Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

I en intervju med branschtidningen Automotive News berättar Aki hur besviken han blev efter att ha testat företagets planerade elbil, en konverterad version av GT86. Chefen saknade Toyota-karaktären – fordonet kunde ha producerats av vilken biltillverkare som helst.
Toyota-karaktären.. fula och tråkiga ?

Men det är väl bra att de börjar fundera på om de tillverkar rätt typ av bilar. Och att han verkar förstå att konverterade förbränningsmotorbilar inte kommer att fungera.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Artikel i media

Inlägg av bonath »

leiflodde skrev:
Hittade den om laddgator, ganska intressant. http://press.powercircle.org/blog_posts ... stad-57469



Fick lite info från E.ON om deras när tidsplanering :)

- De två första laddgatorna (snabb + destinationsladdning) i Stockholm, en vid Slottskajen och en vid Strandvägen, ska vara helt klara till 18 maj, vilket möjliggör för testning i Stockholms innerstad också.
Fler följer!

- Snabbladdare i Mjölby, Ljungby, Falkenberg, Halmstad, Skånes Fagerhult, Markaryd, Stenungsund, Nykvarn kommer att vara strömsatta inom de kommande 4-8 veckorna för ytterligare test-möjligheter.
Halmstad hamnar på OKQ8 vid Frennarpsvägen.
Ligger vägg i vägg med CirkelK,s ChaDeMo, vid Arenahallen.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Även vår Tibor dyker upp bland kommentarerna :)
"Vad får full autonomi kosta?"
http://www.nyteknik.se/fordon/sa-mycket ... il-6848593
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Artikel i media

Inlägg av gellerstam »

Kanske ngn redan publicerat detta.?

Men St1 använder en tecknad Tesla i sin reklam! :-) Det går åt rätt håll...

https://www.facebook.com/St1Sverige/vid ... 318981370/
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Artikel i media

Inlägg av Alfred »

Plötsligt fryser helvetet till is.

"Volvo slutar utveckla dieselmotorer"

http://www.di.se/bil/volvo-slutar-utvec ... elmotorer/

Om någon annan vill kränka DI:s upphovsrätt och kopiera artikeltexten får de göra det. Jag lever på upphovsrätt, så tänker inte göra det trots att jag vet att någon kommer be om det.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Remuz »

P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Artikel i media

Inlägg av Torkel »

Bjelke skrev:
Toyota Toyota Toyota.... skulle behövas en ursprungskälla för att kunna värdera hans ord lite bättre kanske men jag får både en bra och dålig känsla...

http://www.nyteknik.se/fordon/toyota-ch ... en-6848518
Ja NyTeknik lyckas ju inte ens skriva Akio Toyodas namn rätt..

http://www.autonews.com/article/2017051 ... -struggles
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Äntligen en teknik som kanske kan bli nåt och som inte bara handlar om nya material i befintlig (litium) teknik osv :)
Det här ser skapligt seriöst och tillräckligt annorlunda (i bra bemärkelse alltså) ut för att kunna lyckas, det som känns rätt är möjligheten till mycket lägre pris i
kombination med bra verkningsgrad totalt sett.
Spontant känns det som att kylning kan bli riktigt bra oxo om man gör rätt, problemet med värme beror dock på inre resistanser och där vet jag inte om dom skrev något nu,
kanske blir bättre på det oxo...
Det som dom inte verkar vilja rapportera är om det kan lagra energi länge utan förluster, men det kanske är bra där oxo...

http://www.nyteknik.se/energi/nya-batte ... jp-6849607
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Äntligen en teknik som kanske kan bli nåt och som inte bara handlar om nya material i befintlig (litium) teknik osv :)
Det här ser skapligt seriöst och tillräckligt annorlunda (i bra bemärkelse alltså) ut för att kunna lyckas, det som känns rätt är möjligheten till mycket lägre pris i
kombination med bra verkningsgrad totalt sett.
Spontant känns det som att kylning kan bli riktigt bra oxo om man gör rätt, problemet med värme beror dock på inre resistanser och där vet jag inte om dom skrev något nu,
kanske blir bättre på det oxo...
Det som dom inte verkar vilja rapportera är om det kan lagra energi länge utan förluster, men det kanske är bra där oxo...

http://www.nyteknik.se/energi/nya-batte ... jp-6849607
Jag tänkte också direkt på kylningen. Jag antar att Tesla inte ser det som nåt negativt att det är utrymme mellan cellerna, hur ska man annars kunna kyla?...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Och som vanligt är budskapet köp inte elbil/Tesla nu, det kommer snart betydligt bättre bilar. Ta en diesel-stock medan du väntar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Och som vanligt är budskapet köp inte elbil/Tesla nu, det kommer snart betydligt bättre bilar. Ta en diesel-stock medan du väntar.
Ja, det är anmärkningsvärt att det är ganska ofta tyska företag och forskningsinstitutioner som kommer på en massa smarta grejer (om det nu är så bra som de säger) men tekniken tillämpas inte av industrin.

Det är nog inte många som vet, men MP3 togs fram på 90-talet av tyska Fraunhofer. Ingen inom industrin såg möjligheterna i detta fantastiska sätt att paketera musikfiler, och det hamnade i skrivbordslådan. Vi lekte lite med tekniken på universitetet men det var det. Några år senare kunde man plötsligt köpa mp3-spelare överallt, men det var inte tyska företag som byggde dem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
LarsL skrev:

Det är nog inte många som vet, men MP3 togs fram på 90-talet av tyska Fraunhofer. Ingen inom industrin såg möjligheterna i detta fantastiska sätt att paketera musikfiler, och det hamnade i skrivbordslådan. Vi lekte lite med tekniken på universitetet men det var det. Några år senare kunde man plötsligt köpa mp3-spelare överallt, men det var inte tyska företag som byggde dem.
Vad jag minns så var Fraunhofer en bromskloss i början pga licenshantering av MP3. Nu är väl det ett minne blott.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
Vad jag minns så var Fraunhofer en bromskloss i början pga licenshantering av MP3. Nu är väl det ett minne blott.
Det kan vara så, det är mer än vad jag vet. Det jag ville säga var att det inte var tyska företag som sålde de första mp3-spelarna när de kom ut på marknaden. De missade tåget helt. Precis likadant kommer det att bli med elbilar. I värsta fall är det tyskar som utvecklar framtidens batterier och sen är det andra (kineser?) som bygger bilarna. Tyskarna kan om de vill, oftast mycket bättre än andra, men de vill inte. Det är ett otroligt konservativt folk. Jag har bott där i över 30 år och bankat huvudet i väggen mer än en gång pga detta "vi-kör-som-vi-alltid-har-gjort"-tänket.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Svenssons skrev:
Vad jag minns så var Fraunhofer en bromskloss i början pga licenshantering av MP3. Nu är väl det ett minne blott.
Det kan vara så, det är mer än vad jag vet. Det jag ville säga var att det inte var tyska företag som sålde de första mp3-spelarna när de kom ut på marknaden. De missade tåget helt. Precis likadant kommer det att bli med elbilar. I värsta fall är det tyskar som utvecklar framtidens batterier och sen är det andra (kineser?) som bygger bilarna. Tyskarna kan om de vill, oftast mycket bättre än andra, men de vill inte. Det är ett otroligt konservativt folk. Jag har bott där i över 30 år och bankat huvudet i väggen mer än en gång pga detta "vi-kör-som-vi-alltid-har-gjort"-tänket.
I Tyskland byggdes den första dieselmotorn. Kanske kommer den sista att byggas där också.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
I Tyskland byggdes den första dieselmotorn. Kanske kommer den sista att byggas där också.
Ja, just därför. Jag skulle faktiskt slå vad om det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Jag stör mig rätt myckdet på att dom använder en bild på nån som kopplar i en motorvärmarkabel!!
http://www.dn.se/debatt/sa-kan-sverige- ... n-ar-2030/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Snart poppar det väl upp liknande artiklar lite här och där, men grannlandet Norge skulle mkt väl kunna bli ett av dom länder som faktiskt slår till sas :)
Vet inte om tidsplanen känns så imponerande dock.

http://www.nyteknik.se/fordon/norska-po ... op-6850264
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

Bjelke skrev:
Snart poppar det väl upp liknande artiklar lite här och där, men grannlandet Norge skulle mkt väl kunna bli ett av dom länder som faktiskt slår till sas :)
Vet inte om tidsplanen känns så imponerande dock.

http://www.nyteknik.se/fordon/norska-po ... op-6850264
Skulle inte bli förvånad om det blir något av detta. Norge ligger ju långt fram på bilsidan, eldrivna transportfartyg, färjor mm.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... r-elfordon

Tycker det inte går mer än nån dag mellan skapligt stora nyheter som visar att det är något på gång... och att vissa beslutsfattare verkar börja förstå, på samma sätt som investerare och vissa tillverkare sakta börjar fatta...

Varje sån här liten sak gör så det känns som att vi är ett steg närmre den där disruptiva förändringen som snart bör komma!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

joel80 skrev:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... r-elfordon

Tycker det inte går mer än nån dag mellan skapligt stora nyheter som visar att det är något på gång... och att vissa beslutsfattare verkar börja förstå, på samma sätt som investerare och vissa tillverkare sakta börjar fatta...

Varje sån här liten sak gör så det känns som att vi är ett steg närmre den där disruptiva förändringen som snart bör komma!
Jag undrar om det är Volvo som vill ha statliga pengar för att få hjälp med utvecklingen av elbilar (och kanske koll på konkurrenter utan att betala för det själva helt och hållet).
Vad är det som är så specifikt för just eldriften som behöver ett stort testcenter egentligen? Handlar det om alla varianter till energibärare som det ska "testas" (tex fulceller och annan framtida
kommande teknik).

För mig är det väldigt enkelt eg. man stoppar in ett batteri och en elmotor samt drivkretsar och vips så har man en eldrift, det är lixom inte några enorma miljöfarliga utsläpp vid själva driften att "testa"
som jag kan komma på.

Energiproduktion och lagring däremot är en helt annan femma, men där finns det massor med forskning redan lixom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Håller med. För mig känns det som att de vill förhala omställningen till eldrift så länge det går. Det ska testas och "utvecklas" och det ska forskas osv. Ju längre de håller på med det där isället för att de facto bygga en elbil desto mer kommer de att halka efter.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av leiflodde »

Lite fler kul projekt med självkörande fordon https://branschaktuellt.se/infrastruktu ... nde-sopbil
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Artikel i media

Inlägg av Torkel »

Bjelke skrev:
joel80 skrev:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... r-elfordon

Tycker det inte går mer än nån dag mellan skapligt stora nyheter som visar att det är något på gång... och att vissa beslutsfattare verkar börja förstå, på samma sätt som investerare och vissa tillverkare sakta börjar fatta...

Varje sån här liten sak gör så det känns som att vi är ett steg närmre den där disruptiva förändringen som snart bör komma!
Jag undrar om det är Volvo som vill ha statliga pengar för att få hjälp med utvecklingen av elbilar (och kanske koll på konkurrenter utan att betala för det själva helt och hållet).
Vad är det som är så specifikt för just eldriften som behöver ett stort testcenter egentligen? Handlar det om alla varianter till energibärare som det ska "testas" (tex fulceller och annan framtida
kommande teknik).

...
Nu står inte detta i artikeln från SVT, men jag lyssnade på Mikael Damberg på Ekonomiekot i P1 (170522, spola fram till 04:30) En av anledningarna till att man gör den här satsningen är att Geely letar efter ställen att lägga sitt europakontor och staten vill påverka dem till att lägga kontoret i Göteborg.

även i GP:

http://www.gp.se/nyheter/ekonomi/g%C3%B ... -1.4298003
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av MaLund13 »

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

MaLund13 skrev:
Det värsta med såna insändare är att det skulle behövas utrymmet i en hel tidning för att besvara den. Det finns aldrig några enkla svar på svåra frågor. Han levererar ett enkelt påstående och för att förklara alla beståndsdelar i hans svepande anklagelser krävs betydligt mer text.
Skriv svar