Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av TeslaTissel »

Svenssons skrev:
Toyota verkar inte vara särskilt stora där det finns incitament för elbilar som t.ex här i Sverige eller Norge. De lär inte heller klara av kraven på den kinesiska marknaden i närtid för egen maskin. Visst kommer de kunna fortsätta att vara stora i många länder där elbilar inte har fått fotfäste men det ser ut som att de tappar marknadsandelar på flera andra viktiga marknader.
Hur ser du se siffrorna?
Är lite nyfiken på just Toyota då de har en del svårflörtade fan’s som beundrar deras hybrid-bilar?

Blev ofrivilligt klick-bete då jag höll med en person om att de ligger ljusår efter Tesla.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Artikel i media

Inlägg av Jeppe_E »

TeslaTissel skrev:
Svenssons skrev:
Toyota verkar inte vara särskilt stora där det finns incitament för elbilar som t.ex här i Sverige eller Norge. De lär inte heller klara av kraven på den kinesiska marknaden i närtid för egen maskin. Visst kommer de kunna fortsätta att vara stora i många länder där elbilar inte har fått fotfäste men det ser ut som att de tappar marknadsandelar på flera andra viktiga marknader.
Hur ser du se siffrorna?
Är lite nyfiken på just Toyota då de har en del svårflörtade fan’s som beundrar deras hybrid-bilar?

Blev ofrivilligt klick-bete då jag höll med en person om att de ligger ljusår efter Tesla.

Det går ju ingen nöd på dem
http://carsalesbase.com/european-car-sales-data/toyota/ - 675.000 bilar i EU 2017, vilket är mer än dubbelt så många som Volvo, men mindre än både Audi & Ford t.ex.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Inlägg: 1573
Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
Ort: Kungsholmen, Stockholm
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av ovelundkvist »

Hur gammal är bilden på X:en?!? :D
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

ovelundkvist skrev:
Hur gammal är bilden på X:en?!? :D
Visste inte ens att det fanns X med gamla fronten?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Remuz »

Verdi skrev:
ovelundkvist skrev:
Hur gammal är bilden på X:en?!? :D
Visste inte ens att det fanns X med gamla fronten?
Det fanns bara innan produktionen startade :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Artikel i media

Inlägg av Tars »

ovelundkvist skrev:
Hur gammal är bilden på X:en?!? :D
Den sänaste. Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Artikel i media

Inlägg av Jeppe_E »

Tars skrev:
ovelundkvist skrev:
Hur gammal är bilden på X:en?!? :D
Den sänaste. Bild
Shit vilken val. Tur att de inte släppte ut den på marknaden. Påminner mycket om en valhaj :)
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

Sitter i Toyota hybrid taxi nu, 0.65 i genomsnitt enligt chauffören. En bekant till honom körde nya Rav 4 hybrid, 0.9l/mil. Trodde de gick 50% på el.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Cadillacs elbil kommer nog att få minst lika bra CV-värde som Jaguaren, dom kanske tom sätter nytt rekord ser det ut som...

https://www.nyteknik.se/fordon/har-ar-c ... il-6944598
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Artikel i media

Inlägg av Jeppe_E »

Laban skrev:
Sitter i Toyota hybrid taxi nu, 0.65 i genomsnitt enligt chauffören. En bekant till honom körde nya Rav 4 hybrid, 0.9l/mil. Trodde de gick 50% på el.
Nä, det beror ju helt på var man kör (som jag förstått det). Hade jag kört en sådan med min jobbpendling, så hade den gått 5-10% på el, resten med fossil. :roll:

Den dricker enligt Toyota själv 0,45... Men det antagandet bygger förstås på en del stadskörning.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Bjelke skrev:
Cadillacs elbil kommer nog att få minst lika bra CV-värde som Jaguaren, dom kanske tom sätter nytt rekord ser det ut som...

https://www.nyteknik.se/fordon/har-ar-c ... il-6944598
GM... mjeeee...
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

VW har släppt lite mer info kring produktionen av kommande elbilar. Totalt 8 fabriker ska vara redo för tillverkning av elbilar 2022.

Zwickau, Tyskland - från 2019
Emden, Tyskland - från 2022
Hannover, Tyskland - från 2022
Dresden, Tyskland - ?
Mlada Boleslav, Tjeckien - ?
Anting, Kina - ?
Foshan, Kina - ?
Chattanooga, USA - 2022

Utöver det så har ju Audis fabrik i Bryssel, Belgien byggts om för elbilsproduktion och Porsches fabrik i Zuffenhausen, Tyskland kommer producera Taycan och andra varianter. Sen lär säkert mer tillkomma.

https://teknikensvarld.se/volkswagen-sk ... lar-i-usa/

https://teknikensvarld.se/volkswagen-sa ... mer-pa-el/
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Geni87 skrev:
VW har släppt lite mer info kring produktionen av kommande elbilar. Totalt 8 fabriker ska vara redo för tillverkning av elbilar 2022.

Zwickau, Tyskland - från 2019
Emden, Tyskland - från 2022
Hannover, Tyskland - från 2022
Dresden, Tyskland - ?
Mlada Boleslav, Tjeckien - ?
Anting, Kina - ?
Foshan, Kina - ?
Chattanooga, USA - 2022

Utöver det så har ju Audis fabrik i Bryssel, Belgien byggts om för elbilsproduktion och Porsches fabrik i Zuffenhausen, Tyskland kommer producera Taycan och andra varianter. Sen lär säkert mer tillkomma.

https://teknikensvarld.se/volkswagen-sk ... lar-i-usa/

https://teknikensvarld.se/volkswagen-sa ... mer-pa-el/
Nice! Liket rör på sig! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

Jerker skrev:
Nice! Liket rör på sig! :mrgreen:
Det rör på sig och framförallt med intressanta bilmodeller, exteriört, interiört, laddmässigt (e-Tron). Men det ska bli intressant att se hur de hanterar samtidig produktion av fossilbilarna.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
Jerker skrev:
Nice! Liket rör på sig! :mrgreen:
Det rör på sig och framförallt med intressanta bilmodeller, exteriört, interiört, laddmässigt (e-Tron). Men det ska bli intressant att se hur de hanterar samtidig produktion av fossilbilarna.
Det verkar ju som att planen är totalkonvertering av fabrikerna i takt med att elbilsförsäljningen ökar, dvs de fabriker som tillverkar elbilar gör enbart det. Men kan säkert bli lite blandat under ombyggnadsperioden. Brysselfabriken t.ex. kommer bara tillverka elbilar framöver, sista A1 tillverkades där i höstas och nya generationen A1 tillverkas istället hos Seat i Spanien.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Geni87 skrev:
Bjelke skrev:
Cadillacs elbil kommer nog att få minst lika bra CV-värde som Jaguaren, dom kanske tom sätter nytt rekord ser det ut som...

https://www.nyteknik.se/fordon/har-ar-c ... il-6944598
GM... mjeeee...
Cadillacen är både ful och antagligen sämre CV än Jaguaren :lol:
Jaggan är iaf snygg...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
ochso
Inlägg: 365
Blev medlem: 22 feb 2016 21:03

Re: Artikel i media

Inlägg av ochso »

Jeppe_E skrev:
Laban skrev:
Sitter i Toyota hybrid taxi nu, 0.65 i genomsnitt enligt chauffören. En bekant till honom körde nya Rav 4 hybrid, 0.9l/mil. Trodde de gick 50% på el.
Nä, det beror ju helt på var man kör (som jag förstått det). Hade jag kört en sådan med min jobbpendling, så hade den gått 5-10% på el, resten med fossil. :roll:

Den dricker enligt Toyota själv 0,45... Men det antagandet bygger förstås på en del stadskörning.
Toyotas hybrider kräver lite vana för att få låg förbrukning, och det går om man vill och om man är beredd att ta det lugnt i trafiken.

Jag äger en Auris kombi från -14 och körde i somras ca 250 mil med ett snitt på ca 0,41, mestadels långa resor men även mindre 70-vägar osv.

Långresor nu på vintern har tyvärr medfört kring 0,47 pga väglag, väder osv.

Missförstå mig inte nu dock, jag hatar förbränningsmotorn och önskar mig inget hellre än en elbil. Men den går att köra hyfsat snålt med rätt teknik.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av leiflodde »

Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Artikel i media

Inlägg av Smutt »

Metanol system vad höll dom på med?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 23 jun 2016 21:58
Ort: Skåne

Re: Artikel i media

Inlägg av Ampera »

leiflodde skrev:
Kommer vi få se detta i Svedala? Nä för Volvo har inget...
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

Laban skrev:
Sitter i Toyota hybrid taxi nu, 0.65 i genomsnitt enligt chauffören. En bekant till honom körde nya Rav 4 hybrid, 0.9l/mil. Trodde de gick 50% på el.
Haft fyra Prius före första Teslan och har kvar den senaste, en 2012 laddhybrid. Kan man tekniken så går den att köra under 0,4 l/ mil även vid långkörning, klarade 100 mil på 0,33 när jag verkligen försökte. Teslan har vid ung samma typ av körning ca 140-150 Wh/km sommartid. Den går vara 1, 3 mil på el dock trots att reklamen påstod 2,5.
Så ja, den är snål, extremt tillförlitlig och billig att äga, men fossil.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Artikel i media

Inlägg av FredrikR »

leiflodde skrev:
Äntligen! Jag och en kompis har skissat på det här ända sedan Model X kom och påpekat att det här faktiskt skulle kunna funka. Vi har båda ambulanserfarenhet och vet hur väl det skulle kunna funka här i Uppland. Och här är dessutom ambulanserna redan ombyggda amerikanare, så varför inte en Tesla istället för Cheva :D .
Vore ju väldigt häftigt om Falk Sverige köpte in någon sån här till något av sina områden.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Ampera skrev:
leiflodde skrev:
Kommer vi få se detta i Svedala? Nä för Volvo har inget...
Que? Finns ju redan massvis med ambulanser av andra fabrikat än ombyggda Volvo's.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4179
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Artikel i media

Inlägg av nek0 »

Jeppe_E skrev:
Laban skrev:
Sitter i Toyota hybrid taxi nu, 0.65 i genomsnitt enligt chauffören. En bekant till honom körde nya Rav 4 hybrid, 0.9l/mil. Trodde de gick 50% på el.
Nä, det beror ju helt på var man kör (som jag förstått det). Hade jag kört en sådan med min jobbpendling, så hade den gått 5-10% på el, resten med fossil. :roll:

Den dricker enligt Toyota själv 0,45... Men det antagandet bygger förstås på en del stadskörning.
Provkörde en Toyota Auris hybrid för ca 3 år sedan . och så här blev det.

"Tack för att du har provkört en hybrid från Toyota

Du har fått uppleva en nya körkänsla som vi på Toyota kallar ”Fall in love with driving again”. Det innebär tyst körning, mjuk acceleration och elektricitet som drivmedel som gör det möjligt att köra i nivåer som 50 % av tiden utan vanligt bränsle.
60% av din körning var elektrisk och din bränsleförbrukning var i snitt 4,6 l per 100km
"

Det blev inget köp men inte för att jag inte gillade bilen, utan för att jag första gången i mitt liv hade säljaren med mig i bilen vid provkörningen. Han satte sig bredvid och dikterade vart jag ska köra och hur jag ska gasa. Det blev ca 5 km på plant väg max 50km/h . Om man kör 60% av tiden på el och har 4,6l/10mil i förbrukningen då blir det inte billigt när batteriet blir tomt.
Skriv svar