möjlighet att köra, du kan ändå ta dig in till den service du vill ha.
Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerka »

Mmm, men jobben finns ju i storstadsregionerna. Kan självkörande bilar ändra på det? Jag kan inte försörja mig i Skövde hur gärna jag än skulle vilja bo där.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Jerka skrev:
Mmm, men jobben finns ju i storstadsregionerna. Kan självkörande bilar ändra på det? Jag kan inte försörja mig i Skövde hur gärna jag än skulle vilja bo där.
Att det inte finns jobb i små städer beror på dåliga kommunikationer, och politik. Ser vi till att det går att leva på landsbygden så kommer jobben skapas där.
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Artikel i media

Inlägg av DSV »

bylund skrev:
Självkörande bilar kan dock utnyttja vägarna mycket mer effektivt än vad personkörda bilar kan, särskilt i ett samarbetande system som försöker optimera hela trafikflödet, till skillnad från enskilda bilister som bara försöker optimera sin egna resor.
Men förutsätter inte det också att man samåker i större utsträckning? Ska alla åka själva mellan samma platser på samma tider så finns inte så mycket optimeringsutrymme i stan annant än i parkeringsfrågan.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av bylund »

DSV skrev:
bylund skrev:
Självkörande bilar kan dock utnyttja vägarna mycket mer effektivt än vad personkörda bilar kan, särskilt i ett samarbetande system som försöker optimera hela trafikflödet, till skillnad från enskilda bilister som bara försöker optimera sin egna resor.
Men förutsätter inte det också att man samåker i större utsträckning? Ska alla åka själva mellan samma platser på samma tider så finns inte så mycket optimeringsutrymme i stan annant än i parkeringsfrågan.
Man kan göra mer än så, bl a
- Bilarna kan köra tätare
- I korsningar behöver man inte trafikljus, utan bilarna kan lämna lagom lucka för att släppa igenom varandra kollaborativt eller centralstyrt
- Man kan utnyttja hela gatunätet istället för att alla tar huvudlederna.
- Man kan få slottar när man kan få åka mer eller mindre raka vägen utan stopp när vägnätet är nära kapacitetstaket. Hellre starta 15 min senare än att sitta 12 min i kö
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

För att det ska blir riktigt effektivt och man ska kunna skippa rödljus måste ju all trafik då vara autonom.

En snabbare effekt i innerstan jag tror vi kommer kunna se är att färre behöver snurra runt runt för att leta parkering. En stor del av köerna i stadskärnan är just det, folk som letar parkering. Bara genom att få bort kanske 30% av den trafiken kommer det gå smidigare.

Har läst att ca 30 procent av all trafik i storstäder är cirkulationstrafik, alltså bilar som letar parkeringsplats.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

joel80 skrev:
För att det ska blir riktigt effektivt och man ska kunna skippa rödljus måste ju all trafik då vara autonom.

En snabbare effekt i innerstan jag tror vi kommer kunna se är att färre behöver snurra runt runt för att leta parkering. En stor del av köerna i stadskärnan är just det, folk som letar parkering. Bara genom att få bort kanske 30% av den trafiken kommer det gå smidigare.

Har läst att ca 30 procent av all trafik i storstäder är cirkulationstrafik, alltså bilar som letar parkeringsplats.
undrar om det är sant, men 25% är troligen omvägstrafik pga (semi)permanenta avspärrningar
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Artikel i media

Inlägg av far1far2 »

Jerka skrev:
Taxibilar kan aldrig ersätta tunnelbana hur billiga de än är. Ett fullsatt tåg tar i runda slängar lika många passagerare som 1000 bilar. Trängselproblemet lär inte direkt minska i takt med att städerna växer och fler och fler tvingas pendla. Att självkörande bilar skulle kunna lösa problemet har jag aldrig gett mycket för.
En säger EN stad i Sverige har tunnelbana! I Kalmar, Göteborg, Halmstad, Ronneby, Västervik, Borgholm, Västerås Luleå, Östersund, Säffle och alla de andra finns ingen!
Det finns lite mer än Stockholm i vårt land! Lite magsurt kanske-men faktum!
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

far1far2 skrev:
Det finns lite mer än Stockholm i vårt land! Lite magsurt kanske-men faktum!
+1
Vi andra får nog gräva själva och skaffa egen tunnelbana. Precis som vi gjorde när vi ville ha internet och fiber.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Remuz »

mati skrev:
far1far2 skrev:
Det finns lite mer än Stockholm i vårt land! Lite magsurt kanske-men faktum!
+1
Vi andra får nog gräva själva och skaffa egen tunnelbana. Precis som vi gjorde när vi ville ha internet och fiber.
Med risk för flamewar så betalades större delen av Norrlands fiberbygge av utjämningsbidrag (eller liknande) vill jag minnas.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Remuz skrev:
mati skrev:
far1far2 skrev:
Det finns lite mer än Stockholm i vårt land! Lite magsurt kanske-men faktum!
+1
Vi andra får nog gräva själva och skaffa egen tunnelbana. Precis som vi gjorde när vi ville ha internet och fiber.
Med risk för flamewar så betalades större delen av Norrlands fiberbygge av utjämningsbidrag (eller liknande) vill jag minnas.
Kan vara så. Vårt fiberbygge betalades till en tredjedel av EU och med svenska skattepengar, resterande 2/3 på ca 20000 kr per hushåll betalade vi själva. Projekteringen, planeringen och stora delar av grävningsarbetet gjordes av några frivilliga (typ mig och några fler) som offrade en hel sommar och en höst och väldigt många kvällar, bara för att få internet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Remuz »

Kostade det bara 30k per hushåll? Låter märkligt billigt i glesbyggd. Räknar man inte med stommen då? Det var stommen jag tänkte varb statligt finansierad. Pillades in längs järnvägen vill jag minnas, iaf en bit norr om Sundsvall
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar