Bästa är att ta bort subventionerna på fossildiesel och lägga dom pengarna på att sänka priset på hvo-diesel med minst lika mycket. Då kan vi få bort det fossila bränslet inom lantbruket.LarsL skrev:Allianspartierna vill ha mer diesel (?) och vill sänka skatten med 50öre, KD vill gå ännu längre.
http://www.landlantbruk.se/politik/buch ... -debatten/
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Re: Artikel i media
Idag var det tre positiva artiklar om elbilar i min lokaltidning norran.
Att det står om elbilar i lokalpressen anser jag är viktigt för att stora massan ska börja fundera på dem.
https://www.norran.se/nyheter/el-ar-def ... branschen/
https://www.norran.se/nyheter/satsar-av ... stationer/
https://www.norran.se/nyheter/suget-eft ... for-stort/
Att det står om elbilar i lokalpressen anser jag är viktigt för att stora massan ska börja fundera på dem.
https://www.norran.se/nyheter/el-ar-def ... branschen/
https://www.norran.se/nyheter/satsar-av ... stationer/
https://www.norran.se/nyheter/suget-eft ... for-stort/
Re: Artikel i media
Kul men jag kan endast se rubrikerna tyvärrVasp skrev:Idag var det tre positiva artiklar om elbilar i min lokaltidning norran.
Att det står om elbilar i lokalpressen anser jag är viktigt för att stora massan ska börja fundera på dem.
https://www.norran.se/nyheter/el-ar-def ... branschen/
https://www.norran.se/nyheter/satsar-av ... stationer/
https://www.norran.se/nyheter/suget-eft ... for-stort/
Re: Artikel i media
Hade varit kul att få läsa artiklarna. Går det att fixa på något sätt.Vasp skrev:Idag var det tre positiva artiklar om elbilar i min lokaltidning norran.
Att det står om elbilar i lokalpressen anser jag är viktigt för att stora massan ska börja fundera på dem.
https://www.norran.se/nyheter/el-ar-def ... branschen/
https://www.norran.se/nyheter/satsar-av ... stationer/
https://www.norran.se/nyheter/suget-eft ... for-stort/
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Artikel i media
Ja, för 99 kr/mån.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Fruktansvärt bra svarbylund skrev:Ja, för 99 kr/mån.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Om man har ett abonnemang hos nån av de lokaltidningar som ingår i samarbetet Sveriges Lokalnyheter så kan man logga in och läsa artiklar på samtliga tidningar:
https://sverigeslokalnyheter.se/
Jag har t.ex. abonnemang på Sörmlands Nyheter och jag kan därför även läsa Norrans artiklar.
https://sverigeslokalnyheter.se/
Jag har t.ex. abonnemang på Sörmlands Nyheter och jag kan därför även läsa Norrans artiklar.
Re: Artikel i media
https://teknikensvarld.se/snart-kan-tes ... m-i-bilen/
Finns de inte en risk att laddningen tar längre tid nu.. Ja man vill kanske inte lämna före senaste avsnittet av house of cards är slut
Finns de inte en risk att laddningen tar längre tid nu.. Ja man vill kanske inte lämna före senaste avsnittet av house of cards är slut
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Nice. Verkligen!Jerker skrev:Om man har ett abonnemang hos nån av de lokaltidningar som ingår i samarbetet Sveriges Lokalnyheter så kan man logga in och läsa artiklar på samtliga tidningar:
https://sverigeslokalnyheter.se/
Jag har t.ex. abonnemang på Sörmlands Nyheter och jag kan därför även läsa Norrans artiklar.
Och det är inte fel att binda kontakter till sig om man seriöst vill bidra till samhällets utveckling.
Tar medvetet kontakt med flera organisationer, i vår förenings-verksamhet, det ledde till ett verkligt givande möte idag som var satt till högst en timme.
Men vi fick två timmar! De blev lika entusiastiska som vi.
Syftet är också att få igång tänk kring ”cirkulär ekonomi”. Finns oanade möjligheter.
Men jag får återkomma kring detta och vilka det gällde.
PS: Märker att många i forumet verkar missa att läsa tidigare inlägg?
Men som det är uppbyggt idag, - är det inte mycket göra åt.
Hepp!
Re: Artikel i media
TFL pratar om Tesla.
Dom brukar vara rätt så ok i sina åsikter o hyffsat nyanserade.
Dom nämner en del problem som Tesla har med leveransproblem som låter lite oroande.
Hoppas verkligen dom får ordning på kvaliten så att dom får iväg bilarna till kunderna!
Dom brukar vara rätt så ok i sina åsikter o hyffsat nyanserade.
Dom nämner en del problem som Tesla har med leveransproblem som låter lite oroande.
Hoppas verkligen dom får ordning på kvaliten så att dom får iväg bilarna till kunderna!
Re: Artikel i media
Någon som har auto motor o sport som kan berätta hur jaguar klarade sig i verkig körning? De har gjort en test av räckvidd.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Artikel i media
Det testet finns inte i numret som kom 21/8.AGCF skrev:Någon som har auto motor o sport som kan berätta hur jaguar klarade sig i verkig körning? De har gjort en test av räckvidd.
Re: Artikel i media
Har du login på deras låsta artiklar på nätet Jerker?
De har en rubrik som antyder att Jaguar var ganska dålig.
De har en rubrik som antyder att Jaguar var ganska dålig.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Dom kom så långt på en laddning att det hamnade ändå in på nästa nummer!Jerker skrev:Det testet finns inte i numret som kom 21/8.AGCF skrev:Någon som har auto motor o sport som kan berätta hur jaguar klarade sig i verkig körning? De har gjort en test av räckvidd.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Nix, jag kollade senaste numret av papperstidningen på Readly.AGCF skrev:Har du login på deras låsta artiklar på nätet Jerker?
De har en rubrik som antyder att Jaguar var ganska dålig.
Re: Artikel i media
Snitthastigheten är tydligen 46,5 km/h mot 34 km/h i den förra. Så den tar mer hänsyn till luftmotstånd.LarsL skrev:WLTP verkar vara realistiskt för de flesta bilar.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Artikel i media
Läste detta idag. Kan det va det som du menar.
”Jaguar I-Pace överraskar istället negativt. Den kommer bara 31 mil på en laddning vilket är klart underkänt för en bil som ska klara 47 mil enligt WLTP-körcykeln. (Jaguar uppgav tidigare 48 mil, men den siffran är nu nedskruvad till 47 mil.) Testbilen som kördes var dock en förseriebil som inte fått den senaste uppdateringen från Jaguar, och det kan förklara resultatet. Den uppdateringen ska göras på alla I-Pace innan de levereras till köparna. Därför är leveranserna av I-Pace något försenade och till svenska köpare kommer bilen i mitten av september. Exakt vad uppdateringen innebär är oklart.”
”Jaguar I-Pace överraskar istället negativt. Den kommer bara 31 mil på en laddning vilket är klart underkänt för en bil som ska klara 47 mil enligt WLTP-körcykeln. (Jaguar uppgav tidigare 48 mil, men den siffran är nu nedskruvad till 47 mil.) Testbilen som kördes var dock en förseriebil som inte fått den senaste uppdateringen från Jaguar, och det kan förklara resultatet. Den uppdateringen ska göras på alla I-Pace innan de levereras till köparna. Därför är leveranserna av I-Pace något försenade och till svenska köpare kommer bilen i mitten av september. Exakt vad uppdateringen innebär är oklart.”
Kia EV9 GT-line 2024
Tesla Model X90D 2016 (såld)
Nissan Leaf 40kwh 2018 (såld)
Tesla Model S75D 2018 (såld)
VW e-Golf 2019 (såld)
Tesla Model X90D 2016 (såld)
Nissan Leaf 40kwh 2018 (såld)
Tesla Model S75D 2018 (såld)
VW e-Golf 2019 (såld)
Re: Artikel i media
Japp, sen är det mycket mindre tid stillastående och kraftigare accelerationer. En annan väsentlig skillnad är att även extrautrustning tas i beaktning, i NEDC certades den enklaste (och därmed lättaste) varianten.AGCF skrev:Snitthastigheten är tydligen 46,5 km/h mot 34 km/h i den förra. Så den tar mer hänsyn till luftmotstånd.LarsL skrev:WLTP verkar vara realistiskt för de flesta bilar.
Mercedes har en ganska bra beskrivning ett par scrollningar ner på: https://www.mercedes-benz.com/en/merced ... p-vs-nedc/
Re: Artikel i media
Har för mig att detta var en orsak till att bränsletankarna krympte på avgasbilar och att större bränsletank var extra tillbehör för ingen kostnad...Geni87 skrev:Japp, sen är det mycket mindre tid stillastående och kraftigare accelerationer. En annan väsentlig skillnad är att även extrautrustning tas i beaktning, i NEDC certades den enklaste (och därmed lättaste) varianten.AGCF skrev:Snitthastigheten är tydligen 46,5 km/h mot 34 km/h i den förra. Så den tar mer hänsyn till luftmotstånd.LarsL skrev:WLTP verkar vara realistiskt för de flesta bilar.
Mercedes har en ganska bra beskrivning ett par scrollningar ner på: https://www.mercedes-benz.com/en/merced ... p-vs-nedc/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Japp det stämmer, några tillverkare har gjort så, bland annat Mercedes om jag inte minns fel. Men framförallt kan ju stora fälgar, ljudsystem, panoramatak, elstolar, luftfjädring, laminerade rutor etc etc lätt väga 100-200 kg extra; som inte tas med i NEDC.Svenssons skrev:Har för mig att detta var en orsak till att bränsletankarna krympte på avgasbilar och att större bränsletank var extra tillbehör för ingen kostnad...Geni87 skrev:Japp, sen är det mycket mindre tid stillastående och kraftigare accelerationer. En annan väsentlig skillnad är att även extrautrustning tas i beaktning, i NEDC certades den enklaste (och därmed lättaste) varianten.AGCF skrev:Snitthastigheten är tydligen 46,5 km/h mot 34 km/h i den förra. Så den tar mer hänsyn till luftmotstånd.LarsL skrev:WLTP verkar vara realistiskt för de flesta bilar.
Mercedes har en ganska bra beskrivning ett par scrollningar ner på: https://www.mercedes-benz.com/en/merced ... p-vs-nedc/
Start&stop är ju också en typisk funktion som ger effekt i NEDC, eftersom den innehåller många och långa stopp.
Re: Artikel i media
Hade ju varit bra om det fanns en testcykel för att beskatta/straffa avgasbilar och en för att jämföra räckvidd på elbilar. Vad konsumenten behöver är ju räckvidd i stadstrafik, landsvägs- och motorvägs-fart när det gäller elbilar.
Re: Artikel i media
Har hört från en som tidigare jobbat i bil industrin att start&stop i princip bara är en kostnad på bilen och den enda fördelen var att man fick bättre siffror i NEDC. Med nya WLTP så "behövs" systemet inte längre, de inte ger någon vinst när man testa enligt WLTP utan är i princip bara en kostnad...Geni87 skrev:
Japp det stämmer, några tillverkare har gjort så, bland annat Mercedes om jag inte minns fel. Men framförallt kan ju stora fälgar, ljudsystem, panoramatak, elstolar, luftfjädring, laminerade rutor etc etc lätt väga 100-200 kg extra; som inte tas med i NEDC.
Start&stop är ju också en typisk funktion som ger effekt i NEDC, eftersom den innehåller många och långa stopp.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Artikel i media
Jag tyckte dock det var riktigt skönt när bilen (Kia) tystnade vid trafikljuset. Det var sådan kontrast från vanliga brummandet. Det var dock inte alltid bilen stängde av avgasmotorn och behövde man rulla någon meter så gick motorn igång igen och sedan tog det tid innan den kunde stängas av igen. Nu kör man konstant i tyst läge...chaffis75 skrev:Har hört från en som tidigare jobbat i bil industrin att start&stop i princip bara är en kostnad på bilen och den enda fördelen var att man fick bättre siffror i NEDC. Med nya WLTP så "behövs" systemet inte längre, de inte ger någon vinst när man testa enligt WLTP utan är i princip bara en kostnad...Geni87 skrev:
Japp det stämmer, några tillverkare har gjort så, bland annat Mercedes om jag inte minns fel. Men framförallt kan ju stora fälgar, ljudsystem, panoramatak, elstolar, luftfjädring, laminerade rutor etc etc lätt väga 100-200 kg extra; som inte tas med i NEDC.
Start&stop är ju också en typisk funktion som ger effekt i NEDC, eftersom den innehåller många och långa stopp.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Jo hehe de är ju visserligen sant, nu var jag kanske lite väl inriktad på utsläpp och bränsle förbrukning. Samtidigt ser jag en nackdel med att motorn stannar vid en korsning för hittar man en lite mindre lucka så kan man med en elbil (inklusive en Leaf) ta den utan att störa men med start stop plus automat så krävs en större lucka då de tar sådan tid innan man har en motor som ger kraft ner till hjulen.Svenssons skrev:Jag tyckte dock det var riktigt skönt när bilen (Kia) tystnade vid trafikljuset. Det var sådan kontrast från vanliga brummandet. Det var dock inte alltid bilen stängde av avgasmotorn och behövde man rulla någon meter så gick motorn igång igen och sedan tog det tid innan den kunde stängas av igen. Nu kör man konstant i tyst läge...chaffis75 skrev:Har hört från en som tidigare jobbat i bil industrin att start&stop i princip bara är en kostnad på bilen och den enda fördelen var att man fick bättre siffror i NEDC. Med nya WLTP så "behövs" systemet inte längre, de inte ger någon vinst när man testa enligt WLTP utan är i princip bara en kostnad...Geni87 skrev:
Japp det stämmer, några tillverkare har gjort så, bland annat Mercedes om jag inte minns fel. Men framförallt kan ju stora fälgar, ljudsystem, panoramatak, elstolar, luftfjädring, laminerade rutor etc etc lätt väga 100-200 kg extra; som inte tas med i NEDC.
Start&stop är ju också en typisk funktion som ger effekt i NEDC, eftersom den innehåller många och långa stopp.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19