Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

mati skrev:
joel80 skrev:
Tycker du har lite fel angående Volvo. Det faktum att dom f.o.m 2019 kommer ha alla nya modeller med enbart eldrift som motorval tycker jag är stort.
Enbart eldrift för alla nya modeller som motorval? Som jag har uppfattat det så ska alla nya modeller fr o m 2019 kommer att vara elektrifierade. Och det är en jädrans skillnad. Det betyder väl inte att man kan få vilken ny modell som helst som ren elbil.
Då har du missat det dom sagt. Dom kommer ha mildhybriden som "minsta alternativ" i alla motorval. Men plugin hybrid samt ren elbil som motorval i alla kommande modeller.
Deras topp-märke/modell, Polestar, kommer enbart byggas som elbil.

Att dom sen idag går ut med att elbilsalternativet inte ska vara dyrare än en dieselbil gör att jag tycker att det dom gör med den här "vändningen" är rätt anmärkningsvärt.

Om två år kommer du vid nybilsköp av volvomodeller som kommer ut från och med då ha eldrift som ett "motorval". Jag tror det kommer bli ordentligt tryck på det alternativet!
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Jaha, okej. Jag fattade det så att rena el-alternativet bara gällde vissa få modeller. Om det gäller alla nya modeller så kommer väl folk inte längre vilja köpa nåt annat än eldrift, även om Volvo-ledningen tror det. Det blir nog en Ioniq-effekt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Artikel i media

Inlägg av TiborBlomhall »

joel80 skrev:
mati skrev:
joel80 skrev:
Tycker du har lite fel angående Volvo. Det faktum att dom f.o.m 2019 kommer ha alla nya modeller med enbart eldrift som motorval tycker jag är stort.
Enbart eldrift för alla nya modeller som motorval? Som jag har uppfattat det så ska alla nya modeller fr o m 2019 kommer att vara elektrifierade. Och det är en jädrans skillnad. Det betyder väl inte att man kan få vilken ny modell som helst som ren elbil.
Då har du missat det dom sagt. Dom kommer ha mildhybriden som "minsta alternativ" i alla motorval. Men plugin hybrid samt ren elbil som motorval i alla kommande modeller.
Deras topp-märke/modell, Polestar, kommer enbart byggas som elbil.

Att dom sen idag går ut med att elbilsalternativet inte ska vara dyrare än en dieselbil gör att jag tycker att det dom gör med den här "vändningen" är rätt anmärkningsvärt.

Om två år kommer du vid nybilsköp av volvomodeller som kommer ut från och med då ha eldrift som ett "motorval". Jag tror det kommer bli ordentligt tryck på det alternativet!
Nej tyvärr. De har bara uppfunnit ordet "elektrifierade" och lyckats förvilla tillräckligt många.
Alla deras bilar blir hybrider. Vissa laddhybrider. Och kanske en (de säger fem om några år) ren elbil.
Mycket snack liten verkstad.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Tibor, nu kanske du antingen missförstod vad jag sa eller så har du missat vad Volvo säger.

Alla nya modeller som släpps från 2019 kommer att gå att få med eldrift. Det blir precis som Ioniq där du kommer kunna välja hybrid (mildhybrid), laddhybrid eller ren eldrift.
Så kommer det vara på alla nya modeller. De som släpps idag kommer tillåtas leva kvar några år (dom räknar 5-7år per modell i livstid) så det kommer fortfarande gå att köpa en bensin eller diesel utan någon form av eldrift, om man köper nån av modellerna som släppts innan 2019.

Men för att förtydliga ytterligare, ALLA nya modeller från 2019 kommer att gå att få som ren elbil.

Fram till 2021 väntar dom sig ha släppt 3st "vanliga" Volvomodeller som då går att få med elmotor (helt utan ICE) och 2st polestar som enbart går att få med eldrift.
Sen fortsätter dom som vanligt att byta ut sitt modellprogram, och kommer då ha eldrift i nya modeller. Hur länge man kommer kunna välja hybrid med bensin och laddhybrid säger dom beror på efterfrågan.


Dieselmotorn som val försvinner troligen först.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Artikel i media

Inlägg av Torkel »

Direkt från källan

https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ellprogram
Volvo Cars kommer att lansera fem renodlade elbilar mellan åren 2019 och 2021, varav tre kommer att vara Volvo-modeller och två elektrifierade prestandabilar från Polestar, Volvo Cars prestandamärke. Fullständiga uppgifter om dessa modeller kommer att meddelas vid ett senare datum.

Dessa fem bilar kommer att kompletteras av ett antal bensin- respektive dieselbaserade plug-in hybrider och 48 volts milda hybrider och utgör då det bredaste utbudet av elektrifierade bilar som någon biltillverkare på marknaden kan erbjuda.
2019 Kommer alltså en elbil presenteras, som kanske är från märket Polestar. 2021 kommer två Volvo-modeller finnas med enbart eldrift. När kommer du kunna köpa dem? Oklart.

Utöver detta kommer Volvo glatt spotta ut dieslar med start-stop funktion, förlåt - elektrifieriade mildhybrider.

Skämt åsido så är det stort av dem att säga att det efter 2021 inte kommer lanseras nya modeller utan någon form av hybriddrift. Men de vill bra gärna få det att låta som du tolkar det joel80.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Artikel i media

Inlägg av Leo »

Volvo skrev att alla NYA modeller kommer att vara "elektrifierade". Dvs ha en elmotor. Det vill säga att uttalandet egentligen inte säger något om NUVARANDE modeller. Dvs V90, XC 90, XC 60 osv.

MEN...

De säger att de kommer med 3 rena elbilar. Polestar kommer dessutom att göra två prestandaversioner baserat på dessa 3 (därav att vissa säger 5 rena elbilar)

ALLA andra modeller kommer att ha fossilmotor parallellt med en elmotor. De flesta får en 48V mildhybrid (där bilindustrin länge funderat på gå över från 12V till 48V av andra orsaker och det redan finns bilmodeller släppta)

Mildhybriden har en 48V gemensam startmotor/elmotor/generator som kan "hjälpa till" som på en elcykel men EJ driva bilen framåt själv. Alltså ett sätt att sänka fossilmotorns bränsleförbrukning. Aningens bättre än dagens start&stopp system men alltså INTE lika bra som en traditionell hybrid, typ Prius som BARA laddas vid inbromsning osv. Bra i stadstrafik men ganska lite nytta på långkörning.

Sen blir det lite vanliga hybrider (som prius) och några laddhybrider.

Så man kan nog säga att Volvo lyckades skapa en riktig "hype" där många tolkat det de sagt till att de kommer med massa elbilar och slutar med fossiler 2019 men det är alltså inte det de faktiskt skrev. Sen kanske de avsåg att många ska LÄSA det just så.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Ni har missuppfattat. Jag kollade hela presskonferensen och alla frågor efter. Alla bilar som dom lanserar efter 2019 kommer att gå att få som rena elbilar. Fram till 2021 räknar dom alltså med 3st nya modeller inom vanliga Volvo som då går att få som elbil, men också som pluginhybrid och mildhybrid.
Utöver det släpper polestar två högprestanda-bilar som endast går att få som elbil.
Fortsättningsvis efter 2021 kommer dom också såklart släppa nya modeller, men så långt fram går dom nog inte ut och lovar exakt antal modeller.

För den som är intresserad av vad som sas:
http://www.dn.se/ekonomi/elmotor-i-alla ... fran-2019/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Artikel i media

Inlägg av Torkel »

joel80 skrev:
Ni har missuppfattat. Jag kollade hela presskonferensen och alla frågor efter. Alla bilar som dom lanserar efter 2019 kommer att gå att få som rena elbilar. Fram till 2021 räknar dom alltså med 3st nya modeller inom vanliga Volvo som då går att få som elbil, men också som pluginhybrid och mildhybrid.
Utöver det släpper polestar två högprestanda-bilar som endast går att få som elbil.
Fortsättningsvis efter 2021 kommer dom också såklart släppa nya modeller, men så långt fram går dom nog inte ut och lovar exakt antal modeller.

För den som är intresserad av vad som sas:
http://www.dn.se/ekonomi/elmotor-i-alla ... fran-2019/
Jättebra länk, ger en del mer info än pressmeddelandet. Jag kollade också på hela klippet.

De säger på frågor under konferensen att Polestar kommer först ut med en ren högprestanda-elbil. Därefter kommer Volvo. De förväntar sig att diesel- och bensinmildhybrider ska ta största marknadsandelen. Mildhybriden kommer inte att ha en elmotor för självständig framdrift av fordonet. Befintliga modeller lanserade t.o.m. 2018 kommer säljas med enbart fossilmotor till ca 2025, därefter kommer inga bilar säljas utan någon form av elektrifiering. BEV:arna kommer få delar och batterier av någon ännu obestämd part. Batteristolek och prestanda ska vara "competitive" med upp till 500 km räckvidd.

Håkan Samuelsson säger vid ca 4:00 att alla modeller som släpps efter 2019 ska vara elektrifierade (och senare kommenterar han att detta alltså inte gäller nuvarande modeller typ XC90). Dessutom klargör CTO att det finns 3 nivåer av elektrifiering där nivå 2 (PHEV) och 3 (BEV) kommer ha möjlighet till laddning och drift på enbart el. Håkan Samuelsson förtydligar att Polestar och Volvo släpper 5 nya modeller (inte existerande modeller med ny drivlina) som BEV, Volvos modeller kommer också att ha alla 3 nivåer av elektrifiering. Övriga modeller kommer att ha nivå 1 och 2. Lyssna vid 6:50.

Dessutom är de väldigt tydliga med att de inte dödar dieseln och att omställningen görs främst för att de ser sig vid vägs ände med att miljöförbättra ICE-motorn ur ekonomisk synvinkel. Visserligen är det ett progressivt statement och en ambition. Men de har inget internt driv att förändra sig. Jag tror Geely satte ner foten helt enkelt och Volvo såg möjligheten att rebranda sig.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Dom säger att under 2019 kommer det 2 modeller av vanliga Volvo, en på CMA - plattformen och en på SPA-plattformen. (CMA troligen då V40-storlek och SPA lite större, men troligen lite mindre än V90.)

Sen kommer det en till senast 2021.
Att Volvo skulle lyckas släppa fler nya modeller än så under 3 år ser jag som orimligt, så alla bilar som dom har nyrelease på från 2019 kommer att kunna fås som elbilar. Så tolkar jag det.

Du skriver att dom väntar sig att diesel och hybrider tar störst marknad.. Fast det CTOn säger är att det är vid början av modellernas 5-7åriga livstid, och att dom inte är förvånade om det är den rena elbilen som säljer bäst mot slutet av den livscykel. Vilket i praktiken betyder att dom tror att runt år 2025 kommer den absoluta majoriteten av bilar dom säljer vara BEV. Dom säger det inte rakt ut, men läser man mellan raderna är det vad dom antyder. Det tycker jag är ovanligt framsynt av en gammal traditionell biltillverkare. Alla andra snackar om 20-30%.. kanske 40% 2030.

Det där med "övriga modeller kommer ha nivå 1 och 2.", undrar om det alltså gäller modellerna som släpps innan 2019? Att man även om man köper en av de äldre modellerna 2019 kommer att få minst mildhybrid. Jag skulle tro det.. Dom måste nog för att nå utsläppsregler.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Volvo, Geely och Lynk går också in i närmre samarbete gällande eldrift för att sammutveckla drivlina mm. Jag ser inte Volvos svängning som ett PR-trick.. Jag tror det är någon där bakom som fattat att det är nu de måste agera för att inte dö.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... elbilarna/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Torkel
Inlägg: 402
Blev medlem: 13 apr 2016 13:47
Ort: Mölndal

Re: Artikel i media

Inlägg av Torkel »

joel80 skrev:
Dom säger att under 2019 kommer det 2 modeller av vanliga Volvo, en på CMA - plattformen och en på SPA-plattformen. (CMA troligen då V40-storlek och SPA lite större, men troligen lite mindre än V90.) Sen kommer det en till senast 2021.
Att Volvo skulle lyckas släppa fler nya modeller än så under 3 år ser jag som orimligt,


Jag missade nog detta, har du en tid då andra kan hitta frågan?
joel80 skrev:
så alla bilar som dom har nyrelease på från 2019 kommer att kunna fås som elbilar. Så tolkar jag det.


Där tolkar jag dem som betydligt mer reserverade.
joel80 skrev:
Du skriver att dom väntar sig att diesel och hybrider tar störst marknad.. Fast det CTOn säger är att det är vid början av modellernas 5-7åriga livstid, och att dom inte är förvånade om det är den rena elbilen som säljer bäst mot slutet av den livscykel. Vilket i praktiken betyder att dom tror att runt år 2025 kommer den absoluta majoriteten av bilar dom säljer vara BEV. Dom säger det inte rakt ut, men läser man mellan raderna är det vad dom antyder.


Jag pratar om mildhybriden. Den kommer finnas i dieselvariant under överskådlig framtid och vi tolkar den rätt olika här. Ocj jag tittade nog med en mer kritisk/negativ ingång.

Jag tolkar det som att de förväntar sig en lägre efterfrågan på BEV men att de vill ta höjd för högre efterfrågan.
joel80 skrev:

Det tycker jag är ovanligt framsynt av en gammal traditionell biltillverkare. Alla andra snackar om 20-30%.. kanske 40% 2030.


Håller helt med. De är t.o.m. före Nissan i sina ambitioner.
joel80 skrev:

Det där med "övriga modeller kommer ha nivå 1 och 2.", undrar om det alltså gäller modellerna som släpps innan 2019? Att man även om man köper en av de äldre modellerna 2019 kommer att få minst mildhybrid. Jag skulle tro det.. Dom måste nog för att nå utsläppsregler.
Nej, de är ganska tydliga med att ICE utan elektrifiering kommer existera med överlapp i ett antal år och att de inte ändrar existerande modeller. Ingen timestamp tyvärr 7 min, och en onlinefråga ganska sent.

Jag tror inte omställningen är ett trick, däremot vill de vinkla tidsrsmarna och omfattningen till att låta mer framsynta. Jag tror Geely/Kina satte press helt enkelt. Sen är de som sagt ändå i framkant. Vilka andra gamla företag har så högt ställda ambitioner?
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Torkel skrev:
joel80 skrev:
Dom säger att under 2019 kommer det 2 modeller av vanliga Volvo, en på CMA - plattformen och en på SPA-plattformen. (CMA troligen då V40-storlek och SPA lite större, men troligen lite mindre än V90.) Sen kommer det en till senast 2021.
Att Volvo skulle lyckas släppa fler nya modeller än så under 3 år ser jag som orimligt,


Jag missade nog detta, har du en tid då andra kan hitta frågan?
Att dom släpper två elbilar kring 2019 har sagts flera gånger tidigare. Rapporterats om t.ex här: https://www.svd.se/volvo-lanserar-stor- ... ll-lagpris
Men jag får backa lite när jag läser igen, rubriken säger 2019 men i brödtexten står det:
"Det var känt att Volvo ska lansera en större elbil med räckvidd på 50 mil år 2019 – antagligen nya generationen av suven XC60. Men på torsdagen, i samband med kvartalsrapporten, kom vd Håkan Samuelsson med en miljönyhet: Volvo ska lansera ännu en elbil ungefär samtidigt. Det blir en liten elbil som en variant av efterföljaren till V40. Den ska byggas på den lilla CMA-plattformen som just nu utvecklas i Göteborg.

– De båda elbilarna ska lanseras ungefär samtidigt. Men det är öppet med turordningen mellan den. Den första kommer 2019, säger Håkan Samuelsson.
"

Det skulle kunna betyda att den andra kommer tidigt 2020 också, om den första släpps sent 2019.

joel80 skrev:
så alla bilar som dom har nyrelease på från 2019 kommer att kunna fås som elbilar. Så tolkar jag det.


Där tolkar jag dem som betydligt mer reserverade.
joel80 skrev:
Du skriver att dom väntar sig att diesel och hybrider tar störst marknad.. Fast det CTOn säger är att det är vid början av modellernas 5-7åriga livstid, och att dom inte är förvånade om det är den rena elbilen som säljer bäst mot slutet av den livscykel. Vilket i praktiken betyder att dom tror att runt år 2025 kommer den absoluta majoriteten av bilar dom säljer vara BEV. Dom säger det inte rakt ut, men läser man mellan raderna är det vad dom antyder.


Jag pratar om mildhybriden. Den kommer finnas i dieselvariant under överskådlig framtid och vi tolkar den rätt olika här. Och jag tittade nog med en mer kritisk/negativ ingång.

Jag tolkar det som att de förväntar sig en lägre efterfrågan på BEV men att de vill ta höjd för högre efterfrågan.
Vid 26:20 säger CTOn
"-when we now enter the into this new platform, /.../we need to be prepared that entering this platform now in 2019, we will have significant
majority of the mix as we said, on the mild hybrids that will be the basic powertrain, we should not be surprised that when, as long as the platform lives, at the end of the life cycle, the pure battery electric vehicles may very well be the major part of the mix."


Tidigare i presskonferansen pratar han om tidslängd på en modell och säger då 5-7 år. Och att det är den ungefärliga tiden dom räknar med för att "byta ut" alla modeller.
joel80 skrev:

Det tycker jag är ovanligt framsynt av en gammal traditionell biltillverkare. Alla andra snackar om 20-30%.. kanske 40% 2030.


Håller helt med. De är t.o.m. före Nissan i sina ambitioner.
Det där med ironi och sarkasm är svårt i textform.. så det där var lite svårtolkat.
joel80 skrev:

Det där med "övriga modeller kommer ha nivå 1 och 2.", undrar om det alltså gäller modellerna som släpps innan 2019? Att man även om man köper en av de äldre modellerna 2019 kommer att få minst mildhybrid. Jag skulle tro det.. Dom måste nog för att nå utsläppsregler.
Nej, de är ganska tydliga med att ICE utan elektrifiering kommer existera med överlapp i ett antal år och att de inte ändrar existerande modeller. Ingen timestamp tyvärr 7 min, och en onlinefråga ganska sent.

Jag tror inte omställningen är ett trick, däremot vill de vinkla tidsrsmarna och omfattningen till att låta mer framsynta. Jag tror Geely/Kina satte press helt enkelt. Sen är de som sagt ändå i framkant. Vilka andra gamla företag har så högt ställda ambitioner?
Du kan ha rätt där.. tycker det är lite dubbla budskap på hur dom gör med redan utrullade modeller.
Dom kanske pratar om att man idag redan kan få dem med pluginhybrid...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Artikel i media

Inlägg av Leo »

Tror inte heller att det är ett trick!

Utan helt enkelt hur man skriver en riktigt bra pressrelease. Avsikten är så klart att få maximal uppmärksamhet utifrån vad man har för ambition framöver. Utan att man för den del ljuger eller hittar på det allra minsta.

Den här pressreleasen har nu svansat runt och skapat nya uttalanden från tex "Gröna bilister", gett tillfällen för Volvo att tolkas/synas i mängder av media osv. Sånt här mäts hela tiden och "omvandlas" till vad den mediatiden skulle kostat om man "köpt reklamtid" istället. Så här har Volvo verkligen varit framgångsrika och fått "uppmärksamhet" motsvarande tiotals-miljoner kronor skulle jag gissa. Vilket är väldigt mycket för EN pressrelease osv

Tror också personligen att det allra mesta av det de skrev som kommer innan 2020 redan var på G. (Utvecklingstider osv)

Sen tog man bara ett strategiskt beslut att nu inför vi "mildhybridtekniken =48V" på alla våra kommande bilar efter det. (Något som säkert redan fanns med i långtidsplaneringen ändå)

Så "omsvängningen" är enligt min tolkning (och många andras) mindre" än vad en del andra vill hävda.

Jag tror det var:

1 några strategiska beslut på kort sikt
2 en riktigt lyckad pressrelease
3 en slags "insikt" av fullbordat faktum vart bilbranschen är på väg långsiktigt. Därav ett behov att visa att man "är med på tåget"
4 ev kan Geeley haft ett ord med i saken också med tanke på nya Kinesiska krav på "andelar elbilar" av sålda bilar i Kina osv.

5 parat med realistiska utvecklingstider/möjligheter inom bilbranschen.
A man har inte råd/tid/möjlighet konstruera om de nyss släppta modellerna.
B Man hade redan sen tidigare planer på åtminstone någon ren elbil 2019. Nu har man bestämt att de blir fler "derivat"=prestandaversion via Polestar
C man kan utan allt för stora kostnader/tänk införa 48V elsystem i bilarna och det var nog redan på G på medellång sikt pga ökande "effektbehov" i dagens bilar. Där man då får den lilla "elhjälpen" på köpet.
D man säger ju uttryckligen sen som jag förstod det att ungefär så här "-vi kommer att erbjuda fossilmotorer så länge marknaden efterfrågar det"

Sen tror jag också att det här var DET BÄSTA SOM KUNDE HÄNT FÖR ELBILAR I SVERIGE! Om nu politikerna "tror/vet" att VOLVO är med och satsar på elbilar så kan/törs/vill politikerna börja svänga om och verka hårdare för att så sker.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Jag hoppas verkligen att Volvo menar allvar och kommer att komma med en verklig elbilssatsning utan dolda agendor, men historien talar emot dem. Jag kan nog tro att det är Geely som tvingar dem till detta med tanke på hur man bara tills för ett par år sen helt avfärdade batteribilar. Hade den svenska ledningen fått göra som de velat hade vi inte fått se den där presskonferensen förra veckan.

Jag hoppas också för den svenska arbetsmarknaden att de fattar vilken väg som är bäst att gå, för om de inte hänger med riskerar vi att förlora den enda bilindustrin vi har kvar här i landet.

Den som lever får se.
joel80
elbilist
Inlägg: 3060
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Artikel i media

Inlägg av joel80 »

Omsvängningen jag menar och de många här nog pratar om är ju det att VDn stod upp och sa för typ 5 år sen att Volvo inte trodde på elbilar och att dom inte skulle satsa på det, men att dom nu går fullt ut åt det hållet.

Jag tror det inte bara har med Geely att göra utan att efterfrågan och klimatet (inte naturens) har ändrats gällande elbilar. Tack Tesla? :D
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Jag hoppas verkligen att Volvo menar allvar och kommer att komma med en verklig elbilssatsning utan dolda agendor, men historien talar emot dem. Jag kan nog tro att det är Geely som tvingar dem till detta med tanke på hur man bara tills för ett par år sen helt avfärdade batteribilar. Hade den svenska ledningen fått göra som de velat hade vi inte fått se den där presskonferensen förra veckan.

Jag hoppas också för den svenska arbetsmarknaden att de fattar vilken väg som är bäst att gå, för om de inte hänger med riskerar vi att förlora den enda bilindustrin vi har kvar här i landet.

Den som lever får se.
Håller med, men vi har faktiskt liiiite kvar av den "andra" biltillverkaren oxo ;) Konstigt förresten att dom inte passar på att gå ut med något offentligt dom oxo nu efter det här med Volvo... Dom satsar ju helt på elbilar lixom.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Jerker skrev:
Jag hoppas verkligen att Volvo menar allvar och kommer att komma med en verklig elbilssatsning utan dolda agendor, men historien talar emot dem. Jag kan nog tro att det är Geely som tvingar dem till detta med tanke på hur man bara tills för ett par år sen helt avfärdade batteribilar. Hade den svenska ledningen fått göra som de velat hade vi inte fått se den där presskonferensen förra veckan.

Jag hoppas också för den svenska arbetsmarknaden att de fattar vilken väg som är bäst att gå, för om de inte hänger med riskerar vi att förlora den enda bilindustrin vi har kvar här i landet.

Den som lever får se.
Håller med, men vi har faktiskt liiiite kvar av den "andra" biltillverkaren oxo ;) Konstigt förresten att dom inte passar på att gå ut med något offentligt dom oxo nu efter det här med Volvo... Dom satsar ju helt på elbilar lixom.
Vad jag har hört ska inga bilar tillverkas för den svenska marknaden på NEVS. Inget i nuläget iaf. Tycker det är oroväckande tyst från Trollhättan. Så jag räknar inte riktigt med dem just nu.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Bjelke skrev:
Jerker skrev:
Jag hoppas verkligen att Volvo menar allvar och kommer att komma med en verklig elbilssatsning utan dolda agendor, men historien talar emot dem. Jag kan nog tro att det är Geely som tvingar dem till detta med tanke på hur man bara tills för ett par år sen helt avfärdade batteribilar. Hade den svenska ledningen fått göra som de velat hade vi inte fått se den där presskonferensen förra veckan.

Jag hoppas också för den svenska arbetsmarknaden att de fattar vilken väg som är bäst att gå, för om de inte hänger med riskerar vi att förlora den enda bilindustrin vi har kvar här i landet.

Den som lever får se.
Håller med, men vi har faktiskt liiiite kvar av den "andra" biltillverkaren oxo ;) Konstigt förresten att dom inte passar på att gå ut med något offentligt dom oxo nu efter det här med Volvo... Dom satsar ju helt på elbilar lixom.
Vad jag har hört ska inga bilar tillverkas för den svenska marknaden på NEVS. Inget i nuläget iaf. Tycker det är oroväckande tyst från Trollhättan. Så jag räknar inte riktigt med dem just nu.
Näe, dom har ju ingen plan på tillverkning här förstås, men det är en ganska stor arbetsplats iaf sas.
Undrar vad dom håller på med där, för det är väldans tyst alltså... En dräparbil som sopar mattan med allt och alla, helt utan förvarning? :lol:
Senast redigerad av Bjelke, redigerad totalt 1 gånger.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Jerker skrev:
Bjelke skrev:
Jerker skrev:
Jag hoppas verkligen att Volvo menar allvar och kommer att komma med en verklig elbilssatsning utan dolda agendor, men historien talar emot dem. Jag kan nog tro att det är Geely som tvingar dem till detta med tanke på hur man bara tills för ett par år sen helt avfärdade batteribilar. Hade den svenska ledningen fått göra som de velat hade vi inte fått se den där presskonferensen förra veckan.

Jag hoppas också för den svenska arbetsmarknaden att de fattar vilken väg som är bäst att gå, för om de inte hänger med riskerar vi att förlora den enda bilindustrin vi har kvar här i landet.

Den som lever får se.
Håller med, men vi har faktiskt liiiite kvar av den "andra" biltillverkaren oxo ;) Konstigt förresten att dom inte passar på att gå ut med något offentligt dom oxo nu efter det här med Volvo... Dom satsar ju helt på elbilar lixom.
Vad jag har hört ska inga bilar tillverkas för den svenska marknaden på NEVS. Inget i nuläget iaf. Tycker det är oroväckande tyst från Trollhättan. Så jag räknar inte riktigt med dem just nu.
Näe, dom har ju ingen plan på tillverkning här förstås, men det är en ganska stor arbetsplats iaf sas.
Undrar vad dom håller på med där, för det är väldans tyst alltså... En dräparbil som mattan med allt och alla, helt utan förvarning? :lol:
Mm... man undrar ju. Men det som är betydelsefullt är ju om det tillverkning här, för då blir det stora ringar på vattnet i svenskt näringsliv.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Artikel i media

Inlägg av chaffis75 »

http://teknikensvarld.se/politiker-och- ... el-499116/

Snacka om desperat försök att rädda dieselmotorn.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Plutric
Teslaägare
Inlägg: 179
Blev medlem: 30 okt 2016 07:07
Ort: Sölvesborg

Re: Artikel i media

Inlägg av Plutric »

http://teknikensvarld.se/etanol-och-bio ... ar-435488/

Här är en annan variant som jag inte hade koll på dock inte duktig på området. Ett svenskt försvar av traditionella bilparken. Jag förstår att alla sätt att minska är bra men vi har all olika syn på hastighet o "vägvalet" :lol: dit. Jag kan tycka att det är lite synd att man inte kan stödja elbilsutbyggnaden bättre än det har gjorts fram till nu. Men men jag gör vad jag kan så även många andra.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Artikel i media

Inlägg av Bjelke »

chaffis75 skrev:
http://teknikensvarld.se/politiker-och- ... el-499116/

Snacka om desperat försök att rädda dieselmotorn.
Självklart kan dom på ett helt nytt och hittills oupptäckt vis ändra programmen så att bilarna släpper ut mindre
helt utan att ägarna märker någon skillnad alls till det sämre på prestandan... :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Artikel i media

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
chaffis75 skrev:
http://teknikensvarld.se/politiker-och- ... el-499116/

Snacka om desperat försök att rädda dieselmotorn.
Självklart kan dom på ett helt nytt och hittills oupptäckt vis ändra programmen så att bilarna släpper ut mindre
helt utan att ägarna märker någon skillnad alls till det sämre på prestandan... :lol:
Påminner mig om diskussionen som VW förde i Tyskland i början på 2000-talet, när partikelfiltret i dieselmotorer började bli vanligt. VW hade inget sådant filter och motsatte sig energiskt ett lagkrav på partikelfilter. De påstod då att det gick att åtstadkomma samma effekt enbart med mjukvara. Av en händelse blev gränsvärdena för partikelutsläpp tillräckligt höga så att VWs mjukvarulösning faktiskt höll. På papperet iaf. Det blir säkert en liknande lösning nu igen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Artikel i media

Inlägg av Jerker »

Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Artikel i media

Inlägg av bullen »

Jerker skrev:
O inte går det att kommentera heller.Bild
Skriv svar