Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Nyhet som kommit lite i skymundan en dag som denna:
https://www.reuters.com/article/us-volk ... SKBN1DH1M8
Utan att kolla upp det så misstänker att detta är mer än vad Teslas aktieägare har investerat i Tesla. På tiden att några av de stora biltillverkarna verkar ha börjat vakna, synd att det inte går snabbare och att det är fler.
https://www.reuters.com/article/us-volk ... SKBN1DH1M8
Utan att kolla upp det så misstänker att detta är mer än vad Teslas aktieägare har investerat i Tesla. På tiden att några av de stora biltillverkarna verkar ha börjat vakna, synd att det inte går snabbare och att det är fler.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Nu börjar man skriva vettiga artiklar. Tesla Semi är något som t.ex. Volvo borde ta på allvar:
https://www.di.se/ledare/volvo-maste-tanka-om/
https://www.di.se/ledare/volvo-maste-tanka-om/
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Väldigt intressant artikel:
Det är svårt att se något annat än att det kommer bli en revolution inom branschen. Och Samtidigt läser man åsikter från s.k experter om Tesla Semi.. de pratar om en konservativ bransch och hur Tesla i princip aldrig kan lyckas. Volvo/Scania mfl ska nog avstå att lyssna på den typen av åsikter om de vill överleva.En starkt bidragande orsak till smogproblemen är de 55 000 lastbilar som varje dag försörjer jättestaden med varor. De är en förutsättning för att livet ska fungera, men deras utsläpp håller på att göra staden omöjlig att leva i.
Myndigheternas panikreaktion i slutet av veckan blev att förbjuda lastbilarna från att komma in. Sedan kom regnet och dimman lättade något.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Artikel i media
Svenska politiker måste sätta stenhårdpress på Volvo och Scania att ställa om. Inte för att rädda världen eller våra svenska städer utan för att rädda företagen och jobben. Det är enormt svårt för dem att själva göra denna u-sväng.
Re: Artikel i media
Jag säger bara en sak: Money talks. När företagen inser hur mycket pengar det finns att spara (dvs. tjäna) på att byta till eldrift kommer det att gå fort. Mer konservativa än så är de inte. Och de som är det kommer att gå under. Åkerierna, alltså.Laban skrev:Och Samtidigt läser man åsikter från s.k experter om Tesla Semi.. de pratar om en konservativ bransch och hur Tesla i princip aldrig kan lyckas.
Re: Artikel i media
Precis så enkelt är det. Det handlar om lönsamhet. Det är den ENDA vägen. Precis som med solceller, vindkraft osv. Det är först när det blir billigare på riktigt som det slår igenom i stor skala.Jerker skrev:Jag säger bara en sak: Money talks. När företagen inser hur mycket pengar det finns att spara (dvs. tjäna) på att byta till eldrift kommer det att gå fort. Mer konservativa än så är de inte. Och de som är det kommer att gå under. Åkerierna, alltså.Laban skrev:Och Samtidigt läser man åsikter från s.k experter om Tesla Semi.. de pratar om en konservativ bransch och hur Tesla i princip aldrig kan lyckas.
Re: Artikel i media
Minst fem nya linjer ska börja trafikeras med extralånga elbussar de närmaste tio åren, först ut blir linje 8 under 2019. Biltrafiken får maka på sig.
– Det är mycket högre krav på framkomlighet för elbussarna - de behöver sin laddning för att köra trafiken, inte för att stå och tomköra i en bilkö, säger Nicklas Ljungström (MP), vice ordförande i Region Skånes kollektivtrafiknämnd.
https://www.sydsvenskan.se/2017-11-20/m ... -pa-tio-ar
– Det är mycket högre krav på framkomlighet för elbussarna - de behöver sin laddning för att köra trafiken, inte för att stå och tomköra i en bilkö, säger Nicklas Ljungström (MP), vice ordförande i Region Skånes kollektivtrafiknämnd.
https://www.sydsvenskan.se/2017-11-20/m ... -pa-tio-ar
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Re: Artikel i media
Sjukt jobbig för en elbuss att gå på tomgång
Sedan kan man ju såklart prioritera bussar ändå tycker jag. Men just elbussar klarar ju tomgångskörning bättre än dieseldito.
Sedan kan man ju såklart prioritera bussar ändå tycker jag. Men just elbussar klarar ju tomgångskörning bättre än dieseldito.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 568
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Artikel i media
Ja, det är nog enda chansen. De har rullat på i samma hjulspår för länge..LarsL skrev:Svenska politiker måste sätta stenhårdpress på Volvo och Scania att ställa om. Inte för att rädda världen eller våra svenska städer utan för att rädda företagen och jobben. Det är enormt svårt för dem att själva göra denna u-sväng.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
Re: Artikel i media
Men vad då lönsamhet, billigare .... var det inte miljön alla offrar sig för?Verdi skrev:Precis så enkelt är det. Det handlar om lönsamhet. Det är den ENDA vägen. Precis som med solceller, vindkraft osv. Det är först när det blir billigare på riktigt som det slår igenom i stor skala.Jerker skrev:Jag säger bara en sak: Money talks. När företagen inser hur mycket pengar det finns att spara (dvs. tjäna) på att byta till eldrift kommer det att gå fort. Mer konservativa än så är de inte. Och de som är det kommer att gå under. Åkerierna, alltså.Laban skrev:Och Samtidigt läser man åsikter från s.k experter om Tesla Semi.. de pratar om en konservativ bransch och hur Tesla i princip aldrig kan lyckas.
Re: Artikel i media
Här i Oskarshamn har vi tillverkning av ren CO2 fri el i stor skala (Nuclear) och tillverkning av lastbilen Scania som släpper ut en massa CO2 så vi borde vara en ganska medel neutral stad då?nek0 skrev:Men vad då lönsamhet, billigare .... var det inte miljön alla offrar sig för?Verdi skrev:Precis så enkelt är det. Det handlar om lönsamhet. Det är den ENDA vägen. Precis som med solceller, vindkraft osv. Det är först när det blir billigare på riktigt som det slår igenom i stor skala.Jerker skrev:Jag säger bara en sak: Money talks. När företagen inser hur mycket pengar det finns att spara (dvs. tjäna) på att byta till eldrift kommer det att gå fort. Mer konservativa än så är de inte. Och de som är det kommer att gå under. Åkerierna, alltså.Laban skrev:Och Samtidigt läser man åsikter från s.k experter om Tesla Semi.. de pratar om en konservativ bransch och hur Tesla i princip aldrig kan lyckas.
Re: Artikel i media
För mig har aldrig elbilar handlat om miljö, åtminstone inte den globala. Elbilar är effektivare, de är oberoende av skurkstater och de är billigare totalt sett. En biefffekt av elbilen är också att den har låga lokala utsläpp och att det går att eliminera stora delar av CO2 utsläppen om samhället vill.nek0 skrev:Men vad då lönsamhet, billigare .... var det inte miljön alla offrar sig för?
Jag tror att det är många här som kommer från samma håll. De lockades först av något tekniskt, drivlinan eller effektiviteten. Sedan när de upptäckte att detta faktiskt också kan eliminera deras miljöavtrycket från bilen så växte miljöintresset fram, det fanns något att vara stolt över.
Re: Artikel i media
Eftersom det finns för få som vill "offra sig" så tror jag inte på det som storskalig lösning. Är väl ändå bra att några gör det och hjälper till att finansiera ny teknik. Men mycket handlar om poserande också.nek0 skrev:Men vad då lönsamhet, billigare .... var det inte miljön alla offrar sig för?Verdi skrev:Precis så enkelt är det. Det handlar om lönsamhet. Det är den ENDA vägen. Precis som med solceller, vindkraft osv. Det är först när det blir billigare på riktigt som det slår igenom i stor skala.Jerker skrev:Jag säger bara en sak: Money talks. När företagen inser hur mycket pengar det finns att spara (dvs. tjäna) på att byta till eldrift kommer det att gå fort. Mer konservativa än så är de inte. Och de som är det kommer att gå under. Åkerierna, alltså.Laban skrev:Och Samtidigt läser man åsikter från s.k experter om Tesla Semi.. de pratar om en konservativ bransch och hur Tesla i princip aldrig kan lyckas.
Re: Artikel i media
Förlåt jag bara skojade.Verdi skrev:Eftersom det finns för få som vill "offra sig" så tror jag inte på det som storskalig lösning. Är väl ändå bra att några gör det och hjälper till att finansiera ny teknik. Men mycket handlar om poserande också.nek0 skrev:Men vad då lönsamhet, billigare .... var det inte miljön alla offrar sig för?Verdi skrev:Precis så enkelt är det. Det handlar om lönsamhet. Det är den ENDA vägen. Precis som med solceller, vindkraft osv. Det är först när det blir billigare på riktigt som det slår igenom i stor skala.Jerker skrev:Jag säger bara en sak: Money talks. När företagen inser hur mycket pengar det finns att spara (dvs. tjäna) på att byta till eldrift kommer det att gå fort. Mer konservativa än så är de inte. Och de som är det kommer att gå under. Åkerierna, alltså.Laban skrev:Och Samtidigt läser man åsikter från s.k experter om Tesla Semi.. de pratar om en konservativ bransch och hur Tesla i princip aldrig kan lyckas.
Det finns många här som skryter om sina miljöval och de flesta vet ju att det handlar om pengar i första hand och allt annat i andra hand ( det låter fint när man seger jag är miljövän)
Re: Artikel i media
Det är väll jättebra att man kan vara miljövän och spara pengar på det? Sen finns det många här som köpt sin Tesla privat, de ska köra den jäkligt mycket för att motivera det ekonomiskt.nek0 skrev:Förlåt jag bara skojade.Verdi skrev:Eftersom det finns för få som vill "offra sig" så tror jag inte på det som storskalig lösning. Är väl ändå bra att några gör det och hjälper till att finansiera ny teknik. Men mycket handlar om poserande också.nek0 skrev:Men vad då lönsamhet, billigare .... var det inte miljön alla offrar sig för?Verdi skrev:
Precis så enkelt är det. Det handlar om lönsamhet. Det är den ENDA vägen. Precis som med solceller, vindkraft osv. Det är först när det blir billigare på riktigt som det slår igenom i stor skala.
Det finns många här som skryter om sina miljöval och de flesta vet ju att det handlar om pengar i första hand och allt annat i andra hand ( det låter fint när man seger jag är miljövän)
Re: Artikel i media
Det är sant. Det finns många rika personer som kör Ferrari för at dom kan och är bil intresserade. Eller hurvigge50 skrev:Det är väll jättebra att man kan vara miljövän och spara pengar på det? Sen finns det många här som köpt sin Tesla privat, de ska köra den jäkligt mycket för att motivera det ekonomiskt.nek0 skrev:Förlåt jag bara skojade.Verdi skrev:Eftersom det finns för få som vill "offra sig" så tror jag inte på det som storskalig lösning. Är väl ändå bra att några gör det och hjälper till att finansiera ny teknik. Men mycket handlar om poserande också.nek0 skrev:Men vad då lönsamhet, billigare .... var det inte miljön alla offrar sig för?Verdi skrev:
Precis så enkelt är det. Det handlar om lönsamhet. Det är den ENDA vägen. Precis som med solceller, vindkraft osv. Det är först när det blir billigare på riktigt som det slår igenom i stor skala.
Det finns många här som skryter om sina miljöval och de flesta vet ju att det handlar om pengar i första hand och allt annat i andra hand ( det låter fint när man seger jag är miljövän)
Re: Artikel i media
Fast ska man vara ärlig så fortsätter Tesla att göra allt större förluster och det gäller även att hålla isär förluster och investeringar. Att Tesla investerat stort i Gigafactory har i sig inte lett till förluster, bara avskrivningen av denna vilket i sig kan vara en stor kostnad. Samma sak gäller supercharger nätverket, byggandet av dessa ökar inte Teslas förluster, bara värdeminskningen, underhållning och elen.Walker skrev:Tänk att de aldrig tröttnar på att gräva ner Tesla....
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... fore-2019/
Om Teslas vinstmarginal på deras produkter inte snart överstiger deras kostnader för administration och utveckling vilket under de första 9 månaderna i år gav ett underskott på en miljard dollar så kommer investeringarna i företaget snart minska och Teslas kassa kommer snabbt minska.
Re: Artikel i media
Jag tillhör faktiskt den gruppen som valde elbil uteslutande av miljöskäl. Jag är iofs rätt hyfsat teknikintresserad, men jag har aldrig tyckt om att betala en massa pengar för tekniken. Den ska vara billig och jag ska kunna meka själv så det blir ännu billigare. Så att gå över till eldrift, även till en liten Zoe, innebar att jag ökade min milkostnad från runt 15:- till runt 23:-. Men det är det värt, tycker jag, av miljöskäl! Där hycklar jag inte. Tillhör kanske inte majoriteten av användarna på det här forumet. Att köpa en Tesla 3 och få ännu högre månadskostnad kan nog, efter ett par år på forumet och efter att ha genomgått skilda varianter av Teslasektspsykoser, till slut kokas ned till ett enskilt skäl: Att få en dragkrok utan orimlig väntetid. (Och de skälen har ventilerats tillräckligt i andra trådar så det tänker jag inte skriva här igen.)vigge50 skrev:Det är väll jättebra att man kan vara miljövän och spara pengar på det? Sen finns det många här som köpt sin Tesla privat, de ska köra den jäkligt mycket för att motivera det ekonomiskt.nek0 skrev:Förlåt jag bara skojade.Verdi skrev:Eftersom det finns för få som vill "offra sig" så tror jag inte på det som storskalig lösning. Är väl ändå bra att några gör det och hjälper till att finansiera ny teknik. Men mycket handlar om poserande också.nek0 skrev:Men vad då lönsamhet, billigare .... var det inte miljön alla offrar sig för?Verdi skrev:
Precis så enkelt är det. Det handlar om lönsamhet. Det är den ENDA vägen. Precis som med solceller, vindkraft osv. Det är först när det blir billigare på riktigt som det slår igenom i stor skala.
Det finns många här som skryter om sina miljöval och de flesta vet ju att det handlar om pengar i första hand och allt annat i andra hand ( det låter fint när man seger jag är miljövän)
Re: Artikel i media
Nej, förlusterna är ohållbara i längden. Hoppas de får fart på Model 3-tillverkningen. Annars är det nog finito snart.vigge50 skrev:Fast ska man vara ärlig så fortsätter Tesla att göra allt större förluster och det gäller även att hålla isär förluster och investeringar. Att Tesla investerat stort i Gigafactory har i sig inte lett till förluster, bara avskrivningen av denna vilket i sig kan vara en stor kostnad. Samma sak gäller supercharger nätverket, byggandet av dessa ökar inte Teslas förluster, bara värdeminskningen, underhållning och elen.Walker skrev:Tänk att de aldrig tröttnar på att gräva ner Tesla....
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... fore-2019/
Om Teslas vinstmarginal på deras produkter inte snart överstiger deras kostnader för administration och utveckling vilket under de första 9 månaderna i år gav ett underskott på en miljard dollar så kommer investeringarna i företaget snart minska och Teslas kassa kommer snabbt minska.
Artikel i media
Tesla är redan för stora för att gå i konkurs.
Aktieägarna lär tillföra mer kapital om det behövs.
Dessutom var det ingen överraskning att det kunde bli förseningar.
Aktieägarna lär tillföra mer kapital om det behövs.
Dessutom var det ingen överraskning att det kunde bli förseningar.
Senast redigerad av Toja, redigerad totalt 1 gånger.
MYP -22 | MIB | svart/svart
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Elon är alldeles för glad för att det ska vara överhängande fara. Han lär bli ganska nedstämd om större, allvarliga problem börjar hopa sig.
Jag är helt säker på att han har en plan och minst en backup plan.
Jag är helt säker på att han har en plan och minst en backup plan.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
Jag tror inte heller att Tesla inte har en plan för allt . Elon vet att de som betalade förskott backat inte lätt .Teslaspolen skrev:Elon är alldeles för glad för att det ska vara överhängande fara. Han lär bli ganska nedstämd om större, allvarliga problem börjar hopa sig.
Jag är helt säker på att han har en plan och minst en backup plan.
Jag tycker att det är smartare ta försening än att komma ut med bristande produkt.För mig känns det lättare att vänta på leverans än att vänta på reparation .
Ett företag som är konkurs färdig investerar inte så våldsamt som Tesla gör. Jag är inte orolig det minsta.
Re: Artikel i media
Så länge det finns investerare som vill att företaget utvecklas så kan Tesla fortsätta att plöja ner pengar på utveckling. VW skall ju nu satsa $40 miljarder på utveckling av elbilar och autonoma bilar. Det är väl mer än vad som pumpats in totalt i Tesla sedan start. Det visar att det kostar att utveckla och producera elbilar. Tesla har visat att de kan producera elbilar i mycket större kvantitet än VW trotts att man kan tycka att VW borde ha ett försprång och Tesla har även produktion av batterier och energilösningar.vigge50 skrev:Fast ska man vara ärlig så fortsätter Tesla att göra allt större förluster och det gäller även att hålla isär förluster och investeringar. Att Tesla investerat stort i Gigafactory har i sig inte lett till förluster, bara avskrivningen av denna vilket i sig kan vara en stor kostnad. Samma sak gäller supercharger nätverket, byggandet av dessa ökar inte Teslas förluster, bara värdeminskningen, underhållning och elen.Walker skrev:Tänk att de aldrig tröttnar på att gräva ner Tesla....
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... fore-2019/
Om Teslas vinstmarginal på deras produkter inte snart överstiger deras kostnader för administration och utveckling vilket under de första 9 månaderna i år gav ett underskott på en miljard dollar så kommer investeringarna i företaget snart minska och Teslas kassa kommer snabbt minska.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Svenssons skrev:Så länge det finns investerare som vill att företaget utvecklas så kan Tesla fortsätta att plöja ner pengar på utveckling. VW skall ju nu satsa $40 miljarder på utveckling av elbilar och autonoma bilar. Det är väl mer än vad som pumpats in totalt i Tesla sedan start. Det visar att det kostar att utveckla och producera elbilar. Tesla har visat att de kan producera elbilar i mycket större kvantitet än VW trotts att man kan tycka att VW borde ha ett försprång och Tesla har även produktion av batterier och energilösningar.vigge50 skrev:Fast ska man vara ärlig så fortsätter Tesla att göra allt större förluster och det gäller även att hålla isär förluster och investeringar. Att Tesla investerat stort i Gigafactory har i sig inte lett till förluster, bara avskrivningen av denna vilket i sig kan vara en stor kostnad. Samma sak gäller supercharger nätverket, byggandet av dessa ökar inte Teslas förluster, bara värdeminskningen, underhållning och elen.Walker skrev:Tänk att de aldrig tröttnar på att gräva ner Tesla....
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... fore-2019/
Om Teslas vinstmarginal på deras produkter inte snart överstiger deras kostnader för administration och utveckling vilket under de första 9 månaderna i år gav ett underskott på en miljard dollar så kommer investeringarna i företaget snart minska och Teslas kassa kommer snabbt minska.
Fast VW har väl tjänat in pengarna som de spenderar?