Artikel i media
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Artikel i media
Turkisk man klämmer på Elon Musk - blir besviken
https://www.dailysabah.com/life/2017/11 ... 10-tip/amp
https://www.dailysabah.com/life/2017/11 ... 10-tip/amp
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Artikel i media
Det mest intressanta är inte vad Daniele Schillaci, Nissan’s EVP of Global Sales & Marketing säger om nästa Leaf - utan vad som inte sägs i svaret på frågan "is Nissan going to move to the CCS route or continue with CHAdeMO?"
https://cleantechnica.com/2017/11/11/ne ... rview/amp/
https://cleantechnica.com/2017/11/11/ne ... rview/amp/
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Artikel i media
Intressant om förbrukning och däckstorlek på Electrek !
https://electrek.co/2017/11/10/tesla-mo ... efficency/
https://electrek.co/2017/11/10/tesla-mo ... efficency/
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
CHAdeMO ska tydligen enligt användarna vara det mest lättanvända alternativet... Vet inte riktigt om jag hållerTiborBlomhall skrev:Det mest intressanta är inte vad Daniele Schillaci, Nissan’s EVP of Global Sales & Marketing säger om nästa Leaf - utan vad som inte sägs i svaret på frågan "is Nissan going to move to the CCS route or continue with CHAdeMO?"
https://cleantechnica.com/2017/11/11/ne ... rview/amp/
med om det, men självklart vill han åtminstone påstå att det är så (även om han skulle veta att det inte stämmer).
Vad skulle ni andra som använt båda varianterna säga om vilket som är mest lättanvänt?
Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 1 gånger.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Artikel i media
Teslas modifierade typ-2 kontakt är överlägsen både CHAdeMO och CCS av vilka jag föredrar CHAdeMO då det är lättare att träffa med den runda kontakten.Bjelke skrev:CHAdeMO ska tydligen enligt användarna vara det mest lättanvända alternativet... Vet inte riktigt om jag hållerTiborBlomhall skrev:Det mest intressanta är inte vad Daniele Schillaci, Nissan’s EVP of Global Sales & Marketing säger om nästa Leaf - utan vad som inte sägs i svaret på frågan "is Nissan going to move to the CCS route or continue with CHAdeMO?"
https://cleantechnica.com/2017/11/11/ne ... rview/amp/
med km det, men självklart vill han åtminstone påstå att det är så (även om han skulle veta att det inte stämmer).
Vad skulle ni andra som använt båda varianterna säga om vilket som är mest lättanvänt?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Artikel i media
Kanske inte riktigt i media... men hittade ingen lämplig tråd.
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... f413b89712
Kiruna??
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... f413b89712
Kiruna??
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
Det går även att starta nya trådar om ingen passarjoel80 skrev:Kanske inte riktigt i media... men hittade ingen lämplig tråd.
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... f413b89712
Kiruna??
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Artikel i media
Det går även göra uppdateringar på Uppladdning.nu. Nålen verkar sitta fel, address och övrigt korrekt?bylund skrev:Det går även att starta nya trådar om ingen passarjoel80 skrev:Kanske inte riktigt i media... men hittade ingen lämplig tråd.
http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... f413b89712
Kiruna??
https://www.google.se/maps/place/Coop+F ... 2761?hl=en
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Går det att köra 19" på X?Gustafsson skrev:Intressant om förbrukning och däckstorlek på Electrek !
https://electrek.co/2017/11/10/tesla-mo ... efficency/
Har någon lyckats kränga dit (däck/fälg) smalare däck på Model S? Går det? Kan man så att säga dra dit I3-hjul på den..? Bromsok sätter nog stopp va?
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: Artikel i media
Jag har 19" cyclone original på just nu på min Model X. Vinterhjul från Tesla är antingen 19" eller 20".MSO skrev:Går det att köra 19" på X?Gustafsson skrev:Intressant om förbrukning och däckstorlek på Electrek !
https://electrek.co/2017/11/10/tesla-mo ... efficency/
Har någon lyckats kränga dit (däck/fälg) smalare däck på Model S? Går det? Kan man så att säga dra dit I3-hjul på den..? Bromsok sätter nog stopp va?
https://www.tesla.com/sv_SE/modelx/design
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Nyhet som kommit lite i skymundan en dag som denna:
https://www.reuters.com/article/us-volk ... SKBN1DH1M8
Utan att kolla upp det så misstänker att detta är mer än vad Teslas aktieägare har investerat i Tesla. På tiden att några av de stora biltillverkarna verkar ha börjat vakna, synd att det inte går snabbare och att det är fler.
https://www.reuters.com/article/us-volk ... SKBN1DH1M8
Utan att kolla upp det så misstänker att detta är mer än vad Teslas aktieägare har investerat i Tesla. På tiden att några av de stora biltillverkarna verkar ha börjat vakna, synd att det inte går snabbare och att det är fler.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Nu börjar man skriva vettiga artiklar. Tesla Semi är något som t.ex. Volvo borde ta på allvar:
https://www.di.se/ledare/volvo-maste-tanka-om/
https://www.di.se/ledare/volvo-maste-tanka-om/
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Väldigt intressant artikel:
Det är svårt att se något annat än att det kommer bli en revolution inom branschen. Och Samtidigt läser man åsikter från s.k experter om Tesla Semi.. de pratar om en konservativ bransch och hur Tesla i princip aldrig kan lyckas. Volvo/Scania mfl ska nog avstå att lyssna på den typen av åsikter om de vill överleva.En starkt bidragande orsak till smogproblemen är de 55 000 lastbilar som varje dag försörjer jättestaden med varor. De är en förutsättning för att livet ska fungera, men deras utsläpp håller på att göra staden omöjlig att leva i.
Myndigheternas panikreaktion i slutet av veckan blev att förbjuda lastbilarna från att komma in. Sedan kom regnet och dimman lättade något.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Artikel i media
Svenska politiker måste sätta stenhårdpress på Volvo och Scania att ställa om. Inte för att rädda världen eller våra svenska städer utan för att rädda företagen och jobben. Det är enormt svårt för dem att själva göra denna u-sväng.
Re: Artikel i media
Jag säger bara en sak: Money talks. När företagen inser hur mycket pengar det finns att spara (dvs. tjäna) på att byta till eldrift kommer det att gå fort. Mer konservativa än så är de inte. Och de som är det kommer att gå under. Åkerierna, alltså.Laban skrev:Och Samtidigt läser man åsikter från s.k experter om Tesla Semi.. de pratar om en konservativ bransch och hur Tesla i princip aldrig kan lyckas.
Re: Artikel i media
Precis så enkelt är det. Det handlar om lönsamhet. Det är den ENDA vägen. Precis som med solceller, vindkraft osv. Det är först när det blir billigare på riktigt som det slår igenom i stor skala.Jerker skrev:Jag säger bara en sak: Money talks. När företagen inser hur mycket pengar det finns att spara (dvs. tjäna) på att byta till eldrift kommer det att gå fort. Mer konservativa än så är de inte. Och de som är det kommer att gå under. Åkerierna, alltså.Laban skrev:Och Samtidigt läser man åsikter från s.k experter om Tesla Semi.. de pratar om en konservativ bransch och hur Tesla i princip aldrig kan lyckas.
Re: Artikel i media
Minst fem nya linjer ska börja trafikeras med extralånga elbussar de närmaste tio åren, först ut blir linje 8 under 2019. Biltrafiken får maka på sig.
– Det är mycket högre krav på framkomlighet för elbussarna - de behöver sin laddning för att köra trafiken, inte för att stå och tomköra i en bilkö, säger Nicklas Ljungström (MP), vice ordförande i Region Skånes kollektivtrafiknämnd.
https://www.sydsvenskan.se/2017-11-20/m ... -pa-tio-ar
– Det är mycket högre krav på framkomlighet för elbussarna - de behöver sin laddning för att köra trafiken, inte för att stå och tomköra i en bilkö, säger Nicklas Ljungström (MP), vice ordförande i Region Skånes kollektivtrafiknämnd.
https://www.sydsvenskan.se/2017-11-20/m ... -pa-tio-ar
2021/03- Model 3 P AWD, Röd flerlagersfärg, S/V interiör
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
2019/03-2021/02 Model 3 LR AWD+, Svart, S/V interiör
2017/03-2019/03 Nissan Leaf Tekna 30kWh
Re: Artikel i media
Sjukt jobbig för en elbuss att gå på tomgång
Sedan kan man ju såklart prioritera bussar ändå tycker jag. Men just elbussar klarar ju tomgångskörning bättre än dieseldito.
Sedan kan man ju såklart prioritera bussar ändå tycker jag. Men just elbussar klarar ju tomgångskörning bättre än dieseldito.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 566
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Artikel i media
Ja, det är nog enda chansen. De har rullat på i samma hjulspår för länge..LarsL skrev:Svenska politiker måste sätta stenhårdpress på Volvo och Scania att ställa om. Inte för att rädda världen eller våra svenska städer utan för att rädda företagen och jobben. Det är enormt svårt för dem att själva göra denna u-sväng.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
Re: Artikel i media
Men vad då lönsamhet, billigare .... var det inte miljön alla offrar sig för?Verdi skrev:Precis så enkelt är det. Det handlar om lönsamhet. Det är den ENDA vägen. Precis som med solceller, vindkraft osv. Det är först när det blir billigare på riktigt som det slår igenom i stor skala.Jerker skrev:Jag säger bara en sak: Money talks. När företagen inser hur mycket pengar det finns att spara (dvs. tjäna) på att byta till eldrift kommer det att gå fort. Mer konservativa än så är de inte. Och de som är det kommer att gå under. Åkerierna, alltså.Laban skrev:Och Samtidigt läser man åsikter från s.k experter om Tesla Semi.. de pratar om en konservativ bransch och hur Tesla i princip aldrig kan lyckas.
Re: Artikel i media
Här i Oskarshamn har vi tillverkning av ren CO2 fri el i stor skala (Nuclear) och tillverkning av lastbilen Scania som släpper ut en massa CO2 så vi borde vara en ganska medel neutral stad då?nek0 skrev:Men vad då lönsamhet, billigare .... var det inte miljön alla offrar sig för?Verdi skrev:Precis så enkelt är det. Det handlar om lönsamhet. Det är den ENDA vägen. Precis som med solceller, vindkraft osv. Det är först när det blir billigare på riktigt som det slår igenom i stor skala.Jerker skrev:Jag säger bara en sak: Money talks. När företagen inser hur mycket pengar det finns att spara (dvs. tjäna) på att byta till eldrift kommer det att gå fort. Mer konservativa än så är de inte. Och de som är det kommer att gå under. Åkerierna, alltså.Laban skrev:Och Samtidigt läser man åsikter från s.k experter om Tesla Semi.. de pratar om en konservativ bransch och hur Tesla i princip aldrig kan lyckas.
Re: Artikel i media
För mig har aldrig elbilar handlat om miljö, åtminstone inte den globala. Elbilar är effektivare, de är oberoende av skurkstater och de är billigare totalt sett. En biefffekt av elbilen är också att den har låga lokala utsläpp och att det går att eliminera stora delar av CO2 utsläppen om samhället vill.nek0 skrev:Men vad då lönsamhet, billigare .... var det inte miljön alla offrar sig för?
Jag tror att det är många här som kommer från samma håll. De lockades först av något tekniskt, drivlinan eller effektiviteten. Sedan när de upptäckte att detta faktiskt också kan eliminera deras miljöavtrycket från bilen så växte miljöintresset fram, det fanns något att vara stolt över.
Re: Artikel i media
Eftersom det finns för få som vill "offra sig" så tror jag inte på det som storskalig lösning. Är väl ändå bra att några gör det och hjälper till att finansiera ny teknik. Men mycket handlar om poserande också.nek0 skrev:Men vad då lönsamhet, billigare .... var det inte miljön alla offrar sig för?Verdi skrev:Precis så enkelt är det. Det handlar om lönsamhet. Det är den ENDA vägen. Precis som med solceller, vindkraft osv. Det är först när det blir billigare på riktigt som det slår igenom i stor skala.Jerker skrev:Jag säger bara en sak: Money talks. När företagen inser hur mycket pengar det finns att spara (dvs. tjäna) på att byta till eldrift kommer det att gå fort. Mer konservativa än så är de inte. Och de som är det kommer att gå under. Åkerierna, alltså.Laban skrev:Och Samtidigt läser man åsikter från s.k experter om Tesla Semi.. de pratar om en konservativ bransch och hur Tesla i princip aldrig kan lyckas.
Re: Artikel i media
Förlåt jag bara skojade.Verdi skrev:Eftersom det finns för få som vill "offra sig" så tror jag inte på det som storskalig lösning. Är väl ändå bra att några gör det och hjälper till att finansiera ny teknik. Men mycket handlar om poserande också.nek0 skrev:Men vad då lönsamhet, billigare .... var det inte miljön alla offrar sig för?Verdi skrev:Precis så enkelt är det. Det handlar om lönsamhet. Det är den ENDA vägen. Precis som med solceller, vindkraft osv. Det är först när det blir billigare på riktigt som det slår igenom i stor skala.Jerker skrev:Jag säger bara en sak: Money talks. När företagen inser hur mycket pengar det finns att spara (dvs. tjäna) på att byta till eldrift kommer det att gå fort. Mer konservativa än så är de inte. Och de som är det kommer att gå under. Åkerierna, alltså.Laban skrev:Och Samtidigt läser man åsikter från s.k experter om Tesla Semi.. de pratar om en konservativ bransch och hur Tesla i princip aldrig kan lyckas.
Det finns många här som skryter om sina miljöval och de flesta vet ju att det handlar om pengar i första hand och allt annat i andra hand ( det låter fint när man seger jag är miljövän)