Hur många gånger har man inte varit tvungen att bemöta frågan hur miljövänlig en elbil egentligen är. "Det är ju fakiskt värre än att köra på bensin" har jag hört många gånger, och dessvärre allt oftare. För ett antal år sedan tycker jag att allmänheten hade en betydligt positivare inställning till elbilar när det gäller miljö (inte när det gäller praktiskt användande dock). Men nu är det första man hör att de där batterierna minsann är fruktansvärda. Jag har till och med pratat med folk som har sagt att de tidigare har övervägt att skaffa elbil men avstår på grund av att de inte är miljövänliga. Det är ytterst bekymmersamt. Man kan prata ihjäl sig och komma med alla möjliga motargument. Det biter inte. Det är som att slåss mot väderkvarnar.Jerker skrev:Precis, och det är därför jag menar att den är så förrädisk. I den lilla notisen blandas en massa fakta och uttalanden som är rätt komplexa saker att reda ut och den kan lätt missuppfattas som att "Jag kan lika gärna fortsätta köra fossilt för elbilar är lika smustiga".bylund skrev:”Satsa på en mindre elbil och begränsa körningen” är ju rätt. Det är klart att det är sämre med en stor elbil med stort batteri.Jerker skrev:Vad trött man blir! Idag i Sörmlands Nyheter är det några sidor fordonstema och en hel del handlar om en svensk firma som bygger en scooter som de kallar Vässla och det mesta är väldigt bra och sakligt. Men så finns det också på sista sidan i temadelen denna lilla förrädiska notis från TT. Gissa vad folk kommer att minnas? Om de åtminstone kunde ha skrivit att man kan köra 4 ggr så långt med en elbil innan man gjort av med samma mängd energi som en fossilbil gör av med?
.
Första meningen om att bränsletypen inte är det främsta är jag däremot skeptisk mot.
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Jag brukar påpeka att det går åt 75kwh energi att tillverka ett batteri som har en kwh (enligt peter carlsson northvolt) och det motsvarar ju enbart ungefär 7,5 liter diesel.
så energi motsvarande batteri till en S100D betyder ungefär 750 liter diesel.
Sen det mesta i batterierna är ju nickel och jag har ju aldrig hört folk klaga om att det går en massa nickel i smycken etc (förutom nickelallergikerna).
och kobolten då ja först och främst så är den på väg ut från bilbatterierna, sen borde ju kosmetika industrin även sluta med kobolt.
Litium finns mycket gott om, det var ju snack om stora fyndigheter i Liden ovanför Sundsvall exvis.
så energi motsvarande batteri till en S100D betyder ungefär 750 liter diesel.
Sen det mesta i batterierna är ju nickel och jag har ju aldrig hört folk klaga om att det går en massa nickel i smycken etc (förutom nickelallergikerna).
och kobolten då ja först och främst så är den på väg ut från bilbatterierna, sen borde ju kosmetika industrin även sluta med kobolt.
Litium finns mycket gott om, det var ju snack om stora fyndigheter i Liden ovanför Sundsvall exvis.
Re: Artikel i media
Är det oljelobbyn som sprider en massa fud om elbilar eller är det mest okunskap bland dom som yttrar sig?
Vad säger man till folk som bara säger att batterierna inte är miljövänliga?
Vad ska man framföra för argument?
Vad säger man till folk som bara säger att batterierna inte är miljövänliga?
Vad ska man framföra för argument?
Re: Artikel i media
Pertan skrev:Är det oljelobbyn som sprider en massa fud om elbilar eller är det mest okunskap bland dom som yttrar sig?
Vad säger man till folk som bara säger att batterierna inte är miljövänliga?
Vad ska man framföra för argument?
Det är väl IVL-rapporten som fick genomslag.
Vad man ska säga? Finns ingenting man kan säga. Folk vill verkligen inte veta. De vill fortsätta köra sina vanliga bilar.
Re: Artikel i media
Argument för elbil:Pertan skrev:Är det oljelobbyn som sprider en massa fud om elbilar eller är det mest okunskap bland dom som yttrar sig?
Vad säger man till folk som bara säger att batterierna inte är miljövänliga?
Vad ska man framföra för argument?
Om en dieselbil går säg 30 000 mil går det åt ca 15 000 l diesel som ska utvinnas, transporteras, raffineras, transporteras och slutligen säljas till dig som kör bilen för 250 000 kr. Bilen bränner upp dieseln och skickar ut resten genom avgasröret.
Elbilen har inget avgasrör, ingen tank, men däremot ett batteri som går säkert 30 000 mil till. Laddas med grön el och förbrukas med en 4 gånger så hög verkningsgrad. När det är dags för skrotning är värdet fortfarande så högt att en lönsam renovering eller återvinning kommer att ske.
Om man inte fattar detta har man antagligen tillbringat för mycket tid på skolbänken eller är professor utan förbindelse med verkligheten.
Senast redigerad av Delta, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 455
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Artikel i media
Det kan nog vara både och.Pertan skrev:Är det oljelobbyn som sprider en massa fud om elbilar eller är det mest okunskap bland dom som yttrar sig?
Vad säger man till folk som bara säger att batterierna inte är miljövänliga?
Vad ska man framföra för argument?
Jag har ibland påpekat att återvinning av metallerna i batterier har vi hållit på med sen vi slutade veva i gång bilarna. Däremot återvinns inte avgaser. Vi bara drar ner dem i lungorna, sen är de ju borta.
Re: Artikel i media
Och hur många har läst IVL-rapporten? Tror att de flesta har slutat läsa efter rubriken.Verdi skrev:Pertan skrev:Är det oljelobbyn som sprider en massa fud om elbilar eller är det mest okunskap bland dom som yttrar sig?
Vad säger man till folk som bara säger att batterierna inte är miljövänliga?
Vad ska man framföra för argument?
Det är väl IVL-rapporten som fick genomslag.
Vad man ska säga? Finns ingenting man kan säga. Folk vill verkligen inte veta. De vill fortsätta köra sina vanliga bilar.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Tror de flesta inte ens sett den med egna ögon, utan bara läst/sett vad tidningar/TV nyheterna sagt om den när den var alldeles nysläppt.nek0 skrev:Och hur många har läst IVL-rapporten? Tror att de flesta har slutat läsa efter rubriken.Verdi skrev:Pertan skrev:Är det oljelobbyn som sprider en massa fud om elbilar eller är det mest okunskap bland dom som yttrar sig?
Vad säger man till folk som bara säger att batterierna inte är miljövänliga?
Vad ska man framföra för argument?
Det är väl IVL-rapporten som fick genomslag.
Vad man ska säga? Finns ingenting man kan säga. Folk vill verkligen inte veta. De vill fortsätta köra sina vanliga bilar.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
Trodde diesel var dyrareDelta skrev:Om en dieselbil går säg 30 000 mil går det åt ca 15 000 l diesel som ska utvinnas, transporteras, raffineras, transporteras och slutligen säljas till dig som kör bilen för 25000 kr. Bilen bränner upp dieseln och skickar ut resten genom avgasröret.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Artikel i media
Tack för att du läste mitt inlägg och räknade efter. Argumentet blir ju ännu starkare efter den extra nollan.Bjorn skrev:Trodde diesel var dyrareDelta skrev:Om en dieselbil går säg 30 000 mil går det åt ca 15 000 l diesel som ska utvinnas, transporteras, raffineras, transporteras och slutligen säljas till dig som kör bilen för 25000 kr. Bilen bränner upp dieseln och skickar ut resten genom avgasröret.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Härlig sammanfattning ”Delta”! Gillas!Delta skrev:Argument för elbil:Pertan skrev:Är det oljelobbyn som sprider en massa fud om elbilar eller är det mest okunskap bland dom som yttrar sig?
Vad säger man till folk som bara säger att batterierna inte är miljövänliga?
Vad ska man framföra för argument?
Om en dieselbil går säg 30 000 mil går det åt ca 15 000 l diesel som ska utvinnas, transporteras, raffineras, transporteras och slutligen säljas till dig som kör bilen för 250 000 kr. Bilen bränner upp dieseln och skickar ut resten genom avgasröret.
Elbilen har inget avgasrör, ingen tank, men däremot ett batteri som går säkert 30 000 mil till. Laddas med grön el och förbrukas med en 4 gånger så hög verkningsgrad. När det är dags för skrotning är värdet fortfarande så högt att en lönsam renovering eller återvinning kommer att ske.
Om man inte fattar detta har man antagligen tillbringat för mycket tid på skolbänken eller är professor utan förbindelse med verkligheten.
Re: Artikel i media
BMWs utvecklingschef (?) tror att de kommer sälja 85% fossilbilar år 2030. Han säger att "we do not find customers who want to drive an electric vehicle"!
https://thenewdaily.com.au/life/auto/20 ... rs-petrol/
https://thenewdaily.com.au/life/auto/20 ... rs-petrol/
Re: Artikel i media
icreate skrev:BMWs utvecklingschef (?) tror att de kommer sälja 85% fossilbilar år 2030. Han säger att "we do not find customers who want to drive an electric vehicle"!
https://thenewdaily.com.au/life/auto/20 ... rs-petrol/
Jisses... de har inte fattat än vad som väntar. Kolla Tesla M3´s framfart i USA under 2018.
Re: Artikel i media
Annars tror jag också att återvinning av batterier kommer att bli en naturlig del i livscykeln. Rena och välstrukturerade när man lyft på locket till batteripaketet. perfekt för robotar att plocka ner i beståndsdelar.Delta skrev:Bjorn skrev:Tack för att du läste mitt inlägg och räknade efter. Argumentet blir ju ännu starkare efter den extra nollan.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Artikel i media
Dom hittar inte tillräckligt många Tyskar som vill ha i3 då eller?Delta skrev:icreate skrev:BMWs utvecklingschef (?) tror att de kommer sälja 85% fossilbilar år 2030. Han säger att "we do not find customers who want to drive an electric vehicle"!
https://thenewdaily.com.au/life/auto/20 ... rs-petrol/
Jisses... de har inte fattat än vad som väntar. Kolla Tesla M3´s framfart i USA under 2018.
En kollega har en i3. Det är på vissa sätt en rätt trevlig bil, men nog har den lite för mycket egenheter för att passa många.
BMW gjorde för nån vecka sen ett försök att sälja på oss tjänstebilar genom att ställa hit några bilar i 3 och 5 serien, mest dieslar, men en hybrid i 5 serien. Den får man nog vara väldigt inbiten märkes-entusiast om man ska köpa. Det blir väl så när man inte konstruerar från början utan försöker lägga till i efterhand.
Det föll väl ut sådär för BMW. Det blir ingen som köper nån trots rabatter på >25%. Inte på grund av några små egenheter eller småmissar utan just därför att de inte är eldrivna och trots det är rätt dyra.
Det flera här överväger är att vänta tills de kan få leverans av en elbil som passar dem tillräckligt bra både i användning och ekonomi. Tills dess så behåller man befintlig bil i upp till 5-6 år. BMW får alltså ändå inte sälja en avgasbil här trots världmarknadsbrist på elbilar. Är det bara på vårt företag man tänker så?
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Artikel i media
Med tanke på att nästan alla bilar som säljs fortfarande är icke-elbilar så överdriver du nog tyvärr.Bjorn skrev:Dom hittar inte tillräckligt många Tyskar som vill ha i3 då eller?Delta skrev:icreate skrev:BMWs utvecklingschef (?) tror att de kommer sälja 85% fossilbilar år 2030. Han säger att "we do not find customers who want to drive an electric vehicle"!
https://thenewdaily.com.au/life/auto/20 ... rs-petrol/
Jisses... de har inte fattat än vad som väntar. Kolla Tesla M3´s framfart i USA under 2018.
En kollega har en i3. Det är på vissa sätt en rätt trevlig bil, men nog har den lite för mycket egenheter för att passa många.
BMW gjorde för nån vecka sen ett försök att sälja på oss tjänstebilar genom att ställa hit några bilar i 3 och 5 serien, mest dieslar, men en hybrid i 5 serien. Den får man nog vara väldigt inbiten märkes-entusiast om man ska köpa. Det blir väl så när man inte konstruerar från början utan försöker lägga till i efterhand.
Det föll väl ut sådär för BMW. Det blir ingen som köper nån trots rabatter på >25%. Inte på grund av några små egenheter eller småmissar utan just därför att de inte är eldrivna och trots det är rätt dyra.
Det flera här överväger är att vänta tills de kan få leverans av en elbil som passar dem tillräckligt bra både i användning och ekonomi. Tills dess så behåller man befintlig bil i upp till 5-6 år. BMW får alltså ändå inte sälja en avgasbil här trots världmarknadsbrist på elbilar. Är det bara på vårt företag man tänker så?
Re: Artikel i media
Den kinesiska marknaden för elbilar har ökat snabbt men stoppades upp lite i juli då regeringen drog in subventionerna på alla elbilar och plug-in hybrider som har kort räckvidd. Under augusti månad var ökninge jämfört med förra året ”bara” 62%. Än så länge i år har laddbara bilar en marknadsandel på 3,1% och under augusti var den 5,2%. Till skillnad från Sverige så är det betydligt vanligare med elbilar än plug-in hybrider.TeslaTissel skrev:Det ser onekligen ut som att utvecklingen i Kina är väldigt god.Svenssons skrev:Men Brilliance gör väl främst avgasvarianter av BMW:s bilar i Kina? Är ju ingen direkt elbilsnyhet. Visst har de ett några elbilar där denna kanske är den mest intressanta:12man skrev:BMW ökar till 75% andel i Kina joint venture Brilliance prix €3.6miljarder, varför efter 15 år?
https://wattev2buy.com/electric-vehicle ... -and-news/
Just Brilliance kände jag inte till ens!
Är det någon av oss som har koll på artiklar om den Kinsesiska utvecklingen?
Och den här tråden hallar ju mest om Artiklar i media, - så det kanske vore dags för en egen tråd om det?
Men tyvärr är det lätt att missa de enskilda specialtrådarna då de flesta väljer att kommentera det allra senaste i trådstrukturen.
http://ev-sales.blogspot.com/2018/09/ch ... 8.html?m=0
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Kanoninfo, TACKAR!vigge50 skrev:Den kinesiska marknaden för elbilar har ökat snabbt men stoppades upp lite i juli då regeringen drog in subventionerna på alla elbilar och plug-in hybrider som har kort räckvidd. Under augusti månad var ökninge jämfört med förra året ”bara” 62%. Än så länge i år har laddbara bilar en marknadsandel på 3,1% och under augusti var den 5,2%. Till skillnad från Sverige så är det betydligt vanligare med elbilar än plug-in hybrider.TeslaTissel skrev:Det ser onekligen ut som att utvecklingen i Kina är väldigt god.Svenssons skrev:Men Brilliance gör väl främst avgasvarianter av BMW:s bilar i Kina? Är ju ingen direkt elbilsnyhet. Visst har de ett några elbilar där denna kanske är den mest intressanta:12man skrev:BMW ökar till 75% andel i Kina joint venture Brilliance prix €3.6miljarder, varför efter 15 år?
https://wattev2buy.com/electric-vehicle ... -and-news/
Just Brilliance kände jag inte till ens!
Är det någon av oss som har koll på artiklar om den Kinsesiska utvecklingen?
Och den här tråden hallar ju mest om Artiklar i media, - så det kanske vore dags för en egen tråd om det?
Men tyvärr är det lätt att missa de enskilda specialtrådarna då de flesta väljer att kommentera det allra senaste i trådstrukturen.
http://ev-sales.blogspot.com/2018/09/ch ... 8.html?m=0
Länken gav mycket info också! Tumme upp!
Re: Artikel i media
Ja och har uppenbarligen missat att flera länder säker förbjuder nya fossil bilar däromkring för att inte tala om att jag är övertygad om att folk vill ha elbilar då precis som i Norge idag.Delta skrev:icreate skrev:BMWs utvecklingschef (?) tror att de kommer sälja 85% fossilbilar år 2030. Han säger att "we do not find customers who want to drive an electric vehicle"!
https://thenewdaily.com.au/life/auto/20 ... rs-petrol/
Jisses... de har inte fattat än vad som väntar. Kolla Tesla M3´s framfart i USA under 2018.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Artikel i media
Fast problemet är knappast för mycket tid i skolbänken. Jag skulle hävda den exakta motsatsen...TeslaTissel skrev:Härlig sammanfattning ”Delta”! Gillas!Delta skrev:Argument för elbil:Pertan skrev:Är det oljelobbyn som sprider en massa fud om elbilar eller är det mest okunskap bland dom som yttrar sig?
Vad säger man till folk som bara säger att batterierna inte är miljövänliga?
Vad ska man framföra för argument?
Om en dieselbil går säg 30 000 mil går det åt ca 15 000 l diesel som ska utvinnas, transporteras, raffineras, transporteras och slutligen säljas till dig som kör bilen för 250 000 kr. Bilen bränner upp dieseln och skickar ut resten genom avgasröret.
Elbilen har inget avgasrör, ingen tank, men däremot ett batteri som går säkert 30 000 mil till. Laddas med grön el och förbrukas med en 4 gånger så hög verkningsgrad. När det är dags för skrotning är värdet fortfarande så högt att en lönsam renovering eller återvinning kommer att ske.
Om man inte fattar detta har man antagligen tillbringat för mycket tid på skolbänken eller är professor utan förbindelse med verkligheten.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Artikel i media
Dom pratade lite snabbt om Tesla på p3nyheter idag. Dom sa att Tesla säljer mer än Audi har jag för mig dom sa och någon mer. Tack vare Model 3. Det var uppgifter från Forbes.
Väldigt kul att höra det på nyheterna. Detta gäller ju såklart i Usa.
Väldigt kul att höra det på nyheterna. Detta gäller ju såklart i Usa.
Re: Artikel i media
Jodå, uppe bland pluggarna på GP idag.
Tydlig fibgervisning för gemene man om vad som är på väg.
http://www.gp.se/ekonomi/tesla-k%C3%B6r ... -1.9956296
Tydlig fibgervisning för gemene man om vad som är på väg.
http://www.gp.se/ekonomi/tesla-k%C3%B6r ... -1.9956296
Re: Artikel i media
Brexit regeringen sänker elbilar subventioner
The plug-in car grant, which since 2011 has knocked £4,500 off the purchase price of a brand new electric vehicle, will be cut in early November by £1,000, while incentives of £2,500 to buy new hybrid cars will be abolished altogether.
https://www.theguardian.com/environment ... s-industry
The plug-in car grant, which since 2011 has knocked £4,500 off the purchase price of a brand new electric vehicle, will be cut in early November by £1,000, while incentives of £2,500 to buy new hybrid cars will be abolished altogether.
https://www.theguardian.com/environment ... s-industry
ms 76132 "Eleamore"
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Ja jag såg samma artikel i går.12man skrev:Brexit regeringen sänker elbilar subventioner
The plug-in car grant, which since 2011 has knocked £4,500 off the purchase price of a brand new electric vehicle, will be cut in early November by £1,000, while incentives of £2,500 to buy new hybrid cars will be abolished altogether.
https://www.theguardian.com/environment ... s-industry
De verkar helt snurriga, om man nu kan säga så.
Fullständigt galet om man skulle trycka till det?
Eller befängt och huvudlöst?
Engelsk bilindustri där dessutom Nissan bygger ”NISSAN Leaf” är arga också.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19549
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Nog för att dom sitter på fel sida i bilen men tänker dom med fel del av hjärnan också?TeslaTissel skrev:Ja jag såg samma artikel i går.12man skrev:Brexit regeringen sänker elbilar subventioner
The plug-in car grant, which since 2011 has knocked £4,500 off the purchase price of a brand new electric vehicle, will be cut in early November by £1,000, while incentives of £2,500 to buy new hybrid cars will be abolished altogether.
https://www.theguardian.com/environment ... s-industry
De verkar helt snurriga, om man nu kan säga så.
Fullständigt galet om man skulle trycka till det?
Eller befängt och huvudlöst?
Engelsk bilindustri där dessutom Nissan bygger ”NISSAN Leaf” är arga också.
Göra det sämre för rena elbilar och bättre för hybrider är alltså vägen framåt?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19