"Elbilar" = BEV, PHEV, Hybrider. Fake newsJerker skrev:Sensationella nyheter i min lokaltidning idag!
Är det kommunen som har så många elbilar?
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
https://www.nyteknik.se/energi/din-ener ... pp-6942373
... jo rå såatt...
... jo rå såatt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Bjelke skrev:https://www.nyteknik.se/energi/din-ener ... pp-6942373
... jo rå såatt...
Alltså, jag - vad - Nä nu!
Och vilka lägger upp sådana nyheter? - NyTeknik så klart.
Klickrubriker misstänker jag och det lockar läsare just nu bara för att det är sådan hype kring Tesla??
Hela artikeln är ju totalt ett slag i ansiktet på solcells-idén med lagring
Re: Artikel i media
Sen utgår ju också artikeln från någon slags Amerikansk scenario där man laddar batteriet med kolel, något som inte riktigt är applicerbart för Svenska förhållanden...TeslaTissel skrev:Bjelke skrev:https://www.nyteknik.se/energi/din-ener ... pp-6942373
... jo rå såatt...
Alltså, jag - vad - Nä nu!
Och vilka lägger upp sådana nyheter? - NyTeknik så klart.
Klickrubriker misstänker jag och det lockar läsare just nu bara för att det är sådan hype kring Tesla??
Hela artikeln är ju totalt ett slag i ansiktet på solcells-idén med lagring
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Och det gör vi ju inte här i sverige.Geni87 skrev:Sen utgår ju också artikeln från någon slags Amerikansk scenario där man laddar batteriet med kolel, något som inte riktigt är applicerbart för Svenska förhållanden...TeslaTissel skrev:Bjelke skrev:https://www.nyteknik.se/energi/din-ener ... pp-6942373
... jo rå såatt...
Alltså, jag - vad - Nä nu!
Och vilka lägger upp sådana nyheter? - NyTeknik så klart.
Klickrubriker misstänker jag och det lockar läsare just nu bara för att det är sådan hype kring Tesla??
Hela artikeln är ju totalt ett slag i ansiktet på solcells-idén med lagring
Syftet är ju återigen att koppla ihop Tesla och batterier med något dåligt - koleldad kraft vilket ju inte stämmer för våra förhållanden.
Det står ju avskitlift ”DIN” i rubriken och avsikten är ju att skapa tveksamhet, att skaffa system som kan spara energi, genom att använda sig av flera lösningar som tex vindkraft, vattenkraft och framförallt solenergi.
Alltså att lösningar som kopplar bort oss från kraftbolagens nät gynnar ju användarna och den enskilde med mindre tryck i näten.
Eller hur man nu skall uttrycka det? Belastning var det ja.
Re: Artikel i media
Som sagt, rapporten i sig behöver inte var felaktig (har inte läst hela). Men knappast applicerbart på våra förhållanden i Sverige.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Geni87 skrev:Som sagt, rapporten i sig behöver inte var felaktig (har inte läst hela). Men knappast applicerbart på våra förhållanden i Sverige.
Jag förstod det, men du tycker det inte har med resonemanget att göra?
Som jag försöker lyfta fram?
Det är ju en massiv desinformation som bara stegras av den här typen av artikel??
Re: Artikel i media
Alltså det beror ju på hur man använder systemet, vilket de nämner i artikeln. De tar upp en problematik som kan finnas om man använder det "fel", i USA. Att artikeln publiceras i Sverige kan göra att vissa blir felinformerade ja. Men läser man hela artikeln kan man ganska enkelt dra slutsatsen att det som skrivs inte är en universell sanning.TeslaTissel skrev:Geni87 skrev:Som sagt, rapporten i sig behöver inte var felaktig (har inte läst hela). Men knappast applicerbart på våra förhållanden i Sverige.
Jag förstod det, men du tycker det inte har med resonemanget att göra?
Som jag försöker lyfta fram?
Det är ju en massiv desinformation som bara stegras av den här typen av artikel??
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Bra, då förstår jag vad du menade.Geni87 skrev:Alltså det beror ju på hur man använder systemet, vilket de nämner i artikeln. De tar upp en problematik som kan finnas om man använder det "fel", i USA. Att artikeln publiceras i Sverige kan göra att vissa blir felinformerade ja. Men läser man hela artikeln kan man ganska enkelt dra slutsatsen att det som skrivs inte är en universell sanning.TeslaTissel skrev:Geni87 skrev:Som sagt, rapporten i sig behöver inte var felaktig (har inte läst hela). Men knappast applicerbart på våra förhållanden i Sverige.
Jag förstod det, men du tycker det inte har med resonemanget att göra?
Som jag försöker lyfta fram?
Det är ju en massiv desinformation som bara stegras av den här typen av artikel??
Re: Artikel i media
Har läst många kommentarer som du skrivit och litar på att du är kunnig. Läste det här https://blog.tibber.com/se/tesla-powerwall-i-sverige/ och undrar om det verkligen är så.Geni87 skrev:Alltså det beror ju på hur man använder systemet, vilket de nämner i artikeln. De tar upp en problematik som kan finnas om man använder det "fel", i USA. Att artikeln publiceras i Sverige kan göra att vissa blir felinformerade ja. Men läser man hela artikeln kan man ganska enkelt dra slutsatsen att det som skrivs inte är en universell sanning.TeslaTissel skrev:Geni87 skrev:Som sagt, rapporten i sig behöver inte var felaktig (har inte läst hela). Men knappast applicerbart på våra förhållanden i Sverige.
Jag förstod det, men du tycker det inte har med resonemanget att göra?
Som jag försöker lyfta fram?
Det är ju en massiv desinformation som bara stegras av den här typen av artikel??
Hoppas att du kan svara .
Re: Artikel i media
Nja, ekvationen tar inte hänsyn till bidraget, vilket i princip halverar kostnaden för powerwallen. Men, ja. Som det ser ut nu så är det mer lönsamt att använda nätet som ett batteri. Dvs sälja ditt överskott, för att sedan köpa tillbaka det.nek0 skrev:Har läst många kommentarer som du skrivit och litar på att du är kunnig. Läste det här https://blog.tibber.com/se/tesla-powerwall-i-sverige/ och undrar om det verkligen är så.Geni87 skrev:Alltså det beror ju på hur man använder systemet, vilket de nämner i artikeln. De tar upp en problematik som kan finnas om man använder det "fel", i USA. Att artikeln publiceras i Sverige kan göra att vissa blir felinformerade ja. Men läser man hela artikeln kan man ganska enkelt dra slutsatsen att det som skrivs inte är en universell sanning.TeslaTissel skrev:Geni87 skrev:Som sagt, rapporten i sig behöver inte var felaktig (har inte läst hela). Men knappast applicerbart på våra förhållanden i Sverige.
Jag förstod det, men du tycker det inte har med resonemanget att göra?
Som jag försöker lyfta fram?
Det är ju en massiv desinformation som bara stegras av den här typen av artikel??
Hoppas att du kan svara .
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Artikel i media
Ja precis, även med det stora bidraget (60%?) för investeringen är det i nuläget ingen bra ekonomisk affär med batterilagring för hemmabruk i Sverige. Sen kan det ju finnas andra argument än de rent ekonomiska som gör att folk skaffar lagring ändå.Jeppe_E skrev:Nja, ekvationen tar inte hänsyn till bidraget, vilket i princip halverar kostnaden för powerwallen. Men, ja. Som det ser ut nu så är det mer lönsamt att använda nätet som ett batteri. Dvs sälja ditt överskott, för att sedan köpa tillbaka det.nek0 skrev:Har läst många kommentarer som du skrivit och litar på att du är kunnig. Läste det här https://blog.tibber.com/se/tesla-powerwall-i-sverige/ och undrar om det verkligen är så.Geni87 skrev:Alltså det beror ju på hur man använder systemet, vilket de nämner i artikeln. De tar upp en problematik som kan finnas om man använder det "fel", i USA. Att artikeln publiceras i Sverige kan göra att vissa blir felinformerade ja. Men läser man hela artikeln kan man ganska enkelt dra slutsatsen att det som skrivs inte är en universell sanning.TeslaTissel skrev:Geni87 skrev:Som sagt, rapporten i sig behöver inte var felaktig (har inte läst hela). Men knappast applicerbart på våra förhållanden i Sverige.
Jag förstod det, men du tycker det inte har med resonemanget att göra?
Som jag försöker lyfta fram?
Det är ju en massiv desinformation som bara stegras av den här typen av artikel??
Hoppas att du kan svara .
Om man dock tänker sig ett smart elnät där elbolaget kan utnyttja en del av batteriligringen hemma hos folk för att smeta ut peakar på nätet (och betala för det) skulle det kunna bli en annan femma. De håller på med något sådant i South Australia nu bland annat.
Re: Artikel i media
Ja precis, även med det stora bidraget (60%?) för investeringen är det i nuläget ingen bra ekonomisk affär med batterilagring för hemmabruk i Sverige. Sen kan det ju finnas andra argument än de rent ekonomiska som gör att folk skaffar lagring ändå.Geni87 skrev:Nja, ekvationen tar inte hänsyn till bidraget, vilket i princip halverar kostnaden för powerwallen. Men, ja. Som det ser ut nu så är det mer lönsamt att använda nätet som ett batteri. Dvs sälja ditt överskott, för att sedan köpa tillbaka det.Jeppe_E skrev:Har läst många kommentarer som du skrivit och litar på att du är kunnig. Läste det här https://blog.tibber.com/se/tesla-powerwall-i-sverige/ och undrar om det verkligen är så.nek0 skrev:Alltså det beror ju på hur man använder systemet, vilket de nämner i artikeln. De tar upp en problematik som kan finnas om man använder det "fel", i USA. Att artikeln publiceras i Sverige kan göra att vissa blir felinformerade ja. Men läser man hela artikeln kan man ganska enkelt dra slutsatsen att det som skrivs inte är en universell sanning.Geni87 skrev:Geni87 skrev:Som sagt, rapporten i sig behöver inte var felaktig (har inte läst hela). Men knappast applicerbart på våra förhållanden i Sverige.
Jag förstod det, men du tycker det inte har med resonemanget att göra?
Som jag försöker lyfta fram?
Det är ju en massiv desinformation som bara stegras av den här typen av artikel??
Hoppas att du kan svara .
Om man dock tänker sig ett smart elnät där elbolaget kan utnyttja en del av batteriligringen hemma hos folk för att smeta ut peakar på nätet (och betala för det) skulle det kunna bli en annan femma. De håller på med något sådant i South Australia nu bland annat.[/quote]
Tack för svaret Geni87 .
Re: Artikel i media
Batterilagring är kanske inte ekonomiskt lönsamt i Sverige, men det finns tekniska fördelar. Jag funderar faktiskt på det. Bortsett från att jag skulle bli helt oberoende under sommarmånaderna så kan batteriet minska spänningsfall. Vi råkar ut för det rätt ofta. Vår transformator är den sista på linan och vi har utöver det ganska långt till transformatorn. Spänningen ligger ibland under 220V och om då en stor förbrukare kickar igång blir det spänningsfall, ibland så mycket att bilarna slutar ladda. Framförallt Golfen är känslig för det. Men även Teslan skrIker ibland. Ett litet batteri hade löst detta bekymmer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Yes, reglerna tillåter 207-240V Det är ändå ett ganska stort spann.mati skrev:Batterilagring är kanske inte ekonomiskt lönsamt i Sverige, men det finns tekniska fördelar. Jag funderar faktiskt på det. Bortsett från att jag skulle bli helt oberoende under sommarmånaderna så kan batteriet minska spänningsfall. Vi råkar ut för det rätt ofta. Vår transformator är den sista på linan och vi har utöver det ganska långt till transformatorn. Spänningen ligger ibland under 220V och om då en stor förbrukare kickar igång blir det spänningsfall, ibland så mycket att bilarna slutar ladda. Framförallt Golfen är känslig för det. Men även Teslan skrIker ibland. Ett litet batteri hade löst detta bekymmer.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Artikel i media
Ja batterilagring kommer att komma både för att hålla elhandel och nätbolag stången.
Vi får se vad som händer med batteripriserna inom en 5 årsperiod.
Men i och med effekttariffer från nätbolagen så kommer batterilagringen att få ytterligare användning, inte bara att lagra solel till natt utan även ta bort effekt toppar för att minska nätavgifter.
Det lär ju inte dröja länge förrän batterierna har kommit ner i rimligt pris även för konsumenter (jämför solceller)
Vi får se vad som händer med batteripriserna inom en 5 årsperiod.
Men i och med effekttariffer från nätbolagen så kommer batterilagringen att få ytterligare användning, inte bara att lagra solel till natt utan även ta bort effekt toppar för att minska nätavgifter.
Det lär ju inte dröja länge förrän batterierna har kommit ner i rimligt pris även för konsumenter (jämför solceller)
Re: Artikel i media
Jag läste eller hörde nyligen att det finns planer på att elkonsumenten ska allt mer bli tvungen att övergå till att betala elen per timme för att minska effekttopparna, var det här jag läste det och i så fall, någon som har en länk?
Re: Artikel i media
"40 nya laddplatser för elbilar och laddhybrider i Åre"
http://www.energinyheter.se/20181213/20 ... ider-i-are
http://www.energinyheter.se/20181213/20 ... ider-i-are
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
vigge50 skrev:Jag läste eller hörde nyligen att det finns planer på att elkonsumenten ska allt mer bli tvungen att övergå till att betala elen per timme för att minska effekttopparna, var det här jag läste det och i så fall, någon som har en länk?
Ja det vore kanon om det gick att hitta.
Under eCar Expo diskuterades avgifter och ev skatter livligt.
Peter Sundfeldt intervjuade under en debatt flera politiker från både Göteborgs kommun och staten.
Där sades de också från Centerns håll att det skulle vara till men för omställningen till förbrännisngfria motorer om avgifter används som en nytt sätt komma åt nya skatteavgifter.
Det skulle lätt döda alltihop.
Istället är det bättre diversifiera skatterna på dem som är miljöbovarna, dvs med andra ord fossilbilisterna och transportsektorn som idag står för en rätt stor andel av utsläppen.
Mycket bra sagt tycker jag.
Massor av data finns här: http://2030.miljobarometern.se
Re: Artikel i media
Problemet är väl dock hur man ska göra den dagen alla eller nästan alla har en elbil, hur ska man då få in de skattepengar man får in idag? Jag tippar på kilometerskatt...TeslaTissel skrev:
...Istället är det bättre diversifiera skatterna på dem som är miljöbovarna, dvs med andra ord fossilbilisterna och transportsektorn som idag står för en rätt stor andel av utsläppen...
Re: Artikel i media
Väldigt mycket talar för en vägslitageavgift.Geni87 skrev:Problemet är väl dock hur man ska göra den dagen alla eller nästan alla har en elbil, hur ska man då få in de skattepengar man får in idag? Jag tippar på kilometerskatt...TeslaTissel skrev:
...Istället är det bättre diversifiera skatterna på dem som är miljöbovarna, dvs med andra ord fossilbilisterna och transportsektorn som idag står för en rätt stor andel av utsläppen...
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
En from tanke vore att renare bilar leder till besparingar i samhället som gör att en kompensation av skattebortfallet blir onödig. Mindre avgaser -> lägre sjukvårdskostnader. Självkörande eller mer autonoma bilar -> färre olyckor och därmed besparingar.Geni87 skrev:Problemet är väl dock hur man ska göra den dagen alla eller nästan alla har en elbil, hur ska man då få in de skattepengar man får in idag? Jag tippar på kilometerskatt...TeslaTissel skrev:
...Istället är det bättre diversifiera skatterna på dem som är miljöbovarna, dvs med andra ord fossilbilisterna och transportsektorn som idag står för en rätt stor andel av utsläppen...
Men jag antar att det är lite naivt att hoppas på det
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Artikel i media
Absolut, så skulle det kunna bli. Jag har dock ingen aning om besparingarna är tillräckligt stora för att kompensera för de pengarna man får in från vägtrafiken idag. Antar att det går att räkna på även om det nog är lite knöligt.pegs skrev:En from tanke vore att renare bilar leder till besparingar i samhället som gör att en kompensation av skattebortfallet blir onödig. Mindre avgaser -> lägre sjukvårdskostnader. Självkörande eller mer autonoma bilar -> färre olyckor och därmed besparingar.Geni87 skrev:Problemet är väl dock hur man ska göra den dagen alla eller nästan alla har en elbil, hur ska man då få in de skattepengar man får in idag? Jag tippar på kilometerskatt...TeslaTissel skrev:
...Istället är det bättre diversifiera skatterna på dem som är miljöbovarna, dvs med andra ord fossilbilisterna och transportsektorn som idag står för en rätt stor andel av utsläppen...
Men jag antar att det är lite naivt att hoppas på det
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
Re: Artikel i media
Vore ju rimligt med en kilometerskatt, men rimlighet styr inte skatteuttag,
Se på "väg"skatteuttag lastbilar kontra personbilar
Se på skatteuttag villavärme via fjärrvärme, direktel eller bergvärme, de senare har ingen 3x skatt för att de är miljövänliga, och fjärrvärmen är skattebefriad
Lär inte bli kilometerskatt förrän Volvo har fått fart på elbilsaffären rejält typ 2027->
Se på "väg"skatteuttag lastbilar kontra personbilar
Se på skatteuttag villavärme via fjärrvärme, direktel eller bergvärme, de senare har ingen 3x skatt för att de är miljövänliga, och fjärrvärmen är skattebefriad
Lär inte bli kilometerskatt förrän Volvo har fått fart på elbilsaffären rejält typ 2027->
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
Kan tycka att det borde bli en kilometerskatt som är kopplad mot vägslitaget.
Miljöbelastningen tar man betalt för genom skatten på bränslet. Bränsle med hög miljöbelastnig ger hög skatt osv. Så därav behöver kilometerskatten inte ha med delen som är kopplad mot miljöbelastning.
Förhoppningsvis kan ett sånt system ge incitament till lättare fordon som är snålare och använder renare bränslen.
Miljöbelastningen tar man betalt för genom skatten på bränslet. Bränsle med hög miljöbelastnig ger hög skatt osv. Så därav behöver kilometerskatten inte ha med delen som är kopplad mot miljöbelastning.
Förhoppningsvis kan ett sånt system ge incitament till lättare fordon som är snålare och använder renare bränslen.