Ja, lallande idioter har iofs alltid funnits, men varför sätta nivån så lågt?bonath skrev:_TonyV skrev:AB Betalvägg:
https://www.aftonbladet.se/bil/a/2GbB8l ... funkar-det
Skildring åka från Sthlm - Höllviken Skåne, och tillbaka med tanke på laddning, med en e-Tron
Ner : 10h 21 min, kommer fram 'möra'. Mot normala drygt 6 timmar, UTAN PAUS, haha. Så de åker normalt 64 mil utan att stanna?
Tillbaka: 9h 30, med 30 minuter upptagen laddare.
Nu ska jag inte återge allt i artikeln, men första körningen med batteribil kan vara strul innan laddkort och taggar är registrerade och testade.
Efter första turen underlättar det. ( Tesla ägare får ursäkta detta stenåldersförfarande med ladd abbonemang)
Sen laddas det i testet alltid 85% - 100%, Var det nödvändigt om stoppet kunde vara kortare?
Så det blir mer en beklagan om problemen att åka med BEV och de vanliga 'problemen' är återgivna.
Vänta på laddning: "Vi utforskar Jönköpings industriområde under tiden och hunden får sig en behövlig promenad"
Kanske går åka nån kilometer vidare mot målet och ta nästa laddare då?
Som det är med journalister, inte planera, bättre artikel om det skiter sig...
Jag har ALLTID genom alla år på långresor kollat var jag har bensinstationer osv, men inte journalister inte...
"Det är 65 mil från Stockholm till Höllviken i Skåne. Vi har med avsikt inte planerat in några laddstopp på förhand eftersom vi vill se om det går att vara spontan i en elbil på samma sätt som i en vanlig bil".
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 649
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Artikel i media
Intressant om förbränningsmotorer och ICE-fabriker på nedgång...
Emissions rules, EV shift will spur car engine mergers and acquisitions
More than 120 plants make combustion engine components in Europe alone
https://www.autoblog.com/2019/07/09/emi ... 9AvHKoE6DV
Emissions rules, EV shift will spur car engine mergers and acquisitions
More than 120 plants make combustion engine components in Europe alone
https://www.autoblog.com/2019/07/09/emi ... 9AvHKoE6DV
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2076
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Artikel i media
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Artikel i media
Tesladödare - borde vara en kandidat till årets nyord. Har iofs hört det i några år nu, och många talar om det, så det borde väl finnas med i SAOL.
Vad är det förresten? Har aldrig sett någon...
Re: Artikel i media
volvo får rappa på, troligen inkl plugin hybrider
https://www.bbc.com/news/business-49022684
https://www.bbc.com/news/business-49022684
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
Förmodligen en bil som är lite sämre än en Tesla Model S från år 2013.EnTraktor skrev:Jag mailade DN för att fråga vad en Tesladödare är för något
Re: Artikel i media
Fin intervju med Elon och Franz av Motor Trend i samband med att Model S blev vald som Ultimate Car of the Year:
https://www.motortrend.com/news/tesla-e ... interview/
https://www.motortrend.com/news/tesla-e ... interview/
Re: Artikel i media
"Avgörande ögonblick
– Det här är ett avgörande ögonblick för Europas bilindustri. Biltillverkarna investerar 145 miljarder euro i elektrifiering – och batteritillverkningen kommer äntligen till Europa. Framgångar inom det här området är en industriell topprioritering för EU. Vi behöver skicka en tydlig signal till industrin att det inte finns någon återvändo, och komma överens om att fasa ut försäljningen av bensin- och dieselbilar i städer, nationellt såväl som på EU-nivå. Förbränningsmotorns tid går mot sitt slut, säger Lucien Mathieu, analytiker inom transport och mobilitet hos Transport & Environment på deras hemsida."
https://www.nyteknik.se/fordon/stor-okn ... as-6964976
– Det här är ett avgörande ögonblick för Europas bilindustri. Biltillverkarna investerar 145 miljarder euro i elektrifiering – och batteritillverkningen kommer äntligen till Europa. Framgångar inom det här området är en industriell topprioritering för EU. Vi behöver skicka en tydlig signal till industrin att det inte finns någon återvändo, och komma överens om att fasa ut försäljningen av bensin- och dieselbilar i städer, nationellt såväl som på EU-nivå. Förbränningsmotorns tid går mot sitt slut, säger Lucien Mathieu, analytiker inom transport och mobilitet hos Transport & Environment på deras hemsida."
https://www.nyteknik.se/fordon/stor-okn ... as-6964976
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Går BMW i konkurs?
1. BMW 3 seriens försäljning har rasat pga Tesla 3 konkurrerar ut dom.
2. VD för BMW har inte satt fokus på elbilar, får därför sparken.
3. Stordriftsfördelar är viktigt. VWs MEB-elplattform kommer att användas av minst: VW, Audi, Skoda, Seat och Ford, så det blir stora volymer.
4. Tesla växer snabbt och får stora volymer.
5. BMW har inte lierat sig med några andra stora, hur ska de få ner priset på sina elbilar(och få fram elbilar i volymer)?
6. Tesla sänker priset på sina modeller snabbare än BMW. Idag kostar en Tesla 3 P ca 710.000kr minus 60.000kr i stöd, netto 650.000kr.
En BMW M4 aut, kostar 783.900kr. Den gör 0-100 på 4,1s. Tesla 3 P gör 0-100 på 3,4s.
BMW M4 är 134.000kr dyrare och 0,7s långsammare.
Tesla skulle om de vill kunna sänka priset på 3P ytterligare med 100.000kr, och röra om i marknaden totalt.
Det skulle få stora konsekvenser, fossilbilarna måste sänka priset på sina motsvarande bilar(vilket är jättedåligt eftersom en stor del av vinsten görs på dessa bilar). Problemet är bara, sänker man priset på dessa bilar med många hk, då måste priset på bilar med mindre hk också sänkas.
Vilket får gigantiska konsekvenser.
Tesla Secret China Bankrupts Bmw (2019)555
1. BMW 3 seriens försäljning har rasat pga Tesla 3 konkurrerar ut dom.
2. VD för BMW har inte satt fokus på elbilar, får därför sparken.
3. Stordriftsfördelar är viktigt. VWs MEB-elplattform kommer att användas av minst: VW, Audi, Skoda, Seat och Ford, så det blir stora volymer.
4. Tesla växer snabbt och får stora volymer.
5. BMW har inte lierat sig med några andra stora, hur ska de få ner priset på sina elbilar(och få fram elbilar i volymer)?
6. Tesla sänker priset på sina modeller snabbare än BMW. Idag kostar en Tesla 3 P ca 710.000kr minus 60.000kr i stöd, netto 650.000kr.
En BMW M4 aut, kostar 783.900kr. Den gör 0-100 på 4,1s. Tesla 3 P gör 0-100 på 3,4s.
BMW M4 är 134.000kr dyrare och 0,7s långsammare.
Tesla skulle om de vill kunna sänka priset på 3P ytterligare med 100.000kr, och röra om i marknaden totalt.
Det skulle få stora konsekvenser, fossilbilarna måste sänka priset på sina motsvarande bilar(vilket är jättedåligt eftersom en stor del av vinsten görs på dessa bilar). Problemet är bara, sänker man priset på dessa bilar med många hk, då måste priset på bilar med mindre hk också sänkas.
Vilket får gigantiska konsekvenser.
Tesla Secret China Bankrupts Bmw (2019)555
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Artikel i media
Det är väl klart att BMW går i konkurs.Zalman3 skrev:Går BMW i konkurs?
1. BMW 3 seriens försäljning har rasat pga Tesla 3 konkurrerar ut dom.
2. VD för BMW har inte satt fokus på elbilar, får därför sparken.
3. Stordriftsfördelar är viktigt. VWs MEB-elplattform kommer att användas av minst: VW, Audi, Skoda, Seat och Ford, så det blir stora volymer.
4. Tesla växer snabbt och får stora volymer.
5. BMW har inte lierat sig med några andra stora, hur ska de få ner priset på sina elbilar(och få fram elbilar i volymer)?
6. Tesla sänker priset på sina modeller snabbare än BMW. Idag kostar en Tesla 3 P ca 710.000kr minus 60.000kr i stöd, netto 650.000kr.
En BMW M4 aut, kostar 783.900kr. Den gör 0-100 på 4,1s. Tesla 3 P gör 0-100 på 3,4s.
BMW M4 är 134.000kr dyrare och 0,7s långsammare.
Tesla skulle om de vill kunna sänka priset på 3P ytterligare med 100.000kr, och röra om i marknaden totalt.
Det skulle få stora konsekvenser, fossilbilarna måste sänka priset på sina motsvarande bilar(vilket är jättedåligt eftersom en stor del av vinsten görs på dessa bilar). Problemet är bara, sänker man priset på dessa bilar med många hk, då måste priset på bilar med mindre hk också sänkas.
Vilket får gigantiska konsekvenser.
Tesla Secret China Bankrupts Bmw (2019)555
BMW 4-serie F32 2014 - 2017 191 bil sålde de i Sverige. Om BMW inte säljer 63 st M4 per år i Sverige, då går de i konkurs eller hur?
Jobbar du på Aftonbladet? Dina rubriker påminner mycket om rubrikerna i Aftonbladet och Expressen.
- Jonathanerik_77
- Teslaägare
- Inlägg: 86
- Blev medlem: 06 nov 2017 10:56
- Ort: Nybro
Re: Artikel i media
https://www.aftonbladet.se/bil/a/pLlP6R ... olksuvarna
Skynda att fynda innan det blir ännu dyrare att köra smutsig fossilbil.
Skynda att fynda innan det blir ännu dyrare att köra smutsig fossilbil.
Re: Artikel i media
Först pratar du om volymer, och sedan jämför du BMW M4 med Model 3 Performance. Är dessa två bilar representativa för de stora volymerna? Säkerligen har BMW fina marginaler på sina M-bilar, men det är väl inte i denna prisgrupp de säljer de stora mängderna med bilar?Zalman3 skrev:6. Tesla sänker priset på sina modeller snabbare än BMW. Idag kostar en Tesla 3 P ca 710.000kr minus 60.000kr i stöd, netto 650.000kr.
En BMW M4 aut, kostar 783.900kr. Den gör 0-100 på 4,1s. Tesla 3 P gör 0-100 på 3,4s.
BMW M4 är 134.000kr dyrare och 0,7s långsammare.
Om BMW går i konkurs så är det troligen inte för att den stora massan slutar köpa M4 (vilket den stora massan aldrig gjort från början).
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Artikel i media
Kollar man Q2 YoY på 3-serien i Sverige så ser det säkert ut som om BMW går i konkurs vilket dag som helst.
Men jämför man bara siffror utan att ha någon bakgrund så missar man att en ny generation nyligen har lanserats, vilket innebär att bara enstaka motorer kan beställas och att touringen (som står för en stor del av försäljningen) kommer först i höst. Jämför man då detta med förra årets siffror som slog de flesta rekord pga införandet av malus i juli förra året så börjar man nog se en del av helheten.
Men jämför man bara siffror utan att ha någon bakgrund så missar man att en ny generation nyligen har lanserats, vilket innebär att bara enstaka motorer kan beställas och att touringen (som står för en stor del av försäljningen) kommer först i höst. Jämför man då detta med förra årets siffror som slog de flesta rekord pga införandet av malus i juli förra året så börjar man nog se en del av helheten.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Artikel i media
I dagens DN (papperstidningen hittar den inte på nätet) finns en liten genomgång av faktisk bränsleförbrukning jämfört med uppmätt. Som Teknikens värld låtit utföra.
Finns en hel del bilar som inte kommer i närheten av siffror tillverkaren uppgett.
T.ex. Audi A6 ska dra 0,45 men drar enligt deras mätning 0,62. Även Volvo v90 och Mercedes E-klass har samma differens.
Med tanke på klagandet på elbilars angivna räckvidd.
Finns en hel del bilar som inte kommer i närheten av siffror tillverkaren uppgett.
T.ex. Audi A6 ska dra 0,45 men drar enligt deras mätning 0,62. Även Volvo v90 och Mercedes E-klass har samma differens.
Med tanke på klagandet på elbilars angivna räckvidd.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Artikel i media
Det innebär att på 60 liter skulle man kommit 133 mil men nu kommer man 97 mil, typ 73% av utlovat.frippe skrev:I dagens DN (papperstidningen hittar den inte på nätet) finns en liten genomgång av faktisk bränsleförbrukning jämfört med uppmätt. Som Teknikens värld låtit utföra.
Finns en hel del bilar som inte kommer i närheten av siffror tillverkaren uppgett.
T.ex. Audi A6 ska dra 0,45 men drar enligt deras mätning 0,62. Även Volvo v90 och Mercedes E-klass har samma differens.
Med tanke på klagandet på elbilars angivna räckvidd.
Så om Tesla lovar 56 mil så är allt över 41 mil bättre än de du nämner här.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Artikel i media
Hur har de gjort de testerna? Jag antar att de hittat på en egen körcykel och sedan klagar på att den inte ger samma resultat som WLTP.
Re: Artikel i media
Det stora problemet är egentligen inte biltillverkarna utan körcykeln. NEDC ger precis lika dåliga resultat med elbilar som bensin/dieselbilar. WLTP är bättre men fortfarande är medelhastigheten rätt låg, har för mig att det är 54 km/h. Men kolla ex Audi som numera ofta anger både NEDC samt WLTP. Skiljer mycket mellan dessa. I vissa lägen visar de förbrukningen i NEDC men endast utsläppen enligt WLTP. MärkligtPontus skrev:Det innebär att på 60 liter skulle man kommit 133 mil men nu kommer man 97 mil, typ 73% av utlovat.
Så om Tesla lovar 56 mil så är allt över 41 mil bättre än de du nämner här.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Artikel i media
Volvo återkallar 86 000 bilar i Sverige https://www.aftonbladet.se/a/jdg3gn
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
http://---
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Artikel i media
Typ samma anledning som BMW dieslar brinner stup i kvarten. EGR är ett gigantiskt problem.Tars skrev:Volvo återkallar 86 000 bilar i Sverige https://www.aftonbladet.se/a/jdg3gn
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Artikel i media
Det är taget från teknikens värld med deras sverigecykel. Vad nu det innebär. Men de anger att den ska vara mer verklighetstrogen än vad tillverkarna använder.LarsL skrev:Hur har de gjort de testerna? Jag antar att de hittat på en egen körcykel och sedan klagar på att den inte ger samma resultat som WLTP.
Men så klart blir det aldrig lika med olika körcykler.
Men jämförbart med allas klagan på overkliga värden på elbilar så är det intressant.
Model Y LR.
Model S70D
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... -att-tanka
Och samtidigt finns det troligen tusentals användbara vägguttag på orten. Tja, varför göra det enkelt när man kan krångla till det? Jobbigt läge, dock!
Och samtidigt finns det troligen tusentals användbara vägguttag på orten. Tja, varför göra det enkelt när man kan krångla till det? Jobbigt läge, dock!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
Alla: Vätgas från naturgas måste vara världens sämsta idé...
Australien: Hold my Fosters
https://www.forbes.com/sites/timtreadgo ... ebdb757332
Australien: Hold my Fosters
https://www.forbes.com/sites/timtreadgo ... ebdb757332
Re: Artikel i media
100 ton Co2 för 3 ton H2...Wilson skrev:Alla: Vätgas från naturgas måste vara världens sämsta idé...
Australien: Hold my Fosters
https://www.forbes.com/sites/timtreadgo ... ebdb757332
Hyundai Ioniq -17, 28 kWh
Re: Artikel i media
Wilson skrev:Alla: Vätgas från naturgas måste vara världens sämsta idé...
Australien: Hold my Fosters
https://www.forbes.com/sites/timtreadgo ... ebdb757332
För varannan vätgasmolekyl så skapar de minst en koldioxidmolekyl... Sedan ska de alltså skeppa naturgasen till produktionsplatsen för att sedan skeppa vidare vätgasen vilket kommer att skapa än mer koldioxid. För att tanka en Mirai så att den tar sig 60 mil enligt NEDC så krävs det ca 6 kg vätgas vilket alltså kommer att ha släppt ut minst 22 kg koldioxid bara i produktion (förutsätter att produktionen är 100% effektiv och inte kräver någon extra energi alls...). Lägg därtill utsläppen från produktion och transport av naturgasen och transport av vätgas.Japan and Australia have taken their first steps to create new export industry which will convert the world's most polluting fuel, coal, into its cleanest, hydrogen, and ship it in liquefied form from Australia to Japan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.