joel80 skrev:Dom säger att under 2019 kommer det 2 modeller av vanliga Volvo, en på CMA - plattformen och en på SPA-plattformen. (CMA troligen då V40-storlek och SPA lite större, men troligen lite mindre än V90.) Sen kommer det en till senast 2021.
Att Volvo skulle lyckas släppa fler nya modeller än så under 3 år ser jag som orimligt,
Jag missade nog detta, har du en tid då andra kan hitta frågan?
joel80 skrev: så alla bilar som dom har nyrelease på från 2019 kommer att kunna fås som elbilar. Så tolkar jag det.
Där tolkar jag dem som betydligt mer reserverade.
joel80 skrev: Du skriver att dom väntar sig att diesel och hybrider tar störst marknad.. Fast det CTOn säger är att det är vid början av modellernas 5-7åriga livstid, och att dom inte är förvånade om det är den rena elbilen som säljer bäst mot slutet av den livscykel. Vilket i praktiken betyder att dom tror att runt år 2025 kommer den absoluta majoriteten av bilar dom säljer vara BEV. Dom säger det inte rakt ut, men läser man mellan raderna är det vad dom antyder.
Jag pratar om mildhybriden. Den kommer finnas i dieselvariant under överskådlig framtid och vi tolkar den rätt olika här. Ocj jag tittade nog med en mer kritisk/negativ ingång.
Jag tolkar det som att de förväntar sig en lägre efterfrågan på BEV men att de vill ta höjd för högre efterfrågan.
joel80 skrev:
Det tycker jag är ovanligt framsynt av en gammal traditionell biltillverkare. Alla andra snackar om 20-30%.. kanske 40% 2030.
Håller helt med. De är t.o.m. före Nissan i sina ambitioner.
joel80 skrev:
Det där med "övriga modeller kommer ha nivå 1 och 2.", undrar om det alltså gäller modellerna som släpps innan 2019? Att man även om man köper en av de äldre modellerna 2019 kommer att få minst mildhybrid. Jag skulle tro det.. Dom måste nog för att nå utsläppsregler.
Nej, de är ganska tydliga med att ICE utan elektrifiering kommer existera med överlapp i ett antal år och att de inte ändrar existerande modeller. Ingen timestamp tyvärr 7 min, och en onlinefråga ganska sent.
Jag tror inte omställningen är ett trick, däremot vill de vinkla tidsrsmarna och omfattningen till att låta mer framsynta. Jag tror Geely/Kina satte press helt enkelt. Sen är de som sagt
ändå i framkant. Vilka andra gamla företag har så högt ställda ambitioner?