Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
AB gör vad dom kan för att sänka elbilar (det är väl vad deras lösare önskar)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WL ... for-kobolt
Det är lite som att journalister tror att elbilar är det enda som använder batterier. Hur många elbilar finns det i världen och vad är deras sammanlagda kapacitet på batterier? Hur många telefoner finns det i världen och vad är sammanlagd kapacitet på dessa?
Skillnaden är dock att telefonen håller typ 2år och är mindre lönsam att återvinna...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WL ... for-kobolt
Det är lite som att journalister tror att elbilar är det enda som använder batterier. Hur många elbilar finns det i världen och vad är deras sammanlagda kapacitet på batterier? Hur många telefoner finns det i världen och vad är sammanlagd kapacitet på dessa?
Skillnaden är dock att telefonen håller typ 2år och är mindre lönsam att återvinna...
P85D svart/svart med gratis SuC
-
- Inlägg: 455
- Blev medlem: 11 sep 2015 21:38
Re: Artikel i media
"Grova brott mot mänskliga rättigheter."
"finansierar köp av vapen"
"barnarbete och sexuellt våld"
"grova brott mot mänskliga rättigheter"
"sjuåriga barn deltar i det tunga, giftiga arbetet"
"Leder till våldtäkter"
"sexuellt våld, särskilt i Kongo"
"finansierar köp av vapen"
"utnyttjande av barn, rent slavarbete"
"Men också våldtäkter"
”Skumma rebellgrupper”
"skumma rebellgrupper och regimer"
Ibland undrar man om det kan finnas någon ondska eller något problem som ingen har försökt koppla till elbilar. Det verkar vara något magiskt med metaller. Det är inga som helst problem när man tillverkar borrplattformar, tankfartyg, rörledningar, raffinaderier, tanklastbilar och bensinpumpar. Men om man gör ett elbilsbatteri, DÅ... Det blir en global och olöslig katastrof inom alla områden som klimat, miljö, hälsa, mänskliga rättigheter, arbetarskydd. Tänk om oljeproduktion utsattes för samma granskning.
"finansierar köp av vapen"
"barnarbete och sexuellt våld"
"grova brott mot mänskliga rättigheter"
"sjuåriga barn deltar i det tunga, giftiga arbetet"
"Leder till våldtäkter"
"sexuellt våld, särskilt i Kongo"
"finansierar köp av vapen"
"utnyttjande av barn, rent slavarbete"
"Men också våldtäkter"
”Skumma rebellgrupper”
"skumma rebellgrupper och regimer"
Ibland undrar man om det kan finnas någon ondska eller något problem som ingen har försökt koppla till elbilar. Det verkar vara något magiskt med metaller. Det är inga som helst problem när man tillverkar borrplattformar, tankfartyg, rörledningar, raffinaderier, tanklastbilar och bensinpumpar. Men om man gör ett elbilsbatteri, DÅ... Det blir en global och olöslig katastrof inom alla områden som klimat, miljö, hälsa, mänskliga rättigheter, arbetarskydd. Tänk om oljeproduktion utsattes för samma granskning.
Re: Artikel i media
Om man hade börjat plocka upp olja idag så hade den nog granskat hårt. Nu är den dock etablerad så den behöver inte granskas. ”Alla vet allt om den”
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Artikel i media
Precis kommer från lokala mackenRemuz skrev:Om man hade börjat plocka upp olja idag så hade den nog granskat hårt. Nu är den dock etablerad så den behöver inte granskas. ”Alla vet allt om den”
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Artikel i media
Som barnen säger idag när man frågar var mjölk kommer från.e5m1r skrev:Precis kommer från lokala mackenRemuz skrev:Om man hade börjat plocka upp olja idag så hade den nog granskat hårt. Nu är den dock etablerad så den behöver inte granskas. ”Alla vet allt om den”
De flesta svarar kylskåpet
De mer upplysta svarar affären
P85D svart/svart med gratis SuC
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 649
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Artikel i media
Mm fast de skriver ju ändå att det även handlar om annan eletronik, absolut inte bara elbilsbatterier...Remuz skrev:AB gör vad dom kan för att sänka elbilar (det är väl vad deras lösare önskar)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WL ... for-kobolt
Det är lite som att journalister tror att elbilar är det enda som använder batterier. Hur många elbilar finns det i världen och vad är deras sammanlagda kapacitet på batterier? Hur många telefoner finns det i världen och vad är sammanlagd kapacitet på dessa?
Skillnaden är dock att telefonen håller typ 2år och är mindre lönsam att återvinna...
Kobolt och andra mineraler är helt avgörande i omställningen till elbilar och ett grönare samhälle. De finns också i våra mobiltelefoner och surfplattor.
Att som konsument veta var och hur mineralerna i elektronikprodukterna har utvunnits har hittills varit omöjligt.
De siffor jag hört om kobolt är att 30% av världsproduktionen går till elbilsbatterier, resten till övrigt. Har dock ingen källa på det. Nån som har koll på det?När kan vi se få se rättvisemärkta mobiltelefoner och elbilar?
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 649
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Artikel i media
DN Motor idag. Mkt skrivet om eldrift, bl.a. från Geneve förstås.
Och så denna spådom...
Och så denna spådom...
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
Re: Artikel i media
Men artikeln avslutas med att DN:s reporter och den intervjuade tillsammans hoppas och tror att framtiden är vätgas.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Ja visst är det gulligt?Bod skrev:Men artikeln avslutas med att DN:s reporter och den intervjuade tillsammans hoppas och tror att framtiden är vätgas.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Förundras ofta över att det är de som har mest att vinna på eldrift som verkar vara de största motståndarna. Biljournalister samt landsbygden.
En elbil är billig att köra, kör man billigt kör man mer bil. Något som vi redan vet är ett faktum , t.o.m med elbilar med kort räckvidd som Nissan Leaf.
Det borde man jubla över i dessa grupper, men icke. Var kommer det från egentligen ?
En elbil är billig att köra, kör man billigt kör man mer bil. Något som vi redan vet är ett faktum , t.o.m med elbilar med kort räckvidd som Nissan Leaf.
Det borde man jubla över i dessa grupper, men icke. Var kommer det från egentligen ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Dream on! Vätgs har redan torskat för personbilar.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
Vätgas är ju redan dött, det borde biljournalister se.
Kommer aldrig komma en familjebil eller mindre med mer än 60 mils riktig räckvidd och där är elbilar redan och elbil med längre räckvidd är utlovad.
Tanjstationer för vätgas kostar grymt mycket mer och lär få problem med bygglov nära bostadsområden. Tillverkarna av vätgasbilar vill inte investera vad som krävs eller stå för driften.
Bränslet är 2-3 gånger dyrare än vätgas. Konsumenter lär kolla på driftskostnader och servicekostnad när en vätgasbil i inköp kostar lika mycket eller mer än en ren elbil.
Kommer aldrig komma en familjebil eller mindre med mer än 60 mils riktig räckvidd och där är elbilar redan och elbil med längre räckvidd är utlovad.
Tanjstationer för vätgas kostar grymt mycket mer och lär få problem med bygglov nära bostadsområden. Tillverkarna av vätgasbilar vill inte investera vad som krävs eller stå för driften.
Bränslet är 2-3 gånger dyrare än vätgas. Konsumenter lär kolla på driftskostnader och servicekostnad när en vätgasbil i inköp kostar lika mycket eller mer än en ren elbil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7297
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Artikel i media
Det tar emot att erkänna att man inte har råd med en ny elbil. Då hittar man hellre på massa svammel för att bevisa att gamla SAAB-en man har från 1992 är minst lika bra.Laban skrev:Förundras ofta över att det är de som har mest att vinna på eldrift som verkar vara de största motståndarna. Biljournalister samt landsbygden.
En elbil är billig att köra, kör man billigt kör man mer bil. Något som vi redan vet är ett faktum , t.o.m med elbilar med kort räckvidd som Nissan Leaf.
Det borde man jubla över i dessa grupper, men icke. Var kommer det från egentligen ?
Inställningen mot elbilar kommer på nåt magiskt vis ändras till positivt så snart det börjar dyka upp billiga begagnade elbilar.
Re: Artikel i media
Så värst magiskt är det väl inte, men ditt sista påstående är ju det som krävs för många - speciellt på landsbyggden.TiborBlomhall skrev:Det tar emot att erkänna att man inte har råd med en ny elbil. Då hittar man hellre på massa svammel för att bevisa att gamla SAAB-en man har från 1992 är minst lika bra.Laban skrev:Förundras ofta över att det är de som har mest att vinna på eldrift som verkar vara de största motståndarna. Biljournalister samt landsbygden.
En elbil är billig att köra, kör man billigt kör man mer bil. Något som vi redan vet är ett faktum , t.o.m med elbilar med kort räckvidd som Nissan Leaf.
Det borde man jubla över i dessa grupper, men icke. Var kommer det från egentligen ?
Inställningen mot elbilar kommer på nåt magiskt vis ändras till positivt så snart det börjar dyka upp billiga begagnade elbilar.
För under 100kkr får du idag en rätt schysst begagnad dieselbil som ger dig 100 mils räckvidd efter 5 minuters tankning. Du kan också använda den till att köra ett tungt släp med betongsäckar, virke eller vad det nu kan vara. Är det konstigt att man är skeptisk om det idag krävs att man slantar upp närmare miljonen för att få liknande egenskaper i en elbil?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
http://www.svenskverkstad.se/svenska-fo ... est-patent
Inte så förvånande eg eftersom det här mycket handlar om saker dom forskat inom fram tills nyligen medans det (förhoppningsvis) ser lite annorlunda ut kommande år.
Men översätter man det som står så har dom lagt det mesta av sin utveckling på saker relaterat till fossil drift...
Jo det är bra att dom satsar men jag får en svag känsla av att dom lägger energi och resurser inom något som till stor del kan bli värdelöst (väldigt snart).– Scania siktar på att vara ledande inom övergången till ett hållbart transportsystem och med det i åtanke utvecklar vi kontinuerligt våra tjänster och tekniska lösningar.
Den övervägande delen av patentansökningarna avser styrsystem för fordon, med tonvikt på förbättrade funktioner för farthållning samt växlingsstrategier. En fjärdedel av ansökningarna gäller uppkopplade och självkörande fordon.
Inte så förvånande eg eftersom det här mycket handlar om saker dom forskat inom fram tills nyligen medans det (förhoppningsvis) ser lite annorlunda ut kommande år.
Men översätter man det som står så har dom lagt det mesta av sin utveckling på saker relaterat till fossil drift...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Mja men bara för att man inte söker patent betyder det ju inte att man inte utvecklar något. Trenden går ju dessutom mot att inte söka patent om man har något riktigt revolutionerande på g, eftersom en patentansökan offentliggör tekniken och öppnar därmed upp för kopior i länder där man skiter fullständigt i om patent finns eller ej.Bjelke skrev:http://www.svenskverkstad.se/svenska-fo ... est-patent
Jo det är bra att dom satsar men jag får en svag känsla av att dom lägger energi och resurser inom något som till stor del kan bli värdelöst (väldigt snart).– Scania siktar på att vara ledande inom övergången till ett hållbart transportsystem och med det i åtanke utvecklar vi kontinuerligt våra tjänster och tekniska lösningar.
Den övervägande delen av patentansökningarna avser styrsystem för fordon, med tonvikt på förbättrade funktioner för farthållning samt växlingsstrategier. En fjärdedel av ansökningarna gäller uppkopplade och självkörande fordon.
Inte så förvånande eg eftersom det här mycket handlar om saker dom forskat inom fram tills nyligen medans det (förhoppningsvis) ser lite annorlunda ut kommande år.
Men översätter man det som står så har dom lagt det mesta av sin utveckling på saker relaterat till fossil drift...
Re: Artikel i media
Ganska balanserad artikel i Dagens GP. Lite löjligt med kartan och stadsdelarna, men totalt som sagt ganska balanserat...
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Artikel i media
Är det rätt av Tesla att gå över till permanentmagnet motorer? Den här artikeln öppnar frågan.
https://omniekonomi.se/kinesiskt-orosmo ... l/a/One9P3
https://omniekonomi.se/kinesiskt-orosmo ... l/a/One9P3
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
http://www.svenskverkstad.se/nu-kan-du- ... arstingbil
Lite måste man få skratta åt det igen va? Även om det är en grym bil och dom sägs komma med rena elbilar framöver osv så är det ganska komiskt just nu iaf......
Nu börjar Polestar även bygget av sitt nya huvudkvarter i Torslanda, granne med huvudkontor och fabrik på Volvo Personvagnar.
-Det nya Polestar-huvudkontoret kommer att vara hjärtat och hemmet för vårt växande team, säger Thomas Ingenlath, i ett pressmeddelande. Det är en arkitektonisk översättning av vad vårt varumärke står för - det är rent och kompromisslöst.
....
Polestar 1 är en eldriven Hybrid
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Mjo fast hela den här grejen om att Polestar 1 skulle vara någon "Teslautmanare" är helt och hållet skapat av media/självutnämnda experter med dålig koll på ämnet de skriver om - som vanligt. Polestar 1 blir nog en parantes för företaget, och ska väl ses som någon form av varumärkesbyggare, sen att den är en hybrid är ju något olyckligt men det var väl den tekniken som fanns att tillgå i rätt mognadsgrad inom koncernen för den tänkta produktionsstarten. SPA1 är ju inte förberedd för BEV:ar.Bjelke skrev:http://www.svenskverkstad.se/nu-kan-du- ... arstingbil
Lite måste man få skratta åt det igen va? Även om det är en grym bil och dom sägs komma med rena elbilar framöver osv så är det ganska komiskt just nu iaf......
Nu börjar Polestar även bygget av sitt nya huvudkvarter i Torslanda, granne med huvudkontor och fabrik på Volvo Personvagnar.
-Det nya Polestar-huvudkontoret kommer att vara hjärtat och hemmet för vårt växande team, säger Thomas Ingenlath, i ett pressmeddelande. Det är en arkitektonisk översättning av vad vårt varumärke står för - det är rent och kompromisslöst.
....
Polestar 1 är en eldriven Hybrid
Re: Artikel i media
Ja man kan ju undra. Som jag förstår de så får man en mer energi snål motor på detta sättet men vad hjälper de om man plötsligt inte kan få tag på metallen till ett vettigt pris.lator skrev:Är det rätt av Tesla att gå över till permanentmagnet motorer? Den här artikeln öppnar frågan.
https://omniekonomi.se/kinesiskt-orosmo ... l/a/One9P3
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Artikel i media
Ja det är problematiskt att den största utvinningen av Neodym sker i en diktatur som har väldigt protektionistiska tendenser, och tidigare har satt exportförbud på nämnda metall. Men det finns stora reserver även i andra länder så det är väl "bara" att få tummen ur och börja bryta, pengar lär det ju finnas att tjäna.chaffis75 skrev:Ja man kan ju undra. Som jag förstår de så får man en mer energi snål motor på detta sättet men vad hjälper de om man plötsligt inte kan få tag på metallen till ett vettigt pris.lator skrev:Är det rätt av Tesla att gå över till permanentmagnet motorer? Den här artikeln öppnar frågan.
https://omniekonomi.se/kinesiskt-orosmo ... l/a/One9P3
Re: Artikel i media
Det verkar som att man har små permanenta magneter i statorn, dvs inte samma design som i exempelvis Opel Ampera-E. Att magneterna är små är förstås bra miljömässigt.Geni87 skrev:Ja det är problematiskt att den största utvinningen av Neodym sker i en diktatur som har väldigt protektionistiska tendenser, och tidigare har satt exportförbud på nämnda metall. Men det finns stora reserver även i andra länder så det är väl "bara" att få tummen ur och börja bryta, pengar lär det ju finnas att tjäna.chaffis75 skrev:Ja man kan ju undra. Som jag förstår de så får man en mer energi snål motor på detta sättet men vad hjälper de om man plötsligt inte kan få tag på metallen till ett vettigt pris.lator skrev:Är det rätt av Tesla att gå över till permanentmagnet motorer? Den här artikeln öppnar frågan.
https://omniekonomi.se/kinesiskt-orosmo ... l/a/One9P3
Den bakre motorn i Model 3 är till och med mindre än vad den främre motorn i Model S är tack vare den här nya elmotortypen och det verkar som att man har kunnat byta ut kopparn mot någon annan billigare metall, typ stål. En mindre motor innebär att mindre material krävs = bättre för miljön. Energieffektivare (gissningsvis från 83% till 89%) ger också miljövinster som ni sagt, 80% av världens elenergi kommer fortfarande från fossila bränslen.
Källa:
https://cleantechnica.com/2018/03/11/te ... -in-depth/
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019