Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Elbilisten
Inlägg: 455
Blev medlem: 11 sep 2015 21:38

Re: Artikel i media

Inlägg av Elbilisten »

"– Det finns inte tillräckligt med råvaror för batterierna. Dessutom kommer det att ta väldigt lång tid att bygga upp ett rikstäckande nätverk av laddstolpar."

Då är det ju tur att råolja nybildas i samma takt som vi omvandlar det till luftföroreningar och föroreningar på marken och i havet. Tillverkning och driftsättning av laddstolpar och snabbladdare följer takten på antalet nya elbilar. Folk kör elbil runt i Europa och tvärs över USA.

"Dessutom bildas mycket koldioxid under produktionen av batterierna."

Det beror till stor del på om man väljer eldrivna eller dieseldrivan fordon i gruvorna. Batterifabrikerna kan man välja att driva med el från flera olika källor.

"Man kan säga att elbilen står på klimatminus från start. I och med att utsläppen är låga om den körs på kolfri el bör därför den användas så många år som möjligt för att bli mer "lönsam" ur klimatsynpunkt."

Skillnader på olika studier är väl i huvudsak hur långt elbilen måste köras innan avgasbilen är omkörd.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Det går inte ersätta alla fossilbränslen med biobränsle, det liksom ligger i klimatförändringens natur. Vi släpper idag ut mer CO2 än vad jorden växter klarar att absorberar, vilket gör CO2 nivån ökar.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

"Tesla Is a Monopoly, We Just Don’t Know It Yet"
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 24 aug 2017 21:29
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/svante12917

Re: Artikel i media

Inlägg av Syncronauten »

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Artikel i media

Inlägg av taliz »

https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... iew-video/ top gears chris harris köper en själv
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Artikel i media

Inlägg av dd88 »

taliz skrev:
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... iew-video/ top gears chris harris köper en själv
Chris Harris har ”köpt” mängder med bilar han testat sen han blev kändis, sen så har han dom några månader innan dom försvinner.

Killen byter bil oftare än vad en annan byter skor och jag har svårt att tro att han betalar för dom.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 552
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Artikel i media

Inlägg av Andersen »

Andersen skrev:
UNT idag om forskning från Lund: https://unv.is/mobil.unt.se/nyheter/kli ... 36490.aspx

Vilket bränsle är bäst om man ska minska koldioxiden från biltrafiken till så låg kostnad som möjligt? Diesel från biologiska råvaror är överlägset el, enligt en studie från Lunds tekniska högskola.

El brukar framhållas som ett alternativ till fossil diesel och bensin. Men det finns en övertro på elbilen anser Martin Tunér, professor vid institutionen Förbränningsmotorer vid Lunds tekniska högskola.

– Det finns inte tillräckligt med råvaror för batterierna. Dessutom kommer det att ta väldigt lång tid att bygga upp ett rikstäckande nätverk av laddstolpar.

Martin Tunér tror inte det finns något bränsle som på egen hand kan ersätta de fossila utan menar att det kommer behövas flera olika drivmedel i kombination med varandra.

Det kan bland annat handla om el eller om biobränslen, alltså sådana som tillverkas av biologiska produkter, exempelvis raps.

Martin Tunér har lett ett forskningsprojekt där man försökt hitta de bästa alternativa bränslena. Målet var att beräkna kostnaden för att få ner koldioxidutsläppen från en bensinbil med ett ton om något annat bränsle används istället. Eller med andra ord vilket drivmedel som är kostnadseffektivast i klimatarbetet.

Att det är billigare att köra en mil på el än på bensin är självklart när det gäller själva bränslet. Men vad händer om man i beräkningen tar med sådant som kostnaden för att tillverka elbilens batterier? Och om biodiesel används, vad är priset för att framställa den ur tallskog?

Om man även kalkylerar med hur mycket koldioxid som går att få bort med de olika bränsletyperna går det att skapa en bild av var pengarna ger högst utdelning.

Det kan till exempel vara så att el som produceras i ett koleldat kraftverk är billig men i det stora hela inte reducerar växthusgaserna särskilt mycket.

Vilket bränsle är då mest kostnadseffektivt? Enligt forskarna är svaret biodiesel som framställts av tallolja, så kallad HVO, en slags metanol. Att minska koldioxidutsläppen ett ton kostar 1 200 kronor om en dieselbil körs på HVO från tallolja.

En genomsnittlig fossildriven dieselbil släpper ut cirka 2,5 ton koldioxid per år, en bensinbil ytterligare något ton.

Enligt Martin Tunér drivs många bilar i Kina redan på metanol.

– Det går att anpassa de dieselmotorer som finns i dagens bilar så att de kan köras på metanol, men det skulle ta tid att göra det i större skala, säger han.

Forskarna gjorde även en kalkyl för en elbil som laddas med svensk elmix, som framställs med mycket små inslag av kolkraft. I det exemplet kostar det 4 300 kronor per ton reducerat koldioxid, vilket är betydligt mer än för alla typer av biodrivmedel.

Att elbilen inte får en bättre ranking i kalkylen beror främst på att det kostar mycket att tillverka själva fordonet. Dessutom bildas mycket koldioxid under produktionen av batterierna.

Man kan säga att elbilen står på klimatminus från start. I och med att utsläppen är låga om den körs på kolfri el bör därför den användas så många år som möjligt för att bli mer "lönsam" ur klimatsynpunkt.

EU-kommissionen har beslutat att utsläppen av koldioxid från nytillverkade bilar ska minska med 15 procent år 2025 jämfört med 2021 års nivå.

Martin Tunér är kritisk till hur EU mäter koldioxidmängderna.

– EU tittar bara på hur mycket som kommer ut ur bilarnas avgasrör och tar inte hänsyn till koldioxidutsläppen när fordonet och bränslet produceras, säger han.

FAKTA
De här bränslena användes
Tio bränslen studerades av forskarna vid Lunds tekniska högskola.

Bensin och diesel var fossila alternativ.

Som biobränslen användes bioetanol från spannmål och sockerbeta samt biometanol från skogsråvara.

Som ersättning till fossil diesel användes HVO från tallolja och RME från raps.

Elbilarna drevs med tre eltyper, producerade med varierande inslag av kolkraft:

svensk elmix, europeisk elmix samt fossil kolkraft.

Bilarna kördes 20 000 mil. Skatter, subventioner, företagsvinster och liknande skalades bort i kalkylerna.
Mejlade den citerade forskaren och frågade om länk till hela studien - som uppenbarligen bara var ett exjobb....

"Hej Anders,

Här är länken till exjobbet:

https://lup.lub.lu.se/student-papers/se ... on/8975814

Tyvärr finns det några felaktigheter i artikeln då jag inte hann korrekturläsa den innan den gick i press.

-              Min syn (liksom Johans) är att elfordon är en viktig de av framtidens transportsystem. Däremot finns det oklarheter om material osv räcket till dagens batteriteknlogier (vilket kan ändras) och att under tiden som det tar att bygga en laddinfrastruktur borde vi utnyttja förnybara drivmedel maximalt. Jag är inte så absolut som det kan framgå av artikeln.

-              HVO är inte ett metanolbränsle. Däremot har båda utmärkt potential att reducera CO2 om de produceras på rätt sätt. Metanol har dessutom fördelen av att inte sota, vilket är en särskild fördel bl a för sjöfarten där man ännu inte använder partikelfilter. HVO har fördelen av att kunna användas direkt i dieselmotorer (samma för- och nackdelar) medan metanolmotorer ännu är ovanliga och kräver en del utvecklingsinsatser

Hälsningar,

Martin"
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
taliz skrev:
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... iew-video/ top gears chris harris köper en själv
Chris Harris har ”köpt” mängder med bilar han testat sen han blev kändis, sen så har han dom några månader innan dom försvinner.

Killen byter bil oftare än vad en annan byter skor och jag har svårt att tro att han betalar för dom.
Jag kan garantera att han inte får nån bil av Tesla i alla fall. Vet inte vem som skulle vara intresserad av att köpa en åt honom heller. Så den lär han väl få köpa själv iaf. ;)

Helt galet ändå. Model 3 Performance är ju en bil man kan pendla till jobbet i jäkligt billigt samtidigt som den steker i princip vad som helst vid rödljusen. Att de fick fördubbla den vanliga sträckan för att Mercedesen skulle kunna sega sig förbi säger en hel del. Då var de ändå uppe i långt över 200 km/h. Dvs på vanliga vägar kommer inte en AMG-merca ha en skugga av en chans i någon situation. Om inte "Öh, men om man ska ligga i 250 km/h längs E4:an dårå?"-kortet dras. För det händer ju. Typ hela tiden. :roll:

Faktum är att en Tesla Model 3 Performance är snabbare än de där bilarna runt Mantorp, Gelleråsen, Gotland Ring, Anderstorp osv osv på en vanlig svensk trackday också.

Frågan är, vad finns det för use cases kvar där man hellre vill ha en AMG? Autobahn, Nordslingan och för att fjädra sig inför andra hormonstinna hanar? :lol:
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Artikel i media

Inlägg av dd88 »

Verdi skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... iew-video/ top gears chris harris köper en själv
Chris Harris har ”köpt” mängder med bilar han testat sen han blev kändis, sen så har han dom några månader innan dom försvinner.

Killen byter bil oftare än vad en annan byter skor och jag har svårt att tro att han betalar för dom.
Jag kan garantera att han inte får nån bil av Tesla i alla fall. Vet inte vem som skulle vara intresserad av att köpa en åt honom heller. Så den lär han väl få köpa själv iaf. ;)

Helt galet ändå. Model 3 Performance är ju en bil man kan pendla till jobbet i jäkligt billigt samtidigt som den steker i princip vad som helst vid rödljusen. Att de fick fördubbla den vanliga sträckan för att Mercedesen skulle kunna sega sig förbi säger en hel del. Då var de ändå uppe i långt över 200 km/h. Dvs på vanliga vägar kommer inte en AMG-merca ha en skugga av en chans i någon situation. Om inte "Öh, men om man ska ligga i 250 km/h längs E4:an dårå?"-kortet dras. För det händer ju. Typ hela tiden. :roll:

Faktum är att en Tesla Model 3 Performance är snabbare än de där bilarna runt Mantorp, Gelleråsen, Gotland Ring, Anderstorp osv osv på en vanlig svensk trackday också.

Frågan är, vad finns det för use cases kvar där man hellre vill ha en AMG? Autobahn, Nordslingan och för att fjädra sig inför andra hormonstinna hanar? :lol:
Nu argumenterar du som ett barn igen.

Om du tror att förutsättningen för att man ska köpa någon annan prestandabil än Model 3 Performance är för att ”fjädra sig inför andra hormonstinna hannar” så har du en sjuk uppförsbacke i livet.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Artikel i media

Inlägg av OfarligTesla »

dd88 skrev:
Nu argumenterar du som ett barn igen.

Om du tror att förutsättningen för att man ska köpa någon annan prestandabil än Model 3 Performance är för att ”fjädra sig inför andra hormonstinna hannar” så har du en sjuk uppförsbacke i livet.
Varför skall du alltid skriva om det andra säger till något helt annat? Kan du inte bemöta det de faktiskt säger?
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Artikel i media

Inlägg av HenrikM76 »

Verdi skrev:
dd88 skrev:
taliz skrev:
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... iew-video/ top gears chris harris köper en själv
Chris Harris har ”köpt” mängder med bilar han testat sen han blev kändis, sen så har han dom några månader innan dom försvinner.

Killen byter bil oftare än vad en annan byter skor och jag har svårt att tro att han betalar för dom.
Jag kan garantera att han inte får nån bil av Tesla i alla fall. Vet inte vem som skulle vara intresserad av att köpa en åt honom heller. Så den lär han väl få köpa själv iaf. ;)

Helt galet ändå. Model 3 Performance är ju en bil man kan pendla till jobbet i jäkligt billigt samtidigt som den steker i princip vad som helst vid rödljusen. Att de fick fördubbla den vanliga sträckan för att Mercedesen skulle kunna sega sig förbi säger en hel del. Då var de ändå uppe i långt över 200 km/h. Dvs på vanliga vägar kommer inte en AMG-merca ha en skugga av en chans i någon situation. Om inte "Öh, men om man ska ligga i 250 km/h längs E4:an dårå?"-kortet dras. För det händer ju. Typ hela tiden. :roll:

Faktum är att en Tesla Model 3 Performance är snabbare än de där bilarna runt Mantorp, Gelleråsen, Gotland Ring, Anderstorp osv osv på en vanlig svensk trackday också.

Frågan är, vad finns det för use cases kvar där man hellre vill ha en AMG? Autobahn, Nordslingan och för att fjädra sig inför andra hormonstinna hanar? :lol:
Nu kör jag själv med Tesla men jag säga bara: Ljudet!! Trots allt oavsett vad man tycker i vardagstrafiken så ÄR motorsången från rätt motor helt underbar såklart.....Haft både Porschar och Corvetter och jo. ljudet kan jag sakna i en del situationer.....så av den anledningen kan jag förstå varför man väljer nåt med en stor "riktig" motor.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:

Nu argumenterar du som ett barn igen.

Om du tror att förutsättningen för att man ska köpa någon annan prestandabil än Model 3 Performance är för att ”fjädra sig inför andra hormonstinna hannar” så har du en sjuk uppförsbacke i livet.

Au contraire! It's funny 'cause it's true.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

HenrikM76 skrev:
Nu kör jag själv med Tesla men jag säga bara: Ljudet!!
Kolla in PWR Racings elektriska STCC-bil, dom har lagt ned mycket möda på att just få till ljudet:





Jag tycker den låter grymt coolt och futuristiskt, jag föreslog att dom skulle licensiera ljudet till ex. Porsche :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
dd88 skrev:
Nu argumenterar du som ett barn igen.

Om du tror att förutsättningen för att man ska köpa någon annan prestandabil än Model 3 Performance är för att ”fjädra sig inför andra hormonstinna hannar” så har du en sjuk uppförsbacke i livet.
Varför skall du alltid skriva om det andra säger till något helt annat? Kan du inte bemöta det de faktiskt säger?

Han är bara sur för att Tesla Model 3 Performance är så bra. :lol:
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

HenrikM76 skrev:

Nu kör jag själv med Tesla men jag säga bara: Ljudet!! Trots allt oavsett vad man tycker i vardagstrafiken så ÄR motorsången från rätt motor helt underbar såklart.....Haft både Porschar och Corvetter och jo. ljudet kan jag sakna i en del situationer.....så av den anledningen kan jag förstå varför man väljer nåt med en stor "riktig" motor.
Javisst. Så kan det väl vara. Men då är det ju i form av en ren hobbybil i så fall. Bara känslan av att veta att det kostar 20:-/milen i enbart soppa är ju vidrig.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Artikel i media

Inlägg av OfarligTesla »

Verdi skrev:
Han är bara sur för att Tesla Model 3 Performance är så bra. :lol:
Jag menar att även om jag personligen inte förstår varför folk väljer just AMG finns det ju helt klart argument för en sådan bil, kanske mer subjektiva sådana än acceleration, varvtider osv som kan objektivt jämföras men likväl argument. Man behöver inte medvetet skriva om det du skrev för att bemöta det.

Sen tycker jag själv att just den klassen med 4 dörrars prestandabilar är precis där elbilar passar så bra, man kan flyga bak i stolen om man vill det men också köra lugnt och tyst. Tycker däremot inte det gör sig lika bra som ren bus-/banbil för där vill jag ha vibrationer, manuell låda, motorljud osv.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Artikel i media

Inlägg av dd88 »

OfarligTesla skrev:
dd88 skrev:
Nu argumenterar du som ett barn igen.

Om du tror att förutsättningen för att man ska köpa någon annan prestandabil än Model 3 Performance är för att ”fjädra sig inför andra hormonstinna hannar” så har du en sjuk uppförsbacke i livet.
Varför skall du alltid skriva om det andra säger till något helt annat? Kan du inte bemöta det de faktiskt säger?
Så du menar att jag måste argumentera för att man inte ska ”fjädra sig inför andra hormonstinna hannar” för att man köper annat än en Model 3 Performance?

Lönlöst.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Artikel i media

Inlägg av OfarligTesla »

dd88 skrev:
OfarligTesla skrev:
dd88 skrev:
Nu argumenterar du som ett barn igen.

Om du tror att förutsättningen för att man ska köpa någon annan prestandabil än Model 3 Performance är för att ”fjädra sig inför andra hormonstinna hannar” så har du en sjuk uppförsbacke i livet.
Varför skall du alltid skriva om det andra säger till något helt annat? Kan du inte bemöta det de faktiskt säger?
Så du menar att jag måste argumentera för att man inte ska ”fjädra sig inför andra hormonstinna hannar” för att man köper annat än en Model 3 Performance?

Lönlöst.
Nej jag tycker du skall läsa. Verdi undrar vad det finns för anledningar att välja AMG och listar själv tre anledningar, du väljer en av dessa och och hävdar att han säger att det är den enda anledning att välja någon prestandabil som inte är M3P.

Boldade nyckelorden så du ser var det gick snett för dig, du verkar ju behöva det...
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

dd88 skrev:
OfarligTesla skrev:
dd88 skrev:
Nu argumenterar du som ett barn igen.

Om du tror att förutsättningen för att man ska köpa någon annan prestandabil än Model 3 Performance är för att ”fjädra sig inför andra hormonstinna hannar” så har du en sjuk uppförsbacke i livet.
Varför skall du alltid skriva om det andra säger till något helt annat? Kan du inte bemöta det de faktiskt säger?
Så du menar att jag måste argumentera för att man inte ska ”fjädra sig inför andra hormonstinna hannar” för att man köper annat än en Model 3 Performance?

Lönlöst.

Känns som att jag träffade en riktigt öm punkt. ;)

Skulle du köpt en BMW M3 om den lät och såg ut som en 316D utan M-paket? Antagligen inte. Det är precis samma sak. Du vill att den ska synas och höras. Och vem ska se och höra den? Jo, andra intresserade. :D
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
hooked
Inlägg: 335
Blev medlem: 29 nov 2016 17:36

Re: Artikel i media

Inlägg av hooked »

dd88 skrev:
taliz skrev:
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... iew-video/ top gears chris harris köper en själv
Chris Harris har ”köpt” mängder med bilar han testat sen han blev kändis, sen så har han dom några månader innan dom försvinner.

Killen byter bil oftare än vad en annan byter skor och jag har svårt att tro att han betalar för dom.
Det där är rent skitsnack. Hade Harris inte gillat bilen hade han såklart aldrig valt att skriva på det sättet. Att han uttrycker sig som han gör är helt enkelt ett tecken på att han är imponerad av bilen och gillar den.

Varför har du så svårt med att Model 3 blir lovordad? Gör det lite ont i ditt BMW-hjärta att Teslan är lite för bra?
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
Han är bara sur för att Tesla Model 3 Performance är så bra. :lol:
Jag menar att även om jag personligen inte förstår varför folk väljer just AMG finns det ju helt klart argument för en sådan bil, kanske mer subjektiva sådana än acceleration, varvtider osv som kan objektivt jämföras men likväl argument. Man behöver inte medvetet skriva om det du skrev för att bemöta det.

Sen tycker jag själv att just den klassen med 4 dörrars prestandabilar är precis där elbilar passar så bra, man kan flyga bak i stolen om man vill det men också köra lugnt och tyst. Tycker däremot inte det gör sig lika bra som ren bus-/banbil för där vill jag ha vibrationer, manuell låda, motorljud osv.
Ärligt talat så väcker inte Performance-modellerna från Tesla så mycket vill ha-känsla hos mig. Möjligen av samma anledning som dd88. Men de är ändå imponerande. Däremot så är de vanliga modellerna hos Tesla mer än tillräckligt snabba och helt perfekta för mig med lågt förmånsvärde och allt. :)

Jag ser två användarfall där jag vill ha en fossilbil. 1. Cab för att glida runt i sakta mak. Då gärna med maffigt V8-muller. 2. Banbil. Då vill jag att motorn ska yla på höga varv och att det ska finnas paddlar att växla med.

Körde jag mycket autobahn hade jag nog velat ha en stark diesel. Men det gör jag inte.
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Artikel i media

Inlägg av HenrikM76 »

Verdi skrev:
HenrikM76 skrev:

Nu kör jag själv med Tesla men jag säga bara: Ljudet!! Trots allt oavsett vad man tycker i vardagstrafiken så ÄR motorsången från rätt motor helt underbar såklart.....Haft både Porschar och Corvetter och jo. ljudet kan jag sakna i en del situationer.....så av den anledningen kan jag förstå varför man väljer nåt med en stor "riktig" motor.
Javisst. Så kan det väl vara. Men då är det ju i form av en ren hobbybil i så fall. Bara känslan av att veta att det kostar 20:-/milen i enbart soppa är ju vidrig.
Det håller jag till fullo med om, till vardags passar elbilen mig perfekt! Den lägre driftkostnaden gör att man fortfarande känner sig lite mer fri till de där "onödiga" roadtripsen med....när man helt plötsligt blir sugen på den där restaurangen 15 mil bort en lördagseftermiddag :)
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Artikel i media

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
Han är bara sur för att Tesla Model 3 Performance är så bra. :lol:
Jag menar att även om jag personligen inte förstår varför folk väljer just AMG finns det ju helt klart argument för en sådan bil, kanske mer subjektiva sådana än acceleration, varvtider osv som kan objektivt jämföras men likväl argument. Man behöver inte medvetet skriva om det du skrev för att bemöta det.

Sen tycker jag själv att just den klassen med 4 dörrars prestandabilar är precis där elbilar passar så bra, man kan flyga bak i stolen om man vill det men också köra lugnt och tyst. Tycker däremot inte det gör sig lika bra som ren bus-/banbil för där vill jag ha vibrationer, manuell låda, motorljud osv.
Ärligt talat så väcker inte Performance-modellerna från Tesla så mycket vill ha-känsla hos mig. Möjligen av samma anledning som dd88. Men de är ändå imponerande. Däremot så är de vanliga modellerna hos Tesla mer än tillräckligt snabba och helt perfekta för mig med lågt förmånsvärde och allt. :)

Jag ser två användarfall där jag vill ha en fossilbil. 1. Cab för att glida runt i sakta mak. Då gärna med maffigt V8-muller. 2. Banbil. Då vill jag att motorn ska yla på höga varv och att det ska finnas paddlar att växla med.

Körde jag mycket autobahn hade jag nog velat ha en stark diesel. Men det gör jag inte.
Om förmånsvärdet var detsamma hade de kanske lockat dig betydligt mer?
Som privatköpare tycker jag Performance-modellerna är oslagbara. Prestanda som motsvarar eller överträffar avgaskonkurrenterna, med drivmedelskostnader lägre än snålaste snåldieseln.
Att kunna bränna på när man har lust utan att behöva tänka på en saftig nota vid pumpen är ju en enorm frihet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Artikel i media

Inlägg av dd88 »

Härligt, det verkar ändå finnas en enighet kring att det finns andra anledningar att äga en fossilbil än att imponera på sina bröliga polare. Vem hade kunnat tro det.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

BMW Power BEV:
https://teknikensvarld.se/bmw-power-bev ... W9W5ZwaUwE

Kanske kan bli nåt?
Skriv svar