Ja, det stämmer, nollutsläppsbilar ska det vara. Det är teknikoberoende.Svenssons skrev:Vad jag fattar det som så är Kinas krav inte elbilar utan nollutsläppsbilar. Rent tekniskt skulle alltså vätgasbilar vara möjliga men eftersom Toyota bara lyckats producera några få tusen bilar på flera år för hela världen och egentligen inte sålt en endaste så är det inte sannolikt att de på ett år helt plötsligt ska kunna tillverka och sälja 10 tusentals bara i Kina inte särskilt stor. I Kina finns ingen infrastruktur för vätgasbilar. Toyota kommer alltså vara tvingad till att producera batterielbilar om de vill sälja några bilar alls i Kina redan nästa år.
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Re: Artikel i media
Jag kanske har drömt den biten då eller dragit förhastade slutsatser. Försökte hitta artikeln på electrek men hittade ingen där vätgasen nämns specifikt. Drar tillbaka mitt påstående om att vätgas inte räknades med i deras ZEV-kredit. Dock är det ju allmänt känt att Toyota inte säljer många vätgasbilar (för att säga det milt) och som nämnts tidigare så saknas infrastrukturen för vätgasen ännu.
Ber om ursäkt för missledande info. Ska ta fram fakta först nästa gång så jag kan backa upp det.
Ber om ursäkt för missledande info. Ska ta fram fakta först nästa gång så jag kan backa upp det.
Re: Artikel i media
Teoretiskt skulle vätgasbilar gå under Kinas definition för nollutsläppsbilar. Men i praktiken är det ju 100% elbilar och 0% vätgasbilar som kineserna köper (och tillverkar). Visst kan man hävda att alla har fel och att det ändå är vätgasbilar som kommer vinna racet, men det är lite svårt att inse hur man ska vinna när man inte ens deltar i racet. Det är ungefär som om jag skulle påstå att jag kommer vinna Göteborgsvarvet nästa år. Typ.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Att folk ser bränsleceller som framtiden är för att de ligger i en rak linje i deras framtid. Det finns alltså en tydlig koppling mellan bensin, diesel, naturgas, biogas och vätgas. Vi människor tänker ofta i sådana raka linjer för att uppnå något.
Batterier ligger ju liksom vid sidan av och kräver nytt tänkande och nya vanor. Det är betydligt svårare att etablera i huvudet.
Batterier ligger ju liksom vid sidan av och kräver nytt tänkande och nya vanor. Det är betydligt svårare att etablera i huvudet.
Re: Artikel i media
Ja, jag debatterade nyss med en i en tråd på VW:s FB-sida (med anledning av att de stolt förkunnar att de elektrifierar Sverige. Humor har de också! ) som mycket hårdnackat hävdade att det aldrig blir en elbil för hans del innan de har minst 75 mils räckvidd på en laddning.
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Artikel i media
Jadu, vad ska man säga... jag är inne på min andra Outlander med pytteliten tank, 45-liter. Dock har jag endast en gång på ~10kmil kört nonstop mellan två tankningar! Visst hade jag inte barnen med mig så hade det kunna blivit längre etapper. Jag antar att en Outlander inte heller är aktuell för den personen.Jerker skrev:Ja, jag debatterade nyss med en i en tråd på VW:s FB-sida (med anledning av att de stolt förkunnar att de elektrifierar Sverige. Humor har de också! ) som mycket hårdnackat hävdade att det aldrig blir en elbil för hans del innan de har minst 75 mils räckvidd på en laddning.
Slutsats:
El-bilar passar helt klart bättre barnfamiljer än för ensamresande säljare utan prostatabesvär.
Outlander PHEV info ....
Jag körde 31-mil nonstop med farthållaren på 136km/h (GPS hastighet.) Då drog Outlandern exakt 1l/mil smetfullpackad och hela familjen så den vägde lite också. Det var lägre än jag budgeterat med ... Detta skedde nu i somras på autobahn. Samt ingen extern laddning av batteriet.
Tesla Model Y
Re: Artikel i media
3 - 4 gånger per år senaste åren har vi på firman bilat med full Caddy (VW Caddy.. inte en Cadillac.. ) Från Stockholm till England för jobb.
Det är en resa som tar 2 hela dagar, där man kommer fram lite mosig... den hade varit svår med elbil just nu. (I allafall i caddy-utförande)
Jag skulle väldigt gärna se ett fungerande alternativ till den dieselslukande Caddyn, men just nu känns det rätt avlägset. :/
Första etappen brukar vara Stockholm - Lübeck. Knappt hundra mil.. Vi brukar ta Färjan från Rødby.
På hemesan har vi vid nått tillfälle tagit nattfärgan från Travemünde - Trelleborg. Då fick vi ta en snabb 15 minuters matpaus och tankning mellan Frankrike och Travemünde (85 mil) samt en kisspaus och förarbyte och lyckades då hinna med färjan med 5 minuters marginal! Det var förseningar på engelska sidan som sabbade tidsplanerna då... Nån gång har man i allafall haft en timme för pauser.. plus lite mer marginal.
På semesterresor kan man ju ofta styra det och ta längre tid på sig. Men har man inhyrd personal som kör bilen vill man gärna slippa en extra dag, både för löner och den utrustning vi har med som delvis är hyrd.
Jag tror att det kommer att vara möjligt så småningom.. och fram till dess ska jag snart se till att kunna köra elbil i alla andra lägen.
Det är en resa som tar 2 hela dagar, där man kommer fram lite mosig... den hade varit svår med elbil just nu. (I allafall i caddy-utförande)
Jag skulle väldigt gärna se ett fungerande alternativ till den dieselslukande Caddyn, men just nu känns det rätt avlägset. :/
Första etappen brukar vara Stockholm - Lübeck. Knappt hundra mil.. Vi brukar ta Färjan från Rødby.
På hemesan har vi vid nått tillfälle tagit nattfärgan från Travemünde - Trelleborg. Då fick vi ta en snabb 15 minuters matpaus och tankning mellan Frankrike och Travemünde (85 mil) samt en kisspaus och förarbyte och lyckades då hinna med färjan med 5 minuters marginal! Det var förseningar på engelska sidan som sabbade tidsplanerna då... Nån gång har man i allafall haft en timme för pauser.. plus lite mer marginal.
På semesterresor kan man ju ofta styra det och ta längre tid på sig. Men har man inhyrd personal som kör bilen vill man gärna slippa en extra dag, både för löner och den utrustning vi har med som delvis är hyrd.
Jag tror att det kommer att vara möjligt så småningom.. och fram till dess ska jag snart se till att kunna köra elbil i alla andra lägen.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
http://www.aftonbladet.se/bil/a/bpEXv/g ... eselforbud
Angående dagens ovanstående inlägg funderar jag på om jag då har en elhybrid och kör på el i ett förbudsområde funkar det?
Eller kan man bara säga att jag körde på el fast batteriet är tomt?
Har ingen hybrid bara funderade.
Angående dagens ovanstående inlägg funderar jag på om jag då har en elhybrid och kör på el i ett förbudsområde funkar det?
Eller kan man bara säga att jag körde på el fast batteriet är tomt?
Har ingen hybrid bara funderade.
Re: Artikel i media
Collin igen:
– Hittills i år är runt fyra procent av alla nyköpta bilar eldrivna eller laddhybrider. Om tio år kanske det är 30 procent. Fortare än så går det inte, säger Robert Collin.
Ska bli intressant att se om han har nån koll...
– Hittills i år är runt fyra procent av alla nyköpta bilar eldrivna eller laddhybrider. Om tio år kanske det är 30 procent. Fortare än så går det inte, säger Robert Collin.
Ska bli intressant att se om han har nån koll...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Artikel i media
Förra månaden var det 6%..
För två år sen var det ca 2-3%.
Jag tycker en sån hög ökning bäddar för att det ska gå riktigt snabbt.. Nu börjar vi komma upp på riktigt betydande siffror ju! Man kunde ju önskar att nån matar honom med sin hatt om ett par år..
Undrar om vi ser det första rejäla hoppet om ett år.. I juli 2018 är det väl dom planerar att införa nya premien och skatten?
För två år sen var det ca 2-3%.
Jag tycker en sån hög ökning bäddar för att det ska gå riktigt snabbt.. Nu börjar vi komma upp på riktigt betydande siffror ju! Man kunde ju önskar att nån matar honom med sin hatt om ett par år..
Undrar om vi ser det första rejäla hoppet om ett år.. I juli 2018 är det väl dom planerar att införa nya premien och skatten?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
Collin räknar linjärt. 2% + 2% + 2% osv. Det är klart att det skulle ta evigheter på det viset. Vi alla vet att det inte fungerar så, men det förstår inte Collin. Om tio år sitter han i sin oljebrännare och kliar sig i huvudet och undrar varför det finns så många elbilar runt omkring. "Mummel mummel....var nånstans räknade jag fel....mummel mummel...?"
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
De har sagts förr men jag tänkte upprepa de. Just nu går de så sakta pågrund av avsaknaden av rätt bilmodeller. Säg att varje biltillverkare hade två modeller var med range som en modell3 och pris som var OK och en blandning mellan sedan, kombi, suv och familjebuss ja då jäklar tror de de hade sålts bilar.bonath skrev:Collin igen:
– Hittills i år är runt fyra procent av alla nyköpta bilar eldrivna eller laddhybrider. Om tio år kanske det är 30 procent. Fortare än så går det inte, säger Robert Collin.
Ska bli intressant att se om han har nån koll...
Om alla biltillverkare kommer med sina modeller 2020 som de alla lovat så lär proppen går ur under förutsättning så att range och pris är runt modell 3 standard specifikation.
Jag tror Collin har fel men de var kanske uppenbart.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Artikel i media
Har iofs inte sett jätte många kombibilar med dragkrok bland de fantastiska koncepten.
Re: Artikel i media
http://www.kia.com/se/nya-bilar/niro-pl ... d/upptack/
Kia Niro Phev, en liten suv. Verkar jättebra för under 300'.
Adaptiv farthållare och filövervakning verkar ingå.
Kia Niro Phev, en liten suv. Verkar jättebra för under 300'.
Adaptiv farthållare och filövervakning verkar ingå.
Re: Artikel i media
Kian ska dessutom komma som BEV nästa år enligt KIA Sverige.
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Re: Artikel i media
Nej de är väldigt dåligt med kombi BEV även som koncept, detta skulle kunna fördröja omställningen i Sverige åtminstone.
Vad de gäller PHEV så är jag lite negativt inställd till dessa, ja kanske jag skulle köpa en i brist på BEV men om modellen jag vill ha finns som både BEV och PHEV så är de självklart för mig att välja BEV under förutsättning att range är OK.
Vad de gäller PHEV så är jag lite negativt inställd till dessa, ja kanske jag skulle köpa en i brist på BEV men om modellen jag vill ha finns som både BEV och PHEV så är de självklart för mig att välja BEV under förutsättning att range är OK.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Artikel i media
Jag har samma problem; jag skulle aldrig kunna räkna hem prisskillnaden för en PHEV med det körmönster jag har (ingen jobbpendling och främst längre resor under helger) utan det måste bli ett kliv direkt till BEV när en vettig modell finns att tillgå. VW's senaste utspel har fått mig att hoppas på en framtida BEV-Octaviachaffis75 skrev:Nej de är väldigt dåligt med kombi BEV även som koncept, detta skulle kunna fördröja omställningen i Sverige åtminstone.
Vad de gäller PHEV så är jag lite negativt inställd till dessa, ja kanske jag skulle köpa en i brist på BEV men om modellen jag vill ha finns som både BEV och PHEV så är de självklart för mig att välja BEV under förutsättning att range är OK.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Artikel i media
Mmmm... BEV Octavia, med > 30 riktiga mil, min drömbil.
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Re: Artikel i media
Problemet med PHEV är att deras elmotor känns som nåt slags "hjälpmotor" till den egentliga kraftkällan. Något man hjälpligt kan rulla in till jobbet med.
Annars så är väl PHEV ett ganska bra koncept där man kan köra el i ganska stor utsträckning till vardags och ändå kunna åka långt utan SuC-nätverk.
Annars så är väl PHEV ett ganska bra koncept där man kan köra el i ganska stor utsträckning till vardags och ändå kunna åka långt utan SuC-nätverk.
Re: Artikel i media
Nu låter du lite som den där radioreklamen för Fiat Tipo. Ingen kan drömma om en Octavia. Ingen.perkabolo skrev:Mmmm... BEV Octavia, med > 30 riktiga mil, min drömbil.
Re: Artikel i media
Jo en mardröm man vaknar Teslan är borta och på parkeringen står en OctaviaVerdi skrev:Nu låter du lite som den där radioreklamen för Fiat Tipo. Ingen kan drömma om en Octavia. Ingen.perkabolo skrev:Mmmm... BEV Octavia, med > 30 riktiga mil, min drömbil.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Artikel i media
Smutt skrev:Jo en mardröm man vaknar Teslan är borta och på parkeringen står en OctaviaVerdi skrev:Nu låter du lite som den där radioreklamen för Fiat Tipo. Ingen kan drömma om en Octavia. Ingen.perkabolo skrev:Mmmm... BEV Octavia, med > 30 riktiga mil, min drömbil.
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
MYRWD, 2023 Quick Silver
Re: Artikel i media
Börjar det bli dags att vakna? Håkan Hummern Matson strikes i gp igen..
HÅKAN MATSON
FRANKFURT. Världen väntar på elbilar, men får vänta ytterligare något år. Själv väntar jag på vätgasbilar...
Håkan Matson: Då kommer boomen för elbilarna
Av HÅKAN MATSON
Publicerad: 13 september 2017, 12:58 Uppdaterad: 13 september 2017, 15:03
FRANKFURT. Världen väntar på elbilar, men får vänta ytterligare något år.
Själv väntar jag på vätgasbilar – och lär få vänta ännu längre.
Bilsalongen i Frankfurt ger ändå en närmast övertydlig signal om vart bilvärlden är på väg.
Riktningen i stort sett samtliga tillverkare kör i heter elektrifiering. Men än så länge handlar det nästan bara om konceptbilar och vi får ständigt höra att de ska komma om några år.
Min gissning är att korken dras ur flaskan (eller att all ketchup kommer på en och samma gång) runt 2020-2021. Visserligen har då Audi (2018), Mercedes (också 2018) och Volvo (2019) redan lanserat sina första elbilar, men den stora – jag höll på att skriva strömmen – vågen av elbilar kommer ytterligare något år senare.
Dit hör Volkswagen ID och suv-varianten ID Crozz, som lanseras just 2020 till ett pris som beskrivs som mycket attraktivt. Räkna med under 300.000 kronor i Sverige.
Räckvidden är upp till 60 mil, precis som för BMW i Vision Dynamics, som kommer att heta i5 eller möjligen i4.
"Vi arbetar mycket hårt med att få den i ett produktionsfärdigt utförande. Eftersom det handlar om en bil utan avgaser vill vi att också designen ska vara ren, med enkla linjer", sa BMW:s designchef Adrian van Hooydonk när jag träffade honom i montern efter premiären.
Läs mer
Volvo inte ensam syndare - här är hela listan
Mercedes kommer med sin första elbil 2018, en suv, men i Frankfurt premiärvisades EQA – alltså nästa generation av A-klassen, med eldrift och räckvidd på 40 mil.
Renault visade konceptbilen Symbioz som ligger längre bort i tiden, där tanken är att man ska köra bilen ända in i vardagsrummet och sedan använda sätena som tv-fåtöljer.
Kreativt, men knappast särskilt verklighetsnära. Vad gör man med alla höstlöv som fastnat på däcken, till exempel?
Läs mer
BMW växlar upp i realtid
Men medan många pratar eldrift och visar fantasifulla konceptbilar finns det faktiskt ett märke som redan nu elektrifierat halva sin försäljning i Europa – Toyota.
Totalt har 1,5 miljoner hybrider sålts i Europa och i programmet finns nu 16 olika modeller. Och satsningen på hybrider intensifieras ytterligare nu: alla modeller kommer att ha två olika hybridsystem för kunden att välja mellan, en ekonomisk och en sportig. Som exempel kan C-HR, som i dag har en effekt på 122 hk, nästa år också att kunna köpas också med en motoreffekt på 150-160 hk.
Men vi som gått och väntat på en mindre och billigare vätgasdriven bränslecellmodell från Toyota lär få vänta i flera år. Först kommer en ny Mirai, sedan en Lexus och först därefter den mindre modellen.
Här i Frankfurt ställde Hondas ut sin bränslecellbil, medan Hyundai lät sin nya modell stanna hemma i Sydkorea.
Däremot hade Mercedes äntligen premiär på sin bränslecellbil, baserad på GLXC, som dessutom är en laddhybrid. Trots de dubbla bränsletankarna ska den inte väga mer än laddhybridsversionen av GLC.
Klarar fyra mil på batterierna, 44 mil på vätgasen – och drivs alltid av samma elmotor.
En smart, men ingen billig, lösning.
HÅKAN MATSON
HÅKAN MATSON
FRANKFURT. Världen väntar på elbilar, men får vänta ytterligare något år. Själv väntar jag på vätgasbilar...
Håkan Matson: Då kommer boomen för elbilarna
Av HÅKAN MATSON
Publicerad: 13 september 2017, 12:58 Uppdaterad: 13 september 2017, 15:03
FRANKFURT. Världen väntar på elbilar, men får vänta ytterligare något år.
Själv väntar jag på vätgasbilar – och lär få vänta ännu längre.
Bilsalongen i Frankfurt ger ändå en närmast övertydlig signal om vart bilvärlden är på väg.
Riktningen i stort sett samtliga tillverkare kör i heter elektrifiering. Men än så länge handlar det nästan bara om konceptbilar och vi får ständigt höra att de ska komma om några år.
Min gissning är att korken dras ur flaskan (eller att all ketchup kommer på en och samma gång) runt 2020-2021. Visserligen har då Audi (2018), Mercedes (också 2018) och Volvo (2019) redan lanserat sina första elbilar, men den stora – jag höll på att skriva strömmen – vågen av elbilar kommer ytterligare något år senare.
Dit hör Volkswagen ID och suv-varianten ID Crozz, som lanseras just 2020 till ett pris som beskrivs som mycket attraktivt. Räkna med under 300.000 kronor i Sverige.
Räckvidden är upp till 60 mil, precis som för BMW i Vision Dynamics, som kommer att heta i5 eller möjligen i4.
"Vi arbetar mycket hårt med att få den i ett produktionsfärdigt utförande. Eftersom det handlar om en bil utan avgaser vill vi att också designen ska vara ren, med enkla linjer", sa BMW:s designchef Adrian van Hooydonk när jag träffade honom i montern efter premiären.
Läs mer
Volvo inte ensam syndare - här är hela listan
Mercedes kommer med sin första elbil 2018, en suv, men i Frankfurt premiärvisades EQA – alltså nästa generation av A-klassen, med eldrift och räckvidd på 40 mil.
Renault visade konceptbilen Symbioz som ligger längre bort i tiden, där tanken är att man ska köra bilen ända in i vardagsrummet och sedan använda sätena som tv-fåtöljer.
Kreativt, men knappast särskilt verklighetsnära. Vad gör man med alla höstlöv som fastnat på däcken, till exempel?
Läs mer
BMW växlar upp i realtid
Men medan många pratar eldrift och visar fantasifulla konceptbilar finns det faktiskt ett märke som redan nu elektrifierat halva sin försäljning i Europa – Toyota.
Totalt har 1,5 miljoner hybrider sålts i Europa och i programmet finns nu 16 olika modeller. Och satsningen på hybrider intensifieras ytterligare nu: alla modeller kommer att ha två olika hybridsystem för kunden att välja mellan, en ekonomisk och en sportig. Som exempel kan C-HR, som i dag har en effekt på 122 hk, nästa år också att kunna köpas också med en motoreffekt på 150-160 hk.
Men vi som gått och väntat på en mindre och billigare vätgasdriven bränslecellmodell från Toyota lär få vänta i flera år. Först kommer en ny Mirai, sedan en Lexus och först därefter den mindre modellen.
Här i Frankfurt ställde Hondas ut sin bränslecellbil, medan Hyundai lät sin nya modell stanna hemma i Sydkorea.
Däremot hade Mercedes äntligen premiär på sin bränslecellbil, baserad på GLXC, som dessutom är en laddhybrid. Trots de dubbla bränsletankarna ska den inte väga mer än laddhybridsversionen av GLC.
Klarar fyra mil på batterierna, 44 mil på vätgasen – och drivs alltid av samma elmotor.
En smart, men ingen billig, lösning.
HÅKAN MATSON
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3291
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Artikel i media
Matson har i alla fall rätt på en punkt: "Själv väntar jag på vätgasbilar – och lär få vänta ännu längre".
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.