Artikel i media
Moderator: Redaktion
Artikel i media
Tesla är redan för stora för att gå i konkurs.
Aktieägarna lär tillföra mer kapital om det behövs.
Dessutom var det ingen överraskning att det kunde bli förseningar.
Aktieägarna lär tillföra mer kapital om det behövs.
Dessutom var det ingen överraskning att det kunde bli förseningar.
Senast redigerad av Toja, redigerad totalt 1 gånger.
MYP -22 | MIB | svart/svart
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Elon är alldeles för glad för att det ska vara överhängande fara. Han lär bli ganska nedstämd om större, allvarliga problem börjar hopa sig.
Jag är helt säker på att han har en plan och minst en backup plan.
Jag är helt säker på att han har en plan och minst en backup plan.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
Jag tror inte heller att Tesla inte har en plan för allt . Elon vet att de som betalade förskott backat inte lätt .Teslaspolen skrev:Elon är alldeles för glad för att det ska vara överhängande fara. Han lär bli ganska nedstämd om större, allvarliga problem börjar hopa sig.
Jag är helt säker på att han har en plan och minst en backup plan.
Jag tycker att det är smartare ta försening än att komma ut med bristande produkt.För mig känns det lättare att vänta på leverans än att vänta på reparation .
Ett företag som är konkurs färdig investerar inte så våldsamt som Tesla gör. Jag är inte orolig det minsta.
Re: Artikel i media
Så länge det finns investerare som vill att företaget utvecklas så kan Tesla fortsätta att plöja ner pengar på utveckling. VW skall ju nu satsa $40 miljarder på utveckling av elbilar och autonoma bilar. Det är väl mer än vad som pumpats in totalt i Tesla sedan start. Det visar att det kostar att utveckla och producera elbilar. Tesla har visat att de kan producera elbilar i mycket större kvantitet än VW trotts att man kan tycka att VW borde ha ett försprång och Tesla har även produktion av batterier och energilösningar.vigge50 skrev:Fast ska man vara ärlig så fortsätter Tesla att göra allt större förluster och det gäller även att hålla isär förluster och investeringar. Att Tesla investerat stort i Gigafactory har i sig inte lett till förluster, bara avskrivningen av denna vilket i sig kan vara en stor kostnad. Samma sak gäller supercharger nätverket, byggandet av dessa ökar inte Teslas förluster, bara värdeminskningen, underhållning och elen.Walker skrev:Tänk att de aldrig tröttnar på att gräva ner Tesla....
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... fore-2019/
Om Teslas vinstmarginal på deras produkter inte snart överstiger deras kostnader för administration och utveckling vilket under de första 9 månaderna i år gav ett underskott på en miljard dollar så kommer investeringarna i företaget snart minska och Teslas kassa kommer snabbt minska.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Svenssons skrev:Så länge det finns investerare som vill att företaget utvecklas så kan Tesla fortsätta att plöja ner pengar på utveckling. VW skall ju nu satsa $40 miljarder på utveckling av elbilar och autonoma bilar. Det är väl mer än vad som pumpats in totalt i Tesla sedan start. Det visar att det kostar att utveckla och producera elbilar. Tesla har visat att de kan producera elbilar i mycket större kvantitet än VW trotts att man kan tycka att VW borde ha ett försprång och Tesla har även produktion av batterier och energilösningar.vigge50 skrev:Fast ska man vara ärlig så fortsätter Tesla att göra allt större förluster och det gäller även att hålla isär förluster och investeringar. Att Tesla investerat stort i Gigafactory har i sig inte lett till förluster, bara avskrivningen av denna vilket i sig kan vara en stor kostnad. Samma sak gäller supercharger nätverket, byggandet av dessa ökar inte Teslas förluster, bara värdeminskningen, underhållning och elen.Walker skrev:Tänk att de aldrig tröttnar på att gräva ner Tesla....
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... fore-2019/
Om Teslas vinstmarginal på deras produkter inte snart överstiger deras kostnader för administration och utveckling vilket under de första 9 månaderna i år gav ett underskott på en miljard dollar så kommer investeringarna i företaget snart minska och Teslas kassa kommer snabbt minska.
Fast VW har väl tjänat in pengarna som de spenderar?
Re: Artikel i media
Tycker att VW har visat att de kan men inte vill producera några elbilar, precis som alla andra inklusive Tesla. Det pratas hela tiden att elbilar är billigare att producera. Varför producerar man inte elbilar som många kan köpa? Vissa har inte kapacitet andra vill inte . Så ser jag det. Kan ha felSvenssons skrev:Så länge det finns investerare som vill att företaget utvecklas så kan Tesla fortsätta att plöja ner pengar på utveckling. VW skall ju nu satsa $40 miljarder på utveckling av elbilar och autonoma bilar. Det är väl mer än vad som pumpats in totalt i Tesla sedan start. Det visar att det kostar att utveckla och producera elbilar. Tesla har visat att de kan producera elbilar i mycket större kvantitet än VW trotts att man kan tycka att VW borde ha ett försprång och Tesla har även produktion av batterier och energilösningar.vigge50 skrev:Fast ska man vara ärlig så fortsätter Tesla att göra allt större förluster och det gäller även att hålla isär förluster och investeringar. Att Tesla investerat stort i Gigafactory har i sig inte lett till förluster, bara avskrivningen av denna vilket i sig kan vara en stor kostnad. Samma sak gäller supercharger nätverket, byggandet av dessa ökar inte Teslas förluster, bara värdeminskningen, underhållning och elen.Walker skrev:Tänk att de aldrig tröttnar på att gräva ner Tesla....
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... fore-2019/
Om Teslas vinstmarginal på deras produkter inte snart överstiger deras kostnader för administration och utveckling vilket under de första 9 månaderna i år gav ett underskott på en miljard dollar så kommer investeringarna i företaget snart minska och Teslas kassa kommer snabbt minska.
Re: Artikel i media
Björn! Hur tänkte du här? https://www.expressen.se/nyheter/klimat ... -klimatet/
Först tänkte jag att det är väl trevligt att han vill vara en förebild. Men sen när val av arrangörsland för OS ska väljas utifrån kortast resväg så tycker jag att det blir väldigt navelskådande. Visar på att känslan för proportioner inte finns där riktigt.
Först tänkte jag att det är väl trevligt att han vill vara en förebild. Men sen när val av arrangörsland för OS ska väljas utifrån kortast resväg så tycker jag att det blir väldigt navelskådande. Visar på att känslan för proportioner inte finns där riktigt.
Re: Artikel i media
Bild på en model 3 också. Björn har ju en X.Verdi skrev:Björn! Hur tänkte du här? https://www.expressen.se/nyheter/klimat ... -klimatet/
Först tänkte jag att det är väl trevligt att han vill vara en förebild. Men sen när val av arrangörsland för OS ska väljas utifrån kortast resväg så tycker jag att det blir väldigt navelskådande. Visar på att känslan för proportioner inte finns där riktigt.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Artikel i media
Fast det sa han väll aldrig? Fattade det som att man kanske lika gärna kan kommentera från en studio i Sverige, det är ju inte så att kommentatorn står i spåret och snackar i vilket fall?
Model S P85DL+
Re: Artikel i media
Nä han sa att OS bör arrangeras så att resorna dit minimeras. Antagligen menar han aktiva, press, publik osv. Visst det är en del resor men skalan är ändå rätt liten.mans71 skrev:Fast det sa han väll aldrig? Fattade det som att man kanske lika gärna kan kommentera från en studio i Sverige, det är ju inte så att kommentatorn står i spåret och snackar i vilket fall?
Re: Artikel i media
Absolut är det en marginell företeelse. Tycker ändå Björn gör rätt som använder sitt kändisskap som plattform för att sätta fokus på en av många grejer man enkelt kan göra annorlunda utan att egentligen få ett sämre resultat. Självklart ska SVT gå före och visa vägen!
Model S P85DL+
Re: Artikel i media
Inte de senaste åren, skulle aktieägarna inte tro på att det skulle betala sig så skulle de ju hellre ta pengarna i utdelning. Nu tror de att de kommer få tillbaka mer pengar på att satsa dessa på utveckling av elbilar och autonomi. Samma sak med investerarna i Tesla. Spelar egentligen ingen roll var pengarna kommer från, det är ju upp till de som har pengarna att avgöra var de gör mest nytta.Verdi skrev:
Fast VW har väl tjänat in pengarna som de spenderar?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Jag tillhör också den gruppen, även om det på sistone har höjts röster här att en Tesla är bara en statuspryl som inte har nånting med miljötänk att göra. Jar har verkligen inget behov av att köpa statusprylar. Jag hade en Mazda innan. Det finns nog inte många som skulle kalla det för statusmärke. Och den var ändå min dyraste bil fram tills jag köpte Teslan. Jag bor på ett litet torp i skogen som är en tredjedel så mycket värt som bilen, och min inkomst är egentligen inte alls dimensionerad för att ha en Tesla. Enda skälet till att jag ändå har den är att jag vill ha en elbil som fungerar för mina behov. Av miljöskäl. Hade det funnits ett billigare och mindre hajpat alternativ hade jag valt det såklart.Jerker skrev:Jag tillhör faktiskt den gruppen som valde elbil uteslutande av miljöskäl. Jag är iofs rätt hyfsat teknikintresserad...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Jag blev miljöintresserad efter jag köpt Teslan. Jag var inte förberedd på vad jag skulle uppleva när jag provkörde. Jag blev helt överraskad och beställde en ny bil efter kort betänketid. Privat! Det var bilen och dess totala prestation som gjorde att jag köpte en bil fem gånger så dyr som någon tidigare. Att det är miljöbil och en spjutspets in i framtiden är extra bonus till njutningen med bilen.mati skrev:Jag tillhör också den gruppen, även om det på sistone har höjts röster här att en Tesla är bara en statuspryl som inte har nånting med miljötänk att göra. Jar har verkligen inget behov av att köpa statusprylar. Jag hade en Mazda innan. Det finns nog inte många som skulle kalla det för statusmärke. Och den var ändå min dyraste bil fram tills jag köpte Teslan. Jag bor på ett litet torp i skogen som är en tredjedel så mycket värt som bilen, och min inkomst är egentligen inte alls dimensionerad för att ha en Tesla. Enda skälet till att jag ändå har den är att jag vill ha en elbil som fungerar för mina behov. Av miljöskäl. Hade det funnits ett billigare och mindre hajpat alternativ hade jag valt det såklart.Jerker skrev:Jag tillhör faktiskt den gruppen som valde elbil uteslutande av miljöskäl. Jag är iofs rätt hyfsat teknikintresserad...
Model S P85D,
Re: Artikel i media
Tv4 hade inslag om att elbilen var en miljöbov. Lite klick bait varning på rubriken. Var inte så farligt ändå när de väl pratade om det.
https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/3945425
https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/3945425
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Artikel i media
Den började riktigt illa men blev bättre och bättrefrippan skrev:Tv4 hade inslag om att elbilen var en miljöbov. Lite klick bait varning på rubriken. Var inte så farligt ändå när de väl pratade om det.
https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/3945425
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Artikel i media
Men det är rubrikerna och den initiala diskussionen som många människor tar till sig tyvärr.strejf skrev:Den började riktigt illa men blev bättre och bättrefrippan skrev:Tv4 hade inslag om att elbilen var en miljöbov. Lite klick bait varning på rubriken. Var inte så farligt ändå när de väl pratade om det.
https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/3945425
Fortfarande hänvisar man till IVL-rapporten som på många sätt är felaktig. Ingen i media tycks vara intresserad av att påtala detta. Alltid worst vase scenario för elbilen och best vase scenario för avgasbilen när man jämför.
Senast igår fick min 12 åriga dotter höra från sina klasskamrater att hennes pappas Tesla var sämre för miljön än en dieselbil.
Hon kom hem från skolan, både ledsen och bekymrad över att hennes pappa var en miljöbov.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Artikel i media
Förmodligen har föräldrarna till klasskamraterna sett er bil och sagt så till sina barn mot bättre vetande och med en dos av avundsjuka. Man blir så trött på att höra om den där IVL-rapporten.Nicke Nyfiken skrev:Men det är rubrikerna och den initiala diskussionen som många människor tar till sig tyvärr.strejf skrev:Den började riktigt illa men blev bättre och bättrefrippan skrev:Tv4 hade inslag om att elbilen var en miljöbov. Lite klick bait varning på rubriken. Var inte så farligt ändå när de väl pratade om det.
https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/3945425
Fortfarande hänvisar man till IVL-rapporten som på många sätt är felaktig. Ingen i media tycks vara intresserad av att påtala detta. Alltid worst vase scenario för elbilen och best vase scenario för avgasbilen när man jämför.
Senast igår fick min 12 åriga dotter höra från sina klasskamrater att hennes pappas Tesla var sämre för miljön än en dieselbil.
Hon kom hem från skolan, både ledsen och bekymrad över att hennes pappa var en miljöbov.
Men jag gillar att han i inslaget pratar om hur vi är nära en snabb omställning tack vare bland annat supermiljöbilspremien på 60000kr. När väl ekonomin finns där kommer folk ha glömt IVL-rapporten för länge sen.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Det är skönt att få sig ett gott skratt ibland...
https://www.nyteknik.se/opinion/hyrbatt ... st-6884640
Det enda som jag gärna skulle se lite av är väl iofs någon slags standard på batteripack, tex som tilläggsmoduler som man själv väljer till osv... vilket jag
oxo har tjatat om ofta men som inte kommer att hända, inte inom en överskådlig framtid iaf verkar det som...
https://www.nyteknik.se/opinion/hyrbatt ... st-6884640
Det enda som jag gärna skulle se lite av är väl iofs någon slags standard på batteripack, tex som tilläggsmoduler som man själv väljer till osv... vilket jag
oxo har tjatat om ofta men som inte kommer att hända, inte inom en överskådlig framtid iaf verkar det som...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Jag tycker att han har en poäng. Degraderas ett elbilbatteri p.g.a. ålder eller laddcykler mest? Om svaret är ålder så är det ännu en fördel med swapping. Batterierna kommer användas mycket mer och därför försvinner slöseriet som degradering av ren ålder innebär. Ett slöseri.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Artikel i media
Hahaha.... kolla på vanliga bilbatterier, hur många varianter finns det?Bjelke skrev:Det är skönt att få sig ett gott skratt ibland...
https://www.nyteknik.se/opinion/hyrbatt ... st-6884640
Det enda som jag gärna skulle se lite av är väl iofs någon slags standard på batteripack, tex som tilläggsmoduler som man själv väljer till osv... vilket jag
oxo har tjatat om ofta men som inte kommer att hända, inte inom en överskådlig framtid iaf verkar det som...
Borde räcka med några olika storlekar för antalet Ah, alla innehåller samma 12 volt.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Artikel i media
Svaret är ålder enligt någon rapport jag läste. Hittade inte referensen nu.AGCF skrev:Jag tycker att han har en poäng. Degraderas ett elbilbatteri p.g.a. ålder eller laddcykler mest? Om svaret är ålder så är det ännu en fördel med swapping. Batterierna kommer användas mycket mer och därför försvinner slöseriet som degradering av ren ålder innebär. Ett slöseri.
Edit - lite läsning här. Har sett tydligare besked någon annanstans som pekade mer specifikt på ålder dock :
http://batteryuniversity.com/learn/arti ... ion_to_die
Senast redigerad av bat, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Artikel i media
Jag tror det blir en prisfråga. Kommer det vara billiga TCO att köpa batterier eller hyra med swap? De flesta kommer ladda när bilen ändå står så laddningen är ju ingen problem.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Artikel i media
Frågan är dock hur mycket det hjälper, även om det finns ett trepass 63A uttag vid laddplatsen så är de 43 kW inte särskilt mycket för ett batteri på 1 MWh.Remuz skrev:Jag tror det blir en prisfråga. Kommer det vara billiga TCO att köpa batterier eller hyra med swap? De flesta kommer ladda när bilen ändå står så laddningen är ju ingen problem.