Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Artikel i media

Inlägg av Torkel »

joel80 skrev:
Svenssons skrev:
HVO hjälper till att hålla avgasbilarna flytande och släpper ut mer CO2 (och än mer andra avgaser) än el om man gå enligt följande rapport

http://www.miljofordon.se/fordon/miljop ... jopaverkan

Det blir väl nästan dubbelt så mycket CO2 med HVO jämfört med el.
Blir det? Per km får jag det till det ja, men inte livscykel.

El (viktat 5 års medelvärde, nordisk mix) 0,065 [kg CO2 ekv/kWh]
HVO 0,406 [kg CO2 ekv/liter]

Alltså, 65g per kwh ger runt 12g/km om man inte kör för snabbt...

HVO-diesel drar som vanlig diesel. Så räknar vi skapligt snål dieselbil som dom gör i jämförelsen blir det ca 20g/km.
...

Det är alltså svårargumenterat sett ur Co2-utsläpp med HVO tycker jag.
Ja, med dessa siffror så är elbil sämre/likvärdig än en bil som körs på enbart HVO, ur klimatsynpunkt. Elbilen vinner fortfarande miljöracet i lokala utsläpp (trots ökade partiklar från vägslitage).

Ett annat frågetecken är om HVO är om man kan skala upp produktionen och behålla den låga miljöpåverkan. Det finns redan kritik mot att man behöver importera råvaror och tidigare har använt palmolja som råvara.

Sen finns ju alla användarfördelar med elbilar: direkt effekt, hemmatankning, enklare motorstyrning, färre delar, säkrare, tysta, luktfria... O.s.v.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Vänd på det! Skulle någon komma på idén att börja med sånt här skit om det var litumjon-elbilar som var dominanta på marknaden? Naturligtvis inte det hade ju varit vansinne.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

joel80 skrev:
Svenssons skrev:
HVO hjälper till att hålla avgasbilarna flytande och släpper ut mer CO2 (och än mer andra avgaser) än el om man gå enligt följande rapport

http://www.miljofordon.se/fordon/miljop ... jopaverkan

Det blir väl nästan dubbelt så mycket CO2 med HVO jämfört med el.
Blir det? Per km får jag det till det ja, men inte livscykel.

El (viktat 5 års medelvärde, nordisk mix) 0,065 [kg CO2 ekv/kWh]
HVO 0,406 [kg CO2 ekv/liter]

Alltså, 65g per kwh ger runt 12g/km om man inte kör för snabbt...

HVO-diesel drar som vanlig diesel. Så räknar vi skapligt snål dieselbil som dom gör i jämförelsen blir det ca 20g/km.

Om nu batteritillverkningen är på (den helt överdrivna siffran) 17,5 ton enligt IVL tar det ju sjukt lång tid att köra ikapp. 8g per km i skillnad, 80kg per 10000km, 8 ton per 1 000 000km.. Så först vid över 2 000 000km med de siffrorna är elbilen bättre. Har vi ren el vid batteritillverkningen och minskar utsläppen då med de 60% IVL säger är rimligt står batterierna för 7 ton. Då minskar det till runt 90 000 mil innan det är jämt skägg.. Men vilken bil klarar det?

Det är alltså svårargumenterat sett ur Co2-utsläpp med HVO tycker jag.
Varför drar du in IVL:s siffror för batteritillverkning som bevisats inte stämma med dagens tillverkning, både i och med att de använder gamla rapporter och inkorrekta uppgifter om varifrån elen till tillverkningen kommer. Dessutom ignoreras ju helt alla utsläpp vid tillverkning av avgasmotor och avgassystem i jämförelse med elbilen. IVL:s siffror baseras dessutom på gruvbrytning på resurserna och inte materialåtervinning som kommer att ske med tiden och därmed dra ner energikonsumtionen för tillverkning av bilbatterier. Batterierna eldas ju inte upp likt bränslet till avgasbilarna så det är dumt att räkna på att batterierna inte återvinns och att en stor del av tillverkningen av framtida batterier kommer komma från återvunna batterier.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

För att det är det som de jag diskuterar använder eftersom det är den senaste tillgängliga rapporten och det inte finns nyare data. Jag (och de jag diskuterar med) är överens om att med ren elproduktion vid tillverkningen minskar batteriers tillverkningsutsläpp med åtminstone ca 60% som nämns i rapporten. Troligen kommer det vara ännu mer då batterier blir effektivare och kompaktare.

Om du kollar ovan är det ju t.ex sån data som Svensson tog fram jag undrade över. Alltså Well to Wheel för HVO.

Återvinningen och att man troligen kommer kunna använda batterierna flera år efter att de jobbat klart i bilen är ett bra argument, men också svårt att sätta siffror på då man ännu inte har kommit så långt.

Jag är helt med på att elbilen är vinnare på väldigt många plan och att det blir den som tar över, men just nu verkar HVO vara ett skapligt vettigt alternativ, i allafall på den nu redan rullande bilparken, sett ur Co2-utsläpp. Lokala utsläppen är fortfarande så pass höga att där vinner elbilen lätt.

LarsL: Så är det ju, men det är svårt att få förespråkare för HVO att se det från det hållet.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

IVL:s rapport är ju inte det senaste som finns och den är inte korrekt. Varför inte plocka isär den rapporten utifrån studier på nyare data? Detta har också gjorts av flertalet aktörer. Sverige är inte det enda land på klotet som producerar rapporter inom området och att IVL utgår från gammal data, felaktiga antaganden och ignorerar utsläpp från avgasbilar betyder inte att alla andra måste följa detta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

Torkel skrev:
Ett annat frågetecken är om HVO är om man kan skala upp produktionen och behålla den låga miljöpåverkan. Det finns redan kritik mot att man behöver importera råvaror och tidigare har använt palmolja som råvara.
Eftersom miljövinsten med HVO bygger på att man använder avfall (från ex slakterier) som råvara så blir det rätt irrelevant på en global skala. Dvs, en niche produkt volymmässigt. Att tillverka syntetisk diesel från biomassa är rent vansinne arealmässigt jämfört med solceller, vindkraft.

https://www.okq8.se/pa-stationen/drivme ... el-bio-hvo
Framställd av slaktavfall och restprodukter
Diesel Bio HVO är en syntetisk diesel som framställs av förnybara råvaror. Basen i produkten är avfall från slakterier och olika restprodukter. Minskningen av växthusgasutsläpp blir mellan 50 till 90 procent jämfört med traditionell vanlig diesel. Exakt hur stor minskningen blir beror lite på vilken typ av avfall och råvara som använts vid tillverkningen. Exempelvis om den framställts av vegetabiliska eller animaliska fetter.
Intressant också att miljövinsten är mellan 50 och 90%. Varför inte ge en exakt siffra baserat på vilka slags råvaror man har tillgång till ? Vi pratar trots allt om avfall här, inte odlad biomassa. Dvs, man vet exakt vilka restprodukter som finns att tillgå och det lär inte ändras i någon större utsträckning i ett framtidsperspektiv.

Jag gissar på att det är närmare 50 än 90% i genomsnitt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

En parallell till nyheten om batteritillverkningens smutsighet:

Jag lyssnade på P1-programmet Medierna igår, programmet som granskar medier. Första inslaget var om en nyhet som slogs upp stort i förra veckan. Det var att svenska forskare hade kommit fram till att även en liten övervikt hos gravida ger ökad risk för missbildningar hos barnet. Förut har det varit känt att en BMI över 30 ger ökad risk, men nu sänkte man den gränsen till 25, vilket får anses som närapå normalviktigt.

Jag minns att jag reagerade med skepsis inför denna nyhet. Jag lyssnade bara på nyheterna på morgonen. Enligt Medierna hade man på eftermiddagen lagt till i nyhetstexten att ökningen av risken inte var stor vid ett BMI på 25 jämfört med 30, men då var det redan för sent, en viss "sanning" hade redan satt sig.

I Medierna intervjuar de en rad olika personer som kan det här med vetenskapsgranskning, något som uppenbart Eko-redaktionen inte klarar av. En person sade att den här studiens resultat inte borde ha blivit en nyhet öht. Man fick också reda på att ökningen för missbildning jämfört med ett BMI under 25 var 1 promille! Alltså knappt mätbart och klart inom felmarginalen och dessutom var det inte utrett om det kunde finnas andra orsaker till denna s.k. ökade risk.

Ändå slogs detta upp stort och fick ett enormt genomslag och citerades i de flesta medier under dagen. Nyheten satte sig i det allmänna medvetandet och den granskning som Medierna gjorde kommer aldrig att kunna rätta till detta. Nu vet alla att även ett BMI över 25 ger ökad risk för missbildning hos fostret!

Det strora felet som gjordes var att man inte tog in en enda synpunkt från nån fristående kunnig person utan helt förlitade sig på det som forskarna bakom rapporten sa. Dessutom övertolkade de detta, menar forskarna som också intervjuades i inslaget i Medierna. En kommentar från en utomstående: Att be forskarna bakom en studie att uttala sig objektivt om studiens kvalitet är som att be en förälder att objektivt beskriva hur gulligt deras eget barn är.

Detta är en klar parallell till historien om hur miljöfarliga elbilsbatterier är! Lyssna själv de första minuterna i programmet:
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/93 ... ramid=2795
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Artikel i media

Inlägg av Torkel »

Svenssons skrev:
IVL:s rapport är ju inte det senaste som finns och den är inte korrekt. Varför inte plocka isär den rapporten utifrån studier på nyare data? Detta har också gjorts av flertalet aktörer. Sverige är inte det enda land på klotet som producerar rapporter inom området och att IVL utgår från gammal data, felaktiga antaganden och ignorerar utsläpp från avgasbilar betyder inte att alla andra måste följa detta.
Jag ser flera här på forumet som kritiserar IVLs rapport som felaktig. Om man läser rapporten så gör de antaganden där det saknas fakta, de redovisar också resultatet av alternativa antaganden.

Vad gäller siffrorna på energimixen så är det inte ett antagande, utan fakta att studierna som sammanställs använder dessa siffror. De redovisar också hur förbättringspotentialen ser ut.

Att påstå att rapporten är felaktig är att skjuta budbäraren. De konstaterar (mycket riktigt) att:

* det är energikrävande att producera batterier
* största mängden energi går åt vid "raffinering"
* den produktion som sker idag använder stor del fossila energikällor

De drar alltså utifrån detta slutsatsen att batteriet i en elbil är en signifikant utsläppskälla hos elbilar idag. Och att man bör ha så små batterier som möjligt.

Att sedan Janne Galosch skojade med reportern och räknade ut något på skoj, och att det sen blev nyheten. Ja det kan man ju ha synpunkter på...

TL,DR:

Så vad vill jag då ha sagt? Om man lyssnar på budbäraren utan att skjuta, så säger IVL att elbilar är miljövänliga och bättre än fossildrift. Den "kritiska" rapporten håller alltså med om att elbilar är vägen framåt. Kritisera den inte, använd den.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

I just det hör fallet bör nog faktiskt just budbäraren "skjutas". Det är ju de slarviga journalisterna som "vinklar" storyn så att de passar deras klickbete agenda... :evil:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Debattartikel i dagens Nya Lidköpings Tidning
IMG_20170717_163032.jpg
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Debattartikel i dagens Nya Lidköpings Tidning
+1
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare
Inlägg: 370
Blev medlem: 15 jun 2016 11:56
Ort: Sundbyberg

Re: Artikel i media

Inlägg av Tenk »

Kanske dags att börja sälja Bolt/Ampera-e även i Sverige http://www.zerohedge.com/news/2017-07-1 ... wants-bolt
Känns som GM kanske inte vill sälja elbilar...
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
jespersundqvist
Inlägg: 36
Blev medlem: 24 apr 2017 19:17

Re: Artikel i media

Inlägg av jespersundqvist »

Samtidigt i Västmanlands Länstidning, någon förvirrad pensionär som skrivit en debattartikel...BildBild
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Lite kul "slutsats" dom kommer fram till, att det får oss att fundera hur det kommer att gå med försäljningen av Model 3....
Ja eller så BEROR detta på just den stundande försäljningen av just Model 3...

Edit: ang. Bolt alltså...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Artikel i media

Inlägg av HerrNilsson »

jespersundqvist skrev:
Samtidigt i Västmanlands Länstidning, någon förvirrad pensionär som skrivit en debattartikel...
Han har baserat sitt resonemang nästan uteslutande på den kritiserade IVL-rapporten som kom tidigare i år. Även om rapporten var väldigt felvinklad så fick den tyvärr ett enormt medialt genomslag.
Tror inget har påverkat så många svenskar att köra dieselbil några år till som den där rapporten... :?
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Artikel i media

Inlägg av Foluke »

HerrNilsson skrev:
jespersundqvist skrev:
Samtidigt i Västmanlands Länstidning, någon förvirrad pensionär som skrivit en debattartikel...
Han har baserat sitt resonemang nästan uteslutande på den kritiserade IVL-rapporten som kom tidigare i år. Även om rapporten var väldigt felvinklad så fick den tyvärr ett enormt medialt genomslag.
Tror inget har påverkat så många svenskar att köra dieselbil några år till som den där rapporten... :?
....fast jag tror ekonomin betyder mer än omsorgen om miljön! Om fördelarna överväger för elbil blir det strömhopp dit!
Model S P85D,
jespersundqvist
Inlägg: 36
Blev medlem: 24 apr 2017 19:17

Re: Artikel i media

Inlägg av jespersundqvist »

HerrNilsson skrev:
jespersundqvist skrev:
Samtidigt i Västmanlands Länstidning, någon förvirrad pensionär som skrivit en debattartikel...
Han har baserat sitt resonemang nästan uteslutande på den kritiserade IVL-rapporten som kom tidigare i år. Även om rapporten var väldigt felvinklad så fick den tyvärr ett enormt medialt genomslag.
Tror inget har påverkat så många svenskar att köra dieselbil några år till som den där rapporten... :?
Ja, tyvärr. Nu vet jag inte exakt vad som står i IVL rapporten ordagrant, men i hands debattinlägg verkar det som att en dieselbil inte släpper ut något koldioxid alls under tillverkning, medan en elbil är värsta "miljöboven" under tillverkning.

Tyvärr är det nog inte värt att debattera med honom, då han är 67 år gammal (har sökt upp det ;) ) och lever i dåtiden..
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Foluke skrev:
HerrNilsson skrev:
jespersundqvist skrev:
Samtidigt i Västmanlands Länstidning, någon förvirrad pensionär som skrivit en debattartikel...
Han har baserat sitt resonemang nästan uteslutande på den kritiserade IVL-rapporten som kom tidigare i år. Även om rapporten var väldigt felvinklad så fick den tyvärr ett enormt medialt genomslag.
Tror inget har påverkat så många svenskar att köra dieselbil några år till som den där rapporten... :?
....fast jag tror ekonomin betyder mer än omsorgen om miljön! Om fördelarna överväger för elbil blir det strömhopp dit!
Men det dröjer innan elbilar verkligen är billigare än bensin/dieselbilar. Och sedan går det ytterligare några år innan gemene man fattar det. Jag ser det just nu i och med att jag har skaffat solceller. Det finns ju verkligen bra ekonomi i det hela, men så har det inte varit för bara några år sedan. Det har förändrats dramatiskt. Och nu måste jag hela tiden förklara för folk att jag inte är en trädkramare som är dum i huvudet och som inte kan räkna.
Det går för fort för vanligt folk att hänga med i utvecklingen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Artikel i media

Inlägg av HerrNilsson »

Foluke skrev:
HerrNilsson skrev:
jespersundqvist skrev:
Samtidigt i Västmanlands Länstidning, någon förvirrad pensionär som skrivit en debattartikel...
Han har baserat sitt resonemang nästan uteslutande på den kritiserade IVL-rapporten som kom tidigare i år. Även om rapporten var väldigt felvinklad så fick den tyvärr ett enormt medialt genomslag.
Tror inget har påverkat så många svenskar att köra dieselbil några år till som den där rapporten... :?
....fast jag tror ekonomin betyder mer än omsorgen om miljön! Om fördelarna överväger för elbil blir det strömhopp dit!
Absolut, skulle vilja säga det till honom i insändaren där att de flesta jag känner som skaffat elbil har inte gjort det av miljöskäl i första hand. Det som brukar toppa är att elbilar är billiga i drift, lite underhåll samt
överlägsen drivlina. När elbilarna kommer ner i pris så kommer strömhoppen, bara en tidsfråga.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Artikel i media

Inlägg av bullen »

Foluke skrev:
HerrNilsson skrev:
jespersundqvist skrev:
Samtidigt i Västmanlands Länstidning, någon förvirrad pensionär som skrivit en debattartikel...
Han har baserat sitt resonemang nästan uteslutande på den kritiserade IVL-rapporten som kom tidigare i år. Även om rapporten var väldigt felvinklad så fick den tyvärr ett enormt medialt genomslag.
Tror inget har påverkat så många svenskar att köra dieselbil några år till som den där rapporten... :?
....fast jag tror ekonomin betyder mer än omsorgen om miljön! Om fördelarna överväger för elbil blir det strömhopp dit!
Strömhopp.... det finns en tråd för elbilshumorBild
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare
Inlägg: 649
Blev medlem: 29 apr 2015 09:52

Re: Artikel i media

Inlägg av HerrNilsson »

jespersundqvist skrev:
Ja, tyvärr. Nu vet jag inte exakt vad som står i IVL rapporten ordagrant, men i hands debattinlägg verkar det som att en dieselbil inte släpper ut något koldioxid alls under tillverkning, medan en elbil är värsta "miljöboven" under tillverkning.

Tyvärr är det nog inte värt att debattera med honom, då han är 67 år gammal (har sökt upp det ;) ) och lever i dåtiden..
Det var mycket tveksamheter i den rapporten. Björn Ferry sammanfattade det hela ganska bra tycker jag:
http://www.fossilfri.com/2017/06/29/bat ... rsus-olja/
I sämsta fall kan alltså en Model 3 släppa ut 16 ton CO2e under sin livstid jämfört med dieselbilens 52 ton. En dieselbil spyr alltså ut mer än tre elbilar tillsammans.
I bästa fall (och det är dit vi är på väg) drivs batterifabrikerna av förnyelsebar el, och då minskar utsläppen enligt IVL:s rapport med 60 % på en gång och då kan en Tesla Model 3 nå ner till 5,4 ton CO2e under hela sin livscykel. En tiondel av dieselbilens utsläpp.
Mvh
Nilsson

Model Y LR
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Artikel i media

Inlägg av Foluke »

bullen skrev:
Foluke skrev:
HerrNilsson skrev:
jespersundqvist skrev:
Samtidigt i Västmanlands Länstidning, någon förvirrad pensionär som skrivit en debattartikel...
Han har baserat sitt resonemang nästan uteslutande på den kritiserade IVL-rapporten som kom tidigare i år. Även om rapporten var väldigt felvinklad så fick den tyvärr ett enormt medialt genomslag.
Tror inget har påverkat så många svenskar att köra dieselbil några år till som den där rapporten... :?
....fast jag tror ekonomin betyder mer än omsorgen om miljön! Om fördelarna överväger för elbil blir det strömhopp dit!
Strömhopp.... det finns en tråd för elbilshumorBild
Off topic alltså! Accidental! :D
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Artikel i media

Inlägg av Torkel »

HerrNilsson skrev:
jespersundqvist skrev:
Samtidigt i Västmanlands Länstidning, någon förvirrad pensionär som skrivit en debattartikel...
Han har baserat sitt resonemang nästan uteslutande på den kritiserade IVL-rapporten som kom tidigare i år. Även om rapporten var väldigt felvinklad så fick den tyvärr ett enormt medialt genomslag.
Tror inget har påverkat så många svenskar att köra dieselbil några år till som den där rapporten... :?
Varifrån kommer kritiken då? Elbils-förordare av olika bakgrund. Ofta bygger kritiken inte på det som rapporten behandlar heller. Kritiken brukar bygga på "Åh-men du rå!"-argument om dieslar, eller antaganden om framtida tekniker och fabriker.

Faktum kvarstår att batteritillverkningen idag ger en stor miljöpåverkan. Men elbilar är ändå bättre i en direkt jämförelse. En ironisk detalj är ju också att miljöpåverkan framförallt kommer från fossila bränslen i energiframställning och tillverkning av batterierna.

Rapportens författare och IVL förordar elbilar, otvetydigt. Det är gammelmedias sensationsrubriker som orsakar skadan, eftersom gemene man, journalister eller många akademiker inte ens ids läsa rapportens sammanfattning.

Och nej, Björn Ferry ger inte en bra kritik av rapporten, däremot kritiserar han med rätta SVTs inslag (som ändå var hyfsat balanserat jämfört med andra medier).
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Torkel skrev:
HerrNilsson skrev:
jespersundqvist skrev:
Samtidigt i Västmanlands Länstidning, någon förvirrad pensionär som skrivit en debattartikel...
Han har baserat sitt resonemang nästan uteslutande på den kritiserade IVL-rapporten som kom tidigare i år. Även om rapporten var väldigt felvinklad så fick den tyvärr ett enormt medialt genomslag.
Tror inget har påverkat så många svenskar att köra dieselbil några år till som den där rapporten... :?
Varifrån kommer kritiken då? Elbils-förordare av olika bakgrund. Ofta bygger kritiken inte på det som rapporten behandlar heller. Kritiken brukar bygga på "Åh-men du rå!"-argument om dieslar, eller antaganden om framtida tekniker och fabriker.

Faktum kvarstår att batteritillverkningen idag ger en stor miljöpåverkan. Men elbilar är ändå bättre i en direkt jämförelse. En ironisk detalj är ju också att miljöpåverkan framförallt kommer från fossila bränslen i energiframställning och tillverkning av batterierna.

Rapportens författare och IVL förordar elbilar, otvetydigt. Det är gammelmedias sensationsrubriker som orsakar skadan, eftersom gemene man, journalister eller många akademiker inte ens ids läsa rapportens sammanfattning.

Och nej, Björn Ferry ger inte en bra kritik av rapporten, däremot kritiserar han med rätta SVTs inslag (som ändå var hyfsat balanserat jämfört med andra medier).
Men detta har ju redan utretts på det här forumet. Jag kan inte alla detaljer och orkar inte leta fram var det står, men dels lutade sig rapporten på gamla uppgifter som inte ens gäller för batteritillverkning idag, och ska man jämföra med hur t.ex Tesla Gigafactory och Northvolt ska försörjas så är rapportens uppgifter väldigt långt från verkligheten. Dels har man inte räknat med alla utsläpp i ICE-bilarnas livscyklel medan man gjort det för batteribilarna. Sen ovanpå detta har medierna själva gått bananas och dragit egna slutsatser helt uppåt väggarna.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
...Sen ovanpå detta har medierna själva gått bananas och dragit egna slutsatser helt uppåt väggarna.
Det är dit man måste rikta kritiken. IVL har ju förklarat att de inte hade tillgång till aktuell data och att en del kanske inte längre stämmer, eller kommer att förändras i och med användandet av grönare el i batteriframställningen.
Boven i det hela är i huvudsak våra begåvade journalister som hoppar på en story utan minsta försök att använda den egna hjärnan. Häftiga rubriker väger mycket tyngre än balanserad och korrekt journalistik.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar