Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

12man skrev:

Kommunen äger två vätgasbilar, totalt finns tre i Mariestad.

Nedan följer kostnader för vätgasstationen mellan februari och augusti månad. Totalt inköp av hydrogen är 500 kilo, varav 222 kilo är tankat.

Antal tankningar: 89

Kostnader
Nitrogen: 27 906 kronor
Hydrogen: 467 912
ADR: 12 426
Hyra: 103 561
Frakt: 47 307

Kostnad per tank (exklusive de 278 kilo hydrogen som fortfarande finns kvar): 4 461 kronor

Källa: Vänerenergi

En typ av elbil som får energi från en bränslecellsstack som matas med vätgas och syre. Enkelt förklarat sker en kemisk process mellan de båda ämnena som bildar elektricitet som därefter lagras i batterier. Utsläppet består av vattenånga.

Det tar cirka tre minuter att tanka fullt och på det kommer en vätgasbil cirka 50 mil.
Tackar för infon! Detta betyder att snittankningen är på 2,5 kg vilket ger bilen 25 mil (enligt NEDC) i räckvidd. Lär inte vara så många från Stockholm som varit och laddat på den. Skulle stationen enbart ha nyttjats av de tre bilarna i Mariestad så skulle dessa bilar kört 2220 mil på 7 månader. Dvs ca 1270 mil per bil och år. Detta är väl rätt genomsnittligt. Misstänker att laddningarna till största del har gjorts av dessa tre vätgasbilar i Mariestad.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

I nyteknik artikeln så står priset 80 sek/kg, Mariestad får betala ca 1000:-/kg, wtf, Markup på 920 per kg, är det så leverantören ska hämta hem sina 4Msek, finns det inga gränser....

Sen vad är slitage/servicekostnaden på "stationen" en laddare måste bytas kontaktdon och kanske kabeln efter 1000 laddsessioner?

Vänerenergi, tur man inte måste vara kund där, hoppas siffrorna sprider sig så ingen annan kommun luras av vätgas säljarna, vad är det jag inte ser här?????
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

Glöm inte översättningen till bensinsvenska
http://teslaclubsweden.se/hur-man-inte-testar-elbilar/
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av Tjell »

Det är beklämmande att se människor som borde vara opartiska vara så komplett korkade!


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerka »

Ändå en rätt välbalanserad artikel, om man bortser från svamlet med vätgasbilar. Som så ofta går mönstret igen: de med Tesla tycker varken räckvidd eller laddning är några problem medan de med andra elbilar tycker det är jobbigt.

Det jag saknar är en bättre analys: om det är jobbigt med ett litet batteri och krångliga laddnätverk - vore inte då lösningen att bygga bättre laddstationer och bilar med lite större batterier? Nej, då är hela idén med batteribilar dålig och vätgas är lösningen. Den här totala bristen på insikt förstår jag inte.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av Tjell »

Rätta mig om jag har fel men jag tror det är så här med varför en elbils räckvidd påverkas mer hit och dit:

En ICE-bil har dålig verkningsgrad så om man drar på AC'n eller gasar på i högre fart eller hänger på ett släp så blir det procentuellt sett mindre påverkan på räckvidden jmf med en EV där all belastning egentligen mest består av fartvinds- och rullmotstånd. Ökar man farten med en EV så blir den procentuella belastningen större.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

nek0 skrev:
Såg idag en Zoe i Huskvarna som laddades på http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.as ... f860c29631.
Gick förbi den 07:17 och den visade 99% 07:45 stod det fortfarande 99% . Upptagen laddare i evigheter för 1% . Det är sådant man skall kämpa emot
Zoen har en märklig visning av laddnivå. Egentligen är 99% ungefär jämförbart med 80% eller 90%. Man laddar med full hastighet upp till 90% på mätaren och där börjar det gå ner lite innan det stannar på "99%" och det tar runt 40 minuter att slutföra.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av Tjell »

Nu börjar det bli så gott om SuC så det är ju lugnt att nöja sig tidigare än vad man gjorde förr, iaf om det börjar bli kö, annars är det väl OK att ladda mer och långsammare.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

12man skrev:
Hydrogen: 467 912
Men hur fasiken kan 500 kg vätgas kosta närapå 500 000 kronor?!
935:- per kg
Nåt stämmer inte här... :|
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag kan tänka mig att 80:- till slutkund är ett artificiellt pris som inte har med egentliga kostnaden att göra. Men 11 gångers överpris?

Nån som vet varifrån siffrorna kommer? Alltså typ länk till dokument?
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Jag håller på att ta mig igenom ett intressant dokument och i det står det lite om vätgas också.
Bl.a står det om priset så här:

July 2016, the price of hydrogen in the US, produced from natural gas and untaxed, was between $13 and $16 per kg45. In 2016, ITM Power in the UK charged £10 per kg of hydrogen.46 That translates into approximately £0.10 per vkm (€0.12)
Står också om vätgasmackar...
Ricardo (2016) estimates the current capital cost for a capacity of 200 kg/day43 in a low pressure system (350 bar) to be $1,250,000 when the hydrogen is delivered to the station in gaseous form and the capital cost recovery period is 10 years. The capital cost of a station based on liquid deliveries and with a daily capacity of 400 kg is set at $1,970,000, while the cost of a similar station with a capacity of 800 kg/day would be $2,100,100. Ricardo believes that by 2030 the capital cost of the largest of these three examples will have been reduced to $1,260,000.
Här finns dokumentet att ladda ner.
https://www.transportenvironment.org/pu ... o-mobility
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

13-16 dollar skulle i Sverige bli runt 130-160 kr inkl moms per kg. Billigaste sättet att framställa från fossilt naturgas.

Att framställa vätgas via elektrolys är mer kostsamt, enligt Wikipedia 3-6 gånger så dyrt.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_economy#Costs

Alla svenska vätgasprojekt kör med vätgas från elektrolys, skulle inte tro Vänerenergi skulle göra annorlunda...

Alltså kan inköpspris runt 390-960 kronor per kg faktiskt vara tänkbara. Med tanke på att produktionen säkert också är småskaligt så...

Å andra sidan enligt Vätgas Sverige kostar 1 kg elektrolys vätgas mellan 40-70 kronor att framställa...
http://www.vatgas.se/faq/

Så vem ska man tro på? :|
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Det är säkert så att i storproduktion så kan vätgasen kosta 130kr/kg. Men sedan är det väl som med el och kaffe, det kostar mer om det är en service ut med vägen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Med tanke på mängden gas det rör sig om per gång och att det behövs en lastbil för att få dit den så är det enkel mattematik vad enbart frakten till macken kostar tex...
(och det är inte precis en standard-lastbil heller)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Bjelke skrev:
Med tanke på mängden gas det rör sig om per gång och att det behövs en lastbil för att få dit den så är det enkel mattematik vad enbart frakten till macken kostar tex...
(och det är inte precis en standard-lastbil heller)
Och det kommer knappast inte ändra sig med volymen. Alltså det krävs lika många körningar med lastbilen per tankning även om det skulle vara 1000 tankningar på stationen. Största kostnaden för lastbilstransporter är bränsle och lön till föraren.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Tjell skrev:
Rätta mig om jag har fel men jag tror det är så här med varför en elbils räckvidd påverkas mer hit och dit:

En ICE-bil har dålig verkningsgrad så om man drar på AC'n eller gasar på i högre fart eller hänger på ett släp så blir det procentuellt sett mindre påverkan på räckvidden jmf med en EV där all belastning egentligen mest består av fartvinds- och rullmotstånd. Ökar man farten med en EV så blir den procentuella belastningen större.
Det borde vara så, ja. En ICE-bil är så dålig ändå, lite mer luftmotstånd påverkar mindre än i en elbil. Dessutom kan det vara så att ICE-bilarna är optimerade för att gå optimalt vid en viss hastighet som lär ligga runt 100km/h. Kör man långsammare så minskar visserligen luftmotståndet men motorn blir ännu sämre, dvs förbrukningen går inte ner. Men det gör den i en elbil.
Samtidigt blir även ICE-bilar avsevärt törstigare när man kör fort. Det är ett obestridligt faktum. Det är en jäkla skillnad om man kör 100 eller 120.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Fast en ICE är ju som effektivast när den är hårt belastad. Det gör att den kompenserar för de ökade förlusterna i högre hastighet så att de inte märks lika mycket. Det är ju också därför NECD körs så galet långsamt, för det är där fossilerna har det jobbigast.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Jag har läst igenom rätt mycket i det här dokumentet och just delen om vätgas är farsinerande! Det är många problem att överkomma!

Dokumentet:
https://www.transportenvironment.org/pu ... o-mobility

Ett långt avsnitt handlar om bränslecellsbilar.
Toyota has been marketing the Mirai since late 2014, 2,000 were sold in 2016, and Toyota is aiming at 3,000 in 2017.41 Vehicle costs remain high. FCEV prices have been set at around $60,000 during the early market introduction phase, i.e. about $20,000 more than the BEV Bolt model GM launched in 2016.
In Europe, the interest remains minimal. In 2016, only 134 FC-vehicles were sold, a 22 per cent drop compared to 2015.
Det mesta av vätgasen idag är gjort på fossil väg. Endast 4% görs med elektrolys.. Med tanke på energimixen i vissa länder är det kanske tur? Om det går åt 2-3 ggr så mkt energi som för en elbil bara med själva tillverkningen är det inte riktigt hållbart i länder med stor del fossil el.
Several methods can be used for hydrogen production. The dominating technology is steam reforming from hydrocarbons in natural gas, oil and coal. Around 48 per cent of current supply is produced from natural gas using steam methane reforming, 30 per cent arises as a fraction of petroleum during the refining process, 18 per cent is produced from coal, and 4 per cent is manufactured by electrolysis.
Tydligen är det metangas som är vanligast att man använder... metangas är tyvärr den värsta växthusgasen av alla. :/

Bästa effektiviteten i produktion ca 80%.
Production from natural gas is the cheapest source of hydrogen and can be made with approximately 80 per cent efficiency. In order to fit in a European scheme for reducing carbon emissions from road transport, producing hydrogen from natural gas for use in vehicles would require the production plants to be equipped with CCS, which would have a significant impact on the overall production cost.
CCS - Carbon Capture and Storage

Tyvärr är electrolys också den dyraste, och även mindre effektiva metoden för vätgas. Att det också drar väldigt mycket energi är inte heller någon fördel.
Electrolysis means using electricity to split water into hydrogen and oxygen and is the most expensive commercial method for hydrogen production.
The efficiency of the best performing PEM electrolysers (around 70%) is sufficiently close to the theoretical minimum value that further improvements are expected only to be marginal. Small electrolysers, suitable for local small-scale production, may have efficiencies well below 60 per cent (E4tech Sàrl and Element Energy, 2014).
Solceller eller tillfälligt överskott från vind för elektrolys är dom lite osäkra på om det kan bli hållbart rent ekonomiskt:
Electrolysers have significant investment costs, which mean that they will only be cost-effective if operated for a sufficient amount of time during the year. As power generation surplus will occur only during short periods, relying exclusively on such hours is likely to be insufficient to reach a satisfactory capacity factor (IEA, 2015).
Även distrubution har sina problem... antingen med långa transportsträckor som blir dyra, eller dyr produktion lokalt.
Creating an infrastructure for hydrogen distribution and delivery to thousands of future individual fueling stations presents additional challenges. It is more expensive on a per-liter-of-petrol-equivalent basis. Producing hydrogen in large centrally located plants minimizes the cost of production but raises the cost of distribution. Producing hydrogen at or close to the point of end-use cuts distribution costs but increases the cost of production.
Transporting hydrogen in tankers requires cryogenic liquefaction, which is a process that cools the hydrogen to a temperature where it becomes a liquid. The liquefaction is highly energy consuming compared to gaseous truck or pipeline transport.
Och man tappar en del om det inte används direkt..
If the liquefied hydrogen is not used sufficiently fast at the point of consumption, it boils off from its con-tainment vessels. Typically it will evaporate at a rate of 0.5-1 per cent per day.

Priset för tankstationer är nästa hinder... och att det per station inte finns speciellt hög kapacitet.
Ricardo (2016) estimates the current capital cost for a capacity of 200 kg/day in a low pressure system (350 bar) to be $1,250,000 when the hydrogen is delivered to the station in gaseous form and the capital cost recovery period is 10 years. The capital cost of a station based on liquid deliveries and with a daily capacity of 400 kg is set at $1,970,000, while the cost of a similar station with a capacity of 800 kg/day would be $2,100,100. Ricardo believes that by 2030 the capital cost of the largest of these three examples will have been reduced to $1,260,000.
Ricardo 2016. Economics of Hydrogen Refueling Stations. CaFCP Bus Team Meeting, August 30.

Alltså ca 10 miljoner kr för en station som endast klarar att ge ca 2000mil per dag. (blir billigare allt eftersom... men investeringarna om man ska få igång det är rätt stora.) Undrar om det är tänkt ska betalas av staten eller om det ska slås ut på de som tankar.

Står också kring effektiviteten med elektrolys:
Each conversion step on the way from electricity to hydrogen and back to electricity entails losses. When the hydrogen is produced by electrolysis, the FCEV consumes at least 130 per cent more electricity per vehicle-kilometer than an identical BEV model.
Alltså en bit mer än det dubbla i elförbrukning mot en elbil.
In order to compensate for a much higher fuel cost, including transport and delivery, the FCEV itself must become a lot cheaper to buy than a long-range BEV or a PHEV. Today the opposite is true, and according to BEUC (2016), FCEVs will suffer from a price premium of at least 12 per cent compared to EVs, even in 2030.
Svårt att se hur vätgasbilar ska kunna konkurrera med elbilar här.. kommer dom ner lite i pris möjligen att dom kan bli prismässigt konkurransmässiga mot ICE-bilar. Men med allt runomkring.. alltså, det skulle kännas tungt om man satsat allt sitt kapital i vätgasmarknaden.

Dom avslutar delen med vätgas med att summera lite:

The powertrain of a FCEV brings two benefits compared to EVs: swift refueling and a relatively long driving range, though still considerably shorter than of an efficient diesel car. However, three im-portant hurdles are not easily overcome: 1) higher capital cost per vehicle, 2) need for investments in a separate fueling infrastructure, and 3) less than half the well-to-wheel efficiency compared to battery electric vehicles. These disadvantages are the reasons for why the focus of this report is on battery electric vehicles.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

mati skrev:
Tjell skrev:
Rätta mig om jag har fel men jag tror det är så här med varför en elbils räckvidd påverkas mer hit och dit:

En ICE-bil har dålig verkningsgrad så om man drar på AC'n eller gasar på i högre fart eller hänger på ett släp så blir det procentuellt sett mindre påverkan på räckvidden jmf med en EV där all belastning egentligen mest består av fartvinds- och rullmotstånd. Ökar man farten med en EV så blir den procentuella belastningen större.
Det borde vara så, ja. En ICE-bil är så dålig ändå, lite mer luftmotstånd påverkar mindre än i en elbil. Dessutom kan det vara så att ICE-bilarna är optimerade för att gå optimalt vid en viss hastighet som lär ligga runt 100km/h. Kör man långsammare så minskar visserligen luftmotståndet men motorn blir ännu sämre, dvs förbrukningen går inte ner. Men det gör den i en elbil.
Samtidigt blir även ICE-bilar avsevärt törstigare när man kör fort. Det är ett obestridligt faktum. Det är en jäkla skillnad om man kör 100 eller 120.
Det är faktiskt en väldig skillnad på att köra 100 och 120km/h med en fossil också.

Jag hade en V70 D3 tidigare. Pendlade mycket mellan Gävle och Stockholm och blev lite beroende av förbrukningsstaplarna man kunde se varje km. Om jag som jag oftast gjorde tidigare höll runt 125-130km/h på E4an mellan Gävle och Uppsala drog bilen över 0.6l/mil.
Om jag istället sänkte farten till runt 105km/h kom jag ner i 0,45l/mil! Det är ju extremt stor skillnad. Grejen är att folk inte tänker på det med en ICE då det för många kvittar om bilen går 90 eller 130 mil på en tank. Men ökningen mellan att köra lite drygt 100km/h till att köra 125km/h var alltså över 30%.

Siffrorna ovan är GPS-hastighet och via färddatorn och överensstämmde med riktig förbrukning rätt konstant med en avvikelse på ca 10%. Alltså 0,45l/mil hamnade på ca 0,5l/mil i snitt och 0,6l/mil oftast kring 0,65-0,67l/mil vid pump.

Jag snittade vid pump under 3 år och 9000 mil 6,0l/100km. (Klarade inte av att ständigt ligga i 105km/h... men låg sällan i över 120km/h sista åren.. lite husvagnskörning och stadskörning pajade snittet lite. ;) )
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3256
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

Det skiljer en hel del mellan olika fossilbilar också. Den skillnad du joel beskriver är nog ganska typisk för snåldieslar som optimerats för körcykelmätning.
Min 3-liters bensinsexa är mindre känslig för fart. Den kanske ökar 15 % vid samma fartökning som du nämnde (fast då har den nog fördel av lägre luftmotstånd än V70). Nu för tiden är i och för sig snåldieslar betydligt vanligare så ditt exempel är nog mer representativt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Jag hade tidigare en Nissan King Cab bensinare. Den var mycket märklig, för den drog alltid 1 liter/mil hur jag än körde den. Det spelade nästan ingen roll hur snabbt jag körde, den drog inte mer, och inte mindre heller med mycket 70-körning. Det har jag aldrig upplevt, varken förr eller senare, men en bensinbil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Jag hade tidigare en Nissan King Cab bensinare. Den var mycket märklig, för den drog alltid 1 liter/mil hur jag än körde den. Det spelade nästan ingen roll hur snabbt jag körde, den drog inte mer, och inte mindre heller med mycket 70-körning. Det har jag aldrig upplevt, varken förr eller senare, men en bensinbil.
Den använde säkert bara en promille av bensinen för framdrivning. Resten försvann oanvänt nånstans i det vanvettigt ineffektiva systemet. Jag tror att bilar av denna typen förbrukar bensin till och med när motorn är avstängd.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
Jag hade tidigare en Nissan King Cab bensinare. Den var mycket märklig, för den drog alltid 1 liter/mil hur jag än körde den. Det spelade nästan ingen roll hur snabbt jag körde, den drog inte mer, och inte mindre heller med mycket 70-körning. Det har jag aldrig upplevt, varken förr eller senare, men en bensinbil.
Den använde säkert bara en promille av bensinen för framdrivning. Resten försvann oanvänt nånstans i det vanvettigt ineffektiva systemet. Jag tror att bilar av denna typen förbrukar bensin till och med när motorn är avstängd.
:lol: Antagligen!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Jerker skrev:
Jag hade tidigare en Nissan King Cab bensinare. Den var mycket märklig, för den drog alltid 1 liter/mil hur jag än körde den. Det spelade nästan ingen roll hur snabbt jag körde, den drog inte mer, och inte mindre heller med mycket 70-körning. Det har jag aldrig upplevt, varken förr eller senare, men en bensinbil.
Jag tror att bilar av denna typen förbrukar bensin till och med när motorn är avstängd.
Tänkte skriva "lika som på vätgasbilar då :lol: " men kom på att man ska vara försiktig med den sortens kommentarer
eftersom elbilar inte är så jäkla bra ur den synvinkeln heller lixom...
(men lite kul tanke var det iaf)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar