Härlig sammanfattning ”Delta”! Gillas!Delta skrev:Argument för elbil:Pertan skrev:Är det oljelobbyn som sprider en massa fud om elbilar eller är det mest okunskap bland dom som yttrar sig?
Vad säger man till folk som bara säger att batterierna inte är miljövänliga?
Vad ska man framföra för argument?
Om en dieselbil går säg 30 000 mil går det åt ca 15 000 l diesel som ska utvinnas, transporteras, raffineras, transporteras och slutligen säljas till dig som kör bilen för 250 000 kr. Bilen bränner upp dieseln och skickar ut resten genom avgasröret.
Elbilen har inget avgasrör, ingen tank, men däremot ett batteri som går säkert 30 000 mil till. Laddas med grön el och förbrukas med en 4 gånger så hög verkningsgrad. När det är dags för skrotning är värdet fortfarande så högt att en lönsam renovering eller återvinning kommer att ske.
Om man inte fattar detta har man antagligen tillbringat för mycket tid på skolbänken eller är professor utan förbindelse med verkligheten.
Artikel i media
Moderator: Redaktion
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Re: Artikel i media
BMWs utvecklingschef (?) tror att de kommer sälja 85% fossilbilar år 2030. Han säger att "we do not find customers who want to drive an electric vehicle"!
https://thenewdaily.com.au/life/auto/20 ... rs-petrol/
https://thenewdaily.com.au/life/auto/20 ... rs-petrol/
Re: Artikel i media
icreate skrev:BMWs utvecklingschef (?) tror att de kommer sälja 85% fossilbilar år 2030. Han säger att "we do not find customers who want to drive an electric vehicle"!
https://thenewdaily.com.au/life/auto/20 ... rs-petrol/
Jisses... de har inte fattat än vad som väntar. Kolla Tesla M3´s framfart i USA under 2018.
Re: Artikel i media
Annars tror jag också att återvinning av batterier kommer att bli en naturlig del i livscykeln. Rena och välstrukturerade när man lyft på locket till batteripaketet. perfekt för robotar att plocka ner i beståndsdelar.Delta skrev:Bjorn skrev:Tack för att du läste mitt inlägg och räknade efter. Argumentet blir ju ännu starkare efter den extra nollan.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Artikel i media
Dom hittar inte tillräckligt många Tyskar som vill ha i3 då eller?Delta skrev:icreate skrev:BMWs utvecklingschef (?) tror att de kommer sälja 85% fossilbilar år 2030. Han säger att "we do not find customers who want to drive an electric vehicle"!
https://thenewdaily.com.au/life/auto/20 ... rs-petrol/
Jisses... de har inte fattat än vad som väntar. Kolla Tesla M3´s framfart i USA under 2018.
En kollega har en i3. Det är på vissa sätt en rätt trevlig bil, men nog har den lite för mycket egenheter för att passa många.
BMW gjorde för nån vecka sen ett försök att sälja på oss tjänstebilar genom att ställa hit några bilar i 3 och 5 serien, mest dieslar, men en hybrid i 5 serien. Den får man nog vara väldigt inbiten märkes-entusiast om man ska köpa. Det blir väl så när man inte konstruerar från början utan försöker lägga till i efterhand.
Det föll väl ut sådär för BMW. Det blir ingen som köper nån trots rabatter på >25%. Inte på grund av några små egenheter eller småmissar utan just därför att de inte är eldrivna och trots det är rätt dyra.
Det flera här överväger är att vänta tills de kan få leverans av en elbil som passar dem tillräckligt bra både i användning och ekonomi. Tills dess så behåller man befintlig bil i upp till 5-6 år. BMW får alltså ändå inte sälja en avgasbil här trots världmarknadsbrist på elbilar. Är det bara på vårt företag man tänker så?
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Artikel i media
Med tanke på att nästan alla bilar som säljs fortfarande är icke-elbilar så överdriver du nog tyvärr.Bjorn skrev:Dom hittar inte tillräckligt många Tyskar som vill ha i3 då eller?Delta skrev:icreate skrev:BMWs utvecklingschef (?) tror att de kommer sälja 85% fossilbilar år 2030. Han säger att "we do not find customers who want to drive an electric vehicle"!
https://thenewdaily.com.au/life/auto/20 ... rs-petrol/
Jisses... de har inte fattat än vad som väntar. Kolla Tesla M3´s framfart i USA under 2018.
En kollega har en i3. Det är på vissa sätt en rätt trevlig bil, men nog har den lite för mycket egenheter för att passa många.
BMW gjorde för nån vecka sen ett försök att sälja på oss tjänstebilar genom att ställa hit några bilar i 3 och 5 serien, mest dieslar, men en hybrid i 5 serien. Den får man nog vara väldigt inbiten märkes-entusiast om man ska köpa. Det blir väl så när man inte konstruerar från början utan försöker lägga till i efterhand.
Det föll väl ut sådär för BMW. Det blir ingen som köper nån trots rabatter på >25%. Inte på grund av några små egenheter eller småmissar utan just därför att de inte är eldrivna och trots det är rätt dyra.
Det flera här överväger är att vänta tills de kan få leverans av en elbil som passar dem tillräckligt bra både i användning och ekonomi. Tills dess så behåller man befintlig bil i upp till 5-6 år. BMW får alltså ändå inte sälja en avgasbil här trots världmarknadsbrist på elbilar. Är det bara på vårt företag man tänker så?
Re: Artikel i media
Den kinesiska marknaden för elbilar har ökat snabbt men stoppades upp lite i juli då regeringen drog in subventionerna på alla elbilar och plug-in hybrider som har kort räckvidd. Under augusti månad var ökninge jämfört med förra året ”bara” 62%. Än så länge i år har laddbara bilar en marknadsandel på 3,1% och under augusti var den 5,2%. Till skillnad från Sverige så är det betydligt vanligare med elbilar än plug-in hybrider.TeslaTissel skrev:Det ser onekligen ut som att utvecklingen i Kina är väldigt god.Svenssons skrev:Men Brilliance gör väl främst avgasvarianter av BMW:s bilar i Kina? Är ju ingen direkt elbilsnyhet. Visst har de ett några elbilar där denna kanske är den mest intressanta:12man skrev:BMW ökar till 75% andel i Kina joint venture Brilliance prix €3.6miljarder, varför efter 15 år?
https://wattev2buy.com/electric-vehicle ... -and-news/
Just Brilliance kände jag inte till ens!
Är det någon av oss som har koll på artiklar om den Kinsesiska utvecklingen?
Och den här tråden hallar ju mest om Artiklar i media, - så det kanske vore dags för en egen tråd om det?
Men tyvärr är det lätt att missa de enskilda specialtrådarna då de flesta väljer att kommentera det allra senaste i trådstrukturen.
http://ev-sales.blogspot.com/2018/09/ch ... 8.html?m=0
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Kanoninfo, TACKAR!vigge50 skrev:Den kinesiska marknaden för elbilar har ökat snabbt men stoppades upp lite i juli då regeringen drog in subventionerna på alla elbilar och plug-in hybrider som har kort räckvidd. Under augusti månad var ökninge jämfört med förra året ”bara” 62%. Än så länge i år har laddbara bilar en marknadsandel på 3,1% och under augusti var den 5,2%. Till skillnad från Sverige så är det betydligt vanligare med elbilar än plug-in hybrider.TeslaTissel skrev:Det ser onekligen ut som att utvecklingen i Kina är väldigt god.Svenssons skrev:Men Brilliance gör väl främst avgasvarianter av BMW:s bilar i Kina? Är ju ingen direkt elbilsnyhet. Visst har de ett några elbilar där denna kanske är den mest intressanta:12man skrev:BMW ökar till 75% andel i Kina joint venture Brilliance prix €3.6miljarder, varför efter 15 år?
https://wattev2buy.com/electric-vehicle ... -and-news/
Just Brilliance kände jag inte till ens!
Är det någon av oss som har koll på artiklar om den Kinsesiska utvecklingen?
Och den här tråden hallar ju mest om Artiklar i media, - så det kanske vore dags för en egen tråd om det?
Men tyvärr är det lätt att missa de enskilda specialtrådarna då de flesta väljer att kommentera det allra senaste i trådstrukturen.
http://ev-sales.blogspot.com/2018/09/ch ... 8.html?m=0
Länken gav mycket info också! Tumme upp!
Re: Artikel i media
Ja och har uppenbarligen missat att flera länder säker förbjuder nya fossil bilar däromkring för att inte tala om att jag är övertygad om att folk vill ha elbilar då precis som i Norge idag.Delta skrev:icreate skrev:BMWs utvecklingschef (?) tror att de kommer sälja 85% fossilbilar år 2030. Han säger att "we do not find customers who want to drive an electric vehicle"!
https://thenewdaily.com.au/life/auto/20 ... rs-petrol/
Jisses... de har inte fattat än vad som väntar. Kolla Tesla M3´s framfart i USA under 2018.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Artikel i media
Fast problemet är knappast för mycket tid i skolbänken. Jag skulle hävda den exakta motsatsen...TeslaTissel skrev:Härlig sammanfattning ”Delta”! Gillas!Delta skrev:Argument för elbil:Pertan skrev:Är det oljelobbyn som sprider en massa fud om elbilar eller är det mest okunskap bland dom som yttrar sig?
Vad säger man till folk som bara säger att batterierna inte är miljövänliga?
Vad ska man framföra för argument?
Om en dieselbil går säg 30 000 mil går det åt ca 15 000 l diesel som ska utvinnas, transporteras, raffineras, transporteras och slutligen säljas till dig som kör bilen för 250 000 kr. Bilen bränner upp dieseln och skickar ut resten genom avgasröret.
Elbilen har inget avgasrör, ingen tank, men däremot ett batteri som går säkert 30 000 mil till. Laddas med grön el och förbrukas med en 4 gånger så hög verkningsgrad. När det är dags för skrotning är värdet fortfarande så högt att en lönsam renovering eller återvinning kommer att ske.
Om man inte fattar detta har man antagligen tillbringat för mycket tid på skolbänken eller är professor utan förbindelse med verkligheten.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Artikel i media
Dom pratade lite snabbt om Tesla på p3nyheter idag. Dom sa att Tesla säljer mer än Audi har jag för mig dom sa och någon mer. Tack vare Model 3. Det var uppgifter från Forbes.
Väldigt kul att höra det på nyheterna. Detta gäller ju såklart i Usa.
Väldigt kul att höra det på nyheterna. Detta gäller ju såklart i Usa.
Re: Artikel i media
Jodå, uppe bland pluggarna på GP idag.
Tydlig fibgervisning för gemene man om vad som är på väg.
http://www.gp.se/ekonomi/tesla-k%C3%B6r ... -1.9956296
Tydlig fibgervisning för gemene man om vad som är på väg.
http://www.gp.se/ekonomi/tesla-k%C3%B6r ... -1.9956296
Re: Artikel i media
Brexit regeringen sänker elbilar subventioner
The plug-in car grant, which since 2011 has knocked £4,500 off the purchase price of a brand new electric vehicle, will be cut in early November by £1,000, while incentives of £2,500 to buy new hybrid cars will be abolished altogether.
https://www.theguardian.com/environment ... s-industry
The plug-in car grant, which since 2011 has knocked £4,500 off the purchase price of a brand new electric vehicle, will be cut in early November by £1,000, while incentives of £2,500 to buy new hybrid cars will be abolished altogether.
https://www.theguardian.com/environment ... s-industry
ms 76132 "Eleamore"
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Ja jag såg samma artikel i går.12man skrev:Brexit regeringen sänker elbilar subventioner
The plug-in car grant, which since 2011 has knocked £4,500 off the purchase price of a brand new electric vehicle, will be cut in early November by £1,000, while incentives of £2,500 to buy new hybrid cars will be abolished altogether.
https://www.theguardian.com/environment ... s-industry
De verkar helt snurriga, om man nu kan säga så.
Fullständigt galet om man skulle trycka till det?
Eller befängt och huvudlöst?
Engelsk bilindustri där dessutom Nissan bygger ”NISSAN Leaf” är arga också.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Nog för att dom sitter på fel sida i bilen men tänker dom med fel del av hjärnan också?TeslaTissel skrev:Ja jag såg samma artikel i går.12man skrev:Brexit regeringen sänker elbilar subventioner
The plug-in car grant, which since 2011 has knocked £4,500 off the purchase price of a brand new electric vehicle, will be cut in early November by £1,000, while incentives of £2,500 to buy new hybrid cars will be abolished altogether.
https://www.theguardian.com/environment ... s-industry
De verkar helt snurriga, om man nu kan säga så.
Fullständigt galet om man skulle trycka till det?
Eller befängt och huvudlöst?
Engelsk bilindustri där dessutom Nissan bygger ”NISSAN Leaf” är arga också.
Göra det sämre för rena elbilar och bättre för hybrider är alltså vägen framåt?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Hybrider får inget bidrag alls, medan elbilar får £3500.Bjelke skrev:Nog för att dom sitter på fel sida i bilen men tänker dom med fel del av hjärnan också?
Göra det sämre för rena elbilar och bättre för hybrider är alltså vägen framåt?
Jag kan ju tycka det är tidigt att att sänka bidragen men samtidigt måste det göras någon gång. Jag hade gärna sett långsiktighet här så att vi konsumenter kan förbereda oss, att gå in och helt plötsligt ta bort (eller lägga till) 10000kr är inte riktigt okej.
Re: Artikel i media
https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7066567Pertan skrev:Dom pratade lite snabbt om Tesla på p3nyheter idag. Dom sa att Tesla säljer mer än Audi har jag för mig dom sa och någon mer. Tack vare Model 3. Det var uppgifter från Forbes.
Väldigt kul att höra det på nyheterna. Detta gäller ju såklart i Usa.
Tesla säljer fler bilar än Audi och Mercedes i tredje kvartalet i USA. Troligtvis fler än BMW nuvarande kvartal.
Roligt att sånt här rapporteras i riksmedia!
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
Re: Artikel i media
Inte med svensk definition på personbil antar jag?strejf skrev:https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7066567Pertan skrev:Dom pratade lite snabbt om Tesla på p3nyheter idag. Dom sa att Tesla säljer mer än Audi har jag för mig dom sa och någon mer. Tack vare Model 3. Det var uppgifter från Forbes.
Väldigt kul att höra det på nyheterna. Detta gäller ju såklart i Usa.
Tesla säljer fler bilar än Audi och Mercedes i tredje kvartalet i USA. Troligtvis fler än BMW nuvarande kvartal.
Roligt att sånt här rapporteras i riksmedia!
Re: Artikel i media
Inte för det gångna kvartalet men kanske för det innevarande när det gäller Audi. Volvo är redan omsprungna som det ser ut. Detta gäller alltså "Sales of passenger cars and light commercial vehicles".Ric skrev:Inte med svensk definition på personbil antar jag?strejf skrev:https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7066567Pertan skrev:Dom pratade lite snabbt om Tesla på p3nyheter idag. Dom sa att Tesla säljer mer än Audi har jag för mig dom sa och någon mer. Tack vare Model 3. Det var uppgifter från Forbes.
Väldigt kul att höra det på nyheterna. Detta gäller ju såklart i Usa.
Tesla säljer fler bilar än Audi och Mercedes i tredje kvartalet i USA. Troligtvis fler än BMW nuvarande kvartal.
Roligt att sånt här rapporteras i riksmedia!
https://www.marklines.com/en/statistics ... g_usa_2018
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Dock blir det än mer orättvist med subventionerade fossila bränslenLarsL skrev:Hybrider får inget bidrag alls, medan elbilar får £3500.Bjelke skrev:Nog för att dom sitter på fel sida i bilen men tänker dom med fel del av hjärnan också?
Göra det sämre för rena elbilar och bättre för hybrider är alltså vägen framåt?
Jag kan ju tycka det är tidigt att att sänka bidragen men samtidigt måste det göras någon gång. Jag hade gärna sett långsiktighet här så att vi konsumenter kan förbereda oss, att gå in och helt plötsligt ta bort (eller lägga till) 10000kr är inte riktigt okej.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Aha ja men då var det inte riktigt lika knäppt som jag trodde iafLarsL skrev:Hybrider får inget bidrag alls, medan elbilar får £3500.Bjelke skrev:Nog för att dom sitter på fel sida i bilen men tänker dom med fel del av hjärnan också?
Göra det sämre för rena elbilar och bättre för hybrider är alltså vägen framåt?
Jag kan ju tycka det är tidigt att att sänka bidragen men samtidigt måste det göras någon gång. Jag hade gärna sett långsiktighet här så att vi konsumenter kan förbereda oss, att gå in och helt plötsligt ta bort (eller lägga till) 10000kr är inte riktigt okej.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Läs det här!
Länk: https://cleantechnica.com/2018/10/13/no ... -a-corner/
Det är väldigt mycket text, men försök läsa in den - den visar just flera aspekter av det vi diskuterar här.
Tesla inc. Medias smutskastning - klimatet och framtiden för traditonell bilindustri!
Två citat ur artikeln:
”Too much these days, the media world has turned into clickbait stories without solid substance or much actual use for the public. Celebrity obsession is one weird and extreme aspect of this, and while “business reporters” may like to pretend they’re above that, they often follow the same pattern but focused on “business person celebrity nonsense.” Through a boss- and revenue-driven need to chase clicks, the purpose of journalism is often lost. Just via a quick search for “Jeff Bezos,” I find this on the top of the list: “There’s one clear sign Jeff Bezos looks for to gauge how smart people are.” The big reveal? That people who are willing to change their minds based on evidence are smart. Wowza! Business reporters write this kind of story all too frequently”.
”There is no company pushing the transition to clean transport harder, faster, more convincingly, and more effectively than Tesla”.
Länk: https://cleantechnica.com/2018/10/13/no ... -a-corner/
Det är väldigt mycket text, men försök läsa in den - den visar just flera aspekter av det vi diskuterar här.
Tesla inc. Medias smutskastning - klimatet och framtiden för traditonell bilindustri!
Två citat ur artikeln:
”Too much these days, the media world has turned into clickbait stories without solid substance or much actual use for the public. Celebrity obsession is one weird and extreme aspect of this, and while “business reporters” may like to pretend they’re above that, they often follow the same pattern but focused on “business person celebrity nonsense.” Through a boss- and revenue-driven need to chase clicks, the purpose of journalism is often lost. Just via a quick search for “Jeff Bezos,” I find this on the top of the list: “There’s one clear sign Jeff Bezos looks for to gauge how smart people are.” The big reveal? That people who are willing to change their minds based on evidence are smart. Wowza! Business reporters write this kind of story all too frequently”.
”There is no company pushing the transition to clean transport harder, faster, more convincingly, and more effectively than Tesla”.
Re: Artikel i media
Nu är villpannorna igång på SvD igen: https://www.svd.se/falskt-budskap-att-s ... e-vara-ren
Det går alldeles utmärkt att bygga modern infrastruktur och konkurrera bort kolkraftverken. Precis vad typ tyskarna både gör och har gjort de senaste åren.
Vad är det för inträdeskrav för att få en debatt-artikel inlagd? Att man någon gång i sitt liv har öppnat Word? Det krävs ju uppenbarligen inte någon form av intelligens eller rationellt tänkande. Jösses.
Har de möjligen tagit fram oljedunken istället för dunken med hemkört till gårkvällens drinkmaraton?Först när kolet är på väg bort från elkraftsystemet kan vi börja investera i ny elförbrukning.
Det går alldeles utmärkt att bygga modern infrastruktur och konkurrera bort kolkraftverken. Precis vad typ tyskarna både gör och har gjort de senaste åren.
Vad är det för inträdeskrav för att få en debatt-artikel inlagd? Att man någon gång i sitt liv har öppnat Word? Det krävs ju uppenbarligen inte någon form av intelligens eller rationellt tänkande. Jösses.