Nu kör jag själv med Tesla men jag säga bara: Ljudet!! Trots allt oavsett vad man tycker i vardagstrafiken så ÄR motorsången från rätt motor helt underbar såklart.....Haft både Porschar och Corvetter och jo. ljudet kan jag sakna i en del situationer.....så av den anledningen kan jag förstå varför man väljer nåt med en stor "riktig" motor.Verdi skrev:Jag kan garantera att han inte får nån bil av Tesla i alla fall. Vet inte vem som skulle vara intresserad av att köpa en åt honom heller. Så den lär han väl få köpa själv iaf.dd88 skrev:Chris Harris har ”köpt” mängder med bilar han testat sen han blev kändis, sen så har han dom några månader innan dom försvinner.taliz skrev:https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... iew-video/ top gears chris harris köper en själv
Killen byter bil oftare än vad en annan byter skor och jag har svårt att tro att han betalar för dom.
Helt galet ändå. Model 3 Performance är ju en bil man kan pendla till jobbet i jäkligt billigt samtidigt som den steker i princip vad som helst vid rödljusen. Att de fick fördubbla den vanliga sträckan för att Mercedesen skulle kunna sega sig förbi säger en hel del. Då var de ändå uppe i långt över 200 km/h. Dvs på vanliga vägar kommer inte en AMG-merca ha en skugga av en chans i någon situation. Om inte "Öh, men om man ska ligga i 250 km/h längs E4:an dårå?"-kortet dras. För det händer ju. Typ hela tiden.
Faktum är att en Tesla Model 3 Performance är snabbare än de där bilarna runt Mantorp, Gelleråsen, Gotland Ring, Anderstorp osv osv på en vanlig svensk trackday också.
Frågan är, vad finns det för use cases kvar där man hellre vill ha en AMG? Autobahn, Nordslingan och för att fjädra sig inför andra hormonstinna hanar?
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Re: Artikel i media
dd88 skrev:
Nu argumenterar du som ett barn igen.
Om du tror att förutsättningen för att man ska köpa någon annan prestandabil än Model 3 Performance är för att ”fjädra sig inför andra hormonstinna hannar” så har du en sjuk uppförsbacke i livet.
Au contraire! It's funny 'cause it's true.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Artikel i media
Kolla in PWR Racings elektriska STCC-bil, dom har lagt ned mycket möda på att just få till ljudet:HenrikM76 skrev:Nu kör jag själv med Tesla men jag säga bara: Ljudet!!
Jag tycker den låter grymt coolt och futuristiskt, jag föreslog att dom skulle licensiera ljudet till ex. Porsche
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Artikel i media
OfarligTesla skrev:Varför skall du alltid skriva om det andra säger till något helt annat? Kan du inte bemöta det de faktiskt säger?dd88 skrev:Nu argumenterar du som ett barn igen.
Om du tror att förutsättningen för att man ska köpa någon annan prestandabil än Model 3 Performance är för att ”fjädra sig inför andra hormonstinna hannar” så har du en sjuk uppförsbacke i livet.
Han är bara sur för att Tesla Model 3 Performance är så bra.
Re: Artikel i media
Javisst. Så kan det väl vara. Men då är det ju i form av en ren hobbybil i så fall. Bara känslan av att veta att det kostar 20:-/milen i enbart soppa är ju vidrig.HenrikM76 skrev:
Nu kör jag själv med Tesla men jag säga bara: Ljudet!! Trots allt oavsett vad man tycker i vardagstrafiken så ÄR motorsången från rätt motor helt underbar såklart.....Haft både Porschar och Corvetter och jo. ljudet kan jag sakna i en del situationer.....så av den anledningen kan jag förstå varför man väljer nåt med en stor "riktig" motor.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Artikel i media
Jag menar att även om jag personligen inte förstår varför folk väljer just AMG finns det ju helt klart argument för en sådan bil, kanske mer subjektiva sådana än acceleration, varvtider osv som kan objektivt jämföras men likväl argument. Man behöver inte medvetet skriva om det du skrev för att bemöta det.Verdi skrev:Han är bara sur för att Tesla Model 3 Performance är så bra.
Sen tycker jag själv att just den klassen med 4 dörrars prestandabilar är precis där elbilar passar så bra, man kan flyga bak i stolen om man vill det men också köra lugnt och tyst. Tycker däremot inte det gör sig lika bra som ren bus-/banbil för där vill jag ha vibrationer, manuell låda, motorljud osv.
Re: Artikel i media
Så du menar att jag måste argumentera för att man inte ska ”fjädra sig inför andra hormonstinna hannar” för att man köper annat än en Model 3 Performance?OfarligTesla skrev:Varför skall du alltid skriva om det andra säger till något helt annat? Kan du inte bemöta det de faktiskt säger?dd88 skrev:Nu argumenterar du som ett barn igen.
Om du tror att förutsättningen för att man ska köpa någon annan prestandabil än Model 3 Performance är för att ”fjädra sig inför andra hormonstinna hannar” så har du en sjuk uppförsbacke i livet.
Lönlöst.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Artikel i media
Nej jag tycker du skall läsa. Verdi undrar vad det finns för anledningar att välja AMG och listar själv tre anledningar, du väljer en av dessa och och hävdar att han säger att det är den enda anledning att välja någon prestandabil som inte är M3P.dd88 skrev:Så du menar att jag måste argumentera för att man inte ska ”fjädra sig inför andra hormonstinna hannar” för att man köper annat än en Model 3 Performance?OfarligTesla skrev:Varför skall du alltid skriva om det andra säger till något helt annat? Kan du inte bemöta det de faktiskt säger?dd88 skrev:Nu argumenterar du som ett barn igen.
Om du tror att förutsättningen för att man ska köpa någon annan prestandabil än Model 3 Performance är för att ”fjädra sig inför andra hormonstinna hannar” så har du en sjuk uppförsbacke i livet.
Lönlöst.
Boldade nyckelorden så du ser var det gick snett för dig, du verkar ju behöva det...
Re: Artikel i media
dd88 skrev:Så du menar att jag måste argumentera för att man inte ska ”fjädra sig inför andra hormonstinna hannar” för att man köper annat än en Model 3 Performance?OfarligTesla skrev:Varför skall du alltid skriva om det andra säger till något helt annat? Kan du inte bemöta det de faktiskt säger?dd88 skrev:Nu argumenterar du som ett barn igen.
Om du tror att förutsättningen för att man ska köpa någon annan prestandabil än Model 3 Performance är för att ”fjädra sig inför andra hormonstinna hannar” så har du en sjuk uppförsbacke i livet.
Lönlöst.
Känns som att jag träffade en riktigt öm punkt.
Skulle du köpt en BMW M3 om den lät och såg ut som en 316D utan M-paket? Antagligen inte. Det är precis samma sak. Du vill att den ska synas och höras. Och vem ska se och höra den? Jo, andra intresserade.
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Artikel i media
Det där är rent skitsnack. Hade Harris inte gillat bilen hade han såklart aldrig valt att skriva på det sättet. Att han uttrycker sig som han gör är helt enkelt ett tecken på att han är imponerad av bilen och gillar den.dd88 skrev:Chris Harris har ”köpt” mängder med bilar han testat sen han blev kändis, sen så har han dom några månader innan dom försvinner.taliz skrev:https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... iew-video/ top gears chris harris köper en själv
Killen byter bil oftare än vad en annan byter skor och jag har svårt att tro att han betalar för dom.
Varför har du så svårt med att Model 3 blir lovordad? Gör det lite ont i ditt BMW-hjärta att Teslan är lite för bra?
Re: Artikel i media
Ärligt talat så väcker inte Performance-modellerna från Tesla så mycket vill ha-känsla hos mig. Möjligen av samma anledning som dd88. Men de är ändå imponerande. Däremot så är de vanliga modellerna hos Tesla mer än tillräckligt snabba och helt perfekta för mig med lågt förmånsvärde och allt.OfarligTesla skrev:Jag menar att även om jag personligen inte förstår varför folk väljer just AMG finns det ju helt klart argument för en sådan bil, kanske mer subjektiva sådana än acceleration, varvtider osv som kan objektivt jämföras men likväl argument. Man behöver inte medvetet skriva om det du skrev för att bemöta det.Verdi skrev:Han är bara sur för att Tesla Model 3 Performance är så bra.
Sen tycker jag själv att just den klassen med 4 dörrars prestandabilar är precis där elbilar passar så bra, man kan flyga bak i stolen om man vill det men också köra lugnt och tyst. Tycker däremot inte det gör sig lika bra som ren bus-/banbil för där vill jag ha vibrationer, manuell låda, motorljud osv.
Jag ser två användarfall där jag vill ha en fossilbil. 1. Cab för att glida runt i sakta mak. Då gärna med maffigt V8-muller. 2. Banbil. Då vill jag att motorn ska yla på höga varv och att det ska finnas paddlar att växla med.
Körde jag mycket autobahn hade jag nog velat ha en stark diesel. Men det gör jag inte.
Re: Artikel i media
Det håller jag till fullo med om, till vardags passar elbilen mig perfekt! Den lägre driftkostnaden gör att man fortfarande känner sig lite mer fri till de där "onödiga" roadtripsen med....när man helt plötsligt blir sugen på den där restaurangen 15 mil bort en lördagseftermiddagVerdi skrev:Javisst. Så kan det väl vara. Men då är det ju i form av en ren hobbybil i så fall. Bara känslan av att veta att det kostar 20:-/milen i enbart soppa är ju vidrig.HenrikM76 skrev:
Nu kör jag själv med Tesla men jag säga bara: Ljudet!! Trots allt oavsett vad man tycker i vardagstrafiken så ÄR motorsången från rätt motor helt underbar såklart.....Haft både Porschar och Corvetter och jo. ljudet kan jag sakna i en del situationer.....så av den anledningen kan jag förstå varför man väljer nåt med en stor "riktig" motor.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Artikel i media
Om förmånsvärdet var detsamma hade de kanske lockat dig betydligt mer?Verdi skrev:Ärligt talat så väcker inte Performance-modellerna från Tesla så mycket vill ha-känsla hos mig. Möjligen av samma anledning som dd88. Men de är ändå imponerande. Däremot så är de vanliga modellerna hos Tesla mer än tillräckligt snabba och helt perfekta för mig med lågt förmånsvärde och allt.OfarligTesla skrev:Jag menar att även om jag personligen inte förstår varför folk väljer just AMG finns det ju helt klart argument för en sådan bil, kanske mer subjektiva sådana än acceleration, varvtider osv som kan objektivt jämföras men likväl argument. Man behöver inte medvetet skriva om det du skrev för att bemöta det.Verdi skrev:Han är bara sur för att Tesla Model 3 Performance är så bra.
Sen tycker jag själv att just den klassen med 4 dörrars prestandabilar är precis där elbilar passar så bra, man kan flyga bak i stolen om man vill det men också köra lugnt och tyst. Tycker däremot inte det gör sig lika bra som ren bus-/banbil för där vill jag ha vibrationer, manuell låda, motorljud osv.
Jag ser två användarfall där jag vill ha en fossilbil. 1. Cab för att glida runt i sakta mak. Då gärna med maffigt V8-muller. 2. Banbil. Då vill jag att motorn ska yla på höga varv och att det ska finnas paddlar att växla med.
Körde jag mycket autobahn hade jag nog velat ha en stark diesel. Men det gör jag inte.
Som privatköpare tycker jag Performance-modellerna är oslagbara. Prestanda som motsvarar eller överträffar avgaskonkurrenterna, med drivmedelskostnader lägre än snålaste snåldieseln.
Att kunna bränna på när man har lust utan att behöva tänka på en saftig nota vid pumpen är ju en enorm frihet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Artikel i media
Härligt, det verkar ändå finnas en enighet kring att det finns andra anledningar att äga en fossilbil än att imponera på sina bröliga polare. Vem hade kunnat tro det.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Artikel i media
Ja det var länge sen nåt från BMW förutom i8 väckte nåt intresse i mig, men denna gillade jag! Kunde nu bara BMW lära sig designa snygga instrumentpaneler med så kunde det vara ett alternativ!Verdi skrev:
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Åter till Medias artiklar.
NyTeknik idag!
https://www.nyteknik.se/fordon/lurade-t ... ar-6962918
Källan: Länk: https://www.regulus.com/blog/tesla-mode ... -off-road/
NyTeknik idag!
https://www.nyteknik.se/fordon/lurade-t ... ar-6962918
Källan: Länk: https://www.regulus.com/blog/tesla-mode ... -off-road/
Re: Artikel i media
Måste vara en smutskastningsbeställning från den Isrealiska bilindustrin, eller vänta nu...TeslaTissel skrev:Åter till Medias artiklar.
NyTeknik idag!
https://www.nyteknik.se/fordon/lurade-t ... ar-6962918
Källan: Länk: https://www.regulus.com/blog/tesla-mode ... -off-road/
Nä men det där bör man ju ta på allvar, och som experterna säger är det ju inte ett problem isolerat till Tesla. Alla bilar med autonoma funktioner som reagerar på kartdata bör kunna luras på samma sätt. Volvos Pilot Assist anpassar t.ex. hastigheten beroende på hur skarpa kurvor man kör i, bör bli liknande problem där.
Re: Artikel i media
Borde det inte vara rätt enkelt att bara ge ett felmeddelande om att autopiloten inte är tillgänglig om man får in felaktiga signaler?
Jag kan inte tänka mig att det skulle vara särskilt svårt att programmera algoritmer som upptäcker den här typen av attacker. Plötsliga hopp i positionen, okalibrerade tidsstämplar, vad det nu kan vara för data man tar emot.
Totalt självkörande bilar är det givetvis svårare med. Där kan man ju inte bara ge upp och lämna över till en mänsklig förare.
Jag kan inte tänka mig att det skulle vara särskilt svårt att programmera algoritmer som upptäcker den här typen av attacker. Plötsliga hopp i positionen, okalibrerade tidsstämplar, vad det nu kan vara för data man tar emot.
Totalt självkörande bilar är det givetvis svårare med. Där kan man ju inte bara ge upp och lämna över till en mänsklig förare.
Re: Artikel i media
Håller med. Någon form av sanity check på inkommande data skulle nog vara på sin plats.Jerka skrev:Borde det inte vara rätt enkelt att bara ge ett felmeddelande om att autopiloten inte är tillgänglig om man får in felaktiga signaler?
Jag kan inte tänka mig att det skulle vara särskilt svårt att programmera algoritmer som upptäcker den här typen av attacker. Plötsliga hopp i positionen, okalibrerade tidsstämplar, vad det nu kan vara för data man tar emot.
Totalt självkörande bilar är det givetvis svårare med. Där kan man ju inte bara ge upp och lämna över till en mänsklig förare.
Re: Artikel i media
Det där är ju gamla nyheter som Elon redan kommenterat. Det är tydligen ganska enkelt att lära nätverket att upptäcka falska signaler, lättare än att förstå allt det som faktiskt kan hända i världen.
Jag är fortfarande 100ggr mer orolig för alla dåliga mänskliga förare där ute än de autonomabilarna.
Jag är fortfarande 100ggr mer orolig för alla dåliga mänskliga förare där ute än de autonomabilarna.
Re: Artikel i media
”Volvo ett av få bilföretag som inte riskerar böter”
https://omni.se/a/1nxRJG
”Volvo och Toyota är de enda större biltillverkarna som inte står inför höga böter och i stället kommer kunna sälja utsläppsrätter”
Hur definierar de större biltillverkare? Är inte Tesla idag lika stora som Volvo? Volvo är väl ganska små och knappast att betrakta som en större biltillverkare?
https://omni.se/a/1nxRJG
”Volvo och Toyota är de enda större biltillverkarna som inte står inför höga böter och i stället kommer kunna sälja utsläppsrätter”
Hur definierar de större biltillverkare? Är inte Tesla idag lika stora som Volvo? Volvo är väl ganska små och knappast att betrakta som en större biltillverkare?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Artikel i media
Om det bara är Volvo och Toyota som slipper böter så betyder det att Tesla ska böta pga för höga utsläpp.Beigler skrev:”Volvo ett av få bilföretag som inte riskerar böter”
https://omni.se/a/1nxRJG
”Volvo och Toyota är de enda större biltillverkarna som inte står inför höga böter och i stället kommer kunna sälja utsläppsrätter”
Hur definierar de större biltillverkare? Är inte Tesla idag lika stora som Volvo? Volvo är väl ganska små och knappast att betrakta som en större biltillverkare?
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Artikel i media
Tesla väntas väl ha levererat ungefär 170k bilar under Q1 och Q2 i år medans motsvarande siffra för Volvo ser ut att hamna strax under 350k. Så Volvo är i dagsläget ungefär dubbelt så stora. Varken Tesla eller Volvo kan ju dock klassas som "stora biltillverkare" i dagsläget.Beigler skrev:”Volvo ett av få bilföretag som inte riskerar böter”
https://omni.se/a/1nxRJG
”Volvo och Toyota är de enda större biltillverkarna som inte står inför höga böter och i stället kommer kunna sälja utsläppsrätter”
Hur definierar de större biltillverkare? Är inte Tesla idag lika stora som Volvo? Volvo är väl ganska små och knappast att betrakta som en större biltillverkare?
Jag har dock för mig att nischtillverkare med små volymer, typ McLaren, Aston Martin osv, undantas från reglerna. Det är kanske det de menar med stora biltillverkare. Men jag kan ha fel.