Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerka »

Taxibilar kan aldrig ersätta tunnelbana hur billiga de än är. Ett fullsatt tåg tar i runda slängar lika många passagerare som 1000 bilar. Trängselproblemet lär inte direkt minska i takt med att städerna växer och fler och fler tvingas pendla. Att självkörande bilar skulle kunna lösa problemet har jag aldrig gett mycket för.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av bylund »

Självkörande bilar kan dock utnyttja vägarna mycket mer effektivt än vad personkörda bilar kan, särskilt i ett samarbetande system som försöker optimera hela trafikflödet, till skillnad från enskilda bilister som bara försöker optimera sin egna resor.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

Jerka skrev:
Taxibilar kan aldrig ersätta tunnelbana hur billiga de än är. Ett fullsatt tåg tar i runda slängar lika många passagerare som 1000 bilar. Trängselproblemet lär inte direkt minska i takt med att städerna växer och fler och fler tvingas pendla. Att självkörande bilar skulle kunna lösa problemet har jag aldrig gett mycket för.
Det är väldigt få städer som har tunnelbana, men självkörande bilar får alla städer nytta av.
Dessutom håller Elon på att lösa tunnelproblemet också med sin Boring Company. ;)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Jerka skrev:
Taxibilar kan aldrig ersätta tunnelbana hur billiga de än är. Ett fullsatt tåg tar i runda slängar lika många passagerare som 1000 bilar. Trängselproblemet lär inte direkt minska i takt med att städerna växer och fler och fler tvingas pendla. Att självkörande bilar skulle kunna lösa problemet har jag aldrig gett mycket för.
Se det så här istället. Med självkörande bilar så behöver vi inte tränga ihop oss i stora städer för att kunna transportera oss effektivt. En tunnelbanan fungerar bara i relativt stora städer, det kanske krävs över 1 miljon invånare för att det ska gå, helst mer. Därför kan vi aldrig få tunnelbana i fler städer än Stockholm här i Sverige. Men en effektiv och trevlig storlek på stad kanske bara är som Uppsala, Borås eller alltså 100 till 200 tusen invånare, blir det större uppstår problem med trängsel, miljö mm.

Med självkörande bilar kan en större del av Sverige utvecklas och utnyttjas! Då går det bra att bo utanför tex Skövde även om man saknar möjlighet att köra, du kan ändå ta dig in till den service du vill ha.
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerka »

Mmm, men jobben finns ju i storstadsregionerna. Kan självkörande bilar ändra på det? Jag kan inte försörja mig i Skövde hur gärna jag än skulle vilja bo där.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Jerka skrev:
Mmm, men jobben finns ju i storstadsregionerna. Kan självkörande bilar ändra på det? Jag kan inte försörja mig i Skövde hur gärna jag än skulle vilja bo där.
Att det inte finns jobb i små städer beror på dåliga kommunikationer, och politik. Ser vi till att det går att leva på landsbygden så kommer jobben skapas där.
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Artikel i media

Inlägg av DSV »

bylund skrev:
Självkörande bilar kan dock utnyttja vägarna mycket mer effektivt än vad personkörda bilar kan, särskilt i ett samarbetande system som försöker optimera hela trafikflödet, till skillnad från enskilda bilister som bara försöker optimera sin egna resor.
Men förutsätter inte det också att man samåker i större utsträckning? Ska alla åka själva mellan samma platser på samma tider så finns inte så mycket optimeringsutrymme i stan annant än i parkeringsfrågan.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av bylund »

DSV skrev:
bylund skrev:
Självkörande bilar kan dock utnyttja vägarna mycket mer effektivt än vad personkörda bilar kan, särskilt i ett samarbetande system som försöker optimera hela trafikflödet, till skillnad från enskilda bilister som bara försöker optimera sin egna resor.
Men förutsätter inte det också att man samåker i större utsträckning? Ska alla åka själva mellan samma platser på samma tider så finns inte så mycket optimeringsutrymme i stan annant än i parkeringsfrågan.
Man kan göra mer än så, bl a
- Bilarna kan köra tätare
- I korsningar behöver man inte trafikljus, utan bilarna kan lämna lagom lucka för att släppa igenom varandra kollaborativt eller centralstyrt
- Man kan utnyttja hela gatunätet istället för att alla tar huvudlederna.
- Man kan få slottar när man kan få åka mer eller mindre raka vägen utan stopp när vägnätet är nära kapacitetstaket. Hellre starta 15 min senare än att sitta 12 min i kö
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

För att det ska blir riktigt effektivt och man ska kunna skippa rödljus måste ju all trafik då vara autonom.

En snabbare effekt i innerstan jag tror vi kommer kunna se är att färre behöver snurra runt runt för att leta parkering. En stor del av köerna i stadskärnan är just det, folk som letar parkering. Bara genom att få bort kanske 30% av den trafiken kommer det gå smidigare.

Har läst att ca 30 procent av all trafik i storstäder är cirkulationstrafik, alltså bilar som letar parkeringsplats.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

joel80 skrev:
För att det ska blir riktigt effektivt och man ska kunna skippa rödljus måste ju all trafik då vara autonom.

En snabbare effekt i innerstan jag tror vi kommer kunna se är att färre behöver snurra runt runt för att leta parkering. En stor del av köerna i stadskärnan är just det, folk som letar parkering. Bara genom att få bort kanske 30% av den trafiken kommer det gå smidigare.

Har läst att ca 30 procent av all trafik i storstäder är cirkulationstrafik, alltså bilar som letar parkeringsplats.
undrar om det är sant, men 25% är troligen omvägstrafik pga (semi)permanenta avspärrningar
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Artikel i media

Inlägg av far1far2 »

Jerka skrev:
Taxibilar kan aldrig ersätta tunnelbana hur billiga de än är. Ett fullsatt tåg tar i runda slängar lika många passagerare som 1000 bilar. Trängselproblemet lär inte direkt minska i takt med att städerna växer och fler och fler tvingas pendla. Att självkörande bilar skulle kunna lösa problemet har jag aldrig gett mycket för.
En säger EN stad i Sverige har tunnelbana! I Kalmar, Göteborg, Halmstad, Ronneby, Västervik, Borgholm, Västerås Luleå, Östersund, Säffle och alla de andra finns ingen!
Det finns lite mer än Stockholm i vårt land! Lite magsurt kanske-men faktum!
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

far1far2 skrev:
Det finns lite mer än Stockholm i vårt land! Lite magsurt kanske-men faktum!
+1
Vi andra får nog gräva själva och skaffa egen tunnelbana. Precis som vi gjorde när vi ville ha internet och fiber.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Remuz »

mati skrev:
far1far2 skrev:
Det finns lite mer än Stockholm i vårt land! Lite magsurt kanske-men faktum!
+1
Vi andra får nog gräva själva och skaffa egen tunnelbana. Precis som vi gjorde när vi ville ha internet och fiber.
Med risk för flamewar så betalades större delen av Norrlands fiberbygge av utjämningsbidrag (eller liknande) vill jag minnas.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Remuz skrev:
mati skrev:
far1far2 skrev:
Det finns lite mer än Stockholm i vårt land! Lite magsurt kanske-men faktum!
+1
Vi andra får nog gräva själva och skaffa egen tunnelbana. Precis som vi gjorde när vi ville ha internet och fiber.
Med risk för flamewar så betalades större delen av Norrlands fiberbygge av utjämningsbidrag (eller liknande) vill jag minnas.
Kan vara så. Vårt fiberbygge betalades till en tredjedel av EU och med svenska skattepengar, resterande 2/3 på ca 20000 kr per hushåll betalade vi själva. Projekteringen, planeringen och stora delar av grävningsarbetet gjordes av några frivilliga (typ mig och några fler) som offrade en hel sommar och en höst och väldigt många kvällar, bara för att få internet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Remuz »

Kostade det bara 30k per hushåll? Låter märkligt billigt i glesbyggd. Räknar man inte med stommen då? Det var stommen jag tänkte varb statligt finansierad. Pillades in längs järnvägen vill jag minnas, iaf en bit norr om Sundsvall
P85D svart/svart med gratis SuC
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerka »

far1far2 skrev:
Jerka skrev:
Taxibilar kan aldrig ersätta tunnelbana hur billiga de än är. Ett fullsatt tåg tar i runda slängar lika många passagerare som 1000 bilar. Trängselproblemet lär inte direkt minska i takt med att städerna växer och fler och fler tvingas pendla. Att självkörande bilar skulle kunna lösa problemet har jag aldrig gett mycket för.
En säger EN stad i Sverige har tunnelbana! I Kalmar, Göteborg, Halmstad, Ronneby, Västervik, Borgholm, Västerås Luleå, Östersund, Säffle och alla de andra finns ingen!
Det finns lite mer än Stockholm i vårt land! Lite magsurt kanske-men faktum!
Jag vet det. Jag bor själv inte i Stockholm utan i Västerås, och ja, här skulle självkörande taxibilar antagligen kunna ersätta bussarna mer eller mindre rakt av.

Anledningen till att jag skrev som jag gjorde var följande citat från artikeln vi diskuterade:
Även kollektivtrafiken kommer att ta stryk – priserna på taxi kan krypa långt under kostnaderna för buss eller tunnelbana. Dessutom kör en självkörande taxi från dörr till dörr. Satsningar som görs idag på kollektivtrafik är därigenom bortkastade, säger Bohlin (...)
Just eftersom tunnelbana är en högkapacitetslösning för större städer (av vilka det i Sverige idag mycket riktigt bara finns en) menar jag att självkörande bilar och tunnelbana båda kommer finnas i framtiden. Han verkar mena att kollektivtrafiken helt kommer försvinna i framtiden till förmån för förarlösa bilar och det tror jag helt enkelt inte på, åtminstone inte i storstäderna. Kollektivtrafiken kommer bli kvar av kapacitetsskäl.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av bylund »

joel80 skrev:
För att det ska blir riktigt effektivt och man ska kunna skippa rödljus måste ju all trafik då vara autonom.
Naturligtvis, i blandtrafik finns ju väldigt lite att vinna. Och helt autonoma bör de nog inte heller vara, utan de bör samarbeta med andra fordon, eller dirigeras centralt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Remuz skrev:
Kostade det bara 30k per hushåll? Låter märkligt billigt i glesbyggd. Räknar man inte med stommen då? Det var stommen jag tänkte varb statligt finansierad. Pillades in längs järnvägen vill jag minnas, iaf en bit norr om Sundsvall
Vi räknade med 35k, men landade på lite under 30k för 92 hushåll fördelat över en yta på ungefär 1x1 mil. Det var med rubbet. Att det blev så "billigt" berodde nog på att det var så många som jobbade gratis i flera månader och att grävmaskinentreprenören hade räknat helt fel och offererat alldeles för billigt. Och kanske var det lite skicklighet att han som gjorde planeringen var duktig på att optimera. Undrar vem det var... ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Hur dyrt det blir med fiber på landsbygden varierar nog väldigt. Här kostade det oss 15000:- Kommunens stadsnät satsade 1/3, EU-bidrag 1/3 och vi slutkunder 1/3, alltså 15000:-. Det var stadsnätet som stod för fibergrävningen och de äger nätet. Sen släpper de in de aktörer som vill leverera tjänster.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Själva nyheten har behandlats tidigare men måste ändå lägga in det här.. Smått pinsamt hur dålig koll TV4 verkar ha.. Stavar fel i rubriken på sin Youtubekanal.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

joel80 skrev:
Själva nyheten har behandlats tidigare men måste ändå lägga in det här.. Smått pinsamt hur dålig koll TV4 verkar ha.. Stavar fel i rubriken på sin Youtubekanal.
Ajajaj vad pinsamt. :shock:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

TureS.jpg
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Artikel i media

Inlägg av lator »

Det bästa med den notisen enligt mig:
Det bästa med en Tesla

Melodi: Auld lang syne.

"Herr Elon Musk, uppfinn oss raskt
Nu en bil som kör sig själv
Så den kan köra hem med mig
Klockan tolv en lördagskväll
En algoritm i förarsits
Som alltid når sitt mål
Kör aldrig fel och drivs av el
När jag drivs av etanol."

Textförfattare: Henrik Carlsson
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Artikel i media

Inlägg av strejf »

Centern: Regeringen måste försöka få hit Tesla

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6639149

Nu är det väldigt nära att Centern får min röst i nästa val.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Artikel i media

Inlägg av lator »

strejf skrev:
Centern: Regeringen måste försöka få hit Tesla

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6639149

Nu är det väldigt nära att Centern får min röst i nästa val.
Undrar hur det skulle låta om Centern satt i regeringen... Det där med bilar var väl inte så viktigt på den tiden?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar