Pontus skrev:Verdi skrev:
Jag tycker det var en balanserad artikel som antagligen stämmer väldigt bra med verkligheten. Visst får de kritik för konstruktionen och visst får Elon en skopa men samtidigt så skriver de följande.
Potentialen att nå en vinstgivande bilproduktion finns, men då gäller det för Tesla att effektivisera.
Batteripaketet i Model 3 har en överlägsen räckvidd i förhållande till sitt pris. Tesla Model 3 är också en relativt kraftfull bilmodell med mycket goda prestanda och grunden till det är en väldigt smart konstruerad och relativt billig elmotor.
"Den här elmotorn är en 'gamechanger' och något som alla biltillverkare borde titta närmare på," säger Sandy Munro.
Tesla har reducerat mängden kabel och konstruerat elektroniska komponenterna i kompakta kluster, ett konstruktionssätt som man lärt sig från de bästa företagen i Silicon Valley. Även kabelhärvan är något som andra biltillverkare borde analysera och lära sig av.
Då finns alla förutsättningar för att skapa ett vinstgivande företag.
Ibland undrar jag över hur vissa här tänker. Är det förbjudet att komma med minsta kritik mot Tesla? Är allt som Elon tar på genialiskt? Jag tycker Tesla gör mycket rätt men att de samtidigt har väldigt mycket att lära.
Bara att du antyder att något Elon nuddat inte blivit till guld är ju anledning till uteslutning och förföljning resten av livet. Vi borde skiva några regler...
Och? Det finns redan regler för forumet. Det vet vi alla.
Det tråkiga är att vi i vår iver att vara först att kommentera låter reptilhjärnan bestämma över våra handlingar.
Men istället för att kasta snorkråkor kan vi återgå till ämnet.
Min kritik handlar om sättet att hantera artiklar.
1. Rubriken:
Produktionsanalys av Tesla Model 3: ”De gör alla nybörjarmisstag man kan”
2.
Tesla får dåligt betyg för sin konstruktion av Model 3:
Råkarossen skulle vara för komplicerad? Själklart är det för att spara vikt.
3. Konstruktionen är redan bland det bästa som finns:
Model 3 har fått högsta poäng någonsin av NHTSA.
4. Den rapport de hänvisar till är en komplett dokumentation de sammanställde. Det nämns i artikeln. Nu är det bara det att just denna går att köpa som en Pdf för $3.000.
Att Tesla plötsligt skulle ändra alla sina konstruktioner nu är ju befängt!
Ett stycke i artikeln:
"Om den här bilen byggdes någon annanstans, och Elon Musk inte fick bestämma över produktionen, skulle de tjäna massor av pengar," säger Sandy Monro. "De håller på att lära sig, de gör alla nybörjarmisstag som andra gjorde för många år sedan," säger Sandy Monro som skickade Tesla en diger lista med förbättringsförslag – totalt 227 punkter.
Råkarossen, sammansatt av stål och aluminium, är Teslas största problem enligt Sandy Monro. Konstruktionen är alldeles för komplicerad med många detaljer som nitas och limmas. Det hade varit betydligt effektivare att göra större karossdelar med färre infästningspunkter.