60-80 år, är väl med en herrans massa uppgraderingar och ombyggnader. Det är inte direkt så att våra kärnkraftverk är likadana nu som när de byggdes på 70-talet. Man har t.ex. stängt O1 och O2 mestadels på kommersiella orsaker där bl.a. uppgraderingar blir för dyra samt för låga energipriser.Kulingen skrev:Kärnkraftsverk har en livslängd på 60-80år, i Sverige går det inte ersätta kärnkraften med sol och vind inte i dagsläget. Det behövs något att lagra all energi i typ vätgas, vatten eller batteri så vi klarar oss när väl solen inte är framme och vinden mojnat. Norge har guldläget med all sin vattenkraft att bygga vindkraft som fyller på vattenmagasinen när elen behövs som minst
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Model Y LR.
Model S70D
Re: Artikel i media
frippe skrev:60-80 år, är väl med en herrans massa uppgraderingar och ombyggnader. Det är inte direkt så att våra kärnkraftverk är likadana nu som när de byggdes på 70-talet. Man har t.ex. stängt O1 och O2 mestadels på kommersiella orsaker där bl.a. uppgraderingar blir för dyra samt för låga energipriser.Kulingen skrev:Kärnkraftsverk har en livslängd på 60-80år, i Sverige går det inte ersätta kärnkraften med sol och vind inte i dagsläget. Det behövs något att lagra all energi i typ vätgas, vatten eller batteri så vi klarar oss när väl solen inte är framme och vinden mojnat. Norge har guldläget med all sin vattenkraft att bygga vindkraft som fyller på vattenmagasinen när elen behövs som minst
O2an var nästan färdigombyggd efter 10 miljarder bortkastade pengar eftersom EON vill bara ha förnybar energi i sitt stall så la dom ner O1, O2 bara för att pressa priset på el till det högre så deras nya satsningar på förnybar el skulle gå ihop sig. Det nya bolaget Uniper fick ta hand om all annan el som inte var förnybar.
Problemet med kärnkraften var att den gemensamma elbörsen gjorde att de fick sälja sin el till underpris. Vilket gjorde att verken vind eller kärnkraft gick med vinst. Nu när 2 nya kärnkraftverk är nerlagda så kommer både kärnkraften och sol och vind börja gå med vinst.
Så ja kärnkraften är jättebra för ägarna bara det inte finns för mycket el på marknaden och vi klarar oss inte utan kärnkraften som vår tillvaro ser ut i Sverige just nu.
Re: Artikel i media
Jag borde aldrig ha nämnt kärnkraftzyax skrev:Kärnkraft är billigt om den är byggd som i Sverige på 70-talet och att man inte behöver betala försäkring för den. Vi har gjort det rätta i Sverige att istället för att betala försäkring så har vi ökat säkerhetskraven. Att betala försäkring för kärnkraft gör den riktigt kass ur ekonomiskt perspektiv.
Men som du säger så är problemet att man vid nybyggnation måste ta alla kostnader, avfallet ska tas hand om, försäkringar mm. De få som bygger kärnkraft med dessa krav (Finland, England) har skenande kostnader och kWh priser som är långt över nuvarande marknadspriser och vad nybyggd vindkraft/solkraft kostar.
Någon nämnde vindkraft och livslängd. Problemet där är att nya vindkraftverk är så mycket billigare/kWh att det inte nödvändigtvis är lönsamt att renovera befintliga kraftverk. Ett ex är:
https://www.energivarlden.se/artikel/sl ... almarsund/
Men delarna kastas inte bort. Det som går att återanvända skickar man till södra Europa samt Afrika där det fortfarande kan vara lönsamt med mindre vindkraftverk. Resten går till återvinning. Vet inte hur det ligger till med kärnkraftverk men jag gissar att det är mer problematiskt med återvinning där.Vattenfall hade i och för sig tillstånd att montera nya verk på de befintliga tornen, men dessa klarade bara nya turbiner av ungefär samma storlek som de gamla. Det bedömdes inte vara lönsamt.
– Vi ansåg att det inte fanns någon anledning att söka tillstånd för nya, större torn, eftersom vi på andra platser redan har tillstånd för större och bättre anläggningar. Det är projekt som vi prioriterar, berättar Maria Hassel.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Artikel i media
Haha, lysande, själv sitter jag och läser en två månader gammal artikel med samma folk som förespråkar mer kärnkraft:Laban skrev:Jag borde aldrig ha nämnt kärnkraftzyax skrev:Kärnkraft är billigt om den är byggd som i Sverige på 70-talet och att man inte behöver betala försäkring för den. Vi har gjort det rätta i Sverige att istället för att betala försäkring så har vi ökat säkerhetskraven. Att betala försäkring för kärnkraft gör den riktigt kass ur ekonomiskt perspektiv.
Men som du säger så är problemet att man vid nybyggnation måste ta alla kostnader, avfallet ska tas hand om, försäkringar mm. De få som bygger kärnkraft med dessa krav (Finland, England) har skenande kostnader och kWh priser som är långt över nuvarande marknadspriser och vad nybyggd vindkraft/solkraft kostar.
Någon nämnde vindkraft och livslängd. Problemet där är att nya vindkraftverk är så mycket billigare/kWh att det inte nödvändigtvis är lönsamt att renovera befintliga kraftverk. Ett ex är:
https://www.energivarlden.se/artikel/sl ... almarsund/
Men delarna kastas inte bort. Det som går att återanvända skickar man till södra Europa samt Afrika där det fortfarande kan vara lönsamt med mindre vindkraftverk. Resten går till återvinning. Vet inte hur det ligger till med kärnkraftverk men jag gissar att det är mer problematiskt med återvinning där.Vattenfall hade i och för sig tillstånd att montera nya verk på de befintliga tornen, men dessa klarade bara nya turbiner av ungefär samma storlek som de gamla. Det bedömdes inte vara lönsamt.
– Vi ansåg att det inte fanns någon anledning att söka tillstånd för nya, större torn, eftersom vi på andra platser redan har tillstånd för större och bättre anläggningar. Det är projekt som vi prioriterar, berättar Maria Hassel.
https://www.svd.se/helt-fel-att-avrada- ... ieselbilar
Man jämför mellan pest eller kolera medan man skriver så här:
Kungliga vetenskapsakademien känns lika mossiga som en annan akademi.Alternativ framdrivning med el, gas etcetera ökar men utgör en marginell minoritet. Bensin- och dieselbilar kommer under överskådlig tid att fortsatt dominera och i strävan mot ett ökat fossiloberoende är det oklokt att välja bort diesel, däremot bör det ställas tydliga krav på tillverkarna.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Artikel i media
Det har skapats en tråd för kärnkraftsdiskussioner, kan ni inte fortsätta era diskussioner där?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
"Lysande"....eller inte...
https://www.nyteknik.se/fordon/biljatta ... ar-6921007
https://www.nyteknik.se/fordon/biljatta ... ar-6921007
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Vad kan behövas för service på vätgasbilar, tänkte mera på denna artikel om gasbilarBjelke skrev:"Lysande"....eller inte...
https://www.nyteknik.se/fordon/biljatta ... ar-6921007
http://www.energigas.se/om-oss/nyheter- ... gasfordon/
Re: Artikel i media
Jag ser nya möjligheter för de som tidigare fuskat med avgastester. Nu kan de själva fuska fram intyg från egna tester istället för att behöva skriva kod som lurar testerna...Kulingen skrev:Vad kan behövas för service på vätgasbilar, tänkte mera på denna artikel om gasbilarBjelke skrev:"Lysande"....eller inte...
https://www.nyteknik.se/fordon/biljatta ... ar-6921007
http://www.energigas.se/om-oss/nyheter- ... gasfordon/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Snart tänkt, det gjorde väl franska statens bolag Areva med trycktankar till industrin. De testades aldrig utan stämplandes okSvenssons skrev:Jag ser nya möjligheter för de som tidigare fuskat med avgastester. Nu kan de själva fuska fram intyg från egna tester istället för att behöva skriva kod som lurar testerna...Kulingen skrev:Vad kan behövas för service på vätgasbilar, tänkte mera på denna artikel om gasbilarBjelke skrev:"Lysande"....eller inte...
https://www.nyteknik.se/fordon/biljatta ... ar-6921007
http://www.energigas.se/om-oss/nyheter- ... gasfordon/
Re: Artikel i media
Det är inget fel i sig på ex biodiesel men förespråkarna stirrar sig gärna blinda på de minskade utsläppen och glömmer bort att biodieseln ska produceras. Tar man HVO som ex så tillverkas den av ex slakteriavfall. Det känns inte direkt som en framtidsprodukt och något som kan ersätta några större mängder av vårat bränslebehov i ett längre perspektiv.zyax skrev:Kungliga vetenskapsakademien känns lika mossiga som en annan akademi.Alternativ framdrivning med el, gas etcetera ökar men utgör en marginell minoritet. Bensin- och dieselbilar kommer under överskådlig tid att fortsatt dominera och i strävan mot ett ökat fossiloberoende är det oklokt att välja bort diesel, däremot bör det ställas tydliga krav på tillverkarna.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Artikel i media
Biodiesel minskar fossilberoendet och är kanske bättre ur klimatsynpunkt än fossil diesel. Vet inte. Men problemet med utsläppen av NOx, sotpartiklar och annat jux kvarstår dessvärre. Ljudnivån av motorerna förblir också densamma. Smörjning av motorn med olja, troligen fossilt, med all dess milöpåverkan kvarstår också. Och som du säger måste biodiesel produceras utav någonting. Biodiesel är en nischprodukt och löser inte problemet, det fördröjer bara övergången till verkligt hållbara energilösningar.Laban skrev:Det är inget fel i sig på ex biodiesel men förespråkarna stirrar sig gärna blinda på de minskade utsläppen och glömmer bort att biodieseln ska produceras. Tar man HVO som ex så tillverkas den av ex slakteriavfall. Det känns inte direkt som en framtidsprodukt och något som kan ersätta några större mängder av vårat bränslebehov i ett längre perspektiv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
FB länk om en L som vill införa detta, men jag tror icke på detmati skrev:Biodiesel minskar fossilberoendet och är kanske bättre ur klimatsynpunkt än fossil diesel. Vet inte. Men problemet med utsläppen av NOx, sotpartiklar och annat jux kvarstår dessvärre. Ljudnivån av motorerna förblir också densamma. Smörjning av motorn med olja, troligen fossilt, med all dess milöpåverkan kvarstår också. Och som du säger måste biodiesel produceras utav någonting. Biodiesel är en nischprodukt och löser inte problemet, det fördröjer bara övergången till verkligt hållbara energilösningar.Laban skrev:Det är inget fel i sig på ex biodiesel men förespråkarna stirrar sig gärna blinda på de minskade utsläppen och glömmer bort att biodieseln ska produceras. Tar man HVO som ex så tillverkas den av ex slakteriavfall. Det känns inte direkt som en framtidsprodukt och något som kan ersätta några större mängder av vårat bränslebehov i ett längre perspektiv.
Re: Artikel i media
De som är negativa till elbilar brukar ju säga att elen inte räcker till. Kanske de skulle titta lite på HVO om detta räcker till om alla byter till HVO. Skulle tro HVO blir lite större problem att få fram i volym och om man få de så blir de samma diskution som med Etanol, ska vi ha mat eller HVO bränsle, växterna och djuren ska hinna växa upp.mati skrev:Biodiesel minskar fossilberoendet och är kanske bättre ur klimatsynpunkt än fossil diesel. Vet inte. Men problemet med utsläppen av NOx, sotpartiklar och annat jux kvarstår dessvärre. Ljudnivån av motorerna förblir också densamma. Smörjning av motorn med olja, troligen fossilt, med all dess milöpåverkan kvarstår också. Och som du säger måste biodiesel produceras utav någonting. Biodiesel är en nischprodukt och löser inte problemet, det fördröjer bara övergången till verkligt hållbara energilösningar.Laban skrev:Det är inget fel i sig på ex biodiesel men förespråkarna stirrar sig gärna blinda på de minskade utsläppen och glömmer bort att biodieseln ska produceras. Tar man HVO som ex så tillverkas den av ex slakteriavfall. Det känns inte direkt som en framtidsprodukt och något som kan ersätta några större mängder av vårat bränslebehov i ett längre perspektiv.
Men kanske man ska se fördelarna, borde ju bli mer kött om man använder slaktavfall så kanske inte så dumt med HVO ändå
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Artikel i media
Ja just det. Och köttet kommer från kor, åtminstone delvis, och kor pruttar ut massvis med växthusgaser. Wow, vilken förbättring. Sen kan man ju fråga sig om det är så hållbart och etiskt försvarbart att föda upp djur för att deras kroppar ska ersätta fossilolja.chaffis75 skrev:De som är negativa till elbilar brukar ju säga att elen inte räcker till. Kanske de skulle titta lite på HVO om detta räcker till om alla byter till HVO. Skulle tro HVO blir lite större problem att få fram i volym och om man få de så blir de samma diskution som med Etanol, ska vi ha mat eller HVO bränsle, växterna och djuren ska hinna växa upp.mati skrev:Biodiesel minskar fossilberoendet och är kanske bättre ur klimatsynpunkt än fossil diesel. Vet inte. Men problemet med utsläppen av NOx, sotpartiklar och annat jux kvarstår dessvärre. Ljudnivån av motorerna förblir också densamma. Smörjning av motorn med olja, troligen fossilt, med all dess milöpåverkan kvarstår också. Och som du säger måste biodiesel produceras utav någonting. Biodiesel är en nischprodukt och löser inte problemet, det fördröjer bara övergången till verkligt hållbara energilösningar.Laban skrev:Det är inget fel i sig på ex biodiesel men förespråkarna stirrar sig gärna blinda på de minskade utsläppen och glömmer bort att biodieseln ska produceras. Tar man HVO som ex så tillverkas den av ex slakteriavfall. Det känns inte direkt som en framtidsprodukt och något som kan ersätta några större mängder av vårat bränslebehov i ett längre perspektiv.
Men kanske man ska se fördelarna, borde ju bli mer kött om man använder slaktavfall så kanske inte så dumt med HVO ändå
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
https://www.nyteknik.se/fordon/lamborgh ... er-6921111
Ännu en tvivlare vilket kanske inte är så ovanligt men de som förvånar mig mest är att de syftar på batteri tekniken som ett problem inte på att få ner all kraft i marken eller vikten på bilen eller något annat...
Ännu en tvivlare vilket kanske inte är så ovanligt men de som förvånar mig mest är att de syftar på batteri tekniken som ett problem inte på att få ner all kraft i marken eller vikten på bilen eller något annat...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Artikel i media
chaffis75 skrev:https://www.nyteknik.se/fordon/lamborgh ... er-6921111
Ännu en tvivlare vilket kanske inte är så ovanligt men de som förvånar mig mest är att de syftar på batteri tekniken som ett problem inte på att få ner all kraft i marken eller vikten på bilen eller något annat...
Är irriterande att det skrivs att nya Roadster ska klara 0-100 under 2 sekunder. Det är ju inte sant. Det är 0-60mph som ska gå på 1,9 sek väl? Borde betyda strax över 2 sek för att nå 100 km/h. Och så är det väl med roll out så den verkliga 0-100 tiden för nya Roadster hamnar väl gissningvis på 2,2-2,3 sek.
För övrigt har jag svårt att tro att S P100D gör 0-100 på 2,28 sekunder också. Det är väl en 0-60mph tid med rollout också? Verklig tid runt 2,7 sek?
Re: Artikel i media
Ser ut som du missat denna Verdi:
https://electrek.co/2018/06/26/tesla-ne ... er-weapon/
"I know there is some skepticism about the figures that were quoted that day, 0 to 60 mph, quarter-mile, etc., and I think I can say without getting in trouble that those are actual figures. Those are not theoretical. Those are not calculations. We have done those numbers. I probably shouldn’t say but those numbers are actually conservatives. It’s going to be a proper weapon."
https://electrek.co/2018/06/26/tesla-ne ... er-weapon/
"I know there is some skepticism about the figures that were quoted that day, 0 to 60 mph, quarter-mile, etc., and I think I can say without getting in trouble that those are actual figures. Those are not theoretical. Those are not calculations. We have done those numbers. I probably shouldn’t say but those numbers are actually conservatives. It’s going to be a proper weapon."
Model 3 LR AWD 19"
Re: Artikel i media
Teslalink skrev:Ser ut som du missat denna Verdi:
https://electrek.co/2018/06/26/tesla-ne ... er-weapon/
"I know there is some skepticism about the figures that were quoted that day, 0 to 60 mph, quarter-mile, etc., and I think I can say without getting in trouble that those are actual figures. Those are not theoretical. Those are not calculations. We have done those numbers. I probably shouldn’t say but those numbers are actually conservatives. It’s going to be a proper weapon."
Vad har jag missat? 60 miles per hour = 96.56064 kilometers per hour. Vilket brukar betyda att 0-100 km/h är 0,1-0,2 sekunder långsammare än 0-60 mph. Och Tesla kör väl med rollout? Det betyder väl ytterligare ~0,2 sekunders skillnad?
Re: Artikel i media
En känd analytiker gick igår ut och sa att han inte trodde Tesla skulle leverera mer än 22 000 Model 3 under andra kvartalet, idag skickar Elon ut ett mail till de anställda med länk till artikeln och skrev att de kommer chocka analytikerna
https://electrek.co/2018/06/27/elon-mus ... nal-email/
https://electrek.co/2018/06/27/elon-mus ... nal-email/
Re: Artikel i media
https://www.expressen.se/ledare/patrik- ... elbilarna/
Expressens Patrik Kronqvist svarar i landsbygdsdebatten. En bra krönika tycker jag! Vi har världens chans att ställa om till elbilar och gör vi det smart kommer alla att tjäna på det.
Expressens Patrik Kronqvist svarar i landsbygdsdebatten. En bra krönika tycker jag! Vi har världens chans att ställa om till elbilar och gör vi det smart kommer alla att tjäna på det.
Re: Artikel i media
Han har så rätt i det han skriver. Landsbygdsbor kör oftast mer än stadsbor, samtidigt som mackdöden slår hårdast ute på landsbygden. Att köra elbil är både billigt och praktiskt.Jerka skrev:https://www.expressen.se/ledare/patrik- ... elbilarna/
Expressens Patrik Kronqvist svarar i landsbygdsdebatten. En bra krönika tycker jag! Vi har världens chans att ställa om till elbilar och gör vi det smart kommer alla att tjäna på det.
Samtidigt är ju argumentet att landsbygdsbor inte har råd med en modern elbil inte riktigt sant. Jag bor långt ute på vischan, en Stockholmare skulle nog kalla det för ödemarken. Jag har flera grannar som har passat på att lite snabbt lagom innan 1 juli införskaffa stora nya Volvobilar med fet dieselångmaskin. En V90 är ingen budgetbil direkt. De hade haft råd med en elbil om de hade velat. Visst har vi i regel betydligt lägre inkomster än stadsbor. Men det kostar samtidigt nästan ingenting att bo här. Det jag har i lön skulle inte ens räcka till hyran för en lägenhet i en större stad.
Det enda som kan hindra en landsbygdsbo från att skaffa elbil är att de saknar dragkrok.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Japp, den var bra. Sen är det ju så att en större andel boende på landet har tillgång till hemmaladdning än stadsboende. Jag pratade häromdagen med en bekant som bor i lägenhet i stan och som vill skaffa elbil, men hon kan inte eftersom hon inte kan lösa laddningsfrågan.Jerka skrev:https://www.expressen.se/ledare/patrik- ... elbilarna/
Expressens Patrik Kronqvist svarar i landsbygdsdebatten. En bra krönika tycker jag! Vi har världens chans att ställa om till elbilar och gör vi det smart kommer alla att tjäna på det.
Re: Artikel i media
Virrar han/de inte in sig i ett hörn när de förespråkar km skatt? Då kommer ju återigen skatten bli högre på landsbygden än i stan pga fler mil körda. De tänker de att de ska lösa genom att ha en ”smart km-skatt”, vilket alltså betyder att storebror ska ha koll på vart vi åker hela tiden. Tror faktiskt inte att vi kommer acceptera en sådan övervakning.
Då är det betydligt bättre med en årlig vägskatt som baseras på vikt och totalt ska täcka vägunderhåll. Med en sådan skatt skulle stadsbon betala mer och landsbygdsbon mindre -per kilometer. Detta utan att storebror behöver se exakt vart du har åkt under året.
Då är det betydligt bättre med en årlig vägskatt som baseras på vikt och totalt ska täcka vägunderhåll. Med en sådan skatt skulle stadsbon betala mer och landsbygdsbon mindre -per kilometer. Detta utan att storebror behöver se exakt vart du har åkt under året.
Re: Artikel i media
Håller med, övervakning är inte bra. Det skulle kanske gå att få till en fullösning genom att ha olika skattesatser på kilometerskatten beroende på vilken kommun man bor i. Men det blir förmodligen inte bra det heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Nej, då skulle ju hela TCS bosätta sig i din lada typ... eller åtminstone skriva bilen där.mati skrev:Håller med, övervakning är inte bra. Det skulle kanske gå att få till en fullösning genom att ha olika skattesatser på kilometerskatten beroende på vilken kommun man bor i. Men det blir förmodligen inte bra det heller.