Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Artikel i media

Inlägg av Jeppe_E »

Svenssons skrev:
Vi vet ju inte hur många som är "många" i artikeln. Antalet kan ju mycket väl vara 1-2% som byter från Tesla till dieselbil. 2% av 25000 är ju 500 stycken. 500 stycken kan anses vara många men 2% är inte mycket.Andelen som bytt från avgasbil till elbil är ju i princip 100% om vi ser på lite längre tid tillbaka. Antalet är ju troligen flera magnituder större än motsatsen. Det är alltså troligen en icke-nyhet.
Hur tänker du där? Du räknar bara de som bytt från fossilbil till elbil och bortser från de som byter från fossilbil till vad-som-helst? (ny fossil, hybrid). Intressant användande av statistik :lol:

Det är som att stå på Ica Maxi och fråga var de handlar sin mat. Oj, 100% handlar mat på Ica Maxi :lol:

Oavsett hur många (eller snarare få) så är det väl ändå intressant att fått veta varför de bytt "tillbaka" Det är ju inte kopplat till Tesla specifikt väl? Det gällde väl alla elbilar.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Jag menar att de flesta' nära 100%'' kanske typ 90% som här elbil idag har bytt från avgasbil och att det är ett mycket större antal än de som gått från elbil till avgasbil. Nästan ingen som har avgasbil idag har gått från elbil och antalet som gör det är inte stort även ifall man kan säga att det är "många".

Många betyder inte att det är någon stor andel. Kan till och med vara försvinnande liten andel.

Visst kan det vara av intresse att veta varför ändå men om det rör sig om några få procent som går från elbil till avgasbil och övriga som går från elbil till annan elbil så ser inte jag frågan som särskilt viktig. Det kommer nog dröja många år innan alla med elbil alltid går till annan elbil när de byter bil. Troligen många decennier innan avgasbilar inte längre finns på marknaden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Artikel i media

Inlägg av JFAH »

Frågan är vad den faktiska försäljningsstatistiken säger och om den supportar hans uttalande. Det är trots allt bilias vd vi pratar om, och det finns jus ett visst vested interest här...
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

De jag har hört bytt tillbaka till avgasbil har ju gjort det för att det hänt något som gör att de måste. De kanske har bytt jobb, skilt sig, flyttat, fått andra behov (dragkrok osv) osv osv.

Däremot har jag såklart respekt för att det kan vara annorlunda för många i Norge. Om man ska köa vid laddning i tid och otid osv...
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Artikel i media

Inlägg av Teslaspolen »

Verdi skrev:
De jag har hört bytt tillbaka till avgasbil har ju gjort det för att det hänt något som gör att de måste. De kanske har bytt jobb, skilt sig, flyttat, fått andra behov (dragkrok osv) osv osv.

Däremot har jag såklart respekt för att det kan vara annorlunda för många i Norge. Om man ska köa vid laddning i tid och otid osv...
Ja, dem jag har hört bytt är pga flytt till lägenhet utan laddning, eller allmänt problem att hitta laddplats på grund av överbelastning (Oslo).
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

"Volvo har svårt att leva upp till elektriferingslöfte", Ny Teknik idag:
https://www.nyteknik.se/fordon/volvo-ha ... te-6948063

Talande citat i slutet av artikeln:
Enligt Håkan Samuelsson är Volvo Cars på väg att realisera vad bolaget har sagt om elektrifiering, men erkänner samtidigt att det är fortsatt lönsamt att sälja bensin- och diselbilar.

– Nummer ett är vad kunderna efterfrågar. Nu är många intresserade av elbilar. Men vi arbetar inte aktivt för att minska efterfrågan för fossila bilar, säger han till SvD.
Det här tror jag kommer att straffa sig, dom verkar ju ha skygglapparna på, "det går nog att kränga avgaslok några år till så slipper vi lära oss något nytt"... :x

Som svensk vill man ju att det skall gå bra för Volvo, jag tror tyvärr inte att det blir så.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Artikel i media

Inlägg av Jeppe_E »

fth skrev:
"Volvo har svårt att leva upp till elektriferingslöfte", Ny Teknik idag:
https://www.nyteknik.se/fordon/volvo-ha ... te-6948063

Talande citat i slutet av artikeln:
Enligt Håkan Samuelsson är Volvo Cars på väg att realisera vad bolaget har sagt om elektrifiering, men erkänner samtidigt att det är fortsatt lönsamt att sälja bensin- och diselbilar.

– Nummer ett är vad kunderna efterfrågar. Nu är många intresserade av elbilar. Men vi arbetar inte aktivt för att minska efterfrågan för fossila bilar, säger han till SvD.
Det här tror jag kommer att straffa sig, dom verkar ju ha skygglapparna på, "det går nog att kränga avgaslok några år till så slipper vi lära oss något nytt"... :x

Som svensk vill man ju att det skall gå bra för Volvo, jag tror tyvärr inte att det blir så.

/fth
Nja, jag tror mer att det handlar om att möta kundernas efterfrågan. För nu är det ju så att vi ändå är på ett elbilsforum. Så vi har nog en del skygglappar här med. Rent gererellt så är det nog precis som det skrivs i artikeln, att folk är intresserade av elbilar. Men vi köper fortfarande fossilbilar. Sen är det förstås en inriktning, att faktiskt fatta ett beslut att företaget skall verka mot att fossilbilarna försvinner. Men det är ju självmord på detta när man har svårt att ställa om, där utgifterna ökar, medan inkomsterna minskar. Det är ju först när vi slutar köpa fossilbilar som omställningen kan ta fart. Det är vi som bestämmer vad ett företag skall tillverka.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Fast det de säger i hela artikeln är ju att de missar målet för att V60CC börjar levereras 2019 utan ett hybridalternativ. Första elbilen 2020 verkar ligga kvar som tidigare. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Jeppe_E skrev:
...Men det är ju självmord på detta när man har svårt att ställa om, där utgifterna ökar, medan inkomsterna minskar. Det är ju först när vi slutar köpa fossilbilar som omställningen kan ta fart...
Och det är just därför de gamla förtagen dör under en distruption av marknaden. Utifrån deras synvinkel är det självmord att investera stora pengar i ny teknik dyr teknik när kunderna fortfarande köper deras gamla teknik som de tjänar bra med pengar på. När de väl inser att det är eldrift som gäller och att ”alla” kunder efterfrågar det är det försent att ställa om och det finns inte heller några pengar till omställningen, se Facit, Kodac och Nokia.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Artikel i media

Inlägg av Jeppe_E »

Geni87 skrev:
Fast det de säger i hela artikeln är ju att de missar målet för att V60CC börjar levereras 2019 utan ett hybridalternativ. Första elbilen 2020 verkar ligga kvar som tidigare. :)
Jo, men samtidigt använder Volvo argumentet att V60cc lanserades 2018 och därför ingår den inte i löftet och samtidigt så har de inte dåligt samvete för att inte nå målet. Samtidigt är det ju en tolkningsfråga med vad man menar. Gäller det bara nya modeller? I så fall kan de ju fortfarande möta det löftet om det från och med nu inte lanseras en enda Volvo utan hybriddrift.

Samtidigt känns hybrid som att sätta ett salvekvick på en öppen fraktur, typ. :lol:
Men det är förstås en del i omställningen.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

– Nummer ett är vad kunderna efterfrågar. Nu är många intresserade av elbilar. Men vi arbetar inte aktivt för att minska efterfrågan för fossila bilar, säger han till SvD.
När han säger ”arbetar inte aktivt för” så menar han att vi motarbetar omställningen så mycket vi kan ”i det tysta”, alltså lobbying och genom ”nyttiga idioter” i tex media.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

LarsL skrev:
Och det är just därför de gamla förtagen dör under en distruption av marknaden. Utifrån deras synvinkel är det självmord att investera stora pengar i ny teknik dyr teknik när kunderna fortfarande köper deras gamla teknik som de tjänar bra med pengar på. När de väl inser att det är eldrift som gäller och att ”alla” kunder efterfrågar det är det försent att ställa om och det finns inte heller några pengar till omställningen, se Facit, Kodac och Nokia.
Precis, och i mina ögon ligger Volvo väldigt bra/dåligt till för att bli nästa Facit.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

LarsL skrev:
Jeppe_E skrev:
...Men det är ju självmord på detta när man har svårt att ställa om, där utgifterna ökar, medan inkomsterna minskar. Det är ju först när vi slutar köpa fossilbilar som omställningen kan ta fart...
Och det är just därför de gamla förtagen dör under en distruption av marknaden. Utifrån deras synvinkel är det självmord att investera stora pengar i ny teknik dyr teknik när kunderna fortfarande köper deras gamla teknik som de tjänar bra med pengar på. När de väl inser att det är eldrift som gäller och att ”alla” kunder efterfrågar det är det försent att ställa om och det finns inte heller några pengar till omställningen, se Facit, Kodac och Nokia.
Det gäller att ha bra timing. :) Flera tillverkare kommer säkert falla bort, andra kommer klara omställningen. Man börjar redan nu se vilka som ligger mest risigt till. FCA, GM och alla Japaner förutom Nissan känns extremt tröga.
Jeppe_E skrev:
Geni87 skrev:
Fast det de säger i hela artikeln är ju att de missar målet för att V60CC börjar levereras 2019 utan ett hybridalternativ. Första elbilen 2020 verkar ligga kvar som tidigare. :)
Jo, men samtidigt använder Volvo argumentet att V60cc lanserades 2018 och därför ingår den inte i löftet och samtidigt så har de inte dåligt samvete för att inte nå målet. Samtidigt är det ju en tolkningsfråga med vad man menar. Gäller det bara nya modeller? I så fall kan de ju fortfarande möta det löftet om det från och med nu inte lanseras en enda Volvo utan hybriddrift.

Samtidigt känns hybrid som att sätta ett salvekvick på en öppen fraktur, typ. :lol:
Men det är förstås en del i omställningen.
Det gäller väl nya modeller om jag inte minns pressmedelandet fel. Mildhybriderna handlar nog främst om att få ner förbrukningen lite på bensinbilarna eftersom att diesel har blivit så tabu. :) Så länge de inte skjuter på sin redan något sena elbilssatsning bör de ha ganska goda förutsättningar.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Artikel i media

Inlägg av Jeppe_E »

fth skrev:
LarsL skrev:
Och det är just därför de gamla förtagen dör under en distruption av marknaden. Utifrån deras synvinkel är det självmord att investera stora pengar i ny teknik dyr teknik när kunderna fortfarande köper deras gamla teknik som de tjänar bra med pengar på. När de väl inser att det är eldrift som gäller och att ”alla” kunder efterfrågar det är det försent att ställa om och det finns inte heller några pengar till omställningen, se Facit, Kodac och Nokia.
Precis, och i mina ögon ligger Volvo väldigt bra/dåligt till för att bli nästa Facit.

/fth
Ehh.. Nej.

Q1-Q2 2018 omsatte Volvo Car Sverige 123 miljarder kronor med en vinst på 7,8 miljarder. De sålde 14,4% fler bilar jämfört med samma period 2017. Så jag tror nog att fossilbilsköparna ser det annorlunda.

Polestar, som ägs av Volvo har ju en helt annan agenda.
Senast redigerad av Jeppe_E, redigerad totalt 1 gånger.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Volvo är en av kandidaterna, absolut. Men de är lite för små för att bli lika omtalade som Kodak och Nokia, det nöjet är reserverat för Toyota. :D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7084
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

Jeppe_E skrev:
Ehh.. Nej.

Q1-Q2 2018 omsatte Volvo Car Sverige 123 miljarder kronor med en vinst på 7,8 miljarder. De sålde 14,4% fler bilar jämfört med samma period 2017. Så jag tror nog att fossilbilsköparna ser det annorlunda.
Ja, och vad händer när det inte längre finns några fossilbilsköpare?
kodak_charts_ab_x616.jpg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Jeppe_E skrev:

Ehh.. Nej.

Q1-Q2 2018 omsatte Volvo Car Sverige 123 miljarder kronor med en vinst på 7,8 miljarder. De sålde 14,4% fler bilar jämfört med samma period 2017. Så jag tror nog att fossilbilsköparna ser det annorlunda.
Detta spelar ingen roll titta på Facit, Kodak och Nokia (eller Ericson). Just det faktum att det gick så bra, att de tjänade så mycket pengar var det som fällde dem. De kunde inte för allt i världen motivera omställningen internt.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

LarsL skrev:
Volvo är en av kandidaterna, absolut. Men de är lite för små för att bli lika omtalade som Kodak och Nokia, det nöjet är reserverat för Toyota. :D
Toyota är en huvudkandidat. Jag är inte lika övertygad som dig angående Volvo. Som ingenjör boende i Göteborg har det inte precis undgått mig hur mycket ingenjörer Volvo har rekryterat för elbilsspecifik utveckling de senaste åren. Så att de har motiverat omställningen internt verkar tydligt. Den insikten har jag iofs inte om Toyota, eftersom jag inte bor i Japan. :) Vad man dock kan säga är att det inte precis är praxis att basunera ut hela sin produktplan för de kommande 5 åren. :) Det enda de har sagt är att de ska lansera 5 elbilar till och med 2021, varav Polestar 2 och XC40 BEV är två av dem.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Artikel i media

Inlägg av Zalman3 »

Geni87 skrev:
LarsL skrev:
Volvo är en av kandidaterna, absolut. Men de är lite för små för att bli lika omtalade som Kodak och Nokia, det nöjet är reserverat för Toyota. :D
Toyota är en huvudkandidat. Jag är inte lika övertygad som dig angående Volvo. Som ingenjör boende i Göteborg har det inte precis undgått mig hur mycket ingenjörer Volvo har rekryterat för elbilsspecifik utveckling de senaste åren. Så att de har motiverat omställningen internt verkar tydligt. Den insikten har jag iofs inte om Toyota, eftersom jag inte bor i Japan. :) Vad man dock kan säga är att det inte precis är praxis att basunera ut hela sin produktplan för de kommande 5 åren. :) Det enda de har sagt är att de ska lansera 5 elbilar till och med 2021, varav Polestar 2 och XC40 BEV är två av dem.
Volvo kommer rena elbilsversioner av XC20, XC40, V40, XC60 och XC90. Dessutom kommer Polestar 2 och 3.
I bästa fall kan de använda LG Chem batterier som tillverkas på licens i Kina. Borde bli billigt och bra, och i stora volymer.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Artikel i media

Inlägg av Jeppe_E »

fth skrev:
Jeppe_E skrev:
Ehh.. Nej.

Q1-Q2 2018 omsatte Volvo Car Sverige 123 miljarder kronor med en vinst på 7,8 miljarder. De sålde 14,4% fler bilar jämfört med samma period 2017. Så jag tror nog att fossilbilsköparna ser det annorlunda.
Ja, och vad händer när det inte längre finns några fossilbilsköpare?
kodak_charts_ab_x616.jpg
/fth
Canon, Nikon, Fuji, Olympus, Hasselblad, Pentax och Sony (Minolta).

Jag hävdar fortfarande att Volvo inte kommer att vara ett av de bolag som kommer att försvinna. Däremot Ford, Opel, Peugeot och Citroen verkar ju helt omedvetna. Ja och hela GM-gruppen förstås, även om de har Bolten.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Artikel i media

Inlägg av Jeppe_E »

Geni87 skrev:
LarsL skrev:
Volvo är en av kandidaterna, absolut. Men de är lite för små för att bli lika omtalade som Kodak och Nokia, det nöjet är reserverat för Toyota. :D
Toyota är en huvudkandidat. Jag är inte lika övertygad som dig angående Volvo. Som ingenjör boende i Göteborg har det inte precis undgått mig hur mycket ingenjörer Volvo har rekryterat för elbilsspecifik utveckling de senaste åren. Så att de har motiverat omställningen internt verkar tydligt. Den insikten har jag iofs inte om Toyota, eftersom jag inte bor i Japan. :) Vad man dock kan säga är att det inte precis är praxis att basunera ut hela sin produktplan för de kommande 5 åren. :) Det enda de har sagt är att de ska lansera 5 elbilar till och med 2021, varav Polestar 2 och XC40 BEV är två av dem.
Vadå, du menar att säga en massa saker som man sen inte kan leverera? Det är det väl inget företag som gör?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Jag bor också i Göteborg och nu umgås jag inte med Volvo anställda till vardags men däremot tidigare Volvo ingenjörer. Intrycket jag får är att de generellt inte alls tror på elbilar, dessutom ger de intrycket av en väldigt stel organisation som inte är benägen att ändra sig. Detta kommer inte stödja omställningen. Dessutom väljer de att placera elbilen i ett separat märke, som om de skäms för den eller är det för att kringgå tröga produktägare på Volvo?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Artikel i media

Inlägg av Jeppe_E »

LarsL skrev:
Jag bor också i Göteborg och nu umgås jag inte med Volvo anställda till vardags men däremot tidigare Volvo ingenjörer. Intrycket jag får är att de generellt inte alls tror på elbilar, dessutom ger de intrycket av en väldigt stel organisation som inte är benägen att ändra sig. Detta kommer inte stödja omställningen. Dessutom väljer de att placera elbilen i ett separat märke, som om de skäms för den eller är det för att kringgå tröga produktägare på Volvo?
Kanske finns en anledning till att de är tidigare Volvo ingenjörer? När jobbade de på Volvo då?

Att de väljer att separera elbilstillverkningen (eller snarare dedikera) är ju bara ett sätt att hantera det på. Med en mindre organisation blir man mer snabbfotad, vilket krävs i dagens produktutveckling.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Det varierar hur länge sedan de var hos jätten men åsikterna förändras inte. Konsulter rör sig fort mellan företagen och nästan alla mekanister hamnar till slut en period hos Volvo.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

LarsL skrev:
Jag bor också i Göteborg och nu umgås jag inte med Volvo anställda till vardags men däremot tidigare Volvo ingenjörer. Intrycket jag får är att de generellt inte alls tror på elbilar, dessutom ger de intrycket av en väldigt stel organisation som inte är benägen att ändra sig. Detta kommer inte stödja omställningen. Dessutom väljer de att placera elbilen i ett separat märke, som om de skäms för den eller är det för att kringgå tröga produktägare på Volvo?
Mja men nu blandar vi ihop saker lite tycker jag. Jag pratar inte om vad några trötta fd Volvogubbar tycker. Jag pratar bara om vad de har rekryterat för folk de senaste 4-5 åren. Det har varit många annonser ute för utveckling av alla delar som behövs för en elektrisk drivlina. Man rekryterar väl knappast på det sättet om man inte planerar att utveckla några produkter?

Att de placerar elbilen i ett separat märke är ju inte sant. Elbilar kommer komma både som Polestar och Volvo. XC40 BEV har ju t.ex. kommuniceras, det är en Volvo. Att de skapade Polestar handlar nog mer om att de vill ha ett mer exklusivt märke för att konkurrera med exempelvis Porsche etc.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Skriv svar