Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Mest väntade rubrik efter M3 lanseringen i Sverige, "Dyrare än väntat!" Säljer klicks det också...
Re: Artikel i media
I och för sig en sponsrad artikel, men han resonerar på samma sätt som många av oss här på forumet.
http://www.nyteknik.se/sponsrad/satsnin ... de-6827952
http://www.nyteknik.se/sponsrad/satsnin ... de-6827952
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Artikel i media
Kan bara hålla med artikeln. Mest troliga är att världen kommer stå med byxorna nere när den fulla autonomin slår igenom. Massarbetslöshet finns det stor risk för och hur löses detta undrar jag. Spännande och skrämmande på samma gång det här med autonomin. Frågan är vart det slutar. Förbud eller extrema skatter för att kollektivtrafiken inte ska kollapsa? Allt är möjligt. Den som lever får se.themax skrev:I och för sig en sponsrad artikel, men han resonerar på samma sätt som många av oss här på forumet.
http://www.nyteknik.se/sponsrad/satsnin ... de-6827952
Re: Artikel i media
...förutom att Tesla inte kommer att tillåta några andra delningstjänster än sina egna. Uber kommer inte att få tillgång självkörande Teslor.themax skrev:I och för sig en sponsrad artikel, men han resonerar på samma sätt som många av oss här på forumet.
http://www.nyteknik.se/sponsrad/satsnin ... de-6827952
Re: Artikel i media
lyckas inte utröna vem som har betalat för denna "artikel", kontentan verkar vara att sluta investera i kollektivtrafik så vem har den agendan?
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
Tror inte så många är sysselsatta inom kollektivtrafiken och det kommer att växa upp mängder med tjänster kring de autonoma bilarna. Herr X har redan tagit upp en del så som städning t.ex.rmokvist skrev:Kan bara hålla med artikeln. Mest troliga är att världen kommer stå med byxorna nere när den fulla autonomin slår igenom. Massarbetslöshet finns det stor risk för och hur löses detta undrar jag. Spännande och skrämmande på samma gång det här med autonomin. Frågan är vart det slutar. Förbud eller extrema skatter för att kollektivtrafiken inte ska kollapsa? Allt är möjligt. Den som lever får se.themax skrev:I och för sig en sponsrad artikel, men han resonerar på samma sätt som många av oss här på forumet.
http://www.nyteknik.se/sponsrad/satsnin ... de-6827952
Det var nog inte särskilt vettigt att förbjuda ångmaskinen när den kom, inte heller att lägga på straffskatter på den för att manuell arbetskraft skulle bli konkurrenskraftig. De länder som försöker hindra utveckling mot effektivare utnyttjande av resurser lär hamna efter och det är där de ekonomiska problemen kommer uppstå.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Jag är lite tveksam till hur billigt han säger att det ska vara att åka Taxi bara för att bilarna kör själv.
Vem lånar ut sin miljonbil (eller ens Model 3) för att den ska få in 20 spänn på en körning =)
Men ja det kommer bli konkurens på marknaden när möjligheten finns att låta bilen åka runt själv, frågan är om de som nu köpt AP2 kommer hinna uppleva det i Sverige innan det är dags att byta bil.
Vem lånar ut sin miljonbil (eller ens Model 3) för att den ska få in 20 spänn på en körning =)
Men ja det kommer bli konkurens på marknaden när möjligheten finns att låta bilen åka runt själv, frågan är om de som nu köpt AP2 kommer hinna uppleva det i Sverige innan det är dags att byta bil.
Re: Artikel i media
Det tror jag inte. Den som köper en AP2-bil idag kan med gott samvete strunta i att betala för autonomipaketet såvida man inte planerar att behålla bilen i 10-20 år eller så.janni skrev:... frågan är om de som nu köpt AP2 kommer hinna uppleva det i Sverige innan det är dags att byta bil.
Det är ju grovt räknat tre steg som måste till för att det ska bli av (jag spanar lite fritt, det är ju fredag) :
1. Tesla måste klara av att leverera mjukvara som verkligen fungerar. Hittills har vi bara sett några halvdåliga filmer på Youtube. GMs film var betydligt mer imponerande tycker jag. Än så länge har ju AP2 inte levt upp till förväntningarna.
2. Det måste bli lagligt att låta bilen köra själv utan att en person med körkort sitter bakom ratten. Det kan dröja hur många år som helst innan det blir verklighet. T.ex. så måste antagligen alla länder inom EU har kommit överens först. Sannolikt kommer det bli en halvdan lite småidiotisk fullösning. Eller så kör alla länder varsitt eget race och då är det Volvo som bestämmer när det blir verklighet i Sverige.
3. Det måste bli lagligt för gemene man att leka "Taxi", dvs på lagligt sätt ta betalt för att man transporterar folk. Förmodligen kommer det bli i stil med att man behöver taxilicens fast man kör aldrig själv, eller nåt sånt.
Min gissning är minst 10 år. Jag blir glad om det visar sig att jag hade fel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
DN rättade artikeln efter att jag felanmälde den faktiskt - dessutom på bara ett par timmar - jag tror fortfarande att m3 snarare hamnar runt 450 KSEK, men det där är ivf inte lika galet.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Artikel i media
Det tror jag också. 450'SEK för en hyfsat enkel variant, upp till det dubbla för en maxutrustad är inte orimligt.thebishop skrev:..jag tror fortfarande att m3 snarare hamnar runt 450 KSEK...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Taxibilar kan aldrig ersätta tunnelbana hur billiga de än är. Ett fullsatt tåg tar i runda slängar lika många passagerare som 1000 bilar. Trängselproblemet lär inte direkt minska i takt med att städerna växer och fler och fler tvingas pendla. Att självkörande bilar skulle kunna lösa problemet har jag aldrig gett mycket för.
Re: Artikel i media
Självkörande bilar kan dock utnyttja vägarna mycket mer effektivt än vad personkörda bilar kan, särskilt i ett samarbetande system som försöker optimera hela trafikflödet, till skillnad från enskilda bilister som bara försöker optimera sin egna resor.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Artikel i media
Det är väldigt få städer som har tunnelbana, men självkörande bilar får alla städer nytta av.Jerka skrev:Taxibilar kan aldrig ersätta tunnelbana hur billiga de än är. Ett fullsatt tåg tar i runda slängar lika många passagerare som 1000 bilar. Trängselproblemet lär inte direkt minska i takt med att städerna växer och fler och fler tvingas pendla. Att självkörande bilar skulle kunna lösa problemet har jag aldrig gett mycket för.
Dessutom håller Elon på att lösa tunnelproblemet också med sin Boring Company.
Re: Artikel i media
Se det så här istället. Med självkörande bilar så behöver vi inte tränga ihop oss i stora städer för att kunna transportera oss effektivt. En tunnelbanan fungerar bara i relativt stora städer, det kanske krävs över 1 miljon invånare för att det ska gå, helst mer. Därför kan vi aldrig få tunnelbana i fler städer än Stockholm här i Sverige. Men en effektiv och trevlig storlek på stad kanske bara är som Uppsala, Borås eller alltså 100 till 200 tusen invånare, blir det större uppstår problem med trängsel, miljö mm.Jerka skrev:Taxibilar kan aldrig ersätta tunnelbana hur billiga de än är. Ett fullsatt tåg tar i runda slängar lika många passagerare som 1000 bilar. Trängselproblemet lär inte direkt minska i takt med att städerna växer och fler och fler tvingas pendla. Att självkörande bilar skulle kunna lösa problemet har jag aldrig gett mycket för.
Med självkörande bilar kan en större del av Sverige utvecklas och utnyttjas! Då går det bra att bo utanför tex Skövde även om man saknar möjlighet att köra, du kan ändå ta dig in till den service du vill ha.
Re: Artikel i media
Mmm, men jobben finns ju i storstadsregionerna. Kan självkörande bilar ändra på det? Jag kan inte försörja mig i Skövde hur gärna jag än skulle vilja bo där.
Re: Artikel i media
Att det inte finns jobb i små städer beror på dåliga kommunikationer, och politik. Ser vi till att det går att leva på landsbygden så kommer jobben skapas där.Jerka skrev:Mmm, men jobben finns ju i storstadsregionerna. Kan självkörande bilar ändra på det? Jag kan inte försörja mig i Skövde hur gärna jag än skulle vilja bo där.
Re: Artikel i media
Men förutsätter inte det också att man samåker i större utsträckning? Ska alla åka själva mellan samma platser på samma tider så finns inte så mycket optimeringsutrymme i stan annant än i parkeringsfrågan.bylund skrev:Självkörande bilar kan dock utnyttja vägarna mycket mer effektivt än vad personkörda bilar kan, särskilt i ett samarbetande system som försöker optimera hela trafikflödet, till skillnad från enskilda bilister som bara försöker optimera sin egna resor.
Re: Artikel i media
Man kan göra mer än så, bl aDSV skrev:Men förutsätter inte det också att man samåker i större utsträckning? Ska alla åka själva mellan samma platser på samma tider så finns inte så mycket optimeringsutrymme i stan annant än i parkeringsfrågan.bylund skrev:Självkörande bilar kan dock utnyttja vägarna mycket mer effektivt än vad personkörda bilar kan, särskilt i ett samarbetande system som försöker optimera hela trafikflödet, till skillnad från enskilda bilister som bara försöker optimera sin egna resor.
- Bilarna kan köra tätare
- I korsningar behöver man inte trafikljus, utan bilarna kan lämna lagom lucka för att släppa igenom varandra kollaborativt eller centralstyrt
- Man kan utnyttja hela gatunätet istället för att alla tar huvudlederna.
- Man kan få slottar när man kan få åka mer eller mindre raka vägen utan stopp när vägnätet är nära kapacitetstaket. Hellre starta 15 min senare än att sitta 12 min i kö
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Artikel i media
För att det ska blir riktigt effektivt och man ska kunna skippa rödljus måste ju all trafik då vara autonom.
En snabbare effekt i innerstan jag tror vi kommer kunna se är att färre behöver snurra runt runt för att leta parkering. En stor del av köerna i stadskärnan är just det, folk som letar parkering. Bara genom att få bort kanske 30% av den trafiken kommer det gå smidigare.
Har läst att ca 30 procent av all trafik i storstäder är cirkulationstrafik, alltså bilar som letar parkeringsplats.
En snabbare effekt i innerstan jag tror vi kommer kunna se är att färre behöver snurra runt runt för att leta parkering. En stor del av köerna i stadskärnan är just det, folk som letar parkering. Bara genom att få bort kanske 30% av den trafiken kommer det gå smidigare.
Har läst att ca 30 procent av all trafik i storstäder är cirkulationstrafik, alltså bilar som letar parkeringsplats.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
undrar om det är sant, men 25% är troligen omvägstrafik pga (semi)permanenta avspärrningarjoel80 skrev:För att det ska blir riktigt effektivt och man ska kunna skippa rödljus måste ju all trafik då vara autonom.
En snabbare effekt i innerstan jag tror vi kommer kunna se är att färre behöver snurra runt runt för att leta parkering. En stor del av köerna i stadskärnan är just det, folk som letar parkering. Bara genom att få bort kanske 30% av den trafiken kommer det gå smidigare.
Har läst att ca 30 procent av all trafik i storstäder är cirkulationstrafik, alltså bilar som letar parkeringsplats.
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
En säger EN stad i Sverige har tunnelbana! I Kalmar, Göteborg, Halmstad, Ronneby, Västervik, Borgholm, Västerås Luleå, Östersund, Säffle och alla de andra finns ingen!Jerka skrev:Taxibilar kan aldrig ersätta tunnelbana hur billiga de än är. Ett fullsatt tåg tar i runda slängar lika många passagerare som 1000 bilar. Trängselproblemet lär inte direkt minska i takt med att städerna växer och fler och fler tvingas pendla. Att självkörande bilar skulle kunna lösa problemet har jag aldrig gett mycket för.
Det finns lite mer än Stockholm i vårt land! Lite magsurt kanske-men faktum!
X100 lev.14/8-18.
Re: Artikel i media
+1far1far2 skrev:Det finns lite mer än Stockholm i vårt land! Lite magsurt kanske-men faktum!
Vi andra får nog gräva själva och skaffa egen tunnelbana. Precis som vi gjorde när vi ville ha internet och fiber.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Med risk för flamewar så betalades större delen av Norrlands fiberbygge av utjämningsbidrag (eller liknande) vill jag minnas.mati skrev:+1far1far2 skrev:Det finns lite mer än Stockholm i vårt land! Lite magsurt kanske-men faktum!
Vi andra får nog gräva själva och skaffa egen tunnelbana. Precis som vi gjorde när vi ville ha internet och fiber.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Artikel i media
Kan vara så. Vårt fiberbygge betalades till en tredjedel av EU och med svenska skattepengar, resterande 2/3 på ca 20000 kr per hushåll betalade vi själva. Projekteringen, planeringen och stora delar av grävningsarbetet gjordes av några frivilliga (typ mig och några fler) som offrade en hel sommar och en höst och väldigt många kvällar, bara för att få internet.Remuz skrev:Med risk för flamewar så betalades större delen av Norrlands fiberbygge av utjämningsbidrag (eller liknande) vill jag minnas.mati skrev:+1far1far2 skrev:Det finns lite mer än Stockholm i vårt land! Lite magsurt kanske-men faktum!
Vi andra får nog gräva själva och skaffa egen tunnelbana. Precis som vi gjorde när vi ville ha internet och fiber.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Kostade det bara 30k per hushåll? Låter märkligt billigt i glesbyggd. Räknar man inte med stommen då? Det var stommen jag tänkte varb statligt finansierad. Pillades in längs järnvägen vill jag minnas, iaf en bit norr om Sundsvall
P85D svart/svart med gratis SuC