Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Fast det är ju det som är poängen. En elbil neutraliserar sina utsläpp under de två första åren, typ. Efter det så är en elbilbättre totalt än en fossilbil. Så om hen planerar använda sin sunk Volvo i mer än tre år så är det bättre att kåpa en ny elbil. Och då har vi inte tagit upp alla gifter som den gamla bilen spyr ut under tiden lokalt.
Planerar hen att inte köra sin bil så är det självklart bäst att ha kvar den gamla bilen. Alternativt skrota den och återvinna till en elbil.
Planerar hen att inte köra sin bil så är det självklart bäst att ha kvar den gamla bilen. Alternativt skrota den och återvinna till en elbil.
Re: Artikel i media
Hennes Volvo slutar väl inte att finnas för att hon köper en ny bil? Den lär ju kunna brukas av någon annan som kanske har ännu smutsigare bil som kan skrotas. Den nya Elbilen kommer dessutom inte sluta fungera efter ett par år utan "kostnaden" för produktionen måste ju slås ut på hela livslängden, inte kvarvarande livslängd på avgasbilen.bullen skrev:Men hela hennes poäng bygger på att det som är utsläppt redan är utsläppt. Om nan ser på nuläget och bara tittar framåt får det en helt anan bild. Bilen finns ju redan. Om vi inte förstår det resonemanget är det vi som upplevs faktaresistenta. Sedan finns det andra punkter att angripa hennes resonemang.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Jag tycker du skriver bra och håller en bra ton.strejf skrev:Jag skrev en insändare som svar på ”Katarina Östholm: En gammal smutsig bil är bättre än en ren ny lögn”. Vad tycks?
http://www.allehanda.se/opinion/insanda ... ternativet
Däremot kan man framföra de två starkaste argumenten ännu tydligare:
1. När Volvon går sönder, vilken bil köper hon då?
2. Man kan inte bara stirra ner på sina fötter när man letar efter vägen framåt. Volvon existerar inte bara i nuet, man måste se hela livstidens utsläpp för att kunna jämföra.
Re: Artikel i media
Någon som orkar svara på detta: http://www.gd.se/opinion/insandare/ladd ... r-det-dyrt ? Har lite mycket att göra med jobbet nu annars hade jag själv gjort det.
Re: Artikel i media
Det var redan en som hade svarat:kangru skrev:Någon som orkar svara på detta: http://www.gd.se/opinion/insandare/ladd ... r-det-dyrt ? Har lite mycket att göra med jobbet nu annars hade jag själv gjort det.
http://www.gd.se/opinion/insandare/dyrt ... -inte-alls
Re: Artikel i media
Och det är ju just skillnaden kW och kWh som är nyckeln här. Det är lite skrämade att inte en elektriker förstår sig på ett batteri och dess funktion.
För att få 43kWh så kan man ladda batteriet med 43kW i en timme (h) eller med 3,6kW under 12 timmar. 3,7kW är vad man får ut från en fas 16A och 12h är ungefär den tid som en bil står hemma även om man har lite aktiviteter på kvällen.
Installations kostnaderna för den senare lösningen och det är därför vi ska ha mångdubbelt med destinationsladdare än snabbladdare. För annars blir det så dyrt som "elektrikern" skriver.
För att få 43kWh så kan man ladda batteriet med 43kW i en timme (h) eller med 3,6kW under 12 timmar. 3,7kW är vad man får ut från en fas 16A och 12h är ungefär den tid som en bil står hemma även om man har lite aktiviteter på kvällen.
Installations kostnaderna för den senare lösningen och det är därför vi ska ha mångdubbelt med destinationsladdare än snabbladdare. För annars blir det så dyrt som "elektrikern" skriver.
Re: Artikel i media
Tog mig tid att läsa detta nu. Man blir ju mörkrädd. En eloge till Lennart som orkade svara.
Men hur tänker man om man tror att man kan trycka i 40 kwh per dygn i en bil som körs 1500 mil per år??? Det blir drygt 970 wh/km. Det tror jag inte ens Herr X Model X kommer upp i
Men hur tänker man om man tror att man kan trycka i 40 kwh per dygn i en bil som körs 1500 mil per år??? Det blir drygt 970 wh/km. Det tror jag inte ens Herr X Model X kommer upp i
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Artikel i media
Läst senaste tidningen elbilen ett par gånger.
Många nya modeller elbilar som oftast kommenteras med mycket snack och lite verkstad.
Det kommer många nya bra modeller även om det verkar dröja.
Artikeln där en Modell S och en Hyundai Ioniq "kappkör" till Malmö väcker en tanke. 1 timme och 20 minuter längre restid för Ioniq.
När får alla dessa nya modeller ett snabbladdsystem? Kommer de nya högre laddeffekterna taima de nya elbilarna.
För resor över bilens räckvidd blir laddtiden intressant. Vi elbilsentusiaster kan göra resor och ladda ofta men hur tänker gemene man?
Sen skrivs det för lite om permanentmagnetmotorernas negativa påverka för att ta fram de jordartmetaller som behövs för magneter. Artikeln missade att Tesla har en vanlig asynkronmotor utan magneter. Drar lite mer men bättre för miljön.
Många nya modeller elbilar som oftast kommenteras med mycket snack och lite verkstad.
Det kommer många nya bra modeller även om det verkar dröja.
Artikeln där en Modell S och en Hyundai Ioniq "kappkör" till Malmö väcker en tanke. 1 timme och 20 minuter längre restid för Ioniq.
När får alla dessa nya modeller ett snabbladdsystem? Kommer de nya högre laddeffekterna taima de nya elbilarna.
För resor över bilens räckvidd blir laddtiden intressant. Vi elbilsentusiaster kan göra resor och ladda ofta men hur tänker gemene man?
Sen skrivs det för lite om permanentmagnetmotorernas negativa påverka för att ta fram de jordartmetaller som behövs för magneter. Artikeln missade att Tesla har en vanlig asynkronmotor utan magneter. Drar lite mer men bättre för miljön.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Artikel i media
Hur lyckas dom med det? Ioniq laddar ju nästan lika snabbt som en Tesla sett till km/minut.. Eller.. Det är i och för sig bara på dom nyaste snabbare CCS-laddarna.. (där dom väl kommer upp i 70-80kw.)Monark1954 skrev:Artikeln där en Modell S och en Hyundai Ioniq "kappkör" till Malmö väcker en tanke. 1 timme och 20 minuter längre restid för Ioniq.
Vad var totala laddtid för Teslan? Och motsvarande för Ioniq?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- neriksson
- Teslaägare
- Inlägg: 65
- Blev medlem: 09 sep 2016 19:43
- Referralkod: ts.la/stefan784459
Re: Artikel i media
Jerker skrev:Det var redan en som hade svarat:kangru skrev:Någon som orkar svara på detta: http://www.gd.se/opinion/insandare/ladd ... r-det-dyrt ? Har lite mycket att göra med jobbet nu annars hade jag själv gjort det.
http://www.gd.se/opinion/insandare/dyrt ... -inte-alls
Det sorgliga är följande;
- Artikel med i alla avseenden fullständigt missvisande information (eller alternativ fakta, om man så vill) --> 1065 delningar
- Artikel med korrekt information och fakta --> 2 delningar
Tesla Model Y | Long Range AWD | 2023
Kia e-Niro | Advance Plus Tech | 2021
Nissan Leaf | Tekna 30kWh | 2017
Reserverat Avbokat Model 3 | 31 augusti 2016
Kia e-Niro | Advance Plus Tech | 2021
Nissan Leaf | Tekna 30kWh | 2017
Re: Artikel i media
Ser ut att bli bra fart i framtiden på laddningen
http://www.expressen.se/motor/bilnyhete ... 5-minuter/
https://www.store-dot.com/
http://www.expressen.se/motor/bilnyhete ... 5-minuter/
https://www.store-dot.com/
Re: Artikel i media
300 miles in 5 minutes betyder att laddaren måste vara på drygt 1,1 MW + förluster om bilen förbrukar 200 Wh per km...leiflodde skrev:Ser ut att bli bra fart i framtiden på laddningen
http://www.expressen.se/motor/bilnyhete ... 5-minuter/
https://www.store-dot.com/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Om nåt verkar för bra för o va sant är det troligen det.
Men man kan ju hoppas jag har fel
Men man kan ju hoppas jag har fel
Re: Artikel i media
Utan informationen varifrån så säger inte en timme och tjugo min så mycket. Från Lund är det jättemycket. Från Ulan Baator kan man nog leva med det.joel80 skrev:Hur lyckas dom med det? Ioniq laddar ju nästan lika snabbt som en Tesla sett till km/minut.. Eller.. Det är i och för sig bara på dom nyaste snabbare CCS-laddarna.. (där dom väl kommer upp i 70-80kw.)Monark1954 skrev:Artikeln där en Modell S och en Hyundai Ioniq "kappkör" till Malmö väcker en tanke. 1 timme och 20 minuter längre restid för Ioniq.
Vad var totala laddtid för Teslan? Och motsvarande för Ioniq?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Artikel i media
Resan gick från skatteskrapan i Stockholm till Turning Torso i Malmö, 62 mil. Teslan laddade 2 gånger, totalt 57 minuter, restid 7 timmar. Ioniq laddade 4 gånger, totalt 110 minuter, restid 8 timmar 20 minuter.
Båda bilarna körde enligt hastighetsbegränsningen.
Båda bilarna körde enligt hastighetsbegränsningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Det löser om c:a 3 generationer alltså tjänstebilsgenerarioner = 3 x 3 = 9 år. Då har alla fattat att man vinner mer på att kunna göra andra saker i sjävkörande bilar än man förlorar på laddstopp. Priserna motiverar ingen annan drivlina än el. Laddning i sig har säkert blivit lite snabbare och enklare, men det är absolut inte det som det hänger på. Då är det bara de mest inbitna med specialkrav som köper nya ICE. Begagnade ICE finns billigt för den som orkar med eländet. Detta är vad jag tror.Monark1954 skrev:För resor över bilens räckvidd blir laddtiden intressant. Vi elbilsentusiaster kan göra resor och ladda ofta men hur tänker gemene man?
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Artikel i media
Väldigt roligt! Gillade särskilt punkt 8: "Köp och installation av CCS-uttag med elmatning: 20 000 kronor."kangru skrev:Någon som orkar svara på detta: http://www.gd.se/opinion/insandare/ladd ... r-det-dyrt ? Har lite mycket att göra med jobbet nu annars hade jag själv gjort det.
Ett CCS-uttag? Och prislappen 20 000kr? Google är ju bara en knapptryckning bort!
Om jag hade kört så som jag körde idag fast med släpkärra så hade jag nog gjort detbullen skrev:Det blir drygt 970 wh/km. Det tror jag inte ens Herr X Model X kommer upp i
Låg och gnuggade bort insekter från fronten i en timma. Fick den nästan helt ren, men fick slut på avfettning och var tvungen att köra en mil till macken för att köpa nytt. Råkade köra i 180 på ett ställe. När jag kom tillbaka var fronten helt knottrig av flugor och mygg igen
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Artikel i media
Ännu roligare är hans uträkning vad det kostar per mil. 14.000kwh => 1.500 mil hur tänkte han här?
Normalt ligger en Tesla runt 2kwh/mil vilket 7.000mil...på 14.000kwh och sedan laddar man ju inte allt på en timme, men han är ju bara en gamal elektriker.
Normalt ligger en Tesla runt 2kwh/mil vilket 7.000mil...på 14.000kwh och sedan laddar man ju inte allt på en timme, men han är ju bara en gamal elektriker.
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Re: Artikel i media
Något jag fick lära mig av Johan på Rosenberg Inpol var att man behöver olika sorters "avfettning". Insekter är ju "Protein" som ska lösas och tex asfaltfläckar "oljebaserat" och krövert helt annan kemisk sammansättning. Använder man fel sort så hjälper det knappt när man ska göra rent.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- hELsingborg
- Teslaägare
- Inlägg: 10
- Blev medlem: 31 aug 2016 09:01
Re: Artikel i media
När jag fick hem min bil efter lackkonserveringen hade de även lagt in en liten väska med diverse rengöringsgrejer som det står Renault på. Först undrade jag om jag verkligen skulle våga, det kanske blir hål i plåten eller nåt, men sen testade jag. Den flaskan som är för flug- och fågleskitborttagning innehåller rena undermedlet. Spraya, torka, borta. Helt magiskt. Har testat med fluglik som har producerats i 235km/h.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Du tycker inte en viktig komponent i ditt inlägg kunde vara namnet på produktenmati skrev:När jag fick hem min bil efter lackkonserveringen hade de även lagt in en liten väska med diverse rengöringsgrejer som det står Renault på. Först undrade jag om jag verkligen skulle våga, det kanske blir hål i plåten eller nåt, men sen testade jag. Den flaskan som är för flug- och fågleskitborttagning innehåller rena undermedlet. Spraya, torka, borta. Helt magiskt. Har testat med fluglik som har producerats i 235km/h.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Som sagt, det står Renault på flaskan.Bjelke skrev:Precis, det vill vi ju veta
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14