Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

@Jerker
Precis så är det. Hur många gånger har jag inte hört att det inte går att ladda nånstans. Vi kan inte skaffa elbil, vi kommer ju inte till Stockholm med den (dvs 30 mil på E20). Näha, visst. Då får man plocka fram mobilen, gå in på uppladdning.nu, och visa alla pluppar. Och när man frågar om folk kan tänka sig att stanna till 30 minuter nånstans för att fylla på, så tycker de flesta inte att det är så farligt. Bara att alla tror att det tar flera dygn att ladda.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

GM ska bygga Bolt utan ratt från 2019. Tesla får skynda på lite.
https://www.theverge.com/2018/1/12/1688 ... -show-2018
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Artikel i media

Inlägg av Leo »

Aftonbladet idag om trenden med självkörande lastbilar (sopbilar mm)

Kändes ganska vettig och balanserad!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WL ... ot-robotar
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Bilia och Renault öppnar showroom enbart för elbilar:

https://globenewswire.com/news-release/ ... -cars.html
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Man blir så trött... I morse hörde jag lite av reprisen på Ring P1 från tisdagen. Jag brukar försöka undvika detta program som är ett eldorado för självutnämnda experter och rättshaverister, och det jag råkade höra var en man med grötmyndig stämma som beklagade sig över att man propagerar för elbilar utan ta i beaktande att det kommer att behövas 5 kärnkraftverk extra när alla bilar ska ladda samtidigt, för det hade han läst!

Vi vet ju var han hade läst det, och det är det som gör mig så trött, att såna felaktigheter sätter sig hårdare än korrekta fakta gör. Man brukar säga att det om en människa fått negativ kritik, så behöver man få positiv kritik sex ggr för att neutralisera det negativa. Är övertygad om att det samma gäller negativa artiklar om elbilar; det krävs sex positiva artiklar om elbilar för att uppväga en negativ.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Och för det IVL publicerade kommer det att krävas ungefär sex tusen nio hundra femtioelva artiklar för att rätta till det hela :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Och för det IVL publicerade kommer det att krävas ungefär sex tusen nio hundra femtioelva artiklar för att rätta till det hela :(
Ja, det är riktigt illa. Jag köpte en batteridriven motorsåg häromdagen. Säljaren var egentligen mycket positivt inställd till batteridrift, de sålde faktiskt förvånansvärt många batteriprylar och var övertygade om att om 5 år kommer det vara förbjudet att sälja bensindrivna trädgårdstillbehör. Men, det är ju den där eländigt smutsiga batteritillverkningen som är nackdelen, sa han. Och då är en tvåtakts-motorsåg verkligen en miljöbov utan dess like. Ineffektiv som bara den, ingen avgasrening alls, en ljudnivå som saknar motstycke osv.
Jag kände mig illa tvungen att hålla en längre föreläsning om batterier och deras för- och nackdelar, samt IVL-studien som har hjärntvättat hela Sverige. :?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av Tjell »

Snyggt, mati!

Vi är ju en liten klick som valt rätt - vi bör och ska hjälpa till att sprida rätt information!
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6516
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Artikel i media

Inlägg av Tars »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Och för det IVL publicerade kommer det att krävas ungefär sex tusen nio hundra femtioelva artiklar för att rätta till det hela :(
Ja, det är riktigt illa. Jag köpte en batteridriven motorsåg häromdagen. Säljaren var egentligen mycket positivt inställd till batteridrift, de sålde faktiskt förvånansvärt många batteriprylar och var övertygade om att om 5 år kommer det vara förbjudet att sälja bensindrivna trädgårdstillbehör. Men, det är ju den där eländigt smutsiga batteritillverkningen som är nackdelen, sa han. Och då är en tvåtakts-motorsåg verkligen en miljöbov utan dess like. Ineffektiv som bara den, ingen avgasrening alls, en ljudnivå som saknar motstycke osv.
Jag kände mig illa tvungen att hålla en längre föreläsning om batterier och deras för- och nackdelar, samt IVL-studien som har hjärntvättat hela Sverige. :?
Har som många andra här ställt om till batteridrift på allt i trädgårdsväg.
Senaste köpet va just en batterimotorsåg från sthil. Sjukt nöjd. Ska nog köpa ett batteri till bara, så man kan ha ett laddar hela tiden.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8550
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av Pontus »

Tars skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Och för det IVL publicerade kommer det att krävas ungefär sex tusen nio hundra femtioelva artiklar för att rätta till det hela :(
Ja, det är riktigt illa. Jag köpte en batteridriven motorsåg häromdagen. Säljaren var egentligen mycket positivt inställd till batteridrift, de sålde faktiskt förvånansvärt många batteriprylar och var övertygade om att om 5 år kommer det vara förbjudet att sälja bensindrivna trädgårdstillbehör. Men, det är ju den där eländigt smutsiga batteritillverkningen som är nackdelen, sa han. Och då är en tvåtakts-motorsåg verkligen en miljöbov utan dess like. Ineffektiv som bara den, ingen avgasrening alls, en ljudnivå som saknar motstycke osv.
Jag kände mig illa tvungen att hålla en längre föreläsning om batterier och deras för- och nackdelar, samt IVL-studien som har hjärntvättat hela Sverige. :?
Har som många andra här ställt om till batteridrift på allt i trädgårdsväg.
Senaste köpet va just en batterimotorsåg från sthil. Sjukt nöjd. Ska nog köpa ett batteri till bara, så man kan ha ett laddar hela tiden.
Köpte precis en batteridriven tandborste till lilla tjejen trots att bensinen är så billig här... :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Svor och spottade över snöslungan idag som inte riktigt ville vakna upp ur sommardvalan... Efter runt 10 minuter svartrök kom den dock till sans och sprutade inte mer avgaser än vanligt..

Jag fantiserade dock både under uppstart och körning över hur trevligt det skulle vara med en ordentlig eldriven.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Artikel i media

Inlägg av Tjell »

Tars skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Och för det IVL publicerade kommer det att krävas ungefär sex tusen nio hundra femtioelva artiklar för att rätta till det hela :(
Ja, det är riktigt illa. Jag köpte en batteridriven motorsåg häromdagen. Säljaren var egentligen mycket positivt inställd till batteridrift, de sålde faktiskt förvånansvärt många batteriprylar och var övertygade om att om 5 år kommer det vara förbjudet att sälja bensindrivna trädgårdstillbehör. Men, det är ju den där eländigt smutsiga batteritillverkningen som är nackdelen, sa han. Och då är en tvåtakts-motorsåg verkligen en miljöbov utan dess like. Ineffektiv som bara den, ingen avgasrening alls, en ljudnivå som saknar motstycke osv.
Jag kände mig illa tvungen att hålla en längre föreläsning om batterier och deras för- och nackdelar, samt IVL-studien som har hjärntvättat hela Sverige. :?
Har som många andra här ställt om till batteridrift på allt i trädgårdsväg.
Senaste köpet va just en batterimotorsåg från sthil. Sjukt nöjd. Ska nog köpa ett batteri till bara, så man kan ha ett laddar hela tiden.
Vad har den för kapacitet, hur använder du den, sly eller riktiga träd?
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Jag köpte en motorsåg från Makita, helt sjukt kul! :)
Den har jag fällt ganska grov björk med (typ 60cm iaf) och även kapat upp i vedlängder (orka använda vedkap när man kör batterisåg lixom) :mrgreen:
Den är riktigt stark även om den inte kan mäta sig med dom lite bättre fossila (än), men man ska absolut köra med dom stora batterierna ;)
Den ligger i skuffen på bilen just nu faktiskt, det har ju snöat "lite" ett bra tag nu och en bit av sträckan jag kör typ varje dag har det varit en jäkla massa
träd som gett upp och lagt sig ner (jag har inte behövt använda sågen än dock, peppar peppar), men jag skulle nog inte lägga in en bensinare i skuffen
på en Tesla om man säger så... (dessutom vore det inte så jäkla coolt att komma till jobbet efter en sväng med en bensin-motorsåg, snacka om att lukta satan lixom)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Bjelke skrev:
Jag köpte en motorsåg från Makita, helt sjukt kul! :)
Den har jag fällt ganska grov björk med (typ 60cm iaf) och även kapat upp i vedlängder (orka använda vedkap när man kör batterisåg lixom) :mrgreen:
Den är riktigt stark även om den inte kan mäta sig med dom lite bättre fossila (än), men man ska absolut köra med dom stora batterierna ;)
Den ligger i skuffen på bilen just nu faktiskt, det har ju snöat "lite" ett bra tag nu och en bit av sträckan jag kör typ varje dag har det varit en jäkla massa
träd som gett upp och lagt sig ner (jag har inte behövt använda sågen än dock, peppar peppar), men jag skulle nog inte lägga in en bensinare i skuffen
på en Tesla om man säger så... (dessutom vore det inte så jäkla coolt att komma till jobbet efter en sväng med en bensin-motorsåg, snacka om att lukta satan lixom)
Fast den är väl fortfarande oljeberoende och måste fyllas på med olja efter användning?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
Bjelke skrev:
Jag köpte en motorsåg från Makita, helt sjukt kul! :)
Den har jag fällt ganska grov björk med (typ 60cm iaf) och även kapat upp i vedlängder (orka använda vedkap när man kör batterisåg lixom) :mrgreen:
Den är riktigt stark även om den inte kan mäta sig med dom lite bättre fossila (än), men man ska absolut köra med dom stora batterierna ;)
Den ligger i skuffen på bilen just nu faktiskt, det har ju snöat "lite" ett bra tag nu och en bit av sträckan jag kör typ varje dag har det varit en jäkla massa
träd som gett upp och lagt sig ner (jag har inte behövt använda sågen än dock, peppar peppar), men jag skulle nog inte lägga in en bensinare i skuffen
på en Tesla om man säger så... (dessutom vore det inte så jäkla coolt att komma till jobbet efter en sväng med en bensin-motorsåg, snacka om att lukta satan lixom)
Fast den är väl fortfarande oljeberoende och måste fyllas på med olja efter användning?
Ja kedjeolja kommer man tyvärr inte ifrån, men den stör inte lika som oljeblandad bensin och gammal avgasrök... Så den får ligga i en påse (det blir ju ganska skitigt med spån å sånt oxo)
Undrar om det finns kedjeolja som inte kommer från fulolja förresten? Det borde det ju göra...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Till kedjan går det ju använda rapsolja, åtminstone när det inte är för kallt. Mina släktingar som kör skogsmaskin har en sådan där Makita såg liggande i hytten så jag antar att det inte är kattpiss. De säger att de använder den för att den ä4 trevligare att ha i hytten och att den är lättare att starta. De har ju bensinsågar liggande så de har valt denna framför en gratisbensinsåg så att säga.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Jag köpte en Stiga SC 80 AE. Ett rejält monster till såg. Den går även att köra med gräsklipparbatteriet, vilket är en stor fördel.
Tyvärr var det nåt fel med sågen när jag skulle hämta den i butiken, jag fick lämna kvar den och väntar på svar.
Återkommer med testrapport när jag har fått tillbaka sågen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 06 jul 2017 08:54

Re: Artikel i media

Inlägg av Baretta »

Tesla har halkat bak till bland dom sista i självkörningsracet:

https://arstechnica.com/cars/2018/01/wh ... -car-race/
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

För oss som vill diskutera och tipsa om olika eldrivna maskiner finns andra trådar, t.ex. denna:

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =29&t=9577

:P
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Lite trevligare läsning än vad det ofta är i frågor kring "om alla bilar blir elbilar hur blir det mer elnätet osv" :)
https://www.nyteknik.se/fordon/studie-s ... en-6893861
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Och (äntligen) börjar Ferrari att röra på sig oxo (fast ff YAFFEC här med)
https://www.nyteknik.se/fordon/ferrari- ... -122831618
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Artikel i media

Inlägg av lobbin »

YAFFEC? Yet Another .. .. Electric Car?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Man säger väl egentligen inte electric car på engelska. Använder man inte begreppet "electric vehicle"? Så det borde hetta YAFFEV, eller?
Skriv svar