Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Hur många gäster skulle man kunna ha och hur långt bortifrån skulle de kunna komma ifrån? Säg att man har 20A tillgängligt, (inte ovanligt med 25A säkring hemma).
Då har vi alltså 20x3=60km/timme att dela ut mellan besökarna. Säg att en normal fest pågår i 6 timmar då har bilarna fått 60x6=360km. 10 besökar kan alltså komma från lite drygt 3 mil bort. :) No fusk!
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

LarsL skrev:
Hur många gäster skulle man kunna ha och hur långt bortifrån skulle de kunna komma ifrån? Säg att man har 20A tillgängligt, (inte ovanligt med 25A säkring hemma).
Då har vi alltså 20x3=60km/timme att dela ut mellan besökarna. Säg att en normal fest pågår i 6 timmar då har bilarna fått 60x6=360km. 10 besökar kan alltså komma från lite drygt 3 mil bort. :) No fusk!
Fast man får äta kall mat och skippa musikanläggning under tiden.. Och ge faan i varmvattnet när ni tvättar händerna för sätter varmvattenberedaren igång är det kört! ;)
Ev värme vi elkällor måste också stängas av innan.. Och skippa kaffebryggaren! :D
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Artikel i media

Inlägg av Leo »

Var poängen med filmen att visa "det går precis lika bra med elbil" så blir det liksom "kontraproduktivt" när det i just det fallet som filmen visar INTE går precis lika smidigt som med vanliga fossilbilar.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

PoloPrinsen skrev:
Vad tror ni om detta?
Mvh PP
Tror den kan fungera som bäst för midsommarfirande med övernattande gäster till ett ställe med solceller. Alla kommer dit efter att ha kört 20-40 mil, stannar i kanske 30 timmar och har full tank från solen när de kör hem.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Artikel i media

Inlägg av PoloPrinsen »

Bra och tänkvärda synpunkter som kommit fram, tackar!

Möjlig ändring i filmens handling skulle kunna vara fest MED övernattade gäster, bra tänkt där!

Festen startar tidig eftermiddag (fredag 1600 typ), håller på hela kvällen o folk lämnar dagen efter, efter lunchen. Laddtid totalt då ca 1600-1400 blir 22 timmar.

Om Micro, kaffepanna vvberedare frys kyl lampor mm husgrejjor är jämt fasfördelade och man avstår infravärmare, tvättmaskin mm ej vitalt (just då iaf) så borde man kunna få loss mycket mer energi till laddning.

Saker som man kan ha för att ändra effektbehovet är tex Thermos/Tekanna med redan klarbryggt kaffe, stor varmvattenstank, utegrill istället för spislagad mat, batteridriven musikanläggning*.

* är mycket praktiskt i vanliga fallet också, min egen födelsedagsfest "räddades" för övrigt med levande ljus och en sån där stereo som ser ut och är i storlek som en kabinväska.

Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

PoloPrinsen skrev:
Bra och tänkvärda synpunkter som kommit fram, tackar!

Möjlig ändring i filmens handling skulle kunna vara fest MED övernattade gäster, bra tänkt där!

Festen startar tidig eftermiddag (fredag 1600 typ), håller på hela kvällen o folk lämnar dagen efter, efter lunchen. Laddtid totalt då ca 1600-1400 blir 22 timmar.

Om Micro, kaffepanna vvberedare frys kyl lampor mm husgrejjor är jämt fasfördelade och man avstår infravärmare, tvättmaskin mm ej vitalt (just då iaf) så borde man kunna få loss mycket mer energi till laddning.

Saker som man kan ha för att ändra effektbehovet är tex Thermos/Tekanna med redan klarbryggt kaffe, stor varmvattenstank, utegrill istället för spislagad mat, batteridriven musikanläggning*.

* är mycket praktiskt i vanliga fallet också, min egen födelsedagsfest "räddades" för övrigt med levande ljus och en sån där stereo som ser ut och är i storlek som en kabinväska.

Mvh PP
Med en Tesla Powerwall som effekutjämnar blir det kanske bättre? :)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Inlägg: 554
Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
Ort: Alnö
Referralkod: ts.la/peter15233

Re: Artikel i media

Inlägg av snowtroll »

Men...
Man kan väl tänka sig runda av på jobbet fredag lunch.. Det skulle ge ett par timmar till för fest laddning... Så ska det nycktras till, dagen efter snack osv... vilket ger lite extra där med... Win win så att säga :mrgreen:

Annars om det är ngn som kör hem samma kväll får man sikta på att helt enkelt börja festen tidigare... Man behöver ju inte parta så hårt kort tid.. Kanske hellre lite mer sansat men skojigare/trevligare och längre tid
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Användarvisningsbild
Kevork
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 01 nov 2015 20:11

Re: Artikel i media

Inlägg av Kevork »

Är det verkligen realistiskt att alla gäster måste ladda?

Vore det inte bättre om enbart nån/några långväga gäster laddar, resterande gäster har tillräcklig räckvidd så det är ändå inte ett problem för dessa.

På så sätt visar man två positiva sidor, det smidiga med att ladda hemma plus att elbilar visst kan ha bra räckvidd. Kanske kan man tänka sig en konversation liknande:
-"Ska inte du också ladda?"
-"Nej det är ju bara 12mil hem så jag tankar hemma istället."
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Artikel i media

Inlägg av Leo »

Någon försöker köra iväg onykter men bilen vill inte åka då sladden sitter fast...
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

Länkade till denna i Model 3 forumet men frågan är om den inte hör mer hemma här

http://www.thedrive.com/opinion/15838/t ... l-3-review
Innovation is all or nothing. No matter how much “innovation” customers think they’ve bought, the next five generations of customers aren’t going to put up with a car, at any price, that has Bluetooth and infotainment inferior to their latest phone.

Tesla speaks directly to these so-called digital natives; everyone else is in the stone age. Why? Because innovation is binary. Something is innovative, or it isn’t. One flaw is failure. But it’s not hardware flaws that are deadly, it's software. Hardware can fail all day long—we expect it to fail. Not software. Legacy carmakers are selling packages wherein they design the cosmetics but buy the software. It's almost 2018; if it isn't upgradeable in the field, by the user, it's essentially dead to that user.

...

The Tesla’s central gauge cluster? The Morgan has one, too, but it doesn’t do anything. I have to suction-mount my iPhone there. The Model 3? The screen replicates everything I want my phone to offer while I’m driving. All the buttons critics think people will miss? There’s a reason Blackberry died. Have you seen an IPhone X? No buttons.

The Model 3’s spartan interior? Gorgeous. Clean. Devoid of the BS nonsense and clutter we’ve come to mistake for “design.”
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

Turkisk man klämmer på Elon Musk - blir besviken
https://www.dailysabah.com/life/2017/11 ... 10-tip/amp
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

Det mest intressanta är inte vad Daniele Schillaci, Nissan’s EVP of Global Sales & Marketing säger om nästa Leaf - utan vad som inte sägs i svaret på frågan "is Nissan going to move to the CCS route or continue with CHAdeMO?"

https://cleantechnica.com/2017/11/11/ne ... rview/amp/
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Artikel i media

Inlägg av Gustafsson »

Intressant om förbrukning och däckstorlek på Electrek !

https://electrek.co/2017/11/10/tesla-mo ... efficency/
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

TiborBlomhall skrev:
Det mest intressanta är inte vad Daniele Schillaci, Nissan’s EVP of Global Sales & Marketing säger om nästa Leaf - utan vad som inte sägs i svaret på frågan "is Nissan going to move to the CCS route or continue with CHAdeMO?"

https://cleantechnica.com/2017/11/11/ne ... rview/amp/
CHAdeMO ska tydligen enligt användarna vara det mest lättanvända alternativet... Vet inte riktigt om jag håller
med om det, men självklart vill han åtminstone påstå att det är så (även om han skulle veta att det inte stämmer).
Vad skulle ni andra som använt båda varianterna säga om vilket som är mest lättanvänt?
Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 1 gånger.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Artikel i media

Inlägg av lator »

Bjelke skrev:
TiborBlomhall skrev:
Det mest intressanta är inte vad Daniele Schillaci, Nissan’s EVP of Global Sales & Marketing säger om nästa Leaf - utan vad som inte sägs i svaret på frågan "is Nissan going to move to the CCS route or continue with CHAdeMO?"

https://cleantechnica.com/2017/11/11/ne ... rview/amp/
CHAdeMO ska tydligen enligt användarna vara det mest lättanvända alternativet... Vet inte riktigt om jag håller
med km det, men självklart vill han åtminstone påstå att det är så (även om han skulle veta att det inte stämmer).
Vad skulle ni andra som använt båda varianterna säga om vilket som är mest lättanvänt?
Teslas modifierade typ-2 kontakt är överlägsen både CHAdeMO och CCS av vilka jag föredrar CHAdeMO då det är lättare att träffa med den runda kontakten.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
joel80
elbilist
Inlägg: 3071
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Kanske inte riktigt i media... men hittade ingen lämplig tråd.

http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... f413b89712


Kiruna??
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Artikel i media

Inlägg av bylund »

joel80 skrev:
Kanske inte riktigt i media... men hittade ingen lämplig tråd.

http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... f413b89712


Kiruna??
Det går även att starta nya trådar om ingen passar ;)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
joel80 skrev:
Kanske inte riktigt i media... men hittade ingen lämplig tråd.

http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... f413b89712


Kiruna??
Det går även att starta nya trådar om ingen passar ;)
Det går även göra uppdateringar på Uppladdning.nu. Nålen verkar sitta fel, address och övrigt korrekt?

https://www.google.se/maps/place/Coop+F ... 2761?hl=en
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Artikel i media

Inlägg av MSO »

Gustafsson skrev:
Intressant om förbrukning och däckstorlek på Electrek !

https://electrek.co/2017/11/10/tesla-mo ... efficency/
Går det att köra 19" på X?
Har någon lyckats kränga dit (däck/fälg) smalare däck på Model S? Går det? Kan man så att säga dra dit I3-hjul på den..? Bromsok sätter nog stopp va?
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

MSO skrev:
Gustafsson skrev:
Intressant om förbrukning och däckstorlek på Electrek !

https://electrek.co/2017/11/10/tesla-mo ... efficency/
Går det att köra 19" på X?
Har någon lyckats kränga dit (däck/fälg) smalare däck på Model S? Går det? Kan man så att säga dra dit I3-hjul på den..? Bromsok sätter nog stopp va?
Jag har 19" cyclone original på just nu på min Model X. Vinterhjul från Tesla är antingen 19" eller 20".

https://www.tesla.com/sv_SE/modelx/design
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Artikel i media

Inlägg av Svenssons »

Nyhet som kommit lite i skymundan en dag som denna:

https://www.reuters.com/article/us-volk ... SKBN1DH1M8

Utan att kolla upp det så misstänker att detta är mer än vad Teslas aktieägare har investerat i Tesla. På tiden att några av de stora biltillverkarna verkar ha börjat vakna, synd att det inte går snabbare och att det är fler.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Nu börjar man skriva vettiga artiklar. Tesla Semi är något som t.ex. Volvo borde ta på allvar:

https://www.di.se/ledare/volvo-maste-tanka-om/
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19566
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Ja den var riktigt bra skriven! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Artikel i media

Inlägg av Laban »

Väldigt intressant artikel:
En starkt bidragande orsak till smogproblemen är de 55 000 lastbilar som varje dag försörjer jättestaden med varor. De är en förutsättning för att livet ska fungera, men deras utsläpp håller på att göra staden omöjlig att leva i.

Myndigheternas panikreaktion i slutet av veckan blev att förbjuda lastbilarna från att komma in. Sedan kom regnet och dimman lättade något.
Det är svårt att se något annat än att det kommer bli en revolution inom branschen. Och Samtidigt läser man åsikter från s.k experter om Tesla Semi.. de pratar om en konservativ bransch och hur Tesla i princip aldrig kan lyckas. Volvo/Scania mfl ska nog avstå att lyssna på den typen av åsikter om de vill överleva.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Svenska politiker måste sätta stenhårdpress på Volvo och Scania att ställa om. Inte för att rädda världen eller våra svenska städer utan för att rädda företagen och jobben. Det är enormt svårt för dem att själva göra denna u-sväng.
Skriv svar