Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

frippe skrev:
Tycker nog hela artikeln var väldigt motsägeslefull, bättre än väntat i väntan på ren elbil, laddas inte så mycket de borde, Laddhybrider kan – om de laddas och körs på el när de kan – ha ungefär lika stor potential att sänka utsläppen som elbilar. Men ett problem var t.ex. att många inte ens laddade dem, enligt tidigare i artikeln. Så hur ska de ha det egentligen.
Märklig artikel. Kör själv laddhybrid och på vintern går den kanske 2 mil på el. Om det inte är kallare än ~-10C då den går mest på bensinmotorn vid korta sträckor. Och en på jobbet har nya Outlandern med "EV" knapp, den fungerar inte vid -15. Då visar bilen "no EV" varning när knappen trycks in.

Ska det skjutsas på träning direkt efter jobbet blir det totalt 10 mil där då 2-3 av dessa mil körs på el. Så ungefär lika stor potential, nja. Våran går väl ca 40% på el för vardagligt bruk nu när jag inte kan ladda på jobbet, än mindre då förstås när vi kör längre sträckor på helgerna.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Artikel i media

Inlägg av JFAH »

flashladdning av bussar tror jag inte mycket på. Krävande av elsystemet och bygger dyr infrastruktur. Betydligt bättre med 15-20 minutes stopp som är betydligt trevligare ur elektriskt syncinkel och fortfarande mer än tillräckligt snabbt. Bättre att ändhållsplatsladda och ha rejäla batterier i bussen (som i princip alla busstillverkare utom scania och volvo valt att göra)....

MVH
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

chaffis75 skrev:
mati skrev:
Det är väl lite som snabbladdaren för färjorna mellan Helsingborg och Helsingör. De trycker ju också in en jäkla massa ström på bara ett fåtal minuter, om än inte sekunder.
Jag fick förresten åka med en sådan färja i helgen, utan att veta om det. Jag märkte bara att det var så konstigt tyst på färjan. Knäpptyst. Sen kom jag på att de går på el numera. Underbart. :)
Flash laddar tekniken var ju spännande, jag tror verkligen elbussar är framtiden och inte bygga nya spårvagnar som de galna politikerna i Lund gör Jo de är väl inte fel med spårvagnar i sig men de kostar mer än de smakar, då hade elbussar varit bättre tror jag.

Jag visste inte man hade kommit igång med eldriften på Helsingborg Helsingör, kanske man får ta en sväng med den båten snart bara för att prova...
Samma debatt här i Uppsala. Det planeras för spårvagn...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »


:lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

Verdi skrev:
chaffis75 skrev:
mati skrev:
Det är väl lite som snabbladdaren för färjorna mellan Helsingborg och Helsingör. De trycker ju också in en jäkla massa ström på bara ett fåtal minuter, om än inte sekunder.
Jag fick förresten åka med en sådan färja i helgen, utan att veta om det. Jag märkte bara att det var så konstigt tyst på färjan. Knäpptyst. Sen kom jag på att de går på el numera. Underbart. :)
Flash laddar tekniken var ju spännande, jag tror verkligen elbussar är framtiden och inte bygga nya spårvagnar som de galna politikerna i Lund gör Jo de är väl inte fel med spårvagnar i sig men de kostar mer än de smakar, då hade elbussar varit bättre tror jag.

Jag visste inte man hade kommit igång med eldriften på Helsingborg Helsingör, kanske man får ta en sväng med den båten snart bara för att prova...
Samma debatt här i Uppsala. Det planeras för spårvagn...
I Lund är hoppet ute... de har redan börjat bygga med denna 1800-tals teknik... Hoppas de blir bättre beslut i Uppsala...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

chaffis75 skrev:
Verdi skrev:
chaffis75 skrev:
mati skrev:
Det är väl lite som snabbladdaren för färjorna mellan Helsingborg och Helsingör. De trycker ju också in en jäkla massa ström på bara ett fåtal minuter, om än inte sekunder.
Jag fick förresten åka med en sådan färja i helgen, utan att veta om det. Jag märkte bara att det var så konstigt tyst på färjan. Knäpptyst. Sen kom jag på att de går på el numera. Underbart. :)
Flash laddar tekniken var ju spännande, jag tror verkligen elbussar är framtiden och inte bygga nya spårvagnar som de galna politikerna i Lund gör Jo de är väl inte fel med spårvagnar i sig men de kostar mer än de smakar, då hade elbussar varit bättre tror jag.

Jag visste inte man hade kommit igång med eldriften på Helsingborg Helsingör, kanske man får ta en sväng med den båten snart bara för att prova...
Samma debatt här i Uppsala. Det planeras för spårvagn...
I Lund är hoppet ute... de har redan börjat bygga med denna 1800-tals teknik... Hoppas de blir bättre beslut i Uppsala...
Ironiskt att det är två universitetsstäder som inte klarar av att planera för framtiden...
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Artikel i media

Inlägg av iAkita »

Verdi skrev:
Ironiskt att det är två universitetsstäder som inte klarar av att planera för framtiden...
Fast ur miljöhänseende finns det väl absolut ingenting som är bättre med att köra omkring med stora tunga batterier och slita gummidäck än vad det är med spårvagn? Jag förstår inte varför så många verkar vurma för batteridrift även på fasta rutter, när det går alldeles utmärkt att köra eldrivet på dessa utan att blanda in batterier. Jag skulle snarare säga att politikerna i Lund och Uppsala är ovanligt kloka och tänker långsiktigt i det här fallet. Däremot är det lite irriterande att ha bygget precis utanför mitt kontor.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare
Inlägg: 238
Blev medlem: 04 jul 2016 19:06

Re: Artikel i media

Inlägg av dhogborg »

iAkita skrev:
Fast ur miljöhänseende finns det väl absolut ingenting som är bättre med att köra omkring med stora tunga batterier och slita gummidäck än vad det är med spårvagn? Jag förstår inte varför så många verkar vurma för batteridrift även på fasta rutter, när det går alldeles utmärkt att köra eldrivet på dessa utan att blanda in batterier. Jag skulle snarare säga att politikerna i Lund och Uppsala är ovanligt kloka och tänker långsiktigt i det här fallet. Däremot är det lite irriterande att ha bygget precis utanför mitt kontor.
Detta är tredjehandsinformation, men tydligen var spårvägen en del i paketet för att få forskningsanläggningen Max IV eller ESS (kommer ej ihåg vilken av dem, men en av dem). Det ställdes då krav på spårbunden trafik mellan flygplats och anläggningen. Med spårvagn får man spår hela vägen från Brunnshög till Kastrup. Sen finns det fördelar i kapacitet och driftsäkerhet också, men spårvägen byggs inte för lundensare :).
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Artikel i media

Inlägg av iAkita »

dhogborg skrev:
iAkita skrev:
Fast ur miljöhänseende finns det väl absolut ingenting som är bättre med att köra omkring med stora tunga batterier och slita gummidäck än vad det är med spårvagn? Jag förstår inte varför så många verkar vurma för batteridrift även på fasta rutter, när det går alldeles utmärkt att köra eldrivet på dessa utan att blanda in batterier. Jag skulle snarare säga att politikerna i Lund och Uppsala är ovanligt kloka och tänker långsiktigt i det här fallet. Däremot är det lite irriterande att ha bygget precis utanför mitt kontor.
Detta är tredjehandsinformation, men tydligen var spårvägen en del i paketet för att få forskningsanläggningen Max IV eller ESS (kommer ej ihåg vilken av dem, men en av dem). Det ställdes då krav på spårbunden trafik mellan flygplats och anläggningen. Med spårvagn får man spår hela vägen från Brunnshög till Kastrup. Sen finns det fördelar i kapacitet och driftsäkerhet också, men spårvägen byggs inte för lundensare :).
Det planeras nya bostäder för 40 000 lundensare i Brunnshög med omgivningar. Nog kommer Spårvägen gynna även dem, i tillägg till alla som kommer vara anställda vid och/eller använda ESS och Max 4. Spårbunden trafik till och från området och vidare till Köpenhamn via Malmö är toppen för regionen.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

iAkita skrev:
Verdi skrev:
Ironiskt att det är två universitetsstäder som inte klarar av att planera för framtiden...
Fast ur miljöhänseende finns det väl absolut ingenting som är bättre med att köra omkring med stora tunga batterier och slita gummidäck än vad det är med spårvagn? Jag förstår inte varför så många verkar vurma för batteridrift även på fasta rutter, när det går alldeles utmärkt att köra eldrivet på dessa utan att blanda in batterier. Jag skulle snarare säga att politikerna i Lund och Uppsala är ovanligt kloka och tänker långsiktigt i det här fallet. Däremot är det lite irriterande att ha bygget precis utanför mitt kontor.
De är väl kanske inte spårvagnar i sig som jag ser som nackdelen utan de handlar om hur mycket mer man kunde få för samma pengar som denna spårväg kostar. Jag känner att detta är inte kostnads effektivt... I Danmark har man också byggt några nya linjer och har där också problem med höga kostnader som dessutom blivit betydligt högre än vad budgeten var innan de började bygga.
Men i övrigt tycker jag väl egentligen inte illa om spårvagnar och finns de redan som i Göteborg så ska man helt klart fortsätta utnyttja dem.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Ok, så om vi skippar batterierna då?

Bild

Visst slits det gummi men det kan väl inte vara så stort problem i sammanhanget? Vi slipper ju gräva upp alla gator och lägga spår.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Artikel i media

Inlägg av iAkita »

Verdi skrev:
Ok, så om vi skippar batterierna då?

Bild

Visst slits det gummi men det kan väl inte vara så stort problem i sammanhanget? Vi slipper ju gräva upp alla gator och lägga spår.
Jo, visst är trådbussar ett alternativ, även om de förfular stadsmiljön. Däremot tror jag inte de kan nå upp i samma kapacitet som spårbundet, så det beror nog på vilken kapacitet som behövs på sträckan. (I Lund snackar vi om en ny stadsdel med 40 000 invånare, plus alla tusentals som jobbar inom området).

Personligen gillade jag trådbussarna när jag bodde i Vancouver, även om de var långsamma och "spårade ur" för jämnan. Landskrona har ju haft den i många år och där funkar det utmärkt tycker jag. Hur stort problem partiklarna från däcken är i olika stadsmiljöer vet jag egentligen för lite om för att uttala mig om.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av bylund »

chaffis75 skrev:
I Lund är hoppet ute... de har redan börjat bygga med denna 1800-tals teknik... Hoppas de blir bättre beslut i Uppsala...
Inget fel på 1800-talsteknik i sig. Många här gillar ju t ex elbilar med asynkronmotor.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

bylund skrev:
chaffis75 skrev:
I Lund är hoppet ute... de har redan börjat bygga med denna 1800-tals teknik... Hoppas de blir bättre beslut i Uppsala...
Inget fel på 1800-talsteknik i sig. Många här gillar ju t ex elbilar med asynkronmotor.
:lol: tja finns såklart tekniker från 1800-talet som fortfarande är bra och inte har ersatts av andra tekniker... Men jag är fortfarande lika negativ till just spårvagn och som jag sagt ett par gånger, de är för lite "bang for the buck" tycker jag...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Yxel »

Multicoat Red Model X P100D
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

Yxel skrev:
Elmotor på 87 hk....
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Nu ni... "Utan kärnkraft ingen elbilsrevolution".

https://www.expressen.se/debatt/utan-ka ... evolution/
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Nu ni... "Utan kärnkraft ingen elbilsrevolution".

https://www.expressen.se/debatt/utan-ka ... evolution/
Problemet är att sol/vind + lagring är billigare än kärnkraft:

https://www.fool.com/investing/2017/11/ ... d-sto.aspx
This increases the cost to 8.2 cents per kWh for all solar projects, which is still competitive with coal and natural gas turbines.

In comparison, it would cost at least 11.2 cents per kWh to build a new nuclear power plant,
Och de siffrorna är nog kraftigt i underkant för de kärnkraftverk som byggs i våran närhet, ex Hinkley Point C.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av AGCF »

Var står det att siffran inkluderar lagring?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Laban skrev:
Verdi skrev:
Nu ni... "Utan kärnkraft ingen elbilsrevolution".

https://www.expressen.se/debatt/utan-ka ... evolution/
Problemet är att sol/vind + lagring är billigare än kärnkraft:

https://www.fool.com/investing/2017/11/ ... d-sto.aspx
This increases the cost to 8.2 cents per kWh for all solar projects, which is still competitive with coal and natural gas turbines.

In comparison, it would cost at least 11.2 cents per kWh to build a new nuclear power plant,
Och de siffrorna är nog kraftigt i underkant för de kärnkraftverk som byggs i våran närhet, ex Hinkley Point C.
Jo så mycket har jag hängt med att det anses billigare med sol och vind. Men jag får inte in i huvudet hur det ska lagras på ett bra sätt. Att använda batterier kan väl inte fungera mer än för att jämna ut väldigt små dippar?

Är det någon som VET vilken potential dagens vattenkraft har för att spara på mer vatten? De måste ju släppa på tillräckligt mycket vatten för att älven nedströms inte ska få för lågt vatten. Och under vårfloden så måste de väl släppa på lite extra för att klara fördämningarna? Finns det verkligen mer att göra där?

I vilket fall kan vi väl enas om att de har räknat rätt, till skillnad från många andra som har försökt. :)
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

AGCF skrev:
Var står det att siffran inkluderar lagring?
Och behöver vi jämföra med att bygga helt nytt? Att underhålla och förbättra befintliga reaktorer borde väl vara billigare?
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av AGCF »

https://www.lazard.com/media/450337/laz ... on-110.pdf

Här är hela källan. Det avser en anläggning i sydvästra USA. Om jag fattar rätt så är det en 200 MW (märkeffekt eller?) solanläggning med en batterireserv på 400 MWh som kan ge 110 MW som mest. Jag vet inte exakt vad som menas men den verkar inte kunna ge samma effekt dygnet runt.

Kärnkraft, en ny reaktor bredvid en gammal borde vara billigare än en helt ny som den i UK. Det verkar vara mycket politik inom kärnkraft så att vissa ska gynnas och andra inte. Som fördyrar och krånglar till det.

Men framförallt i Sverige är vindkraft riktigt bra.

Vattenkraften kan laga lite mer från sommar till vinter de flesta år (för att komplettera mer solkraft), men det kan ju bara användas en gång. Däremot om man har vindkraft kan man använda samma vattenkraft flera gånger om eftersom man kan få ut vindkraft som kan låta vattenkraftsmagasinet att återhämta sig varje gång det blåser. Sedan vet jag inte om det är bra att ha vattenmagasinen så nära 100% som möjligt hela tiden eller om det finns risker.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

Verdi skrev:
Jo så mycket har jag hängt med att det anses billigare med sol och vind. Men jag får inte in i huvudet hur det ska lagras på ett bra sätt. Att använda batterier kan väl inte fungera mer än för att jämna ut väldigt små dippar?
Tror inte man räknar med att lagra det för några dagars bruk utan ett lägre medelvärde effektmässigt och sen då lagring för att klara små dippar. Havsbaserad vindkraft samt extremt höga vindkraftverk gör väl också att det sällan är helt vindstilla:

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/ ... -feet.html
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Wilson
elbilist
Inlägg: 373
Blev medlem: 22 nov 2015 12:39
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Wilson »

Verdi skrev:
Är det någon som VET vilken potential dagens vattenkraft har för att spara på mer vatten? De måste ju släppa på tillräckligt mycket vatten för att älven nedströms inte ska få för lågt vatten. Och under vårfloden så måste de väl släppa på lite extra för att klara fördämningarna? Finns det verkligen mer att göra där?
Det verkar som att det kommer att krävas en del investeringar för att vattenkraften skall kunna hantera följderna av en större andel förnyelsebar energi i form av sol/vind. Iaf om man så långt som möjligt vill undvika att dra igång några gasturbiner för att ta hand om vindstilla/mulna dagar.

Läste för en tid sedan en rapport från Sweco som lyfte dessa frågor på ett förtjänstfyllt sätt.

https://www.skekraft.se/wp-content/uplo ... t_2040.pdf

Hyfsat lättläst, så rekommenderas varmt. För din fråga kan en djupdykning i sista avsnittet, från sidan 36 och framåt, vara värd några minuter.

Dock tycker jag att författarna tappade bollen rejält, när man inte i större utsträckning tog hänsyn till möjligheterna kring kortsiktig lagring i form av batterier (vilket jag anser är en förutsättning för att solel skall fungera på ett vettigt sätt).
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

Det behövs mer överföringskapacitet mellan väderområden och tidszoner, typ solkraft i västeuropa fixar kvällspeaken i östeuropa

http://reneweconomy.com.au/renewable-in ... ves-53844/

300 mil österut från Stockholm då är man i Yekaterinburg 4 timmar tidskillnad
ms 76132 "Eleamore"
Skriv svar