Samma här. IVL får man slängt i ansiktet lite då och då ... Men det är en bekväm "sanning" som gör att folk slipper ha dåligt samvete för sina avgasbilar och kan skadeglatt peka finger åt elbilar, i synnerhet Tesla eftersom den sticker mest i ögnen.bonath skrev:IVL-rapporten är seglivad. Samma på jobbet, det är bara den rapporten som "folk" tar som sanning...mati skrev:Men det är ju inte det han säger. Hade han sagt att förbränningsmotorn kommer att spela en stor roll de kommande åren eftersom bristen på batterier bromsar elbilarnas frammarsch, ja då hade väl ingen protesterat. Men han argumenterar istället med förbränningsmotorns förträfflighet och att elbilar är smutsiga.nek0 skrev:"Även om en del av dem kommer att drivas med el förblir förbränningsmotorn den dominerande kraftkällan på våra vägar under överskådlig framtid."
Men vad är det som är fel?? Vi har ju drygt 5 000 000 avgas bilar och de försvinner inte på 5 år. samtidigt tror jag inte att man hinner leverera 5 000 000 elbilar till Sverige även om alla skulle vilja köpa de. Sedan har vi andra fordon på vägarna. Det kommer att ta tid var så säkra.
Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Model S 75D 2016 Midnight silver
Re: Artikel i media
Tyckte jag hörde precis på radion att Studio Ett (på P1) idag ska "reda ut" hur rena elbilar egentligen är. Kan bli spännande att lyssna på.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Re: Artikel i media
Jaha, undrar vilka "experter" de tänker rådfråga... Kan ju bli lite hur som helst när journalister som inte har en aning om ett ämne ska leta upp nån och intervjua.FredrikR skrev:Tyckte jag hörde precis på radion att Studio Ett (på P1) idag ska "reda ut" hur rena elbilar egentligen är. Kan bli spännande att lyssna på.
Re: Artikel i media
Speciellt när det inte bara finns ett svar som är rätt, det finns många steg i kedjan som kan skilja sig beroende på var och hur komponenter tillverkas etc.Jerker skrev:Jaha, undrar vilka "experter" de tänker rådfråga... Kan ju bli lite hur som helst när journalister som inte har en aning om ett ämne ska leta upp nån och intervjua.FredrikR skrev:Tyckte jag hörde precis på radion att Studio Ett (på P1) idag ska "reda ut" hur rena elbilar egentligen är. Kan bli spännande att lyssna på.
Re: Artikel i media
Japp! Och detta ska de alltså försöka "reda ut" på en kvart i en oregisserad intervju- och debattsituation. Lycka till!Geni87 skrev:Speciellt när det inte bara finns ett svar som är rätt, det finns många steg i kedjan som kan skilja sig beroende på var och hur komponenter tillverkas etc.Jerker skrev:Jaha, undrar vilka "experter" de tänker rådfråga... Kan ju bli lite hur som helst när journalister som inte har en aning om ett ämne ska leta upp nån och intervjua.FredrikR skrev:Tyckte jag hörde precis på radion att Studio Ett (på P1) idag ska "reda ut" hur rena elbilar egentligen är. Kan bli spännande att lyssna på.
Re: Artikel i media
Kanske blir underhållande på ett skrämmande sätt om inte annat.Jerker skrev:Japp! Och detta ska de alltså försöka "reda ut" på en kvart i en oregisserad intervju- och debattsituation. Lycka till!Geni87 skrev:Speciellt när det inte bara finns ett svar som är rätt, det finns många steg i kedjan som kan skilja sig beroende på var och hur komponenter tillverkas etc.Jerker skrev:Jaha, undrar vilka "experter" de tänker rådfråga... Kan ju bli lite hur som helst när journalister som inte har en aning om ett ämne ska leta upp nån och intervjua.FredrikR skrev:Tyckte jag hörde precis på radion att Studio Ett (på P1) idag ska "reda ut" hur rena elbilar egentligen är. Kan bli spännande att lyssna på.
Re: Artikel i media
Jag lyssnade på en debatt i Studio Ett igår om polisens tveksamma insats under Almedalsveckan. Den lyckades de inget vidare med. Jan Scherman var som en ilsken terrier och Gotlands polischef vred sig som en mask... Inslaget lämnade fler frågor än svar efter sig...Geni87 skrev:Kanske blir underhållande på ett skrämmande sätt om inte annat.Jerker skrev:Japp! Och detta ska de alltså försöka "reda ut" på en kvart i en oregisserad intervju- och debattsituation. Lycka till!Geni87 skrev:Speciellt när det inte bara finns ett svar som är rätt, det finns många steg i kedjan som kan skilja sig beroende på var och hur komponenter tillverkas etc.Jerker skrev:Jaha, undrar vilka "experter" de tänker rådfråga... Kan ju bli lite hur som helst när journalister som inte har en aning om ett ämne ska leta upp nån och intervjua.FredrikR skrev:Tyckte jag hörde precis på radion att Studio Ett (på P1) idag ska "reda ut" hur rena elbilar egentligen är. Kan bli spännande att lyssna på.
Re: Artikel i media
Öivind strikes again nuuuJerker skrev:Jaha, undrar vilka "experter" de tänker rådfråga... Kan ju bli lite hur som helst när journalister som inte har en aning om ett ämne ska leta upp nån och intervjua.FredrikR skrev:Tyckte jag hörde precis på radion att Studio Ett (på P1) idag ska "reda ut" hur rena elbilar egentligen är. Kan bli spännande att lyssna på.
ms 76132 "Eleamore"
Re: Artikel i media
Jag fattar inte vad hans ärende är? Jag ser ingen annan förklaring än att han är ute efter att fördröja omställningen för att skydda hans kompisar inom fossilindustrin.
Sen kunde ju karln inte prata rent och därför gick det ju knappt att höra vad han sa...
Sen kunde ju karln inte prata rent och därför gick det ju knappt att höra vad han sa...
Re: Artikel i media
En gammal kollega delade Ny tekniks artikel av den där förbränningsmotorsprofessorn med kommentaren "Miljölagstiftning utan livscykelanalys!" Blev så irriterad att jag skrev detta
"Det är en ren skandal att denna studie från IVL fortfarande används. Den här blivit så sågad pga dess felaktigheter och gammal indata. Men ändå fortsätter fossilkramarna hänvisa till den. Självklart gör en professor i förbränningsteknik detta då det främjar hans intressen. Men tyvärr får det bara effekten att folk tror på dessa siffror som inte har någon verklighetsförankring. Några exempel...
Ivl studien baserar co utsläppen från batteritillverkligen på numera över 10 år gamla siffror och dessutom på att man använder fossil el vid tillverkningen. Dagens batteritillverkning hos tex Teslas gigafactory släpper bara ut en bråkdel av det studien menar. Sedan är det intressant att man för elbilar räknar utsläppen för hela kedjan från tillverkning av batterierna tillverkning av strömmen etc. Men för fossilbilarna räknar man bara bilens utsläpp. Ingenting vad tillverkning, transport mm av fossilbränslen släpper ut. Körs oljetankers raffinaderier tankbilar mm helt utsläppsfritt? Som grädden på moset har dom sedan jämfört med en liten snål bil och dessutom de glädjesiffror som står som officiell förbrukning. Sedan glömde han ju med glädje att batterierna efter att dom är slut som bilbatterier dels kan användas till energilager och dels är helt återvinningsbara.
Summa summarum. Gå inte på såna hör skitartiklar som är ren lobby från fossilbilbranschen" och la med en länk
http://powercircle.org/nyhet/batterier- ... mmenterar/
Det blev väldigt tyst i kommentarsfältet...
"Det är en ren skandal att denna studie från IVL fortfarande används. Den här blivit så sågad pga dess felaktigheter och gammal indata. Men ändå fortsätter fossilkramarna hänvisa till den. Självklart gör en professor i förbränningsteknik detta då det främjar hans intressen. Men tyvärr får det bara effekten att folk tror på dessa siffror som inte har någon verklighetsförankring. Några exempel...
Ivl studien baserar co utsläppen från batteritillverkligen på numera över 10 år gamla siffror och dessutom på att man använder fossil el vid tillverkningen. Dagens batteritillverkning hos tex Teslas gigafactory släpper bara ut en bråkdel av det studien menar. Sedan är det intressant att man för elbilar räknar utsläppen för hela kedjan från tillverkning av batterierna tillverkning av strömmen etc. Men för fossilbilarna räknar man bara bilens utsläpp. Ingenting vad tillverkning, transport mm av fossilbränslen släpper ut. Körs oljetankers raffinaderier tankbilar mm helt utsläppsfritt? Som grädden på moset har dom sedan jämfört med en liten snål bil och dessutom de glädjesiffror som står som officiell förbrukning. Sedan glömde han ju med glädje att batterierna efter att dom är slut som bilbatterier dels kan användas till energilager och dels är helt återvinningsbara.
Summa summarum. Gå inte på såna hör skitartiklar som är ren lobby från fossilbilbranschen" och la med en länk
http://powercircle.org/nyhet/batterier- ... mmenterar/
Det blev väldigt tyst i kommentarsfältet...
Re: Artikel i media
https://www.expressen.se/nyheter/mp-top ... a-bilarna/
Miljövänliga miljöpartister:)
Miljövänliga miljöpartister:)
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Mycket bra skrivet! Får jag spara den i arsenalen?bullen skrev:En gammal kollega delade Ny tekniks artikel av den där förbränningsmotorsprofessorn med kommentaren "Miljölagstiftning utan livscykelanalys!" Blev så irriterad att jag skrev detta
"Det är en ren skandal att denna studie från IVL fortfarande används. Den här blivit så sågad pga dess felaktigheter och gammal indata. Men ändå fortsätter fossilkramarna hänvisa till den. Självklart gör en professor i förbränningsteknik detta då det främjar hans intressen. Men tyvärr får det bara effekten att folk tror på dessa siffror som inte har någon verklighetsförankring. Några exempel...
Ivl studien baserar co utsläppen från batteritillverkligen på numera över 10 år gamla siffror och dessutom på att man använder fossil el vid tillverkningen. Dagens batteritillverkning hos tex Teslas gigafactory släpper bara ut en bråkdel av det studien menar. Sedan är det intressant att man för elbilar räknar utsläppen för hela kedjan från tillverkning av batterierna tillverkning av strömmen etc. Men för fossilbilarna räknar man bara bilens utsläpp. Ingenting vad tillverkning, transport mm av fossilbränslen släpper ut. Körs oljetankers raffinaderier tankbilar mm helt utsläppsfritt? Som grädden på moset har dom sedan jämfört med en liten snål bil och dessutom de glädjesiffror som står som officiell förbrukning. Sedan glömde han ju med glädje att batterierna efter att dom är slut som bilbatterier dels kan användas till energilager och dels är helt återvinningsbara.
Summa summarum. Gå inte på såna hör skitartiklar som är ren lobby från fossilbilbranschen" och la med en länk
http://powercircle.org/nyhet/batterier- ... mmenterar/
Det blev väldigt tyst i kommentarsfältet...
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
nek0 skrev:https://www.expressen.se/nyheter/mp-top ... a-bilarna/
Miljövänliga miljöpartister:)
P85D svart/svart med gratis SuC
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 649
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: Artikel i media
Exakt så.Viper skrev:Samma här. IVL får man slängt i ansiktet lite då och då ... Men det är en bekväm "sanning" som gör att folk slipper ha dåligt samvete för sina avgasbilar och kan skadeglatt peka finger åt elbilar, i synnerhet Tesla eftersom den sticker mest i ögnen.
Sen glömmer dom då bort just avgaserna... Batteritillverkning och det globala klimatet är en sak, närmiljön och luften vi andas en annan.
Mvh
Nilsson
Model Y LR
Nilsson
Model Y LR
Re: Artikel i media
"En förbränningsmotor kan dessutom gå på biobränslen vilket sänker klimatavtrycket jättemycket...."
Eller hur? Fortfarande finns problemen kvar med avgaser och Nox. Dessutom, hur mycket biobränslen blir det från år som 2018?
Eller hur? Fortfarande finns problemen kvar med avgaser och Nox. Dessutom, hur mycket biobränslen blir det från år som 2018?
Model 3 LR AWD 19"
Re: Artikel i media
...i motsats till en elmotor samt batterifabrikerna som alltid drivs med polsk kolkraftsel utan att det någonsin kommer att finnas bättre och förnyelsebara alternativ.Teslalink skrev:"En förbränningsmotor kan dessutom gå på biobränslen vilket sänker klimatavtrycket jättemycket...."
Eller.....?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
För biobränslen finns det oändliga mängder av, eller hur...?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
Självklart. Allt för den goda sakens skull!Teslaspolen skrev:Mycket bra skrivet! Får jag spara den i arsenalen?bullen skrev:En gammal kollega delade Ny tekniks artikel av den där förbränningsmotorsprofessorn med kommentaren "Miljölagstiftning utan livscykelanalys!" Blev så irriterad att jag skrev detta
"Det är en ren skandal att denna studie från IVL fortfarande används. Den här blivit så sågad pga dess felaktigheter och gammal indata. Men ändå fortsätter fossilkramarna hänvisa till den. Självklart gör en professor i förbränningsteknik detta då det främjar hans intressen. Men tyvärr får det bara effekten att folk tror på dessa siffror som inte har någon verklighetsförankring. Några exempel...
Ivl studien baserar co utsläppen från batteritillverkligen på numera över 10 år gamla siffror och dessutom på att man använder fossil el vid tillverkningen. Dagens batteritillverkning hos tex Teslas gigafactory släpper bara ut en bråkdel av det studien menar. Sedan är det intressant att man för elbilar räknar utsläppen för hela kedjan från tillverkning av batterierna tillverkning av strömmen etc. Men för fossilbilarna räknar man bara bilens utsläpp. Ingenting vad tillverkning, transport mm av fossilbränslen släpper ut. Körs oljetankers raffinaderier tankbilar mm helt utsläppsfritt? Som grädden på moset har dom sedan jämfört med en liten snål bil och dessutom de glädjesiffror som står som officiell förbrukning. Sedan glömde han ju med glädje att batterierna efter att dom är slut som bilbatterier dels kan användas till energilager och dels är helt återvinningsbara.
Summa summarum. Gå inte på såna hör skitartiklar som är ren lobby från fossilbilbranschen" och la med en länk
http://powercircle.org/nyhet/batterier- ... mmenterar/
Det blev väldigt tyst i kommentarsfältet...
Re: Artikel i media
Vår hemstädfirma heter faktiskt Nox. Lite kul.Teslalink skrev:"En förbränningsmotor kan dessutom gå på biobränslen vilket sänker klimatavtrycket jättemycket...."
Eller hur? Fortfarande finns problemen kvar med avgaser och Nox. Dessutom, hur mycket biobränslen blir det från år som 2018?
Re: Artikel i media
En ganska balanserad replik på Öivinds inlägg: https://www.nyteknik.se/opinion/snabb-e ... en-6922952
Re: Artikel i media
Ganska balanserad men en liten kommentar:Geni87 skrev:En ganska balanserad replik på Öivinds inlägg: https://www.nyteknik.se/opinion/snabb-e ... en-6922952
Här skulle jag lägga till att 3-4x energiförbrukningen källa till hjul går aldrig att bortse ifrån även om CO2 utsläppen skulle vara likvärdiga. Combined-cycle kraftverk kan nå 60+% effektivitet och kan man sedan använda spillvärmen i fjärrvärmenät så är det över 90% effektivitet.Andersson efterlyser ”en seriös livscykelanalys”. Det måste förstås gälla alla drivmedel. I dag redovisas utsläpp från fossila drivmedel enbart utifrån förbränning, så kallad tank-to-wheel. Då finns inte de långsiktigt stigande utvinningskostnaderna alls med. Samtidigt jämställs förnybara drivmedel som biogas alltför ofta med deras fossila motsvarighet. En sådan jämförelse visar att eldrift är väsentligt bättre för klimatet än fossilbilen om elen är grön, fordonet används rimligt mycket, batteriet inte är alltför stort och batteriet återvinns eller får ett vettigt andra liv efter att bilen tjänat ut. Men jämfört med de bästa förnybara drivmedlen är skillnaden inte stor, och som Ny Teknik nyligen rapporterat så kan biogas från gödsel men också biodiesel från skogsavfall eller etanol från jordbruksrester ha liknande klimatnytta. Däremot är elbilen unik i att den helt saknar avgasrör; vi kan få nollutsläpp lokalt vilket är nog så viktigt i städer där de boende kan förlora år av sina liv för att luftkvaliteten är så dålig.
Kortsiktigt kanske det kan vara en vits med att göra drivmedel av restprodukter men långsiktigt är det alltså bättre att göra el.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Artikel i media
Dags att anmäla Toyota för sina självladdande bilar ?En elbil ger inte nollutsläpp, är inte klimatneutral och är inte i sig bra för miljön, naturen eller klimatet – mot sådana överdrifter är det viktigt att reagera och så långt har LTH-professor Öivind Andersson rätt i sin debattartikel i Ny Teknik den 11 juli.
Jag har också själv genom åren anmält flera tillverkare, importörer och bilhandlare för denna typ av överdrivna påståenden.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- AndersB_Hson
- Teslaägare
- Inlägg: 65
- Blev medlem: 07 jan 2016 19:09
- Ort: Ulricehamn
Re: Artikel i media
Konsultfirma som prognosticerar framtiden, Tesla omsprungna 2021 som elbilstillverkare, vad tror ni om den?
https://www.nyteknik.se/fordon/prognose ... la-6923040
https://www.nyteknik.se/fordon/prognose ... la-6923040
Model 3 LR RWD svart/svart 18'', levererad 5/6 2019
Re: Artikel i media
AndersB_Hson skrev:Konsultfirma som prognosticerar framtiden, Tesla omsprungna 2021 som elbilstillverkare, vad tror ni om den?
https://www.nyteknik.se/fordon/prognose ... la-6923040
Jag tror att Tesla säljer fler personbilar (oavsett drivlina) än vad Volvo gör globalt om 1-2 år.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Tesla Model 3 2019