Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

AndersB_Hson skrev:
Konsultfirma som prognosticerar framtiden, Tesla omsprungna 2021 som elbilstillverkare, vad tror ni om den?
https://www.nyteknik.se/fordon/prognose ... la-6923040
Ja men, hallå inte en kines så långt ögat når!!! Vem har betalt PA för detta alster
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

frippe skrev:
Jag skulle nog säga att de viktar helt fel i sin bedömning. De verkar mer vikta på tekniskalösningar i konceptbilar än verkliga fordon som visats upp. Jag tror att den stora frågan fram till 2021 för alla elbilstillverkare är hur de tänkt lösa tillgången på batterier. Samt säkerställa laddmöjligheter under resorna.
Precis, leveransdatum på Hyundai Kona verkar vara 2020 i dagsläget men 2021 kommer alla problem att vara lösta och 5-6 biltillverkare ska då leverera fler bilar än Tesla ?

Jag är väl lite skeptisk att så blir fallet måste jag säga.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Jerker skrev:
I tidningen Elbilen i Sveriges senaste nummer diskuterar man i en artikel just detta med "disruption" och hur det kan komma sig att jättar inom en sektor kan bli omsprungna av uppstickare och dessutom tvingas i konkurs. Det handlar om kärnverksamheten. Den gamla bilindustrins kärnverksamhet är förbränningsmotorer, Teslas är batterierna. Nissan håller t.o.m. på och säljer sin egen battericellstillverkning som man haft och ska nu bara köpa battericeller. Även BYD har batterier som kärnverksamhet. De stora gamla tillverkarna avhänder sig därmed den viktiga möjligheten att vara med om att utveckla och styra utvecklingen av batterierna. Det kan mycket möjligt vara avgörande för vilka som kommer att finnas kvar som biltillverkare när elbilarna tar över.

Det var ju höga företrädare för bilföretag som gick ut och sa att "antingen ljuger Tesla om räckvidden på Semi Truck eller så vet de nåt som vi inte vet". Exakt! Tesla vet nåt som de inte vet! Jag tror att många kommer att göra dyrköpta erfarenheter genom att inte ta kontroll över battericellstillverkningen.
BYD är väl egentligen den enda biltillverkaren som också är en fullfjädrad battericelltillverkare i stor skala, speciellt nu när Nissan säljer sin celltillverkning. Inte ens Tesla kan ha full kontroll över sina celler då det är Panasonic som står för investeringarna, personalen, utrustningen och driften av celltillverkningen. Det Tesla har är en dedikterad underleverantör i samma byggnad. Iaf i Gigafactory 1, det är möjligt att Tesla vill ändra på det konceptet för kommande fabriker, men då måste de å andra sidan också betala en mycket större del av investeringskostnaderna själva och även kunna hantera celltillverkningen internt. Ryktet säger att även Gigafactory 2 i Kina kommer att byggas tillsammans med en celltillverkare, sen om det blir Panasonic eller någon annan vet man aldrig.

Jag tror att vi går mot att biltillverkare, i takt med att de bygger upp sin kompetens på området, utvecklar och konstruerar sina egna celler. För att sedan ha valmöjligheten att lägga ut tillverkningen hos en leverantör som build-to-print, eller tillverka dem själva i egna fabriker. Eller en kombination.

Det var Martin Daum på Daimler som uttalade sig om Semin. Han uttalade sig inte om räckvidden specifikt, den är ju bara direkt kopplad till hur mycket energi man har tryckt in i lastbilen i form av batterier. Det han sa var väl mer eller mindre att om Tesla som de har sagt, lyckas sereproducera Semin och leverera till kunder under 2019 med de specifikationerna de uppger - då vet Tesla något som Daimler inte vet. Och det kanske Tesla gör, vi får se nästa år om serieproduktionen kommer igång och om specifikationerna gällande nyttolast, räckvidd, prestanda osv håller. Spännande som vanligt. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

12man skrev:
Ja men, hallå inte en kines så långt ögat når!!! Vem har betalt PA för detta alster
Precis. BYD är största elblsproducenten för 3:e året i rad och även nr 2 batterproduktionsmässigt (Panasonic är störst). Så ska Daimler/BMW leda volymmässigt 2021 så har man lite jobb framför sig.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

strejf skrev:
AndersB_Hson skrev:
Konsultfirma som prognosticerar framtiden, Tesla omsprungna 2021 som elbilstillverkare, vad tror ni om den?
https://www.nyteknik.se/fordon/prognose ... la-6923040

Jag tror att Tesla säljer fler personbilar (oavsett drivlina) än vad Volvo gör globalt om 1-2 år.

Det handlade inget om volym där.
Omsprugna var gällande teknik, batteri, infrastrktur, återförsäljare e.t.c.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Jerker skrev:
I tidningen Elbilen i Sveriges senaste nummer diskuterar man i en artikel just detta med "disruption" och hur det kan komma sig att jättar inom en sektor kan bli omsprungna av uppstickare och dessutom tvingas i konkurs. Det handlar om kärnverksamheten. Den gamla bilindustrins kärnverksamhet är förbränningsmotorer, Teslas är batterierna. Nissan håller t.o.m. på och säljer sin egen battericellstillverkning som man haft och ska nu bara köpa battericeller. Även BYD har batterier som kärnverksamhet. De stora gamla tillverkarna avhänder sig därmed den viktiga möjligheten att vara med om att utveckla och styra utvecklingen av batterierna. Det kan mycket möjligt vara avgörande för vilka som kommer att finnas kvar som biltillverkare när elbilarna tar över.

Det var ju höga företrädare för bilföretag som gick ut och sa att "antingen ljuger Tesla om räckvidden på Semi Truck eller så vet de nåt som vi inte vet". Exakt! Tesla vet nåt som de inte vet! Jag tror att många kommer att göra dyrköpta erfarenheter genom att inte ta kontroll över battericellstillverkningen.
Fast det är en sanning med modifikation att kärnverksamhet är förbränningsmotorer hos biltillverkarna. :) Många biltillverkare har kört med andra tillverkares motorer.
Se på Volvo t.ex... Dom använde Ford-motorer långt in på 2000-talet.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Laban skrev:
frippe skrev:
Jag skulle nog säga att de viktar helt fel i sin bedömning. De verkar mer vikta på tekniskalösningar i konceptbilar än verkliga fordon som visats upp. Jag tror att den stora frågan fram till 2021 för alla elbilstillverkare är hur de tänkt lösa tillgången på batterier. Samt säkerställa laddmöjligheter under resorna.
Precis, leveransdatum på Hyundai Kona verkar vara 2020 i dagsläget men 2021 kommer alla problem att vara lösta och 5-6 biltillverkare ska då leverera fler bilar än Tesla ?

Jag är väl lite skeptisk att så blir fallet måste jag säga.
Inte fler.. Inget i den bedömningen tar hänsyn till antalet levererade bilar. Det var andra kriterier... står i artikeln. Sen om de uppfylls får väl visa sig, men det handlar i allafall inte om leveransmängd.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

joel80 skrev:
Jerker skrev:
I tidningen Elbilen i Sveriges senaste nummer diskuterar man i en artikel just detta med "disruption" och hur det kan komma sig att jättar inom en sektor kan bli omsprungna av uppstickare och dessutom tvingas i konkurs. Det handlar om kärnverksamheten. Den gamla bilindustrins kärnverksamhet är förbränningsmotorer, Teslas är batterierna. Nissan håller t.o.m. på och säljer sin egen battericellstillverkning som man haft och ska nu bara köpa battericeller. Även BYD har batterier som kärnverksamhet. De stora gamla tillverkarna avhänder sig därmed den viktiga möjligheten att vara med om att utveckla och styra utvecklingen av batterierna. Det kan mycket möjligt vara avgörande för vilka som kommer att finnas kvar som biltillverkare när elbilarna tar över.

Det var ju höga företrädare för bilföretag som gick ut och sa att "antingen ljuger Tesla om räckvidden på Semi Truck eller så vet de nåt som vi inte vet". Exakt! Tesla vet nåt som de inte vet! Jag tror att många kommer att göra dyrköpta erfarenheter genom att inte ta kontroll över battericellstillverkningen.
Fast det är en sanning med modifikation att kärnverksamhet är förbränningsmotorer hos biltillverkarna. :) Många biltillverkare har kört med andra tillverkares motorer.
Se på Volvo t.ex... Dom använde Ford-motorer långt in på 2000-talet.
Exakt. Kärnverksamheten är att sätta ihop bilar. Drivlinan är bara en komponent. Det här med att ha egen batteritillverkning tror jag inte kommer vara så viktigt i slutänden. Kanske under en övergångsperiod. Men sen kommer även batterimarknaden att fungera. Det är ju det fina med kapitalism. Det fixar liksom tillgång och efterfrågan på ett bra sätt.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

joel80 skrev:
Jerker skrev:
I tidningen Elbilen i Sveriges senaste nummer diskuterar man i en artikel just detta med "disruption" och hur det kan komma sig att jättar inom en sektor kan bli omsprungna av uppstickare och dessutom tvingas i konkurs. Det handlar om kärnverksamheten. Den gamla bilindustrins kärnverksamhet är förbränningsmotorer, Teslas är batterierna. Nissan håller t.o.m. på och säljer sin egen battericellstillverkning som man haft och ska nu bara köpa battericeller. Även BYD har batterier som kärnverksamhet. De stora gamla tillverkarna avhänder sig därmed den viktiga möjligheten att vara med om att utveckla och styra utvecklingen av batterierna. Det kan mycket möjligt vara avgörande för vilka som kommer att finnas kvar som biltillverkare när elbilarna tar över.

Det var ju höga företrädare för bilföretag som gick ut och sa att "antingen ljuger Tesla om räckvidden på Semi Truck eller så vet de nåt som vi inte vet". Exakt! Tesla vet nåt som de inte vet! Jag tror att många kommer att göra dyrköpta erfarenheter genom att inte ta kontroll över battericellstillverkningen.
Fast det är en sanning med modifikation att kärnverksamhet är förbränningsmotorer hos biltillverkarna. :) Många biltillverkare har kört med andra tillverkares motorer.
Se på Volvo t.ex... Dom använde Ford-motorer långt in på 2000-talet.
Visst är det en sanning med modifikation att förbränningsmotorer är den enda kärnverksamheten för biltillverkarna. Jag skulle väl ändå vilja påstå att kärnverksamheten är att utveckla och massproducers kompletta bilar, en inte helt enkel verksamhet.

Dock har Volvo använt väldigt få Fordmotorer i sina bilar. Även under Ford-eran var de flesta motorer de använde Volvokonstruktioner med några undantag som t.ex. 1,6 L dieseln (Peugeot) och 2,0 L dieseln (Ford, fast tillverkad hos Volvo i Skövde).
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

Geni87 skrev:
Jerker skrev:
I tidningen Elbilen i Sveriges senaste nummer diskuterar man i en artikel just detta med "disruption" och hur det kan komma sig att jättar inom en sektor kan bli omsprungna av uppstickare och dessutom tvingas i konkurs. Det handlar om kärnverksamheten. Den gamla bilindustrins kärnverksamhet är förbränningsmotorer, Teslas är batterierna. Nissan håller t.o.m. på och säljer sin egen battericellstillverkning som man haft och ska nu bara köpa battericeller. Även BYD har batterier som kärnverksamhet. De stora gamla tillverkarna avhänder sig därmed den viktiga möjligheten att vara med om att utveckla och styra utvecklingen av batterierna. Det kan mycket möjligt vara avgörande för vilka som kommer att finnas kvar som biltillverkare när elbilarna tar över.

Det var ju höga företrädare för bilföretag som gick ut och sa att "antingen ljuger Tesla om räckvidden på Semi Truck eller så vet de nåt som vi inte vet". Exakt! Tesla vet nåt som de inte vet! Jag tror att många kommer att göra dyrköpta erfarenheter genom att inte ta kontroll över battericellstillverkningen.
BYD är väl egentligen den enda biltillverkaren som också är en fullfjädrad battericelltillverkare i stor skala, speciellt nu när Nissan säljer sin celltillverkning. Inte ens Tesla kan ha full kontroll över sina celler då det är Panasonic som står för investeringarna, personalen, utrustningen och driften av celltillverkningen. Det Tesla har är en dedikterad underleverantör i samma byggnad. Iaf i Gigafactory 1, det är möjligt att Tesla vill ändra på det konceptet för kommande fabriker, men då måste de å andra sidan också betala en mycket större del av investeringskostnaderna själva och även kunna hantera celltillverkningen internt. Ryktet säger att även Gigafactory 2 i Kina kommer att byggas tillsammans med en celltillverkare, sen om det blir Panasonic eller någon annan vet man aldrig.

Jag tror att vi går mot att biltillverkare, i takt med att de bygger upp sin kompetens på området, utvecklar och konstruerar sina egna celler. För att sedan ha valmöjligheten att lägga ut tillverkningen hos en leverantör som build-to-print, eller tillverka dem själva i egna fabriker. Eller en kombination.

Det var Martin Daum på Daimler som uttalade sig om Semin. Han uttalade sig inte om räckvidden specifikt, den är ju bara direkt kopplad till hur mycket energi man har tryckt in i lastbilen i form av batterier. Det han sa var väl mer eller mindre att om Tesla som de har sagt, lyckas sereproducera Semin och leverera till kunder under 2019 med de specifikationerna de uppger - då vet Tesla något som Daimler inte vet. Och det kanske Tesla gör, vi får se nästa år om serieproduktionen kommer igång och om specifikationerna gällande nyttolast, räckvidd, prestanda osv håller. Spännande som vanligt. :)
En av mina närmsta kompisar jobbar på ett företag som säljer och monterar solceller och därigenom har han hamnat på ett antal möten med en viss Peter Karlsson.
Det är ssom du beskriver, Tesla har tagit fram hur batterierna ska se ut och ”äger” ritningarna men har sen bett Panasonic att tillverka dessa. Tidigare i denna tråden tror jag även det visades ett klipp om att BMW har ett forskningscenter för batteriproduktion men de kommer låta något annat företag stå för produktionen.

Tydligen så produceras katoderna till batterierna fortfarande i Japan för att sen skickas till Gigafactory och sammansättas med resterande del av batteriet. I Northvolts fabrik ska däremot hela batteriet produceras i samma fabrik ifrån i princip malm.

(Är inte alls avundsjuk över att han får sitta med på de mötena som tydligen till 10-20% handlar om vad det är tänkt att handla om...)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Jag vidhåller nog att motorerna är att se som kärnverksamhet. I synnerhet i dessa dagar när de tvingas lägga ner oerhörda summor på att försöka utveckla motorerna mot bränslesnålare och renare. Det är där utvecklingen sker idag inom den traditionella bilindustrin. Visst sitter det motorer från andra tillverkare i vissa märken, men det är ju bara ett bevis på hur komplicerat och dyrt det är att utveckla motorer. Det är också en av anledningarna till alla koncernsammanslagningar. Utvecklingen av motorer tar så stora resurser i anspråk att man inte klarar det i små företag.

Jag undrar, finns det någon fristående tillverkare av förbränningsmotorer, som inte alls själva bygger bilar? Jag menar såna som självständigt utvecklar motorer och säljer på öppna marknaden?

Utöver att utvecklingen och tillverkningen sysselsätter massor av personal så har vi hela eftermarknaden eftersom dessa motorer kräver all sin service och underhåll.

Det dessa biltillverkare har att möta - och det är ju verkligen inte första gången det sägs på det hör forumet - är en enorm omställning och kommer att tvingas sparka en massa folk som blir överflödiga och/eller inte kan omskolas.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Artikel i media

Inlägg av Swede1 »

Mycket på gång, men när kan man provköra och få dem levererade och vad kostar de?

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... iljobilar/
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

joel80 skrev:
Inte fler.. Inget i den bedömningen tar hänsyn till antalet levererade bilar. Det var andra kriterier... står i artikeln. Sen om de uppfylls får väl visa sig, men det handlar i allafall inte om leveransmängd.
Sant, men lustigt nog så nämner man volym även på paconsultings egen sida:

https://www.paconsulting.com/newsroom/e ... july-2018/
According to PA's forecast, Tesla will continue to sell the most electric cars in 2019, but by 2021 the American producer will have dropped to seventh place on the rankings.
Kan inte påstå att jag håller med oavsett. Teknik och strategi (modellportfölj, teknisk roadmap) ges ex 30 viktprocent, batteriteknologi 20 viktprocent. Tror att Tesla kommer att klara sig rätt bra på de områdena, Panasonic är ex den största batteritillverkaren globalt. Tesla kommer att ha Model S/3/X/Y/Roadster på marknaden 2021, tar vi endast rena elbilar så är jag inte så säker på att någon kommer att slå det modellutbudet.

Tar man Daimler specifikt som de antar ska vara ledare 2021 så har man enligt rykten vissa problem med EQC samt nya S-klass med eldrift:

https://global.handelsblatt.com/compani ... suv-931596

Jag får känslan av att PA tror att Tesla kommer att ha fortsatta "problem" medan alla andra tillverkare i princip helt smärtfritt kommer att gå över till eldrift.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3249
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

Jerker skrev:
Jag vidhåller nog att motorerna är att se som kärnverksamhet.
Visst är motorerna att betrakta som ett centralt kompetensområde, men det är många andra saker också, t ex produktionsteknologi, krocksäkerhet, chassikonstruktioner, m m.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Jag vidhåller nog att motorerna är att se som kärnverksamhet.
Jag håller med. Bilarna byggs i stort sett kring en motor, det är motorn som är viktigast. Och när det kommer till nyutvecklingar och nya bilmodeller är det oftast motorn som nämns först som den stora nyheten. Visserligen är det lite olika från tillverkare till tillverkare, jag skulle vilja påstå att motorn i en Dacia är mindre intressant än motorn i en BMW (Bayerische Motorenwerke ;) ). Men hursomhelst så är de stora drakarna jäkligt stolta över sina motorer och det förklarar ju också till en stor del varför de stretar emot när det gäller byggandet av elbilar.
I en elbil är motorn nästintill ointressant, jag vet t ex knappt var den sitter i vår e-Golf. Det är istället batteriet som har ungefär samma betydelse som motorn i en ice-bil.

Det är faktiskt ganska roligt när folk ställer frågor om elbilar. De inser oftast inte heller batteriets betydelse utan ställer frågor om motorn istället, som förr när den feta V8:n var det viktigaste på hela bilen. Hur länge håller motorn i en elbil, och hur många varv gör den? :lol:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

Niklas Z skrev:
Visst är motorerna att betrakta som ett centralt kompetensområde, men det är många andra saker också, t ex produktionsteknologi, krocksäkerhet, chassikonstruktioner, m m.
Problemet är väl att dessa centrala kompetensområden nu står inför en kraftig förändring. Krocksäkerhet är mer och mer kopplat till autonomi, nya chassin, ny produktionsteknologi. Tesla har bevisligen lyckats bra krocksäkerhetsmässigt om man ser till chassit trots att man är en ny tillverkare. Och autonomi är mjukvara, något som de traditionella tillverkarna knappast har som kärnkompetens. Därav kanske att Google, Tesla .. ligger i framkant snarare än VW, Mercedes.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3249
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

Ja, autonomi tror jag är mer omvälvande för jättarna.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Niklas Z skrev:
Ja, autonomi tror jag är mer omvälvande för jättarna.
Autonomi, i den mån det blir verklighet, kommer köpas in från t ex Mobileye eller Nvidia. Lite som att biltillverkarna köper in en massa elektroniskt från Bosch och andra redan idag. Finns väl ingen mening med att alla tillverkare ska utveckla egna system för allt?
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
Niklas Z skrev:
Visst är motorerna att betrakta som ett centralt kompetensområde, men det är många andra saker också, t ex produktionsteknologi, krocksäkerhet, chassikonstruktioner, m m.
Problemet är väl att dessa centrala kompetensområden nu står inför en kraftig förändring. Krocksäkerhet är mer och mer kopplat till autonomi, nya chassin, ny produktionsteknologi. Tesla har bevisligen lyckats bra krocksäkerhetsmässigt om man ser till chassit trots att man är en ny tillverkare. Och autonomi är mjukvara, något som de traditionella tillverkarna knappast har som kärnkompetens. Därav kanske att Google, Tesla .. ligger i framkant snarare än VW, Mercedes.
Min bil vibrerar både i fart och under acceleration. Mitt hel och halvljus är inte alls lika bra som på konkurrenternas bilar. Min Tesla saknar HUD. Den har kort sagt en hel del brister men som drivlinan förlåter. (Iaf om de får ordning på vibrationerna i augusti. Annars kommer jag sälja den)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Min bil vibrerar både i fart och under acceleration. Mitt hel och halvljus är inte alls lika bra som på konkurrenternas bilar. Min Tesla saknar HUD. Den har kort sagt en hel del brister men som drivlinan förlåter. (Iaf om de får ordning på vibrationerna i augusti. Annars kommer jag sälja den)
Det du beskriver är väl en av anledningarna varför så många tror att det kommer att gå uppför för Tesla så fort andra tillverkare på allvar börjar sälja elbilar. Teslas bilar må vara innovativa på många sätt, batteridriften och laddnätverket är Tesla världsledande på, men resten är inte mycket att hänga i (h)julgranen. Drivlinan är så bra att man kan förlåta alla brister, men alla framtida elbilar från andra tillverkare kommer också att ha en minst lika fantastisk drivlina, men troligen utan alla andra brister som Teslas bilar har.
Det finns en anledning att vi använder e-Golfen till 90% av alla turer och att Teslan bara körs i undantagsfall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3249
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

Verdi skrev:
Niklas Z skrev:
Ja, autonomi tror jag är mer omvälvande för jättarna.
Autonomi, i den mån det blir verklighet, kommer köpas in från t ex Mobileye eller Nvidia. Lite som att biltillverkarna köper in en massa elektroniskt från Bosch och andra redan idag. Finns väl ingen mening med att alla tillverkare ska utveckla egna system för allt?
Det kan de säkert göra, men om bilar blir autonoma på riktigt så kommer det att förändra hur vi äger och köper bilar. Det tror jag är en stor utmaning för de stora drakarna att hantera, för deras affärsmodeller bygger på att sälja en produkt till en användare, som då och då kommer in och servar den. Om man i stället köper tjänsten transport, utan att det är knutet till ägande av en viss bil, så kommer det nog att kräva en annan affärsmodell.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Niklas Z skrev:
Verdi skrev:
Niklas Z skrev:
Ja, autonomi tror jag är mer omvälvande för jättarna.
Autonomi, i den mån det blir verklighet, kommer köpas in från t ex Mobileye eller Nvidia. Lite som att biltillverkarna köper in en massa elektroniskt från Bosch och andra redan idag. Finns väl ingen mening med att alla tillverkare ska utveckla egna system för allt?
Det kan de säkert göra, men om bilar blir autonoma på riktigt så kommer det att förändra hur vi äger och köper bilar. Det tror jag är en stor utmaning för de stora drakarna att hantera, för deras affärsmodeller bygger på att sälja en produkt till en användare, som då och då kommer in och servar den. Om man i stället köper tjänsten transport, utan att det är knutet till ägande av en viss bil, så kommer det nog att kräva en annan affärsmodell.
Då kan man ju undra varför biltillverkarna öht skulle vilja bygga helt autonoma bilar om det i det långa loppet leder till färre sålda bilar. Man sågar ju inte av grenen man sitter på liksom.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
Laban skrev:
Niklas Z skrev:
Visst är motorerna att betrakta som ett centralt kompetensområde, men det är många andra saker också, t ex produktionsteknologi, krocksäkerhet, chassikonstruktioner, m m.
Problemet är väl att dessa centrala kompetensområden nu står inför en kraftig förändring. Krocksäkerhet är mer och mer kopplat till autonomi, nya chassin, ny produktionsteknologi. Tesla har bevisligen lyckats bra krocksäkerhetsmässigt om man ser till chassit trots att man är en ny tillverkare. Och autonomi är mjukvara, något som de traditionella tillverkarna knappast har som kärnkompetens. Därav kanske att Google, Tesla .. ligger i framkant snarare än VW, Mercedes.
Min bil vibrerar både i fart och under acceleration. Mitt hel och halvljus är inte alls lika bra som på konkurrenternas bilar. Min Tesla saknar HUD. Den har kort sagt en hel del brister men som drivlinan förlåter. (Iaf om de får ordning på vibrationerna i augusti. Annars kommer jag sälja den)
Min har haft vibrationer sedan den var ny, blev ganska bra när dom (Efter en jäkla massa turer till Väsby) justerade hjulvinklarna men den glädjen varade inte så länge för det är i grunden en ganska värdelös konstruktion som är superkänsig vilket leder till vibrationer så fort det är det minsta lilla fel på nåt, jag har känt det på nästan alla lånebilar och andra jag åkt i, så jag önskar dig verkligen lycka till men för egen del har jag gett upp totalt :( just nu sitter det tex helt nya Araschnid på bilen och det har vibrerat sedan jag fick dom :twisted:
Vill man testa en Tesla så kör man i 130-135 så vet man om den är ok...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3249
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

mati skrev:
Niklas Z skrev:
Verdi skrev:
Niklas Z skrev:
Ja, autonomi tror jag är mer omvälvande för jättarna.
Autonomi, i den mån det blir verklighet, kommer köpas in från t ex Mobileye eller Nvidia. Lite som att biltillverkarna köper in en massa elektroniskt från Bosch och andra redan idag. Finns väl ingen mening med att alla tillverkare ska utveckla egna system för allt?
Det kan de säkert göra, men om bilar blir autonoma på riktigt så kommer det att förändra hur vi äger och köper bilar. Det tror jag är en stor utmaning för de stora drakarna att hantera, för deras affärsmodeller bygger på att sälja en produkt till en användare, som då och då kommer in och servar den. Om man i stället köper tjänsten transport, utan att det är knutet till ägande av en viss bil, så kommer det nog att kräva en annan affärsmodell.
Då kan man ju undra varför biltillverkarna öht skulle vilja bygga helt autonoma bilar om det i det långa loppet leder till färre sålda bilar. Man sågar ju inte av grenen man sitter på liksom.
Jag tror helt enkelt att de inte vill riskera att hamna efter. Dessutom ligger det nog ännu ganska långt fram i tiden. De autonomiliknande funktioner som hittills kommit är inget som ändrar på ägandet av bilen, vilket gör att det är riskfritt att utveckla dem tills vidare, samtidigt som det vore en nackdel mot konkurrenterna att inte kunna erbjuda dem.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3249
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

Laban skrev:
Niklas Z skrev:
Visst är motorerna att betrakta som ett centralt kompetensområde, men det är många andra saker också, t ex produktionsteknologi, krocksäkerhet, chassikonstruktioner, m m.
Problemet är väl att dessa centrala kompetensområden nu står inför en kraftig förändring. Krocksäkerhet är mer och mer kopplat till autonomi, nya chassin, ny produktionsteknologi. Tesla har bevisligen lyckats bra krocksäkerhetsmässigt om man ser till chassit trots att man är en ny tillverkare. Och autonomi är mjukvara, något som de traditionella tillverkarna knappast har som kärnkompetens. Därav kanske att Google, Tesla .. ligger i framkant snarare än VW, Mercedes.
Även dessa komptensområden står inför en förändring, men de som är bäst rustade att hantera den är nog de etablerade tillverkarna. Att bygga ett bra chassi, som ger god komfort och goda köregenskaper kräver kunskaper som tillverkarna har. Likaså krocksäkerhet. Tesla har fördel i form av att elbilsarkitekturen, med batteriet lågt som ger fördelaktig tyngdpunkt och utrymmessnåla elmotorer, ger betydande fördelar jämfört med traditionell drivlina. Jag både hoppas och tror dock att Tesla kan stå sig bra. De har säkerligen redan byggt upp en betydande kompetens på dessa områden.
När det gäller mjukvara så innehåller dagens fossilbilar väldigt mycket mjukvara, så det är nog inget stort problem för de etablerade tillverkarna.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar