Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

perkabolo skrev:
Mmmm... BEV Octavia, med > 30 riktiga mil, min drömbil.
Nu låter du lite som den där radioreklamen för Fiat Tipo. Ingen kan drömma om en Octavia. Ingen. ;)
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Artikel i media

Inlägg av Smutt »

Verdi skrev:
perkabolo skrev:
Mmmm... BEV Octavia, med > 30 riktiga mil, min drömbil.
Nu låter du lite som den där radioreklamen för Fiat Tipo. Ingen kan drömma om en Octavia. Ingen. ;)
Jo en mardröm man vaknar Teslan är borta och på parkeringen står en Octavia
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 12 aug 2016 13:57
Ort: Uppsala

Re: Artikel i media

Inlägg av Guldis-54 »

Smutt skrev:
Verdi skrev:
perkabolo skrev:
Mmmm... BEV Octavia, med > 30 riktiga mil, min drömbil.
Nu låter du lite som den där radioreklamen för Fiat Tipo. Ingen kan drömma om en Octavia. Ingen. ;)
Jo en mardröm man vaknar Teslan är borta och på parkeringen står en Octavia


:lol: :lol:
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Daoops »

Börjar det bli dags att vakna? Håkan Hummern Matson strikes i gp igen..

HÅKAN MATSON
FRANKFURT. Världen väntar på elbilar, men får vänta ytterligare något år. Själv väntar jag på vätgasbilar...

Håkan Matson: Då kommer boomen för elbilarna



Av HÅKAN MATSON
Publicerad: 13 september 2017, 12:58 Uppdaterad: 13 september 2017, 15:03
FRANKFURT. Världen väntar på elbilar, men får vänta ytterligare något år.
Själv väntar jag på vätgasbilar – och lär få vänta ännu längre.
Bilsalongen i Frankfurt ger ändå en närmast övertydlig signal om vart bilvärlden är på väg.
Riktningen i stort sett samtliga tillverkare kör i heter elektrifiering. Men än så länge handlar det nästan bara om konceptbilar och vi får ständigt höra att de ska komma om några år.
Min gissning är att korken dras ur flaskan (eller att all ketchup kommer på en och samma gång) runt 2020-2021. Visserligen har då Audi (2018), Mercedes (också 2018) och Volvo (2019) redan lanserat sina första elbilar, men den stora – jag höll på att skriva strömmen – vågen av elbilar kommer ytterligare något år senare.
Dit hör Volkswagen ID och suv-varianten ID Crozz, som lanseras just 2020 till ett pris som beskrivs som mycket attraktivt. Räkna med under 300.000 kronor i Sverige.
Räckvidden är upp till 60 mil, precis som för BMW i Vision Dynamics, som kommer att heta i5 eller möjligen i4.
"Vi arbetar mycket hårt med att få den i ett produktionsfärdigt utförande. Eftersom det handlar om en bil utan avgaser vill vi att också designen ska vara ren, med enkla linjer", sa BMW:s designchef Adrian van Hooydonk när jag träffade honom i montern efter premiären.

Läs mer
Volvo inte ensam syndare - här är hela listan
Mercedes kommer med sin första elbil 2018, en suv, men i Frankfurt premiärvisades EQA – alltså nästa generation av A-klassen, med eldrift och räckvidd på 40 mil.
Renault visade konceptbilen Symbioz som ligger längre bort i tiden, där tanken är att man ska köra bilen ända in i vardagsrummet och sedan använda sätena som tv-fåtöljer.
Kreativt, men knappast särskilt verklighetsnära. Vad gör man med alla höstlöv som fastnat på däcken, till exempel?

Läs mer
BMW växlar upp i realtid
Men medan många pratar eldrift och visar fantasifulla konceptbilar finns det faktiskt ett märke som redan nu elektrifierat halva sin försäljning i Europa – Toyota.
Totalt har 1,5 miljoner hybrider sålts i Europa och i programmet finns nu 16 olika modeller. Och satsningen på hybrider intensifieras ytterligare nu: alla modeller kommer att ha två olika hybridsystem för kunden att välja mellan, en ekonomisk och en sportig. Som exempel kan C-HR, som i dag har en effekt på 122 hk, nästa år också att kunna köpas också med en motoreffekt på 150-160 hk.
Men vi som gått och väntat på en mindre och billigare vätgasdriven bränslecellmodell från Toyota lär få vänta i flera år. Först kommer en ny Mirai, sedan en Lexus och först därefter den mindre modellen.
Här i Frankfurt ställde Hondas ut sin bränslecellbil, medan Hyundai lät sin nya modell stanna hemma i Sydkorea.
Däremot hade Mercedes äntligen premiär på sin bränslecellbil, baserad på GLXC, som dessutom är en laddhybrid. Trots de dubbla bränsletankarna ska den inte väga mer än laddhybridsversionen av GLC.
Klarar fyra mil på batterierna, 44 mil på vätgasen – och drivs alltid av samma elmotor.
En smart, men ingen billig, lösning.
HÅKAN MATSON
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3258
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

Matson har i alla fall rätt på en punkt: "Själv väntar jag på vätgasbilar – och lär få vänta ännu längre".
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Artikel i media

Inlägg av StefL »

Verdi skrev:
perkabolo skrev:
Mmmm... BEV Octavia, med > 30 riktiga mil, min drömbil.
Nu låter du lite som den där radioreklamen för Fiat Tipo. Ingen kan drömma om en Octavia. Ingen. ;)
Min herre insåg förmodligen inte storheten med Volvo 245 heller. Skoda Octavia är i dagens Sverige det närmaste vi kommer en modern version av 245'an sedan Volvo bestämt sig för att bli ett "premiummärke" och sluta bygga bilar för normala människor (läs: privatköpare). Eftersom jag är en praktiskt lagd person värderar jag användbarhet och Octavian är på det området utan konkurrens den bästa bil jag haft - komfortabel, rymlig, driftsäker och med ett pris som man väl idag knappt får "businesspaketet" till en V90 för :lol:
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

StefL skrev:
Verdi skrev:
perkabolo skrev:
Mmmm... BEV Octavia, med > 30 riktiga mil, min drömbil.
Nu låter du lite som den där radioreklamen för Fiat Tipo. Ingen kan drömma om en Octavia. Ingen. ;)
Min herre insåg förmodligen inte storheten med Volvo 245 heller. Skoda Octavia är i dagens Sverige det närmaste vi kommer en modern version av 245'an sedan Volvo bestämt sig för att bli ett "premiummärke" och sluta bygga bilar för normala människor (läs: privatköpare). Eftersom jag är en praktiskt lagd person värderar jag användbarhet och Octavian är på det området utan konkurrens den bästa bil jag haft - komfortabel, rymlig, driftsäker och med ett pris som man väl idag knappt får "businesspaketet" till en V90 för :lol:
Jodå. Hade själv en XC70 nyligen och det var en förbannat praktisk och oöm bil.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Niklas Z skrev:
Matson har i alla fall rätt på en punkt: "Själv väntar jag på vätgasbilar – och lär få vänta ännu längre".
Och huvudbudskapet är iaf klockrent, det heter elektrifiering. :)
Så på sätt och vis är det bland det bättre han skrivit (vad han själv ser fram mot skiter man ju eg i)...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3258
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Artikel i media

Inlägg av Niklas Z »

Bjelke skrev:
Niklas Z skrev:
Matson har i alla fall rätt på en punkt: "Själv väntar jag på vätgasbilar – och lär få vänta ännu längre".
Och huvudbudskapet är iaf klockrent, det heter elektrifiering. :)
Så på sätt och vis är det bland det bättre han skrivit (vad han själv ser fram mot skiter man ju eg i)...
Jo, det är bland det bättre han skrivit, det håller jag med om.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

HÅKAN MATSON skrev:
Klarar fyra mil på batterierna, 44 mil på vätgasen – och drivs alltid av samma elmotor.
En smart, men ingen billig, lösning.
HÅKAN MATSON
Inte billig men på vilket sätt hade den blivit billigare? Dubbla elmotorer hade inte blivit billigare, skippa batteriet funkar inte får bränslecellen är beroende av detta om man inte vill köra en bil med kanske 30 hk. Enda sättet att effektivisera bilen och få en billigare lösning är att plocka bort bränslecellen med dess tankar. Då kanske Mercedes även skulle få en bil med längre räckvidd än 48 mil vilket jag misstänker är enligt NEDC.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Har alla vätgasbilar batteri som "mellanlagring"?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

joel80 skrev:
Har alla vätgasbilar batteri som "mellanlagring"?
Ja, en bränslecell kan inte ge ifrån sig de effekterna som bilen behöver under en acceleration om du inte överdimensionerar de rejält, därför finns batterier för att ta hand om accelerationer och kan laddas upp under inbromsning.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Tack..

Då borde väl dom också ha typ samma energiförlust vid laddning/urladdning?

Eller blir det på något sätt annorlunda när man använder energin typ direkt?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

joel80 skrev:
Tack..

Då borde väl dom också ha typ samma energiförlust vid laddning/urladdning?

Eller blir det på något sätt annorlunda när man använder energin typ direkt?
De borde ha förluster även här ja precis som batteribil vid laddningen. Frågan är om dessa förluster är medräknade eller ej i de beräkningar som är gjorda.

Vad man inte hör så mycket om är vampire drain-försluter för bränlecell. Dvs förluster av energi när bilen inte används. Här blir det dels förluster i batteriet men även vätgastankarna och själva bränslecellen lär ha en del förluster. Som jag uppfattar det som så mår inte membranet i bränslecellen så bra av ständiga temperaturskillnader och bör hållas vid temperaturen 80-120 grader Celsius. Frågan är hur detta sköts på en vätgasbil där man stannar och stoppar bilen flera gånger under dagen. Skulle vara intressant att köra med en värmekamera på en Mirai som stått stilla ett tag. Sedan är frågan hur länge membranet håller innan bilen måste in för underhåll.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Jag förstår inte hur så många, inklusive Håkan M, kan utgå ifrån att bränslecellsbilen är nästa logiska utvecklingssteg efter batteribilen. Bränsleceller har funnits jättelänge. Redan på 60-talet stod de för strömförsörjningen på Apollo-missionerna. Men i o m utvecklingen av allt bättre batterier har bränslecellerna ersatts med just batterier. Utvecklingen har alltså i decennier gått ifrån bränsleceller till ren batteridrift. Varför skulle denna utveckling plötsligt stanna av och vända?
En annan sak är batterifabrikerna som ska byggas överallt. Biltillverkarna kommer knappast plöja ner miljarder i byggandet av dessa fabriker för att sedan ersätta batterierna med bränsleceller.
Nej, i personbilar har bränsleceller ingen framtid.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Vätgasen kostar 4500kr/tank i Mariestad!

http://mariestadstidningen.se/mariestad ... asbilarnas
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Vätgasen kostar 4500kr/tank i Mariestad!

http://mariestadstidningen.se/mariestad ... asbilarnas
Går inte att läsa. Det är en betal-artikel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jag förstår inte hur så många, inklusive Håkan M, kan utgå ifrån att bränslecellsbilen är nästa logiska utvecklingssteg efter batteribilen. Bränsleceller har funnits jättelänge. Redan på 60-talet stod de för strömförsörjningen på Apollo-missionerna. Men i o m utvecklingen av allt bättre batterier har bränslecellerna ersatts med just batterier. Utvecklingen har alltså i decennier gått ifrån bränsleceller till ren batteridrift. Varför skulle denna utveckling plötsligt stanna av och vända?
En annan sak är batterifabrikerna som ska byggas överallt. Biltillverkarna kommer knappast plöja ner miljarder i byggandet av dessa fabriker för att sedan ersätta batterierna med bränsleceller.
Nej, i personbilar har bränsleceller ingen framtid.
Precis. Men det måste vara några olika saker som samverkar:
  1. De är inkörda i tanken på tankandet på särskilda stationer.
  2. De kan inte föreställa sig att en lite längre paus för att fylla batteriet ens är möjlig, det får inte under några som helst ta mindre än några få minuter. Där gör de också ett tanke(!)fel. Om man räknar med allt, från att svänga av från vägen tills man är tillbaka igen och på väg så tar det betydligt mer tid i anspråk än de föreställer sig. Ställtiden räknar de aldrig med. Inte heller det faktum att man ofta kombinerar detta med ett toabesök och kanske att handla något. Är man då ensam i bilen så kan man inte göra det på nåt annat sätt än seriellt och då springer tiden snabbt iväg.
  3. Det skulle också kunna vara så att deras teknikintresse triggas av tanken på bränsleceller. Batterier är liksom lite tråkiga medan forskning kring bränsleceller är lite sexigt. Wow! Man kan köra en bil och det kommer rent och hälsosamt vatten ur avgasröret!
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Jag pratade igår med en som sa att han inte kan skaffa elbil med motiveringen att de åker till Sälen en gång om året. Då räcker det inte med en räckvidd runt 40 mil som Teslan har. Härifrån är det alltså 37 mil till Sälen. Jag fattade först inte, men jag insåg lite senare att han utgick ifrån att han laddar bilen innan avfärd och så ska batteriet räcka hela vägen fram och tillbaka. Jag försökte förklara att man kan snabbladda på vägen eller destinationsladda på plats, men det verkade inte sjunka in. Jag sa till honom att man inte nödvändigtvis dör av att behöva stanna i Karlstad eller Malung i 15-20 minuter för att ladda lite. Men det gick inte att förklara. Folk förstår inte.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Artikel i media

Inlägg av Smutt »

mati skrev:
Jag pratade igår med en som sa att han inte kan skaffa elbil med motiveringen att de åker till Sälen en gång om året. Då räcker det inte med en räckvidd runt 40 mil som Teslan har. Härifrån är det alltså 37 mil till Sälen. Jag fattade först inte, men jag insåg lite senare att han utgick ifrån att han laddar bilen innan avfärd och så ska batteriet räcka hela vägen fram och tillbaka. Jag försökte förklara att man kan snabbladda på vägen eller destinationsladda på plats, men det verkade inte sjunka in. Jag sa till honom att man inte nödvändigtvis dör av att behöva stanna i Karlstad eller Malung i 15-20 minuter för att ladda lite. Men det gick inte att förklara. Folk förstår inte.
Det roliga är att dom tror att dom med familjen i bilen kör 37mil vilket dom såklart inte gör, sen om man frågar är det ingen som behöver kissa på den resan? Så svarar dom att det går ju på 3min :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Vätgasen kostar 4500kr/tank i Mariestad!

http://mariestadstidningen.se/mariestad ... asbilarnas
Ser inte det i artikeln, har detta strukits?

https://unvis.it/mariestadstidningen.se ... asbilarnas
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
LarsL skrev:
Vätgasen kostar 4500kr/tank i Mariestad!

http://mariestadstidningen.se/mariestad ... asbilarnas
Går inte att läsa. Det är en betal-artikel.
Facebook är lite av ett gatedcommunity... så jag kan inte länka direkt till Mariestads-tisningens inlägg.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Bild

Skärmdump...
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Artikel i media

Inlägg av StefL »

Verdi skrev:
StefL skrev:
Verdi skrev:
perkabolo skrev:
Mmmm... BEV Octavia, med > 30 riktiga mil, min drömbil.
Nu låter du lite som den där radioreklamen för Fiat Tipo. Ingen kan drömma om en Octavia. Ingen. ;)
Min herre insåg förmodligen inte storheten med Volvo 245 heller. Skoda Octavia är i dagens Sverige det närmaste vi kommer en modern version av 245'an sedan Volvo bestämt sig för att bli ett "premiummärke" och sluta bygga bilar för normala människor (läs: privatköpare). Eftersom jag är en praktiskt lagd person värderar jag användbarhet och Octavian är på det området utan konkurrens den bästa bil jag haft - komfortabel, rymlig, driftsäker och med ett pris som man väl idag knappt får "businesspaketet" till en V90 för :lol:
Jodå. Hade själv en XC70 nyligen och det var en förbannat praktisk och oöm bil.
XC70 är (var) ett steg på vägen för Volvo från 245'an och mot V90. Dvs även den är en bil som frångått grundprinciperna för en praktisk bil och där man lagt till en mängd både onödiga och kostsamma designelement och funktioner. Självklart sker det en utveckling på bilområdet i takt med att vårt allmänna välstånd ökar - men för personer som liksom mig inte kan motivera en månadskostnad på 5-6000 för att hålla sig med något så rent praktiskt som en bil när det räcker med halva summan om man väljer en annan (i mitt fall Octavia) ter det sig bara som slöseri med pengar.

Dock - detta är ju ett val man gör, och jag har säkert "kostnadsmässiga skygglappar" på andra områden. (Jag har t.ex. en cykel som totalt kostat närmare hälften av vad bilen kostade när jag köpte den...)
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Artikel i media

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
Bild

Skärmdump...
Kostar det 4500 kr att tanka eller är det gratis? Känns som man måste läsa artikeln för att förstå vad de menar.
Skriv svar