Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Siffror, förklara......
Stationens investeringskostnad på 14 miljoner kronor finansierades till största delen med bidrag: EU stod för 5 miljoner kronor, Västra Götalandsregionen 3,9 miljoner kronor och slutligen bidrog Nel Hydrogen (leverantören) med 4 miljoner kronor.
Det är gratis att tanka.
Det kommunala bolaget Vänerenergi ansvarar för driften. För detta utgår inga bidrag.
Kommunen äger två vätgasbilar, totalt finns tre i Mariestad.
Nedan följer kostnader för vätgasstationen mellan februari och augusti månad. Totalt inköp av hydrogen är 500 kilo, varav 222 kilo är tankat.
Antal tankningar: 89
Kostnader
Nitrogen: 27 906 kronor
Hydrogen: 467 912
ADR: 12 426
Hyra: 103 561
Frakt: 47 307
Kostnad per tank (exklusive de 278 kilo hydrogen som fortfarande finns kvar): 4 461 kronor
Källa: Vänerenergi
En typ av elbil som får energi från en bränslecellsstack som matas med vätgas och syre. Enkelt förklarat sker en kemisk process mellan de båda ämnena som bildar elektricitet som därefter lagras i batterier. Utsläppet består av vattenånga.
Det tar cirka tre minuter att tanka fullt och på det kommer en vätgasbil cirka 50 mil.
Stationens investeringskostnad på 14 miljoner kronor finansierades till största delen med bidrag: EU stod för 5 miljoner kronor, Västra Götalandsregionen 3,9 miljoner kronor och slutligen bidrog Nel Hydrogen (leverantören) med 4 miljoner kronor.
Det är gratis att tanka.
Det kommunala bolaget Vänerenergi ansvarar för driften. För detta utgår inga bidrag.
Kommunen äger två vätgasbilar, totalt finns tre i Mariestad.
Nedan följer kostnader för vätgasstationen mellan februari och augusti månad. Totalt inköp av hydrogen är 500 kilo, varav 222 kilo är tankat.
Antal tankningar: 89
Kostnader
Nitrogen: 27 906 kronor
Hydrogen: 467 912
ADR: 12 426
Hyra: 103 561
Frakt: 47 307
Kostnad per tank (exklusive de 278 kilo hydrogen som fortfarande finns kvar): 4 461 kronor
Källa: Vänerenergi
En typ av elbil som får energi från en bränslecellsstack som matas med vätgas och syre. Enkelt förklarat sker en kemisk process mellan de båda ämnena som bildar elektricitet som därefter lagras i batterier. Utsläppet består av vattenånga.
Det tar cirka tre minuter att tanka fullt och på det kommer en vätgasbil cirka 50 mil.
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
Bränslecellsbilar kommer bara köras av dem som inte betalar själva, vare sig bil eller bränsle. Enbart institutioner som lever helt på skattepengar! Marknadsmässigt är konceptet dödfött!nek0 skrev:2015 kostade 1kg vätgasen 80krvigge50 skrev:Någon här som kan läsa artikeln och förklara siffrorna?mati skrev:Som jag fattar det så är det gratis för alla som laddar sina vätgasbilar där. Det är alltså jättemånga bilar som kan ladda, förlåt tanka gratis. Men det kostar kommunen 4500SEK per laddning, förlåt, tankning. (Varför har jag så svårt för det här med att man ska fylla på nånting med en slang...? )vigge50 skrev:Kostar det 4500 kr att tanka eller är det gratis? Känns som man måste läsa artikeln för att förstå vad de menar.
I praktiken spelar det väl egentligen ingen som helst roll vad det kostar. Jag antar att det är Håkan M som tankar där när han får provköra sin favoritbil. Sen är det väl inte så många fler.
https://www.nyteknik.se/energi/nu-ar-ny ... en-6344599
Det skall bli intressant att skåda misslyckandet på avstånd. Påminner lite om postens bil, Torven, en gång i tiden.
Model S P85D,
Re: Artikel i media
Alltså.. herregud...
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &start=416
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &start=416
Nettoutsläpp av CO2 WTW i g/km
Tesla Model S -- 274
Toyota Mirai -- 121
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
Exakt och det är det som gör mig så upprörd. Vi skattebetalare kommer få finansiera dessa galenskaper.Foluke skrev:Bränslecellsbilar kommer bara köras av dem som inte betalar själva, vare sig bil eller bränsle. Enbart institutioner som lever helt på skattepengar! Marknadsmässigt är konceptet dödfött!
Det skall bli intressant att skåda misslyckandet på avstånd. Påminner lite om postens bil, Torven, en gång i tiden.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Artikel i media
12man skrev:Antal tankningar: 89
Kostnader
Nitrogen: 27 906 kronor
Hydrogen: 467 912
ADR: 12 426
Hyra: 103 561
Frakt: 47 307
Kostnad per tank (exklusive de 278 kilo hydrogen som fortfarande finns kvar): 4 461 kronor
89 laddningar av elbil skulle kostat dem som max 100 spänn per laddning (100 kWh) dvs 8900:- allt som allt för hela månaden.
OK dubbla summan, vad vet jag de kanske avbetalar laddboxarna. Ändå en bråkdel av vätgaskalaset.
De kunde till och med ha kunnat köpt en snabbladdare, betalt den cash och kommit billigare undan
Re: Artikel i media
Den största utgiften för de flesta snabbladdare är ju än så länge den fasta kostnaden, alltså nätavgiften. Tankningarna ovan var mellan feb-aug. Alltså 7 månader.. Om man har en snabbladdare under 7 månader får du nog plussa på 30-40k på dom 8900kr för elen. (Kanske en bit mer..)TiborBlomhall skrev:12man skrev:Antal tankningar: 89
Kostnader
Nitrogen: 27 906 kronor
Hydrogen: 467 912
ADR: 12 426
Hyra: 103 561
Frakt: 47 307
Kostnad per tank (exklusive de 278 kilo hydrogen som fortfarande finns kvar): 4 461 kronor
89 laddningar av elbil skulle kostat dem som max 100 spänn per laddning (100 kWh) dvs 8900:- allt som allt för hela månaden.
OK dubbla summan, vad vet jag de kanske avbetalar laddboxarna. Ändå en bråkdel av vätgaskalaset.
De kunde till och med ha kunnat köpt en snabbladdare, betalt den cash och kommit billigare undan
Men även om man räknar med dom kostnaderna ligger vi fortfarande bara på en femhundring per "tankning" med elbilen. Med fler laddningar går kostnaden ner rätt fort.. men det gör den ju för vätgasen också, även om det fortfarande kommer vara galet dyrt.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Artikel i media
Elbilen måste inte snabbladdas, du kan lugnt och billigt långsamladda den över natten - något vätgasbilen inte klarar.
Det skulle vara kul att veta hur många av de 89 laddningarna som var tvungna att ske på några minuter - och hur många gånger det egentligen inte var bråttom?
Det skulle vara kul att veta hur många av de 89 laddningarna som var tvungna att ske på några minuter - och hur många gånger det egentligen inte var bråttom?
Re: Artikel i media
Nej det är klart.. men om man jämför med en snabbladdare vilket jag fick uppfattningen om att du gjorde.
Men helst sant.. skulle man satsa på stor andel vätgasbilar hade man behövs sånna mackar för alla fyllningar. Svårt att fixa det i garaget under natten...
Men helst sant.. skulle man satsa på stor andel vätgasbilar hade man behövs sånna mackar för alla fyllningar. Svårt att fixa det i garaget under natten...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
Det är alltid bråttom att tanka en bil, oavsett om det är giftig sörja eller explosiva gaser man fyller på. Förklaringen är enkel, man tankar för att man är tvungen. Tanken är tom och man ska åka nånstans. Man tankar ju inte för att det är trevligt eller för att man inte har nåt annat för sig. Det ska bara gå fort. Och det är äckligt och jobbigt och oftast svinkallt.TiborBlomhall skrev:Elbilen måste inte snabbladdas, du kan lugnt och billigt långsamladda den över natten - något vätgasbilen inte klarar.
Det skulle vara kul att veta hur många av de 89 laddningarna som var tvungna att ske på några minuter - och hur många gånger det egentligen inte var bråttom?
Jag vet hur det kändes, jag hade en sådan bil själv. Men det var förr i tiden, innan det fanns möjligheten att fylla på med energi hemma.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
mati skrev:Det är alltid bråttom att tanka en bil, oavsett om det är giftig sörja eller explosiva gaser man fyller på. Förklaringen är enkel, man tankar för att man är tvungen. Tanken är tom och man ska åka nånstans. Man tankar ju inte för att det är trevligt eller för att man inte har nåt annat för sig. Det ska bara gå fort. Och det är äckligt och jobbigt och oftast svinkallt.TiborBlomhall skrev:Elbilen måste inte snabbladdas, du kan lugnt och billigt långsamladda den över natten - något vätgasbilen inte klarar.
Det skulle vara kul att veta hur många av de 89 laddningarna som var tvungna att ske på några minuter - och hur många gånger det egentligen inte var bråttom?
Jag vet hur det kändes, jag hade en sådan bil själv. Men det var förr i tiden, innan det fanns möjligheten att fylla på med energi hemma.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Artikel i media
Tackar för infon! Detta betyder att snittankningen är på 2,5 kg vilket ger bilen 25 mil (enligt NEDC) i räckvidd. Lär inte vara så många från Stockholm som varit och laddat på den. Skulle stationen enbart ha nyttjats av de tre bilarna i Mariestad så skulle dessa bilar kört 2220 mil på 7 månader. Dvs ca 1270 mil per bil och år. Detta är väl rätt genomsnittligt. Misstänker att laddningarna till största del har gjorts av dessa tre vätgasbilar i Mariestad.12man skrev:
Kommunen äger två vätgasbilar, totalt finns tre i Mariestad.
Nedan följer kostnader för vätgasstationen mellan februari och augusti månad. Totalt inköp av hydrogen är 500 kilo, varav 222 kilo är tankat.
Antal tankningar: 89
Kostnader
Nitrogen: 27 906 kronor
Hydrogen: 467 912
ADR: 12 426
Hyra: 103 561
Frakt: 47 307
Kostnad per tank (exklusive de 278 kilo hydrogen som fortfarande finns kvar): 4 461 kronor
Källa: Vänerenergi
En typ av elbil som får energi från en bränslecellsstack som matas med vätgas och syre. Enkelt förklarat sker en kemisk process mellan de båda ämnena som bildar elektricitet som därefter lagras i batterier. Utsläppet består av vattenånga.
Det tar cirka tre minuter att tanka fullt och på det kommer en vätgasbil cirka 50 mil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
I nyteknik artikeln så står priset 80 sek/kg, Mariestad får betala ca 1000:-/kg, wtf, Markup på 920 per kg, är det så leverantören ska hämta hem sina 4Msek, finns det inga gränser....
Sen vad är slitage/servicekostnaden på "stationen" en laddare måste bytas kontaktdon och kanske kabeln efter 1000 laddsessioner?
Vänerenergi, tur man inte måste vara kund där, hoppas siffrorna sprider sig så ingen annan kommun luras av vätgas säljarna, vad är det jag inte ser här?????
Sen vad är slitage/servicekostnaden på "stationen" en laddare måste bytas kontaktdon och kanske kabeln efter 1000 laddsessioner?
Vänerenergi, tur man inte måste vara kund där, hoppas siffrorna sprider sig så ingen annan kommun luras av vätgas säljarna, vad är det jag inte ser här?????
ms 76132 "Eleamore"
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Artikel i media
Glöm inte översättningen till bensinsvenska
http://teslaclubsweden.se/hur-man-inte-testar-elbilar/
http://teslaclubsweden.se/hur-man-inte-testar-elbilar/
Re: Artikel i media
Det är beklämmande att se människor som borde vara opartiska vara så komplett korkade!
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: Artikel i media
Ändå en rätt välbalanserad artikel, om man bortser från svamlet med vätgasbilar. Som så ofta går mönstret igen: de med Tesla tycker varken räckvidd eller laddning är några problem medan de med andra elbilar tycker det är jobbigt.
Det jag saknar är en bättre analys: om det är jobbigt med ett litet batteri och krångliga laddnätverk - vore inte då lösningen att bygga bättre laddstationer och bilar med lite större batterier? Nej, då är hela idén med batteribilar dålig och vätgas är lösningen. Den här totala bristen på insikt förstår jag inte.
Det jag saknar är en bättre analys: om det är jobbigt med ett litet batteri och krångliga laddnätverk - vore inte då lösningen att bygga bättre laddstationer och bilar med lite större batterier? Nej, då är hela idén med batteribilar dålig och vätgas är lösningen. Den här totala bristen på insikt förstår jag inte.
Re: Artikel i media
Rätta mig om jag har fel men jag tror det är så här med varför en elbils räckvidd påverkas mer hit och dit:
En ICE-bil har dålig verkningsgrad så om man drar på AC'n eller gasar på i högre fart eller hänger på ett släp så blir det procentuellt sett mindre påverkan på räckvidden jmf med en EV där all belastning egentligen mest består av fartvinds- och rullmotstånd. Ökar man farten med en EV så blir den procentuella belastningen större.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
En ICE-bil har dålig verkningsgrad så om man drar på AC'n eller gasar på i högre fart eller hänger på ett släp så blir det procentuellt sett mindre påverkan på räckvidden jmf med en EV där all belastning egentligen mest består av fartvinds- och rullmotstånd. Ökar man farten med en EV så blir den procentuella belastningen större.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Re: Artikel i media
Zoen har en märklig visning av laddnivå. Egentligen är 99% ungefär jämförbart med 80% eller 90%. Man laddar med full hastighet upp till 90% på mätaren och där börjar det gå ner lite innan det stannar på "99%" och det tar runt 40 minuter att slutföra.nek0 skrev:Såg idag en Zoe i Huskvarna som laddades på http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.as ... f860c29631.
Gick förbi den 07:17 och den visade 99% 07:45 stod det fortfarande 99% . Upptagen laddare i evigheter för 1% . Det är sådant man skall kämpa emot
Re: Artikel i media
Nu börjar det bli så gott om SuC så det är ju lugnt att nöja sig tidigare än vad man gjorde förr, iaf om det börjar bli kö, annars är det väl OK att ladda mer och långsammare.
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Artikel i media
Men hur fasiken kan 500 kg vätgas kosta närapå 500 000 kronor?!12man skrev:Hydrogen: 467 912
935:- per kg
Nåt stämmer inte här...
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Artikel i media
Jag kan tänka mig att 80:- till slutkund är ett artificiellt pris som inte har med egentliga kostnaden att göra. Men 11 gångers överpris?
Nån som vet varifrån siffrorna kommer? Alltså typ länk till dokument?
Nån som vet varifrån siffrorna kommer? Alltså typ länk till dokument?
Re: Artikel i media
Jag håller på att ta mig igenom ett intressant dokument och i det står det lite om vätgas också.
Bl.a står det om priset så här:
https://www.transportenvironment.org/pu ... o-mobility
Bl.a står det om priset så här:
Står också om vätgasmackar...July 2016, the price of hydrogen in the US, produced from natural gas and untaxed, was between $13 and $16 per kg45. In 2016, ITM Power in the UK charged £10 per kg of hydrogen.46 That translates into approximately £0.10 per vkm (€0.12)
Här finns dokumentet att ladda ner.Ricardo (2016) estimates the current capital cost for a capacity of 200 kg/day43 in a low pressure system (350 bar) to be $1,250,000 when the hydrogen is delivered to the station in gaseous form and the capital cost recovery period is 10 years. The capital cost of a station based on liquid deliveries and with a daily capacity of 400 kg is set at $1,970,000, while the cost of a similar station with a capacity of 800 kg/day would be $2,100,100. Ricardo believes that by 2030 the capital cost of the largest of these three examples will have been reduced to $1,260,000.
https://www.transportenvironment.org/pu ... o-mobility
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Artikel i media
13-16 dollar skulle i Sverige bli runt 130-160 kr inkl moms per kg. Billigaste sättet att framställa från fossilt naturgas.
Att framställa vätgas via elektrolys är mer kostsamt, enligt Wikipedia 3-6 gånger så dyrt.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_economy#Costs
Alla svenska vätgasprojekt kör med vätgas från elektrolys, skulle inte tro Vänerenergi skulle göra annorlunda...
Alltså kan inköpspris runt 390-960 kronor per kg faktiskt vara tänkbara. Med tanke på att produktionen säkert också är småskaligt så...
Å andra sidan enligt Vätgas Sverige kostar 1 kg elektrolys vätgas mellan 40-70 kronor att framställa...
http://www.vatgas.se/faq/
Så vem ska man tro på?
Att framställa vätgas via elektrolys är mer kostsamt, enligt Wikipedia 3-6 gånger så dyrt.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_economy#Costs
Alla svenska vätgasprojekt kör med vätgas från elektrolys, skulle inte tro Vänerenergi skulle göra annorlunda...
Alltså kan inköpspris runt 390-960 kronor per kg faktiskt vara tänkbara. Med tanke på att produktionen säkert också är småskaligt så...
Å andra sidan enligt Vätgas Sverige kostar 1 kg elektrolys vätgas mellan 40-70 kronor att framställa...
http://www.vatgas.se/faq/
Så vem ska man tro på?
Re: Artikel i media
Det är säkert så att i storproduktion så kan vätgasen kosta 130kr/kg. Men sedan är det väl som med el och kaffe, det kostar mer om det är en service ut med vägen.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Med tanke på mängden gas det rör sig om per gång och att det behövs en lastbil för att få dit den så är det enkel mattematik vad enbart frakten till macken kostar tex...
(och det är inte precis en standard-lastbil heller)
(och det är inte precis en standard-lastbil heller)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19