Hur sa dom det? Alltså hur kom det fram att dom inte räknar den tillverkningen? (Diskuterar det här på ett annat forum och behöver källor!)Verdi skrev:På aktuellt nu... Verkar som bensin och diesel uppstår ur tomma intet helt utan klimatpåverkan. Intressant.
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
Elon har twittrat om detta. Samma studie som varit på tapeten förut va? IVL
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Artikel i media
Läs lite högre upp..leiflodde skrev:Kolla SVT idag där man då också pratade om att en fossil skulle kunna köra ca 7000 mil innan man kom upp i batteriets tillverknings utsläpp.
Var kommer dessa utsläpp från? behöver argument mot fossilerna imorgon på kontoret
Men bl.a är det för att dom räknar med väldigt hög inblandning av fossil-el! 50-70% av elproduktionen i tillverkningen räknar dom är fron olja och kol!
Sidan 22 i rapporten som SVTs inslag basserad på:
top-down approach causes higher greenhouse gas emissions and cumulative energy demand. In almost all LCA studies the electricity mix had a fossil share of about 50% to 70%.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
Någon som kan ge moteld till Rapport och Aktuellt? De ger just nu en bredsida direkt riktad emot Tesla, finns ingen annan elbil i den klassen.
Vet inte hur det är med Model S och X men Model 3 byggs med solcells el och genererar inget CO2 vid tillverkning.
Vad tror de seriöst är renast? Teslas Gigafactory eller Volkswagens fabrik?
Vet inte hur det är med Model S och X men Model 3 byggs med solcells el och genererar inget CO2 vid tillverkning.
Vad tror de seriöst är renast? Teslas Gigafactory eller Volkswagens fabrik?
Re: Artikel i media
Elon hävdar att model 3 släpper ut mindre än en fossilbil redan vid tillverkning.
IVL studien är en metastudie som om jag fattar rätt går igenom en mängd gamla studier. Den byggde också på ett antagande om mer än 50% fossil energi i batterifabriken. Det går också att utläsa att gruvdrift står för 10-20% av utsläpp, utvinning från malm till metall hälften och batterifabrik hälften (hur det nu går ihop).
Nackdelen är att alla studier redan är gamla med hänsyn till den explosiva utvecklingen. Gigafactory ska ju dubbla produktionen och när den är fullt utbyggd ska malmen in i en ända och batterierna ut på andra. Dessutom till 35% lägre kostnad än Panasonics kostnad samt med 100% förnybar energi. Det har inte IVL studien brytt sig om.
IVL studien är en metastudie som om jag fattar rätt går igenom en mängd gamla studier. Den byggde också på ett antagande om mer än 50% fossil energi i batterifabriken. Det går också att utläsa att gruvdrift står för 10-20% av utsläpp, utvinning från malm till metall hälften och batterifabrik hälften (hur det nu går ihop).
Nackdelen är att alla studier redan är gamla med hänsyn till den explosiva utvecklingen. Gigafactory ska ju dubbla produktionen och när den är fullt utbyggd ska malmen in i en ända och batterierna ut på andra. Dessutom till 35% lägre kostnad än Panasonics kostnad samt med 100% förnybar energi. Det har inte IVL studien brytt sig om.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Artikel i media
Tesla gigafactory producerar inga batterier till Model S och Model X än, de batterierna kommer från Japan vilket inte har så grön el idag när kärnkraften har stängts ner.joel80 skrev:Fast din översättning stämmer ju inte egentligen.. en Model X har ett batteri som tillverkats med 0% fossil inblandning. Teslas Gigafactory är väl redan idag endast driven av el på sol och vind?
Re: Artikel i media
Jaha.. Jag trodde dom hade fått igång produktionen även om dom inte räknar med att ligga på produktionstopp förens om några år.vigge50 skrev:Tesla gigafactory producerar inga batterier till Model S och Model X än, de batterierna kommer från Japan vilket inte har så grön el idag när kärnkraften har stängts ner.joel80 skrev:Fast din översättning stämmer ju inte egentligen.. en Model X har ett batteri som tillverkats med 0% fossil inblandning. Teslas Gigafactory är väl redan idag endast driven av el på sol och vind?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
Produktionen av celler 2170 är igång sedan slutet av förra året. Från början tillverkade de enbart till Powerpack. Nu har de börjat tillverkningen till modell 3. I S och X sitter fortfarande 18650 och de tillverkas inte alls i Gigafactory 1. Man behöver konstruera om batteripacken i S och X, och säkert även bilarna, för att kunna använda 2170 i dessa.joel80 skrev:Jaha.. Jag trodde dom hade fått igång produktionen även om dom inte räknar med att ligga på produktionstopp förens om några år.vigge50 skrev:Tesla gigafactory producerar inga batterier till Model S och Model X än, de batterierna kommer från Japan vilket inte har så grön el idag när kärnkraften har stängts ner.joel80 skrev:Fast din översättning stämmer ju inte egentligen.. en Model X har ett batteri som tillverkats med 0% fossil inblandning. Teslas Gigafactory är väl redan idag endast driven av el på sol och vind?
Re: Artikel i media
Det är väl tämligen ointressant hur Teslas batterier har tillverkats hittills. Faktum är att GF1 kommer att tillverka en massa batterier för 100-tusentals bilar utan farliga utsläpp, medan fossilbilarna även fortsättningsvis kommer byggas i gamla fabriker och dessutom går dessa bilar på fossil energi, vilket inte går att ändra på.
Vad har Svt för intressen att vinkla det på det här viset? Tyvärr kommer den stora massan av svenska folket som ser det här att tro på det. Utan att reflektera över hur fel det är.
Vad har Svt för intressen att vinkla det på det här viset? Tyvärr kommer den stora massan av svenska folket som ser det här att tro på det. Utan att reflektera över hur fel det är.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Detta tror jag var ren matte från SVTs sida... Alltså förra antalet oljefat delat på kWh gånger 100...leiflodde skrev:Kolla SVT idag där man då också pratade om att en fossil skulle kunna köra ca 7000 mil innan man kom upp i batteriets tillverknings utsläpp.
Var kommer dessa utsläpp från? behöver argument mot fossilerna imorgon på kontoret
Eftersom studien är en meta så lär den ju inte behandlat 100kwh batterier...
Re: Artikel i media
https://www.nyteknik.se/fordon/tekniska ... -122831618
Tyvärr lite förseningar av Helsingborg - Helsingör konverteringen till el men de ska säkert lösa problemen.
Lite intressanta siffror om laddspänning och batteri storlek, en bit över 10kV används... är de försläpp av SuC 3.0
Tyvärr lite förseningar av Helsingborg - Helsingör konverteringen till el men de ska säkert lösa problemen.
Lite intressanta siffror om laddspänning och batteri storlek, en bit över 10kV används... är de försläpp av SuC 3.0
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Artikel i media
Hur många ampere är det snack om då? 10,4kV blir inte mycket om strömmen är 1mA.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Artikel i media
Fast jag funderar lite på vilken bil som klarar 20k mil med 7000 liter diesel! Verklig förbrukning på 0,35l/milen har jag inte sett ens på småbilarna!Nicklas skrev:Detta tror jag var ren matte från SVTs sida... Alltså förra antalet oljefat delat på kWh gånger 100...leiflodde skrev:Kolla SVT idag där man då också pratade om att en fossil skulle kunna köra ca 7000 mil innan man kom upp i batteriets tillverknings utsläpp.
Var kommer dessa utsläpp från? behöver argument mot fossilerna imorgon på kontoret
Eftersom studien är en meta så lär den ju inte behandlat 100kwh batterier...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
Ja, och frågan blir extra intressant iom att det står i artikeln att i Helsingör är laddspänningen 10,4 kV och laddningen tar 5,5 min, medan man i Helsingborg med en högre laddspänning på 10,7 kV får en laddtid på 9 min. En effektsiffra hade onekligen höjt informationsvärdet i artikeln...chpaulin skrev:Hur många ampere är det snack om då? 10,4kV blir inte mycket om strömmen är 1mA.
Edit: ser att den frågan också ställs i kommentarerna till artikeln.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Artikel i media
Nänmen de vinklar inte alls. Det är helt opartisk rapportering av fakta...mati skrev:...
Vad har Svt för intressen att vinkla det på det här viset? Tyvärr kommer den stora massan av svenska folket som ser det här att tro på det. Utan att reflektera över hur fel det är.
Re: Artikel i media
http://www.pbes.com/2016/09/06/hh-ferries/StefL skrev:Ja, och frågan blir extra intressant iom att det står i artikeln att i Helsingör är laddspänningen 10,4 kV och laddningen tar 5,5 min, medan man i Helsingborg med en högre laddspänning på 10,7 kV får en laddtid på 9 min. En effektsiffra hade onekligen höjt informationsvärdet i artikeln...chpaulin skrev:Hur många ampere är det snack om då? 10,4kV blir inte mycket om strömmen är 1mA.
Edit: ser att den frågan också ställs i kommentarerna till artikeln.
The power is transferred to the ship with 10 kV and 10 MW.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Artikel i media
Nu var jag i och för sig hos Volvo Cars i måndags och tjatade om elbilar men jag kan nog ändå inte ta åt mig äran här...
https://www.svd.se/volvo-gor-teslautman ... naringsliv
(edit; ser att det finns en egen tråd skapad av StefL om det också: https://r.tapatalk.com/shareLink?share_ ... are_type=t)
https://www.svd.se/volvo-gor-teslautman ... naringsliv
(edit; ser att det finns en egen tråd skapad av StefL om det också: https://r.tapatalk.com/shareLink?share_ ... are_type=t)
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Re: Artikel i media
Det är ju lite MP vinkel på reportaget med tanke på att de klipper in Ms talesperson och Maud Olofsson eller om det var Annie som alla säger att det är bilens bränsle som behöver bytas ut, inte bilen som behöver bytas mot kollektivtrafik.Torkel skrev:Nänmen de vinklar inte alls. Det är helt opartisk rapportering av fakta...mati skrev:...
Vad har Svt för intressen att vinkla det på det här viset? Tyvärr kommer den stora massan av svenska folket som ser det här att tro på det. Utan att reflektera över hur fel det är.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Artikel i media
norrtälje kul
http://www.norrtalje.se/nyheterna/2017- ... tadsnatet/
http://www.norrtalje.se/nyheterna/2017- ... tadsnatet/
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
Miljöpartivinkel på SVT? Nä, du skämtar det kan väl aldrig hända!AGCF skrev:Det är ju lite MP vinkel på reportaget med tanke på att de klipper in Ms talesperson och Maud Olofsson eller om det var Annie som alla säger att det är bilens bränsle som behöver bytas ut, inte bilen som behöver bytas mot kollektivtrafik.Torkel skrev:Nänmen de vinklar inte alls. Det är helt opartisk rapportering av fakta...mati skrev:...
Vad har Svt för intressen att vinkla det på det här viset? Tyvärr kommer den stora massan av svenska folket som ser det här att tro på det. Utan att reflektera över hur fel det är.
Re: Artikel i media
Kul!
Ska bli intressant att se vilka som får leverera själva bussarna och hur snabbt de får fram de.
Hybricon är väl de som levererat till Umeå men de har det väl lite tungt ekonomiskt?
Sen finns väl div utländska leverantörer då varken Scania eller Volvo har några färdiga el-bussar att leverera? Det är väl bara projekt och försök de håller på med än så länge?
Ska bli intressant att se vilka som får leverera själva bussarna och hur snabbt de får fram de.
Hybricon är väl de som levererat till Umeå men de har det väl lite tungt ekonomiskt?
Sen finns väl div utländska leverantörer då varken Scania eller Volvo har några färdiga el-bussar att leverera? Det är väl bara projekt och försök de håller på med än så länge?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Artikel i media
Misstänkte att det var BYD som låg närmast till hands om det ska kunna gå att genomföra så snabbt.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Artikel i media
De kör dessutom depåladdning (vilket man hänvisade till som en kostnadsbesparing), vilket innebär att bussarna har sisådär20 mils ur och skur räckvidd. BYD tar 4 timmar 0-90% enligt de siffror som finns. De håller på att ansluta till OPPCHARGE också vilket innebär att de får pantograf (planerad ladd effekt för BYD var omkring 200kw tydligen). Det här är rätt approach! BYD har ju några tusen bussar i drift och räknar med 10.5kw/mil i snitt.Leo skrev:Misstänkte att det var BYD som låg närmast till hands om det ska kunna gå att genomföra så snabbt.
MVH