Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

Fullkomligt galet. Tänkt vad motsvarande summa pengar gjort i en batterifabrik. Eller Europatäckande snabbladdarnät. Strömfört av endast sol och vind....
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

Teslaspolen skrev:
Fullkomligt galet. Tänkt vad motsvarande summa pengar gjort i en batterifabrik. Eller Europatäckande snabbladdarnät. Strömfört av endast sol och vind....
de där om 2019 börjar kännas som alla priser på grejer som slutar med xx9:95
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

lator skrev:
Bjelke skrev:
Självläkande asfalt som man dessutom kan ladda elbilar genom, det blir kalasbra...

http://www.nyteknik.se/fordon/sjalvlaga ... il-6847465
Lite väl mycket "1:a april" över det där känns det som. Om sol ska kunna läka asfalten så lär den kunna "smälta" den också... :?
Det var en ganska stor portion 1:a-april-känsla över det, men inte direkt första gången man läser liknande... Men vem vet, det kanske funkar i nåt specifikt område
i sinom tid...typ...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av leiflodde »

Fick en tidning i veckan från HSB UPPDRAGET som husägare sen 30 år!!!

Men lite kul läsning om elbilsladdning och om man går vidare till http://energiradgivningen.se/projekt/fi ... bostadshus ser man hur det finns hjälp/tips/trix och en del videor och checklistor att ta hjälp av vid påtryckning mot företag/föreningar/mm :)

Tror att jag kommer att försöka trycka på där jag jobbar med delar av detta material :)
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av leiflodde »

Ganska kul projekt nedan ... men AP1 är ibland helt förvirrad och personligen undrar jag hur mycket bättre AP2 är kommer det verkligen att funka?

http://www.nyteknik.se/fordon/bygger-st ... ar-6848030
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

En gigantisk (nåja skaplig iaf i sammanhanget) testbana, riktigt bra faktiskt :)
Men nuvarande Teslabilar skulle nog skrota det mesta ganska snabbt om det rullade omkring ett gäng bilar där :lol:
Skulle vara kul att se med en massa olika märken av bilar fara omkring samtidigt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Elbilisten
Inlägg: 456
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Artikel i media

Inlägg av Elbilisten »

Nya Wermlands-Tidningen rapporterade från Elbilsdagen i Karlstad. Det var en mycket trevlig dag. Soligt förstås i Karlstad :-) Fördraget om elbilsmyter var lyckat, bra jobbat Tibor! Det var även någon som jag glömde namnet på som berättade om resor runt i Europa med Tesla Model S. En fråga från publiken var hur det var med brandsäkerheten... Så Tibor och vi lärjungar har mycket predikande kvar att göra. Chargestorm och Chargeamps var på plats och visade vad de hade att erbjuda. Hoppas att det blir många fler liknande event runt om i Sverige.

http://nwt.se/karlstad/2017/05/14/tyst- ... -elbilsdag
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Rackarns trevligt iaf! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av leiflodde »

Hittade den om laddgator, ganska intressant. http://press.powercircle.org/blog_posts ... stad-57469



Fick lite info från E.ON om deras när tidsplanering :)

- De två första laddgatorna (snabb + destinationsladdning) i Stockholm, en vid Slottskajen och en vid Strandvägen, ska vara helt klara till 18 maj, vilket möjliggör för testning i Stockholms innerstad också.
Fler följer!

- Snabbladdare i Mjölby, Ljungby, Falkenberg, Halmstad, Skånes Fagerhult, Markaryd, Stenungsund, Nykvarn kommer att vara strömsatta inom de kommande 4-8 veckorna för ytterligare test-möjligheter.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Toyota Toyota Toyota.... skulle behövas en ursprungskälla för att kunna värdera hans ord lite bättre kanske men jag får både en bra och dålig känsla...
Det är lite som att han först har fått en aha-upplevelse, men ändå samtidigt tycker att eldrift i sig är skit (inte tekniskt utan upplevelsen)...
Men samtidigt en stark signal om att man (på riktigt...kanske) ska satsa big time på elbilar.
(gillar oxo att ordet startups om bilföretag i Silicon Valley :lol: apropå dom fyra stegen first they...osv dom har nu alltså kommit till steget "skrattar åt" )

http://www.nyteknik.se/fordon/toyota-ch ... en-6848518
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

I en intervju med branschtidningen Automotive News berättar Aki hur besviken han blev efter att ha testat företagets planerade elbil, en konverterad version av GT86. Chefen saknade Toyota-karaktären – fordonet kunde ha producerats av vilken biltillverkare som helst.
Toyota-karaktären.. fula och tråkiga ?

Men det är väl bra att de börjar fundera på om de tillverkar rätt typ av bilar. Och att han verkar förstå att konverterade förbränningsmotorbilar inte kommer att fungera.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Artikel i media

Inlägg av bonath »

leiflodde skrev:
Hittade den om laddgator, ganska intressant. http://press.powercircle.org/blog_posts ... stad-57469



Fick lite info från E.ON om deras när tidsplanering :)

- De två första laddgatorna (snabb + destinationsladdning) i Stockholm, en vid Slottskajen och en vid Strandvägen, ska vara helt klara till 18 maj, vilket möjliggör för testning i Stockholms innerstad också.
Fler följer!

- Snabbladdare i Mjölby, Ljungby, Falkenberg, Halmstad, Skånes Fagerhult, Markaryd, Stenungsund, Nykvarn kommer att vara strömsatta inom de kommande 4-8 veckorna för ytterligare test-möjligheter.
Halmstad hamnar på OKQ8 vid Frennarpsvägen.
Ligger vägg i vägg med CirkelK,s ChaDeMo, vid Arenahallen.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Även vår Tibor dyker upp bland kommentarerna :)
"Vad får full autonomi kosta?"
http://www.nyteknik.se/fordon/sa-mycket ... il-6848593
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Artikel i media

Inlägg av gellerstam »

Kanske ngn redan publicerat detta.?

Men St1 använder en tecknad Tesla i sin reklam! :-) Det går åt rätt håll...

https://www.facebook.com/St1Sverige/vid ... 318981370/
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Artikel i media

Inlägg av Alfred »

Plötsligt fryser helvetet till is.

"Volvo slutar utveckla dieselmotorer"

http://www.di.se/bil/volvo-slutar-utvec ... elmotorer/

Om någon annan vill kränka DI:s upphovsrätt och kopiera artikeltexten får de göra det. Jag lever på upphovsrätt, så tänker inte göra det trots att jag vet att någon kommer be om det.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Remuz »

P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Artikel i media

Inlägg av Torkel »

Bjelke skrev:
Toyota Toyota Toyota.... skulle behövas en ursprungskälla för att kunna värdera hans ord lite bättre kanske men jag får både en bra och dålig känsla...

http://www.nyteknik.se/fordon/toyota-ch ... en-6848518
Ja NyTeknik lyckas ju inte ens skriva Akio Toyodas namn rätt..

http://www.autonews.com/article/2017051 ... -struggles
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Äntligen en teknik som kanske kan bli nåt och som inte bara handlar om nya material i befintlig (litium) teknik osv :)
Det här ser skapligt seriöst och tillräckligt annorlunda (i bra bemärkelse alltså) ut för att kunna lyckas, det som känns rätt är möjligheten till mycket lägre pris i
kombination med bra verkningsgrad totalt sett.
Spontant känns det som att kylning kan bli riktigt bra oxo om man gör rätt, problemet med värme beror dock på inre resistanser och där vet jag inte om dom skrev något nu,
kanske blir bättre på det oxo...
Det som dom inte verkar vilja rapportera är om det kan lagra energi länge utan förluster, men det kanske är bra där oxo...

http://www.nyteknik.se/energi/nya-batte ... jp-6849607
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Äntligen en teknik som kanske kan bli nåt och som inte bara handlar om nya material i befintlig (litium) teknik osv :)
Det här ser skapligt seriöst och tillräckligt annorlunda (i bra bemärkelse alltså) ut för att kunna lyckas, det som känns rätt är möjligheten till mycket lägre pris i
kombination med bra verkningsgrad totalt sett.
Spontant känns det som att kylning kan bli riktigt bra oxo om man gör rätt, problemet med värme beror dock på inre resistanser och där vet jag inte om dom skrev något nu,
kanske blir bättre på det oxo...
Det som dom inte verkar vilja rapportera är om det kan lagra energi länge utan förluster, men det kanske är bra där oxo...

http://www.nyteknik.se/energi/nya-batte ... jp-6849607
Jag tänkte också direkt på kylningen. Jag antar att Tesla inte ser det som nåt negativt att det är utrymme mellan cellerna, hur ska man annars kunna kyla?...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Och som vanligt är budskapet köp inte elbil/Tesla nu, det kommer snart betydligt bättre bilar. Ta en diesel-stock medan du väntar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Och som vanligt är budskapet köp inte elbil/Tesla nu, det kommer snart betydligt bättre bilar. Ta en diesel-stock medan du väntar.
Ja, det är anmärkningsvärt att det är ganska ofta tyska företag och forskningsinstitutioner som kommer på en massa smarta grejer (om det nu är så bra som de säger) men tekniken tillämpas inte av industrin.

Det är nog inte många som vet, men MP3 togs fram på 90-talet av tyska Fraunhofer. Ingen inom industrin såg möjligheterna i detta fantastiska sätt att paketera musikfiler, och det hamnade i skrivbordslådan. Vi lekte lite med tekniken på universitetet men det var det. Några år senare kunde man plötsligt köpa mp3-spelare överallt, men det var inte tyska företag som byggde dem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
LarsL skrev:

Det är nog inte många som vet, men MP3 togs fram på 90-talet av tyska Fraunhofer. Ingen inom industrin såg möjligheterna i detta fantastiska sätt att paketera musikfiler, och det hamnade i skrivbordslådan. Vi lekte lite med tekniken på universitetet men det var det. Några år senare kunde man plötsligt köpa mp3-spelare överallt, men det var inte tyska företag som byggde dem.
Vad jag minns så var Fraunhofer en bromskloss i början pga licenshantering av MP3. Nu är väl det ett minne blott.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
Vad jag minns så var Fraunhofer en bromskloss i början pga licenshantering av MP3. Nu är väl det ett minne blott.
Det kan vara så, det är mer än vad jag vet. Det jag ville säga var att det inte var tyska företag som sålde de första mp3-spelarna när de kom ut på marknaden. De missade tåget helt. Precis likadant kommer det att bli med elbilar. I värsta fall är det tyskar som utvecklar framtidens batterier och sen är det andra (kineser?) som bygger bilarna. Tyskarna kan om de vill, oftast mycket bättre än andra, men de vill inte. Det är ett otroligt konservativt folk. Jag har bott där i över 30 år och bankat huvudet i väggen mer än en gång pga detta "vi-kör-som-vi-alltid-har-gjort"-tänket.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Svenssons skrev:
Vad jag minns så var Fraunhofer en bromskloss i början pga licenshantering av MP3. Nu är väl det ett minne blott.
Det kan vara så, det är mer än vad jag vet. Det jag ville säga var att det inte var tyska företag som sålde de första mp3-spelarna när de kom ut på marknaden. De missade tåget helt. Precis likadant kommer det att bli med elbilar. I värsta fall är det tyskar som utvecklar framtidens batterier och sen är det andra (kineser?) som bygger bilarna. Tyskarna kan om de vill, oftast mycket bättre än andra, men de vill inte. Det är ett otroligt konservativt folk. Jag har bott där i över 30 år och bankat huvudet i väggen mer än en gång pga detta "vi-kör-som-vi-alltid-har-gjort"-tänket.
I Tyskland byggdes den första dieselmotorn. Kanske kommer den sista att byggas där också.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
I Tyskland byggdes den första dieselmotorn. Kanske kommer den sista att byggas där också.
Ja, just därför. Jag skulle faktiskt slå vad om det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar