Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

http://www.svenskverkstad.se/nu-kan-du- ... arstingbil
...
Nu börjar Polestar även bygget av sitt nya huvudkvarter i Torslanda, granne med huvudkontor och fabrik på Volvo Personvagnar.

-Det nya Polestar-huvudkontoret kommer att vara hjärtat och hemmet för vårt växande team, säger Thomas Ingenlath, i ett pressmeddelande. Det är en arkitektonisk översättning av vad vårt varumärke står för - det är rent och kompromisslöst.
....
Polestar 1 är en eldriven Hybrid
Lite måste man få skratta åt det igen va? Även om det är en grym bil och dom sägs komma med rena elbilar framöver osv så är det ganska komiskt just nu iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Bjelke skrev:
http://www.svenskverkstad.se/nu-kan-du- ... arstingbil
...
Nu börjar Polestar även bygget av sitt nya huvudkvarter i Torslanda, granne med huvudkontor och fabrik på Volvo Personvagnar.

-Det nya Polestar-huvudkontoret kommer att vara hjärtat och hemmet för vårt växande team, säger Thomas Ingenlath, i ett pressmeddelande. Det är en arkitektonisk översättning av vad vårt varumärke står för - det är rent och kompromisslöst.
....
Polestar 1 är en eldriven Hybrid
Lite måste man få skratta åt det igen va? Även om det är en grym bil och dom sägs komma med rena elbilar framöver osv så är det ganska komiskt just nu iaf...
Mjo fast hela den här grejen om att Polestar 1 skulle vara någon "Teslautmanare" är helt och hållet skapat av media/självutnämnda experter med dålig koll på ämnet de skriver om - som vanligt. Polestar 1 blir nog en parantes för företaget, och ska väl ses som någon form av varumärkesbyggare, sen att den är en hybrid är ju något olyckligt men det var väl den tekniken som fanns att tillgå i rätt mognadsgrad inom koncernen för den tänkta produktionsstarten. SPA1 är ju inte förberedd för BEV:ar.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

lator skrev:
Är det rätt av Tesla att gå över till permanentmagnet motorer? Den här artikeln öppnar frågan.

https://omniekonomi.se/kinesiskt-orosmo ... l/a/One9P3
Ja man kan ju undra. Som jag förstår de så får man en mer energi snål motor på detta sättet men vad hjälper de om man plötsligt inte kan få tag på metallen till ett vettigt pris.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

chaffis75 skrev:
lator skrev:
Är det rätt av Tesla att gå över till permanentmagnet motorer? Den här artikeln öppnar frågan.

https://omniekonomi.se/kinesiskt-orosmo ... l/a/One9P3
Ja man kan ju undra. Som jag förstår de så får man en mer energi snål motor på detta sättet men vad hjälper de om man plötsligt inte kan få tag på metallen till ett vettigt pris.
Ja det är problematiskt att den största utvinningen av Neodym sker i en diktatur som har väldigt protektionistiska tendenser, och tidigare har satt exportförbud på nämnda metall. Men det finns stora reserver även i andra länder så det är väl "bara" att få tummen ur och börja bryta, pengar lär det ju finnas att tjäna.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Artikel i media

Inlägg av strejf »

Geni87 skrev:
chaffis75 skrev:
lator skrev:
Är det rätt av Tesla att gå över till permanentmagnet motorer? Den här artikeln öppnar frågan.

https://omniekonomi.se/kinesiskt-orosmo ... l/a/One9P3
Ja man kan ju undra. Som jag förstår de så får man en mer energi snål motor på detta sättet men vad hjälper de om man plötsligt inte kan få tag på metallen till ett vettigt pris.
Ja det är problematiskt att den största utvinningen av Neodym sker i en diktatur som har väldigt protektionistiska tendenser, och tidigare har satt exportförbud på nämnda metall. Men det finns stora reserver även i andra länder så det är väl "bara" att få tummen ur och börja bryta, pengar lär det ju finnas att tjäna.
Det verkar som att man har små permanenta magneter i statorn, dvs inte samma design som i exempelvis Opel Ampera-E. Att magneterna är små är förstås bra miljömässigt.

Den bakre motorn i Model 3 är till och med mindre än vad den främre motorn i Model S är tack vare den här nya elmotortypen och det verkar som att man har kunnat byta ut kopparn mot någon annan billigare metall, typ stål. En mindre motor innebär att mindre material krävs = bättre för miljön. Energieffektivare (gissningsvis från 83% till 89%) ger också miljövinster som ni sagt, 80% av världens elenergi kommer fortfarande från fossila bränslen.

Källa:

https://cleantechnica.com/2018/03/11/te ... -in-depth/
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

strejf skrev:
Geni87 skrev:
chaffis75 skrev:
lator skrev:
Är det rätt av Tesla att gå över till permanentmagnet motorer? Den här artikeln öppnar frågan.

https://omniekonomi.se/kinesiskt-orosmo ... l/a/One9P3
Ja man kan ju undra. Som jag förstår de så får man en mer energi snål motor på detta sättet men vad hjälper de om man plötsligt inte kan få tag på metallen till ett vettigt pris.
Ja det är problematiskt att den största utvinningen av Neodym sker i en diktatur som har väldigt protektionistiska tendenser, och tidigare har satt exportförbud på nämnda metall. Men det finns stora reserver även i andra länder så det är väl "bara" att få tummen ur och börja bryta, pengar lär det ju finnas att tjäna.
Det verkar som att man har små permanenta magneter i statorn, dvs inte samma design som i exempelvis Opel Ampera-E. Att magneterna är små är förstås bra miljömässigt.

Den bakre motorn i Model 3 är till och med mindre än vad den främre motorn i Model S är tack vare den här nya elmotortypen och det verkar som att man har kunnat byta ut kopparn mot någon annan billigare metall, typ stål. En mindre motor innebär att mindre material krävs = bättre för miljön. Energieffektivare (gissningsvis från 83% till 89%) ger också miljövinster som ni sagt, 80% av världens elenergi kommer fortfarande från fossila bränslen.

Källa:

https://cleantechnica.com/2018/03/11/te ... -in-depth/
Mycket spekulation i den artikeln, men likväl väldigt intressant! En vanlig PMSM hade också varit mindre än induktionsmotorerna i Model S/X så just det är väl ingen superskräll, då en av nackdelarna med induktionsmotorer är just att de är ganska skrymmande. Vad jag vet har inte en PMSM heller några mängder koppar i rotorn, utan den stora skillnaden PMSM vs PMSRM bör ligga i att man inte behöver en lika stor mängd permanentmagneter (och att de sitter i statorn), vilket gör motorn billigare och mindre påverkad av tillgången på Neodym i världen.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Artikel i media

Inlägg av strejf »

Geni87 skrev:
Mycket spekulation i den artikeln, men likväl väldigt intressant! En vanlig PMSM hade också varit mindre än induktionsmotorerna i Model S/X så just det är väl ingen superskräll, då en av nackdelarna med induktionsmotorer är just att de är ganska skrymmande. Vad jag vet har inte en PMSM heller några mängder koppar i rotorn, utan den stora skillnaden PMSM vs PMSRM bör ligga i att man inte behöver en lika stor mängd permanentmagneter (och att de sitter i statorn), vilket gör motorn billigare och mindre påverkad av tillgången på Neodym i världen.
Nä precis, artikeln spekulerar i att det sitter magnetstål istället för koppar i rotorn. Enligt Jack Rickard ( har PMSRM varit den heliga graalen för elmotorer, men pga av ojämn effekt vid låga varvtal m.m. har den inte varit användbar förrän nu då tekniken finns för att eliminera nackdelarna.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

strejf skrev:
Geni87 skrev:
Mycket spekulation i den artikeln, men likväl väldigt intressant! En vanlig PMSM hade också varit mindre än induktionsmotorerna i Model S/X så just det är väl ingen superskräll, då en av nackdelarna med induktionsmotorer är just att de är ganska skrymmande. Vad jag vet har inte en PMSM heller några mängder koppar i rotorn, utan den stora skillnaden PMSM vs PMSRM bör ligga i att man inte behöver en lika stor mängd permanentmagneter (och att de sitter i statorn), vilket gör motorn billigare och mindre påverkad av tillgången på Neodym i världen.
Nä precis, artikeln spekulerar i att det sitter magnetstål istället för koppar i rotorn. Enligt Jack Rickard ( har PMSRM varit den heliga graalen för elmotorer, men pga av ojämn effekt vid låga varvtal m.m. har den inte varit användbar förrän nu då tekniken finns för att eliminera nackdelarna.
Jo precis, men en "vanlig" PMSM som de flesta andra biltillverkare använder har inte heller koppar i rotorn, utan stålplattor och magneter. Men jämfört med en induktionsmotor som Tesla använder i S/X slipper man ju kopparn i rotorn.

Yep, och Teslas lösning verkar ha blivit att placera små magneter i statorn för att motverka dessa negativa effekter. Ricardo i England verkar ha en annan lösning, men vet ej om den är industrialiserad.

BMW verkar faktiskt också ha någon form av "hybridlösning" mellan permanentmagnet och switch reluctance i i3 och i8, där de kommer undan med en ganska liten mängd sällsynta jordartsmetaller i motorn. http://www.greencarcongress.com/2013/08 ... 30812.html
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

Geni87 skrev:

Jo precis, men en "vanlig" PMSM som de flesta andra biltillverkare använder har inte heller koppar i rotorn, utan stålplattor och magneter. Men jämfört med en induktionsmotor som Tesla använder i S/X slipper man ju kopparn i rotorn.

Yep, och Teslas lösning verkar ha blivit att placera små magneter i statorn för att motverka dessa negativa effekter. Ricardo i England verkar ha en annan lösning, men vet ej om den är industrialiserad.

BMW verkar faktiskt också ha någon form av "hybridlösning" mellan permanentmagnet och switch reluctance i i3 och i8, där de kommer undan med en ganska liten mängd sällsynta jordartsmetaller i motorn. http://www.greencarcongress.com/2013/08 ... 30812.html
Spännande diskussion... låter som att biltillverkarnas motor utvecklare kommer ha att göra ändå... men de är klart kanske inte helt rätt kompetens mellan otto motor och el motor...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

chaffis75 skrev:
Geni87 skrev:

Jo precis, men en "vanlig" PMSM som de flesta andra biltillverkare använder har inte heller koppar i rotorn, utan stålplattor och magneter. Men jämfört med en induktionsmotor som Tesla använder i S/X slipper man ju kopparn i rotorn.

Yep, och Teslas lösning verkar ha blivit att placera små magneter i statorn för att motverka dessa negativa effekter. Ricardo i England verkar ha en annan lösning, men vet ej om den är industrialiserad.

BMW verkar faktiskt också ha någon form av "hybridlösning" mellan permanentmagnet och switch reluctance i i3 och i8, där de kommer undan med en ganska liten mängd sällsynta jordartsmetaller i motorn. http://www.greencarcongress.com/2013/08 ... 30812.html
Spännande diskussion... låter som att biltillverkarnas motor utvecklare kommer ha att göra ändå... men de är klart kanske inte helt rätt kompetens mellan otto motor och el motor...
Jo självklart kommer man behöva folk med specifik kompetens för just elmotorer. Men många ingenjörer som har jobbat med förbränningsmotorer kan göra mycket av jobbet för elmotorer också, med gott resultat. Så som mekanisk konstruktion av komponenterna, utforma kylsystem osv osv. Befintlig tillverkningskapacitet lär också kunna användas i ganska stor utsträckning. Det handlar ju mycket om gjutning/smide och skärande bearbetning av ingående komponenter, precis som för en förbränningsmotor. De lär väl få bygge om linorna för montering dock, och investera i statorlindningsanläggningar, vilket BMW redan har gjort. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

Geni87 skrev:
Jo självklart kommer man behöva folk med specifik kompetens för just elmotorer. Men många ingenjörer som har jobbat med förbränningsmotorer kan göra mycket av jobbet för elmotorer också, med gott resultat. Så som mekanisk konstruktion av komponenterna, utforma kylsystem osv osv. Befintlig tillverkningskapacitet lär också kunna användas i ganska stor utsträckning. Det handlar ju mycket om gjutning/smide och skärande bearbetning av ingående komponenter, precis som för en förbränningsmotor. De lär väl få bygge om linorna för montering dock, och investera i statorlindningsanläggningar, vilket BMW redan har gjort. :)
Det blir ändå svårt att komma ifrån att en elbil har ca 20 rörliga delar jämfört med 2000 för en fossilbil. Siffrorna varierar lite beroende på hur man räknar och vem som gjort beräkningen men det är två magnituders skillnad vilket också lär spegla antalet ingenjörer samt arbetare som krävs för utveckling samt produktion.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Laban skrev:
Geni87 skrev:
Jo självklart kommer man behöva folk med specifik kompetens för just elmotorer. Men många ingenjörer som har jobbat med förbränningsmotorer kan göra mycket av jobbet för elmotorer också, med gott resultat. Så som mekanisk konstruktion av komponenterna, utforma kylsystem osv osv. Befintlig tillverkningskapacitet lär också kunna användas i ganska stor utsträckning. Det handlar ju mycket om gjutning/smide och skärande bearbetning av ingående komponenter, precis som för en förbränningsmotor. De lär väl få bygge om linorna för montering dock, och investera i statorlindningsanläggningar, vilket BMW redan har gjort. :)
Det blir ändå svårt att komma ifrån att en elbil har ca 20 rörliga delar jämfört med 2000 för en fossilbil. Siffrorna varierar lite beroende på hur man räknar och vem som gjort beräkningen men det är två magnituders skillnad vilket också lär spegla antalet ingenjörer samt arbetare som krävs för utveckling samt produktion.
Mja fast nu kommenterade jag hurvida kompetensen för att utveckla elmotorer finns inom bilindustrin, inte hur många människor som behövs.

Men ditt resonemang haltar, och det är ingen 20 vs. 2000 skillnad, väldigt många av de rörliga delarna i en bil har inte med framdrivningstypen att göra. Många hakar även upp sig på hurvida komponenter är rörliga eller ej, men det behöver inte spela så stor roll för vilken utvecklingsinsats som krävs.

Om man jämför lite så är ju en förbränningsmotor+växellåda+avgashantering mer komplicerad och innehåller fler komponenter än vad en elmotor+slutväxel+inverter gör.
Jämför man sedan bränslesystemet med HV-batteriet+laddning+distributionen så ser man att det omvända råder, med god marginal. Blandar man dessutom in kylsystemet så är det mer komplicerat för en elbil, speciellt om hänsyn tas till reglering och mjukvara.

Helt ärligt så tror jag inte att den totala utvecklingsinsatsen för en elbil (jämfört med "motsvarande" ICE-bil) är så mycket lägre, men det kommer krävas mycket omfördelning av resurser till "nya" områden, och några kompetenser kommer bli överflödiga (färre än vad man kan tro), medans andra tillkommer/växer. Utveckling och produktion av framdrivningssystemet är dessutom bara en del av den kompletta bilen, om än en stor sådan. Typiskt skulle jag säga att 1/4 av ingenjörerna hos en biltillverkare jobbar med de bitarna. Något man dock kommer slippa är de projekt som hela tiden pågår för att uppfylla strängare och strängare lagkrav för avgasutsläpp.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

10 laddpunketer Sveriges största? Skulle inte tro det...
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
10 laddpunketer Sveriges största? Skulle inte tro det...
Bland Sveriges största i Oxelösund?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

bylund skrev:
LarsL skrev:
10 laddpunketer Sveriges största? Skulle inte tro det...
Bland Sveriges största i Oxelösund?
Skulle säga världens största i så fall, men det kanske är att förhäva sig.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

Geni87 skrev:
Laban skrev:
Geni87 skrev:
Jo självklart kommer man behöva folk med specifik kompetens för just elmotorer. Men många ingenjörer som har jobbat med förbränningsmotorer kan göra mycket av jobbet för elmotorer också, med gott resultat. Så som mekanisk konstruktion av komponenterna, utforma kylsystem osv osv. Befintlig tillverkningskapacitet lär också kunna användas i ganska stor utsträckning. Det handlar ju mycket om gjutning/smide och skärande bearbetning av ingående komponenter, precis som för en förbränningsmotor. De lär väl få bygge om linorna för montering dock, och investera i statorlindningsanläggningar, vilket BMW redan har gjort. :)
Det blir ändå svårt att komma ifrån att en elbil har ca 20 rörliga delar jämfört med 2000 för en fossilbil. Siffrorna varierar lite beroende på hur man räknar och vem som gjort beräkningen men det är två magnituders skillnad vilket också lär spegla antalet ingenjörer samt arbetare som krävs för utveckling samt produktion.
Mja fast nu kommenterade jag hurvida kompetensen för att utveckla elmotorer finns inom bilindustrin, inte hur många människor som behövs.

Men ditt resonemang haltar, och det är ingen 20 vs. 2000 skillnad, väldigt många av de rörliga delarna i en bil har inte med framdrivningstypen att göra. Många hakar även upp sig på hurvida komponenter är rörliga eller ej, men det behöver inte spela så stor roll för vilken utvecklingsinsats som krävs.

Om man jämför lite så är ju en förbränningsmotor+växellåda+avgashantering mer komplicerad och innehåller fler komponenter än vad en elmotor+slutväxel+inverter gör.
Jämför man sedan bränslesystemet med HV-batteriet+laddning+distributionen så ser man att det omvända råder, med god marginal. Blandar man dessutom in kylsystemet så är det mer komplicerat för en elbil, speciellt om hänsyn tas till reglering och mjukvara.

Helt ärligt så tror jag inte att den totala utvecklingsinsatsen för en elbil (jämfört med "motsvarande" ICE-bil) är så mycket lägre, men det kommer krävas mycket omfördelning av resurser till "nya" områden, och några kompetenser kommer bli överflödiga (färre än vad man kan tro), medans andra tillkommer/växer. Utveckling och produktion av framdrivningssystemet är dessutom bara en del av den kompletta bilen, om än en stor sådan. Typiskt skulle jag säga att 1/4 av ingenjörerna hos en biltillverkare jobbar med de bitarna. Något man dock kommer slippa är de projekt som hela tiden pågår för att uppfylla strängare och strängare lagkrav för avgasutsläpp.
Låter rimligt de du säger och de låter som du har ganska bra koll på de, kanske så att du jobbar hos någon biltillverkare nära där du bor :D
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

Självklart bra men snacka om fel att de skulle vara en stor laddplats... Lödde har 14 SUC (om jag minns rätt) och 2 vanliga snabbladdare på samma plats.

Hos min tidigare arbetsgivare i Lund hade vi laddplatser, minns inte exakt hur många men jag vet man byggde ut snabbt och där var nog ett 10 tal redan när jag slutade där för ca 3 år sedan så de är säkert fler platser idag.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Remuz »

TV4 säger att elnätet inte kommer klara elbilsladdningen. Nästa chans att se det är 10
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Artikel i media

Inlägg av dstr »

Remuz skrev:
TV4 säger att elnätet inte kommer klara elbilsladdningen. Nästa chans att se det är 10
"experten" är verksam i ett bolag som sysslar med:
Verksamheten ska vara av sådan art, att den främjar en breddning och förfining av elektronikens användning. Därmed avses väsentligen projektering, konstruktion, tillverkning, installation, idrifttagning och service av i första hand industriella system, men dessutom avses forskning och utveckling som uppfyller det nämnda målet. Därmed förenlig verksamhet inbegrips.
Som Tibor redan konstaterat http://teslaclubsweden.se/om-alla-bilar ... r-elbilar/ så har snittförbrukningen sjunkit med 2500kwh senaste 18 åren. Vad kan en elbil ha för snittförbrukning? 180w? Det ger nästan 1400 mil per år - och i snitt kör vi 1200 mil per år.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

Remuz skrev:
TV4 säger att elnätet inte kommer klara elbilsladdningen. Nästa chans att se det är 10
Jag gillade att det var först en akademiker som är orolig, sedan frågar de elbolaget som är typ "det där fixar vi".
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Remuz »

De flesta laddar väl på natten då industrin använder mindre också
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Artikel i media

Inlägg av dstr »

TiborBlomhall skrev:
Remuz skrev:
TV4 säger att elnätet inte kommer klara elbilsladdningen. Nästa chans att se det är 10
Jag gillade att det var först en akademiker som är orolig, sedan frågar de elbolaget som är typ "det där fixar vi".
I sakfrågan så är han ingen akademiker: https://www.allabolag.se/5563636108/verksamhet - han kränger prylar som ska lösa ett problem som inte finns.

Då tror jag nog mer att alla ute-spa'n är ett större hot mot elnätet (för att greppa en annan orelaterat sak för att flytta fokus från elbilen) :)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Artikel i media

Inlägg av dstr »

Remuz skrev:
De flesta laddar väl på natten då industrin använder mindre också
https://alfresco.vgregion.se/alfresco/s ... guest=true

Han verkar tro att vi laddar var vi än står parkerade, hela tiden?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Remuz skrev:
TV4 säger att elnätet inte kommer klara elbilsladdningen. Nästa chans att se det är 10
Skönt att höra :roll:
Skriv svar