Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Jag vidhåller nog att motorerna är att se som kärnverksamhet. I synnerhet i dessa dagar när de tvingas lägga ner oerhörda summor på att försöka utveckla motorerna mot bränslesnålare och renare. Det är där utvecklingen sker idag inom den traditionella bilindustrin. Visst sitter det motorer från andra tillverkare i vissa märken, men det är ju bara ett bevis på hur komplicerat och dyrt det är att utveckla motorer. Det är också en av anledningarna till alla koncernsammanslagningar. Utvecklingen av motorer tar så stora resurser i anspråk att man inte klarar det i små företag.
Jag undrar, finns det någon fristående tillverkare av förbränningsmotorer, som inte alls själva bygger bilar? Jag menar såna som självständigt utvecklar motorer och säljer på öppna marknaden?
Utöver att utvecklingen och tillverkningen sysselsätter massor av personal så har vi hela eftermarknaden eftersom dessa motorer kräver all sin service och underhåll.
Det dessa biltillverkare har att möta - och det är ju verkligen inte första gången det sägs på det hör forumet - är en enorm omställning och kommer att tvingas sparka en massa folk som blir överflödiga och/eller inte kan omskolas.
Jag undrar, finns det någon fristående tillverkare av förbränningsmotorer, som inte alls själva bygger bilar? Jag menar såna som självständigt utvecklar motorer och säljer på öppna marknaden?
Utöver att utvecklingen och tillverkningen sysselsätter massor av personal så har vi hela eftermarknaden eftersom dessa motorer kräver all sin service och underhåll.
Det dessa biltillverkare har att möta - och det är ju verkligen inte första gången det sägs på det hör forumet - är en enorm omställning och kommer att tvingas sparka en massa folk som blir överflödiga och/eller inte kan omskolas.
Re: Artikel i media
Mycket på gång, men när kan man provköra och få dem levererade och vad kostar de?
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... iljobilar/
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... iljobilar/
Re: Artikel i media
Sant, men lustigt nog så nämner man volym även på paconsultings egen sida:joel80 skrev:Inte fler.. Inget i den bedömningen tar hänsyn till antalet levererade bilar. Det var andra kriterier... står i artikeln. Sen om de uppfylls får väl visa sig, men det handlar i allafall inte om leveransmängd.
https://www.paconsulting.com/newsroom/e ... july-2018/
Kan inte påstå att jag håller med oavsett. Teknik och strategi (modellportfölj, teknisk roadmap) ges ex 30 viktprocent, batteriteknologi 20 viktprocent. Tror att Tesla kommer att klara sig rätt bra på de områdena, Panasonic är ex den största batteritillverkaren globalt. Tesla kommer att ha Model S/3/X/Y/Roadster på marknaden 2021, tar vi endast rena elbilar så är jag inte så säker på att någon kommer att slå det modellutbudet.According to PA's forecast, Tesla will continue to sell the most electric cars in 2019, but by 2021 the American producer will have dropped to seventh place on the rankings.
Tar man Daimler specifikt som de antar ska vara ledare 2021 så har man enligt rykten vissa problem med EQC samt nya S-klass med eldrift:
https://global.handelsblatt.com/compani ... suv-931596
Jag får känslan av att PA tror att Tesla kommer att ha fortsatta "problem" medan alla andra tillverkare i princip helt smärtfritt kommer att gå över till eldrift.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3292
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Artikel i media
Visst är motorerna att betrakta som ett centralt kompetensområde, men det är många andra saker också, t ex produktionsteknologi, krocksäkerhet, chassikonstruktioner, m m.Jerker skrev:Jag vidhåller nog att motorerna är att se som kärnverksamhet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Artikel i media
Jag håller med. Bilarna byggs i stort sett kring en motor, det är motorn som är viktigast. Och när det kommer till nyutvecklingar och nya bilmodeller är det oftast motorn som nämns först som den stora nyheten. Visserligen är det lite olika från tillverkare till tillverkare, jag skulle vilja påstå att motorn i en Dacia är mindre intressant än motorn i en BMW (Bayerische Motorenwerke ). Men hursomhelst så är de stora drakarna jäkligt stolta över sina motorer och det förklarar ju också till en stor del varför de stretar emot när det gäller byggandet av elbilar.Jerker skrev:Jag vidhåller nog att motorerna är att se som kärnverksamhet.
I en elbil är motorn nästintill ointressant, jag vet t ex knappt var den sitter i vår e-Golf. Det är istället batteriet som har ungefär samma betydelse som motorn i en ice-bil.
Det är faktiskt ganska roligt när folk ställer frågor om elbilar. De inser oftast inte heller batteriets betydelse utan ställer frågor om motorn istället, som förr när den feta V8:n var det viktigaste på hela bilen. Hur länge håller motorn i en elbil, och hur många varv gör den?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Problemet är väl att dessa centrala kompetensområden nu står inför en kraftig förändring. Krocksäkerhet är mer och mer kopplat till autonomi, nya chassin, ny produktionsteknologi. Tesla har bevisligen lyckats bra krocksäkerhetsmässigt om man ser till chassit trots att man är en ny tillverkare. Och autonomi är mjukvara, något som de traditionella tillverkarna knappast har som kärnkompetens. Därav kanske att Google, Tesla .. ligger i framkant snarare än VW, Mercedes.Niklas Z skrev:Visst är motorerna att betrakta som ett centralt kompetensområde, men det är många andra saker också, t ex produktionsteknologi, krocksäkerhet, chassikonstruktioner, m m.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3292
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Artikel i media
Ja, autonomi tror jag är mer omvälvande för jättarna.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Artikel i media
Autonomi, i den mån det blir verklighet, kommer köpas in från t ex Mobileye eller Nvidia. Lite som att biltillverkarna köper in en massa elektroniskt från Bosch och andra redan idag. Finns väl ingen mening med att alla tillverkare ska utveckla egna system för allt?Niklas Z skrev:Ja, autonomi tror jag är mer omvälvande för jättarna.
Re: Artikel i media
Min bil vibrerar både i fart och under acceleration. Mitt hel och halvljus är inte alls lika bra som på konkurrenternas bilar. Min Tesla saknar HUD. Den har kort sagt en hel del brister men som drivlinan förlåter. (Iaf om de får ordning på vibrationerna i augusti. Annars kommer jag sälja den)Laban skrev:Problemet är väl att dessa centrala kompetensområden nu står inför en kraftig förändring. Krocksäkerhet är mer och mer kopplat till autonomi, nya chassin, ny produktionsteknologi. Tesla har bevisligen lyckats bra krocksäkerhetsmässigt om man ser till chassit trots att man är en ny tillverkare. Och autonomi är mjukvara, något som de traditionella tillverkarna knappast har som kärnkompetens. Därav kanske att Google, Tesla .. ligger i framkant snarare än VW, Mercedes.Niklas Z skrev:Visst är motorerna att betrakta som ett centralt kompetensområde, men det är många andra saker också, t ex produktionsteknologi, krocksäkerhet, chassikonstruktioner, m m.
Re: Artikel i media
Det du beskriver är väl en av anledningarna varför så många tror att det kommer att gå uppför för Tesla så fort andra tillverkare på allvar börjar sälja elbilar. Teslas bilar må vara innovativa på många sätt, batteridriften och laddnätverket är Tesla världsledande på, men resten är inte mycket att hänga i (h)julgranen. Drivlinan är så bra att man kan förlåta alla brister, men alla framtida elbilar från andra tillverkare kommer också att ha en minst lika fantastisk drivlina, men troligen utan alla andra brister som Teslas bilar har.Verdi skrev:Min bil vibrerar både i fart och under acceleration. Mitt hel och halvljus är inte alls lika bra som på konkurrenternas bilar. Min Tesla saknar HUD. Den har kort sagt en hel del brister men som drivlinan förlåter. (Iaf om de får ordning på vibrationerna i augusti. Annars kommer jag sälja den)
Det finns en anledning att vi använder e-Golfen till 90% av alla turer och att Teslan bara körs i undantagsfall.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3292
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Artikel i media
Det kan de säkert göra, men om bilar blir autonoma på riktigt så kommer det att förändra hur vi äger och köper bilar. Det tror jag är en stor utmaning för de stora drakarna att hantera, för deras affärsmodeller bygger på att sälja en produkt till en användare, som då och då kommer in och servar den. Om man i stället köper tjänsten transport, utan att det är knutet till ägande av en viss bil, så kommer det nog att kräva en annan affärsmodell.Verdi skrev:Autonomi, i den mån det blir verklighet, kommer köpas in från t ex Mobileye eller Nvidia. Lite som att biltillverkarna köper in en massa elektroniskt från Bosch och andra redan idag. Finns väl ingen mening med att alla tillverkare ska utveckla egna system för allt?Niklas Z skrev:Ja, autonomi tror jag är mer omvälvande för jättarna.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Artikel i media
Då kan man ju undra varför biltillverkarna öht skulle vilja bygga helt autonoma bilar om det i det långa loppet leder till färre sålda bilar. Man sågar ju inte av grenen man sitter på liksom.Niklas Z skrev:Det kan de säkert göra, men om bilar blir autonoma på riktigt så kommer det att förändra hur vi äger och köper bilar. Det tror jag är en stor utmaning för de stora drakarna att hantera, för deras affärsmodeller bygger på att sälja en produkt till en användare, som då och då kommer in och servar den. Om man i stället köper tjänsten transport, utan att det är knutet till ägande av en viss bil, så kommer det nog att kräva en annan affärsmodell.Verdi skrev:Autonomi, i den mån det blir verklighet, kommer köpas in från t ex Mobileye eller Nvidia. Lite som att biltillverkarna köper in en massa elektroniskt från Bosch och andra redan idag. Finns väl ingen mening med att alla tillverkare ska utveckla egna system för allt?Niklas Z skrev:Ja, autonomi tror jag är mer omvälvande för jättarna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Min har haft vibrationer sedan den var ny, blev ganska bra när dom (Efter en jäkla massa turer till Väsby) justerade hjulvinklarna men den glädjen varade inte så länge för det är i grunden en ganska värdelös konstruktion som är superkänsig vilket leder till vibrationer så fort det är det minsta lilla fel på nåt, jag har känt det på nästan alla lånebilar och andra jag åkt i, så jag önskar dig verkligen lycka till men för egen del har jag gett upp totalt just nu sitter det tex helt nya Araschnid på bilen och det har vibrerat sedan jag fick domVerdi skrev:Min bil vibrerar både i fart och under acceleration. Mitt hel och halvljus är inte alls lika bra som på konkurrenternas bilar. Min Tesla saknar HUD. Den har kort sagt en hel del brister men som drivlinan förlåter. (Iaf om de får ordning på vibrationerna i augusti. Annars kommer jag sälja den)Laban skrev:Problemet är väl att dessa centrala kompetensområden nu står inför en kraftig förändring. Krocksäkerhet är mer och mer kopplat till autonomi, nya chassin, ny produktionsteknologi. Tesla har bevisligen lyckats bra krocksäkerhetsmässigt om man ser till chassit trots att man är en ny tillverkare. Och autonomi är mjukvara, något som de traditionella tillverkarna knappast har som kärnkompetens. Därav kanske att Google, Tesla .. ligger i framkant snarare än VW, Mercedes.Niklas Z skrev:Visst är motorerna att betrakta som ett centralt kompetensområde, men det är många andra saker också, t ex produktionsteknologi, krocksäkerhet, chassikonstruktioner, m m.
Vill man testa en Tesla så kör man i 130-135 så vet man om den är ok...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3292
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Artikel i media
Jag tror helt enkelt att de inte vill riskera att hamna efter. Dessutom ligger det nog ännu ganska långt fram i tiden. De autonomiliknande funktioner som hittills kommit är inget som ändrar på ägandet av bilen, vilket gör att det är riskfritt att utveckla dem tills vidare, samtidigt som det vore en nackdel mot konkurrenterna att inte kunna erbjuda dem.mati skrev:Då kan man ju undra varför biltillverkarna öht skulle vilja bygga helt autonoma bilar om det i det långa loppet leder till färre sålda bilar. Man sågar ju inte av grenen man sitter på liksom.Niklas Z skrev:Det kan de säkert göra, men om bilar blir autonoma på riktigt så kommer det att förändra hur vi äger och köper bilar. Det tror jag är en stor utmaning för de stora drakarna att hantera, för deras affärsmodeller bygger på att sälja en produkt till en användare, som då och då kommer in och servar den. Om man i stället köper tjänsten transport, utan att det är knutet till ägande av en viss bil, så kommer det nog att kräva en annan affärsmodell.Verdi skrev:Autonomi, i den mån det blir verklighet, kommer köpas in från t ex Mobileye eller Nvidia. Lite som att biltillverkarna köper in en massa elektroniskt från Bosch och andra redan idag. Finns väl ingen mening med att alla tillverkare ska utveckla egna system för allt?Niklas Z skrev:Ja, autonomi tror jag är mer omvälvande för jättarna.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3292
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Artikel i media
Även dessa komptensområden står inför en förändring, men de som är bäst rustade att hantera den är nog de etablerade tillverkarna. Att bygga ett bra chassi, som ger god komfort och goda köregenskaper kräver kunskaper som tillverkarna har. Likaså krocksäkerhet. Tesla har fördel i form av att elbilsarkitekturen, med batteriet lågt som ger fördelaktig tyngdpunkt och utrymmessnåla elmotorer, ger betydande fördelar jämfört med traditionell drivlina. Jag både hoppas och tror dock att Tesla kan stå sig bra. De har säkerligen redan byggt upp en betydande kompetens på dessa områden.Laban skrev:Problemet är väl att dessa centrala kompetensområden nu står inför en kraftig förändring. Krocksäkerhet är mer och mer kopplat till autonomi, nya chassin, ny produktionsteknologi. Tesla har bevisligen lyckats bra krocksäkerhetsmässigt om man ser till chassit trots att man är en ny tillverkare. Och autonomi är mjukvara, något som de traditionella tillverkarna knappast har som kärnkompetens. Därav kanske att Google, Tesla .. ligger i framkant snarare än VW, Mercedes.Niklas Z skrev:Visst är motorerna att betrakta som ett centralt kompetensområde, men det är många andra saker också, t ex produktionsteknologi, krocksäkerhet, chassikonstruktioner, m m.
När det gäller mjukvara så innehåller dagens fossilbilar väldigt mycket mjukvara, så det är nog inget stort problem för de etablerade tillverkarna.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Artikel i media
Men det är ju det som är grejen, många av avgasbiltillverkarna kommer inte få till drivlina och batterier. Nissans batterier överhettar, Hyundai kan inte få tag i tillräckligt många, VW har inte kommit på något bra sätt att fuska med elbilar än osv.mati skrev:Det du beskriver är väl en av anledningarna varför så många tror att det kommer att gå uppför för Tesla så fort andra tillverkare på allvar börjar sälja elbilar. Teslas bilar må vara innovativa på många sätt, batteridriften och laddnätverket är Tesla världsledande på, men resten är inte mycket att hänga i (h)julgranen. Drivlinan är så bra att man kan förlåta alla brister, men alla framtida elbilar från andra tillverkare kommer också att ha en minst lika fantastisk drivlina, men troligen utan alla andra brister som Teslas bilar har.Verdi skrev:Min bil vibrerar både i fart och under acceleration. Mitt hel och halvljus är inte alls lika bra som på konkurrenternas bilar. Min Tesla saknar HUD. Den har kort sagt en hel del brister men som drivlinan förlåter. (Iaf om de får ordning på vibrationerna i augusti. Annars kommer jag sälja den)
Det finns en anledning att vi använder e-Golfen till 90% av alla turer och att Teslan bara körs i undantagsfall.
Re: Artikel i media
Tycker detta med ”Varför Tesla inte är omsprunget 2021” är värt en egen tråd, eller?
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =8&t=12859
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =8&t=12859
Re: Artikel i media
Och jag kan inte förstå varför det alltid ska sparkas på Tesla?
Om man inte vill köpa den, utsn istället en diselmerca eller en BMW - varför inte göra det då? Vi har en fri vilja och får faktiskt köpa och köra vilken bil vi vill. Om Tesla dessutom inte utgör ett hot mot etablerade biltillverkare, varför slösa tid och energi på att ”köra om” och ”döda” ett märke utan betydelse?
Märkligt imo.
Om man inte vill köpa den, utsn istället en diselmerca eller en BMW - varför inte göra det då? Vi har en fri vilja och får faktiskt köpa och köra vilken bil vi vill. Om Tesla dessutom inte utgör ett hot mot etablerade biltillverkare, varför slösa tid och energi på att ”köra om” och ”döda” ett märke utan betydelse?
Märkligt imo.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Artikel i media
De flesta har nog väldigt dåligt samvete för att de kör runt i diesellok.Walker skrev:Och jag kan inte förstå varför det alltid ska sparkas på Tesla?
Om man inte vill köpa den, utsn istället en diselmerca eller en BMW - varför inte göra det då? Vi har en fri vilja och får faktiskt köpa och köra vilken bil vi vill. Om Tesla dessutom inte utgör ett hot mot etablerade biltillverkare, varför slösa tid och energi på att ”köra om” och ”döda” ett märke utan betydelse?
Märkligt imo.
Re: Artikel i media
Situationen är väl identisk med transformationen till elbilar... De gamla jättarna fördröjer det så länge de kan, men försöker väl samtidigt hitta en balans där de inte ger Tesla ett för stort försprång. Personligen tror jag de klantat sig och gett Tesla en "för stor" ledning, men time will tell...Niklas Z skrev:Jag tror helt enkelt att de inte vill riskera att hamna efter. Dessutom ligger det nog ännu ganska långt fram i tiden. De autonomiliknande funktioner som hittills kommit är inget som ändrar på ägandet av bilen, vilket gör att det är riskfritt att utveckla dem tills vidare, samtidigt som det vore en nackdel mot konkurrenterna att inte kunna erbjuda dem.mati skrev:Då kan man ju undra varför biltillverkarna öht skulle vilja bygga helt autonoma bilar om det i det långa loppet leder till färre sålda bilar. Man sågar ju inte av grenen man sitter på liksom.Niklas Z skrev:Det kan de säkert göra, men om bilar blir autonoma på riktigt så kommer det att förändra hur vi äger och köper bilar. Det tror jag är en stor utmaning för de stora drakarna att hantera, för deras affärsmodeller bygger på att sälja en produkt till en användare, som då och då kommer in och servar den. Om man i stället köper tjänsten transport, utan att det är knutet till ägande av en viss bil, så kommer det nog att kräva en annan affärsmodell.Verdi skrev:Autonomi, i den mån det blir verklighet, kommer köpas in från t ex Mobileye eller Nvidia. Lite som att biltillverkarna köper in en massa elektroniskt från Bosch och andra redan idag. Finns väl ingen mening med att alla tillverkare ska utveckla egna system för allt?Niklas Z skrev:Ja, autonomi tror jag är mer omvälvande för jättarna.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Artikel i media
Jag tror Tesla kommer vara en av de större biltillverkarna om 5-10 år. Men dom kommer aldrig att dominera ensamt. Det vet dom stora. Så länge det "bara" är Tesla som har försprång försöker dom klämma ut så mycket av fossilerna som har ett extremt stort tb per tillverkad bil. Alla ligger o bevakar varandra men ingen kommer släppa några större volymer förrän någon konkurrent börjar. Lite som ett linjelopp i cykel när man låter ett blåbär som gjort en utbrytning köra på och istället bevaka stjärnorna i klungan för att i värsta fall slåss om andra plats.
Re: Artikel i media
Det tror jag faktiskt inte att särskilt många har. Jag hade t ex inte det.LarsL skrev:De flesta har nog väldigt dåligt samvete för att de kör runt i diesellok.Walker skrev:Och jag kan inte förstå varför det alltid ska sparkas på Tesla?
Om man inte vill köpa den, utsn istället en diselmerca eller en BMW - varför inte göra det då? Vi har en fri vilja och får faktiskt köpa och köra vilken bil vi vill. Om Tesla dessutom inte utgör ett hot mot etablerade biltillverkare, varför slösa tid och energi på att ”köra om” och ”döda” ett märke utan betydelse?
Märkligt imo.
Re: Artikel i media
Bjelke skrev:Min har haft vibrationer sedan den var ny, blev ganska bra när dom (Efter en jäkla massa turer till Väsby) justerade hjulvinklarna men den glädjen varade inte så länge för det är i grunden en ganska värdelös konstruktion som är superkänsig vilket leder till vibrationer så fort det är det minsta lilla fel på nåt, jag har känt det på nästan alla lånebilar och andra jag åkt i, så jag önskar dig verkligen lycka till men för egen del har jag gett upp totalt just nu sitter det tex helt nya Araschnid på bilen och det har vibrerat sedan jag fick domVerdi skrev:Min bil vibrerar både i fart och under acceleration. Mitt hel och halvljus är inte alls lika bra som på konkurrenternas bilar. Min Tesla saknar HUD. Den har kort sagt en hel del brister men som drivlinan förlåter. (Iaf om de får ordning på vibrationerna i augusti. Annars kommer jag sälja den)Laban skrev:Problemet är väl att dessa centrala kompetensområden nu står inför en kraftig förändring. Krocksäkerhet är mer och mer kopplat till autonomi, nya chassin, ny produktionsteknologi. Tesla har bevisligen lyckats bra krocksäkerhetsmässigt om man ser till chassit trots att man är en ny tillverkare. Och autonomi är mjukvara, något som de traditionella tillverkarna knappast har som kärnkompetens. Därav kanske att Google, Tesla .. ligger i framkant snarare än VW, Mercedes.Niklas Z skrev:Visst är motorerna att betrakta som ett centralt kompetensområde, men det är många andra saker också, t ex produktionsteknologi, krocksäkerhet, chassikonstruktioner, m m.
Vill man testa en Tesla så kör man i 130-135 så vet man om den är ok...
Den P85D jag hade som lånebil en vecka var helt stabil och vibrationsfri. Var uppe i 170 km/h utan att nåt kändes alls förutom vindbrus på passagerarsidan. Funderar på att fråga om jag får köpa den istället. Enligt personalen så är alla bilar de har till salu även om de inte ligger ute. Det enda tråkiga med den var att den hade plåttak och ljust innertak. Samt lite smårepor utvändigt.
Re: Artikel i media
Samvete tror jag inte alls. Däremot är de rädda för saker som ändrar deras världsbild. Det är de allra flesta skulle jag tro...
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Artikel i media
Drivlinan i min i3 är lika bra som Teslans. Inte lika kraftfull såklart men i övrigt fungerar allt. Kylning/värmning av batteriet, trefasladdning osv osv.LarsL skrev:Men det är ju det som är grejen, många av avgasbiltillverkarna kommer inte få till drivlina och batterier. Nissans batterier överhettar, Hyundai kan inte få tag i tillräckligt många, VW har inte kommit på något bra sätt att fuska med elbilar än osv.mati skrev:Det du beskriver är väl en av anledningarna varför så många tror att det kommer att gå uppför för Tesla så fort andra tillverkare på allvar börjar sälja elbilar. Teslas bilar må vara innovativa på många sätt, batteridriften och laddnätverket är Tesla världsledande på, men resten är inte mycket att hänga i (h)julgranen. Drivlinan är så bra att man kan förlåta alla brister, men alla framtida elbilar från andra tillverkare kommer också att ha en minst lika fantastisk drivlina, men troligen utan alla andra brister som Teslas bilar har.Verdi skrev:Min bil vibrerar både i fart och under acceleration. Mitt hel och halvljus är inte alls lika bra som på konkurrenternas bilar. Min Tesla saknar HUD. Den har kort sagt en hel del brister men som drivlinan förlåter. (Iaf om de får ordning på vibrationerna i augusti. Annars kommer jag sälja den)
Det finns en anledning att vi använder e-Golfen till 90% av alla turer och att Teslan bara körs i undantagsfall.
Vad gället "fusk" så förstår jag inte upprördheten. VW bröt väl aldrig mot EU-bestämmelser? Det var väl i USA det var knas?