Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
mati skrev:
Jag förstår ju att alla blir jätteglada när bilen plötsligt kan göra saker som den inte kunde göra tidigare. Visst är det häftigt. Lite bittert blir det dock när det handlar om funktioner som grannens flera år gamla Volvo har haft som standard när den levererades.
Vid köpet vet du ju vilka funktioner som finns till bilen, både i Teslan och Volvon. I Teslan får du möjlighet att få ytterligare funktioner med tiden, i Volvon får du nöja dig med de funktioner som fanns när du köpte bilen. Jag skulle alla dagar i veckan välja alternativet att möjlighet att få mer än vad jag räknar med mot att bara få det jag räknar med.
Det jag tror Mati menar är att man faktiskt räknar med att få mycket av det som kommer som uppdateringar redan från start. Fungerande regnsensor och så vidare...
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Artikel i media

Inlägg av rockard »

Verdi skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Jag förstår ju att alla blir jätteglada när bilen plötsligt kan göra saker som den inte kunde göra tidigare. Visst är det häftigt. Lite bittert blir det dock när det handlar om funktioner som grannens flera år gamla Volvo har haft som standard när den levererades.
Vid köpet vet du ju vilka funktioner som finns till bilen, både i Teslan och Volvon. I Teslan får du möjlighet att få ytterligare funktioner med tiden, i Volvon får du nöja dig med de funktioner som fanns när du köpte bilen. Jag skulle alla dagar i veckan välja alternativet att möjlighet att få mer än vad jag räknar med mot att bara få det jag räknar med.
Det jag tror Mati menar är att man faktiskt räknar med att få mycket av det som kommer som uppdateringar redan från start. Fungerande regnsensor och så vidare...
Ungefär som när vi hämtade ut vår AP2-bil i januari. Då skulle funktionaliteten vara lika bra som i AP1 sedan en månad tillbaka, enligt info när vi beställde. Istället fick vi den dummaste bil jag kört på mycket länge, inte ens konstantfarthållare, i flera månader. Sen kom "autopiloten" och i ett halvår svor jag över att jag inte kunde få just en konstantfarthållare istället, eftersom AP och ACC var totalt oanvändbart. Så väldigt länge saknade jag eller hade en oanvändbar version av det jag betalat motsvarande en helt okej begagnad bil för. Sen blev den helt okej ett tag, tills en ny uppdatering gjorde den sämre igen. Så om vi ska ha omröstning hamnar min röst på ett eget alternativ: ja till OTA för fixar och ny fungerande funktionalitet. Nej till OTA som ursäkt för att inte leverera det man sålt och för att leverera försämringar av befintlig funktionalitet.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

rockard skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Jag förstår ju att alla blir jätteglada när bilen plötsligt kan göra saker som den inte kunde göra tidigare. Visst är det häftigt. Lite bittert blir det dock när det handlar om funktioner som grannens flera år gamla Volvo har haft som standard när den levererades.
Vid köpet vet du ju vilka funktioner som finns till bilen, både i Teslan och Volvon. I Teslan får du möjlighet att få ytterligare funktioner med tiden, i Volvon får du nöja dig med de funktioner som fanns när du köpte bilen. Jag skulle alla dagar i veckan välja alternativet att möjlighet att få mer än vad jag räknar med mot att bara få det jag räknar med.
Det jag tror Mati menar är att man faktiskt räknar med att få mycket av det som kommer som uppdateringar redan från start. Fungerande regnsensor och så vidare...
Ungefär som när vi hämtade ut vår AP2-bil i januari. Då skulle funktionaliteten vara lika bra som i AP1 sedan en månad tillbaka, enligt info när vi beställde. Istället fick vi den dummaste bil jag kört på mycket länge, inte ens konstantfarthållare, i flera månader. Sen kom "autopiloten" och i ett halvår svor jag över att jag inte kunde få just en konstantfarthållare istället, eftersom AP och ACC var totalt oanvändbart. Så väldigt länge saknade jag eller hade en oanvändbar version av det jag betalat motsvarande en helt okej begagnad bil för. Sen blev den helt okej ett tag, tills en ny uppdatering gjorde den sämre igen. Så om vi ska ha omröstning hamnar min röst på ett eget alternativ: ja till OTA för fixar och ny fungerande funktionalitet. Nej till OTA som ursäkt för att inte leverera det man sålt och för att leverera försämringar av befintlig funktionalitet.
Då röstar jag för exakt det alternativet, ungefär 3 miljoner röster lägger jag på det! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

Bjelke skrev:
rockard skrev:
Verdi skrev:
Svenssons skrev:
mati skrev:
Jag förstår ju att alla blir jätteglada när bilen plötsligt kan göra saker som den inte kunde göra tidigare. Visst är det häftigt. Lite bittert blir det dock när det handlar om funktioner som grannens flera år gamla Volvo har haft som standard när den levererades.
Vid köpet vet du ju vilka funktioner som finns till bilen, både i Teslan och Volvon. I Teslan får du möjlighet att få ytterligare funktioner med tiden, i Volvon får du nöja dig med de funktioner som fanns när du köpte bilen. Jag skulle alla dagar i veckan välja alternativet att möjlighet att få mer än vad jag räknar med mot att bara få det jag räknar med.
Det jag tror Mati menar är att man faktiskt räknar med att få mycket av det som kommer som uppdateringar redan från start. Fungerande regnsensor och så vidare...
Ungefär som när vi hämtade ut vår AP2-bil i januari. Då skulle funktionaliteten vara lika bra som i AP1 sedan en månad tillbaka, enligt info när vi beställde. Istället fick vi den dummaste bil jag kört på mycket länge, inte ens konstantfarthållare, i flera månader. Sen kom "autopiloten" och i ett halvår svor jag över att jag inte kunde få just en konstantfarthållare istället, eftersom AP och ACC var totalt oanvändbart. Så väldigt länge saknade jag eller hade en oanvändbar version av det jag betalat motsvarande en helt okej begagnad bil för. Sen blev den helt okej ett tag, tills en ny uppdatering gjorde den sämre igen. Så om vi ska ha omröstning hamnar min röst på ett eget alternativ: ja till OTA för fixar och ny fungerande funktionalitet. Nej till OTA som ursäkt för att inte leverera det man sålt och för att leverera försämringar av befintlig funktionalitet.
Då röstar jag för exakt det alternativet, ungefär 3 miljoner röster lägger jag på det! :)
Håller verkligen med båda talare ovan och mati, när man köper en bil så vill man väl att den ska ha de mest grundläggande på plats (i förhållande till prisklass på bilen) och att de fungerar bra. Detta är ju egentligen inte knutit till om OTA är bra eller inte för OTA är bra om man använder de på rätt sätt. Jag tror inte någon säger nej till OTA men däremot att man missbrukar OTA på ett sådant sätt som Tesla ser ut att göra.
Låter helt otroligt att man inte ens hade konstant farthållare när AP2 var nytt, jag har haft de på alla mina bilar sedan jag fick körkort 1993 och de var inge miljon bilar som jag köpte de precis...

Nej för Teslas överlevnad så är de nog bäst att de blir mycket bättre på denna punkt alternativt får de hoppas att övriga bilmärken aldrig klarar leverera en elbil med lika bra drivlinan och laddnätverk till liknande kostnad.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjorn »

För mig verkar det som diskussionen egentligen inte är mest för och emot OTA utan istället handlar om hur dåligt det var att Tesla lanserade AP2 totalt ofärdigt, med info om att det snart är klart och då mycket bättre än AP1.

Förmodligen så var de rätt tvingade till det för de hade målat in sig i ett hörn med AP1. De hamnade i nån konflikt med MobilEye och de kunde inte heller låta bli att leverera bilar i ett år eller mer medan de utvecklade AP2.

Vad man upplever dåligt med Tesla och deras info / hantering beror nog mycket på när man köpt sin bil. De som köpte i början av AP2 har fått möjlighet att vara missnöjda en lång tid. De som köper nu kommer sannolikt mest att vara nöjda med alla förbättringar som lär komma i AP2.

När jag köpte min Tesla var det den lovade självstängande laddluckan som gnälldes mycket över. Jag köpte dock så tidigt att jag fått så mycket annat så jag har aldrig riktigt blivit grinig över den. De som köpte nåt halvår senare visste att de skulle få mycket av det jag fått som överraskning och då blev laddluckan mer i fokus.

Sen håller jag med om att Tesla måste skärpa sig när de får konkurrens. Det är dock inte problemet just nu. Nu är det övriga tillverkare som måste skärpa sig.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Artikel i media

Inlägg av Swede1 »

Riktigt snabbladdning! 10000 volt och 500 ampere, cavotec. 5 000 kw! 40 gånger snabbare än suc. Från 40 minuter till 1 minuts snabbladdning.
20180915_120309.jpg
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Swede1 skrev:
Riktigt snabbladdning! 10000 volt och 500 ampere, cavotec. 5 000 kw! 40 gånger snabbare än suc. Från 40 minuter till 1 minuts snabbladdning.
12000 V och 480A står det i bilden. Blir 5,76 MW.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Artikel i media

Inlägg av Tars »

Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Artikel i media

Inlägg av Tars »

Man får väl installera kondensatorer i bagageluckan för att slippa förstöra batteriet. Jäkla najs att ladda upp snabbare än en full tank på en fosilare.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

https://www.idg.se/2.1085/1.707392/tidi ... yrkogarden

Bob är på krigsstigen igen...
Men artikeln tände en lite tanke hos mig... I artikeln står de att Tesla har 9000 anställda för att bygga 150.000 bilar om året och att detta gör bilen för dyr att tillverka.
Min fråga är ju då hur många anställda brukar en biltillverkare ha för samma volym?

Tesla pratade om att modell 3 skulle bygga nästan helt av robotar, vi vet alla att Musk har fått backa en del på den punkten men har han backat så mycket så att Telsla nu har mindre automatiserat än vad andra tillverkare har?

Denna fråga är ju som sagt sjukt svårt att svara på eftersom mycket också beror på hur man räknar, Tesla kan ju ha både mer eller mindre (tror dock inte mindre i teslas fall) inhouse vilket såklart påverkar antalet anställda.

Jag tycker frågan är intressant oavsett om man nu tror på Bob att Tesla ska gå i konkurs eller ej.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 969
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Artikel i media

Inlägg av Toja »

Dessutom servar Tesla själv, samt har egna butiker
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Artikel i media

Inlägg av Legato »

chaffis75 skrev:
https://www.idg.se/2.1085/1.707392/tidi ... yrkogarden

Bob är på krigsstigen igen...
Men artikeln tände en lite tanke hos mig... I artikeln står de att Tesla har 9000 anställda för att bygga 150.000 bilar om året och att detta gör bilen för dyr att tillverka.
Min fråga är ju då hur många anställda brukar en biltillverkare ha för samma volym?
Det första du borde göra när du läser en sån här artikel är att fundera på om siffrorna stämmer. De gör ju sällan det...

Tesla taktar ungefär 300.000 bilar per år nu. Så hur det såg ut när de taktade 150k är ju inte särskilt intressant.

Nästa år bör de klara minst 400-500.000 bilar.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Artikel i media

Inlägg av Elbilisten »

Bob Lutz verkar ha glömt varför General Motors fick öknamnet Government Motors.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Artikel i media

Inlägg av Walker »

Elbilisten skrev:
Bob Lutz verkar ha glömt varför General Motors fick öknamnet Government Motors.
Det är ju synd om honom, karln är ju bitter. ”Varför går det bra för en sprätt som Elon, när det gick käpprätt åt andra hållet för mig?”
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

chaffis75 skrev:
https://www.idg.se/2.1085/1.707392/tidi ... yrkogarden

Bob är på krigsstigen igen...
Men artikeln tände en lite tanke hos mig... I artikeln står de att Tesla har 9000 anställda för att bygga 150.000 bilar om året och att detta gör bilen för dyr att tillverka.
Min fråga är ju då hur många anställda brukar en biltillverkare ha för samma volym?

Tesla pratade om att modell 3 skulle bygga nästan helt av robotar, vi vet alla att Musk har fått backa en del på den punkten men har han backat så mycket så att Telsla nu har mindre automatiserat än vad andra tillverkare har?

Denna fråga är ju som sagt sjukt svårt att svara på eftersom mycket också beror på hur man räknar, Tesla kan ju ha både mer eller mindre (tror dock inte mindre i teslas fall) inhouse vilket såklart påverkar antalet anställda.

Jag tycker frågan är intressant oavsett om man nu tror på Bob att Tesla ska gå i konkurs eller ej.
Hur många anställda det krävs för en viss volym kan vara svårt att jämföra, beror ju på hur mycket som görs in-house i monteringsfabriken och hur mycket som görs av leverantörer osv, och komplexiteten på bilarna. Men ja, 9000 pers för att bygga 150 000 bilar om året låter ganska mycket. Volvos Torslandafabrik har drygt 6000 anställda och taktar ca 300 000 bilar om året (fördelat på fem olika modeller på samma lina, så hög komplexitet).
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av leiflodde »

Kanske börjar hända något i framtiden eller ligger de för långt bort?

https://www.nyteknik.se/fordon/vw-utlov ... en-6931146
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

leiflodde skrev:
Kanske börjar hända något i framtiden eller ligger de för långt bort?

https://www.nyteknik.se/fordon/vw-utlov ... en-6931146
De kommer knäcka hela branschen då de redan är så involverade i så många underleverantörer och service-led som tuffat på som vanligt?

Ställer mig frågande till om de klarar så mycket på en enda gång??

Hepp!
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

de kanske har läst "World Energy Investment 2018"

från http://www.iea.org/

från sidan 216
car new sales.png
ms 76132 "Eleamore"
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

leiflodde skrev:
Kanske börjar hända något i framtiden eller ligger de för långt bort?

https://www.nyteknik.se/fordon/vw-utlov ... en-6931146
Spännnade, ja de känns som de börjar hända lite nu både med de bilar som visats upp nyligen men de verkar också finnas en del i pipen på ganska nära avstånd.. Spännande. Men att knäcka tesla, nja de tror jag inte för efterfrågan av elbilar är så stor idag så de handlar mest om att klara av att bygga bilar i den takt som efterfrågas.
Har BMW VW och Mercedes kunnat leva sida vid sida så många år som konkurrerande fossil tillverkare varför skulle de då inte finnas plats för Tesla även om traditionelle tillverkare går helt över till el men visst måste man ha rätt bilar och rätt pris för att sälja, men just nu ser de inte ut att vara ett problem för Tesla.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

Ja, föreställningen att Tesla skulle konkurreras ut är märklig. Hade det varit en krympande marknad skulle det kanske kunna ligga något i det, men knappast när problemet med elbilsmarknaden är att efterfrågan är större än produktionskapaciteten.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Niklas Z skrev:
Ja, föreställningen att Tesla skulle konkurreras ut är märklig. Hade det varit en krympande marknad skulle det kanske kunna ligga något i det, men knappast när problemet med elbilsmarknaden är att efterfrågan är större än produktionskapaciteten.
Det är nog så att många likställer krympande marknadsandelar med att man blir utkonkurrerad, och det är ju bara delvis sant. 2% av en marknad på 50 miljoner bilar är bättre än 30% av en marknad på 1 miljon bilar liksom. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

Geni87 skrev:
Det är nog så att många likställer krympande marknadsandelar med att man blir utkonkurrerad, och det är ju bara delvis sant. 2% av en marknad på 50 miljoner bilar är bättre än 30% av en marknad på 1 miljon bilar liksom. :)
Ja exakt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Yxel »

https://www.dn.se/ekonomi/motor/trogt-s ... opularast/

Det går trögt :( Men någonstans måste det ju börja!
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

Yxel skrev:
https://www.dn.se/ekonomi/motor/trogt-s ... opularast/

Det går trögt :( Men någonstans måste det ju börja!

Citerar ur artikeln:
Kanske kan elbilarna få ett uppsving 2019, då fler modeller lanseras. Ytterligare några år senare kommer en lång rad nyheter. Då väntas också batterier som inte bara ger längre räckvidd utan också kan laddas snabbare och är billigare att tillverka. Kombinerat med kraftiga stöd och förmåner kan det kanske tända marknaden - förutsatt att utbyggnaden av laddstolpar håller jämna steg.

Jag förstår hur han menar, det är bara det marknaden redan är tänd.
Jag tror de flesta, både privatpersoner och företag önskar att de hade möjlighet skaffa elfordon.

Orsaken är till stor del bränslepriserna, som en del i bekantskapskretsen kallar ”skenande”. När man då nämner elbilar, så klagar de om att de är för dyra, när kan de leverera etc.

Så visst är marknaden redo.

Hepp!
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

Yxel skrev:
https://www.dn.se/ekonomi/motor/trogt-s ... opularast/

Det går trögt :( Men någonstans måste det ju börja!
Märklig rubrik. Det är ju inte trögt att sälja elbilar. Man kunde ha hävdat det om det funnits stora lager av osålda elbilar. Men så är det ju inte. Däremot går produktionen av elbilar alltför trögt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar