Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Elbilisten skrev:
danni skrev:
Det verkar som om SvD tog in en annan replik än min, så jag publicerade min här: https://www.teslakalkylen.com/blog/2018 ... -kolbilar/

Problemet för vissa är kanske att det inte finns något större problem med elbilen i sig. Då måste man ta ett helt separat problem och skylla det på elbilen till 100%. Kolkraft, barnarbetare, sociala orättvisor, överkörda igelkottar, whatever, bara elbilen får skulden.
Oerhört spot on!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Artikel i media

Inlägg av unumlapis »

Tja, i ovan artikeln står följande "Dessutom är litiumresurserna i världen begränsade, och det är oklart om de räcker till för framtidens behov." vilket är rakt det motsatta som man vanligtvis sägs. Stora producenter av Litium är (källa: Investing News):

Australia - Mine production: 18,700 MT
Chile - Mine production: 14,100 MT
Argentina - Mine production: 5,500 MT
China - Mine production: 3,000 MT
Zimbabwe - Mine production: 1,000 MT
Portugal - Mine production: 400 MT
Brazil - Mine production: 200 MT
United States - Mine production: unknown

Vidare så skulle det även gå att utvinna Litium ur havsvatten och därmed skulle vi mer eller mindre ha obegränsad tillgång till ämnet (källa: ScienceDirect).
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

unumlapis skrev:
Tja, i ovan artikeln står följande "Dessutom är litiumresurserna i världen begränsade, och det är oklart om de räcker till för framtidens behov." vilket är rakt det motsatta som man vanligtvis sägs. Stora producenter av Litium är (källa: Investing News):

Australia - Mine production: 18,700 MT
Chile - Mine production: 14,100 MT
Argentina - Mine production: 5,500 MT
China - Mine production: 3,000 MT
Zimbabwe - Mine production: 1,000 MT
Portugal - Mine production: 400 MT
Brazil - Mine production: 200 MT
United States - Mine production: unknown

Vidare så skulle det även gå att utvinna Litium ur havsvatten och därmed skulle vi mer eller mindre ha obegränsad tillgång till ämnet (källa: ScienceDirect).
Mycket bra observerat ”unumlapis”. Det ger reella fakta lätta att förstå.
Det finns även nya sätt att utvinna material och nya tekniker. Där är utvecklingen också mycket snabb tack vare att efterfrågan vuxit så starkt.
En källa till info jag brukar skumma igenom är - länk: http://www.greencarcongress.com
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Artikel i media

Inlägg av unumlapis »

TeslaTissel skrev:
Mycket bra observerat ”unumlapis”. Det ger reella fakta lätta att förstå.
Det finns även nya sätt att utvinna material och nya tekniker. Där är utvecklingen också mycket snabb tack vare att efterfrågan vuxit så starkt.
En källa till info jag brukar skumma igenom är - länk: http://www.greencarcongress.com
Skickade faktiskt en epost till SVT och frågade vad de hade för källa för att Litium skulle ta slut och hänvisade till ovan. Känns som det är dags att börja samla på sig riktigt bra fakta och sakligt bemöta med fakta och källhänvisning ovan typ av artiklar. Sedan finns det alltid troll, men dessa kan man ignorera och avsluta diskussionen med då de oftast ändå aldrig kommer med någon fakta.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Litiumet i batterierna försvinner ju inte efter att batterierna är använda. De som säger att det tar slut tänker nog på råolja som vi eldar upp. Litium är ju dessutom en av de vanligaste grundämnena. Det är som att säga att syret tar slut för att vi andas...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Artikel i media

Inlägg av Foluke »

Verdi skrev:
Och varje år dör tiotusentals jordbor av strålningen från den gigantiska fusionsreaktorn. ;)
Detta vore väl något för SvD att ta upp! Helt enkelt föreslå att man förbjuder solen! Larva sig om lite el här och där....
Model S P85D,
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av danni »

Foluke skrev:
Verdi skrev:
Och varje år dör tiotusentals jordbor av strålningen från den gigantiska fusionsreaktorn. ;)
Detta vore väl något för SvD att ta upp! Helt enkelt föreslå att man förbjuder solen! Larva sig om lite el här och där....
Ah! Frédéric Bastiat föreslog detta i mycket eleganta ordalag redan 1850: http://bastiat.org/en/petition.html
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Oavsett så det ett ganska korkat argument att säga att litium tar slut och att vi därför hellre ska fortsätta köra på fossila bränslen. För de är ju oändliga som vi alla vet. De finns ju på macken. :P
Eller vätgas då? Vätgas finns ju överallt i luften. (Jag har faktiskt hört det argumentet)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

LarsL skrev:
jonas skrev:
Vi får bygga fler rena leveranssäkra kärnkraftverk och kraftigare kablar till Estland Grekland polen och tyskland.

Jag tror det finns bra ekonomi i detta priset på andra sidan är mycket högre.
Fast vill de ha kärnkraftsel så får de allt se till att bygga dem brevid sina hus.
De hade ju jag men inte hjälpte de att jag ville ha kvar de för man stängde ändå ner kärnkraftverken... ;) :geek:
Senast redigerad av chaffis75, redigerad totalt 1 gånger.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

12man skrev:
chaffis75 skrev:
...Hur räknas de tex för mig som har ganska gott om solceller? Jag har ju köpt dessa både av ekonomiska skäl och miljö. Visst ofta laddar vi bilen på natten så då kanske jag också kör på kol men samtidigt räknar vi med att vara ganska nära själv försörjande på årsbas så ja hur räknas detta....
Finns säkerligen nån gammal rapport/utredning att solceller har jättelika co2 utsläpp vid tillverkningen som kan googlas fram av nån som vill skriva på SvD.
Denna fråga var kanske nästan retorisk eller åtminstone mer filosofisk för de blir nästan filosofiskt då de ofta är svårt att veta vilken el man egentligen använder... dock är de såklart lättare att se vad man köper från på års basis men även om jag har solceller som täcker hela mitt år behov så är jag kanske ändå beroende av kol den där kalla dagen i februari då mina solceller inte producerar mer än ett par kWh på hela dagen.

Men alla vi här är nog överens om att de inte finns ett svar på energi frågan.. Många lösningar krävs för att täcka alla sekunder på dygnet året runt.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Artikel i media

Inlägg av Kevork »

Kul att det sprids lite positiva saker i media också.

"Tesla Model 3 är den säkraste bilen som någonsin testats"
https://www.nyteknik.se/fordon/tesla-mo ... ts-6934194
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Pontus »

Någon som läst hela denna?
https://www.consumerreports.org/autonom ... s-ranking/

Jag hann bara så långt att läsa att Nissan fick dåligt resultat i grenen att hålla sig i filen och svaret var "det är medvetet konstruerat så för att hålla föraren uppmärksam. Är systemet för bra så kanske föraren litar för mycket på det?"
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Pontus skrev:
Någon som läst hela denna?
https://www.consumerreports.org/autonom ... s-ranking/

Jag hann bara så långt att läsa att Nissan fick dåligt resultat i grenen att hålla sig i filen och svaret var "det är medvetet konstruerat så för att hålla föraren uppmärksam. Är systemet för bra så kanske föraren litar för mycket på det?"
Tanken kanske är lite rätt men konstig formulering kan man tycka...
Vi kunde gjort det bättre men struntade i det.... Nja...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

Det hårda uppvaknandet kan faktiskt ge nya jobb

Sveriges Radio Ekot: Oro för leverantörers framtid när elbilarna kommer

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7061803
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

TeslaTissel skrev:
Det hårda uppvaknandet kan faktiskt ge nya jobb

Sveriges Radio Ekot: Oro för leverantörers framtid när elbilarna kommer

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7061803
Såklart tråkigt att omställningen kommer drabba vissa företag men man kan inte stoppa utvecklingen. Jag hoppas att de kan anpassa sig och hitta andra produkter att tillverka som kanske passar elbilar. Hybrider ser jag som en parentes i historien så de lär inte hjälpa dem på lång sikt tror jag.
Sen får man inte glömma att många produkter faktiskt finns både i elbilar och fossil bilar, ja bensin tank behövs inte men man behöver fortfarande en tank för spolarvätska och kylare som man nämner i slutet behövs ju faktiskt i elbilar också även om de säkert är en betydligt mindre kylare.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Nya delar behövs ju också. Kan tänka mig att ABB har fått ökad omsättning tack vare omställning mot elbilar bara för att ta ett exempel.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3245
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

Totalt sett tror jag inte det är så stor skillnad. Dels för att, som redan nämnts ovan, betydande delar av bilen innehåller samma typer av komponenter, som kaross, bromsar, glasrutor, stolar, hjulupphängningar, strålkastare, m m. Dessutom innehåller redan nu fossilmotorerna stora mängder elektronik och det är en kompetens som det kommer att finnas fortsatt behov av. Givetvis finns det skillnader också, men det som jag tror är den största utmaningen är att europeiska tillverkare riskerar att hamna på efterkälken. Dels har vi Tesla, men framför allt tänker jag på tillverkare i Kina. Svenska (och andra europeiska underleverantörer) har antagligen sin största avsättning till biltillverkare i Europa. Det är ingen djärv gissning att det kommer att växa upp en underleverantörsindustri i Kina parallellt med att elbilstillverkningen där växer. Om europeiska bilföretag är för långsamma ur startgroparna kommer underleverantörerna att dras med i fallet.
Så även om det totalt sett (i bemärkelsen den samlade bilmarknaden) inte är så stor skillnad kan det ändå bli allvarliga konsekvenser för europeiska underleverantörer.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

TeslaTissel skrev:
Det hårda uppvaknandet kan faktiskt ge nya jobb

Sveriges Radio Ekot: Oro för leverantörers framtid när elbilarna kommer

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7061803
Satsar 100 miljoner på bränsletankar till hybrider och tror det är framtiden. På något sätt är det ändå medias fel att folk är så felinformerade.

”Företaget Techroi Fuel Systems tillverkar bränsletankar i Bengtsfors och har nu valt att enbart fokuserat på hybridbilar, säger delägaren Tommy Christensen.

– Jag tror att det konceptet som kommer stå sig länge är hybrider, som drivs av el och bränsle. Hybridbilar är ett väldigt bra alternativ, säger han till Ekot.”
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

Länge? Vad ska vi ge dom? 5 år? 10? Innan hybrider verkar hopplöst gammalmodigt även för icke-insatta. :roll:
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

LarsL skrev:
TeslaTissel skrev:
Det hårda uppvaknandet kan faktiskt ge nya jobb

Sveriges Radio Ekot: Oro för leverantörers framtid när elbilarna kommer

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7061803
Satsar 100 miljoner på bränsletankar till hybrider och tror det är framtiden. På något sätt är det ändå medias fel att folk är så felinformerade.

”Företaget Techroi Fuel Systems tillverkar bränsletankar i Bengtsfors och har nu valt att enbart fokuserat på hybridbilar, säger delägaren Tommy Christensen.

– Jag tror att det konceptet som kommer stå sig länge är hybrider, som drivs av el och bränsle. Hybridbilar är ett väldigt bra alternativ, säger han till Ekot.”

Jag uppfattade det i intervjun (om man lyssnade) som att han menar ett alternativ till elbil innan det finns fler modeller i olika prisklasser för den stora massan?
Nog inte hans avsikt att hylla hybrider?
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

Teslaspolen skrev:
Länge? Vad ska vi ge dom? 5 år? 10? Innan hybrider verkar hopplöst gammalmodigt även för icke-insatta. :roll:

På sätt och vis är de väl redan ute?

Bilindustrin ser en chans att inte slänga ut allt av alla komponenter och kunnande de är beroende av i sina produktionslinjer?
Mer ”smörja” åt folket?
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

Och Volvo då?
Skrev det här i vår blogg idag: http://vuef.se/volvo-larmar-tuffa-klima ... roduktion/

Volvo larmar, tuffa klimatmål hotar vår produktion

I ett remisssvar till Miljömålsberedningen sticker Volvo ut med sin kommentar och man undrar lite, om deras ambitionsnivå?
Eller om de inte förstått vad kunder och samhälle vill ha för produkter anpassade till en fossilfri framtid?

EU-kommissionens förslag är en sänkning med 30%, men efter ett beslut från i förra veckan enades man idag, (18-10-10) om 35%. Förhandlingarna fortsätter i veckan. Anm, – admin.

Den här diskrepansen oroar den svenska biltillverkaren Volvo Cars.
I sitt remissvar till den parlamentariska Miljömålsberedningen skrev företaget att…

”Ett svenskt mål om att minska koldioxidutsläppen som kraftigt avviker från vår omvärld kan negativt påverka Volvo Cars möjligheter att utveckla de miljömässigt bästa bilarna ”.
”Att gå före i klimatpolitiken är en avregeringens ledstjärnor. Det finns dock stora risker med att gå före resten av omvärlden i en global fråga”.

Originalartikeln finns här https://www.fplus.se/volvo-larmar-for-t ... n/a/xRkxOB
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Artikel i media

Inlägg av lator »

TeslaTissel skrev:
Och Volvo då?
Skrev det här i vår blogg idag: http://vuef.se/volvo-larmar-tuffa-klima ... roduktion/

Volvo larmar, tuffa klimatmål hotar vår produktion

I ett remisssvar till Miljömålsberedningen sticker Volvo ut med sin kommentar och man undrar lite, om deras ambitionsnivå?
Eller om de inte förstått vad kunder och samhälle vill ha för produkter anpassade till en fossilfri framtid?

EU-kommissionens förslag är en sänkning med 30%, men efter ett beslut från i förra veckan enades man idag, (18-10-10) om 35%. Förhandlingarna fortsätter i veckan. Anm, – admin.

Den här diskrepansen oroar den svenska biltillverkaren Volvo Cars.
I sitt remissvar till den parlamentariska Miljömålsberedningen skrev företaget att…

”Ett svenskt mål om att minska koldioxidutsläppen som kraftigt avviker från vår omvärld kan negativt påverka Volvo Cars möjligheter att utveckla de miljömässigt bästa bilarna ”.
”Att gå före i klimatpolitiken är en avregeringens ledstjärnor. Det finns dock stora risker med att gå före resten av omvärlden i en global fråga”.

Originalartikeln finns här https://www.fplus.se/volvo-larmar-for-t ... n/a/xRkxOB
Ja, det är väl inget nytt att konventionella biltillverkare vill fortsätta att förpesta vår miljö... Man kan ju undra hur de tänker när de hävdar att det skulle "påverka möjligheterna negativt" att det finns krav på att bygga miljöriktigare bilar... Det de menar är väl antagligen att det kan bli lite dyrare för Volvo Cars i ett initialt skede. Men den kostnaden kommer ju ändå, förr eller senare.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

TeslaTissel skrev:
Och Volvo då?
Skrev det här i vår blogg idag: http://vuef.se/volvo-larmar-tuffa-klima ... roduktion/

Volvo larmar, tuffa klimatmål hotar vår produktion

I ett remisssvar till Miljömålsberedningen sticker Volvo ut med sin kommentar och man undrar lite, om deras ambitionsnivå?
Eller om de inte förstått vad kunder och samhälle vill ha för produkter anpassade till en fossilfri framtid?

EU-kommissionens förslag är en sänkning med 30%, men efter ett beslut från i förra veckan enades man idag, (18-10-10) om 35%. Förhandlingarna fortsätter i veckan. Anm, – admin.

Den här diskrepansen oroar den svenska biltillverkaren Volvo Cars.
I sitt remissvar till den parlamentariska Miljömålsberedningen skrev företaget att…

”Ett svenskt mål om att minska koldioxidutsläppen som kraftigt avviker från vår omvärld kan negativt påverka Volvo Cars möjligheter att utveckla de miljömässigt bästa bilarna ”.
”Att gå före i klimatpolitiken är en avregeringens ledstjärnor. Det finns dock stora risker med att gå före resten av omvärlden i en global fråga”.

Originalartikeln finns här https://www.fplus.se/volvo-larmar-for-t ... n/a/xRkxOB
Som jag förstått de så är de väl beslutat att utsläppen ska ner 35% eller missuppfattade jag det? Detta låter väl bra med 35% ner men samtidigt kan jag inte låta bli att undra vad gör våra politiker för att de ska bli verklighet? Att ta beslutet är kanske lätt men att verkligen få de att hände är nog inte lika lätt, jag tror ju inte på att bara låta marknaden sköt de när de är denna typ av omställningar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
icreate
elbilist
Inlägg: 237
Blev medlem: 03 apr 2016 15:58

Re: Artikel i media

Inlägg av icreate »

EU-parlamentet föreslog en minskning med 40% medan EU-kommissionen ville ha 30 % minskning. På ett möte med EUs miljöministrar igår beslutades om kompromissen 35%.
Skriv svar