Fast det är ju inte en anledning till att bara sitta och titta på. Eller har de så mycket pengar i skattkistan att de kan hålla på och utveckla rena elbilar och testa produktionsmetoder utan att sälja en enda av dessa bilar? För det måste de isåfall göra. Att göra ingenting i väntan på att tekniken ska komma ifatt användarnas behov kommer att konkurrera ut dem den dagen det är dags att börja utveckla egna elbilar.Verdi skrev:Toyota har ju rätt samtidigt. Elbilar passar inte alla och alla frågetecken kring batterierna är inte uträtade.LarsL skrev:Exakt! Mest ett problem för Toyota om de nu tror på sig själva. Detta resonemang kommer bara att driva dem emot konkursen.
Vi vet ju att en elbil innebär mer rörelsefrihet.
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Re: Artikel i media
Vi vet väl rätt mycket om hållbarheten på batterierna i dagsläget. Vi har taxibilar som har gått 40-50k mil med originalbatteriet. Och det här med att elbilar inte passar alla, hur stor del är det vi pratar om där ? Jag förespråkar visserligen 200 kWh batteripack för att klara husvagnskörning och de med mer extrema körmönster men då pratar vi om gissningsvis max 4-5 procent av bilköparna. Ännu mindre globalt sett.Verdi skrev:Toyota har ju rätt samtidigt. Elbilar passar inte alla och alla frågetecken kring batterierna är inte uträtade.
Sen kan man väl fundera på hur mycket tillverkarna brydde sig om eventuella frågetecken när det gäller dieselbilar. Partikelfilter som går sönder efter 10-15 k mil och kostar 20k att byta. 5-10x verkliga utsläpp jämfört med tillåtna gränser, dieselgate... Men då gällde det förstås befintlig teknologi och enkla pengar.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Artikel i media
Det är väl dagens elbilar som inte passar alla? Vad är det för fundamentalt i en bil med elmotor istället för med avgasmotor som skulle göra att det inte passar alla?Verdi skrev:Toyota har ju rätt samtidigt. Elbilar passar inte alla och alla frågetecken kring batterierna är inte uträtade.LarsL skrev:Exakt! Mest ett problem för Toyota om de nu tror på sig själva. Detta resonemang kommer bara att driva dem emot konkursen.
Vi vet ju att en elbil innebär mer rörelsefrihet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Några tillverkare försvinner andra tillkommer så fungerar det vid teknikskifte.
Jo, om 10år kommer det finnas elbilar som passar alla.
Jo, om 10år kommer det finnas elbilar som passar alla.
Re: Artikel i media
Jag är säker på att samma diskussion har förts redan för 100 år sedan när bilen var på väg att ersätta hästarna. Det är ju såklart egentligen extremt opraktiskt med en bil. En häst fungerar precis överallt. Den kan springa rätt igenom skogen, över åkrar, över stock och sten. Vägar underlättar, men det är inget krav. Dessutom kan hästen käka gräs och hö som växer överallt. Den går att sitta på, den kan dra en vagn, den kan dra plogen, och den kan även driva andra prylar som kräver kraft. En allsidig sak som har använts sedan urminnes tider. Hästen passar alla.Verdi skrev:Toyota har ju rätt samtidigt. Elbilar passar inte alla och alla frågetecken kring batterierna är inte uträtade.LarsL skrev:Exakt! Mest ett problem för Toyota om de nu tror på sig själva. Detta resonemang kommer bara att driva dem emot konkursen.
Vi vet ju att en elbil innebär mer rörelsefrihet.
En bil då? Den fungerar bara på vägar, helst asfalterade sådana. Det finns ju inga bra vägar, var ska man köra nånstans? Den måste tankas med bensin. Gud vad omständligt, det finns ju bara att köpa på apoteket. Ska jag stanna vid varje apotek hela tiden när tanken är tom? Vad händer när de har stängt? Och vem ska dra min plog? Bilen fastnar ju på åkern med sina hjul.
Nä, bilar passar inte alla. De är bara för stadsfolk och entusiaster. Hästen kommer nog för alltid vara det dominerande transportmedlet för de allra flesta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Artikel i media
Performance model 3
"I’m no financial analyst, but I do know cars. If you were hoping Tesla would fail on account of the Model 3 I’ve got bad news: This thing is magnificent, a little rainbow-farting space ship, so obviously representative of the next step in the history of autos."
https://www.wsj.com/articles/first-ever ... 1532022533
"I’m no financial analyst, but I do know cars. If you were hoping Tesla would fail on account of the Model 3 I’ve got bad news: This thing is magnificent, a little rainbow-farting space ship, so obviously representative of the next step in the history of autos."
https://www.wsj.com/articles/first-ever ... 1532022533
Model 3 LR AWD 19"
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Hur mycket stämmer det här, nån som kollat upp det?
Antar att det är mest blaj som vanligt...
https://www.va.se/nyheter/2018/07/20/te ... gt-analys/
Antar att det är mest blaj som vanligt...
https://www.va.se/nyheter/2018/07/20/te ... gt-analys/
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
24% låter väl rätt rimligt? Det rör sig ju om en väntetid på flera år. Såklart att folk får andra idéer.Bjelke skrev:Hur mycket stämmer det här, nån som kollat upp det?
Antar att det är mest blaj som vanligt...
https://www.va.se/nyheter/2018/07/20/te ... gt-analys/
Re: Artikel i media
Fast jag undrar var uppgifterna kommer ifrån. Tesla har väl aldrig gått ut med några siffror. Även om jag också tror att det kan ligga en gnutta sanning i det hela så ifrågasätter jag just de exakta siffrorna.Verdi skrev:24% låter väl rätt rimligt? Det rör sig ju om en väntetid på flera år. Såklart att folk får andra idéer.Bjelke skrev:Hur mycket stämmer det här, nån som kollat upp det?
Antar att det är mest blaj som vanligt...
https://www.va.se/nyheter/2018/07/20/te ... gt-analys/
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19566
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Artikel i media
Jag funderade även på deras koppling mellan dessa 24% och "problem" hos Tesla, det som spelar roll är ju hur stormati skrev:Fast jag undrar var uppgifterna kommer ifrån. Tesla har väl aldrig gått ut med några siffror. Även om jag också tror att det kan ligga en gnutta sanning i det hela så ifrågasätter jag just de exakta siffrorna.Verdi skrev:24% låter väl rätt rimligt? Det rör sig ju om en väntetid på flera år. Såklart att folk får andra idéer.Bjelke skrev:Hur mycket stämmer det här, nån som kollat upp det?
Antar att det är mest blaj som vanligt...
https://www.va.se/nyheter/2018/07/20/te ... gt-analys/
orderstocken är, att typ 24% har avbokat känns ganska rimligt men samtidigt så har ju en massa till bokat under tiden,
vilket oxo har skrivits en del om...
Och några direkta siffror tror inte heller jag att det finns eg.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Artikel i media
Bjelke skrev:Jag funderade även på deras koppling mellan dessa 24% och "problem" hos Tesla, det som spelar roll är ju hur stormati skrev:Fast jag undrar var uppgifterna kommer ifrån. Tesla har väl aldrig gått ut med några siffror. Även om jag också tror att det kan ligga en gnutta sanning i det hela så ifrågasätter jag just de exakta siffrorna.Verdi skrev:24% låter väl rätt rimligt? Det rör sig ju om en väntetid på flera år. Såklart att folk får andra idéer.Bjelke skrev:Hur mycket stämmer det här, nån som kollat upp det?
Antar att det är mest blaj som vanligt...
https://www.va.se/nyheter/2018/07/20/te ... gt-analys/
orderstocken är, att typ 24% har avbokat känns ganska rimligt men samtidigt så har ju en massa till bokat under tiden,
vilket oxo har skrivits en del om...
Och några direkta siffror tror inte heller jag att det finns eg.
Elon Musk skrev:Dunno where this bs is coming from. Who knows about the future, but last week we had over 2000 S/X and 5000 Model 3 *new* net orders.
Model S 90D -17
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
NOW YOU KNOW TAR UPP HUR TESLA BEHANDLAS I MEDIA.
Och bryr de sig verkligen (media) om vår framtid på denna lilla planet kallad Tellus?
Och bryr de sig verkligen (media) om vår framtid på denna lilla planet kallad Tellus?
Re: Artikel i media
Man behöver också analysera varför de har avbokat.Bjelke skrev:Jag funderade även på deras koppling mellan dessa 24% och "problem" hos Tesla, det som spelar roll är ju hur stormati skrev:Fast jag undrar var uppgifterna kommer ifrån. Tesla har väl aldrig gått ut med några siffror. Även om jag också tror att det kan ligga en gnutta sanning i det hela så ifrågasätter jag just de exakta siffrorna.Verdi skrev:24% låter väl rätt rimligt? Det rör sig ju om en väntetid på flera år. Såklart att folk får andra idéer.Bjelke skrev:Hur mycket stämmer det här, nån som kollat upp det?
Antar att det är mest blaj som vanligt...
https://www.va.se/nyheter/2018/07/20/te ... gt-analys/
orderstocken är, att typ 24% har avbokat känns ganska rimligt men samtidigt så har ju en massa till bokat under tiden,
vilket oxo har skrivits en del om...
Och några direkta siffror tror inte heller jag att det finns eg.
Jag är en av de som avbokat min Model 3, men jag köpte en ny Model S istället och det är knappast dåligt för Tesla.
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Cyklar på Scott E-Silence 20
Re: Artikel i media
Samma för migfnystrom skrev:Man behöver också analysera varför de har avbokat.Bjelke skrev:Jag funderade även på deras koppling mellan dessa 24% och "problem" hos Tesla, det som spelar roll är ju hur stormati skrev:Fast jag undrar var uppgifterna kommer ifrån. Tesla har väl aldrig gått ut med några siffror. Även om jag också tror att det kan ligga en gnutta sanning i det hela så ifrågasätter jag just de exakta siffrorna.Verdi skrev:24% låter väl rätt rimligt? Det rör sig ju om en väntetid på flera år. Såklart att folk får andra idéer.Bjelke skrev:Hur mycket stämmer det här, nån som kollat upp det?
Antar att det är mest blaj som vanligt...
https://www.va.se/nyheter/2018/07/20/te ... gt-analys/
orderstocken är, att typ 24% har avbokat känns ganska rimligt men samtidigt så har ju en massa till bokat under tiden,
vilket oxo har skrivits en del om...
Och några direkta siffror tror inte heller jag att det finns eg.
Jag är en av de som avbokat min Model 3, men jag köpte en ny Model S istället och det är knappast dåligt för Tesla.
Model S 90D -17
Re: Artikel i media
Hade varit samma för mig om jag bara haft en bil nu blir det en av varje
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Artikel i media
I Kanada är det en mängd som avbokat, av förklarliga skäl då priset höjdes med 14 k can dollar över natten när cap and trade rabatten försvann. Säkert en mängd som hoppades på att betala under 30 k som avbrutit sitt väntande. Jag gissar att det är ca 20%. Men det är egentligen alldeles för många på listan för att det skall ha någon praktisk betydelse.
Re: Artikel i media
Det är säkert många som har avbokat av olika skäl. Det är ju inget konstigt med det. Många som har bokat tidigt gjorde det för att få en bra köplats eftersom de ville ha bilen tidigt, i slutet på 2018, eller tidigt 2019. Dessutom ville man ha den till ett pris som motsvarar $35k. Nu tar det längre tid än beräknat, de billigare modellerna dröjer ännu längre, i Europa blir den kanske inte alls så prisvärd, samtidigt som andra alternativ dyker upp. Folk kanske inte vill vänta längre och köper en fossilbil eller en hybrid.
Jag avbokade eftersom bakluckan inte fungerar för mig. Det var huvudanledningen varför jag började leta efter alternativ. Det visste jag redan en timme efter eventet och jag hade kunnat avboka direkt, men jag väntade ändå i över 1,5 år med att ta det steget. Det är kanske många som gör likadant.
Jag avbokade eftersom bakluckan inte fungerar för mig. Det var huvudanledningen varför jag började leta efter alternativ. Det visste jag redan en timme efter eventet och jag hade kunnat avboka direkt, men jag väntade ändå i över 1,5 år med att ta det steget. Det är kanske många som gör likadant.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5516
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Artikel i media
Har inte avbokat, men borde väl göra det då jag köpte en ny S i stället för den gamla. När det blir aktuellt med byte av den är nog leveranstiderna ganska korta.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Artikel i media
Har också kvar min bokning. Det troligaste är idag att det inte blir nån 3:a för mig, men jag lever på hoppet.
Re: Artikel i media
Avbokade också till förmån för en S. Verkar ju inte helt ovanligt. Hoppet och intresset växte sig för starkt efter alla björn Nyland-filmer man plöjde i väntan.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Behåller stenhårt min bokning på TM3
Ingen kommenterade klippet från Now You Know??
Eller gav det inget nytt under solen så att säga?
Ingen kommenterade klippet från Now You Know??
Eller gav det inget nytt under solen så att säga?
Re: Artikel i media
32 mil och SuC... Vill ha...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Artikel i media
Model 3 är unik med självkörning. Bara att vänta tills man får den. Ingen annan biltillverkare är i närheten än så länge.
Re: Artikel i media
Står fortfarande på en M3 från det att jag köade på TäbyC för att komma över en så fort som möjligt.
Men redan i november så hade jag väntat nog o köpte en ny MS 90D, lagerbil, levererad i dec-16.
Tänkte att jag skulle byta den till M3:an, men är så nöjd med MS:en att jag nog hoppar av M3:an, vilket måste vara positivt för Tesla, att jag köpt en S istället.
Avvaktar dock tills man vet hur 3:an kommer att kunna konfigureras, det där med dragkrok hägrar trots allt
Men redan i november så hade jag väntat nog o köpte en ny MS 90D, lagerbil, levererad i dec-16.
Tänkte att jag skulle byta den till M3:an, men är så nöjd med MS:en att jag nog hoppar av M3:an, vilket måste vara positivt för Tesla, att jag köpt en S istället.
Avvaktar dock tills man vet hur 3:an kommer att kunna konfigureras, det där med dragkrok hägrar trots allt
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
MYRWD, 2023 Quick Silver