Säga vad man vill om Miljöpartiet, om man kan lita på dem så är de ju helt klart mest progressiva när det kommer till miljöfrågor.chaffis75 skrev:https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mp-s ... efter-2030
Och hur ska de lyckas med detta? Om de ska vara möjligt så skulle den sista fossil bilen sålts runt 2010-15 för ca 15-20 år livslängd får man väl ändå räkna på en bil.
Ja ska de en komma halvvägs så är de nog dags att lägga MYCKET stora bidrag på elbilar.
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
Re: Artikel i media
Mmm tycker det är fascinerande att inte kravet att alla nya fordon som säljs ska kunna köras på ett biobränsle som finns att köpa för privatpersoner kom för 10 år sedan.
Det är ju inte direkt svårt att få en bensinare att kunna gå på etanol och en diesel att kunna gå på HVO100. Eller missar jag något väsentligt?
Det är ju inte direkt svårt att få en bensinare att kunna gå på etanol och en diesel att kunna gå på HVO100. Eller missar jag något väsentligt?
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Re: Artikel i media
Ja, men de drar det lite väl långt. De var det ända partiet som till senaste valet ville sänka supermiljöbilspremien till 20 000, socialdemokraterna ville behålla 40 000 och alliansen ville höja den till 60 000 kr. Då lät det nästan som miljöpartiet ville satsa allt på lokaltrafik och få bort bilar från vägarna.strejf skrev:Säga vad man vill om Miljöpartiet, om man kan lita på dem så är de ju helt klart mest progressiva när det kommer till miljöfrågor.chaffis75 skrev:https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mp-s ... efter-2030
Och hur ska de lyckas med detta? Om de ska vara möjligt så skulle den sista fossil bilen sålts runt 2010-15 för ca 15-20 år livslängd får man väl ändå räkna på en bil.
Ja ska de en komma halvvägs så är de nog dags att lägga MYCKET stora bidrag på elbilar.
Jag skulle säga att det finns två typer av miljömänniskor, de som vill minska vår miljöpåverkan genom att begränsa eller förbjuda allt som är dåligt för miljön och sen finns de som vill använda ny teknik för att minska vår påverkan utan att dra ner på vår levnadsstandard. Jag skulle säga att miljöpartiet håller till den första gruppen och centerpartiet håller sig till den andra gruppen. Den första gruppen ser Elon Musk som en stor miljöbov med elbilar och raketer samtidigt som jag skulle säga att han genom elbilarna sänker världens totala utsläpp och att de genom ny rymdraket gör rymdfärder miljövänligare vilket behövs efter som vi knappast kommer sluta vara beroende av satelliter mm inom en snar framtid.
Re: Artikel i media
Nu kanske jag trampar på en del ömma tår men jag tycker de är aningslösa och närmast verklighetsfrånvända.strejf skrev:Säga vad man vill om Miljöpartiet, om man kan lita på dem så är de ju helt klart mest progressiva när det kommer till miljöfrågor.chaffis75 skrev:https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mp-s ... efter-2030
Och hur ska de lyckas med detta? Om de ska vara möjligt så skulle den sista fossil bilen sålts runt 2010-15 för ca 15-20 år livslängd får man väl ändå räkna på en bil.
Ja ska de en komma halvvägs så är de nog dags att lägga MYCKET stora bidrag på elbilar.
Re: Artikel i media
Centern är också ansvarslösa populister. De enda som verkar vilja ta ansvar för landet är i vanlig ordning Sossarna och Moderaterna. De andra partierna svävar alltför ofta i det blå.vigge50 skrev:Ja, men de drar det lite väl långt. De var det ända partiet som till senaste valet ville sänka supermiljöbilspremien till 20 000, socialdemokraterna ville behålla 40 000 och alliansen ville höja den till 60 000 kr. Då lät det nästan som miljöpartiet ville satsa allt på lokaltrafik och få bort bilar från vägarna.strejf skrev:Säga vad man vill om Miljöpartiet, om man kan lita på dem så är de ju helt klart mest progressiva när det kommer till miljöfrågor.chaffis75 skrev:https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mp-s ... efter-2030
Och hur ska de lyckas med detta? Om de ska vara möjligt så skulle den sista fossil bilen sålts runt 2010-15 för ca 15-20 år livslängd får man väl ändå räkna på en bil.
Ja ska de en komma halvvägs så är de nog dags att lägga MYCKET stora bidrag på elbilar.
Jag skulle säga att det finns två typer av miljömänniskor, de som vill minska vår miljöpåverkan genom att begränsa eller förbjuda allt som är dåligt för miljön och sen finns de som vill använda ny teknik för att minska vår påverkan utan att dra ner på vår levnadsstandard. Jag skulle säga att miljöpartiet håller till den första gruppen och centerpartiet håller sig till den andra gruppen. Den första gruppen ser Elon Musk som en stor miljöbov med elbilar och raketer samtidigt som jag skulle säga att han genom elbilarna sänker världens totala utsläpp och att de genom ny rymdraket gör rymdfärder miljövänligare vilket behövs efter som vi knappast kommer sluta vara beroende av satelliter mm inom en snar framtid.
Visst kan man rösta på nåt annat än S eller M men inga andra partier har ju en helhet som håller ihop. De funkar bäst som påtryckare i enskilda frågor. Jag kan inte ens föreställa mig kaoset om nåt annat parti än de två skulle få egen majoritet och göra precis som de ville.
Re: Artikel i media
Själva förslaget att sluta sälja fossila bränslen 2030 är väl inte så dåligt? Det är väl inte alls omöjligt att föreställa sig att alla nya bilar som säljs då är elbilar. De äldre fossilbilar som finns kvar på vägarna borde kunna drivas med biobränslen.
Problemet med Miljöpartiet är dock att de känns som ett gäng yra höns som springer runt på Miljödepartementet och inte har någon plan för hur man sedan ska nå dit...
Problemet med Miljöpartiet är dock att de känns som ett gäng yra höns som springer runt på Miljödepartementet och inte har någon plan för hur man sedan ska nå dit...
Re: Artikel i media
Jo men jag är inte så säker på att dagens bilar klarar köra på bio bränslen utan måste anpassas... men vem vet, som jag skrev tidigare svårt att veta var tekniken är 2030. Att däremot ha som mål att alla nya bilar inte kör fossilt 2030 känns väl mer rimligt... ja kanske tidigare än så...Anderzzon skrev:Själva förslaget att sluta sälja fossila bränslen 2030 är väl inte så dåligt? Det är väl inte alls omöjligt att föreställa sig att alla nya bilar som säljs då är elbilar. De äldre fossilbilar som finns kvar på vägarna borde kunna drivas med biobränslen.
Problemet med Miljöpartiet är dock att de känns som ett gäng yra höns som springer runt på Miljödepartementet och inte har någon plan för hur man sedan ska nå dit...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Artikel i media
HVO100 har knappt någon märkbar kemisk skillnad mot vanlig diesel. Det är mer en akademisk fråga för biltillverkarna att godkänna motorerna. Å andra sidan har väl alla motorgarantier på dessa fordon ändå gått ut 2030 så då kan man ju tanka som man vill.chaffis75 skrev:Jo men jag är inte så säker på att dagens bilar klarar köra på bio bränslen utan måste anpassas... men vem vet, som jag skrev tidigare svårt att veta var tekniken är 2030. Att däremot ha som mål att alla nya bilar inte kör fossilt 2030 känns väl mer rimligt... ja kanske tidigare än så...
Re: Artikel i media
Ett annat problem är dock tillgången på HVO100, har kommit vissa rapporter om att redan nu är det svårt att möta efterfrågan på HVO100 och att palmolja från Brasilien kanske behövs ifall efterfrågan ska mötas och då kommer frågan upp om vi verkligen ska skövla regnskog för att ersätta diesel?
Re: Artikel i media
Det finns vad jag har förstått det rätt goda möjligheter att möta efterfrågan med hjälp av den svenska skogen och Lignin från pappersbruken. Problemet är väl mest att priserna på dessa produkter måste ner mot diesel- och bensinpriserna. Och där behöver politikerna hjälpa till mer tror jag.vigge50 skrev:Ett annat problem är dock tillgången på HVO100, har kommit vissa rapporter om att redan nu är det svårt att möta efterfrågan på HVO100 och att palmolja från Brasilien kanske behövs ifall efterfrågan ska mötas och då kommer frågan upp om vi verkligen ska skövla regnskog för att ersätta diesel?
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Artikel i media
Det är nu över 20 år sedan jag körde min dieselbil på ren kallpressad rapsolja. Luktade jättegott och fungerade utan problem så länge temperaturen höll sig över nollan. Att det skulle vara några större problem att ta fram alternativa bränslen i den mängd det kommer att handla om då större delen av fordonsflottan kommer att vara elektrifierad tror jag inte på. Samtidigt så kanske det inte spelar någon roll om en promille av bilarna körs på fossila bränslen heller. Huvudsaken är att nyförsäljningen snabbt går mot eldrift. Eller vätgas eller bränslecellsbilar som enligt Isabella tydligen inte är elbilar...chaffis75 skrev:Jo men jag är inte så säker på att dagens bilar klarar köra på bio bränslen utan måste anpassas... men vem vet, som jag skrev tidigare svårt att veta var tekniken är 2030. Att däremot ha som mål att alla nya bilar inte kör fossilt 2030 känns väl mer rimligt... ja kanske tidigare än så...Anderzzon skrev:Själva förslaget att sluta sälja fossila bränslen 2030 är väl inte så dåligt? Det är väl inte alls omöjligt att föreställa sig att alla nya bilar som säljs då är elbilar. De äldre fossilbilar som finns kvar på vägarna borde kunna drivas med biobränslen.
Problemet med Miljöpartiet är dock att de känns som ett gäng yra höns som springer runt på Miljödepartementet och inte har någon plan för hur man sedan ska nå dit...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Artikel i media
Att med dagens fordonspark helt ställa om till biobränslen för alla bilar inom 10-15 år kan nog vara svårt. Dagens produktion av biobränslen jämfört med de fossila är ju rätt liten. Tanken är väl dock att vi om 10-15 år inte kommer ha lika många avgasbilar, varken gällande personbilar eller tyngre fordon. Att sätta upp det som ett mål eller vision är inte fel tycker jag. Jag tror dock inte det är någon framgångssaga för Miljöpartiet att under valår gå ut med detta som att saker som folk idag är beroende av ska förbjudas.
Tycker vi från politiker ser för lite av att sätta upp långsiktiga mål att sträva mot och konkreta positiva lösningar för att klara av det. Förbud tycker inte jag är någon bra, positiv lösning.
Tycker vi från politiker ser för lite av att sätta upp långsiktiga mål att sträva mot och konkreta positiva lösningar för att klara av det. Förbud tycker inte jag är någon bra, positiv lösning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Artikel i media
Det är ju ett betydligt större problem att få fram tillräckligt med biobränsle än att få fram el till elbilar.
Re: Artikel i media
När det gäller tunga fordon tror jag skiftet kommer gå fortare. Drivet av starkt ekonomiskt skäl där man sparar in hundratusentals kronor på minskade soppakostnader på en lastbil. Att då köra runt i en 10 år gammal lastbil blir ekonomiskt självmord... Troligem kommer många lastbilar troligen skrotas i förväg..
På bilmarknaden kan det komma att se ut lite på samma sätt för de äldre bilarna. Kan man välja mellan en begagnad bensin eller dieselbilar för 25000kr eller en begagnad nyare elbil för 40000kr kommer i allafall de som kan räkna och kör mer än tusen mil per år, troligen välja elbilen.
Andelen biobränslen idag i Sverige är ju redan rätt hög. 2016 var den på nästan 19% och jag tror den kommit över 20% 2017.
Så kan man lyckas få en försäljning på nära 100% elbilar eller andra icke fossila till några år innan 2030 är det kanske inte helt ouppnåeligt.. Speciellt om man då räknar med att den tunga trafiken byts snabbare...
På bilmarknaden kan det komma att se ut lite på samma sätt för de äldre bilarna. Kan man välja mellan en begagnad bensin eller dieselbilar för 25000kr eller en begagnad nyare elbil för 40000kr kommer i allafall de som kan räkna och kör mer än tusen mil per år, troligen välja elbilen.
Andelen biobränslen idag i Sverige är ju redan rätt hög. 2016 var den på nästan 19% och jag tror den kommit över 20% 2017.
Så kan man lyckas få en försäljning på nära 100% elbilar eller andra icke fossila till några år innan 2030 är det kanske inte helt ouppnåeligt.. Speciellt om man då räknar med att den tunga trafiken byts snabbare...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Artikel i media
Ja många fossilbilar kommer att skrotas eller exporteras. Det finns ingen ekonomisk vinning att köra runt i en gammal fossilhäck när det finns begagnade elbilar att välja på i samma prisklass. Nu tror jag iofs att elbilarna kommer plana ut i pris på en något högre nivå, så länge de faktiskt funkar. Det finns ju trots allt tillräckligt många där ute som kan räkna.
Re: Artikel i media
Undra vad som som skulle hända om man höjde priset på de fossila bränslena till 100kr/litern. Tvinga fram en förändring med spett och slägga.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
Re: Artikel i media
Det beror om du pratar om 2030 eller idag. Om de gjort det idag så skulle det bara dödsstöten för landsbygden just för att många har inte en chans att köpa en elbil med dagens priser oavsett hur totalkostnaden blir. Det är inte bara totalkostnaderna man bör kolla på, inköpspriset påverkar också. Om det sker 2025 så är det kanske inte riktigt lika illa då det finns ett betydligt bredare utbud av elbilar i lägre prisklasser och har kommit ut betydligt fler på begagnadsmarknaden.strejf skrev:Undra vad som som skulle hända om man höjde priset på de fossila bränslena till 100kr/litern. Tvinga fram en förändring med spett och slägga.
Re: Artikel i media
Du skulle skapa en jäkla kö av bilar på Öresunds bron som ska över och tanka...strejf skrev:Undra vad som som skulle hända om man höjde priset på de fossila bränslena till 100kr/litern. Tvinga fram en förändring med spett och slägga.
Dessutom skulle du skapa kaos i vårt samhälle... Samhället bygger på bilar hur mycket miljöpartiet än önskar att alla åker kommunalt...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Artikel i media
Ekonomisk kollaps. Hungersnöd. Kravaller. Statskupp. Allt till nästan ingen nytta eftersom resterande 99,98% av jordens befolkning skulle fortsätta leva som vanligt. Möjligen skulle de skratta och/eller oroas av nyhetsreportage från det suicidala landet i norr.strejf skrev:Undra vad som som skulle hända om man höjde priset på de fossila bränslena till 100kr/litern. Tvinga fram en förändring med spett och slägga.
Re: Artikel i media
Nej det är bättr att göra som i norge (bort med alla skatter på elbilar och höj skatterna på nya fossilbilar, då får dom rika ta smällen).strejf skrev:Undra vad som som skulle hända om man höjde priset på de fossila bränslena till 100kr/litern. Tvinga fram en förändring med spett och slägga.
just nu på blocket 218 elbils annonser och finn.no 2316 elbils annonser, där ser man att i lilla norge finns det 10 gånger mer begagnade elbilar att få tag på
Låt det vara så i 5-10 år, sen kan man höja diesel/bensinpriset som man vill, för då finns det begagnatmarknad för folk som inte ha råd med nya elbilar.
Re: Artikel i media
Är det säkert det? Jag menar Amerikanarna betalar 6kr/liter och vi 15. Borde det inte vara kravaller här redan då?Verdi skrev:Ekonomisk kollaps. Hungersnöd. Kravaller. Statskupp. Allt till nästan ingen nytta eftersom resterande 99,98% av jordens befolkning skulle fortsätta leva som vanligt. Möjligen skulle de skratta och/eller oroas av nyhetsreportage från det suicidala landet i norr.strejf skrev:Undra vad som som skulle hända om man höjde priset på de fossila bränslena till 100kr/litern. Tvinga fram en förändring med spett och slägga.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019
Re: Artikel i media
Det är stor skillnad på att under lång tid att ha höjt skatterna och att göra en stor ändring på en gång. De flesta har accepterat att vi har högre skatter även om de inte år nöjda med det och skatterna höjdes ytterligare lite vid årsskiftet. Om de däremot skulle ske en stor ökning på kort tid så skulle det skapa stora protester.strejf skrev:Är det säkert det? Jag menar Amerikanarna betalar 6kr/liter och vi 15. Borde det inte vara kravaller här redan då?Verdi skrev:Ekonomisk kollaps. Hungersnöd. Kravaller. Statskupp. Allt till nästan ingen nytta eftersom resterande 99,98% av jordens befolkning skulle fortsätta leva som vanligt. Möjligen skulle de skratta och/eller oroas av nyhetsreportage från det suicidala landet i norr.strejf skrev:Undra vad som som skulle hända om man höjde priset på de fossila bränslena till 100kr/litern. Tvinga fram en förändring med spett och slägga.
Re: Artikel i media
Kör man 2000 mil per år i en bil som drar 0,7 liter/mil så blir kostnaderna:strejf skrev:Är det säkert det? Jag menar Amerikanarna betalar 6kr/liter och vi 15. Borde det inte vara kravaller här redan då?Verdi skrev:Ekonomisk kollaps. Hungersnöd. Kravaller. Statskupp. Allt till nästan ingen nytta eftersom resterande 99,98% av jordens befolkning skulle fortsätta leva som vanligt. Möjligen skulle de skratta och/eller oroas av nyhetsreportage från det suicidala landet i norr.strejf skrev:Undra vad som som skulle hända om man höjde priset på de fossila bränslena till 100kr/litern. Tvinga fram en förändring med spett och slägga.
USA: 700:-/mån
Sverige: 1750:-/mån
Dystopi: 11 667:-/mån
Skillnaden mellan USA och Sverige finns men kompenseras också av att våra bilar i regel är mycket snålare. I USA drar väl bilarna kanske 1,2 liter/mil i snitt (1200:-/mån). Det kör nog kanske lite mer också. Stort land och bilen används hela tiden.
Bränslekostnaderna i Sverige är redan tillräckligt höga tycker jag. Finns ingen anledning att straffa folk med dålig ekonomi på landsbygden ännu hårdare. Det finns ju inga alternativ tillgängliga. Bättre att satsa mer på att få ut fler elbilar på marknaden som sjunker i pris sen och kan köpas billigt begagnat.
Fast det där skulle eventuellt kunna vara hanterbart. Folk skulle bli tvingade att åka buss och tåg. Eller cykla. Jobbigt på landsbygden dock.
Däremot. Vår livsmedelsproduktion skulle lamslås. Matpriserna skulle skjuta i höjden. Vet inte hur många kubikmeter diesel en lantbrukare gör av med per år men det är säkert åtskilligt. En kubik skulle i framtiden då kosta 100 000:-. Visst finns det elektriska traktorer men de klarar bara lättare saker. Ska du plöja eller harva så lär inte ett batteri hålla särskilt länge innan du behöver ladda igen.
Nästa fördyrande sak för matpriserna är transporter. Lastbilstransporter med diesellastbil skulle helt plötsligt kosta 3-400:-/mil. Visst ska det komma lastbilar som går på el men det lär ju ta ett tag innan tillverkningskapaciteten och infrastrukturen är på plats.
Inte nog med att matpriserna skulle mångdubblas. Vi skulle inte ha några jobb att gå till heller. Vår ryggrad i ekonomin, exportindustrin, skulle flytta allt utomlands pga för dyra transportkostnader. Vi skulle inte heller kunna konkurrera på världsmarknaden vad gäller vare sig timmer eller järnmalm. Och utan den där ryggraden så finns det ingenting som driver ekonomin. Turismen skulle också haverera. Vi skulle ha sånt sjukt högt prisläge och hög brottslighet att ingen skulle komma på tanken att semestra här.
Det skulle vara som att trycka på Sveriges off-knapp.
Re: Artikel i media
Bränslepriserna är redan på tok för höga. Det finns ingen anledning att höja skatterna ytterligare. Som jag påpekat så många gånga tidigare; den största intressenten i oljeförsäljningen är inte oljeproducenterna, det är den svenska staten. Det är de som tjänar mest pengar, och det har INGA SOM HELST anledningar att minska den inkomsten.
Om ex. koldioxid skatten faktiskt varit införd pga av miljöskäl så hade den oavkortat gått till ett transparent system där pengar in och pengar ut balanseras och de satsas i att skapa alternativ till fossil drift. Ex skulle vara direkta investeringar i bio drivmedel (gas, diesel, syntetisk bensin, el och laddare, direkta bidrag för att köpa eldrivna fordon mm). Om de hade gjort det så ex. koldioxidskatten faktiskt använts oavkortat och transparent till sådana insatser hade jag inte haft problem med den. Men istället är det bara en inkomstkälla för staten. Och då ger det staten helt felaktiga incitament. De får inga som helst anledningar till att minska den intäkten, och vad värre är de gör sig beroende av den så de kommer aktivt motarbeta alla verksamma förändringar. Det är så vi får 25 procent rabatt på elcyklar, kostar lite har ingen effekt och ser bra ut i reklamen.
Om ex. koldioxid skatten faktiskt varit införd pga av miljöskäl så hade den oavkortat gått till ett transparent system där pengar in och pengar ut balanseras och de satsas i att skapa alternativ till fossil drift. Ex skulle vara direkta investeringar i bio drivmedel (gas, diesel, syntetisk bensin, el och laddare, direkta bidrag för att köpa eldrivna fordon mm). Om de hade gjort det så ex. koldioxidskatten faktiskt använts oavkortat och transparent till sådana insatser hade jag inte haft problem med den. Men istället är det bara en inkomstkälla för staten. Och då ger det staten helt felaktiga incitament. De får inga som helst anledningar till att minska den intäkten, och vad värre är de gör sig beroende av den så de kommer aktivt motarbeta alla verksamma förändringar. Det är så vi får 25 procent rabatt på elcyklar, kostar lite har ingen effekt och ser bra ut i reklamen.
Re: Artikel i media
Detta kan mycket väl vara en orsak till elbilspolitiken i Norge. De är nog mycket medvetna om vart som kommer ske med oljepriset och tillgången till olja oberoende av vad politiker sätter för skatt på den. De länder som snabbast ställer om ekonomi och transporter oberoende av olja är de länder som kommer att ha konkurrensfördel när oljepriset går upp igen. Visst, priset kommer inte att bara gå upp. När priset går upp för mycket så driver det utveckling mot mer energieffektiva metoder samtidigt som de som slösar mest på oljar får stänga ner.Verdi skrev:Det skulle vara som att trycka på Sveriges off-knapp.
PS. Fick besked från Google Chrome att "slösar" var felstavat och förslag på hur det ska stavas...:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.