Antar att de tar resultatet från NHTSA som att det är det ända som gäller.mati skrev:Nej, och de saknar grundläggande säkerhetsfunktioner som många nya bilar har idag, t.ex. fotgängardetektering och döda-vinkel-varning. Det skrivs så ofta om att Tesla är så himla jättesäker, men vad baseras detta påståendet egentligen på?Verdi skrev:Säkrare? Tesla misslyckades ju med nåt krocktest och fick inte högsta betyg ens väl?
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7297
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Artikel i media
NHTSA betyg bygger mycket på krocktestet, dvs hur bra bilen beter sig när det väl smäller. Där får Tesla högsta betyg bla pga avsaknaden av den där enorma järnklumpen motorn mitt i krockzonen.
Euro-NCAP betyg bygger i högre grad på förebyggande åtgärder, att minimera risken för krock och tekniska hjälpmedel som ska förbättra säkerheten. Där får Tesla lägre betyg (fast fortfarande 5 stjärnor ju).
Euro-NCAP betyg bygger i högre grad på förebyggande åtgärder, att minimera risken för krock och tekniska hjälpmedel som ska förbättra säkerheten. Där får Tesla lägre betyg (fast fortfarande 5 stjärnor ju).
Re: Artikel i media
Varför svarar ni utan att läsa vad jag skrev? Medel bil alltså medel av vad som rullar på svenska vägar inklusive min svärmors camaro från 67
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Artikel i media
Du fick ju svar på det. Att de är nyare och säkrare har inte med drivningen att göra. Om det vore argumentet skulle alla nya bilar få köra snabbare.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
Jag har ingen invändning mot det men vi pratade om att tillåta högre hastighet pga lägre utsläpp vilket jag tycker är en bra idé, skulle skynda på elbilar effektivare än bonus på 60000krjoel80 skrev:Du fick ju svar på det. Att de är nyare och säkrare har inte med drivningen att göra. Om det vore argumentet skulle alla nya bilar få köra snabbare.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Artikel i media
Det är utsida som räknas och då hör man motorerna ganska tydligt även på nyare bilar.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3259
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Artikel i media
Det är ljudet från däcken som hörs absolut mest även på utsidan. Teslor hör till de mer bullriga bilarna, om man står vid sidan av vägen, eftersom de har fetare däck än genomsnittet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
https://www.nyteknik.se/fordon/studien- ... og-6872597
Oj vad förvånad jag blir...
Oj vad förvånad jag blir...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Måste bara kopiera in en rubrik från en nyhet i VA, det är inte lätt det här med siffror, speciellt för en sajt om affärer tydligen...
"Hennes bolag ska göra internet 1000% snabbare – med svensk teknik.
Nya svenska techbolaget Greta ska göra internet 1000 gånger snabbare."
Nåja, det är ju bara fel med en tiopotens lixom...
Så om vi ser en rubrik typ "så ska WV göra dieselmotorn 10 ggr effektivare"
så kan det lika gärna betyda 10% effektivare... osv
(råkade visst lägga det här inlägget i tråden om Ampera E nyss )
"Hennes bolag ska göra internet 1000% snabbare – med svensk teknik.
Nya svenska techbolaget Greta ska göra internet 1000 gånger snabbare."
Nåja, det är ju bara fel med en tiopotens lixom...
Så om vi ser en rubrik typ "så ska WV göra dieselmotorn 10 ggr effektivare"
så kan det lika gärna betyda 10% effektivare... osv
(råkade visst lägga det här inlägget i tråden om Ampera E nyss )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
En tiopotens är ju bara en nolla, och då är det ju ingenting. Orättvist egentligen. Man kanske ska starta en diskussion om diskrimineringen av nollan. Alla är ju lika. Nollan är lika mycket värd som nian.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
På 70 väg. Nej! Det är det vi har utanför jobbet där det passerar ganska många Teslor och jag upplever en klar skillnad mellan ljudet från en Tesla och fossilerna. Jag är ganska säker på att mycket av ljudet från vägen kommer från motorljud och att världen kommer bli tystare med eldrift.Niklas Z skrev:Det är ljudet från däcken som hörs absolut mest även på utsidan. Teslor hör till de mer bullriga bilarna, om man står vid sidan av vägen, eftersom de har fetare däck än genomsnittet.
Hemma med 1km till en större väg är det endast diesellastbilar och motorcyklar som hörs.
Re: Artikel i media
Nu kan jag inte bara håplla tyst, Obs detta är inte riktat personligen mot dig smutt utan råkade bara bli din text jag citerade.Smutt skrev:Klart dom är säkrare pga dom elbilar som går att köra i 140 är nyare än medel fosilare
Utan att ha en åsikt om teslan är säkrare eller inte så får man ju inte glömma att du är inte ensam på vägen, ofta krockar men med en annan bil och då kan de vara en "icke" elbil eller äldre bil med dålig säkerhet.
Anledningen att man har de hastigheter man har är att vi alla har olika bra bilar och vi har alla lite olika bra förmågor att reagerar och analysera trafiken men för att alla ska kunna köra på samma vägar så har man försökt hitta lagom hastigheter så att vi alla kan ta oss fram i vårt samhälle.
Trots detta så tycker jag ju att Moderaternas förslag att höja hastigheten till 130 på motorvägen är bra...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3259
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Artikel i media
Jag knallar ibland en runda med hunden som längs en mer trafikerad väg. Det är sällan som motorljud hörs (så länge vi pratar om hyfsat nya personbilar, mopeder, lastbilar, traktorer och en del annat är det annorlunda med). Samma när man stannar längs en motorväg (inte på vägrenen utan på t ex en bensinstation som är placerad alldeles bredvid motorvägen), då är det däckljud som helt dominerar.LarsL skrev:På 70 väg. Nej! Det är det vi har utanför jobbet där det passerar ganska många Teslor och jag upplever en klar skillnad mellan ljudet från en Tesla och fossilerna. Jag är ganska säker på att mycket av ljudet från vägen kommer från motorljud och att världen kommer bli tystare med eldrift.Niklas Z skrev:Det är ljudet från däcken som hörs absolut mest även på utsidan. Teslor hör till de mer bullriga bilarna, om man står vid sidan av vägen, eftersom de har fetare däck än genomsnittet.
Hemma med 1km till en större väg är det endast diesellastbilar och motorcyklar som hörs.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Artikel i media
Det är ju framför allt när motorerna utsätts för belastning som skillnaden märks mellan el och fossil, även i högre hastigheter. Som jag berättade i en annan tråd så bodde jag c:a 100 meter från en motorväg, på landet med en åker mellan oss och vägen (alltså helt fritt), i c:a 10 år. Så jag har rätt stort statistiskt underlag för mina observationer.
Vägen hade en svag sluttning där den passerade oss, så från ena hållet var motorerna mer eller mindre belastade medan de från andra hållet inte var det. Mest hördes alltid stora lastbilar och långtradare. När de gasar på är det öronbedövande. Kanske har även deras ljuddämpning blivit bättre med tiden, för det är snart 15 år sedan vi flyttade därifrån. Även bilmotorer hörs tydligt över vägljudet när de gasar på. Som andra har skrivit så hörs motorcyklar alltid väl.
Därför kommer övergången till eldrift att ha betydelse även för ljudbilden vid höghastighetsvägar, totalt sett, och även vad gäller i jämförelse med effektivt ljuddämpade personbilar.
En annan reflektion som jag gjort sedan jag skaffade elbil själv är att den här lagen om att elbilar ska vara utrustade med ett varningsljud i hastigheter under 20 är rena skämtet. En fossilbil är inte högljuddare i så låga hastigheter så länge den inte accelererar. Eller för att inte tala om en stadsbuss som har motorn längst bak. Den hörs inte ett jävla smack när den närmar sig bakifrån och rullar på tomgång! De fordonen, om några, borde ha varningsljud!
Ytterligare en observation i marginalen från tiden med motorvägen som granne: Det är oerhört betydelsefullt hur vinden blåser. De dagar då vinden låg från motorvägen hörde vi knappt något därifrån, men när vinden låg på kunde vi inte prata i normal samtalston ute i trädgården utan fick halvskrika, trots att det alltså var 100 meter till vägen.
Vägen hade en svag sluttning där den passerade oss, så från ena hållet var motorerna mer eller mindre belastade medan de från andra hållet inte var det. Mest hördes alltid stora lastbilar och långtradare. När de gasar på är det öronbedövande. Kanske har även deras ljuddämpning blivit bättre med tiden, för det är snart 15 år sedan vi flyttade därifrån. Även bilmotorer hörs tydligt över vägljudet när de gasar på. Som andra har skrivit så hörs motorcyklar alltid väl.
Därför kommer övergången till eldrift att ha betydelse även för ljudbilden vid höghastighetsvägar, totalt sett, och även vad gäller i jämförelse med effektivt ljuddämpade personbilar.
En annan reflektion som jag gjort sedan jag skaffade elbil själv är att den här lagen om att elbilar ska vara utrustade med ett varningsljud i hastigheter under 20 är rena skämtet. En fossilbil är inte högljuddare i så låga hastigheter så länge den inte accelererar. Eller för att inte tala om en stadsbuss som har motorn längst bak. Den hörs inte ett jävla smack när den närmar sig bakifrån och rullar på tomgång! De fordonen, om några, borde ha varningsljud!
Ytterligare en observation i marginalen från tiden med motorvägen som granne: Det är oerhört betydelsefullt hur vinden blåser. De dagar då vinden låg från motorvägen hörde vi knappt något därifrån, men när vinden låg på kunde vi inte prata i normal samtalston ute i trädgården utan fick halvskrika, trots att det alltså var 100 meter till vägen.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3259
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Artikel i media
Där säger jag inte emot. Under kraftigt gaspådrag, t ex på grund av acceleration eller uppförsbacke, låter givetvis fossilmotorn mer. Men eftersom det gällde 110 vs 140 km/h på motorväg utgick jag från jämn fart på normala svenska motorvägar (där stigningarna sällan är betydande). Tunga fordon låter absolut mer från motorn, men de lär knappast öka farten från 110 till 140 km/h.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Artikel i media
Vad skulle vara den största anledningen till att vi ska öka farten till 130km/h på vissa vägavsnitt? Den "enorma" tidsvinsten på knappt 25 sekunder per mil? Eller är det mest för att vissa tycker det är tråkigt att köra i 120?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
Det är helt klart en blandning av ljud som hörs från våra vägar. Jag har ungefär 8 km till motorvägen som har byggts förbi Götene. Vissa dagar, framförallt på vintern och när det blåser från det hållet, kan man faktiskt höra den. Och då är det enbart vägljudet som hörs, dvs däckljudet på blöta och saltade vintervägar.
Men på närmare håll, på 70-vägen som går förbi här hemma, är det mest motorljud man störs av. Det hör man även inomhus eftersom det tränger igenom mycket mer än det högfrekventare däckljudet. Sen tillkommer naturligtvis det faktum att jag verkar bo på ett ställe där folk antingen inte har råd att köpa tystare bilar, eller så anses det som allmänt häftigt att köra omkring med trasiga avgasrör och jättebullriga V8:or som väsnas och luktar så in i bänken. Men det är ett annat problem.
Men på närmare håll, på 70-vägen som går förbi här hemma, är det mest motorljud man störs av. Det hör man även inomhus eftersom det tränger igenom mycket mer än det högfrekventare däckljudet. Sen tillkommer naturligtvis det faktum att jag verkar bo på ett ställe där folk antingen inte har råd att köpa tystare bilar, eller så anses det som allmänt häftigt att köra omkring med trasiga avgasrör och jättebullriga V8:or som väsnas och luktar så in i bänken. Men det är ett annat problem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Den dagen jag verkligen lade några minuter på att räkna på tidsvinster med att öka hastigheten från en redan hög hastighet skämdes jag över att jag tyckt att det varit viktigt att köra så fort. Att köra 110 eller 130 är ju verkligen ingen skillnad i praktiken, däremot 70 mot 110.
Re: Artikel i media
Fast även motorvägar har uppförslut, det kommer man aldrig ifrån, och även ett lut som man knappt tänker på när man sitter inne i bilen hörs utanför för den som bor där. Det finns i praktiken inga vägar utan nivåskillnader, så man kan faktiskt inte diskutera det här och bortse från den aspekten.Niklas Z skrev:Där säger jag inte emot. Under kraftigt gaspådrag, t ex på grund av acceleration eller uppförsbacke, låter givetvis fossilmotorn mer. Men eftersom det gällde 110 vs 140 km/h på motorväg utgick jag från jämn fart på normala svenska motorvägar (där stigningarna sällan är betydande). Tunga fordon låter absolut mer från motorn, men de lär knappast öka farten från 110 till 140 km/h.
Re: Artikel i media
Skillnaden mellan 110 och 130 är ju 18% så det är mycket. Mellan Göteborg och Stockholm blir det drygt 40min eller två laddpauser.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Artikel i media
Att öka från 70 till 110 är 57% ökning. Det känns motiverat. Den ökningen av energiuttag per procent som det innebär att öka från 110 till 130 känns däremot inte motiverat.Remuz skrev:Skillnaden mellan 110 och 130 är ju 18% så det är mycket. Mellan Göteborg och Stockholm blir det drygt 40min eller två laddpauser.
Re: Artikel i media
Du lär inte höra motorn från utsidan i motorvägsfart heller. Däremot i stan hör man ju motorerna.LarsL skrev:Det är utsida som räknas och då hör man motorerna ganska tydligt även på nyare bilar.
Re: Artikel i media
Jerker skrev:Fast även motorvägar har uppförslut, det kommer man aldrig ifrån, och även ett lut som man knappt tänker på när man sitter inne i bilen hörs utanför för den som bor där. Det finns i praktiken inga vägar utan nivåskillnader, så man kan faktiskt inte diskutera det här och bortse från den aspekten.Niklas Z skrev:Där säger jag inte emot. Under kraftigt gaspådrag, t ex på grund av acceleration eller uppförsbacke, låter givetvis fossilmotorn mer. Men eftersom det gällde 110 vs 140 km/h på motorväg utgick jag från jämn fart på normala svenska motorvägar (där stigningarna sällan är betydande). Tunga fordon låter absolut mer från motorn, men de lär knappast öka farten från 110 till 140 km/h.
Man ska väl inte bo så nära en motorväg som du gjorde utan bullerskydd. Hur var det ens möjligt?
Re: Artikel i media
Mellan Göteborg och Malmö gör det ca20 minuter. 10 minuter(?) får man väl betala i ökad laddtid? Däremot blir fartskillnaden mot lastbilar, bussar och övriga långsammare fordon sådan att man måste vara mycket mer aktiv bakom ratten. Jag har funnit att det är mycket behagligare att följa trafikrytmen och låta autopiloten göra merparten av jobbet än att hålla högre fart. Det är väldigt avspänt att ligga i högerfilen i 108-113 km/t och låta bilen anpassa sig till omständigheterna. Man hejar på Teslor som passerar. (De andra ser man inte.) Att starta 5 -10 minuter tidigare brukar inte vara problem.Jerker skrev:Att öka från 70 till 110 är 57% ökning. Det känns motiverat. Den ökningen av energiuttag per procent som det innebär att öka från 110 till 130 känns däremot inte motiverat.Remuz skrev:Skillnaden mellan 110 och 130 är ju 18% så det är mycket. Mellan Göteborg och Stockholm blir det drygt 40min eller två laddpauser.
Sen är det en annan sak när man måste köra själv! Då kan körglädjen ta över. Tvärt emot allt förnuft!
Model S P85D,
Re: Artikel i media
joel80 skrev:Vad skulle vara den största anledningen till att vi ska öka farten till 130km/h på vissa vägavsnitt? Den "enorma" tidsvinsten på knappt 25 sekunder per mil? Eller är det mest för att vissa tycker det är tråkigt att köra i 120?
Du tjänar 2 mil per körd timme. På en dagstur på 8 timmars körning sparar du 16 mil, eller ca 1,5 timme. Jag tycker det är en hel del om jag ska vara ärlig. Däremot på korta vardagskörningar så spelar det kanske mindre roll. Men hur många kör korta turer på motorvägssträckor som lämpar sig för 130 km/h?