Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Verdi skrev:
På aktuellt nu... Verkar som bensin och diesel uppstår ur tomma intet helt utan klimatpåverkan. Intressant.
Hur sa dom det? Alltså hur kom det fram att dom inte räknar den tillverkningen? (Diskuterar det här på ett annat forum och behöver källor!) ;)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av AGCF »

Elon har twittrat om detta. Samma studie som varit på tapeten förut va? IVL
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

leiflodde skrev:
Kolla SVT idag där man då också pratade om att en fossil skulle kunna köra ca 7000 mil innan man kom upp i batteriets tillverknings utsläpp.

Var kommer dessa utsläpp från? behöver argument mot fossilerna imorgon på kontoret ;)
Läs lite högre upp..

Men bl.a är det för att dom räknar med väldigt hög inblandning av fossil-el! 50-70% av elproduktionen i tillverkningen räknar dom är fron olja och kol!

Sidan 22 i rapporten som SVTs inslag basserad på:
top-down approach causes higher greenhouse gas emissions and cumulative energy demand. In almost all LCA studies the electricity mix had a fossil share of about 50% to 70%.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Någon som kan ge moteld till Rapport och Aktuellt? De ger just nu en bredsida direkt riktad emot Tesla, finns ingen annan elbil i den klassen.

Vet inte hur det är med Model S och X men Model 3 byggs med solcells el och genererar inget CO2 vid tillverkning.

Vad tror de seriöst är renast? Teslas Gigafactory eller Volkswagens fabrik?

Bild
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av AGCF »

Elon hävdar att model 3 släpper ut mindre än en fossilbil redan vid tillverkning.

IVL studien är en metastudie som om jag fattar rätt går igenom en mängd gamla studier. Den byggde också på ett antagande om mer än 50% fossil energi i batterifabriken. Det går också att utläsa att gruvdrift står för 10-20% av utsläpp, utvinning från malm till metall hälften och batterifabrik hälften (hur det nu går ihop).

Nackdelen är att alla studier redan är gamla med hänsyn till den explosiva utvecklingen. Gigafactory ska ju dubbla produktionen och när den är fullt utbyggd ska malmen in i en ända och batterierna ut på andra. Dessutom till 35% lägre kostnad än Panasonics kostnad samt med 100% förnybar energi. Det har inte IVL studien brytt sig om.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

joel80 skrev:
Fast din översättning stämmer ju inte egentligen.. en Model X har ett batteri som tillverkats med 0% fossil inblandning. Teslas Gigafactory är väl redan idag endast driven av el på sol och vind?
Tesla gigafactory producerar inga batterier till Model S och Model X än, de batterierna kommer från Japan vilket inte har så grön el idag när kärnkraften har stängts ner.
Användarvisningsbild
thomas76
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 25 jun 2016 19:05
Ort: Lund

Re: Artikel i media

Inlägg av thomas76 »

Suck..
Model S 75 2017 (corked) AP3 FSD
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

vigge50 skrev:
joel80 skrev:
Fast din översättning stämmer ju inte egentligen.. en Model X har ett batteri som tillverkats med 0% fossil inblandning. Teslas Gigafactory är väl redan idag endast driven av el på sol och vind?
Tesla gigafactory producerar inga batterier till Model S och Model X än, de batterierna kommer från Japan vilket inte har så grön el idag när kärnkraften har stängts ner.
Jaha.. Jag trodde dom hade fått igång produktionen även om dom inte räknar med att ligga på produktionstopp förens om några år.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

joel80 skrev:
vigge50 skrev:
joel80 skrev:
Fast din översättning stämmer ju inte egentligen.. en Model X har ett batteri som tillverkats med 0% fossil inblandning. Teslas Gigafactory är väl redan idag endast driven av el på sol och vind?
Tesla gigafactory producerar inga batterier till Model S och Model X än, de batterierna kommer från Japan vilket inte har så grön el idag när kärnkraften har stängts ner.
Jaha.. Jag trodde dom hade fått igång produktionen även om dom inte räknar med att ligga på produktionstopp förens om några år.
Produktionen av celler 2170 är igång sedan slutet av förra året. Från början tillverkade de enbart till Powerpack. Nu har de börjat tillverkningen till modell 3. I S och X sitter fortfarande 18650 och de tillverkas inte alls i Gigafactory 1. Man behöver konstruera om batteripacken i S och X, och säkert även bilarna, för att kunna använda 2170 i dessa.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Det är väl tämligen ointressant hur Teslas batterier har tillverkats hittills. Faktum är att GF1 kommer att tillverka en massa batterier för 100-tusentals bilar utan farliga utsläpp, medan fossilbilarna även fortsättningsvis kommer byggas i gamla fabriker och dessutom går dessa bilar på fossil energi, vilket inte går att ändra på.
Vad har Svt för intressen att vinkla det på det här viset? Tyvärr kommer den stora massan av svenska folket som ser det här att tro på det. Utan att reflektera över hur fel det är.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Artikel i media

Inlägg av Nicklas »

leiflodde skrev:
Kolla SVT idag där man då också pratade om att en fossil skulle kunna köra ca 7000 mil innan man kom upp i batteriets tillverknings utsläpp.

Var kommer dessa utsläpp från? behöver argument mot fossilerna imorgon på kontoret ;)
Detta tror jag var ren matte från SVTs sida... Alltså förra antalet oljefat delat på kWh gånger 100...

Eftersom studien är en meta så lär den ju inte behandlat 100kwh batterier...
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4884
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

https://www.nyteknik.se/fordon/tekniska ... -122831618

Tyvärr lite förseningar av Helsingborg - Helsingör konverteringen till el men de ska säkert lösa problemen.
Lite intressanta siffror om laddspänning och batteri storlek, en bit över 10kV används... är de försläpp av SuC 3.0 :D 8-)
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Artikel i media

Inlägg av chpaulin »

Hur många ampere är det snack om då? 10,4kV blir inte mycket om strömmen är 1mA. :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Nicklas skrev:
leiflodde skrev:
Kolla SVT idag där man då också pratade om att en fossil skulle kunna köra ca 7000 mil innan man kom upp i batteriets tillverknings utsläpp.

Var kommer dessa utsläpp från? behöver argument mot fossilerna imorgon på kontoret ;)
Detta tror jag var ren matte från SVTs sida... Alltså förra antalet oljefat delat på kWh gånger 100...

Eftersom studien är en meta så lär den ju inte behandlat 100kwh batterier...
Fast jag funderar lite på vilken bil som klarar 20k mil med 7000 liter diesel! Verklig förbrukning på 0,35l/milen har jag inte sett ens på småbilarna!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Artikel i media

Inlägg av StefL »

chpaulin skrev:
Hur många ampere är det snack om då? 10,4kV blir inte mycket om strömmen är 1mA. :)
Ja, och frågan blir extra intressant iom att det står i artikeln att i Helsingör är laddspänningen 10,4 kV och laddningen tar 5,5 min, medan man i Helsingborg med en högre laddspänning på 10,7 kV får en laddtid på 9 min. En effektsiffra hade onekligen höjt informationsvärdet i artikeln...

Edit: ser att den frågan också ställs i kommentarerna till artikeln.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Artikel i media

Inlägg av Torkel »

mati skrev:
...
Vad har Svt för intressen att vinkla det på det här viset? Tyvärr kommer den stora massan av svenska folket som ser det här att tro på det. Utan att reflektera över hur fel det är.
Nänmen de vinklar inte alls. Det är helt opartisk rapportering av fakta... :roll:
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

StefL skrev:
chpaulin skrev:
Hur många ampere är det snack om då? 10,4kV blir inte mycket om strömmen är 1mA. :)
Ja, och frågan blir extra intressant iom att det står i artikeln att i Helsingör är laddspänningen 10,4 kV och laddningen tar 5,5 min, medan man i Helsingborg med en högre laddspänning på 10,7 kV får en laddtid på 9 min. En effektsiffra hade onekligen höjt informationsvärdet i artikeln...

Edit: ser att den frågan också ställs i kommentarerna till artikeln.
http://www.pbes.com/2016/09/06/hh-ferries/
The power is transferred to the ship with 10 kV and 10 MW.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1896
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Artikel i media

Inlägg av themax »

Nu var jag i och för sig hos Volvo Cars i måndags och tjatade om elbilar men jag kan nog ändå inte ta åt mig äran här...

https://www.svd.se/volvo-gor-teslautman ... naringsliv

(edit; ser att det finns en egen tråd skapad av StefL om det också: https://r.tapatalk.com/shareLink?share_ ... are_type=t)
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av AGCF »

Torkel skrev:
mati skrev:
...
Vad har Svt för intressen att vinkla det på det här viset? Tyvärr kommer den stora massan av svenska folket som ser det här att tro på det. Utan att reflektera över hur fel det är.
Nänmen de vinklar inte alls. Det är helt opartisk rapportering av fakta... :roll:
Det är ju lite MP vinkel på reportaget med tanke på att de klipper in Ms talesperson och Maud Olofsson eller om det var Annie som alla säger att det är bilens bränsle som behöver bytas ut, inte bilen som behöver bytas mot kollektivtrafik.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

AGCF skrev:
Torkel skrev:
mati skrev:
...
Vad har Svt för intressen att vinkla det på det här viset? Tyvärr kommer den stora massan av svenska folket som ser det här att tro på det. Utan att reflektera över hur fel det är.
Nänmen de vinklar inte alls. Det är helt opartisk rapportering av fakta... :roll:
Det är ju lite MP vinkel på reportaget med tanke på att de klipper in Ms talesperson och Maud Olofsson eller om det var Annie som alla säger att det är bilens bränsle som behöver bytas ut, inte bilen som behöver bytas mot kollektivtrafik.
Miljöpartivinkel på SVT? Nä, du skämtar det kan väl aldrig hända! :roll:
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Artikel i media

Inlägg av Leo »

Kul!

Ska bli intressant att se vilka som får leverera själva bussarna och hur snabbt de får fram de.

Hybricon är väl de som levererat till Umeå men de har det väl lite tungt ekonomiskt?

Sen finns väl div utländska leverantörer då varken Scania eller Volvo har några färdiga el-bussar att leverera? Det är väl bara projekt och försök de håller på med än så länge?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

BYD verkar det som, hejdå volvo och scania
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Artikel i media

Inlägg av Leo »

Misstänkte att det var BYD som låg närmast till hands om det ska kunna gå att genomföra så snabbt.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Artikel i media

Inlägg av JFAH »

Leo skrev:
Misstänkte att det var BYD som låg närmast till hands om det ska kunna gå att genomföra så snabbt.
De kör dessutom depåladdning (vilket man hänvisade till som en kostnadsbesparing), vilket innebär att bussarna har sisådär20 mils ur och skur räckvidd. BYD tar 4 timmar 0-90% enligt de siffror som finns. De håller på att ansluta till OPPCHARGE också vilket innebär att de får pantograf (planerad ladd effekt för BYD var omkring 200kw tydligen). Det här är rätt approach! BYD har ju några tusen bussar i drift och räknar med 10.5kw/mil i snitt.

MVH
Skriv svar