Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

TeslaTissel skrev:
Verdi skrev:
TeslaTissel skrev:
Nu är det huvudnyhet i Dagens eko och ett inslag skall sändas i Studie ett Sveriges radio p1. https://sverigesradio.se/studioett

Och så detta inslag upptäckte jag nu?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7302605

I de nya elbilarna går det åt mycket mer så kallade jordartsmetaller än i bensinbilar. Därför är det svårt att bedöma vilken bil som är bäst för miljön, enligt Anders Nordelöf, Chalmers.
Det här suger folk åt sig. Blir tuffare och tuffare i fikarummet. :cry:

EXAKT - Men grundproblemet ligger INTE på elbilen som sådan - Det är Kinas ointresse att hantera frågan på ett etiskt sätt - men det ägnar de ju sig inte år så klart!?

Trist att man fokuserar också på Biltillverkarna och Volvo, förhoppningsvis framgår det så småningom för vanliga Svenssons att det inte är elbilen i sig som är boven utan ett otal andra branscher och intressen! Se diagrammet jag gjort för Elbil Sverige.
Vad avser diagrammet?
Kobolthalt i olika produkter?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

[quote]
Är miljövinsterna verkligen så stora som vi kanske ibland vill tro jämfört med bensin och dieselbilar?
Hör samtal med Arne Müller, expert på elbilar och metallutvinning
/quote]

Arne är ingen expert på elbilar.
Och inte på metallutvinning heller.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Är miljövinsterna verkligen så stora som vi kanske ibland vill tro jämfört med bensin och dieselbilar?
Hör samtal med Arne Müller, expert på elbilar och metallutvinning
Arne är ingen expert på elbilar.
Och inte på metallutvinning heller.
Nej, han är expert på att vara frilansjournalist som kritiserar svensk gruvindustri.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
OHt
Teslaägare
Inlägg: 69
Blev medlem: 09 nov 2017 19:36
Ort: Blidö

Re: Artikel i media

Inlägg av OHt »

ang sällsynta jordartsmetaller.
Vad jag vet innehåller inte litiumbatterier någon jordartsmetall.
Tror att en sammanblanding förekommer här, Prius använde (använder?) NiMh batterier, dessa innehåller lantan.
Det jag tror kan vara relevant är neodym, ett grundämne som används för magneter. neodym används i motorteknik, förmodligen till teslas permanetmagneter, därimot inte enbart i elbilar utan överallt där man behöver effektiva elmotorer.
neodymskrot borde vara ganska dyrt och lätt att återvinna, kan inte förstå varför inte det görs, Någon som har info ang detta?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

En något knepig vinkling på artikeln kanske men BMW har det lite jobbigt...
Dom ska alltså, om jag (och artikelförfattaren) fattat rätt, säga upp en massa personal pgav av utvecklingen av kommande elbilar, dvs
eftersom dom satsat för sent så har dom för få (nästan inga) elbilar i produktion NU och måste dra ner på personal... Precis som vi ofta
sagt här på forumet...
Det hänger även ihop med en allmän besparing då det går knackigt sean ett tag (vilket mycket väl även det kan hänga ihop med frånvaron av fler elbilsmodeller NU).
Det här såg vi tydliga tecken på i tex USA där det var ganska uppenbart att BMW tappade försäljning till Tesla, förr eller senare straffar det sig.
Allt det här kan även delvis vara ett försök till påtryckning mot myndigheterna i Tyskland, dom har ju flera gånger tidigare "hotat" med dessa åtgärder/följder (inte bara BMW).

https://www.svenskverkstad.se/bmw-6000-lamnar
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

https://teknikensvarld.se/continental-s ... kerLd6ufo8
För europeisk del stängs tre fabriker: de i tyska Roding 2024 och Limbach-Oberfrohna 2028 samt den i Pisa, Italien, någon gång mellan 2023 och 2028. Fabrikerna tillverkar bland annat bränslepumpar och insprutningsteknik för förbränningsmotorer.
Man sätter även stopp för all investering rörande teknik för förbränningsmotorer.

Diskutera i små grupper varför detta händer. :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

Lite elakt mot en som är dålig på engelska, men ändå lite kul.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Artikel i media

Inlägg av HerrNilsson »

Tusentals jobb på spel när fordonsindustrin förändras
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7321249
Över 30 000 ingenjörer inom fordonsindustrin i Sverige behöver utbildas de kommande åren för att klara omställningen till mer eldrivna och självkörande fordon, enligt en ny rapport.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
wilfried
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 jan 2017 14:47

Re: Artikel i media

Inlägg av wilfried »

Ombyggt p-hus självförsörjande på el
P-huset på Gasverksgatan (Lund) har byggts till med nya våningar och blir självförsörjande på el med solcellstak.

Taket på femte våningen utgörs av solceller.
– Vi har ju inte uppvärmning men huset är energipositivt, säger Paul Myllenberg, vd på LKP, Lunds kommunala parkeringsbolag.
Elen från 2 450 kvadratmeter solceller används till belysning och hiss samt laddstolpar.
– Här finns 60 laddstolpar för elfordon.
Det kan tyckas mycket, men enligt Paul Myllenberg är 15 procent av de nya bilar som säljs elbilar.
Anläggningen har utökats med 300 platser, till 580, och blir den näst största i stan, efter p-huset på Brunnshög som har runt 800 p-platser.
https://www.sydsvenskan.se/2019-10-14/o ... ande-pa-el
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör

2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Det här är en väldigt sorglig artikel om utbyggnaden av ladduttag i flerfamiljshus (dagens Sörmlands Nyheter). Resonemanget hos bostadbolagen innehåller ett flertal tankefel:

1. Det kommer att finnas 1,2 miljoner (av 5 miljoner) laddbara bilar i Sverige 2030. (Det är målet som staten satt upp, men om 10 år är det med säkerhet många fler.)
2. Det finns ingen efterfrågan idag så därför behöver vi inte bygga laddstolpar nu. Huvudet i sanden!
3. Man tänker linjär utveckling. Vad man inte begriper är att behovet kommer att explodera inom några få år och att börja planera först då är att vara för sent ute.
4. Det är väldigt dyrt att bygga ut kapaciteten till gamla bostäder. (Men börja bygg nu då, så ni sprider ut kostnaden över flera år!)
5. Man reflekterar inte över hönan/ägget. Om man byggde ut antalet laddplatser så skulle fler våga köpa elbil, men det verkar inte finnas i deras föreställningsvärld.
På Nyköpingshem resonerar man att idag finns det ingen efterfrågan för laddstolpar och att det därför görs några större investeringar.
I Esklistuna planeras det 4 laddstolpar per 100 nybyggda lägenheter.
Laddplatser hyreshus artikel.png
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

De bygger och planerar alltså bostäder för 1900-talet och inte 2000-talet. Ska de dra in kabel-TV också istället för bredband?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Jag funderar på att skriva till journalisten som skrivit artikeln. Artikeln i sig är inte dum, men han är för dåligt påläst. Han borde ha kunnat konfrontera företrädarna för bostadsbolagen med lite fakta från verkligheten, så man skulle ju kunna förse honom med sådant och relevanta länkar.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Artikel i media

Inlägg av filippb »

Ärligt talat, om du satt i styrelsen för ett bostadsbolag - hade du kunnat motivera denna investering utan att ha klart vad vinsten eller konkurransfördelen blir? Dessa pengar kan antagligen läggas på annat, som renovering, stambyte, fasader etc med ett mycket mer lätträknad ROI. Tyvärr kallas detta för ekonomi dvs hur disponera pengar/resurser på bästa möjliga sätt.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

filippb skrev:
Ärligt talat, om du satt i styrelsen för ett bostadsbolag - hade du kunnat motivera denna investering utan att ha klart vad vinsten eller konkurransfördelen blir? Dessa pengar kan antagligen läggas på annat, som renovering, stambyte, fasader etc med ett mycket mer lätträknad ROI. Tyvärr kallas detta för ekonomi dvs hur disponera pengar/resurser på bästa möjliga sätt.
Ja, antagligen sitter de med armarna i kors och väntar på att staten ska komma med subventioner. Men lite utbildning av journalister är ju inte fel så att de kan pressa intervjuobjekten lite bättre och få dem att reflektera på bättre grunder.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Stevvee »

Jerker skrev:
filippb skrev:
Ärligt talat, om du satt i styrelsen för ett bostadsbolag - hade du kunnat motivera denna investering utan att ha klart vad vinsten eller konkurransfördelen blir? Dessa pengar kan antagligen läggas på annat, som renovering, stambyte, fasader etc med ett mycket mer lätträknad ROI. Tyvärr kallas detta för ekonomi dvs hur disponera pengar/resurser på bästa möjliga sätt.
Ja, antagligen sitter de med armarna i kors och väntar på att staten ska komma med subventioner. Men lite utbildning av journalister är ju inte fel så att de kan pressa intervjuobjekten lite bättre och få dem att reflektera på bättre grunder.
Nja handlar det om befintliga föreningar så är det ju medlemmarna som får betala. Är medlemmarna intresserade utav att betala ? Nej, för dom har inte elbilar. Varför har dom inte elbilar? För majoriteten är inte intresserade eller anser sig ha råd. Och när dom intresserade får alternativet betala själv så är det inte heller intressant.

Nyproduktion har ju lite intresse i detta, visst det går ekonomiskt att lösa men det höjer hyrorna eller lägenhetspriset som i sin tur gör det mer svårsålt förutom för den lilla klick som vill åka elbil.

När medlemmar vill betala, då kommer det.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Stevvee skrev:
Jerker skrev:
filippb skrev:
Ärligt talat, om du satt i styrelsen för ett bostadsbolag - hade du kunnat motivera denna investering utan att ha klart vad vinsten eller konkurransfördelen blir? Dessa pengar kan antagligen läggas på annat, som renovering, stambyte, fasader etc med ett mycket mer lätträknad ROI. Tyvärr kallas detta för ekonomi dvs hur disponera pengar/resurser på bästa möjliga sätt.
Ja, antagligen sitter de med armarna i kors och väntar på att staten ska komma med subventioner. Men lite utbildning av journalister är ju inte fel så att de kan pressa intervjuobjekten lite bättre och få dem att reflektera på bättre grunder.
Nja handlar det om befintliga föreningar så är det ju medlemmarna som får betala. Är medlemmarna intresserade utav att betala ? Nej, för dom har inte elbilar. Varför har dom inte elbilar? För majoriteten är inte intresserade eller anser sig ha råd. Och när dom intresserade får alternativet betala själv så är det inte heller intressant.

Nyproduktion har ju lite intresse i detta, visst det går ekonomiskt att lösa men det höjer hyrorna eller lägenhetspriset som i sin tur gör det mer svårsålt förutom för den lilla klick som vill åka elbil.

När medlemmar vill betala, då kommer det.
I den här artikeln hade de bara pratat med kommunala bostadsbolag.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Stevvee »

Jerker skrev:
Stevvee skrev:
Jerker skrev:
filippb skrev:
Ärligt talat, om du satt i styrelsen för ett bostadsbolag - hade du kunnat motivera denna investering utan att ha klart vad vinsten eller konkurransfördelen blir? Dessa pengar kan antagligen läggas på annat, som renovering, stambyte, fasader etc med ett mycket mer lätträknad ROI. Tyvärr kallas detta för ekonomi dvs hur disponera pengar/resurser på bästa möjliga sätt.
Ja, antagligen sitter de med armarna i kors och väntar på att staten ska komma med subventioner. Men lite utbildning av journalister är ju inte fel så att de kan pressa intervjuobjekten lite bättre och få dem att reflektera på bättre grunder.
Nja handlar det om befintliga föreningar så är det ju medlemmarna som får betala. Är medlemmarna intresserade utav att betala ? Nej, för dom har inte elbilar. Varför har dom inte elbilar? För majoriteten är inte intresserade eller anser sig ha råd. Och när dom intresserade får alternativet betala själv så är det inte heller intressant.

Nyproduktion har ju lite intresse i detta, visst det går ekonomiskt att lösa men det höjer hyrorna eller lägenhetspriset som i sin tur gör det mer svårsålt förutom för den lilla klick som vill åka elbil.

När medlemmar vill betala, då kommer det.
I den här artikeln hade de bara pratat med kommunala bostadsbolag.
Kommunalt eller inte, medlemmar eller hyresgäster får bekosta.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Jag vet inte om man verkligen kan se det som ROI alls när det kommer till faciliteter runtomkring boendet,
ta tex just en parkering som exempel, hela parkeringen inklusive ALLT är bara en ren kostnad inkl all skötsel av den, och för detta betalar
alla gäster i princip även om vissa inte har någon bil (förutom en avgift om man har en egen reserverad plats som är vanligt i storstäder).
På samma sätt betalar vi tex för ett stort mangel-rum bredvid tvättstugan, kallförråd både på vind och i källaren, en speciell tvättplats för bilar i det
tjusiga parkeringsgaraget under fastigheten och en massa annat som vi aldrig utnyttjar vid vår lilla lägenhet här på stan (Bollnäs).
Vissa gäster har valt lägenhet där för sitt läge enbart (tex vi) medans andra ville ha just ett varmgarage perfekt placerat under huset osv osv.
Allt utom själva lägenheterna är kostnader som alla får vara med på oavsett nyttjande men som fastighetsägaren valt att ha för att vara attraktiv, så
med samma resonemang borde det (fanimig) vara en självklar sak att ordna laddplatser idag till bostäderna.
Vi kommer att skratta häcken av oss allihop redan om några år när vi tittar tillbaks på det här, det känns lika självklart som att sätta in spisfläktar i alla
gamla kök för några årtionden sedan...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Det behövs en lag som i Norge där hyresvärdar och bostadsrättsföreningar är tvingade att ordna laddplats ombudet inte finns synnerliga stjäl emot.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Stevvee »

LarsL skrev:
Det behövs en lag som i Norge där hyresvärdar och bostadsrättsföreningar är tvingade att ordna laddplats ombudet inte finns synnerliga stjäl emot.
Ja vore ju toppen att göra det. Speciellt eftersom många nyproduktioner redan har problem med höga hyror och för dålig ekonomisk plan.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Artikel i media

Inlägg av filippb »

Bjelke skrev:
Jag vet inte om man verkligen kan se det som ROI alls när det kommer till faciliteter runtomkring boendet,
ta tex just en parkering som exempel, hela parkeringen inklusive ALLT är bara en ren kostnad inkl all skötsel av den, och för detta betalar
alla gäster i princip även om vissa inte har någon bil (förutom en avgift om man har en egen reserverad plats som är vanligt i storstäder).
På samma sätt betalar vi tex för ett stort mangel-rum bredvid tvättstugan, kallförråd både på vind och i källaren, en speciell tvättplats för bilar i det
tjusiga parkeringsgaraget under fastigheten och en massa annat som vi aldrig utnyttjar vid vår lilla lägenhet här på stan (Bollnäs).
Vissa gäster har valt lägenhet där för sitt läge enbart (tex vi) medans andra ville ha just ett varmgarage perfekt placerat under huset osv osv.
Allt utom själva lägenheterna är kostnader som alla får vara med på oavsett nyttjande men som fastighetsägaren valt att ha för att vara attraktiv, så
med samma resonemang borde det (fanimig) vara en självklar sak att ordna laddplatser idag till bostäderna.
Vi kommer att skratta häcken av oss allihop redan om några år när vi tittar tillbaks på det här, det känns lika självklart som att sätta in spisfläktar i alla
gamla kök för några årtionden sedan...
Just parkering brukar väl avgiftsbeläggas så att de som nyttjar det också kan bära majoriteten av underhållet etc. Och så kan man ju försöka göra här också men problemet är nog att efterfrågan (underlaget) är för litet och det går inte riktigt lägga kostnaden på de få procent som har eller skaffar en elbil.

Vår BRF förening gick ut med intresseanmälan ang laddplatser och utifrån det tog in en entreprenör som installerade motsvarande antal boxar i carportar. Boende fick då teckna tilläggsavtal för dessa platser med några hundra kronor extra i månaden som ska täcka avbetalningen och underhållet. Andra boende har inte behövt bekosta investeringen.

Skulle säga att denna modell kan fungera men kräver också att tillräckligt många signar upp och bor tillräckligt länge för att minska risken för BRF. Detta kan vara svårt att säkra för en hyresvärd.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Artikel i media

Inlägg av filippb »

LarsL skrev:
Det behövs en lag som i Norge där hyresvärdar och bostadsrättsföreningar är tvingade att ordna laddplats ombudet inte finns synnerliga stjäl emot.
Bjuder staten även på finansiering av dessa i Norge? Annars vet vi ju vem som får betala i slutändan.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

filippb skrev:
Bjuder staten även på finansiering av dessa i Norge? Annars vet vi ju vem som får betala i slutändan.
Det är väl inget fel att kunden ifråga får betala, hyresgästen , bostadsrättsägaren osv. Det är så det brukar fungera i en marknadsekonomi.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

filippb skrev:
LarsL skrev:
Det behövs en lag som i Norge där hyresvärdar och bostadsrättsföreningar är tvingade att ordna laddplats ombudet inte finns synnerliga stjäl emot.
Bjuder staten även på finansiering av dessa i Norge? Annars vet vi ju vem som får betala i slutändan.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
De som använder betalar som det beskrivits ovan.
filippb
Inlägg: 226
Blev medlem: 13 jul 2019 20:53

Re: Artikel i media

Inlägg av filippb »

Fast det är tågordningen som är problemet här. Du behöver matcha kostnaden med en intäkt i din budget och då duger det inte att hoppas att dina hyresgäster väljer att betala för de här platserna du som hyresvärd installerade. Då måste du antingen lägga kostnaden på alla som hyr en plats i garaget/parkeringen eller höja hyran för alla boende. Förutsatt att du inte vill lägga din vinst på en elbilsomställning (tveksamt)

Det vår förening gjorde var att få avtalen undertecknades innan man tog in entreprenören och de avtal man har skrivit under följer dessutom med din bostadsrätt i 10 år. Så du måste alltså sälja din bostad med en höjd avgift som köparen inte kan slippa.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Skriv svar