Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Mariestad som tidigare investerat i en vätgasmack går nu vidare med ännu en tveksam investering, laddväg.
https://kundnyheter.ellevio.se/mariesta ... _term=cta1
https://kundnyheter.ellevio.se/mariesta ... _term=cta1
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Är dom ute efter något slags rekord?
(Kanske druckit för mycket lokalproducerad dryck).
(Kanske druckit för mycket lokalproducerad dryck).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Det verkar som att du kör en vit bil . Akta dig för Tesla bilarleiflodde skrev:Iallafall har jag missat orsaken till nedanstående:
För två år sedan omkom en Teslaförare efter att hans bil i autopilotläge kraschat in i en lastbil. Enligt företaget var hindrets färg ett av skälen till att bilen inte reagerade på faran – lastbilen var vit, vilket gjorde att kameran inte kunde urskilja den mot himlen.
https://www.nyteknik.se/fordon/darfor-k ... ta-6897137
Re: Artikel i media
drycken har lika lite med mariestad att göra som skenan är strömlös tillsvidare
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
Såg vätgas macken livrädd att parkera i närheten aldrig mer den MC.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Artikel i media
Angående vätgasmackar så ska Umeå snart skaffa en. Som potentiell framtida biogasbil körare så blir jag lite sur på det. Då Umeå inte har en mack för fordonsgas.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Artikel i media
Bidragsjägare blir min reaktion!
Jag är en förespråkare av elektrifierade vägar (som vissa kanske har märkt) men jag försöker vara realist och vi behöver absolut inga elektrifierade cityvägar då alla elbilar har en räckvidd som duger i stadstrafik. Nej, det är på de stora vägarna med mycken trafik som vi behöver en praktisk och komplett laddstruktur där man inte är tvungen att stanna vid en laddstation (likt en bensinstation) utan kan välja sina stopp utan att planera utifrån laddplatser och antal laddande fordon vid en viss specifik tidpunkt.
Jag vet att de flesta här (och kanske också ute i samhället) anser att problemen är oövervinnerliga och vinsterna är allt för små för att man ska offra stora kapital på något som enkelt går att lösa med några snabbladdare till, men lås er inte i föråldrade tankar som lätt skulle ha kunnat hålla er kvar i de praktiska förbränningsmotordrivna fordon som ni nu bevisligen har lämnat eller är på väg att lämna... Tänk lite friare och öppna er för möjligheter snarare än att låsa er fast i problemen. Jag blir allvarligt ganska förskräckt av att läsa kommentarer på Facebook när det dyker upp ett inlägg om t.ex elbilar eller miljöförstöring som är tillgängligt för den stora massan. Det krävs helt klart att vi som har förmågan att se framtiden för vad den är (och kan bli) inte låser oss i begränsande tankar och visioner utan däremot utökar vår förmåga att lösa problem och bidra till planetens fortsätta överlevnad.
Tack Elon Musk för ditt bidrag!
(detta inlägg kan ha påverkats av reprisen om Tage Danielssons liv...)
Jag är en förespråkare av elektrifierade vägar (som vissa kanske har märkt) men jag försöker vara realist och vi behöver absolut inga elektrifierade cityvägar då alla elbilar har en räckvidd som duger i stadstrafik. Nej, det är på de stora vägarna med mycken trafik som vi behöver en praktisk och komplett laddstruktur där man inte är tvungen att stanna vid en laddstation (likt en bensinstation) utan kan välja sina stopp utan att planera utifrån laddplatser och antal laddande fordon vid en viss specifik tidpunkt.
Jag vet att de flesta här (och kanske också ute i samhället) anser att problemen är oövervinnerliga och vinsterna är allt för små för att man ska offra stora kapital på något som enkelt går att lösa med några snabbladdare till, men lås er inte i föråldrade tankar som lätt skulle ha kunnat hålla er kvar i de praktiska förbränningsmotordrivna fordon som ni nu bevisligen har lämnat eller är på väg att lämna... Tänk lite friare och öppna er för möjligheter snarare än att låsa er fast i problemen. Jag blir allvarligt ganska förskräckt av att läsa kommentarer på Facebook när det dyker upp ett inlägg om t.ex elbilar eller miljöförstöring som är tillgängligt för den stora massan. Det krävs helt klart att vi som har förmågan att se framtiden för vad den är (och kan bli) inte låser oss i begränsande tankar och visioner utan däremot utökar vår förmåga att lösa problem och bidra till planetens fortsätta överlevnad.
Tack Elon Musk för ditt bidrag!
(detta inlägg kan ha påverkats av reprisen om Tage Danielssons liv...)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Artikel i media
Jo, men det är ju precis det. De som kör förbränningsbil tror att det här är en uppenbar lösning eftersom de har räckviddsångest. Vi som provat elbil vet ju att en sådan här lösning är onödig. Jag skulle i alla fall inte betala de extra kronorna som elen skulle kosta från de här skenorna.
Re: Artikel i media
NyTeknik råkade visst publicera en positiv artikel ang Musk/SpaceX:
https://www.nyteknik.se/fordon/svenska- ... rt-6897523
https://www.nyteknik.se/fordon/svenska- ... rt-6897523
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Artikel i media
Northvolt får in ytterligare en halvmiljard.
http://norran.se/affarsliv/klart-ytterl ... olt-977732
Men det är bortkastade pengar enligt den här insändaren.
http://norran.se/asikter/insandare/insa ... tid-975914
http://norran.se/affarsliv/klart-ytterl ... olt-977732
Men det är bortkastade pengar enligt den här insändaren.
http://norran.se/asikter/insandare/insa ... tid-975914
Re: Artikel i media
Jaja... precis som svaret till insändaren säger: Varför skulle inte Northvolt - likt alla som jobbar med batterier - hålla ögonen på utveckligen och vara beredda att ställa om? Med den filosofin som insändarskribenten står för är det aldrig nån idé med några investeringar i teknik.Vasp skrev:Northvolt får in ytterligare en halvmiljard.
http://norran.se/affarsliv/klart-ytterl ... olt-977732
Men det är bortkastade pengar enligt den här insändaren.
http://norran.se/asikter/insandare/insa ... tid-975914
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Ja dom har ju inte ens börjat bygga fabriken än lixom,
dom hinner ändra kurs en hel del innan dom börjar producera nåt öht tom.
dom hinner ändra kurs en hel del innan dom börjar producera nåt öht tom.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Ja din sista poäng håller jag verkligen med om... och jag lägger till att man måste våga satsa för att vinna...Jerker skrev:Jaja... precis som svaret till insändaren säger: Varför skulle inte Northvolt - likt alla som jobbar med batterier - hålla ögonen på utveckligen och vara beredda att ställa om? Med den filosofin som insändarskribenten står för är det aldrig nån idé med några investeringar i teknik.Vasp skrev:Northvolt får in ytterligare en halvmiljard.
http://norran.se/affarsliv/klart-ytterl ... olt-977732
Men det är bortkastade pengar enligt den här insändaren.
http://norran.se/asikter/insandare/insa ... tid-975914
Jag hoppas och tror att Northvolt kommer vara framgångsrika under förutsättning att de inte drar ut på tiden för mycket innan de kommer igång. Efterfrågan finns på batterier nu och då gäller de att hänge med i att bygga nya fabriker för de.
Vad de gäller solide state så jo de kommer säkert i framtiden dock tror ju inte jag de finns någon som kan säga när de är färdiga för att vara en kommersiell produkt. Dessutom kommer de såklart hela tiden konkurrera med litium batterier som garanterat kommer bli både bättre och billigare under samma tidsperiod som solid state ska utvecklas så de är bra nog med samtidigt få ner priset för att konkurrerar... Glöm inte en Svensson tittar i princip bara på inköpspriset på en bil, inte vad bilen kostar i drift så de behöver antagligen ligga väldigt nära i pris per kWh för att de ska börja hamna i bilarna.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Många tänker tyvärr inte längre än vad näsan räcker...Jerker skrev:Jaja... precis som svaret till insändaren säger: Varför skulle inte Northvolt - likt alla som jobbar med batterier - hålla ögonen på utveckligen och vara beredda att ställa om? Med den filosofin som insändarskribenten står för är det aldrig nån idé med några investeringar i teknik.Vasp skrev:Northvolt får in ytterligare en halvmiljard.
http://norran.se/affarsliv/klart-ytterl ... olt-977732
Men det är bortkastade pengar enligt den här insändaren.
http://norran.se/asikter/insandare/insa ... tid-975914
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mp-s ... efter-2030
Och hur ska de lyckas med detta? Om de ska vara möjligt så skulle den sista fossil bilen sålts runt 2010-15 för ca 15-20 år livslängd får man väl ändå räkna på en bil.
Ja ska de en komma halvvägs så är de nog dags att lägga MYCKET stora bidrag på elbilar.
Och hur ska de lyckas med detta? Om de ska vara möjligt så skulle den sista fossil bilen sålts runt 2010-15 för ca 15-20 år livslängd får man väl ändå räkna på en bil.
Ja ska de en komma halvvägs så är de nog dags att lägga MYCKET stora bidrag på elbilar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Artikel i media
En fossilbil kan tankas med biobränsle.chaffis75 skrev:https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mp-s ... efter-2030
Och hur ska de lyckas med detta? Om de ska vara möjligt så skulle den sista fossil bilen sålts runt 2010-15 för ca 15-20 år livslängd får man väl ändå räkna på en bil.
Ja ska de en komma halvvägs så är de nog dags att lägga MYCKET stora bidrag på elbilar.
Re: Artikel i media
tekniken utvecklas säkert men vad är statusen, finns den 100% "bio" bensin och 100% "bio" diesel idag? Vad jag kan se då kan man blanda in dessa ersättare men de är bara en mindre del.Anderzzon skrev:En fossilbil kan tankas med biobränsle.chaffis75 skrev:https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mp-s ... efter-2030
Och hur ska de lyckas med detta? Om de ska vara möjligt så skulle den sista fossil bilen sålts runt 2010-15 för ca 15-20 år livslängd får man väl ändå räkna på en bil.
Ja ska de en komma halvvägs så är de nog dags att lägga MYCKET stora bidrag på elbilar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Artikel i media
Det finns i alla fall HVO100 som ersättning till diesel. Detta används främst hos åkerier men när biltillverkarna godkänner sina motorer så kommer man kunna köra med det i personbilar. Någon bra ersättning till bensin förutom etanol vet jag tyvärr inte.chaffis75 skrev:tekniken utvecklas säkert men vad är statusen, finns den 100% "bio" bensin och 100% "bio" diesel idag? Vad jag kan se då kan man blanda in dessa ersättare men de är bara en mindre del.
Re: Artikel i media
chaffis75 skrev:https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mp-s ... efter-2030
Och hur ska de lyckas med detta? Om de ska vara möjligt så skulle den sista fossil bilen sålts runt 2010-15 för ca 15-20 år livslängd får man väl ändå räkna på en bil.
Ja ska de en komma halvvägs så är de nog dags att lägga MYCKET stora bidrag på elbilar.
Miljöpartiet...
Re: Artikel i media
Säga vad man vill om Miljöpartiet, om man kan lita på dem så är de ju helt klart mest progressiva när det kommer till miljöfrågor.chaffis75 skrev:https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mp-s ... efter-2030
Och hur ska de lyckas med detta? Om de ska vara möjligt så skulle den sista fossil bilen sålts runt 2010-15 för ca 15-20 år livslängd får man väl ändå räkna på en bil.
Ja ska de en komma halvvägs så är de nog dags att lägga MYCKET stora bidrag på elbilar.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
Re: Artikel i media
Mmm tycker det är fascinerande att inte kravet att alla nya fordon som säljs ska kunna köras på ett biobränsle som finns att köpa för privatpersoner kom för 10 år sedan.
Det är ju inte direkt svårt att få en bensinare att kunna gå på etanol och en diesel att kunna gå på HVO100. Eller missar jag något väsentligt?
Det är ju inte direkt svårt att få en bensinare att kunna gå på etanol och en diesel att kunna gå på HVO100. Eller missar jag något väsentligt?
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Re: Artikel i media
Ja, men de drar det lite väl långt. De var det ända partiet som till senaste valet ville sänka supermiljöbilspremien till 20 000, socialdemokraterna ville behålla 40 000 och alliansen ville höja den till 60 000 kr. Då lät det nästan som miljöpartiet ville satsa allt på lokaltrafik och få bort bilar från vägarna.strejf skrev:Säga vad man vill om Miljöpartiet, om man kan lita på dem så är de ju helt klart mest progressiva när det kommer till miljöfrågor.chaffis75 skrev:https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mp-s ... efter-2030
Och hur ska de lyckas med detta? Om de ska vara möjligt så skulle den sista fossil bilen sålts runt 2010-15 för ca 15-20 år livslängd får man väl ändå räkna på en bil.
Ja ska de en komma halvvägs så är de nog dags att lägga MYCKET stora bidrag på elbilar.
Jag skulle säga att det finns två typer av miljömänniskor, de som vill minska vår miljöpåverkan genom att begränsa eller förbjuda allt som är dåligt för miljön och sen finns de som vill använda ny teknik för att minska vår påverkan utan att dra ner på vår levnadsstandard. Jag skulle säga att miljöpartiet håller till den första gruppen och centerpartiet håller sig till den andra gruppen. Den första gruppen ser Elon Musk som en stor miljöbov med elbilar och raketer samtidigt som jag skulle säga att han genom elbilarna sänker världens totala utsläpp och att de genom ny rymdraket gör rymdfärder miljövänligare vilket behövs efter som vi knappast kommer sluta vara beroende av satelliter mm inom en snar framtid.
Re: Artikel i media
Nu kanske jag trampar på en del ömma tår men jag tycker de är aningslösa och närmast verklighetsfrånvända.strejf skrev:Säga vad man vill om Miljöpartiet, om man kan lita på dem så är de ju helt klart mest progressiva när det kommer till miljöfrågor.chaffis75 skrev:https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mp-s ... efter-2030
Och hur ska de lyckas med detta? Om de ska vara möjligt så skulle den sista fossil bilen sålts runt 2010-15 för ca 15-20 år livslängd får man väl ändå räkna på en bil.
Ja ska de en komma halvvägs så är de nog dags att lägga MYCKET stora bidrag på elbilar.
Re: Artikel i media
Centern är också ansvarslösa populister. De enda som verkar vilja ta ansvar för landet är i vanlig ordning Sossarna och Moderaterna. De andra partierna svävar alltför ofta i det blå.vigge50 skrev:Ja, men de drar det lite väl långt. De var det ända partiet som till senaste valet ville sänka supermiljöbilspremien till 20 000, socialdemokraterna ville behålla 40 000 och alliansen ville höja den till 60 000 kr. Då lät det nästan som miljöpartiet ville satsa allt på lokaltrafik och få bort bilar från vägarna.strejf skrev:Säga vad man vill om Miljöpartiet, om man kan lita på dem så är de ju helt klart mest progressiva när det kommer till miljöfrågor.chaffis75 skrev:https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mp-s ... efter-2030
Och hur ska de lyckas med detta? Om de ska vara möjligt så skulle den sista fossil bilen sålts runt 2010-15 för ca 15-20 år livslängd får man väl ändå räkna på en bil.
Ja ska de en komma halvvägs så är de nog dags att lägga MYCKET stora bidrag på elbilar.
Jag skulle säga att det finns två typer av miljömänniskor, de som vill minska vår miljöpåverkan genom att begränsa eller förbjuda allt som är dåligt för miljön och sen finns de som vill använda ny teknik för att minska vår påverkan utan att dra ner på vår levnadsstandard. Jag skulle säga att miljöpartiet håller till den första gruppen och centerpartiet håller sig till den andra gruppen. Den första gruppen ser Elon Musk som en stor miljöbov med elbilar och raketer samtidigt som jag skulle säga att han genom elbilarna sänker världens totala utsläpp och att de genom ny rymdraket gör rymdfärder miljövänligare vilket behövs efter som vi knappast kommer sluta vara beroende av satelliter mm inom en snar framtid.
Visst kan man rösta på nåt annat än S eller M men inga andra partier har ju en helhet som håller ihop. De funkar bäst som påtryckare i enskilda frågor. Jag kan inte ens föreställa mig kaoset om nåt annat parti än de två skulle få egen majoritet och göra precis som de ville.