Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Det där är ju gamla nyheter som Elon redan kommenterat. Det är tydligen ganska enkelt att lära nätverket att upptäcka falska signaler, lättare än att förstå allt det som faktiskt kan hända i världen.

Jag är fortfarande 100ggr mer orolig för alla dåliga mänskliga förare där ute än de autonomabilarna.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Artikel i media

Inlägg av evilirish »

Bild
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Artikel i media

Inlägg av Beigler »

”Volvo ett av få bilföretag som inte riskerar böter”
https://omni.se/a/1nxRJG

”Volvo och Toyota är de enda större biltillverkarna som inte står inför höga böter och i stället kommer kunna sälja utsläppsrätter”

Hur definierar de större biltillverkare? Är inte Tesla idag lika stora som Volvo? Volvo är väl ganska små och knappast att betrakta som en större biltillverkare?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Artikel i media

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Beigler skrev:
”Volvo ett av få bilföretag som inte riskerar böter”
https://omni.se/a/1nxRJG

”Volvo och Toyota är de enda större biltillverkarna som inte står inför höga böter och i stället kommer kunna sälja utsläppsrätter”

Hur definierar de större biltillverkare? Är inte Tesla idag lika stora som Volvo? Volvo är väl ganska små och knappast att betrakta som en större biltillverkare?
Om det bara är Volvo och Toyota som slipper böter så betyder det att Tesla ska böta pga för höga utsläpp. :lol:
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Beigler skrev:
”Volvo ett av få bilföretag som inte riskerar böter”
https://omni.se/a/1nxRJG

”Volvo och Toyota är de enda större biltillverkarna som inte står inför höga böter och i stället kommer kunna sälja utsläppsrätter”

Hur definierar de större biltillverkare? Är inte Tesla idag lika stora som Volvo? Volvo är väl ganska små och knappast att betrakta som en större biltillverkare?
Tesla väntas väl ha levererat ungefär 170k bilar under Q1 och Q2 i år medans motsvarande siffra för Volvo ser ut att hamna strax under 350k. Så Volvo är i dagsläget ungefär dubbelt så stora. Varken Tesla eller Volvo kan ju dock klassas som "stora biltillverkare" i dagsläget.

Jag har dock för mig att nischtillverkare med små volymer, typ McLaren, Aston Martin osv, undantas från reglerna. Det är kanske det de menar med stora biltillverkare. Men jag kan ha fel.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Artikel i media

Inlägg av Beigler »

Geni87 skrev:
Beigler skrev:
”Volvo ett av få bilföretag som inte riskerar böter”
https://omni.se/a/1nxRJG

”Volvo och Toyota är de enda större biltillverkarna som inte står inför höga böter och i stället kommer kunna sälja utsläppsrätter”

Hur definierar de större biltillverkare? Är inte Tesla idag lika stora som Volvo? Volvo är väl ganska små och knappast att betrakta som en större biltillverkare?
Tesla väntas väl ha levererat ungefär 170k bilar under Q1 och Q2 i år medans motsvarande siffra för Volvo ser ut att hamna strax under 350k. Så Volvo är i dagsläget ungefär dubbelt så stora. Varken Tesla eller Volvo kan ju dock klassas som "stora biltillverkare" i dagsläget.

Jag har dock för mig att nischtillverkare med små volymer, typ McLaren, Aston Martin osv, undantas från reglerna. Det är kanske det de menar med stora biltillverkare. Men jag kan ha fel.
Men hur ser det ut omsättningsmässigt. Volvos bilar är ju i snitt mycket billigare än Teslas.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Artikel i media

Inlägg av Jordad »

Tesla är på väg att gå om Volvo i detta eller nästa kvartal om man ser till omsättning och vinstmarginal. För att gå om Volvo med antal producerade bilar så kommer det ta ett år till.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Artikel i media

Inlägg av 12man »

Beigler skrev:
”Volvo ett av få bilföretag som inte riskerar böter”
https://omni.se/a/1nxRJG

”Volvo och Toyota är de enda större biltillverkarna som inte står inför höga böter och i stället kommer kunna sälja utsläppsrätter”

Hur definierar de större biltillverkare? Är inte Tesla idag lika stora som Volvo? Volvo är väl ganska små och knappast att betrakta som en större biltillverkare?
i slutet på Reuters artikeln? https://www.reuters.com/article/us-carm ... SKCN1TR0B9 står det
"In its Global Automotive Outlook study, AlixPartners said that car sales will stagnate or decline in the next three years, hitting the margins of suppliers and carmakers, particularly those balancing sales of electric and combustion engine cars.

Designing and building both combustion engine and fully electric cars simultaneously costs automakers $2.3 billion per platform per year, the study said.

“One of the most dramatic developments is that demand is stagnant or falling, while investments are at an all time high. To counter margin deterioration we see comprehensive cost cutting measures across the board,” Kades said"

Men det tyckte Omni inte var så viktigt
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

Beigler skrev:
Geni87 skrev:
Beigler skrev:
”Volvo ett av få bilföretag som inte riskerar böter”
https://omni.se/a/1nxRJG

”Volvo och Toyota är de enda större biltillverkarna som inte står inför höga böter och i stället kommer kunna sälja utsläppsrätter”

Hur definierar de större biltillverkare? Är inte Tesla idag lika stora som Volvo? Volvo är väl ganska små och knappast att betrakta som en större biltillverkare?
Tesla väntas väl ha levererat ungefär 170k bilar under Q1 och Q2 i år medans motsvarande siffra för Volvo ser ut att hamna strax under 350k. Så Volvo är i dagsläget ungefär dubbelt så stora. Varken Tesla eller Volvo kan ju dock klassas som "stora biltillverkare" i dagsläget.

Jag har dock för mig att nischtillverkare med små volymer, typ McLaren, Aston Martin osv, undantas från reglerna. Det är kanske det de menar med stora biltillverkare. Men jag kan ha fel.
Men hur ser det ut omsättningsmässigt. Volvos bilar är ju i snitt mycket billigare än Teslas.
Det är inte omsättningen som spelar roll i fallet om man inkluderas av reglerna eller inte, det är volymen. Miljön bryr sig om om vad bilen kostade. ;) Men tittar man på omsättningen var den för Q1 2019 62 miljarder SEK för Volvo och 42 miljarder SEK för Tesla med dagens växelkurs. Så där är inte skillnaden speciellt stor, Tesla har under Q2 sannolikt kommit ännu närmare.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14382
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

Geni87 skrev:
Beigler skrev:
Geni87 skrev:
Beigler skrev:
”Volvo ett av få bilföretag som inte riskerar böter”
https://omni.se/a/1nxRJG

”Volvo och Toyota är de enda större biltillverkarna som inte står inför höga böter och i stället kommer kunna sälja utsläppsrätter”

Hur definierar de större biltillverkare? Är inte Tesla idag lika stora som Volvo? Volvo är väl ganska små och knappast att betrakta som en större biltillverkare?
Tesla väntas väl ha levererat ungefär 170k bilar under Q1 och Q2 i år medans motsvarande siffra för Volvo ser ut att hamna strax under 350k. Så Volvo är i dagsläget ungefär dubbelt så stora. Varken Tesla eller Volvo kan ju dock klassas som "stora biltillverkare" i dagsläget.

Jag har dock för mig att nischtillverkare med små volymer, typ McLaren, Aston Martin osv, undantas från reglerna. Det är kanske det de menar med stora biltillverkare. Men jag kan ha fel.
Men hur ser det ut omsättningsmässigt. Volvos bilar är ju i snitt mycket billigare än Teslas.
Det är inte omsättningen som spelar roll i fallet om man inkluderas av reglerna eller inte, det är volymen. Miljön bryr sig om om vad bilen kostade. ;) Men tittar man på omsättningen var den för Q1 2019 62 miljarder SEK för Volvo och 42 miljarder SEK för Tesla med dagens växelkurs. Så där är inte skillnaden speciellt stor, Tesla har under Q2 sannolikt kommit ännu närmare.
2018 q4 omsatte Volvo 73 miljarder och Tesla 67 miljarder. Så verkligen hack i häl där.
Blir intressant att se q2 nu. Jag tror S och X fortsatt sålt svagt, men Model 3 riktigt starkt. Samtidigt har nog Volvo bromsat lite också, men gissar på att gapet består.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
Geni87 skrev:
Beigler skrev:
Geni87 skrev:
Beigler skrev:
”Volvo ett av få bilföretag som inte riskerar böter”
https://omni.se/a/1nxRJG

”Volvo och Toyota är de enda större biltillverkarna som inte står inför höga böter och i stället kommer kunna sälja utsläppsrätter”

Hur definierar de större biltillverkare? Är inte Tesla idag lika stora som Volvo? Volvo är väl ganska små och knappast att betrakta som en större biltillverkare?
Tesla väntas väl ha levererat ungefär 170k bilar under Q1 och Q2 i år medans motsvarande siffra för Volvo ser ut att hamna strax under 350k. Så Volvo är i dagsläget ungefär dubbelt så stora. Varken Tesla eller Volvo kan ju dock klassas som "stora biltillverkare" i dagsläget.

Jag har dock för mig att nischtillverkare med små volymer, typ McLaren, Aston Martin osv, undantas från reglerna. Det är kanske det de menar med stora biltillverkare. Men jag kan ha fel.
Men hur ser det ut omsättningsmässigt. Volvos bilar är ju i snitt mycket billigare än Teslas.
Det är inte omsättningen som spelar roll i fallet om man inkluderas av reglerna eller inte, det är volymen. Miljön bryr sig om om vad bilen kostade. ;) Men tittar man på omsättningen var den för Q1 2019 62 miljarder SEK för Volvo och 42 miljarder SEK för Tesla med dagens växelkurs. Så där är inte skillnaden speciellt stor, Tesla har under Q2 sannolikt kommit ännu närmare.
2018 q4 omsatte Volvo 73 miljarder och Tesla 67 miljarder. Så verkligen hack i häl där.
Blir intressant att se q2 nu. Jag tror S och X fortsatt sålt svagt, men Model 3 riktigt starkt. Samtidigt har nog Volvo bromsat lite också, men gissar på att gapet består.
Ja Teslas omsättning hoppar lite mer mellan kvartalen. Vilket ju inte är så konstigt då de dels producerar (iaf TM3) i batcher, och dessutom är mer beroende av långa transporter för att få sina bilar till kunderna än vad Volvo är som har produktion på tre världsdelar.

Håller med om din prognos. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Artikel i media

Inlägg av Hertsh »

taliz skrev:
Geni87 skrev:
Beigler skrev:
Geni87 skrev:
Beigler skrev:
”Volvo ett av få bilföretag som inte riskerar böter”
https://omni.se/a/1nxRJG

”Volvo och Toyota är de enda större biltillverkarna som inte står inför höga böter och i stället kommer kunna sälja utsläppsrätter”

Hur definierar de större biltillverkare? Är inte Tesla idag lika stora som Volvo? Volvo är väl ganska små och knappast att betrakta som en större biltillverkare?
Tesla väntas väl ha levererat ungefär 170k bilar under Q1 och Q2 i år medans motsvarande siffra för Volvo ser ut att hamna strax under 350k. Så Volvo är i dagsläget ungefär dubbelt så stora. Varken Tesla eller Volvo kan ju dock klassas som "stora biltillverkare" i dagsläget.

Jag har dock för mig att nischtillverkare med små volymer, typ McLaren, Aston Martin osv, undantas från reglerna. Det är kanske det de menar med stora biltillverkare. Men jag kan ha fel.
Men hur ser det ut omsättningsmässigt. Volvos bilar är ju i snitt mycket billigare än Teslas.
Det är inte omsättningen som spelar roll i fallet om man inkluderas av reglerna eller inte, det är volymen. Miljön bryr sig om om vad bilen kostade. ;) Men tittar man på omsättningen var den för Q1 2019 62 miljarder SEK för Volvo och 42 miljarder SEK för Tesla med dagens växelkurs. Så där är inte skillnaden speciellt stor, Tesla har under Q2 sannolikt kommit ännu närmare.
2018 q4 omsatte Volvo 73 miljarder och Tesla 67 miljarder. Så verkligen hack i häl där.
Blir intressant att se q2 nu. Jag tror S och X fortsatt sålt svagt, men Model 3 riktigt starkt. Samtidigt har nog Volvo bromsat lite också, men gissar på att gapet består.
Volvo växte med över 10% i Q1 (vs Q1 2018) så att tro de backar i Q2 är ren gissning. De har växt mycket senaste åren. Volvo är inte längre = Sverige. De har en egen outlook som säger fortsatt tillväxt hela 2019.

För övrigt, följer jag med dig på gissningsleken och säger att jag tror S o X har sålt betydligt mycket mer i Q2 än i Q1 samt att 3 också är nära rekord så nog kommer Tesla ha bättre omsättning i Q2 än Q1.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14382
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

Hertsh skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:
Beigler skrev:
Geni87 skrev:
Tesla väntas väl ha levererat ungefär 170k bilar under Q1 och Q2 i år medans motsvarande siffra för Volvo ser ut att hamna strax under 350k. Så Volvo är i dagsläget ungefär dubbelt så stora. Varken Tesla eller Volvo kan ju dock klassas som "stora biltillverkare" i dagsläget.

Jag har dock för mig att nischtillverkare med små volymer, typ McLaren, Aston Martin osv, undantas från reglerna. Det är kanske det de menar med stora biltillverkare. Men jag kan ha fel.
Men hur ser det ut omsättningsmässigt. Volvos bilar är ju i snitt mycket billigare än Teslas.
Det är inte omsättningen som spelar roll i fallet om man inkluderas av reglerna eller inte, det är volymen. Miljön bryr sig om om vad bilen kostade. ;) Men tittar man på omsättningen var den för Q1 2019 62 miljarder SEK för Volvo och 42 miljarder SEK för Tesla med dagens växelkurs. Så där är inte skillnaden speciellt stor, Tesla har under Q2 sannolikt kommit ännu närmare.
2018 q4 omsatte Volvo 73 miljarder och Tesla 67 miljarder. Så verkligen hack i häl där.
Blir intressant att se q2 nu. Jag tror S och X fortsatt sålt svagt, men Model 3 riktigt starkt. Samtidigt har nog Volvo bromsat lite också, men gissar på att gapet består.
Volvo växte med över 10% i Q1 (vs Q1 2018) så att tro de backar i Q2 är ren gissning. De har växt mycket senaste åren. Volvo är inte längre = Sverige. De har en egen outlook som säger fortsatt tillväxt hela 2019.

För övrigt, följer jag med dig på gissningsleken och säger att jag tror S o X har sålt betydligt mycket mer i Q2 än i Q1 samt att 3 också är nära rekord så nog kommer Tesla ha bättre omsättning i Q2 än Q1.
Jo möjligt att Volvo går mot strömmen. Tycker annars man hör rätt mycket om att bilmarknaden kyls av globalt nu.

Mer än Q1 tror jag också de sålt S och X, men mindre än tidigare kvartal.
Definitivt bättre än Q1 totalt. Problemet är nog just antal S och X, rejäla prissänkningar av dem och påverkan det får på resultatet.
Model 3 kommer garanterat vara om inte rekord så åtminstone nära. Men 3an har bara varit ca halva resultatet, och ASP har knappast gått upp.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
Jo möjligt att Volvo går mot strömmen. Tycker annars man hör rätt mycket om att bilmarknaden kyls av globalt nu.

Mer än Q1 tror jag också de sålt S och X, men mindre än tidigare kvartal.
Definitivt bättre än Q1 totalt. Problemet är nog just antal S och X, rejäla prissänkningar av dem och påverkan det får på resultatet.
Model 3 kommer garanterat vara om inte rekord så åtminstone nära. Men 3an har bara varit ca halva resultatet, och ASP har knappast gått upp.
Elon har ju iaf sagt att Q2 2019 kommer slå Q4 2018 i antalet levererade bilar, återstår att se. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Vi är ju sjukt nära facit nu iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14382
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

Geni87 skrev:
taliz skrev:
Jo möjligt att Volvo går mot strömmen. Tycker annars man hör rätt mycket om att bilmarknaden kyls av globalt nu.

Mer än Q1 tror jag också de sålt S och X, men mindre än tidigare kvartal.
Definitivt bättre än Q1 totalt. Problemet är nog just antal S och X, rejäla prissänkningar av dem och påverkan det får på resultatet.
Model 3 kommer garanterat vara om inte rekord så åtminstone nära. Men 3an har bara varit ca halva resultatet, och ASP har knappast gått upp.
Elon har ju iaf sagt att Q2 2019 kommer slå Q4 2018 i antalet levererade bilar, återstår att se. :)
Mnja, dom har det som mål. Elon har väl sagt på sistone att dom är nära men att det krävs att alla går ”all in”.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Jo möjligt att Volvo går mot strömmen. Tycker annars man hör rätt mycket om att bilmarknaden kyls av globalt nu.

Mer än Q1 tror jag också de sålt S och X, men mindre än tidigare kvartal.
Definitivt bättre än Q1 totalt. Problemet är nog just antal S och X, rejäla prissänkningar av dem och påverkan det får på resultatet.
Model 3 kommer garanterat vara om inte rekord så åtminstone nära. Men 3an har bara varit ca halva resultatet, och ASP har knappast gått upp.
Elon har ju iaf sagt att Q2 2019 kommer slå Q4 2018 i antalet levererade bilar, återstår att se. :)
Mnja, dom har det som mål. Elon har väl sagt på sistone att dom är nära men att det krävs att alla går ”all in”.
Jo alla uttalanden från Elon ska väl ses som mål mer än något annat. Ibland mer eller mindre realistiska, men detta bör ju gå att uppnå i teorin iaf. Hoppas de anställda får betald övertid...
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
AndersB_Hson
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 07 jan 2016 19:09
Ort: Ulricehamn

Re: Artikel i media

Inlägg av AndersB_Hson »

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -i-europa/

Ur artikeln: Elbilar har ett syfte i andra delar av världen exempelvis Kina och Kalifornien, menar Klaus Fröhlich, men att de körmönstren vi har i Europa bättre lirar med laddhybrider med lång elektrisk räckvidd.
"Så som jag ser det är elbilar för Kina och Kalifornien. Alla andra delar av världen klarar sig bättre med laddhybrider med bra elektrisk räckvidd", säger Klaus Fröhlich.

Det är nog mer så attt BMW:s utvecklingschef vill att kunderna ska tycka detta, han gör mao så gott han kan för att bromsa den utveckling som redan är på gång.
Model 3 LR RWD svart/svart 18'', levererad 5/6 2019
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

AndersB_Hson skrev:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -i-europa/

Ur artikeln: Elbilar har ett syfte i andra delar av världen exempelvis Kina och Kalifornien, menar Klaus Fröhlich, men att de körmönstren vi har i Europa bättre lirar med laddhybrider med lång elektrisk räckvidd.
"Så som jag ser det är elbilar för Kina och Kalifornien. Alla andra delar av världen klarar sig bättre med laddhybrider med bra elektrisk räckvidd", säger Klaus Fröhlich.

Det är nog mer så attt BMW:s utvecklingschef vill att kunderna ska tycka detta, han gör mao så gott han kan för att bromsa den utveckling som redan är på gång.
Kina och Kalifornien? Vad är det som utmärker de områdena?

Däremot har han en viss poäng i att länder med skakigt elnät inte kan köra elbilar.
Användarvisningsbild
jenz
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 11 dec 2018 08:38

Re: Artikel i media

Inlägg av jenz »

Men hur stor marknad för BMW finns det i länder med skakigt elnät? Den absoluta majoriteten av deras bilar måste väl ändå säljas i länder med bra ekonomi och fungerande elnät?
Model X 100D
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

jenz skrev:
Men hur stor marknad för BMW finns det i länder med skakigt elnät? Den absoluta majoriteten av deras bilar måste väl ändå säljas i länder med bra ekonomi och fungerande elnät?

Jag är dåligt insatt. Både i var BMW säljer sina bilar och var de har dåliga elnät. Men Ryssland, Indien, Brasilien... Stora marknader där det åtminstone delvis säkert är skakigt på elsidan.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14382
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
jenz skrev:
Men hur stor marknad för BMW finns det i länder med skakigt elnät? Den absoluta majoriteten av deras bilar måste väl ändå säljas i länder med bra ekonomi och fungerande elnät?

Jag är dåligt insatt. Både i var BMW säljer sina bilar och var de har dåliga elnät. Men Ryssland, Indien, Brasilien... Stora marknader där det åtminstone delvis säkert är skakigt på elsidan.
Har man råd med en ny BMW där har man nog råd med stabil el också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Verdi skrev:
jenz skrev:
Men hur stor marknad för BMW finns det i länder med skakigt elnät? Den absoluta majoriteten av deras bilar måste väl ändå säljas i länder med bra ekonomi och fungerande elnät?

Jag är dåligt insatt. Både i var BMW säljer sina bilar och var de har dåliga elnät. Men Ryssland, Indien, Brasilien... Stora marknader där det åtminstone delvis säkert är skakigt på elsidan.
Har man råd med en ny BMW där har man nog råd med stabil el också.
Huh? Egen elproduktion? Men det måste ju gå att ladda även när man inte är hemma...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14382
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Artikel i media

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
jenz skrev:
Men hur stor marknad för BMW finns det i länder med skakigt elnät? Den absoluta majoriteten av deras bilar måste väl ändå säljas i länder med bra ekonomi och fungerande elnät?

Jag är dåligt insatt. Både i var BMW säljer sina bilar och var de har dåliga elnät. Men Ryssland, Indien, Brasilien... Stora marknader där det åtminstone delvis säkert är skakigt på elsidan.
Har man råd med en ny BMW där har man nog råd med stabil el också.
Huh? Egen elproduktion? Men det måste ju gå att ladda även när man inte är hemma...
Man bor nog inte i ett skjul i buschen.
Nog finns det stora områden med bra infrastruktur och välbeställda i de länderna.
Sen att det inte finns stora laddnätverk kors och tvärs som i västvärlden är ju en annan grej. Men det kommer också tids nog.
Det stora problemet är nog inte elbrist utan hur elen produceras.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Artikel i media

Inlägg av fth »

taliz skrev:
Har man råd med en ny BMW där har man nog råd med stabil el också.
Hur tänker du då?

Enda sättet att stabilisera sin el är väl att skaffa rejäla filter och transientskydd samt installera en eller flera Powerwall eller motsvarande?

Det tror jag inte så många BMW-spekulanter kanske är så intresserade av, och bor man i lägenhet så är det ju omöjligt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar