Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Håller med. För mig känns det som att de vill förhala omställningen till eldrift så länge det går. Det ska testas och "utvecklas" och det ska forskas osv. Ju längre de håller på med det där isället för att de facto bygga en elbil desto mer kommer de att halka efter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Lite fler kul projekt med självkörande fordon https://branschaktuellt.se/infrastruktu ... nde-sopbil
Re: Artikel i media
Nu står inte detta i artikeln från SVT, men jag lyssnade på Mikael Damberg på Ekonomiekot i P1 (170522, spola fram till 04:30) En av anledningarna till att man gör den här satsningen är att Geely letar efter ställen att lägga sitt europakontor och staten vill påverka dem till att lägga kontoret i Göteborg.Bjelke skrev:Jag undrar om det är Volvo som vill ha statliga pengar för att få hjälp med utvecklingen av elbilar (och kanske koll på konkurrenter utan att betala för det själva helt och hållet).joel80 skrev:https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... r-elfordon
Tycker det inte går mer än nån dag mellan skapligt stora nyheter som visar att det är något på gång... och att vissa beslutsfattare verkar börja förstå, på samma sätt som investerare och vissa tillverkare sakta börjar fatta...
Varje sån här liten sak gör så det känns som att vi är ett steg närmre den där disruptiva förändringen som snart bör komma!
Vad är det som är så specifikt för just eldriften som behöver ett stort testcenter egentligen? Handlar det om alla varianter till energibärare som det ska "testas" (tex fulceller och annan framtida
kommande teknik).
...
även i GP:
http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/g%C3%B ... -1.4298003
Re: Artikel i media
Insändare i dagens Corren:
http://www.corren.se/asikter/insandare/ ... 64333.aspx
http://www.corren.se/asikter/insandare/ ... 64333.aspx
Tesladrömmare från Linköping, pluggar i Göteborg
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Re: Artikel i media
Det värsta med såna insändare är att det skulle behövas utrymmet i en hel tidning för att besvara den. Det finns aldrig några enkla svar på svåra frågor. Han levererar ett enkelt påstående och för att förklara alla beståndsdelar i hans svepande anklagelser krävs betydligt mer text.MaLund13 skrev:Insändare i dagens Corren:
http://www.corren.se/asikter/insandare/ ... 64333.aspx
Re: Artikel i media
Jerker skrev:Det värsta med såna insändare är att det skulle behövas utrymmet i en hel tidning för att besvara den. Det finns aldrig några enkla svar på svåra frågor. Han levererar ett enkelt påstående och för att förklara alla beståndsdelar i hans svepande anklagelser krävs betydligt mer text.MaLund13 skrev:Insändare i dagens Corren:
http://www.corren.se/asikter/insandare/ ... 64333.aspx
Att det krävs så mycket mer elproduktion för att klara av en elektrisk bilflotta är inte sant. 2 reaktorer räcker och blir över, särskilt som majoriteten av laddningen sker nattetid. Dessutom så planeras det för 20-40 års ytterligare drift av de kvarvarande reaktorerna.
Det där med jordartsmetaller vet jag dock ingenting om. Är det ett problem?
Re: Artikel i media
Allt det där har väl redan besvarats på Tibors sida om elbilsmyter.
Elen, åtminstone i Sverige, räcker gott och väl, även om alla bilar skulle gå på el. Överskottet på el är högre än vad som krävs för att driva alla bilar. Vi skulle fortfarande ha el över för export. Att det krävs en massa kolkraft från kontinenten är en av standardmyterna från fossilkramarna.
Sällsynta jordartsmetaller används väl främst för permanentmagneterna som sitter i motorerna. När det gäller Tesla så sitter det asynkronmotorer i bilarna och de har inga magneter i sig. Således går det inte åt några jordartsmetaller heller.
Andra tillverkare använder synkronmotorer och där sitter det faktiskt permanentmagneter i. Hur och på vilket sätt det används jordartsmetaller eller inte kan jag inte svara på, men jag har för mig att Toyota hade kommit på ett sätt att tillverka magneter utan en massa jordartsmetaller.
Elen, åtminstone i Sverige, räcker gott och väl, även om alla bilar skulle gå på el. Överskottet på el är högre än vad som krävs för att driva alla bilar. Vi skulle fortfarande ha el över för export. Att det krävs en massa kolkraft från kontinenten är en av standardmyterna från fossilkramarna.
Sällsynta jordartsmetaller används väl främst för permanentmagneterna som sitter i motorerna. När det gäller Tesla så sitter det asynkronmotorer i bilarna och de har inga magneter i sig. Således går det inte åt några jordartsmetaller heller.
Andra tillverkare använder synkronmotorer och där sitter det faktiskt permanentmagneter i. Hur och på vilket sätt det används jordartsmetaller eller inte kan jag inte svara på, men jag har för mig att Toyota hade kommit på ett sätt att tillverka magneter utan en massa jordartsmetaller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
http://teslaclubsweden.se/sveriges-elimport/ Vi har den här artikeln med. Tack Tibor.mati skrev:Allt det där har väl redan besvarats på Tibors sida om elbilsmyter.
Elen, åtminstone i Sverige, räcker gott och väl, även om alla bilar skulle gå på el. Överskottet på el är högre än vad som krävs för att driva alla bilar. Vi skulle fortfarande ha el över för export. Att det krävs en massa kolkraft från kontinenten är en av standardmyterna från fossilkramarna.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
Det ingår väl kobolt i batterierna och det är en sällsynt jordartsmetall. Så det är en sanning i det. men forskningen pågår ju intensivt på att ersätta dessa och jag tror att det bara är en tidsfråga innan man kan fasa ut dem.
Re: Artikel i media
Enda lösningen på Puckens problem är ju att sluta köra bil och transporter... Att förflytta saker eller sig själv tar energi och enda lösningen på att det inte ska ta energi är att sluta med detta...MaLund13 skrev:Insändare i dagens Corren:
http://www.corren.se/asikter/insandare/ ... 64333.aspx
Nu är det nog inte detta som skribenten är ute efter utan snarare att han vill hålla kvar huvudet under sanden ett tag till och inte bli störd med att vi kan minska på många problem lite förändringar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Det som alla dessa insändare och artiklar från diverse "journalister" har gemensamt är att de säger att elbilen inte är så ren som alla tror. Det är ju i och för sig sant, men vart vill de komma med detta? Nä, visst, det är fortfarande bättre för miljön att sitta hemma och pilla sig i naveln istället för att köra elbil. Men vad har dessa förståsigpåare för alternativ att komma med? Bortsett från navelpillandet. Att vi ska fortsätta använda diesel och bensin är väl ingen som på allvar tror att det fungerar i längden. Eller tror de verkligen det? Ska vi fortsätta med det sämsta vi har, bara för att alternativet inte är perfekt? Konstig logik.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Kobolt är väl inte en sällsynt jordartsmetall? Inte enligt Wikipedia i alla fall https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sällsyn ... tsmetallerJerker skrev:Det ingår väl kobolt i batterierna och det är en sällsynt jordartsmetall. Så det är en sanning i det. men forskningen pågår ju intensivt på att ersätta dessa och jag tror att det bara är en tidsfråga innan man kan fasa ut dem.
Re: Artikel i media
Efter vad jag hörde på P1 idag så ville fundamentalist gruppen i miljöpartiet inte ge bonus till elbilar eftersom de trots allt var bilar och därmed av ondo. Då föreslog den mer moderata delen att de kunde ge bidrag till elcyklar, fast det var tydligen inte heller okej eftersom det var bättre att cykla själv. Som tur är kommer nog det här partiet försvinna ut neråt vänster så slipper vi dem.mati skrev:Det som alla dessa insändare och artiklar från diverse "journalister" har gemensamt är att de säger att elbilen inte är så ren som alla tror. Det är ju i och för sig sant, men vart vill de komma med detta? Nä, visst, det är fortfarande bättre för miljön att sitta hemma och pilla sig i naveln istället för att köra elbil. Men vad har dessa förståsigpåare för alternativ att komma med? Bortsett från navelpillandet. Att vi ska fortsätta använda diesel och bensin är väl ingen som på allvar tror att det fungerar i längden. Eller tror de verkligen det? Ska vi fortsätta med det sämsta vi har, bara för att alternativet inte är perfekt? Konstig logik.
Re: Artikel i media
Haha, har de kongress?LarsL skrev:Efter vad jag hörde på P1 idag så ville fundamentalist gruppen i miljöpartiet inte ge bonus till elbilar eftersom de trots allt var bilar och därmed av ondo. Då föreslog den mer moderata delen att de kunde ge bidrag till elcyklar, fast det var tydligen inte heller okej eftersom det var bättre att cykla själv. Som tur är kommer nog det här partiet försvinna ut neråt vänster så slipper vi dem.mati skrev:Det som alla dessa insändare och artiklar från diverse "journalister" har gemensamt är att de säger att elbilen inte är så ren som alla tror. Det är ju i och för sig sant, men vart vill de komma med detta? Nä, visst, det är fortfarande bättre för miljön att sitta hemma och pilla sig i naveln istället för att köra elbil. Men vad har dessa förståsigpåare för alternativ att komma med? Bortsett från navelpillandet. Att vi ska fortsätta använda diesel och bensin är väl ingen som på allvar tror att det fungerar i längden. Eller tror de verkligen det? Ska vi fortsätta med det sämsta vi har, bara för att alternativet inte är perfekt? Konstig logik.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Artikel i media
Nej, sorry, jag halkade fel där, det jag skulle ha skrivit var att användandet av den metallen får kritik eftersom det innebär smutsig gruvbrytning. Vad jag minns brukar kritiken gå ut på att det är värre med kobolten än med litiumet.LarsL skrev:Kobolt är väl inte en sällsynt jordartsmetall? Inte enligt Wikipedia i alla fall https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Sällsyn ... tsmetallerJerker skrev:Det ingår väl kobolt i batterierna och det är en sällsynt jordartsmetall. Så det är en sanning i det. men forskningen pågår ju intensivt på att ersätta dessa och jag tror att det bara är en tidsfråga innan man kan fasa ut dem.
Re: Artikel i media
Kritiken hade kanske varit befogad om folk hade vetat om det. De allra flesta har ingen aning att det ingår kobolt i ett litiumbatteri och därför fokuserar alla bara på just litium och menar på att det är en bristvara som snart tar slut. Jag har aldrig hört att någon har ifrågasatt koboltens ursprung. Men återigen har översteprästen redan gett oss vägledning inom området.Jerker skrev:Vad jag minns brukar kritiken gå ut på att det är värre med kobolten än med litiumet.
http://teslaclubsweden.se/kobolten-da/
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Om man ska ge ett enkelt svar på kritiken om att gruvdriften som ger oss batterierna är smutsig: Det är inte direkt hälsosamt att bryta järn, aluminium, koppar etc heller, men det tillåter vi utan att blinka.
Re: Artikel i media
Det går åt mer kobolt än litium i ett batteri så på det sättet är det ett större problem. Men det verkar finnas förekomster lite överallt i Sverige så är nog inga större problem att få fram när efterfrågan ökar.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Koboltg ... .B6rekomst
Lite oroande att den förekommer tillsammans med arsenik... men det borde gå att lösa i ett industrialiserat land som Sverige.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Koboltg ... .B6rekomst
Lite oroande att den förekommer tillsammans med arsenik... men det borde gå att lösa i ett industrialiserat land som Sverige.
Re: Artikel i media
Konstigt nog är det ingen som hävdar att vi ska sluta med fossilbilar bara för att det går åt Bly till deras batterier. Det går åt mer bly i ett startbatteri än litium i ett elbilsbatteri OCH det finns mer litium på jorden än bly.Jerker skrev:Om man ska ge ett enkelt svar på kritiken om att gruvdriften som ger oss batterierna är smutsig: Det är inte direkt hälsosamt att bryta järn, aluminium, koppar etc heller, men det tillåter vi utan att blinka.
Re: Artikel i media
Helt rätt! Egentligen borde man träna sig mer på den sortens retorik. Den är väldigt effektiv!LarsL skrev:Konstigt nog är det ingen som hävdar att vi ska sluta med fossilbilar bara för att det går åt Bly till deras batterier. Det går åt mer bly i ett startbatteri än litium i ett elbilsbatteri OCH det finns mer litium på jorden än bly.Jerker skrev:Om man ska ge ett enkelt svar på kritiken om att gruvdriften som ger oss batterierna är smutsig: Det är inte direkt hälsosamt att bryta järn, aluminium, koppar etc heller, men det tillåter vi utan att blinka.
Re: Artikel i media
Ja, det går åt väldigt mycket olja till en avgasbil. Enligt tillförlitliga källor är oljan en ganska så ändlig resurs. Utvinning av olja har jag hört ska inte heller vara sådär jättemiljövänligt heller. Men det är kanske en myt. Vi får fråga nån som kan det där med avgasbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Det är ju inte direkt som om gruvdrift för att utvinna bly inte påverkar vår miljö heller. Synd att Tesla inte bytt ut blybatterier ännu. Men det verkar komma med Model Y.
Från Wikipedia (phpBB klarar inte bindestreck i länkar ) https://en.wikipedia.org/wiki/Lead–acid_batteryAccording to a 2003 report entitled "Getting the Lead Out", by Environmental Defense and the Ecology Center of Ann Arbor, Mich., the batteries of vehicles on the road contained an estimated 2,600,000 metric tons (2,600,000 long tons; 2,900,000 short tons) of lead. Some lead compounds are extremely toxic. Long-term exposure to even tiny amounts of these compounds can cause brain and kidney damage, hearing impairment, and learning problems in children.[37] The auto industry uses over 1,000,000 metric tons (980,000 long tons; 1,100,000 short tons) every year, with 90% going to conventional lead–acid vehicle batteries. While lead recycling is a well-established industry, more than 40,000 metric tons (39,000 long tons; 44,000 short tons) ends up in landfills every year. According to the federal Toxic Release Inventory, another 70,000 metric tons (69,000 long tons; 77,000 short tons) are released in the lead mining and manufacturing process.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Artikel i media
Åååååh! Jag blir så frustrerad.. Kolla kommentaren av Claes... Han har lyckats gå på precis varenda myt gällande elbilar!
http://www.nyteknik.se/fordon/mercedes- ... la-6850951
Nån sån orkar ge honom lite motstånd?!
http://www.nyteknik.se/fordon/mercedes- ... la-6850951
Nån sån orkar ge honom lite motstånd?!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
Låt honom hålla på. Det finns några som påstår att jorden är platt! Det har alltid funnits tvivlare som i historien ljus framstår som ömkliga!joel80 skrev:Åååååh! Jag blir så frustrerad.. Kolla kommentaren av Claes... Han har lyckats gå på precis varenda myt gällande elbilar!
http://www.nyteknik.se/fordon/mercedes- ... la-6850951
Nån sån orkar ge honom lite motstånd?!
Model S P85D,
Re: Artikel i media
Kul idé men känns som de rätt snabbt kommer anpassa lagen så de klassas som taxi:
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... ilbilarna/
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... ilbilarna/
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021